LG SK9500 | TEST | 55″ 4K LCD z serii Super UHD z Dolby Vision
Kalibracja, odwzorowanie barw (SD i Full HD)
Fabrycznie (tryb Kino)
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 3,1 | maksymalna | 7,8 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 3,2 | maksymalna | 7,0 |
Średnia deltaE palety szarości | 4,2 | maksymalna | 5,8 |
Profesjonalna kalibracja LG SK9500
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 1,3 | maksymalna | 4,7 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 1,3 | maksymalna | 2,5 |
Średnia deltaE palety szarości | 0,5 | maksymalna | 2,2 |
Fabryczny tryb Kino jest zdecydowanie mniej dopracowany fabrycznie, niż w telewizorach OLED tegoż producenta, w których to zazwyczaj pozostaje jeden, może dwa niuansy do dopracowania. Tutaj charakterystyka kolorów odbiega od wzorcowej w sposób znaczny i pierwszym co rzuca się w oczy jest zbyt żółty odcień obrazu. Po wyjściu z nadmiernie ochłodzonego trybu “standardowego” można przeżyć szok, gdy spotkamy się z przesadą w drugą stronę. Można by próbować poprawić tonację poprzez przełączenie temperatury barwowej na ciepły-1, albo neutralny, ale żaden z tych presetów też nie jest blisko wzorcowej bieli. Ponadto mamy dosyć mocno zaniżoną kontrastowość obrazu przez obniżoną wartość gamma i wydaje się on trochę zbyt płaski. Myślę, że najlepiej pokaże to galeria przekłamań obrazu.
Galeria przekłamań obrazu
- Tryb Fabryczny
- Najlepszy tryb fabryczny
- Profesjonalna kalibracja
- Referencja (studio)
Funkcje “klasycznej” kalibracji obrazu zostały rozbudowane w ubiegłym roku i są bardzo szerokie. Łącznie w telewizorze znajdziemy 120 parametrów (suwaków) odpowiedzialnych za wygląd tego co na ekranie. To pozwala bardzo precyzyjnie regulować kolory i poprawiać opisane powyżej niedoskonałości. Jak widzimy w pomiarach – usunięcie błędów z palety szarości nie stanowiło wyzwania. Jest ona w zasadzie idealnie płaska, a to oznacza, że ani ciemne, ani jasne szarości i biele nie mają żadnej dominanty barwowej. Dzięki temu sceny z niskim nasyceniem – np. zimowe drzewa, czy kadr z filmu “Oblivon” wyglądają w zasadzie całkowicie zgodnie z pierwowzorem. W scenach bardziej barwnych da się doszukać jakichś małych różnic, ale z perspektywy widza domowego są one raczej nieistotne. Można uznać, że zysk z kalibracji jest duży w przypadku tego telewizora i że po niej kolory wyglądają naprawdę przyzwoicie.
Więcej informacji zaczerpnąć można w: Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora/projektora
oraz w temacie: Wielki test kalibracji
Kalibracja 3D LUT
Długi czas przed premierą wiedzieliśmy już, że telewizory LG z procesorem Alpha 7 (Super UHD i OLED B8) i Alpha 9 (modele OLED wyższe niż B8) oferować będą także funkcję kalibracji ze studyjną precyzją, poprzez programowanie wewnętrznych tablic kolor (3D i 1D LUT). Opowiadałem o tym na premierze ekranów: KONFERENCJA LG 2018: Telewizory LG ze studyjną jakością obrazu, oraz w artykule: 3D LUT na telewizorach LG 2018.
Mówiąc skrótowo – taka forma kalibracji pozwoliłaby uzyskać reprodukcję barw tak dobrą, że ekran mógłby służyć do pracy w studio. Byłaby więc ostateczną “kropką nad i” w temacie reprodukcji kolorów. Na ten moment funkcja ta nie działa jednak poprawnie, ale wraz ze sztabem najlepszyh recenzentów i kalibratorów z zagranicy, pracujemy nad tym, by w końcu dało się ją zastosować w praktyce. Na dzień dzisiejszy nie ma jednak czego żałować z dwóch przyczyn. Po pierwsze bardzo dobre rezultaty (pod względem zastosowań domowych) można uzyskać klasyczną metodą kalibracji. Po drugie, jeśli ktoś miałby chęć użyć SK9500 jako ekranu studyjnego to raczej przeszkodzi mu w tym jednorodność ekranu, która nie jest wystarczająco dobra do takich zastosowań (ale o tym później).
Zamów sprawdzoną kalibrację TV (w całej Polsce)