TEST: Projektor Sony VPL VW520 ES Ultra HD 4K Kino domowe

TEST: Projektor Sony VPL VW520 ES Ultra HD 4K Kino domowe

590
0

Fabrycznie

wb_f.png gamut_f.jpg

W całkowicie fabrycznym trybie “Reference” charakterystyka obrazu i przekłamania w reprodukcji są bardzo podobne do tego z czym spotkałem się podczas testu modelu HW55 i HW65. Zasadniczo jest to schłodzona biel, która powoduje zmniejszenie nasycenia barw czerowono-zielonych, oraz gamma, której wartość jest zbyt niska (do zaadaptowanego pomieszczenia). To dodatkowo zmniejsza saturację barw. Obraz jest więc trochę wyprany, jednak skala tego przekłamania jest mała. Z grubsza kolory reprodukowane są poprawnie i nie można zarzucić poważnych uchybień w tej materii. Kolory cieszą więc oko nawet prosto z fabryki bez głębszych regulacji, aczkolwiek jak wspomniałem, bardziej wprawieni użytkownicy zobaczą, że kilka elementów dałoby się dopracować.

 

Podobnie jak w poprzednim teście, sprawdziłem tutaj różne warianty ustawienia gammy, by odnaleźć taki, który najlepiej odwzorowuje wzorcowy przebieg – 2.35 (do ciemnego pomieszczenia). Wygląda na to, że najbliższe jest ustawienie 2.4, ale do normy trochę brakuje.

 

 

gammy.png

Przebiegi różnych predefiniowanych wariantów gammy – żaden nie jest idealny.

 

Auto kalibracja

wb_autocal.png gamut_autocal.jpg

Funkcję auto kalibracji znajdziemy w osobnym menu projektora. Choć z reguły tego typu funkcje są, kolokwialnie mówiąc, marketingową papką, to w tym przypadku jest inaczej. W projektor wbudowano bowiem prosty kolorymetr, który zbiera dane z przetwornika obrazu i dostraja go wewnętrznie do wzorca. Cały proces trwa kilka minut i podczas jego trwania przestawiany jest obiektyw, wiec widać, że proces faktycznie się odbywa.

 

autocal2.jpg

 

Po auto kalibracji widzimy na ekranie krótki raport.

 

autocal1.jpg

 

Osoby zaznajomione trochę z wykresami na pewno zauważyły, że po auto kalibracji faktycznie poprawiły się charakterystyki obrazu. Funkcja ta rzeczywiście więc sprowadza obraz na dobry tor. Nie jest jednak zastępstwem profesjonalnej kalibracji, którą obowiązkowo powinno się przeprowadzić przy sprzęcie tej klasy. Auto kalibracja ma bowiem pewne ograniczenia. Przede wszystkim:

  • Nie uwzględnia warunków pomieszczenia
  • Nie uwzględnia wpływu ekranu na obraz
  • Nie uwzględnia wpływu źródeł obrazu, oraz urządzeń peryferyjnych
  • Nie zapewnia idealnej precyzji, choć nie jest pod tym względem zła

Na naszym redakcyjnym ekranie odcień bieli i barw udało się ustawić dosyć przyzwoicie głównie dlatego, że sam ekran to tkanina biała (reference white), a ściany są czarne i nie wpływają prawie wcale na to co na ekranie. Mimo to gamma nie trafiła w punkt. Została ustawiona “bezpiecznie” czyli z uwydatnianiem detali w czerniach. Auto kalibracja nie dopracuje tych elementów, bowiem nie ma danych o pomieszczeniu i ekranie. Pozwoli jednak zapewnić, że nasz pozytywny opis reprodukcji barw sprawdzi się u każdego nabywcy tegoż projektora.

 

Po kalibracji

wb_c.png gamut_c.jpg

Kalibracja Sony VW520 jest procesem czasochłonnym, jednak przynoszącym bardzo owocne rezultaty. Sam projektor posiada zaawansowane parametry regulacyjne z poziomu menu ekranowego. Należą do nich na przykład dwu punktowy balans bieli, czy zarządzanie paletą barw. To jednak nie wszystko. Istnieje możliwość użycia specjalnej aplikacji (Projector Calibration Pro), która komunikuje się z projektorem przez protokół sieciowy i pozwala na strojenie parametrów nie dostępnych dla zwykłego użytkownika. To rewelacyjne rozwiązanie pozwala właśnie naprostować charakterystykę gamma. Za jego pomocą możemy stroić krzywą aż w 64 punktach! Na tym się jednak nie kończą możliwości. Możemy także utworzyć określoną przez siebie przestrzeń barwną (gamut), którego wierzchołki będą się niemal idealnie mapować z punktami wzorcowymi. 

 

 

Po takiej chirurgicznej precyzji regulacji, projektor staje się niemalże przezroczystym elementem systemu wideo. Co to oznacza? Mniej więcej tyle, że odwzorowuje on prawdziwy wygląd obrazu wideo prawie bez przekłamań. Najmniejsze odstępstwa od normy pozostały jedynie na wierzchołkach gamutu, tj. w rejonach najbardziej nasyconych barw, co w praktyce ma znaczenia dla użytkownika domowego. Cóż z tego, że najbardziej nasycona barwa będzie nasycona jeszcze trochę bardziej? Niewielkie ma to znaczenia. Grunt, że kolory “codzienne” np. z palety “color checker” oddawane są poprawnie.

 

Pamiętajmy, że opis kalibracji tyczy się egzemplarza, który trafił do naszych testów. Egzemplarze takich samych projektorów różnią się między sobą, więc te nabyte przez czytelników mogą mieć inne błędy odwzorowania barw (mogą być one większe lub mniejsze – nie ma reguły). Tutaj istnieje jednak możliwość użycia funkcji autokalibracji i sprowadzenia błędów do podobnego poziomu. Nie ma jednak sensu publikacja ustawień kalibracyjnych, bowiem są one indywidualne dla każdego projektora i pomieszczenia. Zachęcam natomiast do poczytania o profesjonalnej kalibracji.

 

Więcej informacji zaczerpnąć można w: http://hdtvpolska.com/topic/26929-wielki-test-kalibracji-tv-czy-to-jest-rzeczywiscie-potrzebne/

Oraz w temacie: http://hdtvpolska.com/topic/35061-czym-jest-profesjonalna-kalibracja-telewizoraprojektora/

 

Pobierz pełny raport z kalibracji projektora download-icon.png

Galeria przekłamań obrazu

Wybierz ustawienia obrazu w telewizorze:

  • Tryb “Standard”
  • Najlepszy fabryczny
  • Obraz Skalibrowany
  • Referencja (studio)
Wybierz kadr z filmu:

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
 

(590)

0 0 głos
Article Rating
Maciej Koper Szef działu testów na HDTVPolska. Posiadacz certyfikatów ISF oraz THX. Zapraszam studia filmowe oraz osoby prywatne do profesjonalnej kalibracji swoich wyświetlaczy: www.skalibrujtv.pl

23
Zobacz więcej komentarzy na forum

Subskrybuj
Powiadom o
guest

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

0 komentarzy
Informacje zwrotne
Zobacz wszystkie komentarze
Close
0
Chcielibyśmy poznać twoje zdanie na ten tematx
()
x