Obcy | RECENZJA | Wydanie 4K Ultra HD Blu-ray
Dźwięk (5,5/6)
Nie znajdziemy tutaj ścieżki Dolby Atmos, ale żeby być fair – upmixing tego filmu do tego standardu byłby monumentalnym wyzwaniem. Wymagałoby to niezwykle dużego nakładu środków, a poza tym mogłoby zniekształcić oryginalną wizję. Tak w ogóle Obcy został ukończony na taśmie 70mm z dźwiękiem w standardzie 4.1 (także dostępny tutaj). To, że mamy współczesny miks DTS-HD Master Audio 5.1 to i tak dość duży wyczyn (chociaż taki sam miks był też na poprzednich wydaniach Blu-ray).
Tak czy inaczej, jest to bardzo dobra ścieżka, w której jest niesamowicie dużo subtelnych odgłosów, także takich na pograniczu całkowitej słyszalności. To między innymi takie pogłosy przypominające bicie serca, oddychanie, mechaniczne pstrykanie budowany jest suspens tam gdzie generalnie poza nimi mamy martwą ciszę (ale to akurat efekt artystyczny). Film operuje również dużą ilością niskich częstotliwości. Wypadają one bardzo dobrze i budują ciągłą opresyjną atmosferę, a poza tym eksponują dziwne tembry instrumentów używanych przez Goldsmitha. Ponadto – z innej strony, ścieżka niezwykle dobrze radzi sobie z dialogiem. Jest niesamowicie klarowny, także w scenach lądowania gdy pada dużo dźwięków z każdej strony.
(11167)