Słowem wstępu
Telewizor posiadający rozdzielczość 4K nie musi być wcale drogi. Potwierdzeniem tego może być nasz dzisiejszy test telewizora LG, który został wyposażony w matrycę o rozdzielczości 3840×2160. Oprócz tego, model UF7707 charakteryzuje się bardzo ciekawym systemem WebOS 2.0 oraz pozytywnymi parametrami obrazu. Najważniejsza jest jednak niewysoka cena, która w tym przypadku nie przekracza 4000zł za model 55″. Zobaczmy zatem dokładnie, na co stać ten ekran.
Wygląd
Telewizor jak na swój przedział cenowy jest całkiem dobrze wykonany. Materiały użyte do budowy sprawiają wrażenie wytrzymałych a wszystkie miejsca typu narożniki ekranu są dobrze spasowane. Obudowa wykonana jest z kilku wariantów kolorystycznych. Od przodu widzimy czarną ramkę otaczającą ekran o grubości niewiele ponad 7mm. Dolna część ekranu to już jej srebrny kolor z gustownym, delikatnym logiem LG po środku. Tył ekranu został pokryty materiałem z wzorem. Sama stopa także jest dość oryginalną konstrukcją, która po złożeniu prezentuje się bardzo ładnie. Patrząc więc na cały telewizor widzimy konstrukcję, która stara się odróżniać od tego co widzimy u innych producentów na półkach sklepowych.
Szerokość podstawy to 88 cm.
Ramka otaczająca ekran to zaledwie 7 mm. Grubość telewizora patrząc od dołu to około 5 cm.
Rozstaw śrub jest standardowy
Wyposażenie i Złącza
Telewizor jest dobrze wyposażony. Posiada wszystkie niezbędne złącza video oraz audio. Mamy tutaj do dyspozycji m.in trzy złącza HDMI 2.0, trzy złącza USB (jedno w wersji 3.0), złącze component, euro oraz ethernet. Do tego możliwość umieszczenia modułu dostępu CI Plus np. dla telewizji kablowej UPC czy satelitarnej nc+. Tutaj należy też wspomnieć o tunerze telewizji naziemnej oraz satelitarnej (pojedyncze wejście). Telewizor posiada oczywiście wbudowaną kartę WiFi.
Dużą zmianę zaliczyliśmy w przypadku pilota multimedialnego. Firma słuchając głosów z rynku postanowiła go nieco rozbudować. Dostaliśmy zatem hybrydę pilota multimedialnego oraz zwykłego. Jakie to proste i logiczne. Jak widać nie trzeba dodawać do telewizora dwóch pilotów. LG pokazuje, że da się to zrobić w jednym, małym urządzeniu. Mamy zatem klawisze numeryczne jak również żyroskop czy rolkę do przewijania tekstu czy ekranu. Pilot jest dobrze wykonany i doskonale leży w dłoniach. Bardzo udana konstrukcja do której trzeba się przyzwyczajać nie dłużej niż 5-10 minut.
Menu telewizora
Testy syntetyczne
Rozdzielczość i przekątna ekranu | 3840×2160, 55″ |
Typ matrycy | LCD z podświetleniem W-LED typ. IPS |
Odświeżanie matrycy: | 60Hz |
Kontrast natywny (bez wygaszania): | 940:1 |
Kontrast w filmach: | średni: 2 200:1 max: 4 800:1 min: 1 300:1 |
Maksymalna jasność po kalibracji | 280cd/m2 |
Odbicia od ekranu: | średnie, ekran satynowy |
Błędy barw po kalibracji | średnia dE: 1,2 maks. dE: 2,9 |
Rozdzielczość ruchomego obrazu | 300 TVL |
Input Lag | 30ms w trybie gra i standardowym |
Pełna rozdzielczość koloru (PC – 4:4:4) | brak danych |
Poprawna obsługa klatkaży | 24Hz TAK, 50Hz TAK, 60Hz TAK |
Obsługa 10 bitowego koloru | Tak |
Matryca, zalecane ustawienia
Koniecznie kliknij i przeczytaj też artykuł o matrycach:“IPS vs VA czyli którą matrycę wybrać” |
LG UF7707 wyposażony został w matrycę IPS własnej produkcji, której maksymalne odświeżanie wynosi 60Hz. Podświetlenie ekranu jest krawędziowe, a diody rozmieszczone są na górnej i dolnej krawędzi. W takim układzie tworzą strefy, które mogą być niezależnie gaszone w celu poprawy czerni, o czym tradycyjnie więcej napiszę w dedykowanym akapicie. Diody użyte do podświetlenia są zwykłymi białymi diodami LED (W-LED). Oznacza to raczej niewielki potencjał do wyświetlania barw z szerokiej palety, jaka będzie używana w filmach Ultra HD. Dokładnie sprawdzimy to później.
Zalecane ustawienia
Dostęp do menu trybów obrazu jest bardzo prosty. Wystarczy przycisnąć jedynie “zębatkę” na pilocie i od razu znajdziemy się na pozycji wyboru. Najlepszym trybem, w myśl idei odwzorowania tego, co widział reżyser na swoim studyjnym ekranie, jest ISF-Ekspert 1 lub ISF-Ekspert 2. Tryby te są ze sobą tożsame, zatem nie ma znaczenia, który wybierzemy do oglądania. Ich obecność świadczy o tym, że telewizor posiada certyfikat wystawiony przez organizację ISF. Gwoli przypomnienia co on daje:
Po wejściu w tryb ISF-Ekspert sugeruję też wprowadzić następujące zmiany w podstawowe ustawienia obrazu:
- Proporcje obrazu -> Skanuj, by obraz był poprawnie dopasowany do ekranu, bez przycinania krawędzi
- Opcje obrazu -> Redukcja szumów -> Wył, by obraz nie był rozmywany w miejscach gdzie telewizor samoczynnie stwierdzi, że wykrywa szum
- Opcje obrazu -> Redukcja szumów mpeg -> Wył, by obraz nie był rozmywany w miejscach gdzie telewizor samoczynnie stwierdzi, że wykrywa szum
Reprodukcja Obrazu
Fabrycznie
Tryb ISF-Ekspert, w ustawieniach fabrycznych, zapewnia nam dosyć “płaską” charakterystykę obrazu, a co za tym idzie nie ma ani przeostrzeń, ani sztucznych podbić kontrastu. Równowaga tonalna jest zbliżona do wzorcowej – używanej w studiach filmowych. Da się jednak zaobserwować nieznaczną dominantę różowej barwy. Od wzorca odbiega też trochę charakterystyka jasności (gamma), co powoduje, że głębia i kontrastowość obrazu nie jest tak dobra jak mogłaby być. Niemniej, w ogólnym ujęciu jest dobrze i kolory są odwzorowane w miarę tak jak życzyłby sobie tego reżyser. Wszystkie te mankamenty wyglądają jednak na możliwe do rozwiązania wbudowanymi ustawieniami kalibracyjnymi do czego przejdziemy zaraz.
Po kalibracji
Po sprowadzeniu charakterystyki obrazu do stanu bliskiego wzorcowego, oraz skorygowaniu odcienia bieli zniknęły w zasadzie wszystkie niedoskonałości, które opisałem przed kalibracją. Trudno było mieć jakiekolwiek zarzuty do odwzorowania kolorów. Obraz wyglądał po prostu bardzo podobnie do swojej źródłowej formy (powstałej w studio filmowym). Jeśli miałbym na siłę znaleźć jakieś gorsze cechy to może dotyczyłyby one ciemnych barw. Te są trochę mniej nasycone niż na przykład na wyższym modelu UF950V, jednak w testowanym dziś telewizorze nie ma tak zaawansowanego systemu podświetlenia, więc nie da się uzyskać niektórych walorów.
Więcej informacji zaczerpnąć można w: Wielkim teście kalibracji
Oraz w temacie: Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora/projektora
Pobierz pełny raport z kalibracji TV
Galeria przekłamań obrazu
- Tryb “Standard”
- Najlepszy fabryczny
- Obraz Skalibrowany
- Referencja (studio)
- 1
- 2
- 3
- 4
Skalowanie SD, obróbka cyfrowa
Skalowanie materiałów o niższej rozdzielczości, niż rozdzielczość matrycy przebiega sprawnie i nie ma na tym etapie żadnych niespodzianek.
Zwracam też uwagę, że skalowanie nie jest procesem podnoszącym jakość obrazu i materiał HD czy nawet SD generalnie wygląda bardzo podobnie czy to na wyświetlaczu Ultra HD, czy na Full HD. Dopiero treść natywna o wysokiej rozdzielczości pozwala odczuć wyraźną różnicę, jednak pod warunkiem, że widz znajduje się w odpowiedniej odległości od ekranu. Można ją wyliczyć z kalkulatora odległości.
Ostrość i czystość obrazu, w przypadku UF7707 są na najwyższym poziomie!
Jeśli chodzi o dodatkową obróbkę cyfrową, to w tej materii jest w zasadzie klasycznie – mamy dwa suwaki ostrości. Jeden z nich działa na krawędzie pionowe, drugi zaś na poziome. Ustawienie wartości większej niż 0 (przy 0 materiał ma swoją naturalną ostrość) następuje obróbka wyostrzająca. Rezultaty są szybko widoczne i można je określić korzystnymi, szczególnie przy gorszych źródłach sygnału, np. telewizji. Na niej sugeruję ustawić wartość rzędu 20/20 (pierwszy/drugi suwak), a obraz będzie wyglądał na tyle dobrze na ile się da i cała reszta jest już po stronie nadawcy.
Kontrast i Czerń
Jak już każdy powinien wiedzieć z artykułu o matrycach, kontrast i czerń nie są akurat najmocniejszą stroną matryc IPS. Bez wspomagania ze strony funkcji wygaszającej strefowo matrycę, są one w stanie osiągnąć kontrast na poziomie 800 – 1200:1, co generalnie nie zapewnia zbyt atrakcyjnej czerni w nocy. Widać wtedy jej świecenie. Testowany dziś LG UF7707 na szczęście posiada ową funkcję, która może wspomóc czerń! Przejdźmy zatem do naszej sekwencji testowej.
Regulacja funkcji wygaszania strefowego znajduje się na samym dole menu [opcje obrazu]. Kolorem pomarańczowym został zaznaczony tak zwany wybór redakcji, czyli tryb, który moim zdaniem daje najlepsze rezultaty. Zalecam używać go nabywcom telewizora, oraz brać pod uwagę wartości zmierzone w kolumnie dotyczącej tego trybu (została ona zaakcentowana innym kolorem)
Scena (kontrast między białym kołem, a środkiem białego okręgu) |
Opis sceny | Wynik pomiaru | |||
wygaszanie: WYŁ | wygaszanie: MINIMUM | wygaszanie: POŚREDNIE | wygaszanie: MAKSYMALNE | ||
Duża powierzchnia czerni bez sąsiadujących detali, przy niskim kontraście łatwo dostrzec świecenie czerni | 1 100:1 | 3 900:1 | 4 100:1 | 4 800:1 | |
Czerń otoczona z każdej strony detalami, wymagająca scena, poradzą z nią sobie jedynie najlepsze systemy wygaszania | 1 100:1 | 1 250:1 | 1 300:1 | 1 350:1 | |
Pas w filmie sąsiadujący z obrazem o średniej jasności, przy niskim kontraście wyraźnie odcina się od ramki telewizora | 1 600:1 | 1 600:1 | 1 600:1 | 1 700:1 | |
Duża powierzchnia czerni bez sąsiadujących detali, przy niskim kontraście łatwo dostrzec świecenie czerni | 950:1 | 1 400:1 | 1 500:1 | 1 500:1 | |
Skrawek czerni w pobliżu (ale nie bezpośrednim) złożonego obiektu geometrycznego, przy niskim kontraście widać świecenie czerni | 1 400:1 | 1 900:1 | 1 900:1 | 2 000:1 | |
Ta sama scena jednak bliżej jasnego obiektu. Spadek kontrastu w tej scenie można interpretować jako efekt halo (łuna świetlna wokół obiektu) | 1 400:1 | 1 600:1 | 1 600:1 | 1 700:1 |
Jak widzimy w sekwencji testowej, natywna czerń telewizora jest dosyć słaba (typowa dla matryc IPS). Przy wyłączonym wygaszaniu widać zatem świecenie czerni, gdy w pokoju panują warunki kinowe. Funkcja wygaszania strefowego poprawia na szczęście ten stan rzeczy. Nie jest to niestety diametralna poprawa, jaką obserwowaliśmy w modelu UF950. W testowanym dziś telewizorze wzrost czerni jest na tyle znaczny, by obraz nabrał trochę więcej głębi, a czerń stała się mniej świecąca, jednak nadal widać, że odcina się ona od ramki, w zasadzie w każdej scenie. Co jednak ciekawe wyniki są lepsze niż w modelu wyższym – UF8707V, którego test również znajduje się na portalu.
Degradacja obrazu przez lokalne wygaszanie
Z reguły każda implementacja systemu lokalnego wygaszania połączona jest z mniejszą lub większą manipulacją kontrastu. To drugie zjawisko jest oczywiście niepożądana cechą ponieważ zaburza wierność przekazu obrazu. Jego konsekwencją jest przeważnie zlewanie się jasnych detali obrazu do kupy, bądź “spłaszczanie” jaskrawych obiektów. Poniższa tabelka przedstawia konsekwencje korzystania z danego trybu wygaszania:
Tryb funkcji wygaszania | Zdjęcie obrazu | Opis |
Wyłączony | Zdjęcie prezentuje obraz po kalibracji nie zaburzony przez manipulacje systemu lokalnego wygaszania. Do niego należy porównywać dalsze zdjęcia. | |
Minimum | Nieznaczna, nieistotna wizualnie degradacja | |
Pośrednie | Nieznaczna, nieistotna wizualnie degradacja | |
Maksymalne | Nieznaczna, nieistotna wizualnie degradacja |
Jak widzimy po powyższych scenach, korzystanie z funkcji lokalnego wygaszania nie niesie za sobą jakichkolwiek poważnych konsekwencji w postaci zlewania się detali w bielach, czy zmiany odcienia obrazu. Śmiało więc można włączyć funkcję na tryb maksymalny (zgodnie z resztą z zaleceniem).
Nie jest jednak też tak, że w ogóle nie ma negatywnych stron działania omawianej funkcji poprawiającej czerń. Jak wspomniałem we wstępie, diody podświetlające ekran rozmieszczone są na górnej i dolnej krawędzi, a strefy są pionowe. Wobec tego da się niekiedy zauważyć, że rozświetlona jest czerń powyżej i poniżej jakiegoś obiektu na ekranie. W niektórych scenach da się też dostrzec nagłe przyciemnianie się i rozjaśnianie całego ekranu. Tak było na przykład w Oblivionie w scenie, gdzie główny bohater siedzi w ciemnym pokoju i skierowane jest na niego punktowe źródło światła.
Seans w dzień
Telewizor posiada satynową matrycę na której odbicia są nieznacznie rozmyte, a czerń słabnie tylko trochę. W ciągu dnia możemy więc liczyć na niezłą czerń i redukcję dokuczliwych odbić.
Maksymalna jasność ekranu wynosi 280cd/m2. Ten wynik jest akurat przeciętny i w przypadku jasnego salonu może okazać się, że w godzinach około południowych ekran jest troszeczkę za ciemny. Co jednak jest (ponownie) ciekawe, jest to wynik około 10% lepszy niż w przypadku modelu UF8707.
Równomierność ekranu
Zasadniczo UF7707 może pochwalić się dobrą równomiernością. Na czerni i bieli nie widać mankamentów podczas oglądania, jednak można dopatrzeć się ich podczas wyświetlania białej planszy (co akurat nie ma miejsca podczas normalnego użytkowania telewizora). W takich spreparowanych warunkach widać, że w stronę lewego dolnego brzegu obraz ochładza się. Ochłodzenie jest jednak najłagodniejszą i najbardziej akceptowalną dla widza formą zmiany odcienia. Nie ma więc co się tym przejmować. Jest dobrze!
W pomiarach wychodzi spadek jasności i zimniejszy ton obrazu:
UltraHD / 4K
Koniecznie kliknij i przeczytaj też artykuł o Ultra HD: “UHD? 4K? Czym jest technologia, która podbija rynek” |
Telewizor świetnie poradził sobie z wyświetlaniem testowych transmisji Ultra High Definition zarówno z anteny satelitarnej jak i DVB-T (ostatnimi czasy pojawił się tam testowy kanał UHD od TVP). Przez złącze HDMI przyjął oczywiście wszystkie warianty rozdzielczości włącznie z kinowym formatem 4096×2160 (został on przeskalowany do rozdzielczości matrycy). Pliki HEVC podane z pendrive nie stanowiły żadnego problemu dla LG UF7707V. Odtwarzał je płynnie, bez zająknięcia.
Obsługa rozdzielczości 3840×2160@60Hz 4:2:0 | TAK |
Obsługa rozdzielczości 3840×2160@24Hz 4:4:4 | TAK |
Obsługa rozdzielczości 3840×2160@60Hz 4:4:4 | TAK |
Poprawne odtwarzanie testowego kanału SAT UHD | TAK |
Wsparcie dla plików UHD z kodekiem HEVC | TAK |
Obsługa YouTube w 4K | TAK |
Kompatybilność z HDCP 2.2 | TAK – wszystkie złącza |
Niestety zabrakło wsparcia dla elementów takich jak HDR, czy szeroka paleta barw. Brak specjalnych diod lub kwantowych kropek, pozwala uzyskać niewiele ponad wąską paletę kolorów, stosowaną w materiałach HD. Wobec tego, gdy w przyszłości włączymy film Ultra HD, to wykorzystamy jednie jego jeden walor – rozdzielczość.
DCI P3 | Rec 2020 |
---|---|
Pokrycie palety: 83% | Pokrycie palety: 61% |
Podsumowując – kompatybilność ze standardem Ultra HD jest podstawowa.
Odwzorowanie ruchu
|
LG UF7707 wyposażono w 60Hz matrycę IPS. Wyświetlacz poprawnie przyjmuje i wyświetla wszystkie klatkaże obrazu – 24p, 50p i 60p. To dobra wiadomość, ponieważ telewizory z 60Hz matrycą mają często problem z materiałami 24p i dodatkowo pogarszają ich płynność. Niestety użycie takiej matrycy nie pozwala uzyskać wyraźnego, pozbawionego artefaktów szybkiego ruchu, jaki możemy głównie spotkać przy transmisjach sportowych. 60Hz panel pozwoliłby jedynie na regulacje płynności przy materiałach filmowych (tak, by pozbyć się charakterystycznego, kinowego, szarpania). W LG UF7707 nie zaimplementowano jednak nawet takiego rozwiązania. W menu opcji obrazu nie znajdziemy znanego z innych modeli systemu “TruMotion”. Wobec tego filmy musimy oglądać tak jak w kinie (ze skokowym ruchem), zaś materiały wideo są przy szybkim ruchu rozmyte, lub mają powielone kontury. Zależy to od ustawienia suwaka “podświetlenie”.
Nazwa trybu | Informacje | Obraz postrzegany w ruchu | |
Podświetlenie “100” | Smużenie: bardzo duże Maksymalna jasność: 280cd/m2 |
Powielenie krawędzi: brak (krawędzie rozmyte) Poprawa płynności filmów (24p): brak |
|
Podświetlenie “20” | Smużenie: nieznaczne Maksymalna jasność: 120cd/m2 |
Powielenie krawędzi: bardzo duże Poprawa płynności filmów (24p): brak |
Kąty widzenia
Jak zobaczycie na poniższym wideo, UF850 jest jednym z tych wyświetlaczy, które nadają się do oglądania pod kątem. Nawet przy dużym zejściu z osi nasycenie barw i kontrastowość obrazu pozostaje stała. Dla osób siedzących na wprost telewizora jest to również istotne, choć często niedocenianie. Siedząc w optymalnych odległościach, które można wyliczyć z naszego kalkulatora. Znaczący kąt tworzy się nawet podczas patrzenia w róg ekranu i kontrastowość spada na matrycach VA. Matryce IPS wolne są od tego zjawiska! Jedyne negatywnej cechy można dopatrzeć się obserwując czerń pod kątem, szczególnie pionowym. Widać wtedy tak zwane srebrzenie, czyli zabarwienie czerni barwą szaro-srebrną.
Granie na konsoli i PC
|
By aktywować tryb gra lub tryb PC należy zmienić odpowiednio nazwę danego złącza HDMI. Robimy to przez przytrzymania klawisza “input” na pilocie. Input lag testowanego telewizora jest bardzo krótki w trybie przeznaczonym do gier – zaledwie 30 [msec], nie ma zatem możliwości by był odczuwalny po podłączeniu konsoli czy komputera. Jeśli chcemy jednak uzyskać pełną rozdzielczość barw (przy podaniu sygnału YCbCr 4:4:4 / RGB) musimy zmienić nazwę trybu na PC co powoduje wzrost laga do 40 [msec]. Wciąż jest to na tyle mało, że nie ma wpływu na interakcję z telewizorem, a uzyskujemy wyraźne małe, kolorowe, czcionki (przy podłączeniu do komputera, w przypadku konsoli nie ma to żadnego wpływu).
WebOS 2.0
Muszę przyznać, że pierwsza wersja systemu WebOS była niezła ale niestety cierpiała na pewne problemy. Główne narzekania skupiały się wokół wydajności. Najzwyczajniej w świecie system był wolny i przeładowany. Firma wzięła do siebie wszelkie uwagi i stworzyła na 2015 rok nową wersję systemu o oznaczeniu 2.0. I co? I naprawdę jestem pod ogromnym wrażeniem tego co zastałem na ekranie telewizora. Już samo jego włączenie, które trwa kilka sekund pokazuje jak bardzo zmienił się system.
Gmeru i jego wrażenia z obcowania z nową wersją systemu WebOS 2.0
Obcowanie z WebOS 2.0 rozpoczynamy od głównej belki startowej, która nie jest przeładowana w żaden sposób a oferuje nam wszystkie podstawowe funkcje TV. Możemy z niej dotrzeć m.in do sklepu LG z aplikacjami, ulubionych kanałów telewizyjnych, plików z pamięci masowych i DLNA, przeglądarki internetowej czy najważniejszych aplikacji video jak YouTube, Player oraz Ipla. Tutaj należy zaznaczyć, że WebOS jest systemem wielowątkowym co oznacza, że przy przełączaniu się zarówno między telewizją a różnymi aplikacjami zawsze po ich uruchomieniu zastaniemy moment kiedy zakończyliśmy z nimi obcowanie. Czyli np. przeglądarka internetowa będzie na tej samej stronie a na YouTube będzie leciał ten sam film, który przerwaliśmy i wyłączyliśmy aplikację. Wszystko działa w tym samym czasie. Bez żadnych zwolnień czy zawieszania się systemu. Aby ułatwić dostęp do podstawowych funkcji ekranu zastosowano boczne menu “na skróty”, z którego możemy się bardzo szybko dostać do klasycznego już menu obrazu czy dźwięku.
Dwa kluczowe miejsca w WebOS 2.0. Jedno podstawowe menu oraz drugie podręczne. Dzięki nim dotrzecie w każdy zakątek swojego telewizora w mgnieniu oka.
Jak już wspomniałem telewizor posiada dostęp do szeregu aplikacji takich jak video, gry i inne. Z polskich aplikacji mamy wszystkie najbardziej popularne. System jest prosty w programowaniu zatem bardzo szybko pojawiło się wszystko co ważne na wersję 2.0.
Całym systemem sterujemy za pomocą pilota multimedialnego, którego opisałem we wstępie. Używamy albo strzałek kierunkowych co jest raczej wątpliwe albo kursora co jest oczywiście najlepszym wyjściem. Dzięki temu, że jest on dopracowany do perfekcji sterowanie jest proste i szybkie. Wystarczą małe ruchy nadgarstka by wybrać to co nas akurat najbardziej interesuje.
Wbudowana przeglądarka to kolejny pokaz mocy WebOSa. Jest tak dobra, że spokojnie może zastąpić nam komputer czy urządzenie mobilne. Szybka, stabilna z możliwością zapamiętywania zakładek.
Ekran wspiera także łączenie się z urządzeniami mobilnymi poprzez Miracast oraz Inte WiDi. Do telewizora można też oczywiście wydawać komendy głosowe. W dalszej części testu zobaczycie kolejne jego zalety jak chociażby w przypadku multimediów czy oglądania telewizji.
Obsługa multimediów
Testowy model jest niemalże idealnym telewizorem jeżeli chodzi o odtwarzanie wszelkiej maści multimediów. Prostota i szybkość WebOS 2.0 dała także znać w przypadku tego jakże ważnego aspektu funkcjonalności TV. Mamy bardzo dobrze skonstruowane ekrany wyboru konkretnych nośników jak dyski twarde, peny czy też dostęp sieciowy do sprzętów przez DLNA. Wszystko proste i przejrzyste.
Telewizor doskonale radzi sobie zarówno z plikami wideo jak również zdjęciami oraz muzyką. Ostanie dwa typy są oczywiste i wspomnę tylko, że zdjęciom można dodawać różne efekty specjalne i je edytować (do dyspozycji mieliśmy najnowszy smartfon LG G4, który robił niesamowite zdjęcia a na panelu 4K powalały jakością) czyli coś więcej niż samo przeglądanie natomiast muzycznie telewizor czyta takie pliki jak FLAC.
Natomiast dużo więcej dzieje się w przypadku odtwarzania wideo. Oczywiście chodzą właściwie wszystkie typy plików filmowych oraz wszelkiej maści napisy txt czy srt. Ale ilość opcji dodatkowych jest zaskakująca i np. możliwość zabawy z napisami jest ogromna. To już jest poziom najlepszych odtwarzaczy sieciowych. Można ustawiać ich kolor (!!), synchronizację, wielkość. Zaskakujące było też czytanie plików wyjętych z płyty Blu-ray wraz z napisami oraz ścieżkami zaszytymi w pliku. Jeżeli chodzi o 4K nie było zaskoczenia. Każdy plik zakodowany w HEVC szedł jak burza. Podsumowując to najlepszy odtwarzacz multimediów z jakim miałem do czynienia do tej pory.
Filmy:
Zdjęcia:
Muzyka:
Jakość dźwięku
Telewizor posiada wbudowane dwa pełno zakresowe głośniki o łącznej mocy: 20 W (10 W x 2). Trzeba przyznać, że gra to bardzo przyzwoicie i do codziennego oglądania będzie w zupełności wystarczające. Głównie ze względu na dobrze brzmiące dialogi. Jednak jeżeli chcemy oglądać na nim filmy czy koncerty to warto będzie zaopatrzyć się np. w soundbar czy kino domowe.
Oglądanie telewizji DVB-T / DVB-S / DVB-C
Na pokładzie mamy wszystkie możliwe tunery telewizyjne. Jak już czytaliście wyżej telewizor radzi sobie doskonale z 4K HEVC. Oznacza to, że bez problemu obejrzeliśmy na nim kanał satelitarny w rozdzielczości 4K czy testowy kanał 4K od TVP w DVB-T2. Ekran jest zatem gotowy na wszystko pod względem oglądania telewizji UHD. Samo menu oraz ekrany są oczywiście bardzo dopieszczone graficznie i funkcjonalnie co też już wyżej było opisywane. Z głównego menu WebOS możemy dodać swoje ulubione kanały i mieć je pod ręką. Gdy do ekranu podłączymy dysk twardy możliwym staje się nagrywanie kanałów także tych w 4K. Działa też funkcja time-shift. Bez problemu obejrzeliśmy także materiały z HbbTV (także testowe w 4K HEVC od TVP). Jedyny minus w tym wszystkim jest taki, że ekran ma tylko jedno złącze anteny satelitarnej.
Podsumowanie i ocena
Testowany dziś telewizor marki LG, ma kilka mocnych stron – należą do nich bardzo dobre kąty widzenia, co jest główną zaletą matrycy IPS. Widzowie siedzący po bokach ekranu, jak i ci siedzący na wprost ale w niewielkiej odległości od wyświetlacza nie doznają więc spadku kontrastowości obrazu, czy nasycenia kolorów. Telewizor chwali się też świetnym odwzorowaniem barw po kalibracji. Tutaj firma wykonała ogromną pracę względem zeszłego roku – ustawienia kalibracyjne są na najwyższym możliwym poziomie. Kontrast jak na matrycę IPS jest niezły i choć może nie powala na kolana to mimo wszystko może się podobać w związku z wygaszaniem strefowym. Nieco gorzej wypada ruch ze względu na 60Hz matrycę. Firma co prawda wycisnęła z niej maksymalne możliwości i chwalić należy brak problemów z przyjęciem jakichkolwiek klatkaży typu 24p, 50p i 60p. Jednak przydałby się pełnoprawny upłynniacz ruchu w tej klasie TV. Kompatybilność z Ultra HD jest podstawowa. Brakuje pokrycia szerokiej palety barw oraz HDR jednak mamy poprawny odbiór testowego kanału UHD z satelity i telewizji naziemnej w rozdzielczości 4K. Testując LG UF7707 nie mogłem oprzeć się wrażeniu, że nie różni się on właściwie od swojego starszego brata (UF8507) i faktycznie, bo jedynie różnice jakich doszukałem się to nieznacznie wyższy kontrast i maksymalna jasność, co najciekawsze w modelu testowanym dziś…
Odrębną sprawą jest system WebOS 2.0. Z tak dobrze przemyślanym systemem nie miałem już dawno styczności. Oczywiście konkurencyjne rozwiązania są bardzo blisko ale jednak to WebOS wygrywa starcie. Możliwościami może mu oczywiście zagrozić Android TV ale na pewno nie prostotą i stabilnością. Patrząc na całokształt jest to bardzo ciekawa propozycja w tym przedziale cenowym. (testował Gmeru & Maciej Koper) |
PLUSY
- Wykonanie
- Bogata ilość złącz oraz wyposażenie
- Doskonały pilot multimedialny
- System WebOS 2.0
- Bardzo dobry dla graczy – Input Lag
- Świetne odwzorowanie barw po kalibracji
- Kąty widzenia
- Dźwięk
- Idealny pilot multimedialny 2in1
- Perfekcyjna obsługa plików multimedialnych
- Doskonale przystosowany do zaawansowanej profesjonalnej kalibracji
- Pełna obsługa HEVC 4K – pliki, telewizja naziemna i satelitarna
MINUSY
- Brak wsparcia szerokiej palety barw oraz HDR (Ultra HD)
- Jasność ekranu mogłaby być większa
- Czerń zawsze może być bardziej czarna ale pamiętajmy, że to IPS
- Brak upłynniacza obrazu (matryca 60Hz)
Cena: LG 55UF7707 od 3949 zł
Sprzęt do testów dostarczyła firma LG
Przeczytaj artykuł odnośnie ocen oraz wyróżnień na HDTVPolska.com:
Ekrany biorące udział w naszych testach są profesjonalnie skalibrowane i przygotowane przez http://skalibrujtv.pl/. To daje nam pewność, że wyciągnęliśmy z nich maksimum możliwości! Jak kalibrujemy? Przeczytaj “Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora / projektora / monitora?” oraz “Test kalibracji”. |
(634)