Powrót

Samsung KS7500 (UE55KS7500) Test – SUHD, Ultra HD Premium

Słowem wstępu

KS7500 to kolejny telewizor Samsunga z serii SUHD 2016, który trafia pod moją lupę. Wyświetlacz jest bliskim krewnym modelu KS9000 i tak jak on posiada zakrzywiony ekran. W rodzinie znajdziemy także telewizory płaskie – testowany już KS8000, oraz KS7000 (test niebawem). Na horyzoncie jest też flagowiec KS9500, który w odróżnieniu od reszty wyświetlaczy posiadać będzie podświetlenie typu Direct LED, zapewniające jeszcze lepszą czerń i efekt HDR. Dzisiejszy telewizor, podobnie jak inne SUHD posiada podświetlenie krawędziowe, oraz technologię kwantowych kropek (quantum dots) pozwalające uzyskać szerszą paletę barw w filmach Ultra HD. Posiada także certyfikat Ultra HD Premium.

Wygląd

Telewizor praktycznie nie odbiega jakością wykonania od modelu najwyższego. Został jednak zaprojektowany w nieco inny sposób. Podstawa jest mniej wysublimowana – składa się z dwóch nóg rozmieszczonych po bokach telewizora. Tył wyświetlacza wykończony jest na wysoki połysk, w przeciwieństwie do KS9000, gdzie imitował szczotkowane aluminium. Na lśniącym tworzywie sztucznym łatwo zostają odciski palców i widać drobiny kurzu, jednak umówmy się, nikt raczej telewizora od tyłu nie ogląda

 

 

Ramka jest bardzo wąska, praktycznie jej nie ma, aczkolwiek obraz zaczyna się kilka milimetrów poniżej jej.

 

 

Powłoka matrycy jest nieznacznie matowiona. Dobrze tłumi odbicia, aczkolwiek te, przez krzywiznę ekranu mają tendencję do “rozciągania” się.

 

 

Jeśli chcielibyśmy powiesić telewizor na ścianie to polecamy uchwyt Vogels:

 

W tym przypadku polecamy np. uchwyt obrotowy firmy Vogel’s. Telewizor testowaliśmy z modelem W53080Dokładny test znajdziecie tutaj.

Złącza i Akcesoria

Większość złączy wyprowadzona została na listwę one connect. Znajdują się tam cztery porty HDMI 2.0a (4K 60/50p z technologią HDCP 2.2), dwa USB, cyfrowe wyjście audio w standardzie Toslink oraz złącza antenowe. Pozostałe gniazda takie jak LAN czy CI+ (oraz złącze serwisowe oznaczone EX-LINK) umieszczone zostały klasycznie na tylnym panelu telewizora. Telewizor posiada wbudowane tunery telewizji naziemnej, kablowej oraz satelitarnej (podwójne). Możemy skorzystać z wejścia na moduł dostępu CI+ (1.3).

 

 

W komplecie z telewizorem otrzymujemy całkowicie nowy pilot. Trudno powiedzieć czy dobrym posunięciem było zrezygnowanie z dodawania klasycznego pilota posiadającego chociażby klawiaturę numeryczną. Jest to z pewnością odważna decyzja. Rynek zweryfikuje czy słuszna. Sam pilot jest bardzo dobrze wykonany i trzymając go czujemy się, że mamy w ręku coś z poziomu premium. Klawisze chodzą cicho i nie wydają żadnych nieprzyjemnych dźwięków. Interesujące rozwiązanie zastosowano w przypadku przycisków odpowiedzialnych za zmianę kanałów oraz regulację głośności. Aby je aktywować należy przeciągnąć palcem do góry lub do dołu po klawiszu. Do pilota możemy wydawać polecenia dzięki wbudowanemu mikrofonowi. Szkoda, że w tym roku zrezygnowano z żyroskopu. Nie zobaczymy więc na ekranie wskaźnika. Przy chociażby nawigowaniu po menu czy też wpisywaniu tekstu było to bardzo pomocne.

 

Testy syntetyczne

 

Rozdzielczość i przekątna ekranu3840x2160, 55″

Typ matrycyLCD Quantum Dots typ. VA

Odświeżanie matrycy (min. 120Hz zalecane do oglądania sportu):120Hz + BLS

Kontrast ANSI, bez wygaszania (więcej – lepiej):3 100:1

Kontrast w filmach (więcej – lepiej):średni: 17 500:1 max: 56 000:1 min: 3 700:1

Maksymalna jasność po kalibracji (SDR)580cd/m2

Odbicia od ekranuśrednie, ekran satynowy

Błędy barw po kalibracji (mniej – lepiej)średnia dE: 1,2 maks. dE: 3,5

Średnia jakość efektu HDR (więcej – lepiej, maks – 10 000cd/m2)540cd/m2

Input Lag (ważne dla graczy, mniej – lepiej)22ms konsola (LeoBodnar test), 40ms PC (od kliknięcia myszą)

Pełna rozdzielczość koloru PC – 4:4:4 (wyraźne czcionki, po podłączeniu PC)tak, 2160p60 w trybie “PC” z włączonym HDMI UHD ColorPoprawna obsługa klatkaży24Hz TAK, 50Hz TAK, 60Hz TAKObsługa 10 bitowego koloruTak

Matryca, zalecane ustawienia

Koniecznie kliknij i przeczytaj też artykuł o matrycach:

“IPS vs VA czyli którą matrycę wybrać”

Pod mikroskopem, matryca KS7500 wygląda identycznie jak innych modeli z rodziny SUHD. Jest to 120Hz panel typu VA, ze specjalizowanym podświetleniem, opartym o kwantowe kropki. Pozwala to uzyskać znacznie szerszą paletę barw, która jest wykorzystywana w filmach Ultra HD z nośników Blu-ray lub stremingu, np. Netflix.

 

Zalecane ustawienia

Menu ustawień w 2016 uległo modyfikacji, o której więcej możecie przeczytać w teście KS8000. Po niedawnej aktualizacji oprogramowania dalszej modyfikacji uległa zakładka “Tryb specjalnego wyświetlania”. Pojawiła się w niej opcja HDR+, czyli symulacja efektu HDR na zwykłym materiale. Symuluje ona w pewnym stopniu to co możemy zobaczyć na płytach Ultra HD Blu-ray. Jest to jednak forma sztucznego przetwarzania obrazu, która nie ma nic wspólnego z tym co widział autor na ekranie. Odradzam więc korzystanie z niego na co dzień, poza sprawdzeniem z ciekawości. Podobnie radziłem kilka lat temu w przypadku konwersji obrazu do 3D. Tego typu funkcje bywają ciekawe, jednak nie mają wiele wspólnego z wrażeniem jakie wywiera prawdziwy obraz HDR (lub analogicznie 3D).

W miejscu tym łatwo włączymy także tryb gry, który zmniejsza input lag i przydaje się do grania na konsoli. Umieszczono tutaj też Tryb Sport, którego nie powinniśmy w żadnym przypadku włączać jeżeli chcemy oglądać naturalny obraz. Powtórzę raz jeszcze dla nowych osób – transmisje sportowe wykorzystują dokładnie te same normy wizyjne co filmy, seriale i inna treść. Nie ma zatem żadnego uzasadnienia stosowanie specjalnego trybu do sportu, który podbija kolory, kontrast i ostrość, czyli w ogólnym ujęciu wypacza wierny przekaz obrazu. Chyba, że preferujemy sztuczny obraz. Zdaje sobie sprawę, że niektórym może się coś takiego podobać, zwłaszcza w tym szczególnym nastroju towarzyszącym oglądaniu meczy 

Wróćmy jednak do tego co interesuje nas najbardziej – wierne oddanie obrazu, oglądanie w takiej postaci w jakiej widział reżyser na swoim monitorze studyjnym. Zbliży nas do tego tryb “Film”. Jest to tak zwany najlepszy tryb fabryczny, który będę dalej oceniał i kalibrował, by uzyskać jeszcze lepsze barwy. Po wejściu w tryb “Film” należy dokonać kilku zmian, ponieważ domyślnie mogą być włączone funkcje działające na niekorzyść obrazu. Zacznijmy od proporcji:

Poprawne proporcje obrazu – po włączeniu funkcji Dopasuj do ekr.

Aby krawędzie obrazu nie były przycięte musimy skierować się do zakładki “Rozmiar obrazu” i włączyć funkcję “Dopasuj do ekr.”. Następnie:

Obraz -> Ustawienia Eksperckie -> Czysty obraz cyfrowy -> Wyłączony

Funkcja czysty obraz cyfrowy jest wyjątkowo paskudnym dopalaczem, który rozmywa detale obrazu. Trzeba się go jak najszybciej pozbyć. To tyle ze wstępnych konfiguracji możliwych do przeprowadzenia przez użytkownika przed profesjonalną kalibracją. Nadmienię jeszcze tylko, że do zmiany jasności obrazu nie używamy oczywiście ani suwaka kontrast, ani jasność, tylko:

 

Obraz -> Ustawienia Eksperckie -> Podświetlenie

Kalibracja, reprodukcja kolorów – SD i Full HD

Fabrycznie

Średnia deltaE barw standardowych 3,9 maksymalna 11,7
Średnia deltaE barw ze wzornika2,4maksymalna6,9
Średnia deltaE palety szarości3,6maksymalna7,2
Po zastosowaniu zalecanych powyżej ustawień, reprodukcja obrazu w trybie “Film” jest przyzwoita. Odchyły barw od norm, zapewniających wzorcowy przekaz obrazu nie są bardzo duże, poza niektórymi obszarami błękitów. Stąd błąd maksymalny na poziomie 11,7, co wydaje się bardzo groźne, jednak w praktyce nie udało mi się zaobserwować ani jednego miejsca w filmie gdzie defekt rzuciłby się w oczy. Na oko nie było widać przesytu barw, ani zbytniego zmniejszenia saturacji. Dało się jednak wyczuć nadmierne ocieplenie obrazu, czyli dominację żółci na ekranie. Drugim mankamentem była odbiegająca od optimum charakterystyka jasności. Jak widzimy na wykresie gamma pomiar jest zaniżony, a to oznacza, że obraz zbyt szybko wychodzi z czerni i nie ma tak wysokiej kontrastowości jak powinien. Jest to jednak mankament na poziomie niuansu wartego dopracowania poprzez kalibrację.

Galeria przekłamań obrazu

Wybierz ustawienia obrazu w telewizorze:
  • Tryb “Standard”
  • Najlepszy fabryczny
  • Obraz Skalibrowany
  • Referencja (studio)
Wybierz kadr z filmu:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

Jak powstaje galeria przekłamań? Opis całej procedury znajdziecie tutaj.

 

Po kalibracji

Średnia deltaE barw standardowych 2,7 maksymalna 10,4
Średnia deltaE barw ze wzornika1,2maksymalna3,5
Średnia deltaE palety szarości0,4maksymalna0,9

Kalibracja jest rzeczą, którą zdecydowanie warto przeprowadzić w przypadku KS7500. Posiada on bowiem bardzo rozbudowane możliwości regulacji, które dają fenomenalne rezultaty.

 

 

Jak widzimy na powyższych diagramach większość błędów udało się sprowadzić poniżej poziomu percepcji, a to oznacza, że oglądając obraz na wprost widzimy jego walory mniej więcej tak jak widział je reżyser w studio filmowym. Przekłamania w zagadkowym rejonie błękitów niestety pozostały, ale nadal nie udała się ich wychwycić w materiale wideo.

 

Pamiętajmy, że opis kalibracji tyczy się egzemplarza, który trafił do naszych testów. Egzemplarze takich samych telewizorów różnią się między sobą, więc te nabyte przez czytelników mogą mieć inne błędy odwzorowania barw (mogą być one większe lub mniejsze – nie ma reguły). Z tego powodu nie publikuję ustawień kalibracyjnych, bowiem są one indywidualne dla każdego telewizora i toru wideo. Zachęcam natomiast do poczytania o profesjonalnej kalibracji.

 

Więcej informacji zaczerpnąć można w: Wielkim teście kalibracji

Oraz w temacie: Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora/projektora

 

 

Pobierz pełny raport z kalibracji TV 

 

Skalowanie SD, obróbka cyfrowa

Po zaaplikowaniu zalecanych ustawień (opisanych we wstępie), KS7500 nie rozczarowuje metodami cyfrowej obróbki obrazu. Wyłączenie redukcji szumów, oraz innych zbędnych “dopalaczy” sprawiło, że obraz trafiał na ekran praktycznie w takiej formie, w jakiej został wypalony na płycie, tudzież nadany w telewizji. Bez jakichkolwiek zmian. Po ustawieniu suwaka ostrości na pozycję “0” nie miało też miejsca jakiekolwiek uwypuklanie krawędzi, czy detali obrazu. Jeżeli jednak planujemy oglądać głównie materiały poddane mocnej kompresji, na przykład z telewizji, to możemy sobie pozwolić na nieznaczne podniesienie suwaka “ostrość”, na przykład z powrotem na fabryczną pozycję “20”.
W tym miejscu będę do znudzenia powtarzał, że w dzisiejszych czasach rezultaty skalowania wyglądają niemal identycznie na wszystkich telewizorach. Twierdzenie to znalazło potwierdzenie w moim eksperymencie, którego wyniki znajdują się pod tym adresem.
Zwracam też uwagę, że skalowanie nie jest procesem podnoszącym jakość obrazu i materiał HD czy nawet SD generalnie wygląda bardzo podobnie czy to na wyświetlaczu Ultra HD, czy na Full HD. Dopiero treść natywna o wysokiej rozdzielczości pozwala odczuć wyraźną różnicę, jednak pod warunkiem, że widz znajduje się w odpowiedniej odległości od ekranu. Można ją wyliczyć z .

Kontrast i Czerń

Dzięki kalibracji, kontrast obrazu wzrósł nieco, do wartości 3100:1. Może nie budzi to szczególnego podziwu, jednak to nie koniec możliwości telewizora – oferuje on przecież funkcję lokalnego wygaszania. Warto także zaznaczyć, że mamy do czynienia z telewizorem zakrzywionym, a takie z reguły uzyskują niższy kontrast niż ich płaskie odpowiedniki. KS7500 ma jednak prawie taką samą czerń jak płaski KS8000, co się chwali.

Regulacja funkcji wygaszania strefowego znajduje się w menu “ustawienia eksperckie”. Kolorem pomarańczowym został zaznaczony tak zwany wybór redakcji, czyli tryb działania jej, który moim zdaniem daje najlepsze rezultaty.

 

Scena

(kontrast między białym kołem, a środkiem białego okręgu)Opis scenyWynik pomiaru

wygaszanie: WYŁwygaszanie: NISK.wygaszanie: WYSOKO

Duża powierzchnia czerni bez sąsiadujących detali, przy niskim kontraście łatwo dostrzec świecenie czerni3 600:112 000:156 000:1

Czerń otoczona z każdej strony detalami, wymagająca scena, poradzą z nią sobie jedynie najlepsze systemy wygaszania3 500:13 800:13 800:1

Pas w filmie sąsiadujący z obrazem o średniej jasności, przy niskim kontraście wyraźnie odcina się od ramki telewizora5 000:15 000:15 000:1

Duża powierzchnia czerni bez sąsiadujących detali, przy niskim kontraście łatwo dostrzec świecenie czerni4 100:14 900:14 900:1

 

Jak widzicie, potencjał wygaszania nie jest zbyt wysoki, ponieważ  diody rozmieszczone są na poziomych (lub jednej poziomej) krawędziach. Strefy mają więc kształt pasów rozciągających się od góry do dołu ekranu i mogą działać tylko wtedy gdy ani poniżej, ani powyżej czerni nie ma elementów obrazu. Stref jest około 10. Wyniki są prawie takie same jak w pozostałych modelach linii SUHD 2016.

 

 

Ważnym odnotowania jest jednak, że nawet przy wysokim trybie działania, system nie powodował gubienia szczegółów ani w czerniach, ani w bielach. Podsumowując, KS7500 nie oferuje może zapierającej dech w piersiach czerni, ale jest na tym polu poprawnym wyświetlaczem i o ile nie skonfrontujemy go z OLEDem, lub telewizorem LCD z podświetleniem Direct LED (nadchodzący KS9500) to prawdopodobnie wyjdzie z potyczki zwycięską ręką.

 

Równomierność ekranu

Odcień bieli był satysfakcjonująco równomierny i nie było widać żadnych związanych z nim mankamentów nawet na jednolitych tłach w filmach.

 

 

Jednorodność jasności nie była już tak dobra, jednak należy wyraźnie zaznaczyć, że problem też było raczej ciężko dostrzec, ponieważ jej spadek był równomierny od dołu do góry. Przypomina trochę to co widać na projektorach – płynny spadek jasności w stronę brzegów nie jest specjalnie uciążliwy.

 

 

UltraHD / 4K

Koniecznie kliknij i przeczytaj też artykuł o Ultra HD:

“UHD? 4K? Czym jest technologia, która podbija rynek”

 

Samsung KS7500 zapewnia wszystko w temacie kompatybilności z Ultra HD, czego użytkownik mógłby zapragnąć. No, może poza wsparciem dla Dolby Vision, którego przyszłość jest jeszcze nieznana i ciężko określić co użytkownik potencjalnie traci wybierając ekran bez certyfikacji ze strony Dolby. W każdym razie treść Ultra HD ze wszystkimi walorami (HDR, szeroka paleta barw) możemy podać zarówno przez HDMI, jak i z Internetu, tunerów wbudowanych, czy nośników pamięci masowej. Oczywiście w związku z tym posiada certyfikat Ultra HD Premium.

 

 

Certyfika Ultra HD PremiumTAKPokrycie szerokiej palety barw DCI / Rec 202095% / 74%

Obsługa rozdzielczości 3840×2160@60Hz 4:4:4TAKWsparcie dla Dolby VisionNIE

Poprawne odtwarzanie testowego kanału SAT UHDTAK

Wsparcie dla plików UHD z kodekiem HEVCTAK

Obsługa YouTube w 4KTAK

Kompatybilność z HDCP 2.2TAK – wszystkie złącza

 

Jakość efektu HDR

Koniecznie kliknij i przeczytaj też artykuł o HDR:

“HDR, Co to jest HDR, HDR10 kontra Dolby Vision”

Telewizor otrzymał certyfikat Ultra HD Premium, bowiem maksymalna jasność jaką jest w stanie osiągnąć to 1 500cd/m2. Trzeba jednak zaznaczyć, że ta ogromna wartość dostępna jest tylko i wyłącznie na planszy testowej (L20 – na takiej testy przeprowadza konsorcjum UHD Alliance) i tylko przez krótką chwilę. Po kilku sekundach jasność telewizora stabilizuje się na około 580cd/m2. Tyle KS7500 jest w stanie dostarczyć w sposób ciągły. Co jednak z najważniejszym – z filmami? Te składają się z różnych scen, o różnym wypełnieniu ekranu. Sprawdźmy zatem ile jest w stanie telewizor dostarczyć w najważniejszym teście. Więcej w temacie: Jakość efektu HDR, jak ją ocenić? Wprowadzamy własny system testowy!

 

Scena Opis sceny Jasność HDR Scena Opis sceny Jasność HDR

Najjaśniejsza ze scen, blaski słońca przekraczają jasność 2 000cd/m2550 cd/m2Bardzo ciemna scena, najłatwiejsza do odtworzenia. Jedynymi jasnymi elementami są płomienie690 cd/m2

Scena o niskiej jasności, gdzie tylko księżyc i jego odbicie ma ponadnormatywną jasność430 cd/m2Zbilansowana scena o średniej jasności nieznacznie wchodzącej w zakres HDR480 cd/m2

 

 

 

Plansza “L20”. Na takiej robione są testy konsorcjum UHD Alliance1 500 cd/m2

 

Dokładny opis powyższej procedury testowej został przedstawiony w temacie: Jakość efektu HDR, jak ją ocenić? Wprowadzamy własny system testowy! Wyniki można zinterpretować w następujący sposób (na obecny czas):

 

Jasności rzędu 500-700cd/m2 pozwalają poczuć nową jakość i duży realizm filmów. Nie są jednak one aż tak dobre, jak sugerowałaby

maksymalna jasność, zmierzona na syntetycznej planszy, co poświadczał certyfikat. W dwóch ze scen jasność była jednak znacznie niższa, co można uzasadniać obecnością czerni w okolicy jaskrawych przedmiotów. Telewizor z krawędziowym podświetleniem nie jest w stanie jednocześnie ściemnić i rozjaśnić sąsiadujących ze sobą obszarów. Telewizor najwidoczniej podejmuje decyzję, że lepiej będzie nieco ograniczyć jasność HDR by nie rozjaśnić nadmiernie czerni. Efekt HDR było zatem czuć, aczkolwiek miejscami pozostawał pewien niedosyt, który pewnie wypełni dopiero nadchodzący model KS9500. Ponadto podczas dłuższego seansu dało się zauważyć pewnie ograniczenia wynikające właśnie z czasowego limitu podtrzymania dużej jasności. Dotyczyło to głównie scen o dużym natężeniu światła. W filmie “The Smurphs 2 – Smerfy 2” na Ultra HD Blu-ray znalazło się takich wiele. Gdy dana scena była bardzo wolna, lub nie występował na niej ruch prawie wcale, telewizor po 2 – 3 sekundach wyraźnie przyciemniał się, by po chwili (gdy wystąpi ruch na ekranie) się rozjaśnić. Zjawisko bywało irytujące, gdy udało się je raz zaobserwować. Na szczęście problematyczne sceny występują rzadko.

 

Odwzorowanie szerokiej palety barw

Pokrycie szerokiej palety barw DCI 74%

Pokrycie szerokiej palety barw Rec 202095%

 

Za sprawą kwantowych kropek pokrycie poszerzonej palety barw jest bardzo dobre. Niestety nie jestem w stanie dokładnie ocenić odwzorowania kolorów, czy też poziomów jasności, ponieważ (jak wcześniej napisałem) telewizor celowo przyciemnia statyczny obraz taki jak na przykład plansze do kalibracji. Z pomiaru, który przeprowadziłem i któremu mogę zaufać wynika, że TV zawsze wyświetla odcienie zapisane w przedziale jasności do około 1400-1550 bez względu na to czy jest w stanie tyle wygenerować czy nie.

 

 

W żadnym więc wypadku nie następuje obcięcie detali w bielach, czy też ich kompresowanie. Po prostu efekt jest troszeczkę mniejszy gdy zapauzuje się film, lub gdy w scenach jest mało ruchu.

 

Odwzorowanie ruchu

Matryca flagowego Samsunga pracuje ze 120Hz odświeżaniem. Użytek z dodatkowych klatek obrazu (bo do telewizora można podać maksymalnie 60, na więcej nie pozwala złącze HDMI) robi funkcja “Auto Motion Plus”. Menu konfiguracji nie różni się od tego co obserwowaliśmy na przestrzeni ostatnich lat. Do dyspozycji mamy dwa suwaki. Jeden z nich odpowiada za płynność obrazu przy filmach (24p i 25p), drugi zaś za ostrość przy treściach wideo (50i/p i 60i/p). Jest też opcja “Wyraźny ruch (LED)” którą opiszę później.
Motion Plus Samsunga to jeden z najlepszych systemów poprawy płynności i ostrości obrazu jaki znajdziemy na rynku. Technologia ta pozwala bardzo precyzyjnie regulować stopień poprawy płynności i ostrości obrazu ruchomego. Zarówno współpraca z materiałem filmowym (24 i 25 fps), oraz video (50 i 60 fps) działa doskonale. 10 stopniowa podziałka jest idealnie wyważona, oznacza to, że z każdym kliknięciem, płynność lub ostrość obrazu poprawia się dokładnie o taką samą wartość i możemy łatwo znaleźć złoty środek (na ile poprawioną płynność filmów tolerujemy i na ile cenimy sobie ostrość ruchu względem ewentualnych artefaktów). Samych artefaktów jest z resztą niewiele nawet przy maksymalnych wartościach ustawień. Osobiście preferuję ustawienie 10/5 jeśli chcemy uzyskać ostry obraz w ruchu i polepszyć płynność filmów, ale bez powodowania efektu teatru. Zachęcam jednak każdego do samodzielnych poszukiwań optymalnego wariantu.
Koniecznie kliknij i przeczytaj artykuł o fotografiach ruchu:
“Śledząca Kamera – najlepsze kryterium odwzorowania ruchu”

 

Nazwa trybu Informacje Obraz postrzegany w ruchu
TruMotion: Wyłączony Smużenie:

bardzo duże

 

 

Maksymalna jasność:

580cd/m2Powielenie krawędzi:

brak (krawędzie rozmyte)

 

 

Poprawa płynności filmów (24p):

brakDe-Judder: dowolnie

De-Blur: 10Smużenie:

duże

 

 

Maksymalna jasność:

580cd/m2Powielenie krawędzi:

brak (krawędzie rozmyte)

 

 

Poprawa płynności filmów (24p):

płynna regulacja suwakiem “De-Blur”De-Judder: dowolnie

De-Blur: 10Smużenie:

średnie

 

 

Maksymalna jasność:

120cd/m2 (przy obniżeniu podświetlenia dla lepszej ostrości)Powielenie krawędzi:

lekki ghosting

 

 

Poprawa płynności filmów (24p):

płynna regulacja suwakiem “De-Blur”

 

Po zaaplikowaniu wyżej wymienionych ustawień smużenie znacząco maleje, aczkolwiek cały czas da się je zauważyć przy niektórych, bardziej dynamicznych, scenach. To jednak dopiero ułamek tego co oferuje nam testowany telewizor. Diody podświetlające jego matrycę są z nią w pełni zsynchronizowane. Oznacza to, że jeśli więc włączymy obraz z telewizji – 50i to zostanie on wyświetlony jako 100 fps i dokładnie 100 razy na sekundę migać będzie podświetlenie telewizora by wygasić się w czasie odświeżania się matrycy i zapalić znów gdy obraz będzie już gotowy do wyświetlenia. Podobnie gdy dostarczymy sygnał 24p lub 60p to matryca wraz z diodami przejdzie w tryb pracy 120Hz. Tego typu funkcjonalność nazywa się fachowo strobing backlight (migoczące podświetlenie) i jest formą technologii scanning backlight. Podsumowując zatem: im bardziej zmniejszymy podświetlenie tym lepsze odwzorowanie ruchu uzyskamy. Przy niskich wartościach, adekwatnych na noc (ok. 4) ostrość jest tak dobra, że telewizor mógłby stawać w szranki z najlepszymi telewizorami Sony, które od dawna słynęły z niezrównanej ostrości ruchu!

 

Technologia 3D

Od 2016 roku Samsung nie oferuje wsparcia dla technologii 3D. Zbyt małe zainteresowanie tą funkcjonalnością przyczyniło się do porzucenia jej przez lidera rynku RTV.

 

Kąty widzenia

Kąty widzenia są klasycznie nienajlepsze. Tak to jest w przypadku matryc VA. Nawet niewielkie zejście z osi obrazu powoduje zmianę barw i spadek kontrastowości. Jak na poniższym filmie:

 

 

Granie na konsoli i PC

Koniecznie kliknij i przeczytaj artykuł o dwóch sprawach:

“Input Lag, chroma 4:4:4 – czy są istotne?”

 

Input Lag

By aktywować tryb Gra, który zapewnia nam niski input lag, musimy udać się do zakładki specjalnych trybów obrazu:

 

 

Dzięki niemu opóźnienie staje się bardzo niskie:

Konsola Pomiar za pomocą Leo Bodnar Lag Tester – odwzorowuje opóźnienie input lag podczas używania konsoli do gier 22 ms

Komputer PCCałkowity czas upływający od kliknięcia myszą do reakcji na ekranie40 ms

 

Widzimy, że input lag jest wręcz fenomenalny! 22 milisekund to wartość z którą nawet zawodowcy będą czuć się komfortowo. KS7500 zadowoli zarówno graczy konsolowych jak i komputerowych.

 

Współpraca z komputerem PC

Uzykanie wyraźnych kolorowych czcionek nie stanowi najmniejszego problemu. By wyświetlić pełną chrome 4:4:4 wystarczy włączyć tylko funkcję “HDMI UHD Color”. Telewizor automatycznie przechodzi w tryb PC po wykryciu sygnału 3840x2160p60 z próbkowaniem 4:4:4 lub RGB.

 

 

Granie w rozdzielczości 4K na dużym (55″) wyświetlaczu to niezrównana przyjemność, a jest to możliwe w naszym przypadku dzięki naszej redakcyjnej maszynie:

 

 

 

Nasz redakcyjny sprzęt wyposażony jest w dwie karty GeForce GTX 980 Ti SLI powered by NVIDIA. Drugi komputer to ASUS GeForce GTX 980 przygotowany we współpracy z firmą HyperCube Stacje GraficzneKomponenty od firm Nvidia, ASUS, Intel, HyperX. Gry dostarcza nam m.in Eletronics Arts Polska oraz PlayStation Polska

 

 

System operacyjny, obsługa multimediów

Telewizory Samsung wykorzystują system operacyjny Tizen, który jest oprogramowaniem zamkniętym. Teoretycznie daje mu to mniejsze możliwości niż na przykład w Androidzie, ale w praktyce niczego tu nie brakuje, a system działa bardzo szybko. KS7500 posiada cztero-rdzeniowy procesor. Płynność interakcji testował dla Was Gmeru:

 

Dostęp do wszystkich aplikacji, złączy i ustawień jest bardzo prosty, wbrew temu co mogłoby się wydawać patrząc na bardzo okrojony z przycisków pilot. Po kliknięciu “Home” rozwija się belka, na której zlokalizowane są najczęściej używane aplikacje, oraz inne przydatne miejsca w które chcielibyśmy wejść. Co najlepsze, menu nie przerywa oglądanej audycji:

 

 

Równie przemyślana jest funkcjonalność odbioru telewizji. Przyciski “channel”, oraz “volume” działają na pilocie w trzy strony. Można je wciskać (klasycznie), a także przesuwać do góry i dołu. W przypadku dźwięku klasyczne wciśnięcie wycisza, zaś kliknięcie przycisku do kanałów przenosi nas do EPG. Wejście tam także nie przerywa oglądania programu. Dźwięk, czy obraz nie znikają nawet na chwilę. Super!

 

 

Wbudowany odtwarzacz radzi sobie ze wszystkim wraz z plikami Ultra HD z HDR i szeroką paletą kolorów. Interfejs jest ergonomiczny i bardzo szybko działa (jak większość rzeczy w systemie Tizen)

 

 

Jakość dźwięku

40 watowe głośniki, w konfiguracji 2.1, sprawują się dosyć dobrze jak na smukły telewizor. Zdecydowanie nie są jednak na tyle dobre, by oddawać efekty w filmach akcji, czy też by muzyka brzmiała na nich jak na żywo. Osobom wymagającym więcej sugeruję zakup soundbara (Samsung posiada w swojej ofercie również zakrzywione modele), lub najlepiej zestawu Hi-Fi.

 

Podsumowanie

Samsung KS7500 to dobra propozycja telewizora Ultra HD Premium, za rozsądną cenę. Wyświetlacz jest tańszy od najwyższego obecnie KS9000, a jednocześnie nie ustępuje mu w zasadzie pod żadnym względem. W prawdzie wypadł nieco gorzej w procedurze testowej HDR, jednak uzasadniałbym to raczej rozmiarem matrycy, a nie serią telewizora. Wybierając KS7500 dostajemy więc telewizor gotowy na przyszłość, a także sprawdzający się dobrze przy obecnych treściach. Dobre odwzorowanie barw i możliwości kalibracji, dobry kontrast, oraz rewelacyjne odwzorowanie ruchu, to elementy, których potrzebuje każdy wymagający widz. Graczy nie rozczaruje także input lag, który jest ekstra krótki i wynosi zaledwie 21ms. System Tizen będzie dla wielu dużą zaletą. Działa on bardzo płynnie i daje duże możliwości.

PLUSY

MINUSY

Cena referencyjna: Samsung UE43KS7500 4 599zł UE49KS7500 5 299zł UE55KS7500 6 999zł UE65KS7500 10 499zł

Sprzęt do testów dostarczyła firma Samsung

 

Przeczytaj artykuł odnośnie ocen oraz wyróżnień na HDTVPolska.com: 

Jak testujemy wyświetlacze na HDTVPolska.com? Czemu testy wyświetlaczy są najbardziej profesjonalne w Polsce i jedne z najlepszych na świecie?

 

Ekrany biorące udział w naszych testach są profesjonalnie skalibrowane i przygotowane przez http://skalibrujtv.pl/To daje nam pewność, że wyciągnęliśmy z nich maksimum możliwości! Jak kalibrujemy? Przeczytaj “Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora / projektora / monitora?” oraz “Test kalibracji”.

 

(6745)