Powrót

TEST: Samsung JS8500 55" SUHD Ultra HD 4K 3D LED LCD Tizen

Słowem wstępu

W dzisiejszym teście pod lupę wezmę najbardziej przystępny cenowo model Samsunga z rodziny SUHD. Jest nim JS8500. Oprócz niego występują jeszcze dwaj reprezentanci serii – JS9000, oraz JS9500. Wszystkie z nich są zakrzywione i występują w następujących rozmiarach:

Wygląd

 
W stosunku do modelu wyższego, Samsung JS8500 różni się głównie obudową, która wygląda trochę bardziej plastikowo, oraz podzespołami, które są mniej wydajne, więc cały interfejs użytkownika działa trochę wolniej (mimo to jest wciąż dosyć sprawny). Kolejną różnicą jest listwa one connect. W JS8500 występuje ona w wersji mini wyposażonej w cztery porty HDMI, dwa USB, oraz cyfrowe wyjście audio w standardzie Toslink. Pozostałe gniazda takie jak wejścia antenowe, LAN i tym podobne umieszczone zostały klasycznie na tylnym panelu telewizora. 
 
Stopa jest węższa niż sam ekran, co pozwala bezproblemowo ustawić telewizor na mniejszych meblach. Jej konstrukcja sprawia, że mamy wrażenie, że wyświetlacz unosi się w powietrzu. Poza tym jest zakrzywiona w sposób podobny do ekranu. Ta konstrukcja podstawy nie jest dziełem przypadku. Została ona dobrze przemyślana tak by umożliwić montaż zakrzywionego soundbara pod ekranem. 

Podstawa wykonana jest na tym samym poziomie co ekran. Jest dosyć ciężka i masywna. Jej szerokość to 86cm.

 

Ekran otacza ramka o grubości 15 mm. Telewizor nie należy do zbyt smukłych (około 5cm) ze względu na zakrzywienie ekranu.

Powyżej rozstaw śrub – klasyczne rozwiązanie jednak wieszak powinien być mocny gdyż telewizor swoje waży.

 

Wyposażenie i Złącza

Jak już wyżej napisałem JS8500 posiada listwę one connect w wersji mini wyposażonej jedynie w trzy porty HDMI, dwa USB, oraz cyfrowe wyjście audio w standardzie Toslink. Pozostałe gniazda takie jak wejścia antenowe, LAN i tym podobne umieszczone zostały klasycznie na tylnym panelu telewizora. Telewizor posiada wbudowane, podwójne, tunery telewizji naziemnej, kablowej oraz satelitarnej. Możemy skorzystać z wejścia na moduł dostępu CI+ (1.3). Menu działa szybko i wygląda bardzo ładnie. Do telewizora możemy podłączyć zewnętrzny dysk twardy i nagrywać audycje lecące w telewizji.

 

 

W komplecie z telewizorem otrzymujemy dwa piloty. Pilot klasyczny to dobrze znana konstrukcja, która nie zmieniła się właściwie wcale przez ostatnie lata. Mniejszy, multimedialny kontroler jest nową konstrukcją dedykowaną do obsługi systemu operacyjnego Tizen, który również zadebiutował w tym roku na telewizorach Samsunga, ale o tym później. Sam pilot wykonany jest bardzo solidnie, a ilość przycisków ograniczono w nim do koniecznego minimum. Został on także wyposażony w akcelerometr, który aktywujemy po przyłożeniu palca do joysticka.

 

 

 

Menu telewizora

 

Testy syntetyczne

Rozdzielczość i przekątna ekranu 3840×2160, 55″
Typ matrycy LCD z podświetleniem Quantum Dots typ. VA
Odświeżanie matrycy: 120Hz
Kontrast natywny (bez wygaszania): 2 750:1
Kontrast w filmach: średni: 4 200:1 max: 8 800:1 min: 2 400:1
Maksymalna jasność po kalibracji 480cd/m2
Odbicia od ekranu: średnie, ekran wysokiej przejrzystości
Błędy barw po kalibracji średnia dE: 1,0 maks. dE: 2,1
Rozdzielczość ruchomego obrazu >1080 TVL z upłynniaczem, 300 TVL bez
Input Lag 24ms w trybie gra, 55ms w trybie PC (z HDMI UHD Color)
Pełna rozdzielczość koloru (PC – 4:4:4) Tak – wymagane włączenie HDMI UHD Color
Poprawna obsługa klatkaży 24Hz TAK, 50Hz TAK, 60Hz TAK
Obsługa 10 bitowego koloru Tak

Matryca, zalecane ustawienia

Koniecznie kliknij i przeczytaj też artykuł o matrycach:

“IPS vs VA czyli którą matrycę wybrać”

 

Seria “JS” Samsunga cechuje się dwoma elementami jakich nie posiadają tańsze modele wyświetlaczy Ultra HD. Pierwszy z nich to wsparcie dla HDR’a. Drugi to zmodyfikowane podświetlenie telewizora wykorzystujące kropki kwantowe (quantum dots), zwane też nano-krzyształami. Tegoroczne modele wyświetlaczy są pierwszymi modelem koreańskiego giganta w którym zaimplementowano tę technologię. Nie spotykamy się tu jednak z pierwszym w historii wykorzystaniem kwantowych kropek. Pionierem był w tym przypadku Sony, który w 2013 roku wydał na rynek model Full HD W905A. Tłumaczyłem wtedy jakie są główne cechy tego rozwiązania. Dla przypomnienia zacytuję z testu:
 
„Kwantowe kropki potrafią reprodukować szersze spektrum barw, niż używane standardowo białe diody LED. Ich spektrum światła jest porównywane do diod RGB. […] Dodatkowo są one bardziej wydajnym źródłem światła. Kropka produkuje bowiem światło monochromatyczne, które jest mniej tłumione przez filtry barwne matrycy, aniżeli światło białego LED’a. Pozwala to więc na uzyskanie lepszej wydajności świetlnej, czyli na przykład wyższej jasności ekranu przy podobnym poborze mocy.”
 
O ile dwa lata temu było to w zasadzie czystą ciekawostką, tak w 2015 roku staje się bardzo ważnym zagadnieniem. Wiemy już, że nadchodzące filmy Ultra HD (Ultra HD Blu-ray) wykorzystywać będą szerszą paletę barw (DCI oraz Rec 2020). Do obsługi tego udogodnienia, kwantowe kropki wydają się więc być idealnym wręcz rozwiązaniem. Telewizor SUHD nie jest zatem czymś lepszym niż Ultra HD jak da się często usłyszeć w kampaniach marketingowych. Jest on produktem wykorzystującym więcej z technologii Ultra HD niż samą zwiększoną rozdzielczość!
 

 
Zagięty ekran telewizora zbudowano na matrycy z rodziny VA. Pod mikroskopem jej struktura wygląda identycznie z testowanym niedawno Samsungiem JS9000. Nawet oznaczenie matrycy w menu serwisowym jest łudząco podobne. Biorąc pod uwagę, że funkcje jednego i drugiego telewizora są też niemal tożsame, wstępnie wygląda to jak identyczny wyświetlacz z trochę zubożonym osprzętem. 

 

Zalecane ustawienia
Najlepszym trybem fabrycznym Samsunga, tj. zapewniającym reprodukcję obrazu najbliższą normy (względem której ustawione są monitory w studiach filmowych) jest tryb “Film” i to właśnie z niego powinien skorzystać każdy nabywca wyświetlacza jeśli chciałby aby jego telewizor najwierniej odwzorowywał to co zostało zarejestrowane. Oczywiście by uzyskać 100% poprawny obraz najlepsza jest profesjonalna kalibracja. Poniższe ustawienia są tylko jej niewielkim substytutem.
 
Po uruchomieniu trybu “Film” warto także wprowadzić następujące zmiany w ustawienia domyślne:
 
Obraz -> Opcje obrazu -> Redukcja zakłóceń MPEG -> Wyłączony
Obraz -> Opcje obrazu -> Czysty obraz cyfrowy -> Wyłączony
 
Powyższe funkcje są destrukcyjnymi “dopalaczami obrazu” i negatywnie wpływają na jego ostrość oraz widoczność detali. Następnym krokiem jest skonfigurowanie funkcji wygaszania. Zostaną one opisane później. Na tym etapie podam jednak zalecenia:
 
Obraz -> Opcje obrazu -> Diody Smart LED -> Minimum
Obraz -> Opcje obrazu -> Czerń Kinowa -> Włączony
 

Reprodukcja Obrazu

Fabrycznie

 

W egzemplarzu otrzymanym do testów odstępstwa te nie należą do dużych, aczkolwiek są zarówno mierzalne jak i zauważalne. W obrazie da się odczuć nadmierne ochłodzenie, czyli dominantę błękitów na ekranie. Drugim mankamentem jest odbiegająca od optimum charakterystyka jasności. Jak widzimy na wykresie gamma charakterystyka jest zaniżona, a to oznacza, że obraz zbyt szybko wychodzi z czerni i nie ma tak wysokiej kontrastowości jak powinien. Jest to jednak mankament na poziomie niuansu wartego dopracowania, aniżeli uchybienia, które doskwiera podczas codziennego użytkowania telewizora. Więcej niuansów w zasadzie nie ma. Obraz nie jest przesycony pomimo zastosowania kwantowych kropek. Widać, że producent przyłożył się w tej kwestii i osiągnął pożądany rezultat co jest zazwyczaj trudne przy pierwszych generacjach ekranów wyposażonych w innowacyjną technologię. Trzeba więc przyznać, że odwzorowanie barw już przy ustawieniach fabrycznych jest na niezłym poziomie.

 

Po kalibracji

 

Kalibracja jest rzeczą, którą zdecydowanie warto przeprowadzić w Samsungu JS8500. Posiada on bowiem bardzo rozbudowane możliwości regulacji, które dają fenomenalne rezultaty. Jak widzimy na wykresach po kalibracji błędy udało się sprowadzić poniżej poziomu percepcji, a to oznacza, że oglądając obraz na wprost widzimy jego walory mniej więcej tak jak widział je reżyser w studio filmowym. Testowany telewizor nie pozostawia wyraźnych przekłamań w istotnych rejonach barw. Słupki błędów w prawdzie podskakują w niektórych miejscach, głównie przy ciemnych barwach, których saturacja jest lekko zaniżona, jednak są to zbyt małe odstępstwa od norm by się nimi przejmować. Przy oglądaniu praktycznie nie ma to znaczenia, a sceny dobrze znanych mi filmów wyglądają dokładnie jak powinny wyglądać.

 

Pamiętajmy, że opis kalibracji tyczy się egzemplarza, który trafił do naszych testów. Egzemplarze takich samych telewizorów różnią się między sobą, więc te nabyte przez czytelników mogą mieć inne błędy odwzorowania barw (mogą być one większe lub mniejsze – nie ma reguły). Z tego powodu nie publikuję ustawień kalibracyjnych, bowiem są one indywidualne dla każdego telewizora i toru wideo. Zachęcam natomiast do poczytania o profesjonalnej kalibracji.

 

Więcej informacji zaczerpnąć można w: Wielkim teście kalibracji

Oraz w temacie: Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora/projektora

Pobierz pełny raport z kalibracji TV 

Galeria przekłamań obrazu

Wybierz ustawienia obrazu w telewizorze:
  • Tryb “Standard”
  • Najlepszy fabryczny
  • Obraz Skalibrowany
  • Referencja (studio)
Wybierz kadr z filmu:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

 

Skalowanie SD, obróbka cyfrowa

Przy całkowicie fabrycznych ustawieniach trybu „Film” da się zauważyć działanie kilku filtrów na niekorzyść obrazu. Należą do nich „czysty obraz cyfrowy”, oraz „redukcja zakłóceń mpeg” umiejscowione w menu „opcje obrazu”. Wystarczy jednak wyłączyć obie funkcje, oraz ustawić suwak ostrości na 0 by wyeliminować zbędną obróbkę sygnału zaburzającą jego odwzorowanie. Przy takiej konfiguracji telewizor ani nie wyostrza ani nie zmiękcza obrazu źródłowego.
 
W tym miejscu będę do znudzenia powtarzał, że w dzisiejszych czasach rezultaty skalowania wyglądają niemal identycznie na wszystkich telewizorach. Twierdzenie to znalazło potwierdzenie w moim eksperymencie, którego wyniki znajdują się pod tym adresem.
 
Zwracam też uwagę, że skalowanie nie jest procesem podnoszącym jakość obrazu i materiał HD czy nawet SD generalnie wygląda barzdo podobnie czy to na wyświetlaczu Ultra HD, czy na Full HD. Dopiero treść natywna o wysokiej rozdzielczości pozwala odczuć wyraźną różnicę, jedak pod warunkiem, że widz znajduje się w odpowiedniej odległości od ekranu. Można ją wyliczyć z kalkulatora odległości.
 

Kontrast i Czerń

Matryca zastosowana w telewizorze cechuje się naturalnym kontrastem (bez wsparcia ze strony systemu wygaszania) na poziomie 2 750:1 po kalibracji i około 2200:1 fabrycznie. Są to bardzo przeciętne wyniki, jednak w telewizorze zastosowano aż dwa algorytmy poprawy czerni. Należą do nich: „Diody Smart LED”, oraz „Czerń Kinowa” oba ulokowano w menu „opcje obrazu”. Włączenie obu funkcji zmienia stan rzeczy w sposób zasadniczy. 

 

Testowany telewizor uzyskał najlepsze rezultaty na pasach powstających nad i pod obrazem o proporcjach 2,39:1. W scenie z filmu „Casino Royale” udało się uzyskać wynik 8 500:1 (między środkiem ekranu a pasem). W pozostałych ujęciach niestety nie było już tak spektakularnie. Ostatecznie średnia z 6 scen wyniosła 4200:1, a jak każdy entuzjasta dobrego obrazu wie, nie jest to wynik na tyle wysoki by uzyskać efekt niezwykłej wypukłości obrazu, czy zlewania się z ramką. Czerń nie jest zatem mocną stroną Samsunga JS8500. Na pocieszenie powiem, że wygaszanie nie powoduje przynajmniej jakiejkolwiek degradacji obrazu w bielach czy czerniach, co jest bardzo częste w przypadku implementacji tego algorytmu u innych producentów. Wspomnę jeszcze, że główna funkcja odpowiadająca za wygaszanie („Diody Smart LED”) posiada trzy stopnie działania (oraz możliwość całkowitego wyłączenia). Tryb działania „minimalny” nie różni się jednak od „pośredniego”, „maksymalny” natomiast powoduje podniesienie jasności bieli ponad wartość referencyjną (ustawioną podczas kalibracji), co ciekawe nawet przy maksymalnym ustawieniu suwaka „podświetlenie”, funkcja nadal jest w stanie wygenerować wyższą jasność. Jej działanie przypomina więc trochę symulację trybu HDR.

 

Kolorem pomarańczowym został zaznaczony tak zwany wybór redakcji, czyli tryb funkcji wygaszania ([obraz] -> [ustawienia opcji] -> [diody smart led]) , który moim zdaniem daje najlepsze rezultaty. Zalecam używać go nabywcom telewizora, oraz brać pod uwagę wartości zmierzone w kolumnie dotyczącej tego trybu (została ona zaakcentowana innym kolorem)

 

Scena

(kontrast między białym kołem, a środkiem białego okręgu)

Opis sceny Wynik pomiaru
wygaszanie: WYŁ wygaszanie: MINIMUM wygaszanie: POŚREDNIE wygaszanie: MAKSYMALNE
Duża powierzchnia czerni bez sąsiadujących detali, przy niskim kontraście łatwo dostrzec świecenie czerni 2 800:1 2 800:1 2 600:1 2 900:1
Czerń otoczona z każdej strony detalami, wymagająca scena, poradzą z nią sobie jedynie najlepsze systemy wygaszania 2 400:1 2 400:1 2 400:1 2 600:1
Pas w filmie sąsiadujący z obrazem o średniej jasności, przy niskim kontraście wyraźnie odcina się od ramki telewizora 3 600:1 8 800:1 8 500:1 9 000:1
Duża powierzchnia czerni bez sąsiadujących detali, przy niskim kontraście łatwo dostrzec świecenie czerni 2 700:1 3 900:1 3 900:1 4 200:1
Skrawek czerni w pobliżu (ale nie bezpośrednim) złożonego obiektu geometrycznego, przy niskim kontraście widać świecenie czerni 3 400:1 4 200:1 4 200:1 4 400:1
Ta sama scena jednak bliżej jasnego obiektu. Spadek kontrastu w tej scenie można interpretować jako efekt halo (łuna świetlna wokół obiektu) 2 600:1 2 900:1 2 800:1 2 900:1
 

Degradacja obrazu przez lokalne wygaszanie

Z reguły każda implementacja systemu lokalnego wygaszania połączona jest z mniejszą lub większą manipulacją kontrastu. To drugie zjawisko jest oczywiście niepożądana cechą ponieważ zaburza wierność przekazu obrazu. Jego konsekwencją jest przeważnie zlewanie się jasnych detali obrazu do kupy, bądź “spłaszczanie” jaskrawych obiektów. Poniższa tabelka przedstawia konsekwencje korzystania z danego trybu wygaszania:

 

Tryb funkcji wygaszania Zdjęcie obrazu Opis
Wyłączone + wygaszanie pasów Zdjęcie prezentuje obraz po kalibracji nie zaburzony przez manipulacje systemu lokalnego wygaszania. Do niego należy porównywać dalsze zdjęcia.
Minimum + wygaszanie pasów W trybie tym nie następuje żadna widzialna degradacja obrazu
Pośrednie + wygaszanie pasów W trybie tym nie następuje żadna widzialna degradacja obrazu
Maks + wygaszanie pasów Degradacja obrazu jest bardzo mała, w zasadzie na pograniczu widzialności

 

Jak widzimy na powyższych przykładach, oba algorytmy wygaszania w zasadzie przy dowolnej konfiguracji nie powodują jakiejkolwiek degradacji obrazu. To bardzo dobrze! Dzięki temu możemy cieszyć się poprawioną czernią bez poświęcania wiernego odwzorowania obrazu.

 

Dla najbardziej ciekawych prezentuję nagranie dokumentujące działanie stref wygaszania w Samsungu JS8500. Jak widzimy są one na tyle rozległe, że nie ma mowy by dał się nam we znaki jakikolwiek efekt halo.

 

 

Uważni czytelnicy zauważą na pewno tożsamość powyższego opisu z testem modelu JS9000 – zgadza się, bowiem czerń i system wygaszania strefowego jest taki sam w obu telewizorach

 

Seans w dzień

Matryca Samsunga JS8500 jest bardzo jasna, po kalibracji jest w stanie uzyskać aż 480cd/m2. To daje jej ogromny potencjał do komfortowego oglądania nawet w mocno naświetlonych pomieszczeniach. Dzięki wysokiej jasności nie spada nasycenie i atrakcyjność obrazu w warunkach dziennych.

 

Powłoka ekranu posiada strukturę wysokiej przejrzystości, lub jak kto woli jest błyszcząca. Dzięki temu czerń pozostaje na niej smoliście czarna gdy padają promienie słoneczne, jednak te odbijają się i mogą oślepiać. Odbicia mogą być tym bardziej dokuczliwe ponieważ ekran jest zakrzywiony, a to powoduje „rozlewanie się” odbitych przedmiotów od lewej do prawej strony ekranu. Efekt da się łatwo zaobserwować nawet na oświetlonej hali marketu.

 

Równomierność ekranu

Samsung JS8500 chwali się bardzo przyzwoitą równomiernością ekranu, szczególnie jak na telewizor podświetlony krawędziowo. Podczas oglądania, wszelkie niedoskonałości w zasadzie nie były widoczne na naszym egzemplarzu testowym. Na białej planszy udało się wychwycić lekki spadek jasności na brzegach ekranu, ale był on raczej zbyt mały by przeszkadzać.

 

 

UltraHD / 4K

Koniecznie kliknij i przeczytaj też artykuł o Ultra HD:

“UHD? 4K? Czym jest technologia, która podbija rynek”

 

Jak już wspomniałem we wstępie, seria SUHD posiada zgodność z dwoma bardzo ważnymi elementami specyfikacji Ultra HD – HDR, oraz szeroką paletą barw. To jednak nie wszystko. Samsung JS8500 przeszedł także pomyślnie następujące testy:
 
Obsługa rozdzielczości 3840×2160@60Hz 4:2:0 TAK
Obsługa rozdzielczości 3840×2160@24Hz 4:4:4 TAK
Obsługa rozdzielczości 3840×2160@60Hz 4:4:4 TAK – należy włączyć funkcję HDMI UHD Color
Poprawne odtwarzanie testowego kanału SAT UHD TAK
Wsparcie dla plików UHD z kodekiem HEVC TAK
Obsługa YouTube w 4K TAK
Kompatybilność z HDCP 2.2 TAK – wszystkie złącza

 

Wracając jeszcze do palety kolorów, nie omieszkałem sprawdzić jak szeroki gamut jest w stanie wygenerować testowany telewizor. Rezultaty są imponujące. Biorąc pod uwagę najjaśniejsze odcienie barw (bo jak wiemy wraz z jasnością spada też nasycenie barwy w telewizorach) pokrycie kinowej palety DCI wynosi aż 94%. Pokrycie monstrualnego gamutu Rec. 2020 jest zaś na poziomie 75%. Daje to duży potencjał do wyświetlania nowych, bardziej nasyconych odcieni kolorów gdy tylko pojawią się filmy wykorzystujące je.

 

DCI P3 Rec 2020
Pokrycie palety: 95% Pokrycie palety: 74%

 

Odwzorowanie ruchu

Matryca flagowego Samsunga pracuje ze 120Hz odświeżaniem. Użytek z dodatkowych klatek obrazu (bo do telewizora można przecież podać maksymalnie 60, na więcej nie pozwala złącze HDMI) robi funkcja “Motion Plus”. Menu konfiguracji nie różni się od tego co spotykamy w większości telewizorów tegoż producenta. Do dyspozycji mamy dwa suwaki. Jeden z nich odpowiada za płynność obrazu przy filmach (24p i 25p), drugi zaś za ostrość przy treściach wideo (50i/p i 60i/p). Jest też alternatywny wariant “Tryb LED”, którego działanie jest trochę bardziej złożone i opiszę je później.

Motion Plus Samsunga to jeden z najlepszych systemów poprawy płynności i ostrości obrazu jaki znajdziemy na rynku. Technologia ta pozwala bardzo precyzyjnie regulować stopień poprawy płynności i ostrości obrazu ruchomego. Zarówno współpraca z materiałem filmowym (24 i 25 fps), oraz video (50 i 60 fps) działa doskonale. 10 stopniowa podziałka jest idealnie wyważona, oznacza to, że z każdym kliknięciem, płynność lub ostrość obrazu poprawia się dokładnie o taką samą wartość i możemy łatwo znaleźć złoty środek (na ile poprawioną płynność filmów tolerujemy i na ile cenimy sobie ostrość ruchu względem ewentualnych artefaktów). Samych artefaktów jest z resztą niewiele nawet przy maksymalnych wartościach ustawień. Osobiście preferuję ustawienie 10/5 jeśli chcemy uzyskać ostry obraz w ruchu i polepszyć płynność filmów, ale bez powodowania efektu teatru. Zachęcam jednak każdego do samodzielnych poszukiwań optymalnego wariantu.

 

Po zaaplikowaniu wyżej wymienionych ustawień smużenie znacząco maleje, aczkolwiek cały czas da się je zauważyć przy niektórych, bardziej dynamicznych, scenach. To jednak dopiero ułamek tego co oferuje nam testowany telewizor. Diody podświetlające jego matrycę są z nią w pełni zsynchronizowane. Oznacza to, że jeśli więc włączymy obraz z telewizji – 50i to zostanie on wyświetlony jako 100 fps i dokładnie 100 razy na sekundę migać będzie podświetlenie telewizora by wygasić się w czasie odświeżania się matrycy i zapalić znów gdy obraz będzie już gotowy do wyświetlenia. Podobnie gdy dostarczymy sygnał 24p lub 60p to matryca wraz z diodami przejdzie w tryb pracy 120Hz. Tego typu funkcjonalność nazywa się fachowo strobing backlight (migoczące podświetlenie) i jest formą technologii scanning backlight. Podsumowując zatem: im bardziej zmniejszymy podświetlenie tym lepsze odwzorowanie ruchu uzyskamy. Przy niskich wartościach, adekwatnych na noc (ok. 4) ostrość jest tak dobra, że telewizor mógłby stawać w szranki z najlepszymi telewizorami Sony, które od dawna słynęły z niezrównanej ostrości ruchu!

 

Ostrość ruchu jest jeszcze minimalnie lepsza w przypadku użycia opcji “Wyraźny ruch LED”. Różnica ta jest jednak dosyć mała i w zasadzie nie widoczna przy prawdziwym obrazie. Nie ma jednak problemu by spożytkować ten tryb jeśli ktoś ma takie życzenie. Trzeba jedynie wiedzieć, że jest on specyficzny:

 

Myślę, że po poprawnej konfiguracji każdy będzie zachwycony tym jak płynny i ostry obraz uzyskuje model JS8500.

 

Koniecznie kliknij i przeczytaj artykuł o fotografiach ruchu:
“Śledząca Kamera – najlepsze kryterium odwzorowania ruchu”

 

Nazwa trybu Informacje Obraz postrzegany w ruchu
Wyłączony Smużenie:

bardzo duże

 

 

Maksymalna jasność:

480cd/m2

Powielenie krawędzi:

brak (krawędzie rozmyte)

 

 

Poprawa płynności filmów (24p):

brak

10/10, podświetlenie 20 Smużenie:

umiarkowane

 

 

Maksymalna jasność:

480cd/m2

Powielenie krawędzi:

brak (krawędzie rozmyte)

 

 

Poprawa płynności filmów (24p):

brak

10/10, podświetlenie 8 Smużenie:

ledwie widoczne

 

 

Maksymalna jasność:

120cd/m2

Powielenie krawędzi:

ledwie widoczne

 

 

Poprawa płynności filmów (24p):

bardzo duża (w zależności od ustawienia)

Wyraźny tryb LED Smużenie:

ledwie widoczne

 

 

Maksymalna jasność:

120cd/m2

Powielenie krawędzi:

ledwie widoczne

 

 

Poprawa płynności filmów (24p):

lekka poprawa

 

3D

Samsung JS8500 wykorzystuje aktywną technologię migawkową do uzyskana trójwymiarowego obrazu. Podczas testów udało się potwierdzić, że dostarcza on rozdzielczość na poziomie przynajmniej 1080p dla każdego oka. Obraz jednak traci na jasności i maksimum co da się uzyskać to około 70cd/m2 (mierząc przez okulary). Wciąż jest to jednak bardzo dobry wynik pozwalający na komfortowe oglądanie (plazmy osiągały ok. 18cd/m2 – przypominam). W trybie 3D występuje jednak pewna nieodłączna poprawa płynności ruchu.

 

Kąty widzenia

Kąty widzenia są dosyć typowe dla matryc VA, czyli krótko mówiąc słabe. Telewizor ten jest przystosowany do oglądania głównie na wprost ekranu. Pod kątem dosyć szybko spada saturacja barw i uwydatniają się detale w ciemnych szarościach co wizualnie zmniejsza obraz.

 

 

Granie na konsoli i PC

Koniecznie kliknij i przeczytaj artykuł o dwóch sprawach:

“Input Lag, chroma 4:4:4 – czy są istotne?”

 

Po uruchomieniu trybu “Gra” (menu -> opcje -> ogólne -> tryb gra) telewizor świetnie nadaje się jako wyświetlacz pod konsolę, ponieważ jego input lag wynosi zaledwie 24,6ms! To rewelacyjny wynik dla telewizora 4K i zapewnia grę bez jakiegokolwiek odczuwalnego opóźnienia.

 

Tryb ten nie jest jednak odpowiedni do używania z komputerem, bowiem nie pozwala uzyskać pełnej rozdzielczości barw (przy sygnale 4:4:4/RGB) przez co drobne kolorowe elementy są mniej czytelne. By telewizor działał jako pełnowartościowy monitor należy włączyć funkcję “UHD Color” (menu -> obraz -> opcje obrazu), a następnie oznaczyć dane wejście jako PC. Niestety taka konfiguracja obciąża bardziej zasoby procesora zastosowanego w telewizorze i input lag wzrasta do 55ms.

 

System Tizen

System na jakim oparty jest telewizor to najnowsze rozwiązanie firmy Samsung. Idąc za rynkowymi trendami taki ruch wydaje się zrozumiały. Konkurencja pokazuje własne rozwiązania jak Android TV, WebOS czy Firefox OS zatem Samsung także wprowadza swój autorski projekt. Projekt jak się wydaje bardzo udany.

Włączając telewizor wita nas całkowicie nowe menu oparte na systemie kafelków i rekomendacji. Działa bardzo szybko i sprawnie.

 

W sklepie z aplikacjami mamy naprawdę duży wybór a z dnia na dzień będzie ich coraz więcej przybywać. Wszystko ze względu na przejście na nowy system Tizen. Pamięć wewnętrzna telewizora wynosi 3.77GB. Na aplikacji YouTube można oglądać filmy w natywnej rozdzielczości 4K!

 

Ekranem można sterować za pomocą różnych kontrolerów i urządzeń. Da się np. podłączyć DS4 od konsoli PS4!

 

Doskonale sprawuje się przeglądarka www, która wspiera także HTML5.

 

Aplikacja Smart View 2.0 pozwala na szybkie połączenie telewizora z naszym smartfonem. Możemy z niego przesyłać natychmiast zdjęcia, muzykę czy video. Aplikacja pozwala także na oglądanie telewizji wprost na ekranie mobilnego urządzenia! Jest to nie jako lustrzane odbicie: na urządzeniu mobilnym oglądamy dokładnie to samo co na telewizorze.

 

 

Jest jeszcze jeden sposób na wykonanie opisanych czynności: Quick Connect (Szybkie Połączenie). Nasze urządzenie mobilne musi jednak wspierać taką funkcjonalność (np. Samsung Galaxy S6/Edge). Wtedy telewizor automatycznie wykryje urządzenie przez BT a my od razu bez żadnego wcześniejszego parowania będziemy mogli wysyłać na ekran telewizora np. zdjęcia czy muzykę. To jest zdecydowanie najwygodniejsze rozwiązanie i takie właśnie rekomendujemy jeżeli posiadacie odpowiedniego smartfona.

 

 

Do telewizora możemy mówić (wydawać mu polecenie) oraz sterować nim za pomocą gestów (po podłączeniu opcjonalnej kamery).

 

Multimedia USB, DLNA

Samsung od zawsze pozwalała na odczytywanie właściwie wszystkich rodzajów plików po złączu USB. Nie inaczej jest w przypadku modeli tegorocznych. Tizen bardzo sprawnie radzi sobie zarówno z plikami video (także HEVC 4K) jak również pokazami slajdów ze zdjęć oraz plikami muzycznymi (czyta FLAC). Telewizor widzi także serwery domowe i pozwala z nich odczytywać pliki (DLNA).

 

 

 

 

Oglądanie telewizji DVB-T / DVB-S

JS8500 posiada wbudowane tuner telewizji naziemnej, kablowej oraz satelitarnej. Możemy skorzystać z wejścia na moduł dostępu CI+ (1.3). Menu oparte jest oczywiście o system Tizen – działa szybko i wygląda bardzo ładnie. Do telewizora możemy podłączyć zewnętrzny dysk twardy i nagrywać audycje lecące w telewizji. Co ważne: udało nam się odpalić na ekranie zarówno kanał satelitarny nadawany w 4K HEVC jak również testowy od TVP (z DVB-T2). Nie było żadnych problemów z obrazem oraz dźwiękiem. Na telewizorze działa także bez problemu funkcjonalność związana z HbbTV.

JS8500 bez zająknięcia dekoduje kanały telewizyjne UHD nadawane w rozdzielczości 4K/HEVC. Zarówno satelitarne jak również testowy z naziemnej telewizji cyfrowej DVB-T2 (TVP UHD)

 

Jakość dźwięku

Telewizor posiada doskonałej jakości dźwięk. Ponieważ obudowa jest nieco grubsza udało się w niej zmieścić bardzo dobrej jakości głośniki. Mamy tutaj: 40 W (lewy: 10 W, prawy: 10 W, niskotonowy: 2 x 10 W). Jest trochę słabiej niż w przypadku wyższych modeli z gamy SUHD. Dialogi są jednak nadal bardzo wyraźne jednak podczas oglądania filmów ciężko o jakieś znaczące doznania basowe. Polecam tutaj podłączenie np. dedykowane zakrzywionego soundbara Samsunga.

 


Podsumowanie i ocena

Samsung JS8500 jest telewizorem dobrze przystosowanym do nadchodzącej coraz większymi krokami normy Ultra HD. Z klasycznymi treściami wideo radzi sobie również na bardzo wysokim poziomie. Odwzorowanie ruchu zostało dopracowane do granic możliwości, input lag jest bardzo niski, a odwzorowanie barw po kalibracji jest niemalże wzorcowe. Zakrzywiony ekran telewizora uzyskuje bardzo wysoką jasność i jego podświetlenie jest nadzwyczaj jednolite (szczególnie jak na telewizor z krawędziowym podświetleniem). Dopełnieniem zalet jest system Tizen, który oferuje bardzo dobre wsparcie dla multimediów. Jedyną gorszą stroną wyświetlacza jest kontrast, który największych kinomaniaków, może trochę rozczarować. Czerń, w tej klasie cenowej, mogłaby być doskonalsza, podobnie z resztą jak kąty widzenia, aczkolwiek te są charakterystyczne dla wykorzystywanego typu matrycy (VA). Poza tymi dwoma niuansami ciężko oczekiwać by cokolwiek innego było jeszcze lepsze.(testował Gmeru Maciej Koper)

PLUSY

 
MINUSY

 

Cena: Samsung SUHD UE55JS8500 Curved około 10 690 zł
 
Sprzęt do testów dostarczyła firma Samsung
 
 
Przeczytaj artykuł odnośnie ocen oraz wyróżnień na HDTVPolska.com: 

Jak testujemy wyświetlacze na HDTVPolska.com? Czemu testy wyświetlaczy są najbardziej profesjonalne w Polsce i jedne z najlepszych na świecie?
 
 

[td]Ekrany biorące udział w naszych testach są profesjonalnie skalibrowane i przygotowane przez http://skalibrujtv.pl/. To daje nam pewność, że wyciągnęliśmy z nich maksimum możliwości! Jak kalibrujemy? Przeczytaj Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora / projektora / monitora?” oraz “Test kalibracji”. [td]                                                                                  
                                                                                 

(1337)