Home Testy Projektory JVC JVC DLA-RS400 TEST Projektor 3D Full HD / 4K e-shift4
JVC DLA-RS400 TEST Projektor 3D Full HD / 4K e-shift4

JVC DLA-RS400 TEST Projektor 3D Full HD / 4K e-shift4

3.42K
0

Kontrast i Czerń

Ocena kontrastu projektora jest znacznie cięższym zadaniem aniżeli w przypadku wyświetlacza. W tym przypadku dużą rolę odgrywają warunki otoczenia (to ile światła odbija się od ścian i rozświetla czerń na ekranie). Na szczęście w naszej Sali redakcyjnej 95% przedmiotów ma kolor czarny i odbicia są zminimalizowane. To pozwala wydać nam rzetelny werdykt.

Projektory JVC od zarania dziejów owiane były legendą najlepszej czerni. Japoński producent był bowiem jednym z pierwszych, który zaimplementował, najlepsze pod tym względem, przetworniki obrazu w technologii LCoS i rozwija je pod swoim szyldem – D-ILA. Projektory te mają dużo większy potencjał niż modele wykorzystujące technologię 3LCD lub DLP. Technologia LCoS zapewniają obecnie najlepszą czerń, nie ważne, czy porównujemy do DLP z projektora Sim2 wartego 20 razy więcej niż testowany dziś projektor, czy do czegokolwiek innego. W RS400 mamy więc najlepszą z technologii dostępnych na rynku! Przejdźmy zatem od razu do procedury testowej i sprawdźmy, czy legenda JVC jest prawdziwa:

Scena

(kontrast między białym kołem, a środkiem białego okręgu)Opis scenyWynik pomiaru

pj_contrast1.jpgOn/off zdolność projektora do wyświetlania naprzemiennie czerni i bieli17 000:1

pj_contrast1.jpgOn/off + dynamiczna przysłona zdolność projektora do wyświetlania naprzemiennie czerni i bieli wraz ze wspomaganiem dynamicznej przysłony, która przyciemna czarny obraz200 000:1

pj_contrast2.jpgKontrast ANSI obrazujący zdolność do wyświetlania czerni w bezpośrednim sąsiedztwie jasnych elementów180:1

pj_contrast3.jpgKontrast APL 50% Czerń w po środku ekranu przy otoczeniu bielą o powierzchni 50% ekranu185:1

pj_contrast4.jpgKontrast APL 65% Czerń w po środku ekranu przy otoczeniu bielą o powierzchni 35% ekranu290:1

pj_contrast5.jpgKontrast APL 80% Czerń w po środku ekranu przy otoczeniu bielą o powierzchni 20% ekranu520:1

pj_contrast6.jpgKontrast APL 90% Czerń w po środku ekranu przy otoczeniu bielą o powierzchni 10% ekranu920:1

Jak widzimy RS400 jest projektorem dostarczającym fenomenalną czerń i to za pomocą samych możliwości przetwornika obrazu. Po włączeniu dynamicznej przysłony, obraz przypomina wręcz wielki telewizor plazmowy, albo nawet lepiej! To chyba najlepsza pochwała jaką można przyznać projektorowi. Wyniki są jednak mierzalnie (i widzialnie) niższe, niż w przypadku starszego brata – RS500. Pomimo tego, projektor króluje nad produktami konkurencji z tej półki cenowej.

Zwróćcie uwagę sami, jak na poniższym zdjęciu musiałem wydłużyć czas naświetlania (aż światło zlało się w pojedynczą plamę), by uchwycić chociaż minimalne świecenie czerni. Naprawdę jest czarno!

Wydawać by się mogło, że przy tak dużym kontraście jakiekolwiek systemy poprawiające dalej czerń będą zbędne. To jednak mylne przekonanie. W całkowitej ciemności, która panuje w pomieszczeniu kinowym, nasze źrenice rozszerzają się i są w stanie wyłapać nawet najmniejsze ilości światła. Oznacza to, że nawet przy wysokim kontraście JVC RS400 będziemy w stanie zobaczyć, że czerń wciąż jest trochę jaśniejsza od ramy ekranu.

Z tego też względu JVC zaimplementował dodatkowo system dynamicznej przysłony w swoich produktach. Znajduje się on w rozwinięciu menu “Picture Mode” (należy podświetlić “Picture Mode” i wcisnąć na pilocie OK). Właściwie są tam również dodatkowe ustawienia:

20.jpg

Tak jak na powyższym obrazku, sugeruję, aby wyłączyć funkcję “Clear Black”, gdyż ta jest formą dynamicznego kontrastu (wpływającego negatywnie na odwzorowanie obrazu). Dynamiczna przysłona – “Lens Aperture” – ma zaś trzy tryby działania – Auto 1, Auto 2, oraz Manual. Tutaj szacunek dla producenta, który w bardzo przemyślany sposób połączył działanie manualne z automatycznym – możemy najpierw ustawić wartość ręcznie tak, by biel była odpowiednio jasna (przy pełnym otwarciu przysłony może być zbyt jaskrawa gdy nasz ekran jest nieduży), a następnie wybrać tryb automatyczny (1 lub 2) i przysłona będzie regulowała się jedynie w dół (bez przekraczania maksymalnego otwarcia określonego ręcznie). Sugerowanym przeze mnie trybem automatycznego działania jest Auto 2, aczkolwiek w RS400 nie zauważyłem specjalnej różnicy przy Auto 1. Powyższa rada opiera się na doświadczeniach z poprzednimi modelami JVC. Jak bardzo może polepszyć czerń omawiany system? Aż dwunastokrotnie! 200 000:1 aż tyle wyniósł kontrast on/off po uruchomieniu systemu. To oznacza, że czerń, w niektórych momentach w filmie miała skrajnie niską wartość 0,00025 cd/m2! Wam pewnie te pomiary nie mówią tak dużo jak mi, więc zaufajcie mojej opinii: w pewnych chwilach projekcja była lepsza niż niemal taka jak na plazmie! Wyższe modele z serii RS są jeszcze lepsze ale… to są wyniki dla większości oczu wręcz referencyjne.

 movie2.jpg

Dopiero przy mocnym wydłużeniu ekspozycji udaje się uchwycić jakiekolwiek świecenie czerni.

Legenda najlepszej czerni JVC nie wzięła się znikąd i dotyczy również najniższego modelu serii Reference. RS400 to projektor, który ustępuje jedynie swojemu starszemu bratu – RS500 i zapewne RS600 (będziemy testować). Należy zwrócić uwagę, że aby w pełni wykorzystać potencjał projektora w zakresie poziomu czerni i  kontrastu  należy dobrze zaadaptować pomieszczenie. Innymi słowy im lepiej przygotowane pomieszczenie tym wyższy model JVC Reference Series należy brać pod uwagę.

(3418)

0 0 głos
Article Rating
Maciej Koper Szef działu testów na HDTVPolska. Posiadacz certyfikatów ISF oraz THX. Zapraszam studia filmowe oraz osoby prywatne do profesjonalnej kalibracji swoich wyświetlaczy: www.skalibrujtv.pl

35
Zobacz więcej komentarzy na forum

Subskrybuj
Powiadom o
guest

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

0 komentarzy
Informacje zwrotne
Zobacz wszystkie komentarze
0
Chcielibyśmy poznać twoje zdanie na ten tematx
()
x