Philips PUS6561 Test 2017 – najtańszy 120Hz UHD 4K Android TV
Kontrast i Czerń
Matryce IPS mają wiele zalet, ale akurat kontrast jest ich słabszą stroną. Z tego powodu najlepiej sprawdzają się w oświetlonych pomieszczeniach. W blasku słońca lekko zmatowiona matryca Philipsa PUS6561 dobrze rozprasza odbicia przedmiotów znajdujących się przed nią, a jednocześnie zachowuje dobrą czerń. Gdy jednak światło przygasa, istotny staje się natywny kontrast matrycy, który wynosi około 700:1 po kalibracji. To oczywiści nie jest w stanie zapewnić dużej plastyki obrazu, czy efektu zlewania się z ramką, aczkolwiek trzeba mieć na uwadze, że kontrastowość obrazu nie “ulatuje” z telewizora pod minimalnymi kątami patrzenia tak jak na matrycach VA. Wynik ten nie zapewni więc maniakom nocnych seansów jakichś niesamowitych doznań, jednak w połączeniu z systemem Ambilight da akceptowalne i bardzo ciekawe rezultaty. Co wspólnego mają ze sobą Ambilight i czerń? Przekonajcie się sami, patrząc na poniższe zdjęcie.
Jak nietrudno zauważyć, czerń na telewizorze z oświetlonym tłem wygląda zwyczajnie… lepiej! Nie jest to jednak jakaś tania sztuczka z oszukiwaniem wzroku. Wbrew pozorom jest to metoda standaryzowana, stosowana w studiach filmowych za monitorami referencyjnymi. Używając Ambilight w trybie statycznej bieli (mamy dostępny taki tryb), bezpośrednio poprawiamy wierność seansu i głębię czerni! Wracając jednak do samej kwestii kontrastu telewizora, muszę nadmienić, że choć posiada on funkcję lokalnego wygaszania (zwanego “tryb kontrastu” w menu producenta), to nie robi ona nic z kontrastem, a jedynie manipuluje jasnością całego ekranu w ciemnych scenach.
Z tego względu wynik nie zmienia się bez względu na ustawienie
Scena (kontrast między białym kołem, a środkiem białego okręgu) |
Opis sceny | Wynik pomiaru (dla poszczególnego ustawienia funkcji “Tryb Kontrastu”) | |||
autom. lok. wygaszanie: WYŁ. | autom. lok. wygaszanie: NORMALNY | autom. lok. wygaszanie: ZOPTYM. DLA OBRAZU |
autom. lok. wygaszanie: ZOPT. DO OSZCZĘDZANIA | ||
Duża powierzchnia czerni bez sąsiadujących detali, przy niskim kontraście łatwo dostrzec świecenie czerni | 680:1 | 680:1 | 680:1 | 680:1 | |
Czerń otoczona z każdej strony detalami, wymagająca scena, poradzą z nią sobie jedynie najlepsze systemy wygaszania | 760:1 | 760:1 | 760:1 | 760:1 | |
Pas w filmie sąsiadujący z obrazem o średniej jasności, przy niskim kontraście wyraźnie odcina się od ramki telewizora | 1 030:1 | 1 030:1 | 1 030:1 | 1 030:1 | |
Duża powierzchnia czerni bez sąsiadujących detali, przy niskim kontraście łatwo dostrzec świecenie czerni | 950:1 | 950:1 | 950:1 | 950:1 |
Wyniki jak wyniki… Każdy kto miał telewizor z matrycą IPS to wie, że akurat czerń do najgłębszych nie należy, ale jak wspomniałem na początku, system Ambilight bardzo dużo wnosi w tym temacie i podczas seansu spłycona czerń zwyczajnie nie przeszkadza.