Powrót

TEST: LG UF 950V 55" Super UHD

Słowem wstępu

Testy telewizorów marki LG rozpoczynamy od linii Super UHD z modelem 950V. Jest to najwyższy LCD LED Super UHD dostępny w gamie koreańskiego producenta. Charakteryzuje się wieloma ciekawymi rozwiązaniami technologicznymi jak oczywiście koronne wsparcie Ultra HD czy użycie doskonałego systemu operacyjnego WebOS w wersji 2.0. Zobaczmy zatem na co stać lidera linii LG.

 

Wygląd

 

Telewizor prezentuje się doskonale. To jeden z najładniejszych i najlepiej wykonanych telewizorów z jakim było mi przyjemność obcować do tej pory. Wrażenie robi jego smukłość szczególnie w górnych partiach ekranu. Wygląda niemalże jak OLED. Samo wykonanie stoi na bardzo wysokim poziomie. W budowie można zauważyć sporo elementów aluminiowych. Wszystko jest doskonale spasowane. Patrząc od tyłu telewizor jest biały. Fani nowoczesnego designu będą zachwyceni.

 

Podstawa to spory element, który jest także bardzo atrakcyjny wizualnie. Idealnie współgra z ekranem. Jej wykonanie także nie budzi żadnych zastrzeżeń.

Szerokość podstawy to 102 cm

Ramka otaczająca ekran to zaledwie kilka mm. Jednak sam obraz wyświetlany jest w odległości 1,5 cm od krawędzi ramki. To nadal bardzo mało i ekran robi ogromne wrażenie wisząc na ścianie. Grubość telewizora patrząc od dołu to niecałe 5 cm. Jednak idąc w górę mamy wrażenie, że widzimy OLEDa. Jest tak smukło.

Rozstaw śrub jest standardowy

 

Wyposażenie i Złącza

Telewizor jak przystało na klasę premium jest bardzo dobrze wyposażony. Posiada wszystkie niezbędne złącza video oraz audio. Mamy tutaj do dyspozycji m.in cztery złącza HDMI 2.0, trzy złącza USB (jedno 3.0), złącze component, euro oraz ethernet. Do tego możliwość umieszczenia modułu dostępu CI Plus np. dla telewizji kablowej UPC czy satelitarnej nc+. Telewizor posiada oczywiście wbudowaną kartę WiFi. Część złącz jak widać na zdjęciu jest dostępna przez dedykowane przejściówki.

 

 

Telewizor pozwala na odtwarzanie obrazów 3D (technologia pasywna) a w zestawie znajdziemy dwie pary okularów.

 

Dużą zmianę zaliczyliśmy w przypadku pilota multimedialnego. Firma słuchając głosów z rynku postanowiła go nieco rozbudować. Dostaliśmy zatem hybrydę pilota multimedialnego oraz zwykłego. Jakie to proste i logiczne. Jak widać nie trzeba dodawać do telewizora dwóch pilotów. LG pokazuje, że da się to zrobić w jednym, małym urządzeniu. Mamy zatem klawisze numeryczne jak również żyroskop czy rolkę do przewijania tekstu czy ekranu. Pilot jest dobrze wykonany i doskonale leży w dłoniach. Bardzo udana konstrukcja do której trzeba się przyzwyczajać nie dłużej niż 5-10 minut.

 

 

Menu telewizora

 

Testy syntetyczne

Rozdzielczość i przekątna ekranu 3840×2160, 55″
Typ matrycy LCD z podświetleniem WCP-LED typ. IPS
Odświeżanie matrycy: 120Hz
Kontrast natywny (bez wygaszania): 1000:1
Kontrast w filmach: średni: 3 200:1 max: 9 500:1 min: 1 200:1
Maksymalna jasność po kalibracji 300cd/m2
Odbicia od ekranu: średnie, ekran satynowy
Błędy barw po kalibracji średnia dE: 0,9 maks. dE: 2,0
Rozdzielczość ruchomego obrazu >1080 TVL z upłynniaczem, 300 TVL bez
Input Lag 35ms w trybie gra, 50ms w trybie PC, 120ms w standardowym
Pełna rozdzielczość koloru (PC – 4:4:4) tak – przy oznaczeniu złącza jako PC
Poprawna obsługa klatkaży 24Hz TAK, 50Hz TAK, 60Hz TAK
Obsługa 10 bitowego koloru Tak

 

Matryca, zalecane ustawienia

Koniecznie kliknij i przeczytaj też artykuł o matrycach:

“IPS vs VA czyli którą matrycę wybrać”

Flagowy telewizor LCD marki LG wyposażono (jak większość telewizorów tej marki) w matrycę IPS własnej produkcji. Do jej podświetlenia wykorzystano diody led rozmieszczone na poziomych krawędziach ekranu, tak przynajmniej wynika z działania systemu wygaszania strefowego, o czym dalej. Diody zostały pokryte specjalnym luminoforem pozwalającym uzyskać pokrycie szerszej palety barw niż w zwykłym telewizorze. Stanowią zatem alternatywę dla rozwiązań opartych o kwantowe kropki (quantum dots). W obecnej linii produktowej, producent stosuje oba rodzaje rozwiązań i sygnuje je oznaczeniem “Color Prime”. Szersza paleta barw przydaje się oczywiście (a właściwie będzie się przydawać w przyszłości) w filmach Ultra High Definition (np. nośnik Ultra HD Blu-ray). Więcej zatem napiszę w adekwatnym dziale.

 

 

Dostęp do menu trybów obrazu jest bardzo prosty. W zasadzie wystarczy przycisnąć jedynie “zębatkę” na pilocie i od razu znajdziemy się na pozycji wyboru. Najlepszym trybem, w myśl idei odwzorowania tego, co widział reżyser na swoim studyjnym ekranie, jest ISF-Ekspert 1 lub ISF-Ekspert 2. Tryby te są ze sobą tożsame, zatem nie ma znaczenia, który wybierzemy do oglądania. Ich obecność świadczy o tym, że telewizor posiada certyfikat wystawiony przez organizację ISF. Gwoli przypomnienia co on daje:

 

Certyfikat ISF gwarantuje, że telewizor posiada dwa banki pamięci, na których można przeprowadzić kalibrację oddzielnie dla każdego złącza, a następnie zablokować ją przed przypadkowymi zmianami. Po przeprowadzeniu profesjonalnej kalibracji, ekspert może zablokować te tryby nadając im jednocześnie nowe nazwy – isf dzień i isf noc. Lista certyfikowanych kalibratorów w Polsce znajduje się pod tym linkiem

 

Po wejściu w tryb ISF-Ekspert sugeruję też wprowadzić następujące zmiany w podstawowe ustawienia obrazu:

Reprodukcja Obrazu

Fabrycznie

 

Fabryczne ustawienia trybu ISF-Ekspert należą zdecydowanie do tych bardziej udanych. Ogólna ekspresja obrazu jest dobra, aczkolwiek da się wyczuć lekkie zaburzenie tonu (odcienia) obrazu. Zasadniczo jest on ściągnięty trochę w stronę czerwieni. Czuć to zarówno na szarościach i bielach, jak i na barwach świata codziennego takich jak na przykład odcienie skóry. Są one trochę nadmiernie zarumienione. Listę zażaleń można w zasadzie skończyć w tym miejscu, bo reszta walorów barwnych obrazu jest oddana po prostu poprawnie i obraz przypomina swoją właściwą formę (powstałą w studio filmowym). Krzywa odpowiedzi tonalnej (gamma) ma dobry przebieg i bardzo dobrze oddaje naturalnie kontrastowy obraz nie gubiąc przy tym detali w czerniach. Przesyceń, czy innych przekłamań kolorów nie stwierdzam, co mnie cieszy. Odwzorowanie barw przeważnie pogarsza się przy zastosowaniu matrycy (konkretnie podświetlenia) zapewniającego szeroką paletę barw. LG stanęło jednak na wysokości zadania i dopracowało wyświetlacz jak należy. Brawo

 

Po kalibracji

 

Telewizory LG posiadają najbardziej rozbudowane ustawienia kalibracyjne jakie możemy spotkać pośród wszystkich telewizorów na rynku. Balans bieli i gammę regulować możemy aż w 20 punktach. Do tego dochodzi klasyczna 6 punktowa, 3 osiowa kontrola nad gamutem barw, oraz wszelkie inne standardowe regulatory. Łącznie daje to ponad 100 parametrów! Czy to raj dla specjalisty od kalibracji? Mogło by się tak wydawać, jednak ubiegłoroczne (i wcześniejsze) telewizory tegoż producenta miały poważny problem. Mianowicie wszystkie te suwaki robiły nie do końca to co powinny. Kalibracja nie była więc przyjemnością lecz katorgą. Jakże wielka była więc moja radość, gdy zweryfikowałem, że wszystkie problemy zostały rozwiązane i funkcje kalibracyjne robią dokładnie to do czego zostały stworzone! W obliczu tych faktów korekcja zachwianego odcienia obrazu przebiegła bezproblemowo. Po zakończonym procesie udało się zredukować przekłamania barw poniżej progu zauważalności, a co za tym idzie wyświetlacz stał się istnym oknem na filmowy świat. Innymi słowy pozwolił odwzorować wszystkie treści prawie dokładnie tak jak widział je reżyser. Naturalność obrazu budziła podziw. Odcienie skóry były stonowane i miały odpowiedni odcień. W filmach takich jak “Casino Royale” biła soczystość wybuchów ognia na tle czerwieni rusztowań. Takie rzeczy aż miło oglądać!

 

Pamiętajmy, że opis kalibracji tyczy się egzemplarza, który trafił do naszych testów. Egzemplarze takich samych telewizorów różnią się między sobą, więc te nabyte przez czytelników mogą mieć inne błędy odwzorowania barw (mogą być one większe lub mniejsze – nie ma reguły). Z tego powodu nie publikuję ustawień kalibracyjnych, bowiem są one indywidualne dla każdego telewizora i toru wideo. Zachęcam natomiast do poczytania o profesjonalnej kalibracji.

 

Więcej informacji zaczerpnąć można w: Wielkim teście kalibracji

Oraz w temacie: Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora/projektora

 

Pobierz pełny raport z kalibracji TV 

Galeria przekłamań obrazu

Wybierz ustawienia obrazu w telewizorze:
  • Tryb “Standard”
  • Najlepszy fabryczny
  • Obraz Skalibrowany
  • Referencja (studio)
Wybierz kadr z filmu:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

 

Skalowanie SD, obróbka cyfrowa

Skalowanie materiałów o niższej rozdzielczości, niż rozdzielczość matrycy przebiega sprawnie i nie ma na tym etapie żadnych niespodzianek.

 

W tym miejscu będę do znudzenia powtarzał, że w dzisiejszych czasach rezultaty skalowania wyglądają niemal identycznie na wszystkich telewizorach. Twierdzenie to znalazło potwierdzenie w moim eksperymencie, którego wyniki znajdują się pod tym adresem.
 
Jeśli chodzi o dodatkową obróbkę cyfrową, to w tej materii jest w zasadzie klasycznie – mamy dwa suwaki ostrości. Jeden z nich działa na krawędzie pionowe, drugi zaś na poziome. Ustawienie wartości większej niż 0 (przy 0 materiał ma swoją naturalną ostrość) następuje obróbka wyostrzająca. Rezultaty są szybko widoczne i można je określić korzystnymi, szczególnie przy gorszych źródłach sygnału, np. telewizji. Na niej sugeruję ustawić wartość rzędu 20/20 (pierwszy/drugi suwak), a obraz będzie wyglądał na tyle dobrze na ile się da i cała reszta jest już po stronie nadawcy.
 

 

Kontrast i Czerń

Jak już każdy powinien wiedzieć z artykułu o matrycach, kontrast i czerń nie są akurat najmocniejszą stroną matryc IPS. Bez wspomagania ze strony funkcji wygaszającej strefowo matrycę, są one w stanie osiągnąć kontrast na poziomie 800 – 1200:1, co generalnie nie zapewnia zbyt atrakcyjnej czerni w nocy. Widać wtedy jej świecenie. Testowany dziś LG UF950 na szczęście posiada ową funkcję, która może wspomóc czerń! Przejdźmy zatem do naszej sekwencji testowej.

 

Regulacja funkcji wygaszania strefowego znajduje się na samym dole menu [opcje obrazu]. Kolorem pomarańczowym został zaznaczony tak zwany wybór redakcji, czyli tryb działania jej, który moim zdaniem daje najlepsze rezultaty. Zalecam używać go nabywcom telewizora, oraz brać pod uwagę wartości zmierzone w kolumnie dotyczącej tego trybu (została ona zaakcentowana innym kolorem)

 

Scena

(kontrast między białym kołem, a środkiem białego okręgu)

Opis sceny Wynik pomiaru
wygaszanie: WYŁ wygaszanie: MINIMALNE wygaszanie: POŚREDNIE wygaszanie: MAXIMUM
Duża powierzchnia czerni bez sąsiadujących detali, przy niskim kontraście łatwo dostrzec świecenie czerni 750:1 6 900:1 8 900:1 9 500:1
Czerń otoczona z każdej strony detalami, wymagająca scena, poradzą z nią sobie jedynie najlepsze systemy wygaszania 850:1 1 100:1 1 200:1 1 200:1
Pas w filmie sąsiadujący z obrazem o średniej jasności, przy niskim kontraście wyraźnie odcina się od ramki telewizora 1 200:1 1 400:1 1 400:1 1 400:1
Duża powierzchnia czerni bez sąsiadujących detali, przy niskim kontraście łatwo dostrzec świecenie czerni 1 000:1 2 000:1 2 000:1 2 200:1
Skrawek czerni w pobliżu (ale nie bezpośrednim) złożonego obiektu geometrycznego, przy niskim kontraście widać świecenie czerni 1 300:1 2 800:1 3 200:1 3 000:1
Ta sama scena jednak bliżej jasnego obiektu. Spadek kontrastu w tej scenie można interpretować jako efekt halo (łuna świetlna wokół obiektu) 1 300:1 1 700:1 1 900:1 2 000:1
 
Jak nietrudno zauważyć, po włączeniu lokalnego wygaszania telewizor zmienia się diametralnie! Obszary czerni, które dotychczas były niezbyt czarne poprawiają się pod tym względem nawet kilkunastokrotnie. W większości scen obraz wygląda po prostu świetnie nawet w całkowitym zaciemnieniu pomieszczenia!
 
Matryca IPS odgrywa przy tym swoją rolę. Jak już kiedyś wspominałem dany wynik kontrastu, np. 5000:1 na matrycy IPS (lub np. telewizorze plazmowym, oled) daje znacznie lepsze wrażenia niż taka sama wartość przy matrycy VA. Nie ma bowiem tego efektu gwałtownego spadku kontrastowości po minimalnym zejściu z osi, nawet tak małym jak patrzenie się w róg ekranu siedząc na środku. Dzięki temu obszary ciemne są też jakby czystsze, posiadające mniejszą ilość błędów kompresji. W bezpośredniej konfrontacji widać tą zaletę wyraźnie. 
 
Satysfakcja z czerni testowanego telewizora, oraz widoczność pozytywnych rezultatów funkcji lokalnego wygaszania była szczególnie zauważalna podczas oglądania mrocznych ujęć w filmie Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2. Doskonale było widać jak wzrasta plastyczność i głębia obrazu i jak… przestaje on kojarzyć się ze złymi cechami matrycy IPS! W prawdzie dało się niekiedy zaobserwować działanie pionowych stref – nad i pod jasnym obiektem pojawiała się łuna, jednak nie było to zbyt uporczywe, a na pewno uzasadniało duży uzysk kontrastu. Krótko mówiąc czerń choć nie pobiła żadnych rekordów tak była wysoce zadowalająca.
 
Oczywiście nie chciałbym też przesadzić z tym pochwalnym opisem, bo generalnie nawet wraz z wygaszaniem nie da się powiedzieć, że UF950V jest jakimś królem czerni. Zdecydowanie jednak przynosi on satysfakcję podczas oglądania nocnego, a to głównie przecież chodzi! Zapewniam, że osoby szukające do tej pory telewizora z matrycą VA ze względu na dużą ilość seansów nocnych, mogą zacząć brać testowany telewizor pod uwagę.

 

Degradacja obrazu przez lokalne wygaszanie

Z reguły każda implementacja systemu lokalnego wygaszania połączona jest z mniejszą lub większą manipulacją kontrastu. To drugie zjawisko jest oczywiście niepożądana cechą ponieważ zaburza wierność przekazu obrazu. Jego konsekwencją jest przeważnie zlewanie się jasnych detali obrazu do kupy, bądź “spłaszczanie” jaskrawych obiektów. Poniższa tabelka przedstawia konsekwencje korzystania z danego trybu wygaszania:

 

Tryb funkcji wygaszania Zdjęcie obrazu Opis
Wyłączone Zdjęcie prezentuje obraz po kalibracji nie zaburzony przez manipulacje systemu lokalnego wygaszania. Do niego należy porównywać dalsze zdjęcia.
Minimum Najjaśniejsze przejścia tonalne ulegają nieznacznemu spłaszczeniu.
Pośrednie Najjaśniejsze przejścia tonalne ulegają umiarkowanemu spłaszczeniu, jednak jest to uzasadnione wzrostem kontrastu
Maksimum Najjaśniejsze przejścia tonalne ulegają umiarkowanemu spłaszczeniu, jednak wciąż jest to uzasadnione wzrostem kontrastu

 

Jak widzimy w dokumentacji zgromadzonej powyżej, funkcja wygaszania lokalnego wprowadza jedyne minimalne, całkowicie akceptowalne, zmiany w obraz. Nie ma tu żadnej sytuacji w której ginęły by na przykład detale w jasnych bielach (jak np. w Panasonic CX700). Algorytm dba o wierność przekazu. Brawo!

 

Seans w dzień

Telewizor posiada satynową matrycę na której odbicia są nieznacznie rozmyte, a czerń prawie w ogóle nie słabnie. W ciągu dnia możemy więc liczyć na smolistą czerń i redukcję dokuczliwych odbić.

 

Maksymalna jasność ekranu wynosi 300cd/m2. Ten wynik jest akurat przeciętny i w przypadku bardzo jasnego salonu może okazać się, że w godzinach około południowych ekran jest troszeczkę za ciemny. Nie jest to absolutnie zły wynik jasności i dla większości osób pewnie i tak wystarczy, jednak po flagowym wyświetlaczu można by spodziewać się więcej.

 

Równomierność ekranu

 

 

W ogólnym rozrachunku ekran świecił dosyć równomiernie, jednak dało się zaobserwować różnice odcienia na brzegach, oraz nieznaczny spadek jasności względem środka. Clouding, czy inne nierównomierności czerni nie zostały zaobserwowane w zasadzie wcale, nie sądzę by było to realne szczególnie gdy lokalne wygaszanie robi swoją robotę. Jest dobrze!

 

 

UltraHD / 4K

Koniecznie kliknij i przeczytaj też artykuł o Ultra HD:

“UHD? 4K? Czym jest technologia, która podbija rynek”

 

Telewizor świetnie poradził sobie z wyświetlaniem testowych transmisji Ultra High Definition zarówno z anteny satelitarnej jak i DVB-T (ostatnimi czasy pojawił się tam testowy kanał UHD od TVP). Przez złącze HDMI przyjął oczywiście wszystkie warianty rozdzielczości włącznie z kinowym formatem 4096×2160 (został on przeskalowany do rozdzielczości matrycy). Pliki HEVC podane z pendrive nie stanowiły żadnego problemu dla LG UF950V. Odtwarzał je płynnie, bez zająknięcia. 

 

Obsługa rozdzielczości 3840×2160@60Hz 4:2:0 TAK
Obsługa rozdzielczości 3840×2160@24Hz 4:4:4 TAK
Obsługa rozdzielczości 3840×2160@60Hz 4:4:4 b.d.
Poprawne odtwarzanie testowego kanału SAT UHD TAK
Wsparcie dla plików UHD z kodekiem HEVC TAK
Obsługa YouTube w 4K TAK
Kompatybilność z HDCP 2.2 TAK – wszystkie złącza

 

System Color Prime, którego działanie oparte jest na diodach LED z warstwą specjalnego luminofora pozwolił uzyskać poszerzona paletę kolorów, z której korzystać będą w przyszłości filmy Ultra HD. Powinny one być dostępne już niedługo wraz z debiutem pierwszych filmów Blu-Ray Ultra High Definition!

 

DCI P3 Rec 2020
Pokrycie palety: 90% Pokrycie palety: 70%

 

90% pokrycie kinowej palety barw DCI P3 to przyzwoity wynik, choć trzeba zaznaczyć, że konkurencyjne wyświetlacze uzyskują o kilka procent więcej. Czy będzie miało to jakieś praktyczne znaczenie? Sądzę, że tylko wtedy gdy moglibyśmy krytycznym okiem porównać dwa wyświetlacze obok siebie. W stosunku do zwykłej, wąskiej palety barw Rec 709 jaką oglądamy obecnie w filmach Full HD jest to jednak duża różnica i każdy powinien odczuć ją wyraźnie. Filmy UHD posiadać będą bardziej nasycone odcienie barw, szczególnie w rejonach czerwieni i zieleni. Wsparcia dla HDR niestety nie ma na dzień dzisiejszy, liczę, że producent wprowadzi tę funkcjonalność wraz z aktualizacją oprogramowania. Patrząc jednak realnie HDR ma największy sens jedynie na wyświetlaczach z bezpośrednim podświetleniem (direct LED), które pozwoli uzyskać punktowo wysoką jasność, lub OLED’ach. Być może LG celowo nie chce wspierać czegoś co i tak nie przyniosłoby na tym telewizorze wyraźnego efektu. Osobiści pochwaliłbym takie postępowanie.

 

Odwzorowanie ruchu

Koniecznie kliknij i przeczytaj artykuł o fotografiach ruchu:
“Śledząca Kamera – najlepsze kryterium odwzorowania ruchu”

LG UF950V wyposażono w 120Hz matrycę IPS. Wyświetlacz poprawnie przyjmuje i wyświetla wszystkie klatkaże obrazu – 24p, 50p i 60p. W zasadzie powinno być to oczywiste w wyświetlaczu takiej klasy, jednak jak doświadczenie uczy bywały z tym problemy w zeszłych latach u niektórych producentów Dodatkowym wsparciem dla jakości odwzorowania ruchu jest system “scanning backlight” czyli technologia synchronizacji modulacji podświetlenia z odświeżaniem matrycy. Mówiąc bardziej ludzkimi słowami matryca wygasza się gdy następuje moment odświeżenia obrazu i zapala dopiero gdy następna klatka jest już gotowa do przedstawienia na ekranie. Ta fenomenalna funkcja zapewnia dużo ostrzejszy i wyraźniejszy obraz, szczególnie przy transmisjach sportowych jak zaraz zobaczycie w tabeli. Nie trzeba jej nigdzie włączać – wystarczy zmniejszyć jasność obrazu suwakiem “podświetlenie” by funkcja zaczęła przynosić efekty w postaci znacznie ostrzejszego obrazu w ruchu.

 

System TruMotion, który zapewnia powielenie ilości klatek obrazu (do tych 100120Hz, bo jak wiadomo treści mogą mieć 24,50 lub 60 klatek maksymalnie) jest fenomenalny w regulacji. Po ustawieniu TruMotion -> Własny dostajemy dostęp do dwóch suwaków regulacyjnych:

 

Nazwa trybu Informacje Obraz postrzegany w ruchu
Wyłączony Smużenie:

bardzo duże

 

 

Maksymalna jasność:

300cd/m2

Powielenie krawędzi:

brak (krawędzie rozmyte)

 

 

Poprawa płynności filmów (24p):

brak

de-judder: 10,

de-blur: 10,

podświetlenie: 100

Smużenie:

średnie

 

 

Maksymalna jasność:

300cd/m2

Powielenie krawędzi:

brak (krawędzie rozmyte)

 

 

Poprawa płynności filmów (24p):

idealna płynność (zależnie od suwaka de-blur)

de-judder: 10,

de-blur: 10,

podświetlenie: 47

Smużenie:

umiarkowane

 

 

Maksymalna jasność:

120cd/m2

Powielenie krawędzi:

umiarkowane

 

 

Poprawa płynności filmów (24p):

idealna płynność (zależnie od suwaka de-blur)

de-judder: 10,

de-blur: 10,

podświetlenie: 27

Smużenie:

małe

 

 

Maksymalna jasność:

80cd/m2

Powielenie krawędzi:

małe

 

 

Poprawa płynności filmów (24p):

idealna płynność (zależnie od suwaka de-blur)

 

Kąty widzenia

Jak zobaczycie na poniższym wideo, UF950V jest jednym z tych wyświetlaczy, które nadają się do oglądania pod kątem. Nawet przy dużym zejściu z osi nasycenie barw i kontrastowość obrazu pozostaje stała. Dla osób siedzących na wprost telewizora jest to również istotne, choć często niedocenianie. Siedząc w optymalnych odległościach, które można wyliczyć z naszego kalkulatora. Znaczący kąt tworzy się nawet podczas patrzenia w róg ekranu i kontrastowość spada na matrycach VA. Matryce IPS wolne są od tego zjawiska! Jedyne negatywnej cechy można dopatrzeć się obserwując czerń pod kątem, szczególnie pionowym. Widać wtedy tak zwane srebrzenie, czyli zabarwienie czerni barwą szaro-srebrną.

 

 

Technologia 3D

Telewizor jak to w przypadku LG korzysta z pasywnej technologii 3D. W zestawie znajdziemy dwie pary okularów. Jak doskonale wiecie technologia ta charakteryzuje się bardzo lekkimi okularami bez potrzeby ich zasilania a sam komfort oglądania jest dużo lepszy niż w przypadku aktywnych okularów bateryjnych. O ile przy telewizorach Full HD mamy problem z wycinaniem linii w technologii pasywnej o tyle przy ekranach 4K zazwyczaj widzimy obraz z rozdzielczością ponad Full HD (3840×1080). Czy tak jest w przypadku 950V? Otóż tak! Tutaj nie było żadnej wpadki i mamy do czynienia z idealnym 3D czyli maksymalną rozdzielczością dla tej technologii oraz obsługą jej za pomocą okularów w technologii pasywnej. Brawo dla LG.

 

 

Granie na konsoli i PC

Koniecznie kliknij i przeczytaj artykuł o dwóch sprawach:

“Input Lag, chroma 4:4:4 – czy są istotne?”

Input lag testowanego telewizora jest bardzo krótki w trybie przeznaczonym do gier – zaledwie 35 [msec], nie ma zatem możliwości by był odczuwalny po podłączeniu konsoli czy komputera. Jeśli chcemy jednak uzyskać pełną rozdzielczość barw (przy podaniu sygnału YCbCr 4:4:4 / RGB) musimy zmienić nazwę trybu na PC co powoduje wzrost laga do 50 [msec]. Wtedy da się go minimalnie odczuć na kursorze myszy.

 

WebOS 2.0

Muszę przyznać, że pierwsza wersja systemu WebOS była niezła ale niestety cierpiała na pewne problemy. Główne narzekania skupiały się wokół wydajności. Najzwyczajniej w świecie system był wolny i przeładowany. Firma wzięła do siebie wszelkie uwagi i stworzyła na 2015 rok nową wersję systemu o oznaczeniu 2.0. I co? I naprawdę jestem pod ogromnym wrażeniem tego co zastałem w najnowszym modelu Super UHD. Już samo włączenie telewizora, które trwa kilka sekund pokazuje jak bardzo zmienił się system.

 

Obcowanie z WebOS 2.0 rozpoczynamy od głównej belki startowej, która nie jest przeładowana w żaden sposób a oferuje nam wszystkie podstawowe funkcje TV. Możemy z niej dotrzeć m.in do sklepu LG z aplikacjami, ulubionych kanałów telewizyjnych, plików z pamięci masowych i DLNA, przeglądarki internetowej czy najważniejszych aplikacji video jak YouTube, Player oraz Ipla. Tutaj należy zaznaczyć, że WebOS jest systemem wielowątkowym co oznacza, że przy przełączaniu się zarówno między telewizją a różnymi aplikacjami zawsze po ich uruchomieniu zastaniemy moment kiedy zakończyliśmy z nimi obcowanie. Czyli np. przeglądarka internetowa będzie na tej samej stronie a na YouTube będzie leciał ten sam film, który przerwaliśmy i wyłączyliśmy aplikację. Wszystko działa w tym samym czasie. Bez żadnych zwolnień czy zawieszania się systemu. Aby ułatwić dostęp do podstawowych funkcji ekranu zastosowano boczne menu “na skróty”, z którego możemy się bardzo szybko dostać do klasycznego już menu obrazu czy dźwięku.

Dwa kluczowe miejsca w WebOS 2.0. Jedno podstawowe menu oraz drugie podręczne. Dzięki nim dotrzecie w każdy zakątek swojego telewizora w mgnieniu oka.

 

Jak już wspomniałem telewizor posiada dostęp do szeregu aplikacji takich jak video, gry i inne. Z polskich aplikacji mamy wszystkie najbardziej popularne. System jest prosty w programowaniu zatem bardzo szybko pojawiło się wszystko co ważne na wersję 2.0.

 

 

Całym systemem sterujemy za pomocą pilota multimedialnego, którego opisałem we wstępie. Używamy albo strzałek kierunkowych co jest raczej wątpliwe albo kursora co jest oczywiście najlepszym wyjściem. Dzięki temu, że jest on dopracowany do perfekcji sterowanie jest proste i szybkie. Wystarczą małe ruchy nadgarstka by wybrać to co nas akurat najbardziej interesuje.

 

Wbudowana przeglądarka to kolejny pokaz mocy WebOSa. Jest tak dobra, że spokojnie może zastąpić nam komputer czy urządzenie mobilne. Szybka, stabilna z możliwością zapamiętywania zakładek.

 

Ekran wspiera także łączenie się z urządzeniami mobilnymi poprzez Miracast oraz Inte WiDi. Do telewizora można też oczywiście wydawać komendy głosowe. W dalszej części testu zobaczycie kolejne jego zalety jak chociażby w przypadku multimediów czy oglądania telewizji.

 

 

Obsługa multimediów

LG 950V jest niemalże idealnym telewizorem jeżeli chodzi o odtwarzanie wszelkiej maści multimediów. Prostota i szybkość WebOS 2.0 dała także znać w przypadku tego jakże ważnego aspektu funkcjonalności TV. Mamy bardzo dobrze skonstruowane ekrany wyboru konkretnych nośników jak dyski twarde, peny czy też dostęp sieciowy do sprzętów przez DLNA. Wszystko proste i przejrzyste.

 

 

Telewizor doskonale radzi sobie zarówno z plikami wideo jak również zdjęciami oraz muzyką. Ostanie dwa typy są oczywiste i wspomnę tylko, że zdjęciom można dodawać różne efekty specjalne i je edytować (do dyspozycji mieliśmy najnowszy smartfon LG G4, który robił niesamowite zdjęcia a na panelu 4K powalały jakością) czyli coś więcej niż samo przeglądanie natomiast muzycznie telewizor czyta takie pliki jak FLAC.

 

Natomiast dużo więcej dzieje się w przypadku odtwarzania wideo. Oczywiście chodzą właściwie wszystkie typy plików filmowych oraz wszelkiej maści napisy txt czy srt. Ale ilość opcji dodatkowych jest zaskakująca i np. możliwość zabawy z napisami jest ogromna. To już jest poziom najlepszych odtwarzaczy sieciowych. Można ustawiać ich kolor (!!), synchronizację, wielkość. Zaskakujące było też czytanie plików wyjętych z płyty Blu-ray wraz z napisami oraz ścieżkami zaszytymi w pliku. Jeżeli chodzi o 4K nie było zaskoczenia. Każdy plik zakodowany w HEVC szedł jak burza. Podsumowując to najlepszy odtwarzacz multimediów z jakim miałem do czynienia do tej pory.

 

Filmy:

 

Zdjęcia:

 

Muzyka:

 

Jakość dźwięku

Dźwięk stoi także na poziomie ponad przeciętnym. Wszystko ze względu na dość dużą moc głośników, które w sumie dają nam 60W mocy (L/R 2*10W+Ls/Rs 2*10W+WF 2*10W czyli zestaw niejako 4.2). LG dostało tutaj wsparcie firmy Harrman Kardon. Rzeczywiście telewizor gra bardzo fajnie. Dialogi są bardzo wyraźne a nawet pojawia się bas podczas oglądania filmów. Oczywistym jest fakt, że taki model telewizora na pewno znajdzie wsparcie u nabywcy w postaci kina domowego ale mimo wszystko należy odnotować, że sam ekran także nieźle sobie radzi w tym aspekcie.

 

 

Oglądanie telewizji DVB-T / DVB-S / DVB-C

Na pokładzie mamy wszystkie możliwe tunery telewizyjne. Jak już czytaliście wyżej telewizor radzi sobie doskonale z 4K HEVC. Oznacza to, że bez problemu obejrzeliśmy na nim kanał satelitarny w rozdzielczości 4K czy testowy kanał 4K od TVP w DVB-T2. Ekran jest zatem gotowy na wszystko pod względem oglądania telewizji UHD. Samo menu oraz ekrany są oczywiście bardzo dopieszczone graficznie i funkcjonalnie co też już wyżej było opisywane. Z głównego menu WebOS możemy dodać swoje ulubione kanały i mieć je pod ręką. Gdy do ekranu podłączymy dysk twardy możliwym staje się nagrywanie kanałów także tych w 4K. Działa też funkcja time-shift. Bez problemu obejrzeliśmy także materiały z HbbTV (także testowe w 4K HEVC od TVP).

 

 


Podsumowanie i ocena

Zabierając się za testowanie LG UF950V miałem lekką niechęć po doświadczeniach ze starszymi modelami. Jakże duże było moje zaskoczenie, gdy odkryłem, że większość problemów z ustawieniami obrazu czy implementacją innych funkcji została całkowicie rozwiązana. Dzięki temu UF950V zasługuje na bardzo wysokie oceny w kategorii odwzorowania barw (zarówno przy ustawieniach fabrycznych jak i po kalibracji) i odwzorowania ruchu. Kontrast jest zaskakująco wysoki jak na matrycę IPS i choć może nie powala na kolana (w końcu testowany TV to nie oled), to jednak plasuje wyświetlacz dosyć wysoko. Ponadto możemy cieszyć się ważną zaletą, której próżno szukać w większości telewizorów. Są nią bardzo szerokie kąty widzenia. Kompatybilność z Ultra HD jest dobra. Mamy zarówno pokrycie szerokiej palety barw jak i poprawny odbiór testowego kanału UHD z satelity i telewizji naziemnej. Do pełni szczęścia brakuje jeszcze obsługi technologii HDR, jednak liczymy na stosowną aktualizację w przyszłości. Odrębną sprawą jest system WebOS 2.0. Z tak dobrze przemyślanym systemem nie miałem już dawno styczności. Oczywiście konkurencyjne rozwiązania są bardzo blisko ale jednak to WebOS wygrywa starcie. Możliwościami może mu oczywiście zagrozić Android TV ale na pewno nie prostotą i stabilnością. Można śmiało więc powiedzieć, że LG UF950V nie posiada ewidentnie słabych stron i wart jest wydanych pieniędzy. (testował Gmeru Maciej Koper)

 

PLUSY

 
MINUSY

 
Cena: LG 55 UF950V około 9999 zł
 
Sprzęt do testów dostarczyła firma LG
 
 
Przeczytaj artykuł odnośnie ocen oraz wyróżnień na HDTVPolska.com: 

Jak testujemy wyświetlacze na HDTVPolska.com? Czemu testy wyświetlaczy są najbardziej profesjonalne w Polsce i jedne z najlepszych na świecie?
 
 

                                                                                  Ekrany biorące udział w naszych testach są profesjonalnie skalibrowane i przygotowane przez http://skalibrujtv.pl/. To daje nam pewność, że wyciągnęliśmy z nich maksimum możliwości! Jak kalibrujemy? Przeczytaj Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora / projektora / monitora?” oraz “Test kalibracji”.                                                                                  

(713)