Home Testy Projektory Epson TEST: Epson EH-TW5350 Projektor Full HD
TEST: Epson EH-TW5350 Projektor Full HD

TEST: Epson EH-TW5350 Projektor Full HD

6.08K
1

Słowem wstępu

Firma Epson posiada w swojej ofercie wiele projektorów przeznaczonych dla różnych grup odbiorców. Począwszy od zaawansowanych konstrukcji do kina domowego jak chociażby testowany przez nas laserowy EH-LS10000, poprzez urządzenia biznesowe i edukacyjne a kończąc na urządzeniach domowych, dostępnych dla szerokiego grona użytkowników. W dzisiejszym teście, zajmiemy się bardzo interesującym produktem, którego można zaliczyć do ostatniej grupy. To model EH-TW5350. Projektor w cenie około 3300 zł, przeznaczony jest dla początkujących fanów kina domowego oraz graczy, którzy będą chcieli zagrać w swoje ulubione pozycje na ogromnym ekranie oraz skorzystać z dodatków multimedialnych, które oferuje ten produkt. Zobaczmy zatem, na co stać TW5350.



Wygląd

Na pierwszy rzut oka projektor jest naprawdę ładny i dobrze wykonany. Praktycznie w całości został wykonany w błyszczącym, białym kolorze. Nie jest dużych rozmiarów. Wynoszą one 297‎ x 245 x 114 mm (szerokość x głębokość x wysokość). Obiektyw został otoczony złotym pierścieniem. Użytkownik może manualnie go otwierać i zamykać aby się nie kurzył. Z lewej strony frontu umieszczono otwór wentylacyjny za którym widać sporych rozmiarów wiatrak chłodzący. Dodatkowe otwory wentylacyjne znajdują się też z lewej strony samego projektora.

Na górnej części urządzenia, umieszczono zbiór podstawowych klawiszy funkcyjnych. Użytkownik ma dostęp m.in. do menu, klawiszy kierunkowych, wyboru źródła sygnału, regulacji głośności wbudowanego głośnika. Obok klawiszy znajdują się diody sygnalizujące stan projektora i lampy oraz połączenie z siecią bezprzewodową i screen mirroring. Od góry, przy obiektywie, mamy możliwość ręcznej regulacji położenia obrazu (zoom) oraz jego ostrości (focus).

Podstawa projektora została wyposażona w dwie nóżki, które możemy wykręcić oraz jedną przednią wysuwaną, której położenie regulujemy wedle potrzeby szybkiego ustawienia projektora w warunkach tymczasowych np. na stole.

18.jpg 20.jpg

Bardzo interesująco przedstawia się tył projektora. Złącza zostały rozlokowane w dość wygodnych miejscach. Montaż na suficie i okablowanie nie powinno być zatem wizualnym problemem. Uwagę zwraca maskownica znajdująca się z prawej strony. Okazuje się, że w sam projektor został wbudowany głośnik o mocy 5W. Może się to szczególnie przydać gdy jesteśmy mobilni i nie posiadamy ze sobą żadnych głośników. Ciężko go jednak porównać do systemów wbudowanych np. w modele BenQ W2000 czy W3000. Ale lepiej, że jest niż miałoby go nie być. Na pewno będą sytuacje, że jego obecność okaże się ostatnią deską ratunku np. podczas ważne prezentacji.

22.jpg 23.jpg

Montaż projektora wymaga standardowego uchwytu sufitowego



Wyposażenie i Złącza

Wszystkie złącza umieszczono na tylnej ścianie projektora. To bardzo dobre miejsce – szczególnie gdy jest on podwieszony np. w salonie. Dzięki takiemu rozwiązaniu dość łatwo jest ukryć wysokiej jakości grube kable HDMI czy prądowe. Wybór złącz jest bogaty i raczej nikomu nie powinno niczego brakować. Mamy tu zatem n.in: dwa wejścia HDMI ( jedno zgodne z MHL), wejście dla komputera D-Sub, wejście audio typu cinch, stereofoniczne wyjście audio mini-jack, złącze USB (klasyczne i mini service) czy awaryjnie złącze video composite. Projektor posiada też wbudowaną kartę WiFi (obsługuje zatem Miracast – Wi-Fi Direct)

Opcjonalnie można dokupić okulary RF 3D (ELPGS03), synchronizowane drogą radiową. Transmiter został wbudowany w projektor.

 

14.jpg

 

25.jpg

Aktywne okulary migawkowe 3D ELPGS03

24.jpg

Pilot jest nieźle wykonany ale mógłby być większy. Klawisze są zbyt małe aby w ciemnościach bez problemu wybrać interesującą nas funkcję. Szczególnie, że nie są podświetlane.

 



Testy syntetyczne

Przetwornik obrazu3 LCD

Odświeżanie obrazu120Hz

Jasność po kalibracji

zoom 1.0x: 650 Lumenów (ECO) / 1000 Lumenów (Normalna)

zoom 1.2x: 770 Lumenów (ECO) / 1200 Lumenów (Normalna)

Kontrast On/Off615:1

Kontrast ANSI125:1

Błędy barw po kalibracjiśrednia dE: 1,5 maks. dE: 4,3

Input Lag28ms w trybie gra, 98ms w trybie standardowym

Pełna rozdzielczość koloru (PC – 4:4:4)TakPoprawna obsługa klatkaży24Hz TAK, 50Hz TAK, 60Hz TAKObsługa 10 bitowego koloruTak



Instalacja projektora

Optyka projektora zapewnia stałe przesunięcie obrazu w pionie i nie posiada regulacji ani w tej osi, ani w poziomej. W specyfikacji projektora brakuje jednak informacji jaka jest wartość tego przesunięcia. Gdy tylko uda się ustalić ten fakt z producentem, uzupełnię test.

Zespół optyczny pozwala na rzut w zakresie 1,22 – 1,47:1 (stosunek odległości projektora od ekranu do szerokości obrazu). Oznacza to, że aby wypełnić nasz redakcyjny, 99″ ekran, możemy umieścić projektor w odległości od 2,7 (szerokość ekranu – 2,2m x 1,22) do 3,2 (szerokość ekranu – 2,2m x 1,47) metra. Możliwości instalacyjne nie należą zatem do najbogatszych i przy ekranie 99″ musimy wcelować w ten półmetrowy przedział. Pamiętajmy też, że im bliżej umieścimy projektor tym większą jasność będziemy w stanie uzyskać. W przypadku TW5350 różnica ta wynosi około 16% jasności (tyle stracimy montując projektor w maksymalnej odległości).



Jasność i głośność

Przy maksymalnym przybliżeniu obrazu, jasność lampy (po kalibracji) wyniosła dokładnie 770 lumenów w trybie ECO i 1200 lumenów w trybie normalnym. To dobre wyniki. Odsuwając się skrajnie (używając maksymalnego oddalenia obrazu funkcją zoom) tracimy ok. 16% jasności. Jest to niewielki spadek, ale wyłącznie z tego powodu, że zakres zoomu jest także dosyć mały (1,2x). Uwzględniając te dane sugeruję następujące przekątne ekranu, przy użyciu tkaniny białej (gain 1.0) i chęci uzyskania wzorcowej jasności, wynoszącej 48cd/m2:

Tryb ECO, min zoom (rzut z ok. 3,7m)]ekran 16:9: 136″, 3,02m x 1,70m

Tryb Normal, min zoom (rzut z ok. 4,6m)ekran 16:9: 171″, 3,78m x 2,12m

Tryb ECO, max zoom (rzut z ok. 4,1m)ekran 16:9: 125″, 2,78m x 1,56m

Tryb normal, najdłuższy zoom (rzut z ok. 5,1m)ekran 16:9: 157″, 3,47m x 1,95m

Jak widać, nawet tak tania propozycja w ofercie Epsona, jaką jest TW5350, pozwala uzyskać bardzo duży obraz w domu. 170″? Czemu nie! Pod warunkiem, że projektor będzie zamontowany najbliżej ekranu i będzie pracował w wyższym trybie lampy, w którym niestety trochę hałasuje. Z około półtora metra szum wentylatorów jest słyszalny. Dałoby się go zaakceptować, jednak nie da się ukryć, że na komfort wpływa. Sytuacja ulega diametralnej zmianie gdy ustawimy na pozycję ECO. Urządzenie wtedy staje się bardzo ciche i nawet umieszczone w niedalekiej pozycji od widza nie będzie irytowało.



Jakość optyki

Geometria obrazu była zdecydowanie zadowalająca, szczególnie po wzięciu pod uwagę półki cenowej projektora. Obraz nie był jednak bezbłędny. Dało się zobaczyć niewielkie łukowanie górnej krawędzi (środek był wygięty o ok 1cm względem krawędzi ekranu), a lewy dolny róg układał się w trapez. Ponownie jednak dystorsja ta nie była duża. Myślę, że około 1 – 1,5 cm. Receptą na tego typu zniekształcenia jest użycie ekranu obszytego aksamitem (jak nasz) i zmniejszenie zoomu tak by powiększyć obraz i wyrzucić jego obrzeża na ramę ekranu. Wtedy problemy przestaną być widoczne, aczkolwiek ich świadomość pewnie pozostanie ;)

W zamian za to Epson EH-TW5350 może pochwalić się niezłą ostrością, zarówno ze strony zespołu optycznego jak i z samego przetwornika obrazu. Krawędzie są ostre zarówno w środku jak i na krawędziach, tylko w prawym dolnym rogu było nieznacznie gorzej i siadała też konwergencja (krawędzie rozszczepiały się na kolory składowe), ale wszystko w skali normy. Tu można by przyznać plus dla projektora. Współczynnik wypełnienia piksela, czyli odstępy pomiędzy poszczególnymi pikselami, nie są w prawdzie aż tak małe jak w DLP, czy projektorach LCoS, jednak siatka pikseli nie jest zbyt widoczna. Mam wrażenie, że przetworniki LCD zastosowane w EH-TW5350 poczyniły pod tym względem postęp w stosunku do swoich poprzedników.

 

konwergencja.jpg

Konwergencja, po podstawowej regulacji (bez podziału na obszary) jest już całkiem niezła.



Ustawienia obrazu

W TW5350 znajdziemy cztery predefiniowane tryby obrazu do użycia przy sygnale 2D i dwa do 3D. Optymalnym wyborem, czyli takim, który zapewnia charakterystykę obrazu możliwie zbliżoną do projektorów studyjnych, jest Naturalny.
menu8.jpg
Z powyższych trybów, to “Naturalny” zapewnia najlepszy fabrycznie obraz.
Dokładniejszy jego opis znajdzie się w następnym rozdziale testu. Tymczasem proponuję każdemu użytkownikowi wprowadzić jeszcze następujące zmiany:
Poprawienie obrazu… -> Redukcja szumów -> 0
Poprawienie obrazu… -> Redukcja usterek MPEG -> 0 
Wyłączenie obu “poprawiaczy” zapewni lepszą ostrość obrazu, ponieważ nie będzie on przetwarzany przez system usuwania szumów, który “odgaduje” (zazwyczaj nietrafnie) co jest szumem i co rozmazać, a co zostawić w spokoju. W tej samej zakładce menu znajduje się także funkcja Zwiększ szczegółów, którą można wyregulować wedle uznania. Przy ustawieniu 0 nie jest dodawana żadna sztuczna ostrość do obrazu.


Reprodukcja Obrazu

Fabrycznie

wb_f.png gamut_f.jpg

W trybie Naturalny, po wyłączeniu opisanych wyżej funkcji, charakterystyka obrazu zbliżona jest do studyjnego wzorca z nie najgorszą precyzją. Jedyne ułomności sprowadzają się od odcienia obrazu, który jest nieco ocieplony, a zatem biel ma nieznaczną, czerwoną, poświatę, oraz do pokrycia palety barw. Projektor trochę niedomaga w najgłębszych zieleniach, więc mają one zmniejszone nasycenie. Jak jednak widzimy na powyższym diagramie, nie dotyczy to wszystkich odcieni zielonego. Nie jest zatem tak, że zielenie są mdłe. Zwyczajnie brakuje najbardziej nasyconych ich odcieni, ale to co miało być mniej nasycone to jest na swoim miejscu. Saturacja barw i plastyka scen jest jednak spłycona trochę przez zbyt niską gammę. To uchybienie powoduje, że obraz zbyt szybko przechodzi od czerni do bieli. W konsekwencji jest mniej nasycony i kontrastowy niż być powinien.

Moje oko było w stanie wyłapać te kilka niedociągnięć, jednak całokształt obrazu można by pochwalić. TW5350 nie generuje bowiem kompletnie przekłamanych kolorów, do czego mają tendencję projektory LCD. Tutaj wszystko choć odbiegające od doskonałości to niewiele i w sposób przewidywalny.

Po kalibracji

wb_c.png gamut_c.jpg

Epson może pochwalić się dosyć rozbudowanymi możliwościami kalibracji, co się chwali w produkcie z niższej półki. Problem z odcieniem bieli udało się rozwiązać prawie całkowicie, więc i barwy zyskały na naturalności. Większość z nich trafiła na swoje referencyjne pozycje, co oznacza, że były wyświetlane tak jak widział je reżyser w studio filmowym. Wyjątkiem od tego są niektóre odcienie barw zielonych i pokrewnych (morskie, żółte), których nie udało się odwzorować przez okrojoną paletę barw. Jest to jednak mały problem, jak napisałem w poprzednim akapicie, bowiem odcienie o największych nasyceniach występują w filmach dosyć rzadko.

fmovie2.jpg

Odwzorowanie barw można ocenić na szkolne 4. W momencie, gdy na ekranie nie ma nasyconych barw, to reprodukcja jest całkiem niezła.

Pamiętajmy, że opis kalibracji tyczy się egzemplarza, który trafił do naszych testów. Egzemplarze takich samych projektorów różnią się między sobą, więc te nabyte przez czytelników mogą mieć inne błędy odwzorowania barw (mogą być one większe lub mniejsze – nie ma reguły). Nie ma zatem sensu publikacja ustawień kalibracyjnych, bowiem są one indywidualne dla każdego projektora i pomieszczenia. Zachęcam natomiast do poczytania o profesjonalnej kalibracji.

 

Więcej informacji zaczerpnąć można w: http://hdtvpolska.com/topic/26929-wielki-test-kalibracji-tv-czy-to-jest-rzeczywiscie-potrzebne/

Oraz w temacie: http://hdtvpolska.com/topic/35061-czym-jest-profesjonalna-kalibracja-telewizoraprojektora/

 

 

Pobierz pełny raport z kalibracji projektora download-icon.png



Skalowanie SD, obróbka cyfrowa

W kwestii obróbki cyfrowej nie natknąłem się na jakiekolwiek mankamenty, które negatywnie wpływałyby na obraz, aczkolwiek pewną niejasnością jest ustawienie suwaka ostrości w testowanym projektorze. Nie jest bowiem oczywiste, przy jakiej wartości nie następuje żadne wyostrzanie, ani zmiękczanie obrazu. Niemniej, przy ustawieniu 0 – 5 nie widać żadnych sztucznych konturów, zatem można przydzielić wysokie noty za skalowanie i obróbkę :)

W tym miejscu będę do znudzenia powtarzał, że w dzisiejszych czasach rezultaty skalowania wyglądają niemal identycznie na wszystkich telewizorach i projektorach. Twierdzenie to znalazło potwierdzenie w moim eksperymencie, którego wyniki znajdują się pod tym adresem.
Zwracam też uwagę, że skalowanie nie jest procesem podnoszącym jakość obrazu i materiał HD czy nawet SD generalnie wygląda bardzo podobnie czy to na wyświetlaczu Ultra HD, czy na Full HD. Dopiero treść natywna o wysokiej rozdzielczości pozwala odczuć wyraźną różnicę, jednak pod warunkiem, że widz znajduje się w odpowiedniej odległości od ekranu. Można ją wyliczyć z kalkulatora odległości.


Kontrast i Czerń

Ocena kontrastu projektora jest znacznie cięższym zadaniem aniżeli w przypadku wyświetlacza. W tym przypadku dużą rolę odgrywają warunki otoczenia (to ile światła odbija się od ścian i rozświetla czerń na ekranie). Na szczęście w naszej Sali redakcyjnej 95% przedmiotów ma kolor czarny i odbicia są zminimalizowane. To pozwala wydać nam rzetelny werdykt.

Technologia 3LCD zastosowana w Epsonie EH-TW5350 nie ma niestety zbyt wysokiego potencjału do generowania głębokiej czerni. Światło z lampy projektora przechodzi przez panele, które działają analogicznie do matrycy LCD w telewizorze. Mogą zatem blokować przepuszczanie światła, jednak skuteczność tego procesu nie jest zbyt wysoka. W konsekwencji obraz ma ograniczoną głębię i plastykę, a czerń ma dodatkowo ciemnogranatowy zafarb (jak to zwykle bywa w technologii LCD).

Scena

(kontrast między białym kołem, a środkiem białego okręgu)Opis scenyWynik pomiaru

pj_contrast1.jpgOn/off zdolność projektora do wyświetlania naprzemiennie czerni i bieli615:1

pj_contrast1.jpgOn/off + dynamiczna przysłona zdolność projektora do wyświetlania naprzemiennie czerni i bieli wraz ze wspomaganiem dynamicznej przysłony, która przyciemna czarny obraz7 000:1

pj_contrast2.jpgKontrast ANSI obrazujący zdolność do wyświetlania czerni w bezpośrednim sąsiedztwie jasnych elementów125:1

pj_contrast3.jpgKontrast APL 50% Czerń w po środku ekranu przy otoczeniu bielą o powierzchni 50% ekranu150:1

pj_contrast4.jpgKontrast APL 65% Czerń w po środku ekranu przy otoczeniu bielą o powierzchni 35% ekranu215:1

pj_contrast5.jpgKontrast APL 80% Czerń w po środku ekranu przy otoczeniu bielą o powierzchni 20% ekranu315:1

pj_contrast6.jpgKontrast APL 90% Czerń w po środku ekranu przy otoczeniu bielą o powierzchni 10% ekranu400:1

Jak widać, jedynie kontrast między pełnoekranową czernią, a bielą, po uruchomieniu dynamicznej przysłony budzi jakieś większe emocje.System ten potrafi wnieść dużo dobrego do obrazu, ponieważ przyciemnia go w momentach gdy wyświetlana jest scena z dużą zawartością czerni. To ogranicza trochę postrzegane świecenie jej. Niestety działanie przysłony jest słyszalne. Wyraźnie terkocze. W większości scen jest jednak mocno przeciętnie jeśli o czerń chodzi.

fmovie1.jpg

Czerń zawiera odpowiednią ilość detali i bardzo dobrze oddaje przejścia tonalne, niestety sama w sobie nie jest zbyt głęboka.

Powyższy niezbyt pozytywny opis staje się jednak mniej istotny, gdy rozważymy zastosowanie projektora w salonie z białymi ścianami. W takim wypadku nie będzie on mocno odbiegał od znacznie lepszych (i droższych) urządzeń, ponieważ odbicia od ścian przysłonią jego kiepski, natywny, kontrast. W naszej jaskini testowej widać jednak sporą różnicę.



Jednolitość obrazu

Na potrzeby testów, projektor znajdował się w najbliższej możliwej pozycji, z której udało się wypełnić cały ekran. Oznacza to, że nie została użyta funkcja zoomu. Takie ustawienie generalnie sprzyja powiększaniu się dysproporcji w jasności pomiędzy środkiem, a brzegami ekranu. Mimo to nie okazały się one bardzo duże.

 

uniformity.png

Błędy deltaE (liczbowe) wynikają praktycznie tylko z różnic w jasności. Zafarby są niewielkie.

Jeszcze bardziej cieszył brak ewidentnych przebarwień, o które obawiałem się ze względu na technologię jakiej używa projektor (3LCD). Niegdyś zabarwienia były sporym mankamentem tego typu projektorów, podobnie jak telewizorów LCD. Tutaj jak widzimy też w niektórych polach zmierzony został inny odcień, ale w praktyce nie jest to specjalnie zauważalne. Zobaczcie z resztą sami poniższe zdjęcia:



UltraHD / 4K

Koniecznie kliknij i przeczytaj też artykuł o Ultra HD:

“UHD? 4K? Czym jest technologia, która podbija rynek”uhd4k.png

Być może zdziwi Was ta informacja, podobnie jak zdziwiła mnie, ale Epson EH-TW5350 jest w stanie przyjąć wszystkie formaty UHD, które są zgodne ze specyfikacją HDMI 1.4. Należą więc do nich 3840×2160, oraz 4096×2160, pod warunkiem, że ich odświeżanie nie przekracza 30Hz. Tego typu sygnał jest przeskalowywany do faktycznych możliwości projektora (do Full HD). Oznacza to możliwość bezproblemowego podłączenia w przyszłości źródła UHD, by uzyskać maksimum możliwości. Przeskalowane UHD będzie lepsze niż natywne Full HD.
Obsługa rozdzielczości 3840×2160@60Hz 4:2:0 NIE
Obsługa rozdzielczości 3840×2160@24Hz 4:4:4 TAK
Obsługa rozdzielczości 3840×2160@60Hz 4:4:4 NIE

Kompatybilność z HDCP 2.2NIE

Dodatkowo projektor jest kompatybilny z 10 bitowym kolorem, który gwarantuje płynniejsze przejścia tonalne
10bit.jpg

W kwestii płynności przejść tonalnych, Epson EH-TW5350 radzi sobie fenomenalnie.

 



Odwzorowanie ruchu

Koniecznie kliknij i przeczytaj artykuł o fotografiach ruchu:
“Śledząca Kamera – najlepsze kryterium odwzorowania ruchu”
trackingcamera.png

 

Epson EH-TW5350 poprawnie przyjmuje i wyświetla trzy główne klatkaże (24p, 50p i 60p), w których rejestrowany jest obraz. Oznacza to, że klatki obrazu są wyświetlane z równymi odstępami czasu, a więc nie są wprowadzane jakiekolwiek zaburzenia płynności w postaci mikroprzycięć. Projektor wyposażono w 120Hz przetwornik obrazu, oraz system – upłynniacz, który pozwala poprawić ostrość ruchu (np. przy transmisjach sportowych), oraz płynność (w filmach). Funkcja z tym związana nazywa się [Interpolacja Ramki] i dostępne są cztery tryby działania: [Wyłączony], [Niski], [Średni], oraz [Wysoki].

Aktywowanie funkcji, nawet w najniższy tryb działania, dodaje klasyczną interpolację klatek, konwertując 50Hz na 100Hz, 60Hz na 120Hz, a 24Hz na 120Hz. Dodatkowe klatki wyliczane są na podstawie kierunku ruchów obiektu i wstawiane pomiędzy oryginalne. To pozwala uzyskać znacznie lepszą ostrość ruchomych obiektów. W przypadku materiałów 50p i 60p warianty niski, średni, oraz wysoki nie różnią się działaniem, jednak w przypadku materiału 24p (filmowego) występuje pewna różnica. Tryb niski, oraz pośredni działa niestabilnie. Obraz idzie płynnie by za chwilę spowolnić i tak w kółko. Efekt nie wygląda zbyt korzystnie, więc lepiej od razu wybrać wariant wysoki. Stopień polepszenia płynności jest niestety na tyle duży (i to już od trybu niskiego), że dla większości osób ruch będzie wyglądał sztucznie (teatralnie), aczkolwiek znajdą się pewnie amatorzy takiej płynności. Mi osobiście zabrakło złotego środka, jaki dostępny był we flagowym modelu Epsona – laserowym LS10000.

Nazwa trybu Informacje Obraz postrzegany w ruchu
Wyłączony Smużenie:

bardzo duże

 

 

Maksymalna jasność:

160cd/m2Powielenie krawędzi:

brak (krawędzie rozmyte)

 

 

Poprawa płynności filmów (24p):

brakm_2.jpgNiski/Średni/WysokiSmużenie:

umiarkowane

 

 

Maksymalna jasność:

160cd/m2Powielenie krawędzi:

brak (krawędzie rozmyte)

 

Poprawa płynności filmów (24p):

bardzo mocna poprawa (tzw. efekt teatru)m_1.jpg

Jak widzimy, Epson TW5350 oferuje mniej więcej tyle co każdy inny 120Hz projektor, jeśli mowa o redukowaniu rozmycia przy szybkich ruchach obrazu. Jest to dobra wiadomość, bo w tej półce cenowej niewiele projektorów (o ile w ogóle jakieś inne) oferuje takie wsparcie dla płynności.



Multimedia

Nie jest to częsty przypadek, kiedy w teście projektora znajdzie się opis jego funkcji multimedialnych. Oczywiście nie pojawi się tutaj akapit w stylu Smart TV jednak trzeba przyznać, że w projektorach zaczynają się pojawiać funkcje, które do tej pory były zarezerwowane dla właścicieli telewizorów.

Po pierwsze, projektorem możemy sterować nie tylko za pomocą pilota (który jest średnich lotów) ale także używając do tego dedykowanej aplikacji na smartfona. A ona jest już naprawdę ciekawa i ma spore możliwości. Nazywa się iProjection. Oprócz sterowania projektorem możemy za jej pomocą wysyłać do urządzenia np. zdjęcia. Ale za pomocą czego?

 

26.jpg

Jak już wiemy ze wstępu, projektor posiada wbudowaną kartę WiFi. Umożliwia to korzystanie z Miracast. Jest to technika wykorzystująca połączenie Wi-Fi do przesyłania obrazu. Stosuje się do tego połączenie Wi-Fi Direct: dwa urządzenia komunikują się ze sobą bezpośrednio, nie muszą znajdować się w zasięgu routera ani istniejącej sieci bezprzewodowej. Na pewno ma to spore zastosowanie właśnie w przypadku projektora, który jest np. podwieszony przy suficie. I właśnie dzięki temu przesyłamy do projektora a następnie na ekran np. zdjęcia czy filmy z naszego urządzenia (Android).

Po trzecie, projektor posiada złącze MHL. Dzięki temu, możemy podłączyć smartfona i np. pograć w gry, które będą włączone właśnie na nim. Tą samą czynność możemy także wykonać poprzez WiFi.

7.jpg

8.jpg

Epson EH-TW5350 łączy się kablowo (MHL) lub poprzez WiFi i wyświetla obraz ze smartfona. np. grę. Projektory dostają funkcje, które do tej pory były zarezerwowane tylko dla telewizorów. Kiedy pełne Smart… PRO? 😉



Technologia 3D

Projektor pozwala na podłączenie aktywnych okularów migawkowych 3D. Nie należą one do super lekkich ale też nie są specjalnie ciężkie. Generalnie można w nich w miarę wygodnie obejrzeć film. W stosunku do konkurencyjnych rozwiązań jest jaśniej. Dodatkowo nie zanotowałem zbyt dużego crosstalku. Dzięki temu mogę śmiało polecić dokupienie okularów i wypróbowania najlepszych filmów na nośniku Blu-ray 3D. Ta technologia pokazuje pazur na ekranach powyżej 100 cali i wtedy ma naprawdę sens. Projektor trzeba jednak bezwzględnie skalibrować gdyż tryb 3D prezentuje kolory znacznie odbiegające od tego co możemy zobaczyć w całkiem dobrych trybach fabrycznych.

 

25.jpg

Aktywne okulary migawkowe 3D ELPGS03

 



Granie na konsoli i PC

Koniecznie kliknij i przeczytaj artykuł o dwóch sprawach:

“Input Lag, chroma 4:4:4 – czy są istotne?”lag.png

Epson TW5350 swietnie spisze się przy grach, gdyż jego Input Lag wynosi zaledwie 28 msec. To jeden z najniższych wyników jaki zanotowałem podczas testu projektora. To doskonała wiadomość dla graczy ze względu na dość atrakcyjną cenę za ten sprzęt!

 

lag2.jpg

Bardzo niski Input Lag, jeden z najniższych wśród projektorów!

By uzyskać tak niski wynik nie trzeba aktywować żadnych specjalnych  trybów. Wystarczy jedynie wyłączyć upłynniacz, czyli funkcję [Interpolacja Ramki]. Producent przewidział w prawdzie dedykowane ustawienie “niskiej precyzji” przetwarzania wideo do grania:

 

menu3.jpg

W zakładce “sygnał” znajduje się wybór precyzji przetwarzania obrazu.

Jednak w praktyce nie ma sensu tego włączać, bo efekt jest taki sam jak po wyłączeniu upłynniacza.

Urządzenie jest także w stanie reprodukować chromę w pełnej rozdzielczości (4:4:4/RGB). Robi to bez względu na ustawienia, a przynajmniej na to wygląda.

Pozwoliliśmy sobie razem z Gmerem (zapalony gracz a raczej maniak grafiki w najwyższych detalach) przetestować moc tego projektora na naszych redakcyjnych zabawkach i dodać trochę subiektywnych odczuć. W tym przypadku wspierają nas takie firmy jak ASUS, Intel, HyperX a całość składa i serwisuje się w firmie HyperCube Stacje Graficzne. W przypadku konsoli używamy PS4.

1.jpg 2.jpg

Gry dostarcza nam m.in Eletronics Arts Polska oraz polski oddział Playstation (SCEP). Chyba nie muszę pisać, jaki tytuł miał nie tak dawno swoją premierę. Oczywiście mowa o Star Wars: Battlefront. Na projektorze z tak niskim lagiem, w tytuł, który jest dedykowany dla rozgrywek sieciowych grało się naprawdę wybornie. Zarówno na PC jak i PS4. Grafika urywała przysłowiowy “łeb” na ponad 100 calach. Podobnie prezentowały się takie tytuły jak FIFA 16, Need fot Speed czy Until Dawn. Ten ostatni to rewelacyjny horror na PS4. Ponownie ponad 100 cali powodowało niezły stres w ciemnym pokoju.

27.jpg 28.jpg
29.jpg

30.jpg

31.jpg
32.jpg



Podsumowanie i ocena

Epson EH-TW5350 to niedroga propozycja dla początkujących entuzjastów dużego kina domowego oraz przede wszystkim graczy. Niewątpliwą zaletą urządzenia jest 120Hz przetwornik 3LCD, który zapewnia znacznie mniejsze rozmycie obrazu przy ruchach. Ten element jest niezwykle istotny dla miłośników oglądania sportu. Ponadto cechuje się dobrym oddaniem barw i możliwościami kalibracji, co jeszcze do niedawna nie było osiągalne w projektorach 3LCD. Dla graczy bardzo istotną cechą będzie niska wartość Input Lag, wynosząca 28 mses. Dzięki temu, nawet wytrawni sieciowi maniacy będą usatysfakcjonowani. Samo granie na ekranie z przekątną ponad 100 cali dostarcza nie lada przeżyć i atrakcji. A to wszystko za niewiele ponad 3000 zł. Urządzenie należy pochwalić także za dodatkowe wyposażenie, często nieobecne w innych konkurencyjnych rozwiązaniach. Mowa o aplikacji na smartfona, wsparciu dla WiFi oraz MHL. Z minusów trochę doskwiera brak możliwości regulacji soczewki w osi pionowej i poziomej, co utrudnia instalację, oraz nie najlepszy kontrast i głośność w jaśniejszych trybach lampy. Jednak wiadomo, że w tej cenie nie można mieć wszystkiego. (testował Gmeru Maciej Koper)

polecamy.png

PLUSY

  • Dobre wykonanie
  • Bogata ilość złączy
  • Wbudowany głośnik
  • Dobra jasność obrazu
  • Dobre oddanie kolorów po kalibracji oraz niezłe tryby fabryczne
  • Skalowanie i obróbka obrazu
  • Możliwość podłączenia odtwarzacza UHD np. w celu uzyskania 10 bitowego koloru
  • Zastosowanie upłynniacza obrazu w tej klasie (120Hz!)
  • Dobry ruch w porównaniu do konkurencji z podobnej półki cenowej
  • Obrazy 3D
  • Reprodukowanie chromy w pełnej rozdzielczości (4:4:4/RGB)
  • Bardzo dobry dla graczy – niski Input Lag
  • Cena / jakość

MINUSY

  • Brak przysłony obiektywu – płynnej regulacji jasności
  • Brak możliwości regulacji soczewki w osi pionowej oraz poziomej
  • Czerń i kontrast bez rewelacji
  • Głośność w trybach wyższej jasności lampy
  • Brak okularów 3D w zestawie

Cena: Epson TW-5350 3 300 zł

Sprzęt do testów dostarczyła firma Epson
 
Przeczytaj artykuł odnośnie ocen oraz wyróżnień na HDTVPolska.com: 

Jak testujemy wyświetlacze na HDTVPolska.com? Czemu testy wyświetlaczy są najbardziej profesjonalne w Polsce i jedne z najlepszych na świecie?
 

logo600skalibruj.png
Ekrany biorące udział w naszych testach są profesjonalnie skalibrowane i przygotowane przez http://skalibrujtv.pl/. To daje nam pewność, że wyciągnęliśmy z nich maksimum możliwości! Jak kalibrujemy? Przeczytaj test kalibracji.
zoom 1.2x: 650 Lumenów (ECO) / 1000 Lumenów (Normalna)

(6078)

0 0 głos
Article Rating
Maciej Koper Szef działu testów na HDTVPolska. Posiadacz certyfikatów ISF oraz THX. Zapraszam studia filmowe oraz osoby prywatne do profesjonalnej kalibracji swoich wyświetlaczy: www.skalibrujtv.pl

85
Zobacz więcej komentarzy na forum

Subskrybuj
Powiadom o
guest

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

1 Komentarz
najnowszy
najstarszy oceniany
Informacje zwrotne
Zobacz wszystkie komentarze
Mat
Mat
2 lat temu

Przymierzam się do kupna tego projektora. Czy jest możliwość podłączenia do niego mi sticka, albo Google chromcast. Projektor stałby w rogu pokoju w dosyć dużej odległości od ściany,czy jest realna szansa żeby tak ustawić projektor żeby obraz był jak najmniej zniekształcony?

1
0
Chcielibyśmy poznać twoje zdanie na ten tematx
()
x