Powrót

α7R III: nowy pełnoklatkowy aparat Sony z wymiennymi obiektywami łączący wysoką rozdzielczość z dużą szybkością działania

Firma Sony ogłosiła nowy, imponujący aparat α7R III (model ILCE-7RM3) z linii bezlusterkowych korpusów z pełnoklatkową matrycą obrazu.

Nowy α7R III odzwierciedla znaczący postęp w wydajności przetwarzania obrazu. Jest wyposażony w wykonany w technologii BSI, 42,4-megapikselowy[vii] przetwornik obrazu CMOS Exmor R, wykonuje zdjęcia seryjne z imponującą szybkością do 10 kl./s[viii] przy pełnej automatyce ostrości/ekspozycji, utrwala piękne obrazy i filmy 4K[ix] o wysokiej jakości, cechuje się dużym, 15-stopniowym[x] zakresem dynamiki oraz wysoką czułością, zapewnia redukcję szumów na poziomie niemal całego stopnia przysłony[xi]… W wyniku połączenia tych olbrzymich możliwości w zwartym, lekkim korpusie powstało niezwykle uniwersalne narzędzie dla zawodowych fotografów, wideofilmowców, twórców multimediów oraz innych użytkowników, którzy oczekują niezawodności, elastyczności i uniwersalności.

Nowy poziom jakości obrazu

Wykonany w technologii BSI przetwornik obrazu CMOS Exmor R o rozdzielczości 42,4 megapiksela ma konstrukcję „gapless on chip”. Eliminuje ona przerwy między mikrosoczewkami, a w połączeniu z przeciwodblaskową powłoką przetwornika radykalnie poprawia efektywność przechwytywania światła, co przekłada się na dużą czułość, niski poziom szumów i szeroki zakres dynamiczny.

W korpusie α7R III zastosowano nowy układ o dużej skali integracji, który praktycznie podwaja prędkość odczytu danych z przetwornika obrazu, oraz zmodernizowany procesor BIONZ X, około 1,8 raza wydajniejszy niż jego odpowiednik z modelu α7R II. Współpraca tych zaawansowanych podzespołów umożliwia szybsze wykonywanie zdjęć i zapewnia imponujący, 15-stopniowy[xii] zakres dynamiki przy małych czułościach, a także imponujący zakres czułości ISO: od 100 do 32 000 (który przy fotografowaniu można rozszerzyć do ISO 50–102 400). W rezultacie aparat doskonale spisuje się przy wszystkich ustawieniach i w każdych warunkach.

W celu zapewnienia maksymalnej rozdzielczości obrazu nowy model nie zawiera optycznego filtra dolnoprzepustowego. Zapis obrazu w 14-bitowym formacie RAW możliwy jest także podczas zdjęć seryjnych i w trybie bezgłośnej migawki. Innowacyjny, 5-osiowy system optycznej stabilizacji obrazu został zoptymalizowany do pracy z obrazami o wysokiej rozdzielczości, dzięki czemu umożliwia wydłużenie czasu otwarcia migawki nawet o 5,5 stopnia. Wartość ta stanowi światowy rekord[xiii] efektywności kompensacji przez system stabilizacji obrazu. Nowością jest system migawki o małym poziomie wibracji. Zmniejsza ona ilość drgań i przeciwdziała zamazywaniu się obrazu we wszystkich trybach, również podczas zdjęć z szybkością 10 kl./s. Kolejną nowość stanowią ulepszenia zwiększające dokładność reprodukcji kolorów skóry.

Wydajny system AF oraz automatyczny dobór ustawień AF/AE podczas zdjęć z szybkością do 10 kl./s[xiv]

W innowacyjnym, bezlusterkowym korpusie α7R III zastosowano ulepszony system przetwarzania obrazu, który pozwala wykonywać nawet dziesięć 42,4-megapikselowych fotografii na sekundę — z pełną automatyką ostrości i ekspozycji. W jednej serii można utrwalić do 76[xv] obrazów JPEG/RAW lub do 28[xvi] obrazów RAW bez kompresji. Szybki tryb 10 kl./s działa zarówno przy korzystaniu z migawki mechanicznej, jak i trybu całkowicie bezgłośnego fotografowania[xvii]. Dostępny jest również tryb zdjęć seryjnych z podglądem na żywo minimalnie opóźnionego obrazu w wizjerze lub na ekranie LCD: maksymalna szybkość wynosi wówczas 8 kl./s[xviii]. Używając tych funkcji, można niezwykle dokładnie uchwycić i szczegółowo pokazać nawet najszybszy ruch i najbardziej ulotne momenty.

Dla dodatkowej wygody, w trakcie zapisywania na kartę pamięci serii złożonych z dużej liczby zdjęć działa wiele głównych funkcji aparatu, takich jak przyciski „Fn” (funkcji) i menu, wyświetlanie obrazów, narzędzie do oceniania obrazów oraz kilka innych funkcji ułatwiających porządkowanie zdjęć bezpośrednio po ich wykonaniu.

Jeśli scena jest oświetlana lampami jarzeniowymi lub innymi źródłami światła sztucznego, użytkownik może włączyć funkcję Anti-flicker[xix]. Aparat α7R III automatycznie wykrywa wówczas częstotliwość migotania światła i odpowiednio dostosowuje czas otwarcia migawki, ograniczając wpływ migotania na rejestrowany obraz. W rezultacie zmniejsza się ryzyko problemów z ekspozycją lub kolorystyką, występujących czasem u góry lub dołu zdjęć zrobionych przy krótkim czasie migawki.

Zmodernizowany system ustawiania ostrości w korpusie α7R III zawiera 399 umieszczonych w płaszczyźnie ogniskowej pól AF z detekcją fazy, które pokrywają około 68% powierzchni obrazu w kierunku poziomym i pionowym. Dostępnych jest też 425 pól AF z detekcją kontrastu — o 400 więcej niż w aparacie α7R II. Przy słabym oświetleniu ten zaawansowany system ustawia ostrość około dwóch razy szybciej niż w modelu α7R II; dwa razy dokładniej działa też śledzenie ostrości. Około dwóch razy[xx] bardziej efektywna jest ponadto ceniona funkcja „AF priorytet oczu”, z której można korzystać również przy fotografowaniu obiektywem z mocowaniem typu A zamontowanym na adapterze.[xxi]

Wiele ulepszeń pojawiło się w funkcjach ustawiania ostrości. W trybie „Powiększenie” działa obecnie system AF, a przy pracy z obiektywami z mocowaniem typu A można używać pól AF z detekcją fazy, znajdujących się w płaszczyźnie ogniskowej[xxii]. Dodano też przycisk „AF On”, „joystick” do szybkiego wybierania pól ostrości, funkcję dotykowego ustawiania ostrości i inne.

Wysoka jakość obrazu filmowego 4K do użytku w profesjonalnych produkcjach wideo

Korpus α7R III to również kamera wideo o wyjątkowych możliwościach, pozwalająca nagrywać obraz filmowy 4K (3840 x 2160 pikseli) przy wykorzystaniu pełnej szerokości pełnoklatkowego przetwornika. Podczas filmowania w formacie Super 35mm aparat odczytuje wszystkie piksele bez łączenia ich w grupy. Zgromadzone w ten sposób dane 5K[xxiii] są następnie przekształcane na materiał 4K o wyjątkowej szczegółowości i głębi.

Nowy format HLG (Hybrid Log-Gamma)[xxiv] w aparacie α7R III pozwala użyć systemu organizacji pracy „Instant HDR” i wyświetlać piękne, realistyczne obrazy 4K HDR na telewizorze zgodnym z technologią HDR (HLG). Dostępne są również krzywe gamma S-Log2 i S-Log3, zwiększające elastyczność podczas korygowania kolorystyki. Aparat umożliwia ponadto nagrywanie materiału filmowego Full HD z szybkością 120 kl./s[xxv], ze śledzeniem ostrości i przepływnością do 100 Mb/s. Takie nagranie można później przetworzyć na ujęcie wideo w rozdzielczości Full HD wyświetlane w 4- lub 5-krotnie zwolnionym tempie[xxvi].

Konstrukcja, wykonanie i personalizacja dla profesjonalisty

Najnowszy pełnoklatkowy aparat Sony zawiera szereg udoskonaleń zapewniających prawdziwie profesjonalny standard obsługi. Należą do nich dwa gniazda na karty pamięci, z których jedno obsługuje karty SD typu UHS-II. Do wyboru jest szereg ustawień sposobu zapisu, takich jak zapis plików JPEG i RAW na różne nośniki, zapis filmów i fotografii na różne nośniki, nagrywanie naprzemienne itp. Znacznie zwiększył się czas pracy akumulatora, ponieważ nowy aparat jest zasilany z akumulatora Sony z serii Z, który ma około 2,2 raza większą pojemność niż akumulator z serii W używany w korpusie α7R II.

Model α7R III jest wyposażony w jasny wizjer elektroniczny OLED Tru-Finder, którego wysoka rozdzielczość (Quad-VGA / około 3,686 mln punktów) umożliwia wyjątkowo dokładne i wierne ukazywanie szczegółów. Wizjer Tru-Finder, stosowany również w cenionym aparacie Sony α9, zaopatrzony jest w powłokę ZEISS® T*, która radykalnie zmniejsza poziom refleksów. Zawierająca fluor powłoka zewnętrznej soczewki przeciwdziała z kolei osadzaniu się zanieczyszczeń. Użytkownik może nawet wybrać szybkość odświeżania obrazu w wizjerze: 60 lub 120 kl./s[xxvii]. Ta druga wartość idealnie sprawdza się podczas zdjęć szybkich akcji. Ulepszenia objęły także ekran LCD o rozdzielczości 1,44 mln pikseli. Zastosowana w nim technologia WhiteMagic poprawia widoczność obrazu przy dużej jasności, na przykład w plenerze. Do wyboru są dwa ustawienia jakości obrazu widocznego w wizjerze i na monitorze: „Standardowa” i „Wysoka”. W trybie „Wysoka” aparat wykorzystuje duże ilości danych z 42,4-megapikselowej matrycy, by zapewnić w wizjerze lub na monitorze jeszcze bardziej szczegółowy i naturalny obraz.

Aparat α7R III pozwala wygodnie przesyłać pliki na smartfon, tablet, komputer lub serwer FTP przez łącze Wi-Fi®. Z myślą o bezpośrednim podłączaniu przewodów synchronizacji i zewnętrznych lamp błyskowych korpus wyposażony jest w złącze do synchronizacji. Złącze SuperSpeed USB Type-C (USB 3.1 I generacji) daje z kolei dodatkowe możliwości zasilania i podłączania akcesoriów. Pozwala też przyspieszyć przesyłanie obrazu do podłączonego komputera.

Nowy pakiet programowy „Imaging Edge” i tryb fotografowania „Pixel Shift Multi”

Nowością, która pojawi się wraz z korpusem α7R III, jest pakiet programowy o nazwie „Imaging Edge”. Zwiększa on możliwości twórcze w całym procesie zdjęciowym: od przygotowań do wykonania fotografii po jej końcową obróbkę. W skład pakietu „Imaging Edge” wchodzą trzy przeznaczone do samodzielnego pobrania, bezpłatne programy komputerowe: „Remote” (Pilot), „Viewer” (Przeglądarka) i „Edit” (Edytor). Umożliwiają one zdalne sterowanie aparatem z podłączonego komputera, podgląd obrazu rejestrowanego przez aparat na komputerze oraz „wywoływanie” plików RAW.

Kolejną nowością w uniwersalnym modelu α7R III jest tryb Pixel Shift Multi. W pełni wykorzystuje on zaawansowany, 5-osiowy, optyczny stabilizator do tworzenia pięknych obrazów o bardzo wysokiej rozdzielczości. Po włączeniu tego trybu aparat precyzyjnie przemieszcza przetwornik obrazu co 1 piksel, w wyniku czego zarejestrowane zostają cztery niezależne obrazy przemieszczone wzajemnie o jeden piksel, które zawierają łącznie około 169,6 megapikseli. Te cztery obrazy można następnie połączyć i przetworzyć w nowym pakiecie programowym „Imaging Edge”. W rezultacie powstaje fotografia o niezwykle wysokiej rozdzielczości i niespotykanej dotychczas dokładności koloru. Nowy tryb idealnie nadaje się do zdjęć architektury, dzieł sztuki oraz wszelkich statycznych obiektów z wieloma złożonymi detalami i kolorami.

[i] Około 68% powierzchni obrazu w kierunku poziomym i pionowym

[ii] W porównaniu z modelem α7R II

[iii] Norma Camera & Imaging Products Association. Tylko pochylenie/odchylenie. Przy zamontowanym obiektywie Planar T* FE 50 mm F1,4 ZA. Wyłączona redukcja szumów przy długiej ekspozycji.

[iv] Do nagrywania filmów w formacie XAVC S wymagana jest karta pamięci SDHC/SDXC klasy 10 lub wyższej. Do nagrywania przy 100 Mb/s wymagana jest klasa szybkości UHS 3 lub wyższa.

[v] W trybie Super 35 mm

[vi] Wartość przybliżona

[vii] Rozdzielczość efektywna, w przybliżeniu

[viii] W trybie „Hi+”. Maksymalna liczba klatek na sekundę zależy od ustawień aparatu.

[ix] Do nagrywania filmów w formacie XAVC S wymagana jest karta pamięci SDHC/SDXC klasy 10 lub wyższej. Do nagrywania przy 100 Mb/s wymagana jest klasa szybkości UHS 3 lub wyższa.

[x] Warunki testowe Sony dla fotografii

[xi] W porównaniu z modelem α7R II

[xii] W porównaniu z modelem α7R II

[xiii] Wśród aparatów cyfrowych z pełnoklatkowym przetwornikiem obrazu. Stan z dnia publikacji komunikatu prasowego w październiku 2017 r., badanie Sony.

[xiv] W trybie „Hi+”. Maksymalna liczba klatek na sekundę zależy od ustawień aparatu.

[xv] Podczas zdjęć seryjnych w trybie „Hi+” z użyciem karty pamięci SDXC zgodnej z UHS-II. Warunki testowe Sony.

[xvi] Podczas zdjęć seryjnych w trybie „Hi+” z użyciem karty pamięci SDXC zgodnej z UHS-II. Warunki testowe Sony.

[xvii] W przypadku szybkiego ruchu obiektów lub szybkiego przemieszczania aparatu w bok mogą wystąpić pewne zniekształcenia.

[xviii] W trybie „Hi”. Maksymalna liczba klatek na sekundę zależy od ustawień aparatu.

[xix] Wykrywane jest tylko migotanie o częstotliwości 100 lub 120 Hz. Może się zmniejszyć szybkość zdjęć seryjnych. Fotografowanie z funkcją Anti-flicker nie jest możliwe w trybie bezgłośnej migawki, ekspozycji BULB oraz nagrywania filmu.

[xx] W porównaniu z modelem A7R II

[xxi] Dotyczy tylko obiektywów z napędem SSM lub SAM. Funkcja „AF priorytet oczu” nie działa przy nagrywaniu filmów. Trybu AF-C można użyć tylko przy wybranym systemie AF z detekcją fazy, ale podczas zdjęć seryjnych w dowolnym trybie innym niż „Ciągły: Lo” (Hi+, Hi, Mid) ostrość jest ustawiana na pierwszą klatkę.

[xxii] Dotyczy tylko obiektywów z napędem SSM lub SAM. Wymagany jest adapter mocowania LA-EA3. Umieszczony w płaszczyźnie ogniskowej system AF z detekcją fazy nie działa przy nagrywaniu filmów. Trybu AF-C można użyć tylko przy wybranym systemie AF z detekcją fazy, ale podczas zdjęć seryjnych w dowolnym trybie innym niż „Ciągły: Lo” (Hi+, Hi, Mid) ostrość jest ustawiana na pierwszą klatkę.

[xxiii] 15 megapikseli

[xxiv] Aby wyświetlać filmy HDR (HLG), należy za pomocą przewodu USB podłączyć ten produkt do telewizora Sony zgodnego z HDR (HLG).

[xxv] Do nagrywania filmów w formacie XAVC S wymagana jest karta pamięci SDHC/SDXC klasy 10 lub wyższej. Do nagrywania przy 100 Mb/s wymagana jest klasa szybkości UHS 3 lub wyższa.

[xxvi] Nie można nagrać dźwięku. Wymagana jest karta pamięci SDHC/SDXC klasy 10 lub wyższej,

[xxvii] W systemie NTSC. 50 lub 100 kl./s w systemie PAL.

Znajdujesz się w sekcji Informacje prasowe. Zamieszczone tutaj materiały zostały opracowane przez firmy niezwiązane z redakcją HDTVPolska. Redakcja HDTVPolska nie ponosi odpowiedzialności za treść publikacji.

(83)