Powrót

TEST: Panasonic CX800 65" Ultra HD 3D Firefox OS

Słowem wstępu

W końcu w nasze ręce trafił wielce oczekiwany model CX800 od firmy Panasonic. Przyglądaliśmy się już mu od czasów pierwszych pokazów czyli m.in w naszej relacji z konwencji w Niemczech. Następnie polecieliśmy do Stanów aby w Hollywood dokładnie poznać jego architekturę a także zobaczyć jak THX nadaje dla niego certyfikację. Cała ta zebrana wiedza oraz nasze doświadczenie pozwoliły na przygotowanie tego mamy nadzieję wyczerpującego testu. Czy jest to zatem ekran godny polecenia jako alternatywa dla chociażby koreańskiej konkurencji? Na to pytanie postaramy się odpowiedzieć poniżej.

 

Wygląd

 

Do testów wybraliśmy największy model czyli 65 calowego kolosa. Co tu dużo pisać. Wykonanie to najwyższa możliwa półka. Telewizor jest bardzo ciężki a sama podstawa została wykonana z metali ciężkich w związku z tym radzimy ostrożnie składać całość. Konstrukcja jest niezwykle ciekawa i oryginalna ale do tego firma nas już przyzwyczaiła. Co roku w najwyższych modelach dostajemy bardzo interesującą podstawę. Telewizor jest doskonale spasowany i nie widać w tym przypadku żadnych oszczędności. Matrycę otacza dość wąska ramka (niespełna 1cm!) więc tak duży telewizor najlepiej będzie prezentować się na ścianie.

 

W tym roku Panasonic postanowił iść w stronę podstawy bardzo szerokiej i ciekawej konstrukcyjnie. Jeżeli zdecydujecie się go postawić na stole to miejcie na uwadze, że musi on mieć przynajmniej 146cm szerokości aby telewizor bez problemu się zmieścił. Niestety nie ma innej możliwości regulacji nóżek. Więc taka szerokość jest wymagana.

Ramka otaczająca ekran to zaledwie 0,9mm. To naprawdę minimalna grubość jaką praktycznie można zaproponować w tym temacie. Nie trzeba chyba pisać, że ekran z taką ramką najładniej prezentuje się powieszony na ścianie. Szczególnie tej wielkości. Telewizor posiada od dołu do góry stałą głębokość wynoszącą około 4cm. Jest zatem bardzo smukły w porównaniu do konkurencji w tej klasie.

Rozstaw śrub jest standardowy. Szerokość pod montaż to 40cm.

 

Wyposażenie i Złącza

Telewizor w swojej klasie jest bardzo dobrze wyposażony. Posiada wszystkie niezbędne złącza video oraz audio. Mamy tutaj do dyspozycji m.in trzy złącza HDMI 2.0, trzy złącza USB (jedno w wersji 3.0), złącze component, euro oraz ethernet. Do tego możliwość umieszczenia dwóch modułów dostępu CI Plus np. dla telewizji kablowej UPC. Z tunerów znalazły się tutaj wszystkie opcje czyli DVB-T, DVB-T2, DVB-S oraz DVB-C.

Telewizor pozwala na odtwarzanie obrazów 3D (technologia aktywna) jednak okularów nie znajdziemy w zestawie. Temat jak widać całkowicie zamiera.

 

Pilot główny to doskonale znana konstrukcja. Nie zmieniło się tutaj wiele. Jest dobrze wykonany a gumowe klawisze wciskają się bez problemów. Ciekawie wygląda dedykowany klawisz dla Netflixa. Kto wie: może w końcu serwis zawita do Polski skoro firma pozostawiła go na nasz rynek? Dodatkową funkcjonalnością, która zamiera u innych producentów jest całkowite jego podświetlenie. Bardzo przydatna funkcja nocą.

 

Na odrębną uwagę zasługuje nowy pilot multimedialny. Nowy ponieważ jest to nowa konstrukcja do tej pory nieznana. Jest o niebo lepszy od poprzedniego rozwiązania. Począwszy od dużo lepszego trzymania w dłoni (zakrzywiony kształt), poprzez wbudowanie bardzo płynnie działającego gładzika oraz touchpada a kończąc na bardzo dobrym wykonaniu. Pilot posiada także wbudowany mikrofon używany do wydawania poleceń głosowych.

 

 

 

Menu telewizora

 

Testy syntetyczne

Rozdzielczość i przekątna ekranu 3840×2160, 65″
Typ matrycy LCD z podświetleniem WCP-LED typ. VA
Odświeżanie matrycy: 120Hz
Kontrast natywny (bez wygaszania): 2 900:1
Kontrast w filmach: średni: 11 700:1 max: 21 700:1 min: 7 200:1
Maksymalna jasność po kalibracji 340cd/m2
Odbicia od ekranu: średnie, ekran satynowy
Błędy barw po kalibracji średnia dE: 0,5 maks. dE: 1,6
Rozdzielczość ruchomego obrazu 550 TVL z upłynniaczem, 300 TVL bez
Input Lag 36ms w trybie gra, 53ms z opcją “4K Pure Direct” i w trybie standardowym
Pełna rozdzielczość koloru (PC – 4:4:4) tak – z opcją “4K Pure Direct”
Poprawna obsługa klatkaży 24Hz TAK, 50Hz TAK, 60Hz TAK
Obsługa 10 bitowego koloru Tak

 

Parę zdań wstępnych na temat CX800

 

Matryca, zalecane ustawienia

Koniecznie kliknij i przeczytaj też artykuł o matrycach:

“IPS vs VA czyli którą matrycę wybrać”

 
Panasonic CX800 został wyposażony w 120Hz matrycę VA. Jako podświetlenie ekranu zastosowane zostały diody LED rozmieszczone w układzie direct, czyli z tyłu matrycy. Rozwiązanie to pozwala zastosować skuteczniejszy algorytm wygaszania strefowego, co powinno pozytywnie odbić się na czerni, ale o tym napiszę więcej w odpowiedniej sekcji testu. Same diody posiadają zmodyfikowaną budowę (konkretnie specjalny luminofor), która pozwala uzyskać znacznie szerszą paletę barw niż przy klasycznym typie podświetlenia (W-LED). Znaczek “studio master panel” został przyznany testowanemu telewizorowi właśnie przez zastosowanie tych diod, nazwanych przez producenta Wide Color Phosphor LED (WCP-LED).
 

 
W 2015 roku zagadnienie szerokiej palety barw staje się bardzo ważne. Wiemy bowiem, że nadchodzące filmy Ultra HD (Ultra HD Blu-ray) wykorzystywać będą szerszy gamut (DCI lub Rec 2020). Do obsługi tego udoskonalenia konieczna jest modyfikacja systemu podświetlenia taka jak na przykład użycie diod WCP-LED, RGB-LED, czy kwantowych kropek. Panasonic CX800 jest więc przygotowany pod tym względem na najbliższe lata.
 

Przed przystąpieniem do testów modelu CX800 zostaliśmy zaproszeni na specjalne laboratoria aż w samym Hollywood w Los Angeles przy studiach Universala oraz w Panasonic Hollywood Laboratory. Dowiedzieliśmy się tam wielu ciekawych rzeczy związanych z zastosowaną technologią w najwyższych modelach Panasonica. Oczywiście sporo w tym marketingu ale ponieważ mamy bliskie kontakty bezpośrednio np. z głównym inżynierem obrazu z Japonii to zawsze mamy dla Was informacje z pierwszej ręki. Oczywiście był on tam także obecny i zdradził nam sporo ciekawych rzeczy.
 

Zalecane ustawienia

Telewizor posiada certyfikat THX, oraz certyfikat ISF. Rozmowę o ustawieniach obrazu warto rozpocząć od omówienia tych cech.

 

Certyfikat ISF gwarantuje, że telewizor posiada dwa banki pamięci (jeden do ustawień dziennych, drugi do nocnych), na których można przeprowadzić kalibrację oddzielnie dla każdego złącza. Po przeprowadzeniu profesjonalnej kalibracji, technik (lista certyfikowanych kalibratorów w Polsce) może zablokować te tryby specjalnym pinem i zmienić ich nazwę na ISF-Dzień oraz ISF-Noc (fabrycznie nazywają się one Profesjonalny-1 i -2).

 

Certyfikat THX oznacza zaś obecność dwóch, fabrycznie definiowanych, trybów – dziennego i nocnego. Tryby te powinny zapewniać reprodukcję obrazu zbliżoną do studyjnej. Są zatem pewnym przybliżeniem tego co można uzyskać po kalibracji ustawień ISF. Naturalnie więc, mojej ocenie najlepszego trybu fabrycznego, podlegać będzie właśnie “THX-Cinema”. Po wybraniu go w menu warto upewnić się też, że zostały wyłączone następujące funkcje mające negatywny wpływ na obraz:
Warto też sprawdzić, czy obraz jest poprawnie mapowany na ekranie, to jest czy nie są obcinane jego krawędzie:

Reprodukcja Obrazu

Fabrycznie

 

Panasonic CX800 może pochwalić się bardzo dobrym odwzorowaniem barw od razu po wyjęciu z pudełka i przełączeniu na tryb “THX-Cinema”. Być może jest to najbardziej dopracowany fabrycznie wyświetlacz jaki trafił się w tym roku do testów. Całość zarzutów można sprowadzić do jednego zdania brzmiącego: odcień bieli ma lekko morskie (cyanowe) zabarwienie, które nieznacznie przesuwa barwy w stronę tego koloru. Poza tym wszystko jest właściwie jak spod linijki. Charakterystyka jasności (gamma) jest dopracowana, dzięki czemu obraz ma odpowiednią kontrastowość i nie traci detali w cieniach. Paleta barw również pokrywa się z modelem referencyjnym. Poza lekką zmianą odcienia nie ma więc przekłamań obrazu i wygląda on niemalże tak jak widział go artysta w studio filmowym.

 

Specjalnie przed przystąpieniem do testów Panasonica CX800 zostaliśmy zaproszeni aż do siedziby firmy THX w San Francisco aby jeszcze dokładniej poznać cały proces kalibracji fabrycznej testowanego modelu oraz sposób nadawania certyfikatu THX. Na pierwszych zdjęciach widzicie sprzęt jakiego firma używa czyli Spectroradiometru Konica Minolta CS-2000, generatora sygnału quantum data 780C oraz oprogramowania Spectracal Calman. Jest to zbliżony sprzęt do tego jaki używamy na HDTV.PL. Kolejne zdjęcia to prezentacja pokazująca na jakich zasadach dawany jest certyfikat. Panasonic to jedyna firma z głównych graczy RTV na rynku, która działa w tym roku z THX. Jak widać opłaciło się gdyż tryby fabryczne należą do niezwykle udanych co nie zmienia faktu, że nadal można z nich wycisnąć jeszcze więcej dzięki dedykowanej kalibracji już konkretnego ekranu z fabryki. Sam THX przyznaje, że jakość obrazu można dzięki temu poprawić jeszcze w granicach 15%. 

 

 

 

Po kalibracji

 

Patrząc na powyższe wyniki pomiarów, jak i te w pełnym raporcie kalibracyjnym, można śmiało powiedzieć, że model CX800 jest najlepiej kalibrującym się wyświetlaczem tego roku. Średnia błędów różnych próbek barw wynosi 0,5, a największy błąd 1,6, co oznacza mniej więcej tyle, że są poniżej progu widoczności. Krótko mówiąc, testowany telewizor da się sprowadzić niezwykle blisko monitora studyjnego, zarówno w tych najistotniejszych rejonach barw (jak np. odcieni skóry, czy trawiastej zieleni), jak i w zakresie mocno nasyconych barw. Wszystko wygląda rewelacyjnie.

 

 

Kalibracja przebiegła przy pomocy oprogramowania Spectracal Calman, które wspiera interfejs kalibracyjny Panasonic. Za jego pomocą możliwa jest konfiguracja parametrów pracy telewizora, z poziomu laptopa.

 

Jak już wspomniałem we wstępie, po kalibracji możliwe jest dodanie dwóch nowych trybów i zablokowanie ich specjalnym pinem. Menu obrazu prezentuje się wtedy tak: 

 
Pamiętajmy, że opis kalibracji tyczy się egzemplarza, który trafił do naszych testów. Egzemplarze takich samych telewizorów różnią się między sobą, więc te nabyte przez czytelników mogą mieć inne błędy odwzorowania barw (mogą być one większe lub mniejsze – nie ma reguły). Z tego powodu nie publikuję ustawień kalibracyjnych, bowiem są one indywidualne dla każdego telewizora i toru wideo. Zachęcam natomiast do poczytania o profesjonalnej kalibracji.

 

Więcej informacji zaczerpnąć można w: Wielkim teście kalibracji

Oraz w temacie: Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora/projektora

 

Pobierz pełny raport z kalibracji TV 

Galeria przekłamań obrazu

Wybierz ustawienia obrazu w telewizorze:
  • Tryb “Standard”
  • Najlepszy fabryczny
  • Obraz Skalibrowany
  • Referencja (studio)
Wybierz kadr z filmu:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

 

Skalowanie SD, obróbka cyfrowa

Po zaaplikowaniu zalecanych ustawień (opisanych we wstępie), CX800 może pochwalić się bardzo dobrą obróbką obrazu. Wyłączenie redukcji szumów, oraz innych zbędnych “dopalaczy” sprawiło, że obraz trafiał na ekran praktycznie w takiej formie, w jakiej został wypalony na płycie, tudzież nadany w telewizji. Bez jakichkolwiek zmian. Po ustawieniu suwaka ostrości na pozycję “0” nie miało też miejsca jakiekolwiek uwypuklanie krawędzi, aczkolwiek w trybie THX nawet ustawienie domyślne (50) nie powoduje zbędnych przeostrzeń. Jeżeli jednak planujemy oglądać głównie materiały poddane mocnej kompresji, na przykład z telewizji, to możemy sobie pozwolić na nieznaczne podniesienie suwaka “ostrość”..

 

W tym miejscu będę do znudzenia powtarzał, że w dzisiejszych czasach rezultaty skalowania wyglądają niemal identycznie na wszystkich telewizorach. Twierdzenie to znalazło potwierdzenie w moim eksperymencie, którego wyniki znajdują się pod tym adresem.
 
Zwracam też uwagę, że skalowanie nie jest procesem podnoszącym jakość obrazu i materiał HD czy nawet SD generalnie wygląda bardzo podobnie czy to na wyświetlaczu Ultra HD, czy na Full HD. Dopiero treść natywna o wysokiej rozdzielczości pozwala odczuć wyraźną różnicę, jednak pod warunkiem, że widz znajduje się w odpowiedniej odległości od ekranu. Można ją wyliczyć z kalkulatora odległości.
 

Kontrast i Czerń

Matryca VA, którą zastosowano Panasonic CX800 zapewnia kontrast na poziomie 2900:1 po kalibracji i ok. 10% mniej przed kalibracją. Ta wartość została jednak zmierzona bez wspomagania ze strony systemu lokalnego wygaszania, który jest obecny w telewizorze i znacząco poprawia kontrast. Właściwie to system wygaszania oparty o podświetlenie direct led jest głównym powodem dla którego warto zainteresować się tym, najwyższym, modelem. Jak sprawdza się więc algorytm wygaszający w CX800? Jest krótko mówiąc dosyć oryginalny, o czym świadczą wyniki w procedurze testowej.

 

System lokalnego wygaszania ma zazwyczaj kilka trybów działania i jeden z nich akcentuję kolorem pomarańczowym jako zalecany wybór. W tym jednak przypadku nie ma jednoznacznie najlepszego wariantu. Dlaczego? O tym dowiecie się zaraz.

 

Scena

(kontrast między białym kołem, a środkiem białego okręgu)

Opis sceny Wynik pomiaru
wygaszanie: WYŁ wygaszanie: MINIMUM wygaszanie: POŚREDNIE wygaszanie: MAKSYMALNE
Duża powierzchnia czerni bez sąsiadujących detali, przy niskim kontraście łatwo dostrzec świecenie czerni 3 300:1 3 400:1 3 600:1 21 800:1
Czerń otoczona z każdej strony detalami, wymagająca scena, poradzą z nią sobie jedynie najlepsze systemy wygaszania 4 000:1 3 900:1 3 900:1 8 000:1
Pas w filmie sąsiadujący z obrazem o średniej jasności, przy niskim kontraście wyraźnie odcina się od ramki telewizora 3 700:1 3 700:1 3 700:1 9 600:1
Duża powierzchnia czerni bez sąsiadujących detali, przy niskim kontraście łatwo dostrzec świecenie czerni 4 500:1 4 500:1 4 500:1 16 100:1
Skrawek czerni w pobliżu (ale nie bezpośrednim) złożonego obiektu geometrycznego, przy niskim kontraście widać świecenie czerni 3 000:1 3 000:1 3 000:1 7 200:1
Ta sama scena jednak bliżej jasnego obiektu. Spadek kontrastu w tej scenie można interpretować jako efekt halo (łuna świetlna wokół obiektu) 3 900:1 3 900:1 3 900:1 7 800:1
 

Jak można wyczytać z powyższej tabeli, system lokalnego wygaszania w zasadzie nie działa w ogóle przy wariancie “minimalny”, oraz “pośredni”. Wyniki są identyczne z pomiarami przy wyłączonym lokalnym wygaszaniu. W praktyce przy wybraniu “minimalny” niektóre partie obrazu stają się nadmiernie rozjaśnione, co nie jest dobrą cechą. Dopiero ustawienie “maksymalne” daje realną różnicę, która natychmiast jest widoczna! W takim wariancie plastyka obrazu wzrasta znacząco, a czerń w wielu scenach doskonale zlewa się z ramką w ciemnym pokoju. Taki kontrast lubimy! Kluczowym pytaniem jest jednak jak się ma ta czerń na tle innych telewizorów na rynku? Czy jest lepiej niż w AX900? Być może tak, myślę jednak, że w większości przypadków jest podobnie, ale znalazło by się kilka takich w których byłoby wyraźnie lepiej. AX900 w najgorszych przypadkach cechował się kontrastem na poziomie 1100:1. W CX800 nigdy nie spadnie on poniżej 2900:1 (bo tyle wynosi natywna wartość kontrastu matrycy). Wyniki sekwencji testowej pozwalają telewizorowi uplasować się w ścisłej czołówce tegorocznych telewizorów o najlepszej czerni.

 

Co także bardzo istotne, w testowanym telewizorze nie występowały jakiekolwiek negatywne zjawiska typu efekt halo wokół krawędzi, czy widoczność siatki stref (na co uskarżali się niektórzy posiadacze modelu AX900). CX800 wygląda na całkowicie wolnego od takich mankamentów.

 

Degradacja obrazu przez lokalne wygaszanie

Z reguły każda implementacja systemu lokalnego wygaszania połączona jest z mniejszą lub większą manipulacją kontrastu. To drugie zjawisko jest oczywiście niepożądana cechą ponieważ zaburza wierność przekazu obrazu. Jego konsekwencją jest przeważnie zlewanie się jasnych detali obrazu do kupy, bądź “spłaszczanie” jaskrawych obiektów. Poniższa tabelka przedstawia konsekwencje korzystania z danego trybu wygaszania:

 

Tryb funkcji wygaszania Zdjęcie obrazu Opis
Wyłączone Zdjęcie prezentuje obraz po kalibracji nie zaburzony przez manipulacje systemu lokalnego wygaszania. Do niego należy porównywać dalsze zdjęcia.
Minimalne Degradacji właściwie nie ma, aczkolwiek da się zauważyć lekkie, sztuczne, rozjaśnienie średnich tonów
Pośrednie Degradacja obrazu nie występuje, da się jedynie zauważyć lekkie przyciemnienie obrazu. W trybie tym algorytm przyciemnia nieznacznie matrycę, gdy składa się ona w dużej mierze z czerni.
Maksymalne W trybie maksymalnym degradacja obrazu jest niestety wysoka. O dziwo nie polega ona na zlewaniu się jasnych odcieni, bardziej na przesunięciu ogólnego odcienia obrazu w stronę czerwieni. Na scenie testowej z mleka zrobiło się… lekkie kakao.

 

Z racji tego, że wyłącznie tryb “maksymalny” daje wymierne korzyści, warto się lepiej przyjrzeć degradacją w nim występującym. Niestety są one widoczne. Owego zmienionego odcienia obrazu, nie da się niestety skorygować ustawieniami kalibracyjnymi, bowiem nie jest on dokładnie taki sam w różnych scenach filmu. W większości jednak widać, że coś jest nie tak – ludzka skóra robi się nadmiernie brunatna. Biel nabiera lekko purpurowego koloru i tak dalej. Nie jest to może też na tyle poważne zjawisko by tryb maksymalny był bezużyteczny. Moim osobistym zdaniem zysk kontrastu przeważa tu nad zaburzeniami barw. Szkoda jednak, że nie da się uzyskać tak świetnych barw, jakie opisałem we wcześniejszej części tekstu, razem z fenomenalną czernią… 

 

Inne rozmiary tego telewizora

Ponieważ widzieliśmy już sklepową 50″ wersję tego telewizora, a także mieliśmy okazję rozmawiać z Vincentem z hdtvtest.co.uk, który otrzymał model 55, wiemy jakich różnic spodziewać się między nimi. Dotyczą one przede wszystkim kontrastu i czerni. W skrócie:

CX800 50″ CX800 55″ CX800 65″
Kontrast ANSI wysoki – około 5 000:1, jednak brak jest typowego wygaszania strefowego, możemy zatem cieszyć się naprawdę dobrą czernią podczas oglądania filmów, jednak na tym pułapie cenowym mogłoby być lepiej (wygaszanie strefowe). Prawdopodobnie najbardziej udany model z serii CX800. Wygaszanie strefowe działa w nim skuteczniej niż w 65″. Vincentowi udało się w nim zliczyć 18 niezależnych stref wygaszania (2×9), co oznacza, że algorytm działa skuteczniej, a czerń jest lepsza. Bohater dzisiejszego testu. Jego natywny kontrast jest dokładnie taki sam jak w 55″ (2900:1), jednak wygaszanie działa trochę mniej skutecznie.

 

Seans w dzień

W modelu CX800 zastosowano matrycę, którą większość określiłoby jako błyszcząca, lub wysokiej przejrzystości. W praktyce jest ona lekko satynowa, co zapobiega powstawaniu lustrzanych odbić, a przy tym pozwala zachować smoliście głęboką czerń w warunkach dużego oświetlenia pomieszczenia. Za dnia trudno sobie wyobrazić by ekran mógł mieć jeszcze lepszy kontrast. 

 

Szczytowa jasność wyświetlacza, jaką da się uzyskać po kalibracji, to jakieś 340cd/m2. Krótko mówiąc jest nieźle, ale nie jest to najwyższy wynik, który chcielibyśmy widzieć w topowym wyświetlaczu. W bardzo jasnych salonach telewizor może okazać się nieznacznie zbyt ciemny.

 

Równomierność ekranu

 

Wyświetlacz był dosyć równomierny, jak na najwyższy model przystało. Nie dało się dostrzec ani cloudingu, ani innych irytujących problemów. Nawet spadek jasności na brzegach nie był tak znaczny jak to zazwyczaj bywa w telewizorach.

 

UltraHD / 4K

Koniecznie kliknij i przeczytaj też artykuł o Ultra HD:

“UHD? 4K? Czym jest technologia, która podbija rynek”

 

Panasonic CX800 zapewnia doskonałe wsparcie dla standardu Ultra HD. Wszystkie jego porty HDMI przyjmują sygnał UHD w każdym istniejącym formacie i dla każdego wejścia można wybrać czy ma korzystać ze standardu HDCP 2.2, czy 1.4. Oznacza to, że nie będzie problemów z kompatybilnością z odtwarzaczami Blu-Ray UHD, które już niebawem pojawią się na rynku. 

 

Telewizor poprawnie odbierał także testowe kanały Ultra HD zarówno z anteny satelitarnej, jak i naziemnej. Dla czystej formalności wspomnę też, że radził sobie świetnie z plikami zakodowanymi przy użyciu HEVC’a. Co jednak ciekawsze, wbudowany odtwarzacz plików potrafił rozpoznać plik UHD “z prawdziwego zdarzenia”, to znaczy wykorzystujący poszerzoną paletę barw – Rec 2020. Po jego uruchomieniu pojawiła się w menu obrazu nowa funkcja “Colour Remaster Rec 2020”. Gdy pojawią się stosowne pliki testowe, będziemy mogli przetestować jak dobrze telewizor odwzorowuje faktycznie barwy szerokiej przestrzeni. Na ten moment cieszymy się, że rozpoznaje i robi coś dobrego.

 

tak wygląda menu z nową funkcją

 

A taki ładny obraz z szeroką paletą barw wyświetlał się na ekranie

 

Producent deklaruje także zgodność z HDR’em, choć tego nie mamy jak sprawdzić na chwilę obecną. Prawdopodobnie telewizor dostanie stosowną łatkę w przyszłości, która zaktualizuje HDMI do standardu 2.0a i będzie możliwe uzyskanie tego efektu na telewizorze. Z uwagi na to, że posiada on podświetlenie direct LED, to powinien HDR obsłużyć 

 

Obsługa rozdzielczości 3840×2160@60Hz 4:2:0 TAK
Obsługa rozdzielczości 3840×2160@24Hz 4:4:4 TAK
Obsługa rozdzielczości 3840×2160@60Hz 4:4:4 TAK
Poprawne odtwarzanie testowego kanału SAT UHD TAK
Wsparcie dla plików UHD z kodekiem HEVC TAK
Obsługa YouTube w 4K TAK
Kompatybilność z HDCP 2.2 TAK – wszystkie złącza

 

Jak w każdym teście wyświetlacza Ultra HD, przetestowaliśmy, jaki zakres szerokiej palety barw jest on w stanie wyświetlić. Daje to nam odpowiedź na pytanie ile potencjalnie będzie można uzyskać bardziej nasyconych barw ze standardu DCI P3, oraz Rec 2020. Oba bowiem wchodzą w skład specyfikacji UHD.

 

DCI P3 Rec 2020
Pokrycie palety: 98% Pokrycie palety: 81%

 

Maksimum co uzyskuje CX800 pozwala pokryć praktycznie całą paletę barw DCI, oraz bardzo dużą część Rec. 2020. Jest to najlepszy wynik jaki odnotowaliśmy w tym roku. Brawo!

 

Odwzorowanie ruchu

Koniecznie kliknij i przeczytaj artykuł o fotografiach ruchu:
“Śledząca Kamera – najlepsze kryterium odwzorowania ruchu”

 
Testy przeprowadzone za pomocą szybko rejestrującej kamery wykazały, że jego matryca ma 120Hz.  Do tej wartości zostanie powielona ilość klatek obrazu, jeśli tylko włączymy funkcję Intelligent Frame Creation. Samo powielenie ilości klatek daje wymierne rezultaty. Ostrość przy szybkich ruchach wyraźnie wzrasta, co widać na zdjęciach poniżej. Rozdzielczość w ruchu z włączonym IFC wynosi około 550TVL właściwie bez względu na tryb działania (a dostępne są cztery: wyłączony, minimalny, pośredni i maksimum). Nie są to niestety rekordowe wyniki i na telewizorze nadal da się zauważyć mniejsze lub większe smużenie. O ile z większych odległości jest ono mało dokuczliwe, tak przy bliżej ekranu nie będę ukrywał, że da się je dostrzec.
 
Po doświadczeniach z ubiegłorocznymi modelami telewizorów Panasonic’a miałem nadzieję, że telewizor wykorzystuje technologię tzw. backlight scanningu (zwanego przez niektórych wstawianiem czarnych klatek), która pozwala znacząco poprawić ostrość ruchu, przy zmniejszeniu wartości podświetlenia. Niestety nie do końca tak jest. Panasonic CX800 wykorzystuje w zasadzie pewną formę tej funkcji, ale impulsy podświetlenia nie są w pełni zsynchronizowane z pracą matrycy. Znaczne zmniejszenie suwaka podświetlenie zapewnia zatem trochę ostrzejszy obraz, ale też pozostawia, za szybko przesuwającym się obiektem, poszatkowane kontury z dodatkowym czerwonym zabarwieniem. Dobrze widać to na ostatnim zdjęciu.

 

Nazwa trybu Informacje Obraz postrzegany w ruchu
Wyłączony, podświetlenie 100 Smużenie:

bardzo duże

 

 

Maksymalna jasność:

340cd/m2

Powielenie krawędzi:

brak (krawędzie rozmyte)

 

 

Poprawa płynności filmów (24p):

brak

Minimalny, podświetlenie 100 Smużenie:

średnie

 

 

Maksymalna jasność:

340cd/m2

Powielenie krawędzi:

brak (krawędzie rozmyte)

 

 

Poprawa płynności filmów (24p):

brak

Maksymalny, podświetlenie 100 Smużenie:

średnie

 

 

Maksymalna jasność:

340cd/m2

Powielenie krawędzi:

brak (krawędzie rozmyte)

 

 

Poprawa płynności filmów (24p):

duża (efekt teatru)

Maksymalny, podświetlenie 35 Smużenie:

umiarkowane

 

 

Maksymalna jasność:

120cd/m2

Powielenie krawędzi:

średnie

 

 

Poprawa płynności filmów (24p):

duża (efekt teatur)

 
Teraz trochę o odwzorowaniu ruchu w filmach, które mają 24 klatki i prezentują się całkowicie inaczej niż materiały wideo 50 fps (wspomniany sport itp.). System Intelligent Frame Cration (IFC) zmienia nazwę na 24p Smooth Film w zetknięciu z materiałem filmowym (24Hz) to pozwala zapisać w telewizorze oddzielne ustawienia poprawy ruchu dla filmów (by nie powodować nadmiernego efektu teatru), a oddzielne dla materiałów wideo (50Hz). Pewnym mankamentem rozwiązania jest to, że decyzja o stopniu ingerencji podejmowana jest tylko na podstawie wchodzącego sygnału, czyli jeśli podamy sygnał 1080i50 to mamy IFC, a jeśli 1080p24 to 24p Smooth Film. W praktyce oznacza to, że w przypadku zewnętrznego tunera telewizyjnego jedno ustawienie IFC będzie obowiązywało zarówno dla np. transmisji sportowych (50i) jak i dla filmów transmitowanych tą drogą.
 
Panasonic CX800 poprawnie przyjmuje i wyświetla materiał 24 klatkowy, z czy miały problem ubiegłoroczne telewizory. Niestety w trybie filmowym jego upłynniacz działa bardzo niezadowalająco. Tryb minimalny nie odróżnia się w ogóle od wyłączonego, więc filmy cechują się swoim charakterystycznym, kinowym, szarpaniem. W pośrednim jak i maksymalnym są już na tyle mocno upłynnione, że większość osób określiłaby je mianem teatralnych (niemniej niektórym ten efekt odpowiada). Podsumowując, nie da się uzyskać obrazu filmowego o polepszonej płynności, ale nie na do takiego stopnia by film wyglądał jak opera mydlana.
 
Odwzorowanie ruchu w filmach zadowoli więc jedynie tych, którzy albo preferują nie ingerować w płynność wcale (i oglądać z charakterystycznym kinowym szarpaniem), albo upłynnić na tyle by ruch był idealnie gładki, na co używa się określenia “efekt teatru”.

 

Kąty widzenia

Kąty widzenia są typowo średnie – jak to w telewizorze z matrycą typu VA. Tym razem zamieszczamy zdjęcia a nie film gdyż telewizor swoją szerokością przerósł nasz testowy stół obrotowy i musieliśmy zamówić szerszą podstawę

 

 

Granie na konsoli i PC

Koniecznie kliknij i przeczytaj artykuł o dwóch sprawach:

“Input Lag, chroma 4:4:4 – czy są istotne?”

 

Input Lag, o który tak wiele osób martwiło się, jest na szczęście na bardzo przyzwoitym poziomie 36ms (w trybie gra) W trybie tym nie da się jednak uzyskać reprodukcji pełnej rozdzielczości barw, czyli technicznie mówiąc chromy 4:4:4 / RGB. Jeśli zależy nam na tym, bo na przykład podłączamy komputer i chcemy mieć czytelne małe, kolorowe czcionki (w filmach i grach nie ma to żadnego znaczenia), to musimy użyć trybu “4K Pure Direct”, który podnosi input lag do 53ms

 

 

Smart TV – Firefox OS

W tym roku firma Panasonic zastosowała nowy system operacyjny napędzający najnowsze modele. Mowa oczywiście o Firefox OS. Znacie go na pewno z domowej przeglądarki np. na swoich PC. Osobiście bardzo ją lubię ze względu na szybkość działania. Podobnie jest na nowych telewizorach. System został bardzo ładnie zoptymalizowany i chodzi płynnie oraz posiada bardzo funkcjonalne możliwości. Jego ogromną zaletą jest prostota użytkowania. Jak działa? Poniżej Gmeru oraz jego krótki test tego systemu oraz film pochodzący bezpośrednio z telewizora – tzw. samouczek.
 

 

Gmeru wytłumaczy Wam jak działa Firefox OS

 

Tak wygląda samouczek gdy po raz pierwszy włączymy telewizor

 

Smart TV to przede wszystkim dostęp do setek najróżniejszych aplikacji. Część z nich to oczywiście znane, polskie serwisy takie jak np. Player czy Ipla. Jak widzicie poniżej są też znane światowe serwisy video jak chociażby YouTube czy Eurosport. Widać jednak, że jeszcze nie wszystkie aplikacje (podobnie jak u konkurencji) zostały przepisane na nowy system. Podczas testów brakowało kilku jednak to oczywiście kwestia tygodni zanim wszystkie pojawią się w jednym miejscu.

 

 

Firefox OS w praktyce

 

Do telewizora można także mówić. Wykorzystujemy albo dedykowanego multimedialnego pilota albo aplikację TV Remote 2 oraz mikrofon naszego smartfona. Działa to bardzo dobrze.

 

Jak już widzieliście na powyższych filmach Gmeru sterował całym systemem za pomocą multimedialnego pilota. Posiada on dotykowy gładzik oraz touchpada. Dzięki temu systemem sterujemy poruszając się po kafelkach menu (podobnie jak w Android TV) a jeżeli wejdziemy do przeglądarki Firefox to tam zobaczymy już pełnoprawny kursor. Także Aplikacja TV Remote 2 posiada wirtualny Touchpad, dzięki któremu możemy szybko i łatwo przeglądać strony www.

Jak już wyżej napisałem całym telewizorem zarządzamy także aplikacją TV Remote 2. Z powodzeniem może ona zastąpić dedykowanego multimedialnego pilota chociaż to już kwestia gustu. O kilku jej funkcjach już przeczytaliście. Ma ona jednak jeszcze więcej możliwości. Możemy np. bezpośrednio z urządzenia mobilnego przesyłać na ekran telewizora zdjęcia oraz filmy albo dokonać całkiem niezłej….. osobistej kalibracji (oczywiście mocno uproszczonej ale jednak!) co zapewne pamiętacie już gdy testowaliśmy np. model AX900. Super, że firma cały czas takie rzeczy podtrzymuje gdyż próżno takich opcji szukać u konkurencji.

TV Anywhere

Funkcję TV Anywhere znamy już z poprzednich odsłon telewizorów. Została ona także zaimplementowana do modelu CX800. Poprzez aplikację TV Remote 2 możemy bez problemów oglądać na urządzaniach mobilnych to co puszczamy w danym momencie z wybranego tunera telewizyjnego. Należy zaznaczyć, że telewizor i urządzenie mobilne musi znajdować się w tej samej sieci domowej a na ekran np. smartfona przenosimy to co aktualnie leci na ekranie telewizora.

 

 

Obsługa multimediów

Telewizor dobrze radzi sobie z wszelkiej maści multimediami dostępnym ze źródeł zewnętrznych jak np. pamięć USB czy serwery DLNA. Nie nastąpiły tutaj jakieś poważne zmiany względem zeszłego roku. Możemy przeglądać płynnie zdjęcia, słuchać muzyki z plików mp3 czy flac oraz oglądać materiały video w postaci np. MKV z napisami TXT/SRT czy też HEVC w 4K. Nadal denerwuje mnie trochę sposób przeglądania video. Nie do końca udane jest sortowanie katalogów gdzie zazwyczaj dostajemy na ekranie wszystko wrzucone w jednym miejscu. Dlatego dobrze mieć wcześniej odpowiednio przygotowaną pamięć z materiałami. W innym przypadku możemy mieć problem z szybkim wyszukiwaniem.

 

 

Lista plików kompatybilnych: Panasonic TX-65CX800

 

 

Jakość dźwięku

Telewizor posiada wbudowane głośniki w następującej konfiguracji: głośnik średniotonowy x 2, głośnik niskotonowy x 2, poczwórny radiator pasywny. Daje to w sumie łączną moc 40 W (10 W x 2 + 10 W x 2). To sporo ale i telewizor należy do sporych więc znalazło się na to miejsce. Trzeba przyznać, że gra to naprawdę dobrze i do codziennego oglądania będzie w zupełności wystarczające. Nawet przy filmach z telewizji. Jednak sądzę, że przy takim ekranie będziecie mieli także do dyspozycji porządne kino domowe.

 

 

Oglądanie telewizji DVB-T / DVB-C / DVB-S

CX800 posiada wbudowane tuner telewizji naziemnej (T2), kablowej oraz satelitarnej. Znalazło się także miejsce na dwa moduły CI+. Skanowanie następuje w prosty sposób podczas instalacji i inicjalizacji nowego TV. Fabrycznie dostawca UPC został dodany do listy wyboru przy tunerze DVB-C a przy DVB-S mamy m.in nc+. Ekran bez problemu radzi sobie także z odbiorem HbbTV. Do telewizora możemy podłączyć zewnętrzny dysk twardy i nagrywać audycje lecące w telewizji. Jedynie co mnie boli to wygląd samego menu. Szkoda, że firma nie poszła tutaj w parze z nowym wyglądem systemu Firefox OS. Przez to wygląda to trochę surowo.

 

Na osobny akapit zasługuje informacja o pełnym wsparciu telewizji UHD czyli nadawanej w rozdzielczości 4K z kodekiem HEVC. Telewizor zdekodował zarówno naziemną telewizję DVB-T2 i testowy kanał TVP UHD jak również kanał satelitarny z satelity HB: FunBox 4K Ultra HD.

 

 

Na koniec trzeba wspomnieć o super rozwiązaniu, które może nam pomóc w budowaniu systemu Multiroom w naszym domu czy mieszkaniu. Telewizor wspiera bowiem odtwarzanie strumieniowe poprzez DVB-via-IP. Możemy zatem po domowej sieci przesyłać do drugiego telewizora (klient np. innej firmy – nie musi być to Panasonic) sygnał z tunerów znajdujących się w CX800. Najciekawsze jest w tym wszystkim własnie to, że drugim ekran wcale nie musi być Panasonica.

 


Podsumowanie i ocena

Czas na podsumowanie. Najmocniejsze strony Panasonic’a CX800 to zdecydywanie odwzorowanie barw, które jest niezwykle dobre już fabrycznie dzięki trybom THX, a po kalibracji staje się referencyjne (i to nie w cudzysłowie). Także kontrast i czerń należą do wysokich dzięki czemu oglądanie filmów wieczorami będzie należało do niezwykle przyjemnych. Model ten zapewnia też bardzo dobre wsparcie dla nadchodzącego standardu Ultra HD, szczególnie jeśli chodzi o pokrycie szerokiej palety kolorów (najlepszy wynik wśród telewizorów 2015!). Odtwarza także bez problemu kanały telewizjne oraz pliki multimedialne w Ultra HD. CX800 wyśmienicie nadaje się też do grania dzięki niskiemu input lagowi. Na odrębne podsumowanie należy użyty system czyli Firefox OS. Jego największą zaletą jest prostota oraz szybkość. Główne menu z “przypinaniem” aplikacji, kanałów i innych rzeczy jest strzałem w dziesiątkę przy codziennym korzystaniu z telewizora. Do tego dostaliśmy sprawnie działającego nowego pilota multimedialnego za pomocą którego bez problemów obsłużymy przeglądarkę Firefox. Jeżeli chodzi o zaobserwowane problemy to musimy tutaj wspomnieć o pewnych błędach wiązanych z działaniem lokalnego wygaszania dających się zaobserowować w momentach zmiany jego natężenia. Przy filmach denerwować może brak złotego środka na poprawę płynności, więc musimy oglądać albo jak w kinie (z delikatnym szarpaniem), albo z “teatralnie” dużą płynnością. Przy obrazach mniej ruchomych jest jednak dużo lepiej. Podsumowując CX800 to doskonały telewizor, który powinien sprostać wymagającym użytkownikom (testował Gmeru Maciej Koper)

PLUSY

 
MINUSY

 
Cena: Panasonic TX-65CX800E około 14 699 zł
 
Sprzęt do testów dostarczyła firma Panasonic
 
 
Przeczytaj artykuł odnośnie ocen oraz wyróżnień na HDTVPolska.com: 

Jak testujemy wyświetlacze na HDTVPolska.com? Czemu testy wyświetlaczy są najbardziej profesjonalne w Polsce i jedne z najlepszych na świecie?
 
 

                                                                                  Ekrany biorące udział w naszych testach są profesjonalnie skalibrowane i przygotowane przez http://skalibrujtv.pl/. To daje nam pewność, że wyciągnęliśmy z nich maksimum możliwości! Jak kalibrujemy? Przeczytaj Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora / projektora / monitora?” oraz “Test kalibracji”.                                                                                  

(588)