Słowem wstępu
UH8507 to pośredni model z linii premium LCD w ofercie firmy LG. Linia ta, zwana Super UHD cechuje się przede wszystkim matrycą RGB, o pełnej rozdzielczości 3840 x 2160 (w odróżnieniu od niższych modeli opartych o matryce WRGB), wspiera HDR (także Dolby Vision), oraz szeroką paletę barw. Innymi słowy jest w pełni kompatybilna z najnowszymi standardami. Model UH8507 występuje w trzech rozmiarach – 49″, 55″ i 65″. W dniu dzisiejszym pod lupę biorę ten średni (55″).
Cały lineup wyświetlaczy LG na 2016 rok w poniższej tabeli:
Wygląd
Wykonanie telewizora jest adekwatne do jego segmentu – zarówno wizualnie jak i w dotyku czuć, że jest to wyświetlacz wysokiej klasy. Materiały, które zastosowano to przede wszystkim aluminium. Cała stopa wykonana jest z metalu, nie ma żadnych imitacji.
Ramka wyświetlacza jest bardzo wąska, aczkolwiek matryca zaczyna się nieco głębiej. Przykryta jest jednak taflą monolitycznego szkła, co daje wrażenie, że ramki praktycznie nie ma. Powłoka ekranu jest wyraźnie zmatowiona. Można by ją nazwać satynową, ale z naciskiem na mat. Dzięki temu lepiej rozprasza przedmioty odbijające się w ekranie. Nie drażnią one tak bardzo widza. Nie zapewnia jednak tak smoliście głębokiej czerni w dzień jak panele błyszczące.
Podstawa jest dosyć wąska w stosunku do całości telewizora. Dzięki temu nie powinno być problemu z umiejscowieniem telewizora na szafce. Jest ładna – nie przesadzona, półokrągła, stabilna. Ekran jest też przystosowany do montażu na wieszaku – standard VESA 300 x 300.
Jeśli chcielibyśmy powiesić telewizor na ścianie to polecamy uchwyt Vogels:
|
|
W tym przypadku polecamy np. uchwyt obrotowy firmy Vogel’s. Telewizor testowaliśmy z modelem W53080.
Złącza i Akcesoria
Wszystkie złącza HDMI (łącznie 3), oraz USB (3 złącza) zostały wyprowadzone na bok. Może to utrudnić schowanie kabli HDMI za telewizorem – jeśli posiadamy bardzo grube kable nie dadzą rady zakręcić. Proponowałbym więc nie przesadzać z grubością przewodów, jeśli stoimy przed zakupem ich. Na jakość obrazu to i tak nie wpłynie
Testy syntetyczne
Rozdzielczość i przekątna ekranu | 3840×2160, 55″ |
Typ matrycy | LCD z podświetleniem (GE) PFS LED typ. IPS |
Odświeżanie matrycy (min. 120Hz zalecane do oglądania sportu): | 120Hz |
Kontrast ANSI, bez wygaszania (więcej – lepiej): | 1 100:1 |
Kontrast w filmach (więcej – lepiej): | średni: 12 500:1 max: 45 000:1 min: 1 300:1 |
Maksymalna jasność po kalibracji (SDR) | 300 cd/m2 |
Odbicia od ekranu | średnie, ekran satynowy |
Błędy barw po kalibracji (mniej – lepiej) | średnia dE: 1,0 maks. dE: 1,9 |
Średnia jakość efektu HDR (więcej – lepiej, maks – 10 000cd/m2) | 350 cd/m2 |
Input Lag (ważne dla graczy, mniej – lepiej) | 45 ms |
Pełna rozdzielczość koloru PC – 4:4:4 (wyraźne czcionki, po podłączeniu PC) | Tak, po oznakowaniu złącza jako PC |
Poprawna obsługa klatkaży | 24Hz TAK, 50Hz TAK, 60Hz TAK |
Obsługa 10 bitowego koloru | Tak |
Matryca, zalecane ustawienia
|
LG UH8507 wyposażony został w autorską matrycę IPS o odświeżaniu 120Hz. Telewizor posiada także specjalizowany system diod podświetlających ekran – są to diody z luminoforami PFS na patencie firmy GE Lightning. Zapewnia im to lepszą separację widma barw podstawowych co z kolei pozwala uzyskać znacznie szerszą paletę barw – nie potrzebną do filmów Full HD i SD, jednak niezbędną przy oglądaniu treści Ultra HD, kodowanej w gamucie Rec 2020 (obecnie tylko na płytach Ultra HD Blu-ray i Netflix).
Menu ustawień obrazu, w systemie WebOS, przeszło jak co roku lekki tuning. Standardowo dostajemy się do niego przytrzymując trochę dłużej “zębatkę” na pilocie. Przenosi na ona do głównego menu ustawień:
Główne menu ustawień telewizora
Omówmy teraz znajdujące się tam elementy. Na głównym polu wybieramy fabrycznie definiowany tryb obrazu. Najlepszym wśród dostępnych jest “Kino”. Ma on na celu wyświetlanie obrazu najbliższe normom studyjnym, do których kalibrowane są monitory referencyjne. Innymi słowy, działając w trybie “Kino” otrzymujemy obraz zbliżony do tego, który widział reżyser. Czy występują w nim jakieś błędy przekonamy się w kolejnym akapicie. Do dyspozycji są także inne tryby:
Wszystkie dostępne tryby obrazu – jest ich 10.
W stosunku do ubiegłego roku znajduje się tu nowa pozycja - “Efekt HDR”. Tryb ten symuluje w pewnym stopniu to co możemy zobaczyć na płytach Ultra HD Blu-ray. Jest to jednak forma sztucznego przetwarzania obrazu, która nie ma nic wspólnego z tym co widział autor na ekranie. Odradzam więc korzystanie z niego na co dzień, poza sprawdzeniem z ciekawości. Podobnie radziłem kilka lat temu w przypadku konwersji obrazu do 3D. Tego typu funkcje bywają ciekawe, jednak nie mają wiele wspólnego z wrażeniem jakie wywiera prawdziwy obraz HDR (lub analogicznie 3D).
W menu znajdują się także dwa tryby “Ekspert” przeznaczone do profesjonalnej kalibracji obrazu, które mają za zadanie wyeliminować wszystkie przekłamania obrazu. Opiszę je później. W starszych modelach LG tryby te nazywały się dokładniej “ISF Ekspert”, ponieważ telewizory były certyfikowane przez firmę ISF. Czy UH8507 posiada taki certyfikat nie jestem przekonany, jednak nie ma to najmniejszego znaczenia, ponieważ tryby Eksperckie pozwalają na dokładnie to samo co gwarantuje certyfikacja przez zewnętrzną firmę. Mianowicie:
Skupmy się jednak na dalszych ustawieniach trybu “Kino”, ponieważ to z niego powinien w pierwszej chwili korzystać nabywca telewizora. W 2016 roku telewizory nie obcinają już domyślnie krawędzi obrazu (jak było to w latach poprzednich). Zakładka proporcji przeszła lekki lifting. Warto do niej wejść i upewnić się, czy na pewno dla każdego źródła spełnione jest to co właśnie napisałem:
Zakładka “Proporcje ekranu”
Aby uzyskać poprawne mapowanie piksel-do-piksela należy wybrać format 16:9 i włączyć funkcję “Skanuj”. Odpowiada ona właśnie za overscan (a raczej za blokowanie jego). Ostatnim elementem jest weryfikacja, czy na pewno funkcje zbędnej obróbki obrazu zostały wyłączone:
- Obraz -> Opcje obrazu -> Korekcja MPEG -> Wyłączony
- Obraz -> Opcje obrazu -> Redukcja szumów -> Wyłączony
TruMotion, czyli upłynniacz zlokalizowany jest także w ustawieniach Opcji obrazu.
Ustawienie suwaka De-Blur na 10 minimalizuje smużenie, następnie możemy ustawić pożądaną płynność w filmach suwakiem De-Judder. Wedle własnych upodobań w zakresie od 0 do 10.
Kalibracja, reprodukcja kolorów – SD i Full HD
Fabrycznie
Średnia deltaE barw standardowych | 3,1 | maksymalna | 7,9 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 4,2 | maksymalna | 8,8 |
Średnia deltaE palety szarości | 5,7 | maksymalna | 8,6 |
Oddanie barw w fabrycznym trybie “Kino” jest typowe dla dobrego, acz nieskalibrowanego (jeszcze) telewizora. Odcień bieli nie trafia idealnie w punkt – kieruje kolory obrazu w nieco różowe rejony. To odbija się najbardziej na odcieniach skóry. Gamma jest zbyt niska, co z kolei zmniejsza kontrastowość obrazu – uwypukla nadmiernie ciemne odcienie barw i obraz wydaje się bardziej płaski. Poza tymi uchybieniami nie ma innych problemów. Zobaczmy jak wygląda to w portalowej galerii przekłamań.
Galeria przekłamań obrazu
- Tryb “Standard”
- Najlepszy fabryczny
- Obraz Skalibrowany
- Referencja (studio)
- 1
- 2
- 3
- 4
Po kalibracji
Średnia deltaE barw standardowych | 0,9 | maksymalna | 3,8 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 1,0 | maksymalna | 1,9 |
Średnia deltaE palety szarości | 0,4 | maksymalna | 1,6 |
Bardzo rozbudowane funkcje kalibracyjne w telewizorach LG pozwoliły UH8507 uzyskać dosłownie referencyjne odwzorowanie barw. Wcale nie przesadzam używając tego sformułowania. Barwy są dosłownie jak na ekranie studyjnym z tylko jednym wyjątkiem – najbardziej nasycone kolory niebieskie nieco zbaczają w stronę mniej nasyconych fioletów, ale obejrzałem wiele treści wideo i w żadnej z nich nie byłem w stanie wyłapać wizualnie tej niedoskonałości. Reszta kolorów siedzi dokładnie w swoim polu, a to przekłada się na doskonałą neutralność obrazu. Głębia kontrastowości jest także bardzo dobra dzięki dopracowanej gammie. Wizualnie obraz sporo zyskał po kalibracji. Zobaczcie z resztą sami w powyższej galerii przekłamań.
Więcej informacji zaczerpnąć można w: Wielkim teście kalibracji
Oraz w temacie: Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora/projektora
Pobierz pełny raport z kalibracji TV
Skalowanie SD, obróbka cyfrowa
Kontrast i Czerń
Jak już każdy powinien wiedzieć z artykułu o matrycach, kontrast i czerń nie są akurat najmocniejszą stroną matryc IPS. Uzyskują one natywny kontrast w okolicach 1000:1, co generalnie nie zapewnia zbyt atrakcyjnej czerni w nocy. Widać wtedy jej świecenie. LG UH8507 uzyskuje trochę ponad tą przeciętną – wynik po kalibracji to 1140:1, co oczywiście też nie powala przy seansach kinowych. Na szczęście ma funkcję strefowego wygaszania, która potrafi przyciemnić czerń miejscowo na ekranie. Zobaczmy jak sobie radzi.
Regulacja funkcji wygaszania strefowego znajduje się na samym dole menu “Opcje obrazu”. Kolorem pomarańczowym został zaznaczony tak zwany wybór redakcji, czyli tryb działania jej, który moim zdaniem daje najlepsze rezultaty.
Funkcja lokalnego wygaszania znajduje się w Menu -> Obraz -> Opcje obrazu. Zalecam tryb “Niska”.
Zalecam używać go nabywcom telewizora, oraz brać pod uwagę wartości zmierzone w kolumnie dotyczącej tego trybu (została ona zaakcentowana innym kolorem).
Scena
(kontrast między białym kołem, a środkiem białego okręgu) |
Opis sceny | Wynik pomiaru | |||
wygaszanie: WYŁ | wygaszanie: NISKA | wygaszanie: ŚREDNIA | wygaszanie: WYSOKA | ||
Duża powierzchnia czerni bez sąsiadujących detali, przy niskim kontraście łatwo dostrzec świecenie czerni | 1 250:1 | 45 000:1 | 83 000:1 | 65 000:1 | |
Czerń otoczona z każdej strony detalami, wymagająca scena, poradzą z nią sobie jedynie najlepsze systemy wygaszania | 1 250:1 | 1 300:1 | 2 100:1 | 2 500:1 | |
Pas w filmie sąsiadujący z obrazem o średniej jasności, przy niskim kontraście wyraźnie odcina się od ramki telewizora | 1 800:1 | 1 800:1 | 1 900:1 | 1 800:1 | |
Duża powierzchnia czerni bez sąsiadujących detali, przy niskim kontraście łatwo dostrzec świecenie czerni | 1 400:1 | 1 900:1 | 2 600:1 | 2 900:1 |
Sprawność działania algorytmu w poszczególnych scenach jasno wskazuje, że telewizor wygasza ekran pionowymi pasami. Jest to też nietrudne do zauważenia – szczególnie stojąc pod kątem do telewizora. Widać, że powyżej i poniżej jasnych obiektów na ekranie następuje rozjaśnienie czerni. W przypadku krawędziowego podświetlenia ekranu jest to z resztą nieuniknione. Mimo to lokalne wygaszanie jest w stanie podnieść wyniki kontrastu do bardziej zadowalającego poziomu. Oczywiście nie jest to taki poziom, by czerń zlewała się z ramka, jednak plastyka i głębia obrazu widocznie wzrasta i nieco mija odczucie, że obcujemy z telewizorem wyposażonym w matryce IPS.
Wybranym przeze mnie trybem działania jest “niska” z tego względu, że nie wpływa ono negatywnie na przejścia tonalne obrazu. Nic nie ginie w czerniach, ani w bielach, a także obraz nie “spłaszcza się”. Te zjawiska następują jednak przy wyższych ustawieniach. W trybie “średnia” są jeszcze do zaakceptowania (w zamian zyskujemy wyższy kontrast), jednak w “wysoka” już trochę za mocne jak na mój gust. W prawdzie kontrast wzrasta jeszcze bardziej, ale obraz staje się trochę nazbyt wypaczony. Polecam osobom, które dbają wyłącznie o czerń. Zobaczcie z resztą sami konsekwencje płynące z danego ustawienia
Tryb funkcji wygaszania | Wyłączony | Minimum | Pośredni | Maksimum |
Zdjęcie obrazu | ||||
Opis działania | Zdjęcie prezentuje obraz referencyjny (po kalibracji) bez lokalnego wygaszania. Do niego należy porównywać dalsze zdjęcia. | Brak zmian w jakości obrazu, lepsza czerń dookoła obiektu. | Niewielki spadek jakości, najjaśniejsze tony obrazu spłaszczają się. | Tak jak w trybie Pośrednim, jednak spłaszczenie obrazu jest dużo większe. |
Równomierność ekranu
Trzeba przyznać, że jak na standardy telewizorów LCD z podświetleniem krawędziowym, udało się producentowi uzyskać przyzwoitą jednorodność obrazu. Nie było widocznych przebarwień na powierzchni ekranu.
Nie dokuczały także spadki jasności. W prawdzie na pomiarze wychodziło, że dysproporcja dochodzi do 30%, ale jest to właśnie mniej więcej tyle, że jeszcze nie rzuca się w oczy podczas oglądania.
Maksymalna jasność telewizora (przy normalnym obrazie SDR) to 300cd/m2. Nie jest to ponadprzeciętny wynik, zatem w bardzo nasłonecznionych salonach matryca może okazać się niewystarczająco jasna do oglądania bez rolet w oknach.
UltraHD / 4K
|
LG UH8507 jest wyświetlaczem Ultra HD (3840×2160) i może pochwalić się rozszerzoną kompatybilnością z innymi elementami tego standardu. Telewizor obsługuje szeroką paletę barw (Rec 2020), oraz HDR i to właśnie w przypadku HDR’a specyfikacja przekracza standardową, ponieważ UH8507 jest kompatybilny z normą Dolby Vision. Standard Dolby nie jest jeszcze stosowany na nośnikach fizycznych, wykorzystuje go wyłącznie Netflix w niektórych produkcjach. Wszystko wskazuje jednak na to, że za jakiś czas płyty Blu-ray zostaną wzbogacone o ten standard. Nastąpi to jednak nie prędzej niż w czasie wprowadzenia zaktualizowanego złącza HDMI 2.1. Czy UH8507 otrzyma wtedy stosowną aktualizację? Prawdopodobnie tak, na tę chwilę nie ma jeszcze potwierdzenia ze strony producenta. Równie ważnym pytaniem jest też jakie korzyści niesie ze sobą Dolby Vision. Na to pytanie odpowiedź znajdziecie w artykule: Czym jest HDR w telewizorach, Dolby Vision vs HDR10, który pojawi się na portalu w przeciągu kilku dni od publikacji tego testu. Na tą chwilę potraktujmy standard Dolby jako rzecz, którą zdecydowanie lepiej mieć niż nie mieć. Jeśli chodzi o dostarczanie treści o ultra-wysokiej jakości, to można odbierać ją zarówno z wbudowanych tunerów, przez złącza HDMI 2.0a, jak i z nośników USB.
Certyfika Ultra HD Premium | NIE |
Pokrycie szerokiej palety barw DCI / Rec 2020 | 90% / 70% |
Obsługa rozdzielczości 3840×2160@60Hz 4:4:4 | TAK |
Wsparcie dla Dolby Vision | TAK |
Poprawne odtwarzanie testowego kanału SAT UHD | TAK |
Wsparcie dla plików UHD z kodekiem HEVC | TAK |
Obsługa YouTube w 4K | TAK |
Kompatybilność z HDCP 2.2 | TAK – wszystkie złącza |
Jakość efektu HDR
|
Scena | Opis sceny | Jasność HDR | Scena | Opis sceny | Jasność HDR |
Najjaśniejsza ze scen, blaski słońca przekraczają jasność 2 000cd/m2 | 380 cd/m2 | Bardzo ciemna scena, najłatwiejsza do odtworzenia. Jedynymi jasnymi elementami są płomienie | 430 cd/m2 | ||
Scena o niskiej jasności, gdzie tylko księżyc i jego odbicie ma ponadnormatywną jasność | 310 cd/m2 | Zbilansowana scena o średniej jasności nieznacznie wchodzącej w zakres HDR | 300 cd/m2 | ||
Plansza “L20”. Na takiej robione są testy konsorcjum UHD Alliance | 560 cd/m2 |
- 350 cd/m2 - minimum, by w ogóle było widać, że jest to obraz z efektem HDR
- 351 – 500 cd/m2 - przedział w którym da się odczuć wyższą jasność i większą ilość detali w bielach, ale nie ma jeszcze przepaści względem treści SDR
- 501 – 750cd/m2 - zaczyna się robić przyjemnie, czuć, że obcujemy z nową jakością obrazu
- 751 – 1 000 cd/m2 - efekt HDR jest wyraźnie odczuwalny, ilość detali w jaskrawych polach jest bardzo duża
- 1 001 – 1 500 cd/m2 - efekt HDR w pełnej krasie, osoby stykające się z tym po raz pierwszy robią WOW
- > 1 500 cd/m2 - pieśń przyszłości, sam czekam na wyświetlacz, który będzie w stanie pokazać efekt HDR w takim wymiarze. Możliwe, że w tym roku jeszcze takie zobaczymy (być może Samsung KS9500, być może coś nowego od Sony lub TCL i coś o czym jeszcze nie wiemy a zostanie ujawnione np. na IFA 2016).
Wyniki procedury testowej HDR sugerują, że potencjał UH8507 raczej nie jest duży. Telewizor jest bliżej progu, powyżej którego HDR dopiero staje się mocniej widoczny. Innymi słowy odtwarzając treść Ultra HD Blu-ray z HDRem widać na ekranie tą nową jakość, ale nie są to powalające doznania wizualne. By takie zapewnić, jasność powinna być na poziomie przynajmniej 800, czy 1 000cd/m2. Tutaj dosyć daleko do tego w każdej scenie testowej. Widać, że telewizor ogólnie lepiej sobie radzi tam, gdzie może wygasić część ekranu i “skoncentrować” światło w jednym punkcie. Przykładem takiej sceny jest kominek, oraz syntetyczna plansza L20 na której pomiarów dokonuje konsorcjum UHD Alliance. Nawet w tym przypadku wynik nie jest jednak duży. Mam wrażenie, że dopiero model UH950V oraz najnowsze telewizory OLED zaprezentują nam tutaj większą moc HDR. Wynik ten potwierdza też po raz kolejny, że w tym roku aby zobaczyć pełną moc HDR potrzeba naprawdę drogiego ekranu.
Testy przeprowadzaliśmy na Ultra HD Blu-ray UBD-K8500 od firmy Samsung (pełny test)
Odwzorowanie szerokiej palety barw
Niestety nie udało mi się dokonać pomiarów w szerokiej palecie barw, poza pomiarem EOTF:
Wynika z niego, że obraz w trybie HDR ma nieco uwypuklone ciemne odcienie obrazu. Coś jakby gamma była za niska przy “zwykłym” obrazie. Z grubsza jednak radzi sobie z mapowaniem przejść tonalnych. Nie dokonuje też jakiejkolwiek kompresji – wyświetla dokładnie do granicy swoich możliwości.
Telewizor wyposażono jednak w specjalizowany system podświetlenia – diody PFS LED i te zapewniają mu znacznie szerszą paletę barw niż w modelach z niższej półki. Dzięki pokryciu palety barw DCI na poziomie 90%, da się dostrzec w niektórych filmach nowe, bardziej nasycone kolory. Wtedy uśmiech sam pojawia się na twarzy! Przykładem takiego filmu jest Mad Max, ale są także odpowiednie sceny w Smerfach, czy The Lego Movie. Barwy czerwone, zielone wywołują czasami zdumienie. Do tej pory nie można ich było zaobserwować na ekranie! W prawdzie HDR jest znacznie ważniejszy od samej palety kolorów, jednak ta druga jest świetnie wspierana w UH8507 i też momentami wzbudza emocje. Najczęściej pojawia się ona w scenach wybuchów:
Tam jednak gdzie nie potrzeba mocno nasyconych barw, wyglądają one po prostu naturalnie. Bez nadmiernego wnikania.
Odwzorowanie ruchu
- De-Judder – do regulacji płynności w materiałach filmowych. Przy ustawieniu 4 lub 5 uzyskujemy złoty środek, czyli polepszoną płynność filmu, ale nie do tego stopnia by była ona teatralnie sztuczna.
- De-Blur – do redukcji rozmycia w materiałach wideo takich jak na przykład transmisje sportowe. By uzyskać najwyraźniejszy obraz sugeruję użyć ustawienia 10. Wtedy też będzie należycie działać technologia “scanning backlight”.
|
Nazwa trybu | Informacje | Obraz postrzegany w ruchu | |
TruMotion: Wyłączony | Smużenie:
bardzo duże
Maksymalna jasność: 300cd/m2 |
Powielenie krawędzi:
brak (krawędzie rozmyte)
Poprawa płynności filmów (24p): brak |
|
De-Judder: dowolnie
De-Blur: 10 |
Smużenie:
duże
Maksymalna jasność: 300cd/m2 |
Powielenie krawędzi:
brak (krawędzie rozmyte)
Poprawa płynności filmów (24p): płynna regulacja suwakiem “De-Blur” |
|
De-Judder: dowolnie
De-Blur: 10 |
Smużenie:
średnie
Maksymalna jasność: 120cd/m2 (przy obniżeniu podświetlenia dla lepszej ostrości) |
Powielenie krawędzi:
lekki ghosting
Poprawa płynności filmów (24p): płynna regulacja suwakiem “De-Blur” |
Regulacja płynności w filmach działa świetnie i to zarówno w przypadku materiałów Ultra HD, jak i Full HD. Dziesięcio-stopniowa skala pozwala wyregulować ruch dokładnie tak jak chcemy i ograniczyć tym samym szarpanie (judder), ale tak by nie powodować efektu opery mydlanej (o ile sobie nie życzymy).
Równie dobrze wypada telewizor przy “szybkich” materiałach, na przykład sportowych. Przy obniżeniu podświetlenia rozmycie jest bardzo małe, praktycznie go nie ma. Co najlepsze nie ma także efektu ghostingu, o który prawdę mówiąc obawiałem się. Diody PFS LED mają tendencję do zostawiania czerwonych smug przy dużej modulacji. Tak dzieje się na przykład w telewizorach japońskiej konkurencji. LG używa jednak diod o nieco innej charakterystyce widmowej. Z tego też względu pokrycie szerokiej palety barw jest o kilka procent gorsze, ale ghosting jest znacznie mniejszy. Dobre rozwiązanie! Śmiało polecam UH8507 miłośnikom sportu.
Kąty widzenia
Na poniższym wideo doskonale widać, że UH8507 jest jednym z tych wyświetlaczy, które nadają się do oglądania pod kątem. Nawet przy dużym zejściu z osi nasycenie barw i kontrastowość obrazu pozostaje stała. Dla osób siedzących na wprost telewizora jest to również istotne, choć często niedocenianie. Siedząc w optymalnych odległościach, które można wyliczyć z naszego kalkulatora. Znaczący kąt tworzy się nawet podczas patrzenia w róg ekranu i kontrastowość spada na matrycach VA. Matryce IPS wolne są od tego zjawiska! Jedyne negatywnej cechy można dopatrzeć się obserwując czerń pod kątem, szczególnie pionowym. Widać wtedy tak zwane srebrzenie, czyli zabarwienie czerni barwą szaro-srebrną.
Granie na konsoli i PC
|
Input Lag
Na uzyskanie niskiego opóźnienia sygnału (input lag’a) są dwa sposoby. Pierwszy z nich to przełączenie trybu obrazu na tryb “gra”. To powoduje jednak pogorszenie barw, a tryb ten nie pozwala na kalibrację. Znacznie lepszym wyborem jest oznaczenie danego wejścia HDMI jako PC.
Nie tylko nie zepsuje to kolorów ale także pozwoli uzyskać chrome 4:4:4, a sam lag będzie jeszcze niższy. W trybie gra wynosi on 52ms, a na złączu oznakowanym jako PC… zobaczcie sami:
Konsola | Pomiar za pomocą Leo Bodnar Lag Tester – odwzorowuje opóźnienie input lag podczas używania konsoli do gier | 45 ms | |
Komputer PC | Całkowity czas upływający od kliknięcia myszą do reakcji na ekranie | 50 ms |
Współpraca z komputerem PC
Po oznakowaniu złącza jako PC, oraz włączeniu funkcji HDMI UHD Color dla danego złącza HDMI, chroma jest wyświetlana w pełnej rozdzielczości (4:4:4). Dzięki temu drobne kolorowe czcionki są czytelne.
A jak się gra na takim ekranie w gry w rozdzielczości 4K? Co tu dużo pisać: jest to dużo większy rozmiar niż typowy monitor, nawet 32″. Wrażenia są niesamowite a granie na telewizorze w pełni przygotowanym na współpracę z PC UHD to czysta przyjemność.
|
Nasz redakcyjny sprzęt wyposażony jest w dwie karty GeForce GTX 980 Ti SLI powered by NVIDIA. Drugi komputer to ASUS GeForce GTX 980 przygotowany we współpracy z firmą HyperCube Stacje Graficzne. Komponenty od firm Nvidia, ASUS, Intel, HyperX. Gry dostarcza nam m.in Eletronics Arts Polska oraz PlayStation Polska |
System operacyjny, obsługa multimediów
System WebOS 2.0 (w modelach 2015) był już dobrze rozbudowanym i dopracowanym kombajnem multimedialnym. W najnowszej odsłonie na 2016 dokonano kilku zmian. Dokładnie omawia je wywiad z Panem Wiesławem Kowalczykiem z LG Polska.
Interfejs zaprojektowano z naciskiem na prostotę i przejrzystość. Większość menu, które możemy wyświetlić została wykonana tak, by jak najmniej zasłaniać oglądany program. To bardzo przemyślany design.
Telewizor posiada komplet tunerów (DVB-S/S2/T/C). Pozwalają one także na odbiór treści Ultra HD. UH8507 jest też kompatybilny z HBB Tv. Instalacja anteny jest bardzo prosta, jak wszystko inne w systemie Web OS. Menu EPG, ma bardzo ładny design:
Jakość dźwięku
Telewizor wyposażono w głośniki o konfiguracji 2.2 i mocy 20+20W. To całkiem dobra kombinacja, jak na standardy telewizora i zapewnia głośniejszy, bardziej klarowny dźwięk niż w tańszych konstrukcjach. Nie jest to jednak poziom taki by w filmach były mocne efekty dźwiękowe. Powiedzmy sobie szczerze – takie coś jest niemożliwe na wąskich głośnikach wbudowanych w telewizor. Jeśli oczekujemy mocnego kina akcji to musimy rozejrzeć się przynajmniej za soundbarem z dedykowanym subwooferem.
Podsumowanie
LG UH8507 to udany telewizor na matrycy IPS. Oferuje on bardzo dobrą kompatybilność z normami Ultra HD. W stosunku do testowanego niedawno UH7707 może się pochwalić znacznie bogatszą paletą barw, która jest niezbędna dla dobrych wrażeń z filmów Ultra HD. Zabieg dzięki któremu to osiągnięto, to zastosowanie specjalistycznych diod podświetlających ekran. Odbiły się one też pozytywnie na odwzorowaniu ruchu – matrycę cechuje znacznie mniejsze rozmycie obrazu, co jest kluczowe dla miłośników sportu. Pod względem obsługi technologii HDR jest nieźle ale czuć, że telewizor posiada ograniczony potencjał jasności, który nie pozwala nacieszyć oczu tym efektem tak bardzo jakbyśmy chcieli. Efekt ten w maksymalnej jakości póki co zarezerowany jest dla najwyższych i najdroższych modeli telewizorów dostępnych na rynku. Warto jednak zaznaczyć unkalną kompatybilność z HDR od Dolby Vision. Może być to bardzo przydatne w przyszłości. Kontrast jest całkiem wysoki jak na matrycę IPS, oraz dodatkowo pogłębia go funkcja lokalnego wygaszania. Pamiętajmy jednak, że mimo to nie będzie smoliście głębokiej czerni, bo na tego typu telewizorze (IPS) jest to po prostu niemożliwe. W zamian za to dostajemy świetne kąty widzenia. Nie jest to telewizor wyłącznie dla singla – osoby siedzące po bokach też będą mogły się nacieszyć jakością obrazu |
PLUSY
- Świetne kąty widzenia
- Matryca 120Hz + backlight scanning = niezwykle dobra płynność i ostrość
- Praktycznie unikalna kompatybilność z Dolby Vision (HDR)
- Poszerzona paleta barw (potrzebna do filmów Ultra HD) i robiąca spore wrażenie względem “zwykłych” filmów HD
- Referencyjne oddanie barw po kalibracji / dobre przed
- Doskonały pilot multimedialny Magic
- System WebOS 3.0
- Dobry kontrast w klasie matryc IPS
- Wysokiej klasy wykonanie
- Input lag poniżej 50ms
- Obsługa technologii 3D (pasywna)
MINUSY
- W bardzo nasłonecznionych salonach może nie zdać egzaminu
- Kontrast – typowo dla technologii IPS
Cena referencyjna: LG 65″ UH8507 10 999 / LG 60″ UH8507 9 699 / LG 55″ UH8507 7 899 / LG 49″ UH8507 6 299
Sprzęt do testów dostarczyła firma LG
Przeczytaj artykuł odnośnie ocen oraz wyróżnień na HDTVPolska.com:
Ekrany biorące udział w naszych testach są profesjonalnie skalibrowane i przygotowane przez http://skalibrujtv.pl/. To daje nam pewność, że wyciągnęliśmy z nich maksimum możliwości! Jak kalibrujemy? Przeczytaj “Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora / projektora / monitora?” oraz ”Test kalibracji”. |
(8790)