Powrót

TVP odnowiło cyfrowo niemal 3 tysiące filmów i seriali. Klasyczne produkcje w zupełnie nowej jakości – jakie tytuły zrekonstruowano?

Telewizji Polska zakomunikowała, że w jej własnej pracowni poddano już obróbce cyfrowej niespełna 3 tysiące klasycznych produkcji. Stare filmy, seriale i programy zyskały nowe życie. Mowa o 60 tysiącach minut materiału i 1000 kilometrach taśmy filmowej, które łącznie zrekonstruowano. Jakie pozycje dostępne są już w lepszej jakości?

Rekonstrukcja cyfrowa TVP – stare filmy i seriale w lepszej jakości

Wśród zrekonstruowanych przez Telewizję Polską produkcji znajdują się kultowe seriale, filmy fabularne i dokumentalne, spektakle Teatru Telewizji i programy dla dzieci.

 „Telewizja jest kustoszem unikalnego dziedzictwa narodowego, na który składa się ponad 1,5 mln audycji w 18 telewizyjnych archiwach. W samym głównym Archiwum TVP znajduje się ich około 430 tys. na nośnikach magnetycznych i ponad 100 tys. na nośnikach światłoczułych. To właśnie materiały zapisane na taśmie światłoczułej, inaczej filmowej, dają największą możliwość rekonstrukcji obrazu” – powiedział Przemysław Herburt, dyrektor Ośrodka Dokumentacji i Zbiorów Programowych TVP.

W siedzibie Telewizji Polskiej przy ul. Woronicza w Warszawie znajduje się nowoczesna pracownia Digitalizacji i Rekonstrukcji, w której nową jakość zyskały niezapomniane przez widzów produkcje, m.in. „Lalka”, „Noce i dnie”, „Chopin. Pragnienie miłości”, „Pan Tadeusz”, „40-latek”, „Ekstradycja”, „Blisko, coraz bliżej”, „Hydrozagadka”, „Nad Niemnem”, „Najdłuższa wojna nowoczesnej Europy”, „Polskie drogi”, „Boża podszewka” oraz „Defilada”.

Zespół specjalistów od rekonstrukcji obrazu i dźwięku, edycji i korekcji barwnej, z niezwykłą precyzją pracuje nad każdą klatką filmową. To złożony proces technologiczny, który wymaga najwyższej klasy sprzętu, w tym precyzyjnych skanerów, nowoczesnych magnetofonów i specjalistycznego oprogramowania.

 „Proces rekonstrukcji cyfrowej to oczywiście wspomniane nowoczesne technologie, jednak praca ta byłaby niemożliwa bez kilkudziesięcioosobowego zespołu pracowników Ośrodka Dokumentacji i Zbiorów Programowych TVP, który dokonuje iście benedyktyńskiej pracy nadając filmom nowe życie” – dodał Przemysław Herburt.

Nad procesem digitalizacji czuwają wybitni operatorzy, często ci, którzy pracowali przy oryginalnych produkcjach. Przy „Lalce” współpracował z Telewizją Polską Tomasz Madejski, natomiast „Noce i dnie” od strony artystycznej nadzorował Grzegorz Kędzierski. Współpraca ta ma na celu nadanie filmom nowej jakości artystycznej i zachowanie tzw. efektu filmowego, który przed laty gwarantowały wielkie produkcje realizowane na taśmach światłoczułych. W rezultacie jakość zrekonstruowanych produkcji sprzed 40 lat jest często lepsza niż produkcji współczesnych.

Dzięki rekonstrukcji cyfrowej Telewizja Polska tworzy bogatą cyfrową bibliotekę, która na zawsze zabezpieczy dziedzictwo polskiej szkoły telewizyjnej i filmowej przed degradacją. Kompletną listę zrekonstruowanych tytułów można znaleźć na dedykowanej stronie.

 

Źródło: https://centruminformacji.tvp.pl/53929211/telewizja-polska-liderem-rynku-rekonstrukcji-cyfrowej


Przeczytaj więcej na temat telewizji:

(1820)