Słowem wstępu
LS10000 to najnowszy flagowy model projektora firmy Epson. Śmiało można powiedzieć, że jest on przełomem, zarówno w historii tej firmy, jak i na całym rynku projektorów. Jest to bowiem pierwszy pozbawiony klasycznej lampy UHP, która została zastąpiona laserowym źródłem światła. Na takie rozwiązanie czekało wielu kinomaniaków. Laser zapewnia bowiem niespotykaną dotąd żywotność (30 tyś godzin vs 4 tyś) i kulturę działania (niemalże natychmiastowy start, oraz wyłączenie). LS10000 stanowi także inny przełom w historii producenta – jest pierwszy modelem z segmentu kina domowego, wykorzystującym refleksyjne panele RHTPS (LCoQ). Spójrzmy jakie przetworniki stosowane są obecnie w projektorach:
Typy przetworników obrazu stosowanych w projektorach.
Nie od dziś wiadomo, że technologia odbiciowa ma z reguły większy potencjał do generowania wysokiej jakości obrazu, szczególnie jeśli mówimy o LCoS (D-ILA, SXRD). Przetwornik RHTPS zastosowany w testowanym projektorze ma szansę wreszcie ją zdetronizować!
Wygląd
Patrząc po raz pierwszy na sprzęt, można odnieść wrażenie, że ma on wyjątkowo pomysłowy design. Jest tutaj dużo więcej różnych zaokrągleń czy wypukłości niż przyzwyczaiła nas konkurencja z tej półki. W części przedniej widzimy ogromne miejsce na obiektyw, które jest elektronicznie przysłaniane na czas spoczynku. Po obu stronach znajdują się sporych rozmiarów otwory wentylacyjne. Z lewej strony patrząc od przodu znajdują się podstawowe klawisze, służące do obsługi projektora. Co ciekawe, zostały umieszczone w chowanym elemencie. Na szczycie projektora umieszczono podstawowe diody informujące o aktualnej pracy projektora. Dość sporo dzieje się z tyłu urządzenia. Możemy tam znaleźć kolejny otwór wentylacyjny, filtry do których mamy łatwy dostęp oraz dość głęboko schowane złącza. Ich umieszczenie jest bardzo dobre i pomaga uporządkować kable gdy projektor podwieszony jest do sufitu. Całe urządzenie wykonane jest z wysokiej jakości materiałów. W tym przypadku koloru czarnego.
Projektor jest oczywiście doskonale przystosowany do podwieszania pod sufitem
Wyposażenie i Złącza
Wybór złącz jest bogaty i raczej nikomu nie powinno nic brakować. Mamy tu zatem: dwa wejścia HDMI (jedno HDMI 2.0 zgodne z HDCP 2.2), serwisowe, wejście D-Sub PC oraz RS-232C, gniazdo sieciowe RJ-45, dwa złącza pod Trigger, component i kompozyt.
W zestawie znajdziemy dwie pary aktywnych okularów migawkowych 3D (RF) ładowanych za pomocą dostarczonego kabla.
Aktywne okulary migawkowe 3D
Pilot jest bardzo dobrze wykonany i co ważne w całości podświetlany pomarańczową barwą
Testy syntetyczne
Przetwornik obrazu | Panele HTPS odbiciowe |
Odświeżanie obrazu | 120Hz |
Jasność po kalibracji |
zoom 1.0x: 300 Lumenów (ECO) / 420 Lumenów (Standard) / 530 Lumenów (Maksimum) zoom 2.1x: 660 Lumenów (ECO) / 905 Lumenów (Normalny) / 1150 Lumenów (Maksimum) |
Kontrast On/Off | 14 500:1 |
Kontrast ANSI | 184:1 |
Błędy barw po kalibracji | średnia dE: 1,3 maks. dE: 2,3 |
Input Lag | 56ms tryb niska precyzja, 110ms w trybie gra |
Pełna rozdzielczość koloru (PC – 4:4:4) | Tak, w trybie Gra |
Poprawna obsługa klatkaży | 24Hz TAK, 50Hz TAK, 60Hz TAK |
Obsługa 10 bitowego koloru | Tak |
Instalacja projektora
Epson LS10000 posiada zmotoryzowany zespół optyczny. Oznacza to, że wszelkich regulacji położenia (len shift), wielkości (zoom) i ostrości obrazu (focus) dokonujemy z pilota. Możemy więc stać blisko ekranu i oglądać zmiany w małej skali, co da nam możliwość dokonania ich z wysoką precyzją. Zakres regulacji jest wręcz ogromny! Lens shift działa w przedziale od +90% do -90% w osi pionowej i +/- 40% w poziomej. To największe możliwości jakie spotkałem do tej pory w projektorze z wysokiego segmentu (a kilka testów już przeprowadziłem na portalu
Zespół optyczny pozwala na rzut w zakresie 1,28 – 2,73:1 (odległości projektora od ekranu do szerokości obrazu). Oznacza to, że aby wypełnić nasz redakcyjny, 99″ ekran, możemy umieścić projektor w odległości od 2,8 do 6 metra. Jak widzimy wygoda instalacji jest rewelacyjna! Pamiętajmy jednak, że im bliżej umieścimy projektor tym większą jasność będziemy w stanie uzyskać, a im dalej – mniejszą. W przypadku testowanego projektora różnica ta wynosi około 55% jasności (tyle stracimy montując projektor w maksymalnej odległości).
Zmotoryzowany zespół optyczny posiada oczywiście pamięć położenia soczewki, a to pozwala na użycie ekranu o proporcjach filmowych 2,39:1 (CiH) i/lub 2,06:1 (CiA). Można także zamontować dwa ekrany w jednej kasecie (istnieją takie rozwiązania na rynku) i wygodnie przełączać się między nimi. Funkcjonalność taką uzyskujemy bez żadnych dodatkowych soczewek anamorficznych dzięki czemu nie jesteśmy narażeni na degradację obrazu, która jest nieodłączna skalowaniu. W projektorze dostępne jest aż 10 banków pamięci obiektywu, wygodnie wybieranych z pilota.
10 zapisanych ustawień obiektywu, dostępnych pod pilotem.
Jasność i głośność
W minimalnej odległości od ekranu, jasność laserowego źródła światła (po kalibracji) wyniosła dokładnie 660 lumenów w trybie ECO, 905 lumenów w trybie normalnym i 1150 lumenów w maksymalnym. To dobre wyniki! Odsuwając się skrajnie (używając maksymalnego oddalenia obrazu funkcją zoom) tracimy ok. 55% jasności. Wartość ta wydaje się duża, jednak weźmy pod uwagę, że zakres regulacji zoomu jest również bardzo duży (aż 2,1x). Uwzględniając te dane sugeruję następujące przekątne ekranu, przy użyciu tkaniny białej (gain 1.0) i chęci uzyskania wzorcowej jasności, wynoszącej 48cd/m2:
Tryb ECO, min zoom (rzut z ok. 3,6m) | ekran 16:9: 126″, 2,80m x 1,57m |
Tryb Normal, min zoom (rzut z ok. 4,3m) | ekran 16:9: 148″, 3,28m x 1,84m |
Tryb Maksimum, min zoom (rzut z ok. 4,7m) | ekran 16:9: 167″, 3,69m x 2,08m |
Tryb ECO, najdłuższy zoom (rzut z ok. 5,1m) | ekran 16:9: 85″, 1,89m x 1,06m |
Tryb Normal, najdłuższy zoom (rzut z ok. 6,1m) | ekran 16:9: 101″, 2,23m x 1,25m |
Tryb Maksimum, najdłuższy zoom (rzut z ok. 6,8m) | ekran 16:9: 113″, 2,51m x 1,41m |
Jak zatem widzimy, LS10000 umożliwia dosyć dużych przekątnych ekranu, jednak nie jest demonem jasności, więc wymagać to będzie zamontowania go relatywnie blisko ekranu. Co jednak bardzo istotne nie ma ryzyka, że po czasie obraz stanie się zbyt ciemny ze względu na starzenie się źródła światła. Przy laserowej technologii spadki te są przecież minimalne. W przypadku projektorów opartych o lampę, wartości prezentowane w powyższej tabeli sprawdzają się jedynie na początku pracy i trzeba liczyć się albo ze spadkiem jasności po kilkuset godzinach oglądania, albo wybrać jednak trochę mniejszy ekran. LS10000 będzie radził sobie z dużymi formatami niemalże przez cały czas!
99″ przy pozycji projektora od 2,8 do 6m! Każdy wpasuje go do swojego pomieszczenia i uzyska taaaaaaki obraz
Praca projektora w trybie ECO jest bardzo cicha, w normalnym również daje się użytkować. Wariant maksymalny jest nieco głośny, ale na pewno “przejdzie” jeśli projektor nie wisi bezpośrednio koło głowy. Ogromną zaletą projektora jest także bezgłośny system “dynamicznej przysłony”. Nazwę tego systemu ująłem celowo w cudzysłów, bowiem funkcja realizowana jest za pomocą przyciemniania laserowego źródła światła. Dzięki temu, działanie jest całkowicie bezgłośne i bardzo skuteczne. Przy pełnej czerni, źródło światła może wygasić się całkowicie, co nie jest możliwe w przypadku projektora zasilanego lampą.
Jakość optyki
O ile umieścimy projektor prostopadle do ekranu, to jego dalsza instalacja będzie czystą przyjemnością. Bez problemu wycelujemy obrazem w ekran przy użyciu funkcji lens shift i pilota. Po ustawieniu, krawędzie obrazu niemalże idealnie pokrywały się z brzegami ekranu. W tej kwestii odchyły były tak minimalne (maks kilka milimetrów), że można powiedzieć, że nie było ich widać wcale, z normalnej pozycji widza!
Uzyskana ostrość obrazu była także rewelacyjna. To przede wszystkim dzięki temu, że panele RHTPS mają znacznie większy współczynnik wypełnienia, a zatem struktura obrazu wygląda zupełnie inaczej niż to co znamy z projektorów LCD. Jest ona znacznie bardziej podobna (być może nawet lepsza) do tej, znanej z LCoS.
Zastosowany w LS10000 przetwornik R-HTPS daje znacznie lepszą ostrość obrazu, niż produkty 3 LCD, a to dzięki większemu współczynnikowi wypełnienia piksela (aperture ratio).
Jakość optyki zastosowanej w projektorze jest także na bardzo wysokim poziomie. Ostrość zarówno na brzegach ekranu jak i w środku była na wysokim poziomie. Równie dobre słowa można powiedzieć o konwergencji. Jaskrawe krawędzie prawie nie rozszczepiały się na składowe, mimo zrobienia jedynie podstawowej regulacji w tym zakresie, a oczywiście dostępna jest także bardziej dokładna – strefowa. W tej kategorii LS10000 góruje nad testowanymi w niedawnym czasie, projektorami konkurencyjnymi!
Konwergencja, po podstawowej regulacji (bez podziału na obszary) jest bardzo dobra. Tak samo ostrość. Tutaj widzę, że LS10000 jest faworytem pośród, podobnej cenowo, konkurencji.
Ustawienia obrazu
Reprodukcja Obrazu
Fabrycznie
Wspomniany wcześniej tryb [Naturalny] zbliża nas do perfekcyjnej reprodukcji obrazu, ale oczywiście z pewnymi odstępstwami. Niemniej nie są one nazbyt duże, o co miałem obawy z uwagi na nową technologię zastosowaną w projektorze. Zasadniczo są dwa niuanse, poza którymi obraz oddawany jest w swojej w pełni naturalnej tonacji. Należy do nich nieznacznie przekłamany odcień bieli – nieco za ciepły przy jasnych barwach, a w ciemnych uciekający w róż, ale oczywiście nie jest to nachalne przekłamanie jak zobaczycie na scenach w galerii przekłamań. Drugą kwestią jest gamma – nazbyt zaniżona. To oczywiście lepsza opcja niż zawyżenie, które powodowałoby utratę detali w czerniach. Tutaj detale są dobrze widoczne, trochę wręcz za mocno, co powoduje lekkie wizualne zmniejszenie kontrastowości i nasycenia barw. Ten stan mógłby bardziej pasować do salonu z jasnymi ścianami, w którym odcienie pobliskie czerni zlewają się pod wpływem odbić ze ścian, ale w dedykowanych pomieszczeniach znacznie lepszą poprawność obrazu, jak i subiektywne wrażenia wizualne daje gamma pokrywająca się z wzorcową linią.
Podsumowując więc, używanie trybu [Naturalny] zapewnia nam ładne, naturalne odwzorowanie kolorów. Nie jest to oczywiście 100% możliwości projektora, w zasadzie nigdy nie jest, bo przecież na to składa się także otoczenie, ekran i inne elementy. W naszych referencyjnych warunkach jest to jednak bardzo zadowalający stan, a teraz zobaczmy na ile da się go poprawić po kalibracji…
Po kalibracji
Bogate funkcje kalibracyjne, które zastosowano w LS10000 dają możliwość uzyskania znacznie lepszego, czystszego, odcienia bieli i dopasowania sprzętu do pomieszczenia w którym odbywa się projekcja. W przypadku naszej redakcji, jako docelowy punkt gammy użyłem oczywiście stricte normy studyjnej. Poskutkowało to przyjemnym wzrostem kontrastowości i nasycenia obrazu. Subiektywnie można by powiedzieć, że zrobił się on bardziej “kinowy”. Dopracowany odcień bieli dał czystsze barwy, aczkolwiek gdzieś w rejonach ciemniejszych odcieni została pewna doza różowego nalotu. To było już jednak subtelne zabarwienie, które nawet mi, przy oglądaniu znanych treści, nie rzucało się specjalnie w oczy, także można powiedzieć, że po kalibracji, LS10000 jest dosyć bliski barwnej perfekcji. Jestem zatem usatysfakcjonowany sprawnością urządzenia pod tym względem.
Dodatkowo miałem okazję porozmawiać z moimi przyjaciółmi – kalibratorami z Francji i Angli i podzielili się oni ze mną rezultatami kalibracji innych egzemplarzy Epsona LS10000. Przeważnie wypadały one jeszcze lepiej, tj. udawało się z jeszcze lepszą precyzją ustawić odcień obrazu w rejonach ciemnych – to czego nie udało się wykonać pod linijkę na naszym egzemplarzu. To bardzo dobra informacja, ponieważ Epson nie oferuje aż tak rozbudowanego panelu kalibracyjnego jak np. Sony, by książkowo skalibrować każdą sztukę. Jeśli jednak kilka innych urządzeń wypadło jeszcze lepiej niż nasz, który już stawia poprzeczkę bardzo wysoko, to śmiało można powiedzieć, że projektor zasługuje na piątkę!
Więcej informacji zaczerpnąć można w: http://hdtvpolska.com/topic/26929-wielki-test-kalibracji-tv-czy-to-jest-rzeczywiscie-potrzebne/
Oraz w temacie: http://hdtvpolska.com/topic/35061-czym-jest-profesjonalna-kalibracja-telewizoraprojektora/
Pobierz pełny raport z kalibracji projektora
Galeria przekłamań obrazu
- Tryb “Standard”
- Najlepszy fabryczny
- Obraz Skalibrowany
- Referencja (studio)
- 1
- 2
- 3
- 4
Skalowanie SD, obróbka cyfrowa
Skalowanie obrazu przebiega sprawnie, a w testowanym projektorze nie zostały zastosowane jakiekolwiek niewyłączalne funkcje wpływające na naturalne odwzorowanie obrazu. Jeśli nabywca okaże się jednak fanem sztucznego podnoszenia ostrości obrazu, to LS10000 zachwyci go bogactwem funkcji właśnie tego typu. Do dyspozycji mamy kilka systemów rozlokowanych w kilku zakładkach menu. Najlepiej sprawdza się funkcja [Zwiększanie Szczegółów]. Rezultaty jak poniżej
Prezentacja tej samej sceny przy różnych ustawieniach wyostrzania.
Mamy do dyspozycji także cały system skalowania do Ultra HD, które uzyskiwane jest za pomocą funkcji 4K Enhancement. O tym powiem więcej w odpowiednim akapicie.
Kontrast i Czerń
Epson LS10000 to pierwszy projektor do kina domowego, który wykorzystuje panele R-HTPS. Jest to technologia, której znacznie bliżej sposobem działania do LCoS, aniżeli do 3 LCD i główną zaletą, zaraz po lepszej ostrości obrazu, jest właśnie dużo wyższy kontrast. Drugą nazwą, funkcjonującą na typ zastosowanego przetwornika obrazu jest LCoQ (Liquid Crystal on Quartz).
Scena
(kontrast między białym kołem, a środkiem białego okręgu) |
Opis sceny | Wynik pomiaru |
On/off zdolność projektora do wyświetlania naprzemiennie czerni i bieli | 14 500:1 | |
On/off + dynamiczna przysłona zdolność projektora do wyświetlania naprzemiennie czerni i bieli wraz ze wspomaganiem dynamicznej przysłony, która przyciemna czarny obraz | nieskończoność | |
Kontrast ANSI obrazujący zdolność do wyświetlania czerni w bezpośrednim sąsiedztwie jasnych elementów | 184:1 |
LS10000 uzyskał wynik kontrastu on/off na poziomie 14 500:1. Przy użyciu dynamicznej przysłony kontrast okazał się nieskończony, bowiem system sterowania laserem wygasił całkowicie źródło świata. Są to rewelacyjne wyniki, które plasują projektor na czołowej pozycji najlepszych urządzeń, które miałem okazję do tej pory zmierzyć. Subiektywnie, w naszej zaadaptowanej redakcji, czerń wyglądała na bardzo głęboką dzięki natywnym możliwościom projektora. Jeśli jednak chodzi o system “dynamicznej przysłony”, to nie wnosi on wcale aż tak wiele. Przy pierwszym stopniu działania był na tyle łagodny, że prawie nic nie zmieniał, nawet przy ciemnych ujęciach. W drugim, nieco agresywniejszym, widać było przyciemnianie obrazu i wizualnie lepszą czerń, natomiast dało się też zauważyć “pompowanie” światła przy przechodzeniu od jasnych scen do ciemnych. Taki efekt musi jednak występować przy zastosowaniu tego rodzaju wspomagaczy, które zapewniają wizualnie lepszą czerń. W mieszanych scenach było na tyle dobrze na ile pozwalało pomieszczenie. Ponownie, kontrast ANSI wyszedł na poziomie 184:1, właśnie przez odbicia ze ścian. Generalnie można więc uogólnić, że w ciemnych scenach filmowych jakość projektora ma największy wpływ na czerń, zaś w mieszanych, główną role odgrywa otoczenie. W przypadku tak dużego potencjału jaki ma LS10000 ważne jest więc dopracowanie też tego drugiego.
Dobre pomieszczenie (nasza redakcja) i projektor o fenomenalnej czerni (Epson LS1000) daje wrażenie dużego telewizora, a nie projektora.
Tak czy inaczej, LS10000 może poszczycić się świetnym wręcz kontrastem i żaden projektor DLP (nie ważne, czy mówimy o BenQ, czy o Sim2), czy LCD nie może się z nim równać pod względem czerni. Co jednak gdyby porównać go do innego projektora wysokiej klasy, na przykład Sony, czy JVC. Tu myślę, że pojedynek byłby ciężki. Być może JVC byłby nieco lepszy pod względem kontrastu, a Sony wypadłby podobnie. To jednak tylko moje przypuszczenia, bowiem nie miałem okazji skonfrontować obu urządzeń, a pamięć nie jest aż tak dokładna.
Jednolitość obrazu
W naszym pomieszczeniu testowym, obiektyw projektora znajduje się około 3,8 metra od ekranu. W LS10000 wymaga to odsunięcia obrazu o około 20% zakresu zoomu. Jesteśmy zatem w zakresie, który teoretycznie zapewnia większe nierównomierności jasności (te cechy zależą m.in. właśnie od ustawienia zoomu – przypominam), a mimo to są one stosunkowo niewielkie, jak widzimy na poniższym diagramie:
Błędy deltaE (liczbowe) wynikają praktycznie tylko z różnic w jasności. Zafarbów niemalże brak.
Nie ma też dużych niejednolitości barwy, aczkolwiek takowe dało się trochę dostrzec na białej planszy i tylko tam. Podczas oglądania materiału barwa wyglądała na jednolitą na całym ekranie. Tutaj też widać przewagę zastosowanej technologii LCoQ nad 3 LCD, jednak DLP są pod tym względem niepobite. Wkraczamy tu jednak trochę w rozważania teoretyczne, skoro i tak tych błędów nie widać na co dzień.
UltraHD / 4K
|
Tryb 4K Enhancement, typ sygnału | Obraz wynikowy | ||
---|---|---|---|
Wyłączony, sygnał 1080p | |||
4K-1, sygnał 1080p | |||
Wyłączony, natywne Ultra HD | |||
4K-2, sygnał 1080p |
Tryb 4K Enhancement, typ sygnału | Obraz wynikowy | ||
---|---|---|---|
Wyłączony, sygnał 1080p | |||
4K-1, sygnał 1080p | |||
Wyłączony, natywne Ultra HD | |||
4K-2, sygnał 1080p |
Obsługa rozdzielczości 3840×2160@60Hz 4:2:0 | TAK |
Obsługa rozdzielczości 3840×2160@24Hz 4:4:4 | TAK |
Obsługa rozdzielczości 3840×2160@60Hz 4:4:4 | NIE |
Kompatybilność z HDCP 2.2 | TAK – HDMI 1 |
DCI P3 | Rec 2020 |
---|---|
Pokrycie palety: 97% | Pokrycie palety: 72% |
Słowem podsumowania: mimo, że nie jest to natywny projektor Ultra HD, to nieuprawnionym jest też mówić, że oferuje “tylko Full HD”. LS10000 jest gdzieś pomiędzy tymi dwoma technologiami. Daje poczuć wyższą rozdzielczość obrazu, aczkolwiek nie pozwala jej ujrzeć w pełni.
Odwzorowanie ruchu
|
Projektor Epson LS10000 może pochwalić się całkiem niezłym wsparciem dla odwzorowania ruchu, ale porozmawiajmy najpierw o podstawach. Technologia LCoQ na której bazują panele RHTPS ma bardzo krótki czas reakcji, który jest de facto nie powoduje smużenia sam w sobie. Podobnie jednak jak projektory, czy telewizory LCD lub OLED bazuje on na zasadzie działania sample-and-hold, która sama z siebie wywołuje smużenie ruchomego obrazu. Genezę problemu S&H opisałem szczegółowo przy teście telewizora OLED, więc odsyłam do niego osoby, które jeszcze nie wiedzą o czym mowa Zapraszam do sekcji “Odwzorowanie Ruchu”.
Epson LS10000 poprawnie przyjmuje i wyświetla trzy główne klatkaże (24p, 50p i 60p), w których rejestrowany jest obraz. Oznacza to, że klatki obrazu są wyświetlane z równymi odstępami czasu, a więc nie są wprowadzane jakiekolwiek zaburzenia płynności w postaci mikroprzycięć. Sposobem na poprawę ostrości ruchu (np. przy transmisjach sportowych), oraz płynności (w filmach) jest system poprawy płynności (“upłynniacz”). Regulacja systemu, w nowym projektorze jest dosyć prosta – sprowadza się do wybrania jednego z czterech ustawień funkcji [Interpol. ramki]
Tryby pracy upłynniacza w LS10000
Ustawienie [Niska/Normalna/Wysoka] różni się działaniem tylko przy materiałach filmowych (24/25p). Przy treściach wideo (50, 60i/p), które bez wspomagania mają tendencję do smużenia, działa identycznie i poprawia czytelność ruchomego obrazu dwukrotnie! Następuje to za pomocą powielenia klatek do wartości 100/120. Dodatkowe klatki wyliczane są na podstawie kierunku ruchów obiektu i wstawiane pomiędzy oryginalne. To dwukrotnie zmniejsza efekt S&H. W filmach natomiast wariant [Niska] poprawia płynność całkiem mocno, ale nie na tyle by powodować irytującą, teatralną, nadpłynność. Ustawienie [Normalna] i [Wysoka] przerabia materiał filmowy już na tyle, że mi się efekt osobiście nie podoba, ale na pewno są wśród nas osoby, które będą zadowolone i z takiego ustawienia. Ja zostaję przy [Niska] i chwała producentowi, że to ustawienie daje taką samą ostrość ruchu przy materiałach video 50 i 60p. Dzięki temu nie będziemy zmuszeni wchodzić do menu i przyłączać w zależności o treści.
Tyle potrafi zrobić dla nas LS10000 w kwestii poprawy płynności i redukcji smużenia. Oznacza to, że plasuje się on na równi z najlepszymi projektorami konkurencji. Chciałbym zwrócić jednak uwagę, że nie jest to szczyt możliwości tego typu urządzeń. Telewizor nadal wiodą prym w redukcji rozmycia. Miejmy nadzieję, że projektory będą je gonić.
Nazwa trybu | Informacje | Obraz postrzegany w ruchu | |
Wyłączony | Smużenie:
bardzo duże
Maksymalna jasność: 52cd/m2 (eco) |
Powielenie krawędzi:
brak
Poprawa płynności filmów (24p): brak |
|
Niska | Smużenie:
umiarkowane
Maksymalna jasność: 52cd/m2 (eco) |
Powielenie krawędzi:
brak
Poprawa płynności filmów (24p): umiarkowana poprawa (optymalny balans między szarpaniem a efektem opery mydlanej) |
|
Normalna | Smużenie:
umiarkowane
Maksymalna jasność: 52cd/m2 (eco) |
Powielenie krawędzi:
brak
Poprawa płynności filmów (24p): mocna poprawa (lekki efekt opery mydlanej) |
|
Wysoka | Smużenie:
umiarkowane
Maksymalna jasność: 52cd/m2 (eco) |
Powielenie krawędzi:
brak
Poprawa płynności filmów (24p): bardzo mocna poprawa (typowy efekt opery mydlanej) |
Technologia 3D
Do projektora możemy dokupić wygodne i lekkie okulary 3D. Transmiter radiowy został wbudowany w projektor. Jeżeli chodzi o jakość obrazu to jest ona typowo dobra dla projektorów. Przy dużym ekranie możemy liczyć na opad szczęki! Obraz nie należy do zbyt jasnych ale przy dobrych filmach z ciekawymi efektami może się podobać. Szczególnie, że crosstalk nie należy do zbyt uciążliwych. Projektor trzeba też bezwzględnie skalibrować gdyż tryb 3D prezentuje kolory znacznie odbiegające od tego co możemy zobaczyć w całkiem dobrych trybach fabrycznych projektora.
Granie na konsoli i PC
|
Granie na Epsonie LS10000 jest możliwe, jednak na tym polu projektor sprawdza się nieco gorzej. W menu znajdziemy tryb gra, jednak lag w tym trybie wynosi aż… 110ms! Obsługiwana jest także Chroma 4:4:4 / RGB. Opóźnienie nie umożliwia jednak zbyt komfortowego korzystania z konsoli, szczególnie w grach typu FPP. By w ogóle pograć należy więc przełączyć się w tzw. tryb [Niska Precyzja], w którym to lag wynosi 56ms. Jest to znacznie lepszy rezultat, który mniej wytwornym graczom pozwoli cieszyć się rozrywką. Problem w tym, że przy takim ustawieniu rozdzielczość projektora nie wynosi nawet Full HD! Na oko można powiedzieć, że jest to co najwyżej 720p.
Uzyskanie tak niskiego laga wiąże się ze spadkiem rozdzielczości do 720p lub gorzej…
Podsumowanie i ocena
Epson LS10000 to przełom na rynku projektorów, a w zasadzie dwa przełomy. Po pierwsze, to pierwsza aplikacja laserowego źródła światła w projektorze z segmentu kina domowego, po drugie pierwsze wykorzystanie odbiciowych paneli RHTPS (LCoQ). Laser zapewnia wieloletnią, bezproblemową pracę, oraz wysoką kulturę działania. Po kilku dniach obcowania z urządzeniem ciężko jest się już przyzwyczaić do potrzeby rozgrzewania się, czy studzenia, w klasycznym projektorze. Dzięki panelom RHTPS projektor może natomiast równać się z najlepszymi na rynku konstrukcjami, wykorzystującymi przetworniki LCoS. W warunkach kinowych dostarcza on więc fenomenalną czerń i plastykę obrazu. W kontekście odwzorowania barw i ruchu projektor jest typowym reprezentantem high-endu, jednak nie dokonuje tu żadnego przełomu. Bezsprzeczną zaletą jest też wsparcie dla Ultra HD. Choć nie jest on jak projektor cechujący się taką rozdzielczością natywne, to jest w stanie dostarczyć ułamek wrażeń z oglądania UHD. Szkoda tylko, że gra na konsoli wymaga wyraźnego obniżenia jakości obrazu. Tutaj producent mógłby bardziej się postarać. Poza tym niuansem projektor jest zdecydowanie godny polecenia. To inwestycja na lata! |
PLUSY
- Użycie laserowego źródła światła (brak lampy)
- Wykorzystanie odbiciowych paneli RHTPS (LCoQ)
- Bardzo długa żywotność – 30 000 godzin
- Wysoka kultura pracy: natychmiastowe włączanie i wyłączanie projektora
- Fenomenalna czerń i plastyka obrazu
- Dobra jasność projektora zarówno przed jak i po kalibracji
- Skuteczne i bezgłośne działanie dynamicznej przysłony (przyciemniania laserowego źródła światła)
- Ostrość obrazu dzięki panelom RHTPS
- Rozbudowane tryby fabryczne obrazu
- Bardzo dobre oddanie kolorów po kalibracji oraz dobre w fabrycznym trybie “Naturalny”
- Cicha praca (bardzo dobry do kina domowego)
- Spora elastyczność w instalacji projektora – w pełni zmotoryzowany zespół optyczny (zoom, lens shift, focus)+
- Jednorodność obrazu
- Sprawnie działająca funkcja 4K Enhancement
- Pokrycie szerokiej palety barw jednak bez gwarancji działania z materiałem UHD
- Satysfakcjonująca ostrość i płynność ruchomego obrazu
MINUSY
- Brak natywnej rozdzielczości 4K
- Brak ubsługi HDR
- Ze względu na duży Input Lag gracze mogą być rozczarowani
- Cena? 🙂
Cena: Epson EH-LS10000 32 000zł
Sprzęt do testów dostarczyła firma Epson
Przeczytaj artykuł odnośnie ocen oraz wyróżnień na HDTVPolska.com:
Ekrany biorące udział w naszych testach są profesjonalnie skalibrowane i przygotowane przez http://skalibrujtv.pl/. To daje nam pewność, że wyciągnęliśmy z nich maksimum możliwości! Jak kalibrujemy? Przeczytaj test kalibracji. |
[table “” not found /]
zoom 2.1x: 300 Lumenów (ECO) / 420 Lumenów (Standard) / 530 Lumenów (Maksimum)
(1309)