Powrót

Samsung KS9000 (UE49KS9000) Test – SUHD, Ultra HD Premium

Słowem wstępu

Samsung SUHD KS9000 jest na dzień dzisiejszy topowym telewizorem koreańskiego producenta. Jest to bezpośredni następca modelu JS9000. Matryca zbudowana jest w oparciu o te same kwantowe kropki, oraz krawędziowe podświetlenie. Diody zlokalizowane są jednak na górnej i dolnej krawędzi ekranu, zatem strefy wygaszania lokalnego działają w pionowych pasach (w ubiegłym roku strefy działały w orientacji poziomej). Jak pamiętacie, ubiegłoroczny JS9000 nie był flagowym modelem. Istniał jeszcze JS9500 o znacznie bardziej zaawansowanej budowie (direct led). Na ten rok przewidziano także jego następcę. Będzie nosić nazwę KS9500 i zadebiutuję w przeciągu kilku najbliższych tygodni.

 

Budowa ekranu i cechy światła jednoznacznie sugerują, że KS9000 posiada bliźniaczy ekran do testowanego niedawno KS8000. Z tą “subtelną” różnicą, że posiada zakrzywiony ekran

 

 

Wygląd

KS9000 jest świetnie wykonany. Od razu czuć wysoką klasę produktu. Osoby, które jeszcze do tej pory uważają, że ekrany koreańskiego producenta nie oferują odpowiednio dobrych materiałów i precyzji, powinny udać się do sklepu i zobaczyć chociażby model KS9000. 

 

Jak widzicie, telewizor wygląda prawie identycznie jak KS8000. Prawie, bo jak już wspomniałem ekran jest zakrzywiony. Obecność wyświetlaczy curved w ofercie Samsunga na pewno ucieszy miłośników tego trendu. Moją osobistą preferencją są wyświetlacze płaskie, ponieważ wierniej oddają one geometrię obrazu (na wyświetlaczach curved obraz się nieznacznie zaokrągla w poziomie, co jest oczywiste.). Nie da się im jednak odmówić innych zalet – oferują większy obraz z tego samego miejsca oglądania (49″ mierzone jest w płaszczyźnie ekranu, więc jest w rzeczywistości większy).

 

Tył ekranu, oraz detale prezentują się równie dobrze. Telewizor został przystosowany do wieszaka w standardzie VESA 400. Stopa wykonana w taki sposób daje wrażenie, że ekran zawieszony jest w powietrzu. Ma tylko jedną wadę – głębokość telewizora to aż 38cm. Na niektórych meblach może być to problem:

 

W tym przypadku polecamy np. uchwyt obrotowy firmy Vogel’s. Telewizor testowaliśmy z modelem W53080

 

Matryca telewizora jest tylko minimalnie zmatowiona. Można by więc zaliczyć ją do kategorii błyszczących, wysokiej przejrzystości. Dzięki temu zachowuje idealnie smolistą czerń w ciągu dnia, bez względu na siłę oświetlenia pomieszczenia. Przedmioty mają jednak tendencję do odbijania się w ekranie, oraz są one rozciągnięte w poziomie (przez krzywiznę). Maksymalna jasność telewizora – 520cd/m2 pozwala telewizorowi bardzo dobrze przebijać się przez oświetlenie otoczenia.

 

 

Złącza i Akcesoria

Większość złącz wyprowadzona została na zewnętrzny moduł – one connect. Znajdują się na nim cztery porty HDMI 2.0a (4K 60/50p z technologią HDCP 2.2), dwa USB, cyfrowe wyjście audio w standardzie Toslink oraz złącza antenowe. Pozostałe gniazda takie jak LAN czy CI+ umieszczone zostały klasycznie na tylnym panelu telewizora. Telewizor posiada wbudowane tunery telewizji naziemnej, kablowej oraz satelitarnej (podwójne). Możemy skorzystać z wejścia na moduł dostępu CI+ (1.3).

 

 

 

W komplecie z telewizorem otrzymujemy całkowicie nowy pilot. Trudno powiedzieć czy dobrym posunięciem było zrezygnowanie z dodawania klasycznego pilota posiadającego chociażby klawiaturę numeryczną. Jest to z pewnością odważna decyzja. Rynek zweryfikuje czy słuszna. Sam pilot jest bardzo dobrze wykonany i trzymając go czujemy się, że mamy w ręku coś z poziomu premium. Klawisze chodzą cicho i nie wydają żadnych nieprzyjemnych dźwięków. Interesujące rozwiązanie zastosowano w przypadku przycisków odpowiedzialnych za zmianę kanałów oraz regulację głośności. Aby je aktywować należy przeciągnąć palcem do góry lub do dołu po klawiszu. Do pilota możemy wydawać polecenia dzięki wbudowanemu mikrofonowi. Szkoda, że w tym roku zrezygnowano z żyroskopu. Nie zobaczymy więc na ekranie wskaźnika. Przy chociażby nawigowaniu po menu czy też wpisywaniu tekstu było to bardzo pomocne.

 

 

Testy syntetyczne

Rozdzielczość i przekątna ekranu 49″, 3840×2160
Typ matrycy LCD Quantum Dots typ. VA
Odświeżanie matrycy (min. 120Hz zalecane do oglądania sportu): 120Hz
Kontrast ANSI, bez wygaszania (więcej – lepiej): 2 900:1
Kontrast w filmach (więcej – lepiej): średni: 12 500:1 max: 50 000:1 min: 3 400:1
Maksymalna jasność po kalibracji (SDR) 520cd/m2 (pełny ekran), 1550 cd/m2 (HDR, skrawek ekranu, przez 3 sekundy)
Odbicia od ekranu średnie, ekran satynowy
Błędy barw po kalibracji (mniej – lepiej) średnia dE: 0,8 maks. dE: 2,4
Średnia jakość efektu HDR (więcej – lepiej, maks – 10 000cd/m2) 570 cd/m2
Input Lag (ważne dla graczy, mniej – lepiej) 21ms w trybie gra
Pełna rozdzielczość koloru PC – 4:4:4 (wyraźne czcionki, po podłączeniu PC) tak, 2160p60 w trybie “PC” z włączonym HDMI UHD Color
Poprawna obsługa klatkaży 24Hz TAK, 50Hz TAK, 60Hz TAK
Obsługa 10 bitowego koloru Tak

 

Matryca, zalecane ustawienia

Koniecznie kliknij i przeczytaj też artykuł o matrycach:

“IPS vs VA czyli którą matrycę wybrać”

Zalecane ustawienia

Menu obraz w systemie Tizen przeszło gruntowną renowację w tym roku i jestem wielkim jej fanem. Znacznie uproszczono sterowanie podstawowymi cechami i dano do nich prosty dostęp. Mówię tu na przykład o trybie “Gra”. Zobaczmy jak wygląda zakładka główna:

 

Główne menu ustawień telewizora

 

Znajdziemy tutaj standardowy dostęp do trybów obrazu, a zaraz poniżej, specjalne tryby wyświetlania. 

 

Zakładka specjalne tryby wyświetlania

 

W miejscu tym łatwo włączymy Tryb gry, który zmniejsza input lag i przydaje się do grania na konsoli. Umieszczono tutaj też Tryb Sport, którego nie powinniśmy w żadnym przypadku włączać jeżeli chcemy oglądać naturalny obraz. Powtórzę raz jeszcze dla nowych osób – transmisje sportowe wykorzystują dokładnie te same normy wizyjne co filmy, seriale i inna treść. Nie ma zatem żadnego uzasadnienia stosowanie specjalnego trybu do sportu, który podbija kolory, kontrast i ostrość, czyli w ogólnym ujęciu wypacza wierny przekaz obrazu. Chyba, że preferujemy sztuczny obraz. Zdaje sobie sprawę, że niektórym może się coś takiego podobać, zwłaszcza w tym szczególnym nastroju towarzyszącym oglądaniu meczy Euro 2016 

 

Wróćmy jednak do tego co interesuje nas najbardziej – wierne oddanie obrazu, oglądanie w takiej postaci w jakiej widział reżyser na swoim monitorze studyjnym. Zbliży nas do tego tryb “Film”. Jest to tak zwany najlepszy tryb fabryczny, który będę dalej oceniał i kalibrował, by uzyskać jeszcze lepsze barwy. Po wejściu w tryb “Film” należy dokonać kilku zmian, ponieważ domyślnie mogą być włączone funkcje działające na niekorzyść obrazu. Zacznijmy od proporcji:

 

Poprawne proporcje obrazu – po włączeniu funkcji Dopasuj do ekr.

 

Aby krawędzie obrazu nie były przycięte musimy skierować się do zakładki “Rozmiar obrazu” i włączyć funkcję “Dopasuj do ekr.”. Następnie:

 

Obraz -> Ustawienia Eksperckie -> Czysty obraz cyfrowy -> Wyłączony

 

Funkcja czysty obraz cyfrowy jest wyjątkowo paskudnym dopalaczem, który rozmywa detale obrazu. Trzeba się go jak najszybciej pozbyć. To tyle ze wstępnych konfiguracji możliwych do przeprowadzenia przez użytkownika przed profesjonalną kalibracją. Nadmienię jeszcze tylko, że do zmiany jasności obrazu nie używamy oczywiście ani suwaka kontrast, ani jasność, tylko:

 

Obraz -> Ustawienia Eksperckie -> Podświetlenie

 

Kalibracja, reprodukcja kolorów – SD i Full HD

Fabrycznie

Średnia deltaE barw standardowych 3,6 maksymalna 5,9
Średnia deltaE barw ze wzornika 4,1 maksymalna 6,1
Średnia deltaE palety szarości 3,7 maksymalna 6,1
 

Po zastosowaniu ustawień z poprzedniego akapitu, wygląd obrazu w dużej mierze zbliżył się do swojej wzorcowej, studyjnej postaci. Pozostało jednak kilka mniejszych, aczkolwiek wciąż widzialnych błędów. Biel była zbyt zimna, więc dominowały barwy błękitne i kierowały nieznacznie odcienie skóry w stronę różu. Ochłodzenie obrazu nie jest jednak szczególnie dokuczliwe i niektóre osoby je tolerują. Co innego obniżona gamma. Jej wartość powoduje obniżenie kontrastowości obrazu, więc w takiej formie może się ona nadawać co najwyżej do oglądania przy dużym nasłonecznieniu. W nocy wolelibyśmy jednak gammę studyjną – 2.35, dzięki której kontrasty są mocniejsze. Przekłamania widać doskonale w poniższej galerii. Jak widzicie są one zauważalne, aczkolwiek nie uporczywe. Warto zatem dopracować wyświetlacz kalibracją:

 

Galeria przekłamań obrazu

Wybierz ustawienia obrazu w telewizorze:
  • Tryb “Standard”
  • Najlepszy fabryczny
  • Obraz Skalibrowany
  • Referencja (studio)
Wybierz kadr z filmu:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

 

Po kalibracji

Średnia deltaE barw standardowych 1,4 maksymalna 4,6
Średnia deltaE barw ze wzornika 0,8 maksymalna 2,4
Średnia deltaE palety szarości 0,5 maksymalna 0,9
 

Na powyższych diagramach widać, że po kalibracji punkty trafiają dokładnie tam gdzie powinny, a co za tym idzie nie występuję różnica pomiędzy tonacją Samsunga KS9000, a tonacją monitora w studio filmowym. To bardzo dobra informacja, że telewizor jest w stanie oddać obraz tak jak chciał reżyser. Widać to dobrze także w galerii przekłamań. Wariant “po” nie różni się prawie od referencji. 

 

Jeśli miałbym opisać zalety kalibracji tego modelu subiektywnie, to przede wszystkim odniósłbym się do kontrastowości. Poprawa charakterystyki jasności zwiększa głębię i plastykę obrazu, a poprawny balans bieli wpływa bardzo dobrze na odcienie skóry.

 

Pamiętajmy, że opis kalibracji tyczy się egzemplarza, który trafił do naszych testów. Egzemplarze takich samych telewizorów różnią się między sobą, więc te nabyte przez czytelników mogą mieć inne błędy odwzorowania barw (mogą być one większe lub mniejsze – nie ma reguły). Z tego powodu nie publikuję ustawień kalibracyjnych, bowiem są one indywidualne dla każdego telewizora i toru wideo. Zachęcam natomiast do poczytania o profesjonalnej kalibracji.

 

Więcej informacji zaczerpnąć można w: Wielkim teście kalibracji

Oraz w temacie: Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora/projektora

 

Pobierz pełny raport z kalibracji TV 

 

 

Skalowanie SD, obróbka cyfrowa

Po zaaplikowaniu zalecanych ustawień (opisanych we wstępie), KS9000 może pochwalić się bardzo dobrą obróbką obrazu. Wyłączenie redukcji szumów, oraz innych zbędnych “dopalaczy” sprawiło, że obraz trafiał na ekran praktycznie w takiej formie, w jakiej został wypalony na płycie, tudzież nadany w telewizji. Bez jakichkolwiek zmian. Po ustawieniu suwaka ostrości na pozycję “0” nie miało też miejsca jakiekolwiek uwypuklanie krawędzi. Jeżeli jednak planujemy oglądać głównie materiały poddane mocnej kompresji, na przykład z telewizji, to możemy sobie pozwolić na nieznaczne podniesienie suwaka “ostrość”..
 
Harry Potter w Full HD na Samsungu KS9000 Dobry film do testowania czerni
 
W tym miejscu będę do znudzenia powtarzał, że w dzisiejszych czasach rezultaty skalowania wyglądają niemal identycznie na wszystkich telewizorach. Twierdzenie to znalazło potwierdzenie w moim eksperymencie, którego wyniki znajdują się pod tym adresem.
 
Zwracam też uwagę, że skalowanie nie jest procesem podnoszącym jakość obrazu i materiał HD czy nawet SD generalnie wygląda bardzo podobnie czy to na wyświetlaczu Ultra HD, czy na Full HD. Dopiero treść natywna o wysokiej rozdzielczości pozwala odczuć wyraźną różnicę, jednak pod warunkiem, że widz znajduje się w odpowiedniej odległości od ekranu. Można ją wyliczyć z kalkulatora odległości.
 

Kontrast i Czerń

Po kalibracji KS9000 mógł pochwalić się kontrastem na poziomie 2900:1. Wartość ta nie budzi respektu, to fakt. Znacznie ważniejszą rzeczą jest jednak sprawność w filmach, ponieważ telewizor oferuję funkcję wygaszania strefowego, które ma szansę poprawić ten wynik przy realnej treści. Regulacja funkcji wygaszania strefowego znajduje się w menu “ustawienia eksperckie”. Kolorem pomarańczowym został zaznaczony tak zwany wybór redakcji, czyli tryb działania jej, który moim zdaniem daje najlepsze rezultaty. 

 

Funkcja lokalnego wygaszania znajduje się w Menu -> Obraz -> Ustawienia eksperckie. Zalecam tryb “Wysoko”.

 

Zalecam używać go nabywcom telewizora, oraz brać pod uwagę wartości zmierzone w kolumnie dotyczącej tego trybu (została ona zaakcentowana innym kolorem).

 

Scena

(kontrast między białym kołem, a środkiem białego okręgu)

Opis sceny Wynik pomiaru
wygaszanie: WYŁ wygaszanie: NISK. wygaszanie: WYSOKO
Duża powierzchnia czerni bez sąsiadujących detali, przy niskim kontraście łatwo dostrzec świecenie czerni 3 100:1 11 000:1 50 000:1
Czerń otoczona z każdej strony detalami, wymagająca scena, poradzą z nią sobie jedynie najlepsze systemy wygaszania 3 300:1 3 500:1 3 500:1
Pas w filmie sąsiadujący z obrazem o średniej jasności, przy niskim kontraście wyraźnie odcina się od ramki telewizora 3 700:1 3 700:1 3 900:1
Duża powierzchnia czerni bez sąsiadujących detali, przy niskim kontraście łatwo dostrzec świecenie czerni 4 100:1 4 800:1 4 800:1

 

Jak widzicie, potencjał wygaszania nie jest zbyt wysoki, ponieważ  diody rozmieszczone są na poziomych (lub jednej poziomej) krawędziach. Strefy mają więc kształt pasów rozciągających się od góry do dołu ekranu i mogą działać tylko wtedy gdy ani poniżej, ani powyżej czerni nie ma elementów obrazu. Stref jest około 10. Wyniki są prawie takie same jak w płaskim modelu KS8000.

 

Ważnym odnotowania jest jednak, że nawet przy wysokim trybie działania, system nie powodował gubienia szczegółów ani w czerniach, ani w bielach. Podsumowując, KS9000 nie oferuje może zapierającej dech w piersiach czerni, ale jest na tym polu poprawnym wyświetlaczem i o ile nie skonfrontujemy go z OLEDem, lub telewizorem LCD z podświetleniem Direct LED (nadchodzący KS9500) to prawdopodobnie wyjdzie z potyczki zwycięską ręką.

 

Równomierność ekranu

Równomierność ekranu była całkiem dobra jeśli chodzi o jednolitość koloru. Tradycyjnie jednak dla podświetlenia krawędziowego, występowały różnice w jasności na brzegach ekranu.

 

 

Poniższy pomiar pokaże, że dochodziły one aż do 48%. W praktyce jednak, dopóki widz siedzi na wprost ekranu, to wygląda to trochę lepiej, dzięki jego krzywiźnie. Z brzegami nie tworzą się tak ostre kąty jak na płaskim ekranie i trochę kompensuję to fizyczny spadek jasności. Niestety zaleta znika po zejściu z osi ekranu.

 

 

UltraHD / 4K

Koniecznie kliknij i przeczytaj też artykuł o Ultra HD:

“UHD? 4K? Czym jest technologia, która podbija rynek”

Samsung KS9000 zapewnia wszystko w temacie kompatybilności z Ultra HD, czego użytkownik mógłby zapragnąć. No, może poza wsparciem dla Dolby Vision, którego przyszłość jest jeszcze nieznana i ciężko określić co użytkownik potencjalnie traci wybierając ekran bez certyfikacji ze strony Dolby. W każdym razie treść Ultra HD ze wszystkimi walorami (HDR, szeroka paleta barw) możemy podać zarówno przez HDMI, jak i z Internetu, tunerów wbudowanych, czy nośników pamięci masowej. Oczywiście w związku z tym posiada certyfikat Ultra HD Premium.

 

 

Certyfika Ultra HD Premium TAK
Pokrycie szerokiej palety barw DCI / Rec 2020 96% / 76%
Obsługa rozdzielczości 3840×2160@60Hz 4:4:4 TAK
Wsparcie dla Dolby Vision NIE
Poprawne odtwarzanie testowego kanału SAT UHD TAK
Wsparcie dla plików UHD z kodekiem HEVC TAK
Obsługa YouTube w 4K TAK
Kompatybilność z HDCP 2.2 TAK – wszystkie złącza

 

Jakość efektu HDR

Koniecznie kliknij i przeczytaj też artykuł o HDR:

“HDR, Co to jest HDR, HDR10 kontra Dolby Vision”

 

Maksymalna jasność, jaką udało się odnotować na KS9000 to 1 550cd/m2. Ta ogromna wartość jest jednak dostępna tylko i wyłącznie na niewielkiej białej planszy znajdującej się po środku ekranu. W ten sposób sprawdza jednak jasność konsorcjum UHD Alliance podczas przyznawania certyfikatu Ultra HD Premium. Nic więc dziwnego, że telewizor zdobył go bez problemu. Tak duży potencjał dostępny jest jednak tylko przez chwilę (około trzech sekund), po czym jasność telewizora spada do wartości 520cd/m2, czyli takiej, jaką telewizor jest w stanie zapewnić stabilnie na całej powierzchni ekranu. Generalnie zjawiska o bardzo wysokich jasnościach nie trwają przeważnie długo, czy jednak KS9000 jest je w stanie oddać stabilnie? Jak duży potencjał będzie dostępny faktycznie w filmach? Zaraz to sprawdzimy dzięki mojej autorskiej procedurze, która jest znacznie bardziej wnikliwa niż testy UHD Alliance a co najważniejsze życiowa a nie laboratoryjna. Jej dokładny opis znajduje się w temacie: Jakość efektu HDR, jak ją ocenić? Wprowadzamy własny system testowy!

 

 

Scena Opis sceny Jasność HDR Scena Opis sceny Jasność HDR
Najjaśniejsza ze scen, blaski słońca przekraczają jasność 2 000cd/m2 565 cd/m2, widać wyraźnie wahania jasności podczas odtwarzania sceny Bardzo ciemna scena, najłatwiejsza do odtworzenia. Jedynymi jasnymi elementami są płomienie 820 cd/m2
Scena o niskiej jasności, gdzie tylko księżyc i jego odbicie ma ponadnormatywną jasność 475 cd/m2 Zbilansowana scena o średniej jasności nieznacznie wchodzącej w zakres HDR 430 cd/m2
Plansza “L20”. Na takiej robione są testy konsorcjum UHD Alliance 1 550 cd/m2

 

Wyniki można zinterpretować w następujący sposób (na obecny czas):
  • 350 cd/m2 - minimum, by w ogóle było widać, że jest to obraz z efektem HDR
  • 351 – 500 cd/m2 - przedział w którym da się odczuć wyższą jasność i większą ilość detali w bielach, ale nie ma jeszcze przepaści względem treści SDR
  • 501 – 750cd/m2 - zaczyna się robić przyjemnie, czuć, że obcujemy z nową jakością obrazu
  • 751 – 1 000 cd/m2 - efekt HDR jest wyraźnie odczuwalny, ilość detali w jaskrawych polach jest bardzo duża
  • 1 001 – 1 500 cd/m2 - efekt HDR w pełnej krasie, osoby stykające się z tym po raz pierwszy robią WOW 
  • > 1 500 cd/m2 - pieśń przyszłości, sam czekam na wyświetlacz, który będzie w stanie pokazać efekt HDR w takim wymiarze. Możliwe, że w tym roku jeszcze takie zobaczymy (być może Samsung KS9500, być może coś nowego od Sony lub TCL i coś o czym jeszcze nie wiemy a zostanie ujawnione np. na IFA 2016).

Jak widzicie wartości 1 500 cd/m2 nie udało się niestety osiągnąć w żadnej z realnych scen filmowych. Nie oznacza to jednak, że efekt był słaby. Wartości rzędu 700-800cd/m2 również pozwalają poczuć niezwykłą jakość i realizm filmów! Po prostu nie jest to aż tak dużo jak mógłby obiecywać certyfikat. W dwóch ze scen jasność była jednak znacznie niższa, co można uzasadniać obecnością czerni w okolicy jaskrawych przedmiotów. Telewizor z krawędziowym podświetleniem nie jest w stanie jednocześnie ściemnić i rozjaśnić sąsiadujących ze sobą obszarów. Telewizor najwidoczniej podejmuje decyzję, że lepiej będzie nieco ograniczyć jasność HDR by nie rozjaśnić nadmiernie czerni. Efekt HDR było zatem czuć, aczkolwiek miejscami pozostawał pewien niedosyt, który pewnie wypełni dopiero nadchodzący model KS9500.

 

Szeroka paleta barw i HDR działa, oferuje dobre efekty jednak nie jest to najwyższy poziom, jak sugerowałby certyfikat.

 

Ponadto podczas dłuższego seansu dało się zauważyć pewnie ograniczenia wynikające właśnie z czasowego limitu podtrzymania dużej jasności. Dotyczyło to głównie scen o dużym natężeniu światła. W filmie “The Smurphs 2” na Ultra HD Blu-ray znalazło się takich wiele. Gdy dana scena była bardzo wolna, lub nie występował na niej ruch prawie wcale, telewizor po 2 – 3 sekundach wyraźnie przyciemniał się, by po chwili (gdy wystąpi ruch na ekranie) się rozjaśnić. Ewidentnie wskazuje to na działanie pewnego algorytmu obcinającego światło podświetlenia ekranu w momencie gdy nie występuje ruch na ekranie. Potwierdza to prosty eksperyment – wystarczy zapauzować film i widać jak natychmiast robi się ciemniejszy. Czemu to ma służyć? Trudno jednoznacznie powiedzieć. Być może chodzi o oszczędzanie energii, a być może o oszczędzenie matrycy. Tak czy inaczej gdy raz dostrzeże się to zjawisko w filmie to bywa czasami irytujące. Na szczęście dotyczy tylko scen z dużym naświetleniem.

 

Odwzorowanie szerokiej palety barw

 

Pokrycie palety barw jest dobre, jak wynika z informacji, którą umieściłem w tabeli. To za sprawą kwantowych kropek, które pozwalają uzyskać znacznie bogatszą paletę barw – potrzebną do poprawnego wyświetlenia filmów Ultra HD Blu-ray. Niestety nie jestem w stanie dokładnie ocenić odwzorowania kolorów, czy też poziomów jasności, ponieważ (jak wcześniej napisałem) telewizor celowo przyciemnia statyczny obraz taki jak na przykład plansze do kalibracji. Z pomiaru, który przeprowadziłem i któremu mogę zaufać wynika, że TV zawsze wyświetla odcienie zapisane w przedziale jasności do około 1400-1550 bez względu na to czy jest w stanie tyle wygenerować czy nie. W żadnym więc wypadku nie następuje obcięcie detali w bielach, czy też ich kompresowanie. Po prostu efekt jest troszeczkę mniejszy gdy zapauzuje się film, lub gdy w scenach jest mało ruchu. Balans bieli w trybie HDR rozjeżdża się nieznacznie. Nie jest to kłopotem. “Na oko” barwy wyglądają poprawnie i ciężko im cokolwiek zarzucić. Gdy okazyjnie uda się zaobserwować kolor z szerokiej palety barw to uśmiech sam pojawia się na ustach, bowiem jest to coś niespotykanego wcześniej w filmach .

 

Odwzorowanie ruchu

Matryca flagowego Samsunga pracuje ze 120Hz odświeżaniem. Użytek z dodatkowych klatek obrazu (bo do telewizora można podać maksymalnie 60, na więcej nie pozwala złącze HDMI) robi funkcja “Auto Motion Plus”. Menu konfiguracji nie różni się od tego co obserwowaliśmy na przestrzeni ostatnich lat. Do dyspozycji mamy dwa suwaki. Jeden z nich odpowiada za płynność obrazu przy filmach (24p i 25p), drugi zaś za ostrość przy treściach wideo (50i/p i 60i/p). Jest też opcja “Wyraźny ruch (LED)” którą opiszę później.
 
Menu regulacji, funkcji “Auto Motion Plus”, odpowiedzialnej za odwzorowanie ruchu.
 
Motion Plus Samsunga to jeden z najlepszych systemów poprawy płynności i ostrości obrazu jaki znajdziemy na rynku. Technologia ta pozwala bardzo precyzyjnie regulować stopień poprawy płynności i ostrości obrazu ruchomego. Zarówno współpraca z materiałem filmowym (24 i 25 fps), oraz video (50 i 60 fps) działa doskonale. 10 stopniowa podziałka jest idealnie wyważona, oznacza to, że z każdym kliknięciem, płynność lub ostrość obrazu poprawia się dokładnie o taką samą wartość i możemy łatwo znaleźć złoty środek (na ile poprawioną płynność filmów tolerujemy i na ile cenimy sobie ostrość ruchu względem ewentualnych artefaktów). Samych artefaktów jest z resztą niewiele nawet przy maksymalnych wartościach ustawień. Osobiście preferuję ustawienie 10/5 jeśli chcemy uzyskać ostry obraz w ruchu i polepszyć płynność filmów, ale bez powodowania efektu teatru. Zachęcam jednak każdego do samodzielnych poszukiwań optymalnego wariantu.
 
Koniecznie kliknij i przeczytaj artykuł o fotografiach ruchu:
“Śledząca Kamera – najlepsze kryterium odwzorowania ruchu”

 

Nazwa trybu Informacje Obraz postrzegany w ruchu
TruMotion: Wyłączony Smużenie:

bardzo duże

 

 

Maksymalna jasność:

520cd/m2

Powielenie krawędzi:

brak (krawędzie rozmyte)

 

 

Poprawa płynności filmów (24p):

brak

De-Judder: dowolnie

De-Blur: 10

Smużenie:

duże

 

 

Maksymalna jasność:

520cd/m2

Powielenie krawędzi:

brak (krawędzie rozmyte)

 

 

Poprawa płynności filmów (24p):

płynna regulacja suwakiem “De-Blur”

De-Judder: dowolnie

De-Blur: 10

Smużenie:

średnie

 

 

Maksymalna jasność:

120cd/m2 (przy obniżeniu podświetlenia dla lepszej ostrości)

Powielenie krawędzi:

lekki ghosting

 

 

Poprawa płynności filmów (24p):

płynna regulacja suwakiem “De-Blur”

 

Po zaaplikowaniu wyżej wymienionych ustawień smużenie znacząco maleje, aczkolwiek cały czas da się je zauważyć przy niektórych, bardziej dynamicznych, scenach. To jednak dopiero ułamek tego co oferuje nam testowany telewizor. Diody podświetlające jego matrycę są z nią w pełni zsynchronizowane. Oznacza to, że jeśli więc włączymy obraz z telewizji – 50i to zostanie on wyświetlony jako 100 fps i dokładnie 100 razy na sekundę migać będzie podświetlenie telewizora by wygasić się w czasie odświeżania się matrycy i zapalić znów gdy obraz będzie już gotowy do wyświetlenia. Podobnie gdy dostarczymy sygnał 24p lub 60p to matryca wraz z diodami przejdzie w tryb pracy 120Hz. Tego typu funkcjonalność nazywa się fachowo strobing backlight (migoczące podświetlenie) i jest formą technologii scanning backlight. Podsumowując zatem: im bardziej zmniejszymy podświetlenie tym lepsze odwzorowanie ruchu uzyskamy. Przy niskich wartościach, adekwatnych na noc (ok. 4) ostrość jest tak dobra, że telewizor mógłby stawać w szranki z najlepszymi telewizorami Sony, które od dawna słynęły z niezrównanej ostrości ruchu!
 
Opcja “Wyraźny ruch (LED)” wymusza natomiast migotanie podświetlenia bez względu na ustawienie głównego suwaka “Podświetlenie”. W praktyce zatem jest dzielnikiem podświetlenia ekranu i przyciemnia obraz. Nie widzę zatem sensu jej włączać. Jeśli chcemy mieć bardziej wyraźny obraz to obniżmy główny suwak podświetlenia, zamiast dzielić go funkcją ukrytą głęboko w menu. Osobiście uważam, że po poprawnej konfiguracji każdy będzie zachwycony tym jak płynny i ostry obraz uzyskuje model KS9000.
 

Kąty widzenia

Kąty widzenia są dosyć typowe dla matryc VA, czyli krótko mówiąc słabe. Telewizor ten jest przystosowany do oglądania głównie na wprost ekranu. Pod kątem dosyć szybko spada saturacja barw i uwydatniają się detale w ciemnych szarościach co wizualnie zmniejsza obraz.

 

Granie na konsoli i PC

Koniecznie kliknij i przeczytaj artykuł o dwóch sprawach:

“Input Lag, chroma 4:4:4 – czy są istotne?”

 

Input Lag

By aktywować tryb Gra, który zapewnia nam niski input lag, musimy udać się do zakładki specjalnych trybów obrazu:

 

 

Tu włączamy tryb gra.

 

Dzięki niemu opóźnienie staje się prawie niezauważalne. Wyniki jak w tabeli:

Konsola Pomiar za pomocą Leo Bodnar Lag Tester – odwzorowuje opóźnienie input lag podczas używania konsoli do gier 21 ms
Komputer PC Całkowity czas upływający od kliknięcia myszą do reakcji na ekranie 40 ms

 

Widzimy, że input lag jest wręcz fenomenalny! 21 milisekund to wartość z którą nawet zawodowcy będą czuć się komfortowo. KS9000 zadowoli zarówno graczy konsolowych jak i komputerowych.

 

Współpraca z komputerem PC

Uzykanie wyraźnych kolorowych czcionek nie stanowi najmniejszego problemu. By wyświetlić pełną chrome 4:4:4 wystarczy włączyć tylko funkcję “HDMI UHD Color”. Telewizor automatycznie przechodzi w tryb PC po wykryciu sygnału 3840x2160p60 z próbkowaniem 4:4:4 lub RGB. 

 

Chroma 4:4:4 z włączonym HDMI UHD Color.

 

Nasz komputer bez problemu wykrył KS9000 i pozwolił ustawić rozdzielczość 4K w 60Hz. Oczywiście przez port HDMI 2.0a. Jak widać była także dostępna rozdzielczość 4096 x 2160

 

 

Nasz redakcyjny sprzęt wyposażony jest w dwie karty GeForce GTX 980 Ti SLI powered by NVIDIA. Drugi komputer to ASUS GeForce GTX 980 przygotowany we współpracy z firmą HyperCube Stacje GraficzneKomponenty od firm Nvidia, ASUS, Intel, HyperX. Gry dostarcza nam m.in Eletronics Arts Polska oraz PlayStation Polska

 

W czasie testu sprawdziliśmy ostatni hit na PS4 czyli Uncharted 4: Kres Złodzieja oraz Mirror’s Edge Catalys w 4K na PC.

 

System operacyjny, obsługa multimediów

Telewizory Samsunga oparte są na autorskim systemie Tizen. Jest to oczywiście oprogramowanie znacznie bardziej “zamknięte” niż np. Android co ma kilka kluczowych zalet, ale i parę wad. Niewątpliwie mocną stroną jest szybkość i stabilność działania. Nie zdarzyło się podczas testów by telewizor zawiesił się, czy “zamulił”, co potrafi się zdarzyć w wyświetlaczach z Androidem. Na minus można by zaliczyć mniejsze możliwości. W Androidzie są w zasadzie nieskończone. Pytanie ile tak naprawdę potrzebujemy od telewizora. Bądź co bądź służy on przecież głównie w roli wyświetlacza. Tizen i tak ma bardzo duże możliwości multimedialne. Poniżej oprowadzenie po głównych funkcjach systemu:

 

 

Samsung KS9000 posiada wbudowane tunery telewizji naziemnej, kablowej oraz satelitarnej. Jest oczywiście slot CI+ (1.3). Menu oparte jest oczywiście o system Tizen – działa szybko i wygląda bardzo ładnie. Do telewizora możemy podłączyć zewnętrzny dysk twardy i nagrywać audycje lecące w telewizji. Na ekranie zobaczyliśmy kanały satelitarne w 4K HEVC. Nie było żadnych problemów z obrazem oraz dźwiękiem. Na telewizorze działa także bez problemu funkcjonalność związana z HbbTV.

 

Jakość dźwięku

60 watowe głośniki wbudowane w telewizor zapewniają całkiem dobry dźwięk na tle konkurencji. Oczywiście nie znaczy to, że można liczyć na mocne efekty w filmach, czy dobry odsłuch muzyki. Osobom, które chcą wykorzystywać telewizor do takich celów muszą raczej rozejrzeć się przynajmniej za soundbarem. W ofercie producenta występują zakrzywione głośniki pasujące pod telewizor.

 

Podsumowanie

Samsunga KS9000 można by właściwie podsumować jednym zdaniem – zakrzywiony KS8000. Telewizory te mają dosłownie takie same mocne i słabe strony. Do tych pierwszych należy rewelacyjne odwzorowanie ruchu, tak ważne przy oglądaniu np. sportu, oraz bardzo niskie opóźnienie we współpracy z konsolą, czy komputerem. Dodatkowo znakomite barwy szczególnie po profesjonalnej kalibracji. Na bazie zdobytego doświadczenia (od czasów poprzedniego testu) stwierdzam, że HDR działa satysfakcjonująco zarówno w tym jak i niższym modelowo telewizorze, jednak podobnie jak w dziedzinie kontrastu, trochę brakuje do bycia liderem rynku. Przypominam jednak, że premiera flagowca dopiero przed nami, a stosunek ceny do jakości, w przypadku KS9000 wypada bardzo pozytywnie.

PLUSY

MINUSY

Cena referencyjna: Samsung UE49KS9000 7 499 PLN
 
Sprzęt do testów dostarczyła firma Samsung
 
 

Przeczytaj artykuł odnośnie ocen oraz wyróżnień na HDTVPolska.com: 

Jak testujemy wyświetlacze na HDTVPolska.com? Czemu testy wyświetlaczy są najbardziej profesjonalne w Polsce i jedne z najlepszych na świecie?
 
 

Ekrany biorące udział w naszych testach są profesjonalnie skalibrowane i przygotowane przez http://skalibrujtv.pl/To daje nam pewność, że wyciągnęliśmy z nich maksimum możliwości! Jak kalibrujemy? Przeczytaj “Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora / projektora / monitora?” oraz ”Test kalibracji”.

(4280)