Powrót

Panasonic DX800 (TX-58DX800E) Test – Ultra HD 4K, HDR, 120Hz

Słowem wstępu

Panasonic DX800 w rozmiarze 50 i 58″ to prawie najwyższy model telewizora w ofercie Panasonic’a. Ponad nim znajduje się już tylko fenomenalny DX900, którego mieliśmy okazję testować jako pierwsi na świecie. Tańszą alternatywą, są modele z serii “7”, w szczególności DX780/DX750, których test także znajdziecie na portalu. Testowany telewizor współdzieli wiele cech właśnie z serią “7”. Mam tu na myśli matrycę (panel, oraz krawędziowe podświetlenie ekranu). Jeśli weźmiemy jednak pod uwagę wykonanie telewizora i akcesoria, to… trzeba by go zakwalifikować na pozycji flagowego modelu lub w ogóle poza konkurencją. Zobaczycie zaraz dlaczego.

 

Wygląd

DX800 przychodzi w kartonie tak dużym, że zastanawiałem się, czy aby na pewno spakowano tylko jeden wyświetlacz do środka Po zdjęciu górnej części opakowania, staje się jasne dlaczego całość ma tak duży gabaryt. Telewizor jest już złożony. Można go po prostu wyjąć i włączyć!

 

 

Jak widzicie, konstrukcja ekranu jest nietuzinkowa i to nawet bardzo. Zdecydowanie nie jest to ekran do “upchnięcia” pod ścianą. Jest tak ładny, że trzeba postawić go w widocznym miejscu. Idealnie wyglądałby na środku pomieszczenia, a z doświadczenia wiem, że wiele osób tak właśnie umiejscawia telewizor w swoim domu. Materiały, które użyto są najwyższej jakości – metal, a nie żadne jego imitacje. Wszystko wypolerowane, dopieszczone i spasowane z dokładnością do ułamka milimetra. Wygląd naprawdę robi duże wrażenie! Jeśli ktoś zastanawiałby się tak jak ja, czy tego typu podstawa pozwala pochylić ekran, to niestety, ale nie. Stopa jest sztywno skręcona z wyświetlaczem.

 

 

Połyskująca ramka, jest relatywnie wąska, jak widać na zdjęciu. Powłoka matrycy ma zaś wysoką przejrzystość. Nie jest to żadna forma satyny, tylko po prostu tafla “szkła”. Oznacza to perfekcyjną czerń w nasłonecznionym pomieszczeniu, ale i wyraźne (nie rozmyte) odbicia w ekranie. Nie jest to wada, po prostu lepsza opcja dla tych, którzy preferują doskonałą czerń. Abstrahując z resztą od praktycznych walorów powłoki przejrzystej, trzeba przyznać, że takie wykończenie po prostu pasuje znacznie lepiej do designu telewizora.

 

 

Podstawa ma rozmiar (“odcisk”) o wymiarach 137 x 35 cm. Z tyłu wyświetlacza znajdziemy także otwory do montażu na ścianie – Standard VESA 400×200. Powiem jednak szczerze, że zakup tego telewizora po to, by pozbawić go ozdobnej podstawy i zamontować na wieszaku brzmi absurdalnie. Wtedy wybrałbym po prostu model DX780/DX750.

 

Złącza i Akcesoria

Panasonic DX800 jest bogato wyposażony. Zacznę może od najciekawszego elementu – soundbara!

 

 

Listwa dźwiękowa zapewnia nową jakość brzmienia. Nieporównywalnie lepszą niż to, co można uzyskać z normalnego telewizora. Fakt, że jest elementem dedykowanym, pozwala na umieszczenie jej pod ekranem w ten sposób, że nie zostaje nawet mała szczelina między urządzeniami. Więcej o jakości dźwięku w kolejnych akapitach. Telewizor obsługujemy dwoma pilotami. Pierwszy z nich to klasyczna konstrukcja, w metalowym wykonaniu. Pilot multimedialny jest wisienką na torcie. Posiada dobrze działający gładzik, oraz mikrofon do wydawania komend głosowych.

 

 

W kwestii złączy mamy do dyspozycji cztery gniazda HDMI 2.0a (4K 60/50p z technologią HDCP 2.2), jedno złącze USB umieszczone na bocznej ścianie, oraz dwa kolejne z tyłu. Tam znajdziemy też złącze component, optyczne wyjście audio, oraz ethernet. Do tego możliwość umieszczenia dwóch modułów dostępu CI Plus 1.3 np. dla telewizji satelitarnej nc+ czy kablowej UPC. Z tunerów znalazły się tutaj wszystkie opcje czyli DVB-T, DVB-T2, DVB-S (x2) oraz DVB-C. Całość możemy zasłonić dostarczoną przez producenta osłoną na kable. Telewizor pozwala na odtwarzanie obrazów 3D (technologia aktywna) jednak okularów nie znajdziemy w zestawie.

 

 

Testy syntetyczne

Rozdzielczość i przekątna ekranu 3840×2160, 58″
Typ matrycy LCD z podświetleniem PFS LED typ. VA
Odświeżanie matrycy (min. 120Hz zalecane do oglądania sportu): 120Hz
Kontrast ANSI, bez wygaszania (więcej – lepiej): 3 500:1
Kontrast w filmach (więcej – lepiej): średni: 4 500:1 max: 5 800:1 min: 3 500:1
Maksymalna jasność po kalibracji (SDR) 450cd/m2
Odbicia od ekranu duże, ekran przejrzysty
Błędy barw po kalibracji (mniej – lepiej) średnia dE: 0,6 maks. dE: 1,6
Średnia jakość efektu HDR (więcej – lepiej, maks – 10 000cd/m2) 450cd/m2
Input Lag (ważne dla graczy, mniej – lepiej) 42ms w trybie gra, 110ms w trybie standardowym
Pełna rozdzielczość koloru PC – 4:4:4 (wyraźne czcionki, po podłączeniu PC) tak, w trybie gra
Poprawna obsługa klatkaży 24Hz TAK, 50Hz TAK, 60Hz TAK
Obsługa 10 bitowego koloru Tak

Matryca, zalecane ustawienia

Koniecznie kliknij i przeczytaj też artykuł o matrycach:

“IPS vs VA czyli którą matrycę wybrać”

Panasonic DX800 to kolejny wyświetlacz wyposażony w 120Hz matrycę typu VA ze specjalizowanym podświetleniem PFS LED. Diody rozmieszczone są krawędziowo i są pokryte dwubarwnym luminoforem (technologia PFS), który pozwala uzyskać szerszą paletą barw, potrzebną do dobrego odtwarzania filmów Ultra HD. 

 

 

Zalecane ustawienia

Telewizor posiada certyfikat THX, oraz certyfikat ISF. Rozmowę o ustawieniach obrazu warto rozpocząć od omówienia tych cech.

 

Certyfikat ISF gwarantuje, że telewizor posiada dwa banki pamięci (jeden do ustawień dziennych, drugi do nocnych), na których można przeprowadzić kalibrację oddzielnie dla każdego złącza. Po przeprowadzeniu profesjonalnej kalibracji, technik (lista certyfikowanych kalibratorów w Polsce) może zablokować te tryby specjalnym pinem i zmienić ich nazwę na ISF-Dzień oraz ISF-Noc (fabrycznie nazywają się one Profesjonalny-1 i -2).

 

Certyfikat THX oznacza zaś obecność dwóch, fabrycznie definiowanych, trybów – dziennego i nocnego. Tryby te powinny zapewniać reprodukcję obrazu zbliżoną do studyjnej. Są zatem pewnym przybliżeniem tego co można uzyskać po kalibracji ustawień ISF. Naturalnie więc, mojej ocenie najlepszego trybu fabrycznego, podlegać będzie właśnie “THX-Cinema”. Po wybraniu go w menu warto upewnić się też, że zostały wyłączone następujące funkcje mające negatywny wpływ na obraz:
Warto też sprawdzić, czy obraz jest poprawnie mapowany na ekranie, to jest czy nie są obcinane jego krawędzie:

 

Kalibracja, reprodukcja kolorów – SD i Full HD

Fabrycznie

Średnia deltaE barw standardowych 3,5 maksymalna 7,3
Średnia deltaE barw ze wzornika 3,4 maksymalna 7,2
Średnia deltaE palety szarości 4,4 maksymalna 7,2
 
Fabryczny tryb THX posiada nieco zaniżoną gammę (2.2), co jest typowe, ponieważ tak przewiduje certyfikacja firmy THX. W moim uznaniu nie jest to jednak najlepszy wybór, bowiem nie daje takiej głębi i kontrastowości obrazu jak gamma 2.35, do której kalibrowane są monitory studyjne. Poza tym odcień obrazu jest nieco schłodzony. Dominuje barwy lekko zimne. To akurat przekłamanie w “bezpieczną stronę”. Nadmierne ocieplenie, lub przesunięcie odcienia w kierunku zieleni lub różu jest ewidentnie przeszkadzające, natomiast ochłodzenie – mniej. Suma summarum barwy są oddawane dosyć dobrze w trybie THX, jednak pozostaje do wyeliminowania kilka przekłamań.
 

Galeria przekłamań obrazu

Wybierz ustawienia obrazu w telewizorze:
  • Tryb “Standard”
  • Najlepszy fabryczny
  • Obraz Skalibrowany
  • Referencja (studio)
Wybierz kadr z filmu:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

 

Po kalibracji

Średnia deltaE barw standardowych 0,6 maksymalna 1,9
Średnia deltaE barw ze wzornika 0,6 maksymalna 1,6
Średnia deltaE palety szarości 0,3 maksymalna 0,7
 
Certyfikat ISF zapewnia Panasonicowi DX800 dostęp do trybów “Profesjonalnyl1 i l2”, które można kalibrować przez złącze serwisowe. Tak też właśnie przebiegła kalibracja tego modelu:
 

 

Po kalibracji dodatkowe tryby mogą zostać zablokowane specjalnym pinem, a ich nazwa zmieniona na ISF-Dzień, oraz ISF-Noc. To jednak nie wszystko co odróżnia DX800 od modeli niższych. Wyświetlacz posiada lepszy procesor, linearyzujący matrycę za pomocą precyzyjnych tablic 3D LUT (8192 rejestrów). W prawdzie do samych tablic nie ma dostępu, jednak dzięki nim można uzyskać znacznie lepsze rezultaty po kalibracji ISF. Widzimy z resztą po skrajnie niskich wartościach błędów deltaE – ten wyświetlacz oddaje barwy dosłownie tak jak monitor w studio po odpowiedniej kalibracji. To myślę, że najlepsza rekomendacja. Wszystkim purystom obrazu, którzy chcą by kolory były dosłownie perfekcyjnie oddane polecam ten telewizor. Trzeba jednak wspomnieć, że modele niższe, bez certyfikatów, oraz zaawansowanych procesorów radzą sobie tylko nieznacznie gorzej.

 

Pamiętajmy, że opis kalibracji tyczy się egzemplarza, który trafił do naszych testów. Egzemplarze takich samych telewizorów różnią się między sobą, więc te nabyte przez czytelników mogą mieć inne błędy odwzorowania barw (mogą być one większe lub mniejsze – nie ma reguły). Z tego powodu nie publikuję ustawień kalibracyjnych, bowiem są one indywidualne dla każdego telewizora i toru wideo. Zachęcam natomiast do poczytania o profesjonalnej kalibracji.

 

Więcej informacji zaczerpnąć można w: Wielkim teście kalibracji

Oraz w temacie: Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora/projektora

 

Pobierz pełny raport z kalibracji TV 

 

Skalowanie SD, obróbka cyfrowa

Po zaaplikowaniu zalecanych ustawień (opisanych we wstępie), DX800 może pochwalić się bardzo dobrą obróbką obrazu. Wyłączenie redukcji szumów, oraz innych zbędnych “dopalaczy” sprawiło, że obraz trafiał na ekran praktycznie w takiej formie, w jakiej został wypalony na płycie, tudzież nadany w telewizji. Bez jakichkolwiek zmian. Po ustawieniu suwaka ostrości na pozycję “0” nie miało też miejsca jakiekolwiek uwypuklanie krawędzi, aczkolwiek w trybie THX nawet ustawienie domyślne (30) nie powoduje zbędnych przeostrzeń. Jeżeli jednak planujemy oglądać głównie materiały poddane mocnej kompresji, na przykład z telewizji, to możemy sobie pozwolić na nieznaczne podniesienie suwaka “ostrość”..
 
 
W tym miejscu będę do znudzenia powtarzał, że w dzisiejszych czasach rezultaty skalowania wyglądają niemal identycznie na wszystkich telewizorach. Twierdzenie to znalazło potwierdzenie w moim eksperymencie, którego wyniki znajdują się pod tym adresem.
 
Zwracam też uwagę, że skalowanie nie jest procesem podnoszącym jakość obrazu i materiał HD czy nawet SD generalnie wygląda bardzo podobnie czy to na wyświetlaczu Ultra HD, czy na Full HD. Dopiero treść natywna o wysokiej rozdzielczości pozwala odczuć wyraźną różnicę, jednak pod warunkiem, że widz znajduje się w odpowiedniej odległości od ekranu. Można ją wyliczyć z .
 

Kontrast i Czerń

Kontrast naturalny wyświetlacza wynosi 3500:1. To wartość po kalibracji, zmierzona na planszy ANSI. Panasonic DX800 posiada podświetlenie krawędziowe, jak zaznaczyłem na wstępie, co nie daje mu wysokiego potencjału do uzyskania wyższego kontrastu, jednak producent zrobił co się dało i zaimplementował w nim funkcję wygaszania lokalnego. Znajduje się ona dokładnie w tym miejscu menu:

 

Funkcja lokalnego wygaszania znajduje się w Menu -> Obraz -> Sterowanie adapt. podśw.

 

Jak widzicie, system lokalnego wygaszania ma trzy tryby działania i jeden z nich akcentuję kolorem pomarańczowym jako zalecany wybór. W tym jednak przypadku nie ma jednoznacznie najlepszego wariantu. Dlaczego? O tym dowiecie się zaraz. Przejdźmy więc do sekwencji testowej:

 

Scena

(kontrast między białym kołem, a środkiem białego okręgu)

Opis sceny Wynik pomiaru
wygaszanie: WYŁ wygaszanie: MINIMUM wygaszanie: POŚREDNIE wygaszanie: MAKSYMALNE
Duża powierzchnia czerni bez sąsiadujących detali, przy niskim kontraście łatwo dostrzec świecenie czerni 3 500:1 3 300:1 3 300:1 19 000:1
Czerń otoczona z każdej strony detalami, wymagająca scena, poradzą z nią sobie jedynie najlepsze systemy wygaszania 4 800:1 4 800:1 4 900:1 7 900:1
Pas w filmie sąsiadujący z obrazem o średniej jasności, przy niskim kontraście wyraźnie odcina się od ramki telewizora 5 700:1 5 600:1 5 700:1 5 800:1
Duża powierzchnia czerni bez sąsiadujących detali, przy niskim kontraście łatwo dostrzec świecenie czerni 3 900:1 3 900:1 3 900:1 5 100:1
 
Ustawienie wygaszania na Minimum wprowadza jedynie lekką dynamiczną kontrolę podświetlenia. Jest to jednak forma niestrefowa. Ekran przygasza się jako całość. W prawdzie wzmaga to doznania kontrastu, ale tylko niewiele. Telewizor broni się jednak wysokim kontrastem naturalnym matrycy. W trybie Pośrednim i szczególnie w Maksymalny wartości kontrastu wzrastają dosyć znacznie, jednak jest w tym pewien szkopuł. W zasadzie nie ma tu niezależnych stref wygaszania. Wzrost kontrastu powodowany jest sztucznym podbijaniem kontrastu, co w rezultacie powoduje zlewanie się jasnych tonów.
 
Osobiście więc preferowałbym wygaszanie wyłączyć, lub ustawić na minimum. Obraz ma i tak swoją głębie i plastykę. Choć oczywiście nie taka jak w oledach, czy telewizorach z podświetleniem direct led, ale jest dobrze.

 

Degradacja obrazu przez lokalne wygaszanie

W związku z agresywnym działaniem funkcji wygaszającej, postanowiłem pokazać jak wygląda degradacja odcieni przy najwyższych ustawieniach.

 

Tryb funkcji wygaszania Wyłączony Minimum Pośredni Maksimum
Zdjęcie obrazu
Opis działania Zdjęcie prezentuje obraz referencyjny (po kalibracji) bez lokalnego wygaszania. Do niego należy porównywać dalsze zdjęcia. Brak zmian w jakości obrazu, lekka zmiana jasności. Lekka zmiana jasności i nieznaczne skompresowanie tonów. Dosyć duży spadek jakości, najjaśniejsze tony obrazu zlewają się ze sobą.

 

Równomierność ekranu

W domenie odcienia obrazu, równomierność jest zdecydowanie satysfakcjonująca. Niestety gorzej w kwestii jasności. Dysproporcje dochodzą nawet do 60% na dolnych brzegach ekranu. Przy bardziej jednolitych tłach da się to niestety zauważyć.

 

 

Tak wygląda to procentowo:

 

 

Ultra HD / 4K

Koniecznie kliknij i przeczytaj też artykuł o Ultra HD:

“UHD? 4K? Czym jest technologia, która podbija rynek”

 

Koniecznie kliknij i przeczytaj też artykuł o HDR:

“HDR, Co to jest HDR, HDR10 kontra Dolby Vision”

 

Panasonic DX800 zapewnia kompatybilność z treścią Ultra HD. Wraz ze wszystkimi walorami (HDR, szeroka paleta barw) potrafi ją odtworzyć zarówno przez HDMI, jak i z nośników zewnętrznych, streamingu i tunerów. Telewizor nie posiada jednak certyfikatu UHD Premium, ponieważ nie uzyskuje jasności wyższej niż 1 000cd/m2, choć pokryciem palety barw spełnia wymagania. W następnych akapitach sprawdzę w specjalnej sekwencji ile dokładnie jest w stanie z siebie wykrzesać w jasnych “HDRowych” blaskach. Panasonic nie wspiera także normy Dolby Vision, jednak w obecnej chwili materiały wspierające to rozszerzenie standardu HDR odnaleźć można jedynie w pojedynczych filmach na Netflix. Tytuły wydawane na nośnikach Ultra HD Blu-ray, korzystają z “bazowej” normy HDR10, którą telewizor wspiera doskonale.

 

Przypomnę jeszcze tylko, że wsparcie dla HDR należy włączyć w menu konfiguracji telewizora. Domyślnie jest ono wyłączone. Wizyta w menu sugeruje, że tylko dwa pierwsze gniazda HDMI pozwalają na dostarczenie tego typu treści:

 

To ustawienie należy zmienić żeby działał HDR przez HDMI

 

Po aktywowaniu funkcji telewizor automatycznie przełącza się w tryb HDR po wykryciu sygnału:

 

 

Obsługa HDR jest bezproblemowa!

Certyfika Ultra HD Premium NIE
Pokrycie szerokiej palety barw DCI / Rec 2020 95% / 79%
Obsługa rozdzielczości 3840×2160@60Hz 4:4:4 TAK
Wsparcie dla Dolby Vision NIE
Poprawne odtwarzanie testowego kanału SAT UHD TAK
Wsparcie dla plików UHD z kodekiem HEVC TAK
Obsługa YouTube w 4K TAK
Kompatybilność z HDCP 2.2 TAK – wszystkie złącza

 

Jakość efektu HDR

Koniecznie kliknij i przeczytaj też artykuł o HDR:

“HDR, Co to jest HDR, HDR10 kontra Dolby Vision”

 

 

Scena Opis sceny Jasność HDR Scena Opis sceny Jasność HDR
Najjaśniejsza ze scen, blaski słońca przekraczają jasność 2 000cd/m2 520 cd/m2 Bardzo ciemna scena, najłatwiejsza do odtworzenia. Jedynymi jasnymi elementami są płomienie 475 cd/m2
Scena o niskiej jasności, gdzie tylko księżyc i jego odbicie ma ponadnormatywną jasność 430 cd/m2 Zbilansowana scena o średniej jasności nieznacznie wchodzącej w zakres HDR 390 cd/m2
Plansza “L20”. Na takiej robione są testy konsorcjum UHD Alliance 540 cd/m2

 

Dokładny opis powyższej procedury testowej został przedstawiony w temacie: Jakość efektu HDR, jak ją ocenić? Wprowadzamy własny system testowy! Wyniki można zinterpretować w następujący sposób (na obecny czas):
  • 350 cd/m2 - minimum, by w ogóle było widać, że jest to obraz z efektem HDR
  • 351 – 500 cd/m2 - przedział w którym da się odczuć wyższą jasność i większą ilość detali w bielach, ale nie ma jeszcze przepaści względem treści SDR
  • 501 – 750cd/m2 - zaczyna się robić przyjemnie, czuć, że obcujemy z nową jakością obrazu
  • 751 – 1 000 cd/m2 - efekt HDR jest wyraźnie odczuwalny, ilość detali w jaskrawych polach jest bardzo duża
  • 1 001 – 1 500 cd/m2 - efekt HDR w pełnej krasie, osoby stykające się z tym po raz pierwszy robią WOW   
  • > 1 500 cd/m2 - pieśń przyszłości, sam czekam na wyświetlacz, który będzie w stanie pokazać efekt HDR w takim wymiarze.

Podobnie jak w przypadku DX750, HDR ma szczytową jasność w okolicach 500cd/m2. Nie jest to bardzo wysoki wynik, jednak dużym plusem Panasonic’a jest to, że wartość ta może być utrzymana stabilnie. Nie ma zatem żadnych skoków jasności, czy pulsowania ekranu, co zdarza się w telewizorach konkurencji. Filmy w HDR robią wrażenie nowej jakości obrazu i przykuwają wzrok. Nie zapierają jednak tak tchu w piersiach jak na DX900. 

 

 

Mając już kilka testów tegorocznych wyświetlaczy za sobą, jasno nasuwa się refleksja – jeżeli interesuje nas efekt HDR w pełnej krasie, to musimy wybierać flagowe modele telewizorów. W przeciwnym razie otrzymamy wyłącznie jego mniejszą lub większą namiastkę. DX800 radzi sobie z HDR, ale pełnia szczęścia jest dopiero na modelu wyższym.

 

Odwzorowanie szerokiej palety barw

Fabrycznie

 

Po kalibracji

 

W fabrycznych ustawieniach THX-Cinema, w trybie HDR, obraz ma coś w sobie z przekłamań fabrycznego trybu w Full HD/SDR. Biel jest nieznacznie ochłodzona i gamma trochę za niska. To drugie oczywiście rzuca się mniej w oczy niż wcześniej, bowiem filmy mają i tak piorunującą kontrastowość, jednak jest to nadal odstępstwem od normy. Po skalibrowaniu widać przewagę (w kwestii kontrastu) na korzyść nowego trybu. Telewizory Panasonic nie pozwalają jednak na przechowywanie ustawień dla Ultra HD na tym samym banku pamięci (tak jak np. z ustawieniami 3D). Oznacza to, że jeśli chcemy wykonać kalibrację UHD to musimy zapisać ją np. na drugim trybie “Profesjonalny” i przełączać ręcznie. 

 

Kolejnym krokiem, po dopracowaniu gammy i balansu bieli, było obniżenie saturacji barw. Te były nieco zbyt żywe i krzykliwe w fabrycznych ustawieniach. Po kalibracji treść z HDR wyglądała bardzo naturalnie. Wciąż jednak trwa proces uczenia się jak powinny poprawnie wyglądać filmy Ultra HD. Z wykresu charakterystyki jasności wynika także, że telewizor pokazuje wszystkie detale aż do 1 000cd/m2, pomimo, że fizycznie nie zapewnia takiej jasności. Dzięki temu jednak, przejścia tonalne są płynne i nie ma twardych wypaleń w bielach. DX800 chwali się także najbogatszym pokryciem palety barw – aż 95 / 79% pokrycia chyba tegoroczny rekord, lub ścisła czołówka.

 

Subiektywnie z oglądania treści Ultra HD

Choć HDR nie robił tak dużego wrażenia, jakie chciałbym odnosić patrząc na obraz, to wierne barwy, oraz wysoka rozdzielczość obrazu pozwalały cieszyć się nową jakością seansów.

 

 

Odwzorowanie ruchu

Matryca DX800 ma 120Hz odświeżanie, oraz wyposażona jest dodatkowo w system strobującego podświetlenia (scanning backlight). Oczywiście wykorzystanie tych możliwości matrycy możliwe jest tylko i wyłącznie dzięki systemowi poprawy płynności i ostrości ruchu, bowiem materiały, które podajemy nie mają przecież 120fps. Przeważnie są to filmy (24fps), lub materiały wideo (50/60fps). W przypadku Panasonic’a system ten nazywa się Inteligent Frame Creation i jak już wiecie, po teście flagowego modelu, w 2016 roku jest on bardzo rozbudowany i dopracowany względem modeli z 2015. Menu konfiguracji jest zakładką, która wygląda tak:
 
Zakładka Intelligent Frame Creation – to tu ustawiamy płynność ruchu.

 

Redukcja smużenia to nic innego jak obróbka materiałów wideo (50/60fps), a Płynność filmu to stopień poprawy płynności materiałów (24/25fps). Za pomocą tego pierwszego zmniejszymy smużenie, na przykład przy transmisjach sportowych. To drugie zmniejszy skokowość ruchu. Zalecanym przeze mnie ustawieniem jest 10/5 z włączonym Clear Motion. Ta ostatnia funkcja to właśnie strobujące podświetlenie (scanning backlight). Zobaczmy teraz jak telewizor przechodzi sekwencję testową:

 

Koniecznie kliknij i przeczytaj artykuł o fotografiach ruchu:
“Śledząca Kamera – najlepsze kryterium odwzorowania ruchu”

 

Nazwa trybu Informacje Obraz postrzegany w ruchu
IFC: Wyłączony Smużenie:

bardzo duże

 

 

Maksymalna jasność:

450cd/m2

Powielenie krawędzi:

brak (krawędzie rozmyte)

 

 

Poprawa płynności filmów (24p):

brak

Redukcja smużenia: 10

Płynność filmu: Dowolnie

Clear motion: Wyłączone

Smużenie:

umiarkowane

 

 

Maksymalna jasność:

450cd/m2

Powielenie krawędzi:

brak (krawędzie rozmyte)

 

 

Poprawa płynności filmów (24p):

płynna regulacja suwakiem “Płynność filmu”

Redukcja smużenia: 10

Płynność filmu: Dowolnie

Clear motion: Włączony

Smużenie:

nieznaczne

 

 

Maksymalna jasność:

120cd/m2 (przy obniżeniu podświetlenia dla lepszej ostrości)

Powielenie krawędzi:

lekki ghosting

 

 

Poprawa płynności filmów (24p):

płynna regulacja suwakiem “Płynność filmu”

 

Patrząc na powyższą sekwencję testową, nasuwa się oczywisty wniosek, że DX800 radzi sobie bardzo dobrze z odwzorowaniem ruchu, jak z resztą na 120Hz telewizor przystało. Po włączeniu “Clear Motion” ostrość wzrasta jeszcze bardziej i uzależniona jest od pozycji suwaka podświetlenie. Im niżej z nim zejdziemy tym impuls staje się krótszy, a obraz ostrzejszy. Gdyby ktoś zastanawiał się tak jak ja, po co w ogóle producent dał możliwość wyłączenia funkcji strobującego podświetlenia (a nie uzależnił jej wyłącznie od pozycji suwaka “Podświetlenie” tak jak to typowo się robi), to odpowiedź na pytanie nasuwa się po chwili testów – diody WCP-LED mają trochę dłuższy czas reakcji niż zwykłe białe diody LED, czy kropki kwantowe. Z tego względu po ich wygaszeniu trwa jeszcze przez krótką chwilę emisja czerwonego światła. W konsekwencji za obiektem pojawia się lekki duszek (uchwycony na ostatnim zdjęciu). Może się także zdarzyć, że przy szybkim przesunięciem wzrokiem od lewej do prawej krawędzi ekranu zobaczymy coś w rodzaju tęczy (jak na projektorze DLP). Dlatego istnieje możliwość zablokowania funkcji, jeśli komuś miałoby to przeszkadzać.

 

Kąty widzenia

Jak to zazwyczaj bywa w przypadku matryc VA, kąty widzenia nie są mocną stroną, szczególnie w przypadku telewizora o specjalizowanym podświetleniu, które poszerza paletę barw. Tak jest w przypadku DX800. Nawet po lekkim zejściu z osi widać już dużą zmianę odcienia obrazu i spadek kontrastowości. Zobaczcie zresztą sami na nagraniu.

 

 

Granie na konsoli i PC

Koniecznie kliknij i przeczytaj artykuł o dwóch sprawach:

“Input Lag, chroma 4:4:4 – czy są istotne?”

 

Do współpracy z komputerem lub konsolą najlepiej sprawdza się tryb Gra, który włączamy w menu “Ustawienia opcji”. Zapewnia on najmniejsze opóźnienie wejścia, oraz chrome 4:4:4, dzięki której drobne kolorowe czcionki mają dobrą czytelność:

 

 

Nie do końca zrozumiałym jest dla mnie do czego został stworzony tryb “Pure Direct” zarówno ten 1080p jak i 4K. Nie daje on nic ponad to co “tryb Gra”, a jednocześnie podnosi input lag o około 15 milisekund. We wcześniejszych genereacjach telewizorów możliwe było używanie upłynniacza wraz z tą opcją. Teraz nie – pozostaje więc ona czystą ciekawostką.

 

Input Lag

Konsola Pomiar za pomocą Leo Bodnar Lag Tester – odwzorowuje opóźnienie input lag podczas używania konsoli do gier 42 ms
Komputer PC Całkowity czas upływający od kliknięcia myszą do reakcji na ekranie 54ms

 

Poziom 42 ms przy Full HD podczas grania na konsoli nie jest może rekordowy ale w większości przypadków nie powinien być odczuwalny.

 

Współpraca z komputerem PC

By telewizor spisywał się jako monitor należy włączyć “Tryb Gra” jak wspomniałem powyżej. Dzięki niemu małe kolorowe czcionki będą czytelne jak na klasycznym monitorze komputerowym. Opóźnienie całego systemu na poziomie 54ms w Ultra HD nie pozwoliło zbytnio odczuć laga.

 

Chroma 4:4:4 w trybie Gra.

 

 

Nasz komputer bez problemu wykrył Panasonica DX800 i pozwolił ustawić rozdzielczość 4K w 60Hz. Oczywiście przez port HDMI 2.0a

 

A jak się gra na takim ekranie w gry w rozdzielczości 4K? Co tu dużo pisać: jest to dużo większy rozmiar niż typowy monitor, nawet 32″. Wrażenia są niesamowite a granie na telewizorze w pełni przygotowanym na współpracę z PC UHD to czysta przyjemność.

 

 

Nasz redakcyjny sprzęt wyposażony jest w dwie karty GeForce GTX 980 Ti SLI powered by NVIDIA. Drugi komputer to ASUS GeForce GTX 980 przygotowany we współpracy z firmą HyperCube Stacje GraficzneKomponenty od firm Nvidia, ASUS, Intel, HyperX. Gry dostarcza nam m.in Eletronics Arts Polska oraz PlayStation Polska

 

System operacyjny, obsługa multimediów

Panasonic DX800 oparty jest na systemie operacyjnym Firefox OS, który jest rozbudowany i zapewnia mu duże możliwości. Wbudowany player obsługuje następujące formaty i kontenery: AVI/HEVC/MKV/WMV/MP4/M4v/FLV/3GPP/VRO/VOB/TS/PS, MP3/AAC/WMA Pro/FLAC/Apple Lossless/WAV, JPEG/MPO. Interfejs wizualnie nie należy jednak do najbardziej atrakcyjnych. Szczegółowo o działaniu systemu opowie wam Gmeru w swoim ośmio-minutowym wystąpieniu:

 

 

DX800 posiada też fenomenalną funkcję TV Anywhere, która pozwala na streaming z tunerów wbudowanych w telewizor, prosto na ekran naszego smartfona. Bez względu na to gdzie się znajdujemy i nawet gdy telewizor jest w trybie Standby.

 

 

W telewizor wbudowano podwójne tunery telewizji naziemnej (DVB-T/T2) oraz kablowej (DVB-C). Są też dwa miejsca na karty CI 1.3. Skanowanie następuje w prosty sposób podczas instalacji i inicjalizacji nowego TV. Podczas wyboru kablówki mamy do dyspozycji predefiniowaną listę nadawców np. UPC. Ekran bez problemu radzi sobie także z odbiorem HbbTV. Do telewizora możemy podłączyć zewnętrzny dysk twardy i nagrywać audycje lecące w telewizji. Niestety wygląd interfejsu pozostawia trochę do życzenia. Zobaczcie sami.

 

 

Jeżeli oferowany Smart TV przez producenta to dla Ciebie za mało, polecamy:

“Intel Compute Stick – komputer PC wielkości pendrive’a”

 

Jakość dźwięku

Panasonic DX800 jest prawdopodobnie jedynym telewizorem w tym roku, o którego dźwięku można powiedzieć, że jest zadowalający! Dołączony do zestawu soundbar posiada 12-torowy głośnik pryzmatyczny, chłodzony poczwórnym radiatorem. Moc zestawu to 40 W (10 W x 2 + 10 W x 2). W prawdzie wartość ta nie budzi podziwu, ale kluczowy jest tak naprawdę rozmiar membran i wielkość samych głośników – znacznie większa niż w przypadku gdy są wbudowane w telewizor. Dzięki temu dźwięk w programach telewizyjnych jest na naprawdę niezłym poziomie. Kanały muzyczne nie brzmiały płasko jak zwykle. Przyjemność płynęła więc nie tylko z obrazu, ale i z dźwięku. Jeśli ktoś jest jednak miłośnikiem dobrego kina, to trzeba uczciwie stwierdzić, że pewnie na tym nie poprzestanie i będzie mimo wszystko chciał wzbogacić system o pełno-zakresowe kolumny, czy duży subwoofer. Większości osób

wystarczy jednak dołączone rozwiązanie.

 

 

Podsumowanie

Panasonic’a DX800 cechują te same walory obrazu co DX750. Jedyna praktyczna różnica sprowadza się właściwie do odwzorowania kolorów. Tryby ISF, oraz zaawansowany procesor 3D LUT dają DX800 jeszcze lepsze odwzorowanie barw i potencjał do kalibracji. Docenią to najwięksi miłośnicy wysokiej jakości obrazu. Oprócz tego telewizor dostarcza dobrą (aczkolwiek nie najlepszą w klasie) czerń i wsparcie dla Ultra HD (HDR i szeroka paleta barw). Przy odwzorowywaniu szybkiego ruchu, czy działaniu jako ekran do konsoli / PC UHD sprawdza się też bardzo dobrze. Jest jednak inny, znacznie większy, powód, dla którego nabywca miałby zdecydować się właśnie na DX800 – wykonanie wyświetlacza. Jest to zdecydowanie najlepiej prezentujący się, tegoroczny, telewizor jaki testowałem. Idealnie przyozdobi on nowoczesny dom, czy loft, stojąc na środku pomieszczenia. Dołączony soundbar znacząco poprawi dźwięk i nie zabierze miejsca, a dołączone metalowe piloty jeszcze bardziej podkreślą jego klasę. Wyszczególnienie ewidentnie słabych stron tego produktu jest trudne. W zasadzie można by oczekiwać jeszcze lepszego HDR’a, czerni, czy równomierności obrazu, w tej półce cenowej. Mam jednak wrażenie, że podczas projektowania linii DX800, producentowi nie chodziło jedynie o maksimum jakości obrazu (na tym skupiono się w modelu DX900), zaś testowany telewizor miał za zadanie nie tylko dobrze świecić, ale i rewelacyjnie wyglądać.

PLUSY

MINUSY

Cena referencyjna: Panasonic TX-58DX800E 10 999zł / TX-50DX800E 9 899zł
 
Sprzęt do testów dostarczyła firma Panasonic
 
 

Przeczytaj artykuł odnośnie ocen oraz wyróżnień na HDTVPolska.com: 

Jak testujemy wyświetlacze na HDTVPolska.com? Czemu testy wyświetlaczy są najbardziej profesjonalne w Polsce i jedne z najlepszych na świecie?
 
 

Ekrany biorące udział w naszych testach są profesjonalnie skalibrowane i przygotowane przez http://skalibrujtv.pl/To daje nam pewność, że wyciągnęliśmy z nich maksimum możliwości! Jak kalibrujemy? Przeczytaj “Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora / projektora / monitora?” oraz ”Test kalibracji”.

(4828)