Powrót

TEST: Panasonic CR850 65" 4K Ultra HD zakrzywiony curved

Słowem wstępu

Idąc za trendem rynkowym także firma Panasonic wprowadziła w tym roku zakrzywione telewizory do swojej oferty. Ponieważ zainteresowanie tego typu ekranami jest dość spore postanowiliśmy przetestować właśnie taki model z gamy ekranów japońskiej firmy. Do naszej redakcji trafił model CR850. Jego rozmiar to 65 cali. Czyli w sam raz do budowy domowego kina. Jest on najwyższym z gamy zakrzywionych ekranów. Klient może jeszcze wybrać model niższy czyli CR730.

 

Wygląd

 

Tak jak się spodziewaliśmy zakrzywiona wersja 65 calowa jest naprawdę ogromnych rozmiarów. To kawał solidnie wykonanego ekranu. Widać to już na pierwszy rzut oka. Wszystko jest wykonane na poziomie klasy premium. Począwszy od użytych materiałów a skończywszy na spasowaniu i dokładnym wykonaniu. Ekrany zakrzywione mają to do siebie, że nie należą do telewizorów smukłych. Podobnie jest w przypadku CR850. Ekran jest dość głęboki i masywny.

 

Jeżeli zdecydujemy się postawić telewizor to do dyspozycji mamy metalową stopę, która jest idealnie dopasowana do ekranu. Telewizor stojąc na niej wygląda naprawdę pięknie. Pamiętajcie jednak, że szerokość szafki pod telewizor musi wynosić minimum 145 cm gdyż nóżki są rozstawione na obu końcach ekranu.

 

W tym roku Panasonic postanowił iść w stronę podstawy bardzo szerokiej i ciekawej konstrukcyjnie. Jeżeli zdecydujecie się go postawić na dedykowanej szafce to miejcie na uwadze, że musi ona mieć przynajmniej 145 cm szerokości aby telewizor bez problemu się zmieścił. Niestety nie ma innej możliwości regulacji nóżek. Więc taka szerokość jest wymagana.

Ramka otaczająca ekran to około 14 mm. Nie trzeba chyba pisać, że ekran z taką ramką najładniej prezentuje się powieszony na ścianie. Szczególnie tej wielkości. Telewizor posiada od dołu do góry stałą głębokość wynoszącą około 6cm. To typowe dla zakrzywionych ekranów.

Rozstaw śrub jest nieco inny niż zazwyczaj. Szerokość pod montaż to 40 cm a wysokość to 20 cm

 

Wyposażenie i Złącza

Telewizor w swojej klasie jest bardzo dobrze wyposażony. Posiada wszystkie niezbędne złącza video oraz audio. Mamy tutaj do dyspozycji m.in trzy złącza HDMI 2.0, trzy złącza USB (jedno w wersji 3.0), złącze component, euro, wyjście optyczne oraz ethernet. Do tego możliwość umieszczenia dwóch modułów dostępu CI Plus np. dla telewizji kablowej UPC. Z tunerów znalazły się tutaj wszystkie opcje czyli DVB-T, DVB-T2, DVB-S (x2) oraz DVB-C.

Telewizor pozwala na odtwarzanie obrazów 3D (technologia aktywna) jednak okularów nie znajdziemy w zestawie. Temat jak widać całkowicie zamiera.

 

Pilot główny to konstrukcja znana z modeli premium. Jego górna część wygląda na wykonaną ze szczotkowanego aluminium. Jest bardzo dobrze wykonany i takich pilotów już się raczej nie spotyka na rynku. Duży plus. Ciekawie wygląda dedykowany klawisz dla Netflixa. Kto wie: może w końcu serwis zawita do Polski skoro firma pozostawiła go na nasz rynek? Dodatkową funkcjonalnością, która zamiera u innych producentów jest całkowite jego podświetlenie. Bardzo przydatna funkcja nocą.

 

Na odrębną uwagę zasługuje nowy pilot multimedialny. Nowy ponieważ jest to nowa konstrukcja do tej pory nieznana. Jest o niebo lepszy od poprzedniego rozwiązania. Począwszy od dużo lepszego trzymania w dłoni (zakrzywiony kształt), poprzez wbudowanie bardzo płynnie działającego gładzika oraz touchpada a kończąc na doskonałym wykonaniu. Pilot posiada także wbudowany mikrofon używany do wydawania poleceń głosowych.

 

 

 

Menu telewizora

 

Testy syntetyczne

Rozdzielczość i przekątna ekranu 3840×2160, 65″
Typ matrycy LCD z podświetleniem W-LED typ. VA
Odświeżanie matrycy: 120Hz
Kontrast natywny (bez wygaszania): 3 200:1
Kontrast w filmach: średni: 3 200:1 max: 3 900:1 min: 2 200:1
Maksymalna jasność po kalibracji 360cd/m2
Odbicia od ekranu: średnie, ekran satynowy
Błędy barw po kalibracji średnia dE: 1,0 maks. dE: 1,8
Rozdzielczość ruchomego obrazu >1080 TVL z upłynniaczem, 300 TVL bez
Input Lag 46ms w trybie gra, 58ms w trybie standardowym, 80ms z opcją “pure direct”
Pełna rozdzielczość koloru (PC – 4:4:4) tak – po włączeniu opcji “pure direct”
Poprawna obsługa klatkaży 24Hz TAK, 50Hz TAK, 60Hz TAK
Obsługa 10 bitowego koloru Tak

Matryca, zalecane ustawienia

Koniecznie kliknij i przeczytaj też artykuł o matrycach:

“IPS vs VA czyli którą matrycę wybrać”

 

Panasonic CR850 został wyposażony w 120Hz matrycę VA. Wyświetlacz posiada logo “studio master color”, które w przypadku jego płaskiego brata (modelu CX800) oznaczało zastosowanie specjalnego podświetlenia opartego o diody LED ze specjalnym luminoforem pozwalającym uzyskać szerszą paletę barw. Wszystko wskazuje na to, że u zakrzywionego brata jest podobnie chociaż patrząc na charakterystykę diod przypomina nieco to co nazywamy zwykłą białą diodą LED. Jak natomiast odbije się to na obrazie dowiemy się w sekcji “Ultra HD” i pokryciu barw. A to w tym przypadku jest najważniejszą informacją odnośnie tego aspektu.

 

 

Przed przystąpieniem do testów modeli “studio master color” zostaliśmy zaproszeni na specjalne laboratoria aż w samym Hollywood w Los Angeles przy studiach Universala oraz w Panasonic Hollywood Laboratory. Dowiedzieliśmy się tam wielu ciekawych rzeczy związanych z zastosowaną technologią w najwyższych modelach Panasonica. Oczywiście sporo w tym marketingu ale ponieważ mamy bliskie kontakty bezpośrednio np. z głównym inżynierem obrazu z Japonii to zawsze mamy dla Was informacje z pierwszej ręki. Oczywiście był on tam także obecny i zdradził nam sporo ciekawych rzeczy.

 

Zalecane ustawienia

 

Telewizor posiada certyfikat ISF, jednak nie posiada certyfikatu THX. Rozmowę o ustawieniach obrazu warto rozpocząć od omówienia co właściwie daje ta certyfikacja:

 

Certyfikat ISF gwarantuje, że telewizor posiada dwa banki pamięci (jeden do ustawień dziennych, drugi do nocnych), na których można przeprowadzić kalibrację oddzielnie dla każdego złącza. Po przeprowadzeniu profesjonalnej kalibracji, technik (lista certyfikowanych kalibratorów w Polsce) może zablokować te tryby specjalnym pinem i zmienić ich nazwę na ISF-Dzień oraz ISF-Noc (fabrycznie nazywają się one Profesjonalny-1 i -2).

 

Brak trybów THX oznacza, że na ich miejscu znajduje się tryb “Prawdziwe Kino”, który w przypadku telewizorów Panasonic zapewnia najlepszy fabrycznie obraz, w myśl zasady oglądania w takiej postaci, w jakiej widział reżyser na swoim studyjnym monitorze. Po dokonaniu tego wyboru w menu, warto upewnić się też, że zostały wyłączone następujące funkcje mające negatywny wpływ na obraz:

Warto też sprawdzić, czy obraz jest poprawnie mapowany na ekranie, to jest czy nie są obcinane jego krawędzie:

Reprodukcja Obrazu

Fabrycznie

 

Fabryczne ustawienie “Prawdziwe Kino” zbliża nas do obowiązujących w studiach filmowych norm, jednak ma też pewne wyraźne odstępstwa od nich. Choć paleta barw nie jest ani zawężona, ani sztucznie poszerzona, to rzuca się w oczy nadmierne zabarwienie obrazu czerwienią. Wynika ono z zachwianego balansu bieli. Jak widzimy na powyższym wykresie, składowa czerwona dominuje o ponad 10%, a to już da się zauważyć, jako lekko brunatną biel, czy zbyt czerwone odcienie skóry. Widać to dokładnie w galerii przekłamań znajdującej się poniżej. Drugi problem wynika z charakterystyki jasności. Odcienie zbyt wolno wychodzą z czerni i w niektórych scenach zdają się zlewać do kupy. Nic dziwnego, jeśli gamma (diagram powyżej) uzyskuje wartości rzędu 2.6 – 2.7 w pobliżu czerni (5, 10, 15%). By obraz miał odpowiednią kontrastowość i nie gubił szczegółów przy oglądaniu wieczorami, gamma powinna oscylować w okolicach wartości 2.35. 

 

Po kalibracji

 

Na szczęście tryb kalibracji ISF pozwala dopracować opisane powyżej niedoskonałości i to z bardzo dobrą precyzją. Najistotniejsze rejony barw – czerwienie, zielenie i żółcie udaje się skalibrować tak, że nie posiadają widocznych przekłamań, a to oznacza, że mamy doskonale oddane odcienie skóry, neutralne biele i kolory szare. Można więc śmiało powiedzieć, że CR850 wyświetla obraz dokładnie tak jak chciał reżyser, no może poza niewielkimi błędami w rejonach błękitów, ale te barwy nie mają dużej istotności.

 

Kalibracja przebiegła przy pomocy oprogramowania Spectracal Calman, które wspiera interfejs kalibracyjny Panasonic. Za jego pomocą możliwa jest konfiguracja parametrów pracy telewizora, z poziomu laptopa.

 

Pamiętajmy, że opis kalibracji tyczy się egzemplarza, który trafił do naszych testów. Egzemplarze takich samych telewizorów różnią się między sobą, więc te nabyte przez czytelników mogą mieć inne błędy odwzorowania barw (mogą być one większe lub mniejsze – nie ma reguły). Z tego powodu nie publikuję ustawień kalibracyjnych, bowiem są one indywidualne dla każdego telewizora i toru wideo. Zachęcam natomiast do poczytania o profesjonalnej kalibracji.

 

Więcej informacji zaczerpnąć można w: Wielkim teście kalibracji

Oraz w temacie: Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora/projektora

 

Pobierz pełny raport z kalibracji TV 

Galeria przekłamań obrazu

Wybierz ustawienia obrazu w telewizorze:
  • Tryb “Standard”
  • Najlepszy fabryczny
  • Obraz Skalibrowany
  • Referencja (studio)
Wybierz kadr z filmu:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

 

Skalowanie SD, obróbka cyfrowa

Po zaaplikowaniu zalecanych ustawień (opisanych we wstępie), CR850 może pochwalić się bardzo dobrą obróbką obrazu. Wyłączenie redukcji szumów, oraz innych zbędnych “dopalaczy” sprawiło, że obraz trafiał na ekran praktycznie w takiej formie, w jakiej został wypalony na płycie, tudzież nadany w telewizji. Bez jakichkolwiek zmian. Po ustawieniu suwaka ostrości na pozycję “0” nie miało też miejsca jakiekolwiek uwypuklanie krawędzi, aczkolwiek w trybie Prawdziwe kino nawet ustawienie domyślne (50) nie powoduje zbędnych przeostrzeń. Jeżeli jednak planujemy oglądać głównie materiały poddane mocnej kompresji, na przykład z telewizji, to możemy sobie pozwolić na nieznaczne podniesienie suwaka “ostrość”..

 

W tym miejscu będę do znudzenia powtarzał, że w dzisiejszych czasach rezultaty skalowania wyglądają niemal identycznie na wszystkich telewizorach. Twierdzenie to znalazło potwierdzenie w moim eksperymencie, którego wyniki znajdują się pod tym adresem.
 
Zwracam też uwagę, że skalowanie nie jest procesem podnoszącym jakość obrazu i materiał HD czy nawet SD generalnie wygląda bardzo podobnie czy to na wyświetlaczu Ultra HD, czy na Full HD. Dopiero treść natywna o wysokiej rozdzielczości pozwala odczuć wyraźną różnicę, jednak pod warunkiem, że widz znajduje się w odpowiedniej odległości od ekranu. Można ją wyliczyć z kalkulatora odległości.
 

Kontrast i Czerń

Matryca VA, którą zastosowano w telewizorze zapewnia natywny kontrast (bez wsparcia ze strony systemów wygaszania) na poziomie 2400:1 przed kalibracją i 3200:1 po kalibracji. Wzrost jest zatem dosyć spory i pozwala ocalić honor wyświetlacza z górnej półki. Pamiętajmy, że w zanadrzu jest funkcja wygaszania lokalnego. Jak zatem wypadnie wyświetlacz w naszej sekwencji testowej po jej włączeniu? Sprawdźmy.

 

Wygaszenie strefowe uruchamiamy funkcją Menu -> Obraz -> Sterowanie adaptacyjne podświetlenia. Kolorem pomarańczowym został zaznaczony tak zwany wybór redakcji, czyli tryb, który moim zdaniem daje najlepsze rezultaty. Zalecam używać go nabywcom telewizora, oraz brać pod uwagę wartości zmierzone w kolumnie dotyczącej tego trybu (została ona zaakcentowana innym kolorem)

 

Scena

(kontrast między białym kołem, a środkiem białego okręgu)

Opis sceny Wynik pomiaru
wygaszanie: WYŁ wygaszanie: MINIMUM wygaszanie: POŚREDNIE wygaszanie: MAKSYMALNE
Duża powierzchnia czerni bez sąsiadujących detali, przy niskim kontraście łatwo dostrzec świecenie czerni 2 000:1 2 000:1 2 000:1 3 400:1
Czerń otoczona z każdej strony detalami, wymagająca scena, poradzą z nią sobie jedynie najlepsze systemy wygaszania 2 100:1 2 100:1 2 100:1 2 200:1
Pas w filmie sąsiadujący z obrazem o średniej jasności, przy niskim kontraście wyraźnie odcina się od ramki telewizora 3 800:1 3 800:1 3 800:1 3 900:1
Duża powierzchnia czerni bez sąsiadujących detali, przy niskim kontraście łatwo dostrzec świecenie czerni 2 700:1 2 700:1 2 800:1 2 900:1
Skrawek czerni w pobliżu (ale nie bezpośrednim) złożonego obiektu geometrycznego, przy niskim kontraście widać świecenie czerni 3 600:1 3 600:1 3 600:1 3 700:1
Ta sama scena jednak bliżej jasnego obiektu. Spadek kontrastu w tej scenie można interpretować jako efekt halo (łuna świetlna wokół obiektu) 3 300:1 3 300:1 3 300:1 3 300:1

 

Jak widzimy po wynikach tryby wygaszania minimalny, oraz pośredni, w zasadzie nie poprawiają kontrastu wcale i zostaje on na swoim niezłym poziomie wahającym się pomiędzy 2000:1 a 3500:1. Przy wyborze maksymalnym coś zaczęło się dziać, jednak CR850 poradził sobie jedynie z pierwszą sceną. Widać w niej było działanie pionowych stref wygaszania. Nie jest to szczyt marzeń dla fana głębokiej czerni. Powiedzmy więc sobie szczerze kontrast, plastyczność i “trójwymiarowość” obrazu jest OK, jednak podczas nocnych seansów widać, że czerń odcina się nieco od ramki telewizora. CX800 w tym przypadku wygrywa starcie z zakrzywionym bratem.

 

Degradacja obrazu przez lokalne wygaszanie

Z reguły każda implementacja systemu lokalnego wygaszania połączona jest z mniejszą lub większą manipulacją kontrastu. To drugie zjawisko jest oczywiście niepożądana cechą ponieważ zaburza wierność przekazu obrazu. Jego konsekwencją jest przeważnie zlewanie się jasnych detali obrazu do kupy, bądź “spłaszczanie” jaskrawych obiektów. Poniższa tabelka przedstawia konsekwencje korzystania z danego trybu wygaszania:

 

Tryb funkcji wygaszania Zdjęcie obrazu Opis
Wyłączony Zdjęcie prezentuje obraz po kalibracji nie zaburzony przez manipulacje systemu lokalnego wygaszania. Do niego należy porównywać dalsze zdjęcia.
Minimum Brak degradacji obrazu
Pośrednie Brak degradacji obrazu
Maksimum Brak degradacji obrazu, widać jednak znaczne przyciemnienie tego co wyświetlane

 

Oglądając pierwsze trzy zdjęcia można stwierdzić, że są one identycznie i niemalże tak jest. To z tego powodu, że pierwsze trzy tryby wygaszania praktycznie nic nie robią z obrazem. Przy wyborze maksymalnym widzimy znaczne przyciemnienie obrazu, jednak bez degradacji przejść tonalnych. Jest to więc pozytywna cecha testowanego wyświetlacza. Korzystanie z algorytmu wygaszania lokalnego nie zmienia ani barw, ani nie powoduje utraty detali w czerniach czy to w bielach. Szkoda tylko, że skuteczność systemu jest niewysoka.

 

Seans w dzień

W modelu CR850 zastosowano matrycę, którą większość określiłoby jako błyszcząca, lub wysokiej przejrzystości. W praktyce jest ona lekko satynowa, co zapobiega powstawaniu lustrzanych odbić, a przy tym pozwala zachować smoliście głęboką czerń w warunkach dużego oświetlenia pomieszczenia. Za dnia trudno sobie wyobrazić by ekran mógł mieć jeszcze lepszy kontrast. 

 

Szczytowa jasność wyświetlacza, jaką da się uzyskać po kalibracji, to jakieś 360cd/m2. Krótko mówiąc jest nieźle. W bardzo jasnych salonach telewizor może okazać się nieznacznie zbyt ciemny.

 

Równomierność ekranu

 

Równomierność testowanego wyświetlacza nie była zła, aczkolwiek na białej planszy dało się zauważyć, że góra ekranu ma chłodniejszy odcień od dołu. Powyższy diagram dobrze to z resztą przedstawia. Również spadek jasności na brzegach był zauważalny. Czyżby to cecha zakrzywionych ekranów? LG UG870, którego braliśmy niedawno pod lupę miał podobne cechy… Na czerni na szczęście nie dało się dostrzec irytującego cloudingu lub innych problemów.

 

 

UltraHD / 4K

Koniecznie kliknij i przeczytaj też artykuł o Ultra HD:

“UHD? 4K? Czym jest technologia, która podbija rynek”

 

Panasonic CR850 zapewnia dobre wsparcie dla standardu Ultra HD. Wszystkie jego porty HDMI przyjmują sygnał UHD w każdym istniejącym formacie i dla każdego wejścia można wybrać czy ma korzystać ze standardu HDCP 2.2, czy 1.4. Oznacza to, że nie będzie problemów z kompatybilnością z odtwarzaczami Ultra HD Blu-ray, które już niebawem pojawią się na rynku. 

 

Telewizor poprawnie odbierał także testowe kanały Ultra HD zarówno z anteny satelitarnej, jak i naziemnej. Dla czystej formalności wspomnę też, że radził sobie świetnie z plikami zakodowanymi przy użyciu HEVC’a. Co jednak ciekawsze, wbudowany odtwarzacz plików potrafił rozpoznać plik UHD “z prawdziwego zdarzenia”, to znaczy wykorzystujący poszerzoną paletę barw – Rec 2020. Po jego uruchomieniu pojawiła się w menu obrazu nowa funkcja “Colour Remaster Rec 2020”. Gdy pojawią się stosowne pliki testowe, będziemy mogli przetestować jak dobrze telewizor odwzorowuje faktycznie barwy szerokiej przestrzeni. Na ten moment cieszymy się, że rozpoznaje i robi coś dobrego.

 

tak wygląda menu z nową funkcją

 

A taki ładny obraz z szeroką paletą barw wyświetlał się na ekranie 

 

Producent deklaruje także zgodność z HDR’em, choć tego nie mamy jak sprawdzić na chwilę obecną. Prawdopodobnie telewizor dostanie stosowną łatkę w przyszłości, która zaktualizuje HDMI do standardu 2.0a i będzie możliwe uzyskanie tego efektu na telewizorze.

 

Obsługa rozdzielczości 3840×2160@60Hz 4:2:0 TAK
Obsługa rozdzielczości 3840×2160@24Hz 4:4:4 TAK
Obsługa rozdzielczości 3840×2160@60Hz 4:4:4 TAK
Poprawne odtwarzanie testowego kanału SAT UHD TAK
Wsparcie dla plików UHD z kodekiem HEVC TAK
Obsługa YouTube w 4K TAK
Kompatybilność z HDCP 2.2 TAK – wszystkie złącza

 

Jak w każdym teście wyświetlacza Ultra HD, przetestowaliśmy, jaki zakres szerokiej palety barw jest on w stanie wyświetlić. Daje to nam odpowiedź na pytanie ile potencjalnie będzie można uzyskać bardziej nasyconych barw ze standardu DCI P3, oraz Rec 2020. Oba bowiem wchodzą w skład specyfikacji UHD.

 

DCI P3 Rec 2020
Pokrycie palety: 88% Pokrycie palety: 69%

 

Jak widzimy, zastosowane w telewizorze podświetlenie, oraz matryca, pozwalają na niezłe pokrycie szerokich palet barw jednak nieco gorzej niż w przypadku modelu CX800. W tej sytuacji generalnie powinniśmy zobaczyć różnicę w barwach z nowego nośnika Ultra HD Blu-ray.

 

Odwzorowanie ruchu

Testy przeprowadzone za pomocą szybko rejestrującej kamery wykazały, że jego matryca ma 120Hz.  Do tej wartości zostanie powielona ilość klatek obrazu, jeśli tylko włączymy funkcję Intelligent Frame Creation. Samo powielenie ilości klatek daje wymierne rezultaty. Ostrość przy szybkich ruchach wyraźnie wzrasta, co widać na zdjęciach poniżej. Telewizor wykorzystuje ponadto funkcję “scanning backlight” czyli technologię synchronizacji modulacji podświetlenia z odświeżaniem matrycy. Mówiąc bardziej ludzkimi słowami matryca wygasza się gdy następuje moment odświeżenia obrazu i zapala dopiero gdy następna klatka jest już gotowa do przedstawienia na ekranie. Ta fenomenalna funkcja zapewnia dużo ostrzejszy i wyraźniejszy obraz, szczególnie przy transmisjach sportowych jak zaraz zobaczycie w tabeli. Nie trzeba jej nigdzie włączać – wystarczy zmniejszyć jasność obrazu suwakiem “podświetlenie” by funkcja zaczęła przynosić efekty w postaci znacznie ostrzejszego obrazu w ruchu.
 
Niestety system IFC nie działa stabilnie i często rozsynchronizowuje się z matrycą, czego efektem jest powielenie konturów. Zjawisko to uchwycone zostało na ostatnim zdjęciu…

 

 
Koniecznie kliknij i przeczytaj artykuł o fotografiach ruchu:
“Śledząca Kamera – najlepsze kryterium odwzorowania ruchu”

 

Nazwa trybu Informacje Obraz postrzegany w ruchu
Wyłączony Smużenie:

bardzo duże

 

 

Maksymalna jasność:

360cd/m2

Powielenie krawędzi:

brak (krawędzie rozmyte)

 

 

Poprawa płynności filmów (24p):

brak

Minimalne/Pośr/Maks

Podświetlenie: 100

Smużenie:

bardzo duże

 

 

Maksymalna jasność:

360cd/m2

Powielenie krawędzi:

brak (krawędzie rozmyte)

 

 

Poprawa płynności filmów (24p):

brak (tryb Wył/Min) lub bardzo duża, z ef. teatru (tryb Pośr, Maks)

Minimalne/Pośr/Maks

Podświetlenie: 20

Smużenie:

umiarkowane, jednak upłynniacz działa niestabilnie

 

 

Maksymalna jasność:

120cd/m2

Powielenie krawędzi:

brak (i smużenie) lub duże (bez smużenia)

 

 

Poprawa płynności filmów (24p):

brak (tryb Wył/Min) lub bardzo duża, z ef. teatru (tryb Pośr, Maks)

 

Teraz trochę o odwzorowaniu ruchu w filmach, które mają 24 klatki i prezentują się całkowicie inaczej niż materiały wideo 50 fps (wspomniany sport itp.). System Intelligent Frame Cration (IFC) zmienia nazwę na 24p Smooth Film w zetknięciu z materiałem filmowym (24Hz) to pozwala zapisać w telewizorze oddzielne ustawienia poprawy ruchu dla filmów (by nie powodować nadmiernego efektu teatru), a oddzielne dla materiałów wideo (50Hz). Pewnym mankamentem rozwiązania jest to, że decyzja o stopniu ingerencji podejmowana jest tylko na podstawie wchodzącego sygnału, czyli jeśli podamy sygnał 1080i50 to mamy IFC, a jeśli 1080p24 to 24p Smooth Film. W praktyce oznacza to, że w przypadku zewnętrznego tunera telewizyjnego jedno ustawienie IFC będzie obowiązywało zarówno dla np. transmisji sportowych (50i) jak i dla filmów transmitowanych tą drogą.
 
Panasonic CR850 poprawnie przyjmuje i wyświetla materiał 24 klatkowy. W trybie filmowym jego upłynniacz działa jednak zero-jedynkowo. Tryb minimalny nie odróżnia się w ogóle od wyłączonego, więc filmy cechują się swoim charakterystycznym, kinowym, szarpaniem (judderem). W pośrednim jak i maksymalnym są już na tyle mocno upłynnione, że większość osób określiłaby je mianem teatralnych (niemniej wielu osobom ten efekt odpowiada i tego właśnie oczekują). Podsumowując, nie da się uzyskać obrazu filmowego o polepszonej płynności, ale nie do takiego stopnia by film wyglądał jak opera mydlana.
 
Odwzorowanie ruchu w filmach zadowoli więc tych, którzy albo preferują nie ingerować w płynność wcale (i oglądać z charakterystycznym kinowym judderem), albo upłynnić na tyle by ruch był idealnie gładki, na co używa się określenia “efekt teatru”.

 

Kąty widzenia

Kąty widzenia są typowo średnie – jak to w telewizorze z matrycą typu VA. Tym razem nie będzie filmu gdyż telewizor swoją szerokością przerósł nasz testowy stół obrotowy i musieliśmy zamówić szerszą podstawę. Przyszła dzień po oddaniu ekranu ;-). Ale tutaj nie ma żadnej niespodzianki. Jest klasycznie jak na matrycę VA przystało.

 

Granie na konsoli i PC

Koniecznie kliknij i przeczytaj artykuł o dwóch sprawach:

“Input Lag, chroma 4:4:4 – czy są istotne?”

 

Input Lag w trybie przeznaczonym do gier, nie jest rekordowo niski, jednak powinien bez problemu zapewnić komfortową rozrywkę większości graczy. Wynosi on 46ms. W trybie tym nie da się jednak uzyskać reprodukcji pełnej rozdzielczości barw, czyli technicznie mówiąc chromy 4:4:4 / RGB. Jeśli zależy nam na tym, bo na przykład podłączamy komputer i chcemy mieć czytelne małe, kolorowe czcionki (w filmach i grach nie ma to żadnego znaczenia), to musimy użyć trybu “4K Pure Direct”, który podnosi input lag aż do 80ms. Trzeba zatem przyznać, że wyświetlacz ten średnio nadaje się jako monitor komputerowy, bowiem przy 80ms lagu ruchy myszką będą mało precyzyjne.

 

 

Smart TV – Firefox OS

W tym roku firma Panasonic zastosowała nowy system operacyjny napędzający najnowsze modele. Mowa oczywiście o Firefox OS. Znacie go na pewno z domowej przeglądarki np. na swoich PC. Osobiście bardzo ją lubię ze względu na szybkość działania. Podobnie jest na nowych telewizorach. System został bardzo ładnie zoptymalizowany i chodzi płynnie oraz posiada bardzo funkcjonalne możliwości. Jego ogromną zaletą jest prostota użytkowania. Jak działa? Poniżej mój krótki test tego systemu oraz film pochodzący bezpośrednio z telewizora – tzw. samouczek.
 

 

Gmeru wytłumaczy Wam jak działa Firefox OS

 

Tak wygląda samouczek gdy po raz pierwszy włączymy telewizor

 

Smart TV to przede wszystkim dostęp do setek najróżniejszych aplikacji. Część z nich to oczywiście znane, polskie serwisy takie jak np. Player czy Ipla. Jak widzicie poniżej są też znane światowe serwisy video jak chociażby YouTube czy Eurosport. Widać jednak, że jeszcze nie wszystkie aplikacje (podobnie jak u konkurencji) zostały przepisane na nowy system. Podczas testów brakowało kilku jednak to oczywiście kwestia tygodni zanim wszystkie pojawią się w jednym miejscu.

 

 

Firefox OS w praktyce

 

Do telewizora można także mówić. Wykorzystujemy albo dedykowanego multimedialnego pilota albo aplikację TV Remote 2 oraz mikrofon naszego smartfona. Działa to bardzo dobrze.

 

Jak już widzieliście na powyższych filmach sterowałem całym systemem za pomocą multimedialnego pilota. Posiada on dotykowy gładzik oraz touchpada. Dzięki temu systemem sterujemy poruszając się po kafelkach menu (podobnie jak w Android TV) a jeżeli wejdziemy do przeglądarki Firefox to tam zobaczymy już pełnoprawny kursor. Także Aplikacja TV Remote 2 posiada wirtualny Touchpad, dzięki któremu możemy szybko i łatwo przeglądać strony www.

Jak już wyżej napisałem całym telewizorem zarządzamy także aplikacją TV Remote 2. Z powodzeniem może ona zastąpić dedykowanego multimedialnego pilota chociaż to już kwestia gustu. O kilku jej funkcjach już przeczytaliście. Ma ona jednak jeszcze więcej możliwości. Możemy np. bezpośrednio z urządzenia mobilnego przesyłać na ekran telewizora zdjęcia oraz filmy albo dokonać całkiem niezłej….. osobistej kalibracji (oczywiście mocno uproszczonej ale jednak!) co zapewne pamiętacie już gdy testowaliśmy np. model AX900. Super, że firma cały czas takie rzeczy podtrzymuje gdyż próżno takich opcji szukać u konkurencji.

TV Anywhere

Funkcję TV Anywhere znamy już z poprzednich odsłon telewizorów. Została ona także zaimplementowana do modelu CR850. Poprzez aplikację TV Remote 2 możemy bez problemów oglądać na urządzaniach mobilnych to co puszczamy w danym momencie z wybranego tunera telewizyjnego. Należy zaznaczyć, że telewizor i urządzenie mobilne musi znajdować się w tej samej sieci domowej a na ekran np. smartfona przenosimy to co aktualnie leci na ekranie telewizora.

 

 

Obsługa multimediów

Telewizor dobrze radzi sobie z wszelkiej maści multimediami dostępnym ze źródeł zewnętrznych jak np. pamięć USB czy serwery DLNA. Nie nastąpiły tutaj jakieś poważne zmiany względem zeszłego roku. Możemy przeglądać płynnie zdjęcia, słuchać muzyki z plików mp3 czy flac oraz oglądać materiały video w postaci np. MKV z napisami TXT/SRT czy też HEVC w 4K. Nadal dziwi mnie trochę sposób przeglądania video. Nie do końca udane jest sortowanie katalogów gdzie zazwyczaj dostajemy na ekranie wszystko wrzucone w jednym miejscu. Dlatego dobrze mieć wcześniej odpowiednio przygotowaną pamięć z materiałami. W innym przypadku możemy mieć problem z szybkim wyszukiwaniem.

 

 

Lista plików kompatybilnych: Panasonic TX-65CR850

 

 

Jakość dźwięku

Telewizor posiada wbudowane głośniki w następującej konfiguracji: (głośnik średniotonowy + wysokotonowy) x 2, głośnik niskotonowy x 2, poczwórny radiator pasywny. Daje to w sumie łączną moc 40 W (10 W x 2 + 10 W x 2). To sporo ale i telewizor należy do sporych więc znalazło się na to miejsce. Trzeba przyznać, że gra to naprawdę dobrze i do codziennego oglądania będzie w zupełności wystarczające. Nawet przy filmach z telewizji. Jednak sądzę, że przy takim ekranie będziecie mieli także do dyspozycji porządne kino domowe.

 

 

Oglądanie telewizji DVB-T / DVB-C / DVB-S

CR850 posiada wbudowane tuner telewizji naziemnej (T2), kablowej oraz satelitarnej. Znalazło się także miejsce na dwa moduły CI+. Skanowanie następuje w prosty sposób podczas instalacji i inicjalizacji nowego TV. Fabrycznie dostawca UPC został dodany do listy wyboru przy tunerze DVB-C a przy DVB-S mamy m.in nc+. Ekran bez problemu radzi sobie także z odbiorem HbbTV. Do telewizora możemy podłączyć zewnętrzny dysk twardy i nagrywać audycje lecące w telewizji. Jedynie co mnie boli to wygląd samego menu. Szkoda, że firma nie poszła tutaj w parze z nowym wyglądem systemu Firefox OS. Przez to wygląda to trochę surowo.

 

Na osobny akapit zasługuje informacja o pełnym wsparciu telewizji UHD czyli nadawanej w rozdzielczości 4K z kodekiem HEVC. Telewizor zdekodował zarówno naziemną telewizję DVB-T2 i testowy kanał TVP UHD jak również kanał satelitarny z satelity HB: FunBox 4K Ultra HD.

 

 

Na koniec trzeba wspomnieć o super rozwiązaniu, które może nam pomóc w budowaniu systemu Multiroom w naszym domu czy mieszkaniu. Telewizor wspiera bowiem odtwarzanie strumieniowe poprzez DVB-via-IP. Możemy zatem po domowej sieci przesyłać do drugiego telewizora (klient np. innej firmy – nie musi być to Panasonic) sygnał z tunerów znajdujących się w CR850. Najciekawsze jest w tym wszystkim własnie to, że drugim ekran wcale nie musi być Panasonica.

 


Podsumowanie i ocena

Panasonic CR850 to kawał solidnego telewizora, który trafi w gust fanów nowinek technologicznych. Świadczyć o tym będzie chociażby wybór ekranu z jego zakrzywioną wersją. Telewizor technicznie jest bardzo podobny do swojego prostego brata czyli modelu CX800. Aczkolwiek pod kilkoma względami nieco mu ustępuje. Odwzorowanie barw należy do bardzo dobrych, ale do ideału niezbędna jest kalibracja. CR850 jest praktycznie w pełni gotowy na przyjęcie sygnału Ultra HD. Odtwarza także bez problemu kanały telewizjne oraz pliki multimedialne w Ultra HD. Ekran dobrze nadaje się też do grania dzięki niewysokiemu input lagowi. Na odrębne podsumowanie należy użyty system czyli Firefox OS. Jego największą zaletą jest prostota oraz szybkość. Główne menu z “przypinaniem” aplikacji, kanałów i innych rzeczy jest strzałem w dziesiątkę przy codziennym korzystaniu z telewizora. Do tego dostaliśmy sprawnie działającego nowego pilota multimedialnego za pomocą którego bez problemów obsłużymy przeglądarkę Firefox. Jeżeli chodzi o zaobserwowane problemy to musimy tutaj wspomnieć o mało efektywnym działaniu lokalnego wygaszania. Przy filmach brakuje też złotego środka na poprawę płynności, więc musimy oglądać albo jak w kinie (z delikatnym szarpaniem – judderem), albo z “teatralnie” dużą płynnością. Przy obrazach mniej ruchomych jest jednak dużo lepiej. Podsumowując CR850 to dobry telewizor, który powinien sprostać fanom kina domowego (testował Gmeru Maciej Koper)

PLUSY

 
MINUSY

 
Cena: Panasonic TX-65CR850E około 14 785 zł
 
Sprzęt do testów dostarczyła firma Panasonic
 
 
Przeczytaj artykuł odnośnie ocen oraz wyróżnień na HDTVPolska.com: 

Jak testujemy wyświetlacze na HDTVPolska.com? Czemu testy wyświetlaczy są najbardziej profesjonalne w Polsce i jedne z najlepszych na świecie?
 
 

                                                                                  Ekrany biorące udział w naszych testach są profesjonalnie skalibrowane i przygotowane przez http://skalibrujtv.pl/. To daje nam pewność, że wyciągnęliśmy z nich maksimum możliwości! Jak kalibrujemy? Przeczytaj Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora / projektora / monitora?” oraz “Test kalibracji”.                                                                                  

(586)