Powrót

TEST: Samsung JS9000 55" SUHD Ultra HD 4K 3D LED LCD Tizen

Słowem wstępu

Jesteśmy po premierze modeli Samsunga na ten rok. Wśród nich znajdziemy zarówno linie Full HD jak i Ultra HD. Najwyższe modele Ultra HD zostały nazwane przez producenta mianem SUHD. Są to ekrany w pełni zgodne z najnowszym standardem UHD w skład którego wchodzi nie tylko sama rozdzielczość ale również szeroka paleta barw czy obsługa HDR. Na szczycie linii SUHD znajduje się model JS9500, który jako pierwsi w kraju już dla Was testowaliśmy. Kolejnymi w hierarchii są modele JS9000 oraz JS8500. Oba dla Was przetestujemy zaczynając w poniższym tekście od JS9000. Czym tak naprawdę różni się od JS9500? Czy jest duchowym następcą zeszłorocznego modelu HU8500? Zatem do dzieła!

 

Wygląd

 

Ekran podobnie jak model JS9500 wykonany jest doskonale. Na niczym nie oszczędzano. Materiały to najwyższa półka a wszystko jest idealnie spasowane. Przednia rama ekranu została zrobiona na wzór szczotkowanego aluminium (barwa srebrna). Górna część została pokryta chromem. Tył to bardzo gustowny i nowoczesny styl (tzw. Shirring), który w tym roku Samsung użył w przypadku swoich flagowych modeli SUHD. Ekran posiada zakrzywioną płaszczyznę. W tym temacie napisaliśmy wiele w naszym ostatnim artykule (Zakrzywiony ekran – telewizory Curved – tylko dodatek czy coś więcej?)

 

Podstawa wykonana jest na tym samym poziomie co ekran. Jest ciężka i masywna. Jej szerokość to 90cm. Oczywiście zgodnie z normami UE nie obraca się podobnie jak wszystkie inne podstawy na rynku.

Ekran otacza ramka o grubości 2cm. Telewizor nie należy do zbyt smukłych (4,7cm) ze względu na zakrzywienie ekranu.

Powyżej rozstaw śrub – klasyczne rozwiązanie jednak wieszak powinien być mocny gdyż telewizor swoje waży.

 

Wyposażenie i Złącza

Telewizor jak przystało na wysoką serię jest bardzo bogato wyposażony. Pierwsze co rzuca się w oczy to chyba najlepsza rzecz jaka mogła przytrafić się temu ekranowi. Wszystkie złącza zostały wypuszczone do zewnętrznej listy o nazwie One Connect. Jest to idealne rozwiązanie dla fanów porządku z kablami. Jest to także bardzo przydatne w przypadku gdy telewizor chcemy powiesić na ścianie. Tylko jeden kabel oprócz prądowego będziemy musieli wypuścić w ewentualnym peszlu czy listwie. One Connect możemy ustawić blisko innych naszych urządzeń i dzięki temu zastosować krótkie kable HDMI. Widać tutaj właściwie same plusy takiego rozwiązania.

 

One Connect to m.in 4 złącza HDMI 2.0, dwa wejścia satelitarne (w listwie znajduje się miejsce na moduł CI+) czy 3 x USB (jedno z nich pracuje w standardzie 3.0). Telewizor posiada oczywiście wbudowaną kartę WiFi jak również klasyczne złącze Ethernet.

 

 

JS9000 wyposażony jest także w dwa piloty. Jeden klasyczny dla tradycjonalistów oraz nowy pilot multimedialny. Pilot klasyczny to właściwie ta sama konstrukcja, którą widzimy co roku. Natomiast pilot multimedialny to jeden z najlepszych pilotów z jakim miałem do czynienia. To nowa konstrukcja względem lat poprzednich. Wykonanie stoi na dobrym poziomie, lepieje leży także w dłoni ponieważ jest znaczenie dłuższy. Funkcjonalność to mistrzostwo świata. Posiada on najważniejsze klawisze funkcyjne oraz dotykowy gładzik. Jeżeli położymy na nim palec to na ekranie pojawi się automatycznie pointer, który będzie podążał za naszymi ruchami dłonią (pilot ma wbudowany żyroskop). Poniżej znajdziecie filmik prezentujący działanie tego urządzenia. Komfort jest genialny. Do pilota możemy także mówić a telewizor będzie wykonywał nasze polecenia. Np. ściszanie czy włączanie/wyłączanie ekranu.

 

 

Menu telewizora

 

Testy syntetyczne

Rozdzielczość i przekątna ekranu 3840×2160, 55″
Typ matrycy LCD z podświetleniem Quantum Dot, typ. VA
Odświeżanie matrycy: 120Hz
Kontrast natywny (bez wygaszania): 2 600:1
Kontrast w filmach: średni: 5 600:1 max: 13 000:1 min: 3 800:1
Maksymalna jasność po kalibracji 480cd/m2
Odbicia od ekranu: niewielkie, ekran ultra clear
Błędy barw po kalibracji średnia dE: 0,8 maks. dE: 3,1
Rozdzielczość ruchomego obrazu 1080 TVL z upłynniaczem, 300 TVL bez
Input Lag 23ms w trybie gra, 55ms w trybie PC, 155ms w standardowym
Pełna rozdzielczość koloru (PC – 4:4:4) tak, w trybie PC i włączonej funkcji UHD Color
Poprawna obsługa klatkaży 24Hz TAK, 50Hz TAK, 60Hz TAK
Obsługa 10 bitowego koloru Tak

 

Matryca, zalecane ustawienia

Koniecznie kliknij i przeczytaj też artykuł o matrycach:

“IPS vs VA czyli którą matrycę wybrać”

Zagięty ekran telewizora zbudowano na matrycy z rodziny VA. Pod mikroskopem jej struktura wygląda identycznie z testowanym niedawno Samsungiem JS9500. Matryca zastosowana w telewizorze wykorzystuje innowacyjną technologię podświetlenia, bazującą na kwantowych kropkach (quantum dots). Tegoroczne modele wyświetlaczy są pierwszymi modelem koreańskiego giganta w którym zaimplementowano tę technologię. Nie spotykamy się tu jednak z pierwszym w historii wykorzystaniem kwantowych kropek. Pionierem był w tym przypadku Sony, który w 2013 roku wydał na rynek model Full HD W905A.

 

 
Wykorzystanie nowego rodzaju podświetlenia jest fundamentem lansowanego przez Samsunga hasła SUHD, które to można obecnie znaleźć na wszystkich ulotkach reklamowych. Jak to zazwyczaj bywa przy wprowadzaniu technologii o chwytliwej nazwie marketingowej, specjaliści od promocji chcą, by konsument uwierzył, że kwantowe kropki wnoszą przełom pod każdym względem jaki można tylko sobie wyobrazić. Oczywiście nie do końca jest to prawdą, niemniej, ta, nowoczesna technologia podświetlenia, odgrywa bardzo ważną rolę. Podczas testu W905 w 2013 roku wytłumaczyłem co właściwie wnosi owe rozwiązanie. Pozwolę sobie zacytować:
 
Kwantowe kropki potrafią reprodukować szersze spektrum barw, niż używane standardowo białe diody LED. Mogą być poniekąd porównywane do diod RGB. […] Dodatkowo są one bardziej wydajnym źródłem światła. Kropka produkuje bowiem światło monochromatyczne, które nie musi być tłumione przez filtr barwny. Pozwala to więc na uzyskanie lepszej wydajności świetlnej, czyli na przykład wyższej jasności ekranu przy podobnym poborze mocy.
 
O ile dwa lata temu było to w zasadzie czystą ciekawostką, tak w 2015 roku staje się bardzo ważnym zagadnieniem. Wiemy już, że nadchodzące filmy Ultra HD (Ultra HD Blu-ray) wykorzystywać będą szerszą paletę barw (DCI oraz Rec 2020), oraz szerszy zakres dynamiki (HDR). Do obsługi obu udoskonaleń, kwantowe kropki wydają się więc być idealnym wręcz rozwiązaniem! Telewizor ten jest zatem doskonale przygotowany na najbliższe lata.
 
Zalecane ustawienia:
 
Najlepszym trybem fabrycznym Samsunga, tj. zapewniającym reprodukcję obrazu najbliższą normy (względem której ustawione są monitory w studiach filmowych) jest tryb “Film” i to właśnie z niego powinien skorzystać każdy nabywca wyświetlacza jeśli chciałby aby jego telewizor najwierniej odwzorowywał to co zostało zarejestrowane.
 
Po uruchomieniu trybu “Film” warto także wprowadzić następujące zmiany w ustawienia domyślne:
 
Obraz -> Opcje obrazu -> Redukcja zakłóceń MPEG -> Wyłączony
Obraz -> Opcje obrazu -> Czysty obraz cyfrowy -> Wyłączony
 
Powyższe funkcje są destrukcyjnymi “dopalaczami obrazu” i negatywnie wpływają na jego ostrość oraz widoczność detali. Następnym krokiem jest skonfigurowanie funkcji wygaszania. Zostaną one opisane później. Na tym etapie podam jednak zalecenia:
 
Obraz -> Opcje obrazu -> Diody Smart LED -> Minimum
Obraz -> Opcje obrazu -> Czerń Kinowa -> Włączony
 

Reprodukcja Obrazu

Fabrycznie

 

 

 

Reprodukcja barw już przy fabrycznym ustawieniu “Film” jest przyzwoita. Odchyły barw od norm, zapewniających wzorcowy przekaz obrazu nie są bardzo duże. Nie ma ani przesytu barw, ani zbytniego zmniejszenia saturacji. W obrazie da się jednak odczuć nadmierne ocieplenie, czyli dominację żółci na ekranie. Drugim mankamentem jest odbiegająca od optimum charakterystyka jasności. Jak widzimy na wykresie gamma pomiar jest zaniżony, a to oznacza, że obraz zbyt szybko wychodzi z czerni i nie ma tak wysokiej kontrastowości jak powinien. Jest to jednak mankament na poziomie niuansu wartego dopracowania (poprzez kalibrację), aniżeli uchybienia, które doskwiera przez cały czas.

 

Po kalibracji

 

 

Kalibracja jest rzeczą, którą zdecydowanie warto przeprowadzić na Samsungu JS9000. Posiada on bowiem bardzo rozbudowane możliwości regulacji, które dają fenomenalne rezultaty. Jak widzimy na powyższych diagramach błędy udało się sprowadzić poniżej poziomu percepcji, a to oznacza, że oglądając obraz na wprost widzimy jego walory mniej więcej tak jak widział je reżyser w studio filmowym. Testowany telewizor nie pozostawia praktycznie żadnych przekłamań w istotnych rejonach barw. Jedynie wierzchołki kolorów wychodzą nieznacznie poza normę, a to oznacza, że najmocniejsze odcienie barw są lekko wzmocnione. Przy oglądaniu nie ma to jednak żadnego znaczenia.

 

Pamiętajmy, że opis kalibracji tyczy się egzemplarza, który trafił do naszych testów. Egzemplarze takich samych telewizorów różnią się między sobą, więc te nabyte przez czytelników mogą mieć inne błędy odwzorowania barw (mogą być one większe lub mniejsze – nie ma reguły). Z tego powodu nie publikuję ustawień kalibracyjnych, bowiem są one indywidualne dla każdego telewizora i toru wideo. Zachęcam natomiast do poczytania o profesjonalnej kalibracji.

 

Więcej informacji zaczerpnąć można w: Wielkim teście kalibracji

Oraz w temacie: Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora/projektora

 

Galeria przekłamań obrazu

Wybierz ustawienia obrazu w telewizorze:
  • Tryb “Standard”
  • Najlepszy fabryczny
  • Obraz Skalibrowany
  • Referencja (studio)
Wybierz kadr z filmu:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

 

Pobierz pełny raport z kalibracji TV 

Skalowanie SD, obróbka cyfrowa

Po zaaplikowaniu zalecanych ustawień (opisanych we wstępie), JS9000 nie rozczarowuje metodami cyfrowej obróbki obrazu. Wyłączenie redukcji szumów, oraz innych zbędnych “dopalaczy” sprawiło, że obraz trafiał na ekran praktycznie w takiej formie, w jakiej został wypalony na płycie, tudzież nadany w telewizji. Bez jakichkolwiek zmian. Po ustawieniu suwaka ostrości na pozycję “0” nie miało też miejsca jakiekolwiek uwypuklanie krawędzi, czy detali obrazu. Jeżeli jednak planujemy oglądać głównie materiały poddane mocnej kompresji, na przykład z telewizji, to możemy sobie pozwolić na nieznaczne podniesienie suwaka “ostrość”, na przykład z powrotem na fabryczną pozycję “20”.
 

 
Skalowanie, czy to źródeł SD, czy HD, do rozdzielczości Ultra HD przebiegało bardzo sprawnie, co jest typowe dla wyświetlaczy Samsunga. W tym miejscu chciałbym jednak przypomnieć, że skalowanie nie jest procesem podnoszącym jakość obrazu i materiał Full HD nie koniecznie musi wyglądać lepiej na matrycy Ultra HD. Wszystko zależy od konkretnej sytuacji, co najlepiej podsumowuje poniższe twierdzenie:
 
Siedząc przed ekranem w odległości optymalnej do oglądania treści HD czyli np. 2,3m dla 55″ ostrzejszy i subiektywnie lepszy obraz dostrzeżemy na wyświetlaczu Full HD, a nie na Ultra HD. Siadając jednak bliżej, dużo lepiej wygląda ekran o wyższej rozdzielczości, nawet jeżeli materiał źródłowy jest tylko skalowany (nie mówiąc już o natywnym). Nie widać bowiem struktury ekranu i tak zwanej “pikselozy” materiału.Trzeba nadmienić, że różnice są jednak dosyć małe, szczególnie z większych odległości.
By dowiedzieć się więcej o optymalnej odległości oglądania odwiedź nasz kalkulator odległości od TV

 

Kontrast i Czerń

Matryca zastosowana w telewizorze cechuje się naturalnym kontrastem (bez wsparcia ze strony systemu wygaszania) na poziomie 2600:1 po kalibracji i około 2200:1 fabrycznie. Są bardzo przeciętne wyniki, jednak nie po to zaimplementowano złożone algorytmy poprawy czerni, by oceniać obraz bez nich W JS9000 znajdują się aż dwie funkcje:

Kolorem pomarańczowym został zaznaczony tak zwany wybór redakcji, czyli tryb, który moim zdaniem daje najlepsze rezultaty. Zalecam używać go nabywcom telewizora, oraz brać pod uwagę wartości zmierzone w kolumnie dotyczącej tego trybu (została ona zaakcentowana innym kolorem)

 

Scena

(kontrast między białym kołem, a środkiem białego okręgu)

Opis sceny Wynik pomiaru
wygaszanie: WYŁ wygaszanie: MINIMUM wygaszanie: POŚREDNIE wygaszanie: MAKSYMALNE
Duża powierzchnia czerni bez sąsiadujących detali, przy niskim kontraście łatwo dostrzec świecenie czerni 2 400:1 4 600:1 4 700:1 5 500:1
Czerń otoczona z każdej strony detalami, wymagająca scena, poradzą z nią sobie jedynie najlepsze systemy wygaszania 2 700:1 3 100:1 3 200:1 3 300:1
Pas w filmie sąsiadujący z obrazem o średniej jasności, przy niskim kontraście wyraźnie odcina się od ramki telewizora 3 700:1 13 000:1 12 900:1 12 100:1
Duża powierzchnia czerni bez sąsiadujących detali, przy niskim kontraście łatwo dostrzec świecenie czerni 2 700:1 4 500:1 4 200:1 5 100:1
Skrawek czerni w pobliżu (ale nie bezpośrednim) złożonego obiektu geometrycznego, przy niskim kontraście widać świecenie czerni 3 600:1 4 500:1 4 500:1 4 300:1
Ta sama scena jednak bliżej jasnego obiektu. Spadek kontrastu w tej scenie można interpretować jako efekt halo (łuna świetlna wokół obiektu) 3 100:1 3 800:1 3 800:1 3 800:1
 
Jak widzimy w powyższej sekwencji testowej, systemy wygaszania realizują swoją funkcję i pozwalają podnieść kontrast średnio dwukrotnie. Mimo to nie można powiedzieć, że wygaszanie ma jakąś diabelską skuteczność. Bardzo dobry wynik odnotowany został jedynie w scenie z pasami. Tam druga funkcja (czerń kinowa) skutecznie przygasza czernie.
 
Bardziej subiektywnie

Przy wieczorno-nocnych seansach JS9000 dostarczał nie najgorszą czerń, aczkolwiek po testach fenomenalnego modelu JS9500 dało się odczuć, że czegoś tu brakuje. W mrocznych scenach z filmu “Oblivion” dało się zauważyć, że emituje światło i nie jest tak smolista jak bym sobie życzył. Z tego powodu obraz tracił trochę na “wypukłości” i plastyczności. Algorytm wygaszania niestety nie jest na tyle skuteczny by dać z siebie więcej. Pocieszeniem jest to, że nie powoduje przynajmniej degradacji obrazu (jak zobaczymy w tabelce poniżej). Sytuacja wygląda znacznie lepiej jeśli rozważamy tylko czerń na pasach, które powstają przy filmach o kinowych proporcjach 2,40:1. Tu telewizor wyszedł jednak obronną ręką, dostarczając wysoki kontrast, powodujący, że w większości scen pasy dosłownie zlewają się z ramką ekranu. Jeśli w obszarze pasa dolnego pojawią się napisy to czerń oczywiście się tam rozjaśnia, ale nie bardzo mocno.

 

Degradacja obrazu przez lokalne wygaszanie

Z reguły każda implementacja systemu lokalnego wygaszania połączona jest z mniejszą lub większą manipulacją kontrastu. To drugie zjawisko jest oczywiście niepożądana cechą ponieważ zaburza wierność przekazu obrazu. Jego konsekwencją jest przeważnie zlewanie się jasnych detali obrazu do kupy, bądź “spłaszczanie” jaskrawych obiektów. Poniższa tabelka przedstawia konsekwencje korzystania z danego trybu wygaszania:

 

Tryb funkcji wygaszania Zdjęcie obrazu Opis
Wyłączone + wygaszanie pasów Zdjęcie prezentuje obraz po kalibracji nie zaburzony przez manipulacje systemu lokalnego wygaszania. Do niego należy porównywać dalsze zdjęcia.
Minimum + wygaszanie pasów W trybie tym nie następuje żadna widzialna degradacja obrazu
Pośrednie + wygaszanie pasów W trybie tym nie następuje żadna widzialna degradacja obrazu
Maks + wygaszanie pasów Degradacja obrazu jest bardzo mała, w zasadzie na pograniczu widzialności

 

Jak widzimy na powyższych przykładach, oba algorytmy wygaszania w zasadzie przy dowolnej konfiguracji nie powodują jakiejkolwiek degradacji obrazu. To bardzo dobrze! Dzięki temu możemy cieszyć się poprawioną czernią bez poświęcania wiernego odwzorowania obrazu.

 

Dla najbardziej ciekawych prezentuję nagranie dokumentujące działanie stref wygaszania w Samsungu JS9000. Jak widzimy są one na tyle rozległe, że nie ma mowy by dał się nam we znaki jakikolwiek efekt halo.

 

 

Seans w dzień

Powłoka ekranu jest całkowicie “szklista”. W nomenklaturze producenta nazywa się to “Ultra Clear Panel”. Tego typu wykończenie matrycy pozwala zachować idealnie głęboką czerń przy dużym naświetleniu pomieszczenia, nawet gdy promienie słoneczne padają bezpośrednio na telewizor. Należy mieć jednak na uwadze, że krzywizna ekranu powoduje “rozlewanie się” światła na całą szerokość ekranu, szczególnie gdy pada ono spod kąta.
 
Maksymalna jasność ekranu (po kalibracji) to aż 480cd/m2Daje to wyświetlaczowi bardzo dobre możliwości przebijania się przez światło otoczenia i jest jednym z najlepszych wyników zanotowanych do tej pory. Ekran pozostaje żywy i nasycone nawet w bardzo mocno naświetlonych salonach.
 

Równomierność ekranu

Samsung JS9000 chwali się bardzo przyzwoitą równomiernością ekranu, szczególnie jak na telewizor podświetlony krawędziowo. Podczas oglądania, wszelkie niedoskonałości w zasadzie nie były widoczne, na naszym egzemplarzu testowym. Na białej planszy udało się wychwycić lekki spadek jasności na brzegach ekranu, ale był ona raczej zbyt mały by przeszkadzać.

 

 

Na poniższych zdjęciach, obiektyw naszego aparatu lekko uwydatnia problem winietowania.

 

 

UltraHD / 4K

Koniecznie kliknij i przeczytaj też artykuł o Ultra HD:

“UHD? 4K? Czym jest technologia, która podbija rynek”

Samsung JS9000 wykazał się perfekcyjną kompatybilnością z dostępnymi obecnie formatami obrazu Ultra HD, wraz z najbardziej wymagającym sygnałem 2160p60Hz z próbkowaniem barw 4:4:4 / RGB. Oznacza to, że jest on w stanie wyświetlić 60Hz sygnał UHD z pełną rozdzielczością barw, czyli tak jak monitor komputerowy. Warunkiem tego jest oznaczenie wejścia jako “PC”, oraz aktywowanie funkcji “HDMI UHD Color”.
 

 
Ponadto telewizor kompatybilny jest ze standardem HDCP 2.2, co powinno umożliwić bezproblemowe podłączenie odtwarzacza Ultra HD Blu-ray z treścią zabezpieczoną przed kopiowaniem. Samsung JS9000 jest także jednym z nielicznych telewizorów, które bez problemu odbierają satelitarny kanał nadawany w Ultra High Definition, oraz bezproblemowo czytającym pliki UHD z pendrive. Mamy zatem pełne wsparcie dla kodowania HEVC.
 
Obsługa rozdzielczości 3840×2160@60Hz 4:2:0 TAK
Obsługa rozdzielczości 3840×2160@24Hz 4:4:4 TAK
Obsługa rozdzielczości 3840×2160@60Hz 4:4:4 TAK
Poprawne odtwarzanie testowego kanału SAT UHD TAK
Wsparcie dla plików UHD z kodekiem HEVC TAK
Obsługa YouTube w 4K TAK
Kompatybilność z HDCP 2.2 TAK – wszystkie złącza
 
Ultra HD to także znaczenie szersza paleta barw. Specyfikacja Ultra HD Blu-ray dopuszcza zarówno standard DCI P3, który do tej pory stosowany był wyłącznie w komercyjnych kinach cyfrowych jak i najnowszą i jedną z najszerszych palet barw – Rec 2020. Została ona ustalona specjalnie na cele standardu Ultra High Definition. Samsung JS9000 radzi sobie wyśmienicie z wyświetlaniem gamutu DCI P3, oraz bardzo dobrze z Rec 2020. Zobaczcie sami:
 
DCI P3 Rec 2020
Pokrycie palety: 95% Pokrycie palety: 74%
 
95% pokrycie DCI P3 oznacza, że JS9000 jest w zasadzie w pełni gotowy na przyjęcie i wyświetlenie materiału tego typu. Gdy pojawią się już na rynku filmy korzystające z szerszej palety barw, testowany telewizor, będzie w stanie wiernie reprodukować barwy “zaszyte” w nich.

 

Producent deklaruje także pełną zgodność ze standardem HDR. Na ten moment jest jednak za wcześnie by obiektywnie ocenić działanie tej technologii na testowanym wyświetlaczu. Istnieje jednak szansa, że już w tym roku przekonamy się jak wyglądają filmy przygotowane od początku pod kątem HDR. O pokazie HDR na telewizorach Samsung możecie przeczytać w relacji z CES oraz podczas naszego wywiadu z szefami firmy.
 

Odwzorowanie ruchu

Koniecznie kliknij i przeczytaj artykuł o fotografiach ruchu:
“Śledząca Kamera – najlepsze kryterium odwzorowania ruchu”

 

Matryca flagowego Samsunga jest 120Hz. Użytek z dodatkowych klatek obrazu (bo do telewizora można przecież podać maksymalnie 60, na więcej nie pozwala złącze HDMI) robi funkcja “Motion Plus”. Menu konfiguracji nie różni się od tego co spotykamy w większości telewizorów tegoż producenta. Do dyspozycji mamy dwa suwaki. Jeden z nich odpowiada za płynność obrazu, drugi zaś za ostrość. Jest też alternatywny wariant “Tryb LED”, którego działanie jest trochę bardziej złożone i opiszę je później
 
Osoby, które nie rozumieją jeszcze dokładnie jaka jest różnica między materiałem filmowym a wideo, czy między ostrością a płynnością obrazu zapraszam do rozwinięcia poniższej sekcji.
 
Spoiler
Płynność obrazu, za którą odpowiada pierwszy suwak w menu Motion Plus. To jak sama nazwa wskazuje stopień jednostajności (czy też ciągłości) ruchu. Zagadnienie to dotyczy materiałów filmowych tj. 24 i 25 klatek na sekundę, bowiem takie mają widzialne ubytki w płynności. Gdy pójdziemy do kina wyraźnie widzimy judder, czyli skoki obrazu przy horyzontalnych ruchach kamery. To samo dzieje się na naszych telewizorach przy odtwarzaniu płyty blu-ray, bowiem 24/25 klatki nie wystarczą by oddawać zjawisko ruchu płynnie. Należy więc dorobić trochę klatek, aby uzyskać płynniejszy obraz, lub zostawić funkcję wyłączoną, jeśli lubimy charakterystyczne kinowe szarpanie obrazu. Przy filmach ciężko jest więc mówić o jakiejkolwiek ostrości ruchu, bowiem ten przez szarpanie nie jest ostry, a skokowy.
 
Mankamentem poprawy płynności materiału filmowego (24/25 fps) jest to, że przy nadmiernym stopniu ingerencji ruch przestaje wyglądać naturalnie. Zaczyna występować tzw. efekt teatru, czyli coś co niezbyt wielu kinomaniaków akceptuje. Drugim zagadnieniem są artefakty, które mogą występować z uwagi na niedoskonałości działania systemów.
 
O ostrości obrazu możemy rozmawiać w przypadku materiałów video, które są rejestrowane w systemie 50 lub 60 i większej ilości klatek na sekundę. Przykładem tego typu treści są na przykład transmisje sportowe. Przy takiej ilości klatek ruch jest już relatywnie płynny, a jego ostrość zależy po pierwsze od tego jak został nagrany (w szczególności ustawienia migawki kamery), a po drugie od tego ile rozmycia dokłada od siebie telewizor. Ograniczenie smużenia na telewizorach LCD sprowadza się przede wszystkim do zwielokrotniania klatek obrazu, a więc de facto takiego samego procesu jak w przypadku filmów. Różnica tkwi w tym, że przy tym procesie nie widzimy poprawy płynności, ponieważ ta jest dobra już od początku. Widzimy natomiast poprawę ostrości w ruchu/ograniczenie smużenia.
 
Motion Plus samsunga to jeden z najlepszych systemów poprawy płynności i ostrości obrazu jaki znajdziemy na rynku. Technologia ta pozwala bardzo precyzyjnie regulować stopień poprawy płynności i ostrości obrazu ruchomego. Zarówno współpraca z materiałem filmowym (24 i 25 fps), oraz video (50 i 60 fps) działa doskonale. 10 stopniowa podziałka jest idealnie wyważona, oznacza to, że z każdym kliknięciem, płynność lub ostrość obrazu poprawia się dokładnie o taką samą wartość i możemy łatwo znaleźć złoty środek (na ile poprawioną płynność filmów tolerujemy i na ile cenimy sobie ostrość ruchu względem ewentualnych artefaktów). Samych artefaktów jest z resztą niewiele nawet przy maksymalnych wartościach ustawień.
 
 
Osobiście zalecam ustawienie 10/5 jeśli chcemy uzyskać ostry obraz w ruchu i polepszyć płynność filmów, ale bez powodowania efektu teatru. Zachęcam jednak każdego do samodzielnych poszukiwań optymalnego wariantu.
 
Tryb Rozdziel-

czość

Smużenie Powielenie krawędzi Maks. jasność Poprawa płynności filmów (24p) Zdjęcie obiektu testowego
Wyłączony 300 bardzo duże brak (krawędzie rozmyte) 480cd/m2 brak
10/10 1080 umiarkowane brak (krawędzie rozmyte) 480cd/m2 brak
10/10, podświetlenie 4 >1080 ledwie widoczne ledwie widoczne 480cd/m2 b. duża (efekt teatru)
Wyraźny tryb LED >1080 ledwie widoczne ledwie widoczne 480cd/m2 lekka poprawa

 

Jak widać, ostrość (rozdzielczość) obrazu ruchomego wzrasta wraz z obniżeniem suwaka “podświetlenie”. Dzieje się to dzięki pełnej synchronizacji diod podświetlających ekran z matrycą. Jeśli więc włączymy obraz z telewizji – 50i to zostanie on wyświetlony jako 100Hz i dokładnie 100 razy na sekundę migać będzie podświetlenie telewizora by wygasić się w czasie odświeżania się matrycy i zapalić znów gdy obraz będzie już gotowy do wyświetlenia. Podobnie gdy dostarczymy sygnał 24p lub 60p to matryca wraz z diodami przejdzie w tryb pracy 120Hz. Tego typu funkcjonalność nazywa się fachowo strobing backlight (migoczące podświetlenie) i jest formą technologii scanning backlight. Podsumowując zatem: im bardziej zmniejszymy podświetlenie tym lepsze odwzorowanie ruchu uzyskamy. Przy niskich wartościach, adekwatnych na noc (ok. 4) ostrość jest tak dobra, że telewizor mógłby stawać w szranki z najlepszymi telewizorami Sony, które od dawna słynęły z niezrównanej ostrości ruchu. 

 

Jak widzimy też na zdjęciach ostrość ruchu jest jeszcze (minimalnie) lepsza w przypadku użycia opcji “Wyraźny ruch LED”. Różnica ta jest jednak dosyć mała i w zasadzie nie widoczna przy prawdziwym obrazie. Nie ma jednak problemu by spożytkować ten tryb jeśli ktoś ma takie życzenie. Trzeba jedynie wiedzieć, że jest trochę specyficzny:

Myślę, że po poprawnej konfiguracji każdy będzie zachwycony tym jak płynny i ostry obraz uzyskuje model JS9500.
 

Kąty widzenia

Kąty widzenia Samsunga JS9000 są dosyć typowe dla matryc VA, czyli jak wiemy z artykułu o matrycach, telewizor ten jest przystosowany do oglądania głównie na wprost ekranu. Pod kątem dosyć szybko spada saturacja barw i uwydatniają się detale w ciemnych szarościach co wizualnie zmniejsza obraz. Doskonale przedstawia to poniższe nagranie: 

 

 

Granie na konsoli i PC

Koniecznie kliknij i przeczytaj artykuł o dwóch sprawach:

“Input Lag, chroma 4:4:4 – czy są istotne?”

 

Po uruchomieniu trybu “Gra” (menu -> opcje -> ogólne -> tryb gra) telewizor świetnie nadaje się jako wyświetlacz pod konsolę, ponieważ jego input lag wynosi zaledwie 23ms! To rewelacyjny wynik dla telewizora 4K i zapewnia grę bez jakiegokolwiek odczuwalnego opóźnienia.

 

Input lag jest bardzo niski

 

 

Tryb ten nie jest jednak odpowiedni do używania z komputerem, bowiem nie pozwala uzyskać pełnej rozdzielczości barw (przy sygnale 4:4:4/RGB) przez co drobne kolorowe elementy są mniej czytelne. By telewizor działał jako pełnowartościowy monitor należy włączyć funkcję “UHD Color” (menu -> obraz -> opcje obrazu), a następnie oznaczyć dane wejście jako PC. Niestety taka konfiguracja obciąża bardziej zasoby procesora zastosowanego w telewizorze i input lag wzrasta do 55ms. 

 

Prawidłowa reprodukcja chromy 4:4:4/rgb przy sygnale UHD z komputera PC

 

System Tizen

System na jakim oparty jest telewizor to najnowsze rozwiązanie firmy Samsung. Idąc za rynkowymi trendami takich ruch wydaje się zrozumiały. Konkurencja pokazuje takie rozwiązania jak Android TV, WebOS czy Firefox OS zatem Samsung także wprowadza swój autorski projekt. Projekt jak się wydaje bardzo udany.

Włączając telewizor wita nas całkowicie nowe menu oparte na systemie kafelków i rekomendacji. Działa bardzo szybko i sprawnie.

 

W sklepie z aplikacjami mamy naprawdę duży wybór a z dnia na dzień będzie ich coraz więcej przybywać. Wszystko ze względu na przejście na nowy system Tizen. Pamięć wewnętrzna telewizora wynosi 3.77GB. Na aplikacji YouTube można oglądać filmy w natywnej rozdzielczości 4K!

 

Ekranem można sterować za pomocą różnych kontrolerów i urządzeń. Da się np. podłączyć DS4 od konsoli PS4!

 

Doskonale sprawuje się przeglądarka www, która wspiera także HTML5. Wynik na stronie htm5test.com to 465/555

 

Aplikacja Smart View 2.0 pozwala na szybkie połączenie telewizora z naszym smartfonem. Możemy z niego przesyłać natychmiast zdjęcia, muzykę czy video. Aplikacja pozwala także na oglądanie telewizji wprost na ekranie mobilnego urządzenia! Jest to nie jako lustrzane odbicie: na urządzeniu mobilnym oglądamy dokładnie to samo co na telewizorze. Jest jeszcze jeden sposób na wykonanie opisanych czynności: Quick Connect (Szybkie Połączenie). Nasze urządzenie mobilne musi jednak wspierać taką funkcjonalność. Wtedy telewizor automatycznie wykryje urządzenie przez BT a my od razu bez żadnego wcześniejszego parowania będziemy mogli wysyłać na ekran telewizora np. zdjęcia czy muzykę.

 

Do telewizora możemy mówić (wydawać mu polecenie) oraz sterować nim za pomocą gestów (po podłączeniu opcjonalnej kamery).

 

Multimedia USB, DLNA

Samsung od zawsze pozwalała na odczytywanie właściwie wszystkich rodzajów plików po złączu USB. Nie inaczej jest w przypadku modeli tegorocznych. Tizen bardzo sprawnie radzi sobie zarówno z plikami video (także HEVC 4K) jak również pokazami slajdów ze zdjęć oraz plikami muzycznymi (czyta FLAC). Telewizor widzi także serwery domowe i pozwala z nich odczytywać pliki (DLNA).

 

 

 

 

 

 

Oglądanie telewizji DVB-T / DVB-S

JS9000 posiada wbudowane tuner telewizji naziemnej, kablowej oraz satelitarnej. Możemy skorzystać z wejścia na moduł dostępu CI+ (1.3). Menu oparte jest oczywiście o system Tizen – działa szybko i wygląda bardzo ładnie. Do telewizora możemy podłączyć zewnętrzny dysk twardy i nagrywać audycje lecące w telewizji.

 

 

Jakość dźwięku

Telewizor posiada doskonałej jakości dźwięk. Ponieważ obudowa jest nieco grubsza udało się w niej zmieścić bardzo dobrej jakości głośniki. Mamy tutaj: 60 W RMS (lewy: 20 W, prawy: 20 W, niskotonowy: 2 x 10 W). Dialogi są bardzo wyraźne a podczas oglądania filmów pojawia się symboliczny aczkolwiek odczuwalny bas. Spory plus za dźwięk.

 

Pobór energii (55 cali)

Tryb obrazu Standardowy 123 W (włączone funkcje ECO)
Tryb obrazu Ustawienia własne (po kalibracji)  132 W
Tryb czuwania 

 


Podsumowanie i ocena

Kilka tygodni temu miałem okazję testować flagowy model Samsunga – JS9500. Okazał się on fenomenalnym telewizorem, w zasadzie pod każdym względem. Testowany dziś JS9000 traci do niego jedynie pod względem kontrastu, ponieważ zastosowano w nim podświetlenie krawędziowe (edge led), które nie ma tak wysokiej skuteczności wygaszania jak bezpośrednie (direct led). Czerń nie jest więc tak spektakularna, jednak co najważniejsze: wciąż całkiem niezła. Pozostałe walory obrazu są na bardzo wysokim poziomie. Począwszy od bardzo dobrego odwzorowania ruchu (uzyskanego dzięki 120Hz z synchronizacją podświetlenia), poprzez świetne odwzorowanie barw (szczególnie po kalibracji) i skończywszy na niskim input lag’u, co na pewno ucieszy graczy. Wisienką na torcie jest świetne wsparcie dla Ultra HD. JS9000 posiada poszerzoną paletę barw do wykorzystania w przyszłości, oraz wsparcie dla HDR. Oczywiście wspiera też kodek HEVC dzięki czemu może odtwarzać pliki Ultra HD z pendrive.(testował Gmeru Maciej Koper)

PLUSY

 
MINUSY

 

Cena: Samsung UE55JS9000 około 12 490 zł
 
Sprzęt do testów dostarczyła firma Samsung
 
 
Przeczytaj artykuł odnośnie ocen oraz wyróżnień na HDTVPolska.com: 

Jak testujemy wyświetlacze na HDTVPolska.com? Czemu testy wyświetlaczy są najbardziej profesjonalne w Polsce i jedne z najlepszych na świecie?
 
 

                                                                                  Ekrany biorące udział w naszych testach są profesjonalnie skalibrowane i przygotowane przez http://skalibrujtv.pl/. To daje nam pewność, że wyciągnęliśmy z nich maksimum możliwości! Jak kalibrujemy? Przeczytaj Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora / projektora / monitora?” oraz “Test kalibracji”.                                                                                  

(1155)