Skocz do zawartości
Maciej Koper

Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora / projektora / monitora ?

Rekomendowane odpowiedzi

Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora / projektora / monitora ?

W pierwszym artykule (Co to jest Kalibracja Telewizora? Jaki ustawienia są dobre i „naturalne”?) wyjaśniłem już co to jest kalibracja telewizora, jak wyglądają efekty i skąd biorą się ustawienia kalibracyjne. Osoby nie znające jeszcze zagadnienia zapraszam do lektury poprzedniego wpisu. Tutaj wyjaśnię jak powinna wyglądać profesjonalna kalibracja i czym różni się od amatorskich zabiegów. Za artykułem warto zapoznać się by nie dać się naciągnąć na nieprofesjonalną usługę.

 

Przeczytaj całość

  • Lubię 4

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Artykuł na wagę złota jednym słowem, świetnie to opisałeś, może w końcu co niektórzy po przeczytaniu tego przejrzą na oczy i zrozumieją w czym rzecz i skończy się to śmieszne proszenie o ustawienia po kalibracji chociaż w jakimś tam stopniu.

btw. sprzęt którym dysponujesz do kalibracji budzi na prawdę szacunek :)

Edytowane przez PeterMac

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W temacie TV jestem raczej pasjonatem i nie miałem jeszcze od czynienia z topowymi modelami TV, ale zajmując się głównie monitorami. Moje sporadyczne kontakty z kalibracją TV które nie miały tak szerokich możliwości nastaw chciałbym jednak bronić stanowiska, że mimo posiadania sprzętu nie z najwyższej półki da się poprawić parametry wyświetlania (autor przecież kiedyś od takiego zaczynał).
Rozumiem że akcent jest oczywiście na kalibrację profesjonalną, bo trzeba te wszystkie drogie sprzęty obłożyć robotą ;)

Co do formy raportowania - w profesjonalnej kalibracji, której oczekuje studio lub posiadacz profesjonalnego TV (zwykle bardziej świadomy), to owszem.
Jednak w przypadku monitorów klient, poza profilem ICC (o którym zwykle nie ma za dużej wiedzy) nie dostaje żadnego raportu, bo większość nawet nie potrzebuje znać się na tym. Bardziej świadomi oczywiście wyciągną informacje z profilu co się z obrazem po drodze dzieje.

Podsumowując, chciałem powiedzieć że nie każdy, kto nie spełni powyższych wytycznych w takiej formie jak opisano musi oznaczać szkodnika i nie może poprawić wyświetlania, a ktoś kto faktycznie oferuje, a nie mianuje swe usługi profesjonalnymi, nie ma problemu z wypełnieniem tych wytycznych.

Pozwalam sobie podlinkować ten artykuł na swoim fanpage’u

  • Lubię 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

felizz - uważam ze pewnie ze da się poprawić obraz przez własną regulację np. na planszach testowych ale właśnie to nie jest żadna kalibracja tylko co najwyżej prosta regulacja podstawowych parametrów obrazu jak jasność, kontrast, nasycenie i nigdy nie da to takich rezultatów jak kalibracja profesjonalna z osprzętem, nie zbliży się nawet do obrazu wzorcowego. Po prostu w nowych TV jest za duzo suwaczków zeby to wszystko ustawić jak sie należy bez odpowiedniego zmierzenia tego odpowiednim i precyzyjnym sprzętem.

Dlatego szkodników nazwałbym tych którzy rzekomo oferują w gratisie czy za jakaś tam opłatą usługę która nie jest żadną kalibracją a tak ją nazywają tylko prostą regulacją którą każdy może sobie wykonać.

Edytowane przez PeterMac

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Peter - nie miałem na myśli plansz testowych na oko, tylko tańszy sprzęt pomiarowy, tudzież oprogramowanie z którego ciężej wygenerować raport.

Edytowane przez felizz

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)
W temacie TV jestem raczej pasjonatem i nie miałem jeszcze od czynienia z topowymi modelami TV, ale zajmując się głównie monitorami. Moje sporadyczne kontakty z kalibracją TV które nie miały tak szerokich możliwości nastaw chciałbym jednak bronić stanowiska, że mimo posiadania sprzętu nie z najwyższej półki da się poprawić parametry wyświetlania (autor przecież kiedyś od takiego zaczynał).
Rozumiem że akcent jest oczywiście na kalibrację profesjonalną, bo trzeba te wszystkie drogie sprzęty obłożyć robotą ;)

Co do formy raportowania - w profesjonalnej kalibracji, której oczekuje studio lub posiadacz profesjonalnego TV (zwykle bardziej świadomy), to owszem.

Jednak w przypadku monitorów klient, poza profilem ICC (o którym zwykle nie ma za dużej wiedzy) nie dostaje żadnego raportu, bo większość nawet nie potrzebuje znać się na tym. Bardziej świadomi oczywiście wyciągną informacje z profilu co się z obrazem po drodze dzieje.

Podsumowując, chciałem powiedzieć że nie każdy, kto nie spełni powyższych wytycznych w takiej formie jak opisano musi oznaczać szkodnika i nie może poprawić wyświetlania, a ktoś kto faktycznie oferuje, a nie mianuje swe usługi profesjonalnymi, nie ma problemu z wypełnieniem tych wytycznych.

Artykuł ten nie niesie takiego przesłania, że każdy z amatorskim sprzętem jest szkodnikiem, bo oczywiście mając jakąś niegłupią sondę typu i1 Display Pro / DISCUS / colormunki / C6, która jest w miarę liniowa w całym zakresie mierzonych jasności, można ustawić dobrze gammę. Biel i kolory też na pewno lepiej wcelują niż na gołe oko. Artykuł ten zwraca tylko uwagę, że kalibracja nie może się nazywać profesjonalną dopóki nie znane są m.in. błędy sensora, lub gdy niespełnione są inne wymogi formalne napisane w artykule powyżej. Nie sugerowałem przecież nigdzie, że świat jest czarno biały i są tylko profesjonaliści i szkodnicy.

Inna sprawa, że jeśli nie przeprowadzasz walidacji zrobionej przez siebie kalibracji to nie świadczy to najlepiej o pracy. Profil ICC opisuje tylko mały wycinek sprawności monitora. Na jego podstawie nie da się stwierdzić jak duże błędy generuje wciąż monitor i w obszarach jakich barw. Nie da się nawet precyzyjnie obliczyć pokrycia danej palety kolorów. Innymi słowy nie wiadomo czy coś co zostało wykonane w ogóle działa. Chyba, że weryfikujesz to w jakiś inny sposób?

P.S. Nie korzystałem nigdy wyłącznie z kolorymetru. Już w 2011 roku gdy stworzony został forumowy "test kalibracji" miałem podstawowy spektrometr: http://hdtvpolska.com/topic/26929-wielki-test-kalibracji-tv-czy-to-jest-rzeczywiscie-potrzebne/

Edytowane przez Maciej Koper

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

No właśnie pamiętam że początkowo były to i1pro + i1display Pro, które sam aktualnie posiadam.
OK - przyznaje może niesłusznie przypisywałem intencje podziału fachowców, ale takie wrażenie się pojawiło w trakcie czytania. Pewnie dla tego że sam celuję w nie najwyższą (z racji braków sprzętowych i programowych) półkę usług, choć ich jeszcze nie wykonuję komercyjnie.
Owszem waliduję na bieżąco podczas sesji (bez generowania raportu), a profil ICC, zgoda że nie dostarcza pełni informacji, ale jest już do czego później zaglądnąć. Tu już nie chciałbym się dalej zagłębiać, bo wchodzę w temat wspomagania się softem do kalibracji monitorów w celach TV, który wymaga dodatkowego komentarza.
Chciałbym na koniec zaznaczyć, że przedstawiona metoda służy mi przybliżaniu tanich TV do standardu, którego i tak nie są w stanie uzyskać, jednak przypadek regulacji własnego TV pokazał poprawę widoczną gołym okiem.

Edytowane przez felizz

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Raport przydaje się również do odtworzenia ustawień kalibracyjnych po resecie telewizora.

Mi przydaje się po każdym uaktualnieniu firmware HU7500, gdyż doświadczając wpadek Samsunga wolę robić wipe TV na wszelki wypadek.

Ważne, że podczas kalibracji nie wchodzi się w tryb serwisowy, przynajmniej w moim przypadku.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

artykuł dobrze napisany tylko trzeba zadać sobie pytanie czy jeśli chcemy oglądać film jak"widział go reżyser filmu wraz z ekipą filmową." i robimy sobie kalibracje telewizora czy projektora a potem oglądamy go w proporcjach ekranu 1.85:1 ,a oryginał jest w 2.35:1. to czy nie zaburzamy wtedy wizji reżysera ?albo niektórzy robią sobie kalibracje i oglądają filmy z lektorem czy wtedy nie zaburzają odbioru dźwiękowego?nie popadajmy w paranoję !wszystko jest dla ludzi, a jak ktoś chce oddać w 100% wizję reżysera nie powinien wybierać sobie pewnych elementów a odrzucać innych.

  • Lubię 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dla mnie ten artykuł jest bardzo ważny ze względu głównie na "handlarzy", którzy jak to zwykle bywa w Polsce podłapali temat i nagle np. hdtv.com.pl (sklep http://audiovideo.com.pl/ ) oferuje profesjonalną kalibrację do sprzedanych TV (nawet przez mejla - O ZGROOOOZOOOO) gdzie wiadomo, że nie mają żadnego pro sprzętu by takową przeprowadzić. A już nie mówię o wiedzy.... stąd będziemy napiętnować takie kłamstwa. Zawsze gdy ktoś coś wymyśli uczciwą pracą i inwestycją znajdzie się zaraz w tym kraju 10 innych, którzy "na piechotę" będą kombinować by się podszyć. To takie polskie :blush::angry2::ph34r:

Więc dla mnie ten artykuł ma ogromne znaczenie właśnie dla tych handlarzy. Oczywiście każdy spojrzy na to swoim okiem i dyskusja jest bardzo wskazana czyli ta powyżej o reżyserach itd.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W takiej walce mozna wygrac jedynie profesjonalizmem.

Powodżenia.. Tak trzymać.

Pozdro

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

artykuł dobrze napisany tylko trzeba zadać sobie pytanie czy jeśli chcemy oglądać film jak"widział go reżyser filmu wraz z ekipą filmową." i robimy sobie kalibracje telewizora czy projektora a potem oglądamy go w proporcjach ekranu 1.85:1 ,a oryginał jest w 2.35:1. to czy nie zaburzamy wtedy wizji reżysera ?

Ale kto tak robi? Przecież to jakiś kompletny bezsens :) nie znam ani jednej osoby, która by podchodziła do kalibracji, a nie oglądałaby w oryginalnych proporcjach.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

mialo byc nie proporcje obrazu 1:85 tylko format ekranu 16:9

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

mialo byc nie proporcje obrazu 1:85 tylko format ekranu 16:9

Format ekranu możesz mieć nawet kwadratowy dopóki wyświetlasz na nim film w swoich natywnych proporcjach (tj. z pasami, gdy proporcje sie nie zgadzaja).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

no i doszliśmy do konkluzji ,o którą mi chodziło czy reżyser wraz z ekipą filmową widział obraz z pasami? oczywiście ,że nie .w kinie nie mamy pasów.

a ilu użytkowników ,którzy robią kalibracje ma ekrany 2.40:1 żeby oddać w 100% zamierzenia autora .ilu użytkowników robiących kalibracje ogląda film z lektorem albo np nie używa systemu dźwiękowego innego niż ten w tv? Więc jak to rozwiązać należy szukać kompromisów a to ze względu np na kwestie finansowe lub własne upodobania

a nie jest tak że: i "Więc nawet jeśli jesteśmy zadowoleni z odwzorowania obrazu w swoim TV, nawet jeśli uznajemy go za naturalny i miły dla oka to nadal nie znaczy to, że jesteśmy nawet blisko postaci w jakiej widział go reżyser filmu wraz z ekipą filmową"

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Chyba się jednak nie zrozumieliśmy.

Film oryginalnie nie jest zapisywany w formacie który my widzimy, tzw "kaszeta" jest dodawana później.

Poczytaj trochę o formatach obrazu kinowego a może wtedy sytuacja będzie dla Ciebie bardziej przejrzysta.

Dodam że ja oglądam film zawsze w oryginalnym formacie w jakim znajduje się na źródle i zawsze z oryginalnym dźwiękiem.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

no i doszliśmy do konkluzji ,o którą mi chodziło czy reżyser wraz z ekipą filmową widział obraz z pasami? oczywiście ,że nie .w kinie nie mamy pasów.

a ilu użytkowników ,którzy robią kalibracje ma ekrany 2.40:1 żeby oddać w 100% zamierzenia autora .ilu użytkowników robiących kalibracje ogląda film z lektorem albo np nie używa systemu dźwiękowego innego niż ten w tv? Więc jak to rozwiązać należy szukać kompromisów a to ze względu np na kwestie finansowe lub własne upodobania

a nie jest tak że: i "Więc nawet jeśli jesteśmy zadowoleni z odwzorowania obrazu w swoim TV, nawet jeśli uznajemy go za naturalny i miły dla oka to nadal nie znaczy to, że jesteśmy nawet blisko postaci w jakiej widział go reżyser filmu wraz z ekipą filmową"

Zabrnąłeś głęboko w krainę absurdu :)

Po pierwsze - jeśli oglądasz film we właściwych proporcjach tj. film 2.39:1 na ekranie 16:9 wyświetlany jest z pasami, a nie rozciągnięty do innych proporcji, to te pasy nie mają jakiegokolwiek praktycznego wpływu na odgląd. Na tej samej zasadzie można by powiedzieć, że nie doznasz tego samego co reżyser, bo jesz popcorn podczas filmu, a on tylko popijał wodę, albo nie siedzi obok Ciebie asystentka, która była obok niego.

Po drugie - bazujesz na założeniu jakoby w domach post-produkcyjnych zawsze używane były ekrany o formacie 2.39. A jakie są fakty? Trzy domy, z kilkunastu, które odwiedziłem do tej pory obrabiają materiał filmowy na projektorach. Są to następująco: FixaFilm, The Chimney Pot, oraz Orka. We wszystkich trzech wiszą ekrany 16:9. Jak jest w innych nie wiem, ale proponuję Ci sprawdzić jakimi produkcjami zajmowały się powyższe. Na Twoje pytanie: "czy reżyser wraz z ekipą filmową widział obraz z pasami?" odpowiedź często może więc brzmieć: TAK.

Jeśli chodzi audio to ja osobiście nigdy nie oglądam z lektorem. Zawsze wybieram oryginalną ścieżkę audio. Ewentualnie może być dubbing jeśli jest porządnie zrobiony i mi się podoba.Odnośnie dźwięku nie podejmuję jednak dyskusji, bo nie jestem ekspertem w tej dziedzinie, a jak wynika z tytułu temat dotyczy kalibracji wyświetlacza/projektora, a nie systemu nagłośnienia.

Edytowane przez Maciej Koper

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

hola hola czy ja napisałem ,że w domach postprodukcyjnych zawsze są używane ekrany o formacie 2.39?Napisałem użytkowników ,robiących kalibracje a to duża różnica!

a to ,że w podanych przez ciebie firmach używa się ekranów 16:9 wynika z tego ,że są to ekrany uniwesalne i właśnie jest ten kompromis!

a tutaj" Na tej samej zasadzie można by powiedzieć, że nie doznasz tego samego co reżyser, bo jesz popcorn podczas filmu, a on tylko popijał wodę, albo nie siedzi obok Ciebie asystentka, która była obok niego."

sam sobie odpowiedziałeś na tezę postawioną w artykule

""Więc nawet jeśli jesteśmy zadowoleni z odwzorowania obrazu w swoim TV, nawet jeśli uznajemy go za naturalny i miły dla oka to nadal nie znaczy to, że jesteśmy nawet blisko postaci w jakiej widział go reżyser filmu wraz z ekipą filmową"

ty tego także nie wiesz!

podsumowując kalibracja jest częścią układanki jakim jest seans filmowy i jeśli mamy stawiać tezy ,że obraz powinien byc taki jaki był w zamyśle reżysera ,ekipy filmowej to powinniśmy przykładać także wagę do pozostałych elementów układanki.

  • Lubię 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Mogę sie zgodzić, ze jesli chcemy zblizyc sie swoim odbiorem do zamyslu rezysera to sama kalibracja obrazu to za malo i będąc utrzciwym w obec siebie i chcąc odnosić pełnię doznań razyserskich wypadaloby isc po całości i kompleksowo zadbać o odbiór w tym dzwiek surround i pozostale a moze kiedys i nawet zapachy kto wie :)

Pozdrawiam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

hola hola czy ja napisałem ,że w domach postprodukcyjnych zawsze są używane ekrany o formacie 2.39?Napisałem użytkowników ,robiących kalibracje a to duża różnica!

a to ,że w podanych przez ciebie firmach używa się ekranów 16:9 wynika z tego ,że są to ekrany uniwesalne i właśnie jest ten kompromis!

a tutaj" Na tej samej zasadzie można by powiedzieć, że nie doznasz tego samego co reżyser, bo jesz popcorn podczas filmu, a on tylko popijał wodę, albo nie siedzi obok Ciebie asystentka, która była obok niego."

sam sobie odpowiedziałeś na tezę postawioną w artykule

To jest temat dotyczący kalibracji obrazu, objaśniający czym jest, jak powinna być przeprowadzona i czym się różni od ustawiania na oko tudzież kopiowania cudzych ustawień. Odnośnie warunków oglądania, odległości od telewizora czy doboru odpowiedniego wyświetlacza są inne tematy na forum, które łatwo znajdziesz w nawigacji. Oczywistym jest, że wszystkie te rzeczy składają się na odbiór obrazu.

Teza postawiona w artykule nie była taka, że kalibracja jest cudownym sposobem na naprawienie wszystkich problemów z obrazem, a jedynie, że nawet jeśli obraz się nam podoba przed kalibracją to nie oznacza, że jest chociaż blisko swojej prawidłowej formy. I jest to pewne, bo sprawdzone przeze mnie dziesiątki razy. Natomiast to, że będziemy oglądać jedząc nachosy i ubrani w grube skarpety nie ma jakiegokolwiek wpływu na wygląd obrazu, a co najwyżej na nasze samopoczucie podczas seansu, co istotnie wpływa na doznania, ale z kalibracją nie ma związku.

""Więc nawet jeśli jesteśmy zadowoleni z odwzorowania obrazu w swoim TV, nawet jeśli uznajemy go za naturalny i miły dla oka to nadal nie znaczy to, że jesteśmy nawet blisko postaci w jakiej widział go reżyser filmu wraz z ekipą filmową"

ty tego także nie wiesz!

Ależ wiem, dzięki temu, że mam pod swoją opieką kilkanaście domów post-produkcyjnych to doskonale wiem w jakich warunkach tworzone są filmy, dokumenty i reklamy, które trafiają później na nasze wyświetlacze. To daje mi unikalną wiedzę, której nie posiada większość kalibratorów i mogę się nią dzielić z moimi klientami ;)

Edytowane przez Maciej Koper

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Maćku a jaki jest odsetek osób, które twierdzą, że nie widzą różnicy po kalibracji lub w ich ocenie obraz jest gorszy? Pytam, bo pamiętam, jak sprzedałem kalibrowaną plazmę koledze (o czym wiedział) i pierwsze co zmienił to z profilów issf na tryb żywy w panasonicu %-)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Który telewizor ma podobne raportowanie ?

http://tufotki.pl/JEI5S

Z chęcią bym porównał zabawkę za 800 zł vs 68000 zł mi chodzi o monitory ,posiadam dwie 27" czy można dokładniej ,precyzyjniej ,... ,i najważniejsze czy ja to zobaczę?

Ja na miejscu klientów poprosiłbym o poinformowanie na tej stronie -jak trzeba wyregulować tv samemu i większości przypadków to by wystarczyło.

Blu Ray to nie jest oryginalny film nad którym reżyser pracuje.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Który telewizor ma podobne raportowanie ?

http://tufotki.pl/JEI5S

Przecież w każdym teście dostarczamy raporty i to dużo bardziej szczegółowe niż powyższy.

Blu Ray to nie jest oryginalny film nad którym reżyser pracuje.

Często właśnie jest to oryginał bo brakuje sprzętu i chęci żeby pracować natywnie w DCI :)

Z resztą z jednego do drugiego przechodzi się bezstratnie dla barw mieszczących się w węższym gamucie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Abstarchując od sensu kalibracji sensu stricto to mam pewne obiekcje odnośnie twierdzenia przez osobę dokonujacą kalibracji, ze po dokonaniu profesjonalnej kalibracji obraz odtwarzany jest jak najbliższy zamyslowi i wizji reżysera. A, przepraszam bardzo, czy reżyser ustalał to z kalibratorem lub zamieścił jakieś notatki odnosnie ustawień???. A może po prostu kalibrator ustawia obraz jak najwierniej trzymając sie tabelek i wytycznych? Twierdzenie, ze po profesjonalnej kalibracji obraz bedzie jak najbardziej zblizony jakosciowo do zamysłu reżysera jest tu co najmniej niedomówieniem. Gdyby tak było to przy każdej kopii filmu byłyby zamieszczone parametry ustawień. Nie neguję absolutnie profesjonalnej kalibracji (widziałem kilka odbiorników po profesjonalnej kalibracji), ale uważam, że kazde oko jest inne i niepowtarzalne i każdy powinien oglądac tak jak mu to odpowiada. I nikomu NIC DO TEGO!!!. A twierdzenie, że obraz PO kalibracji jest jak najbardziej zbliżony do naturalnego lub do zamysłu rezysera ma sie nijak do rzeczywistosci.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...