Home News IFA 2018 IFA 2018: Natywne 4K w projektorach JVC 2018 | ZAPOWIEDŹ | DLA-N5, DLA-N7 i DLA-NX9 8K e-shift
IFA 2018: Natywne 4K w projektorach JVC 2018 | ZAPOWIEDŹ | DLA-N5, DLA-N7 i DLA-NX9 8K e-shift

IFA 2018: Natywne 4K w projektorach JVC 2018 | ZAPOWIEDŹ | DLA-N5, DLA-N7 i DLA-NX9 8K e-shift

1.05K
49

Podczas targów IFA 2018, JVC zaprezentował nową linię legendarnych projektorów D-ILA. Wszystkie z nich wykorzystują natywne przetworniki 4K! Przypomnijmy, że do tej pory jedynym modelem o takiej specyfikacji był DLA-Z1, który kosztował bagatela 179 000zł… Niebawem do marketów powinny trafić trzy nowe modele, które będą znacznie przystępniejsze cenowo. Wypełniony zostanie także segment cenowy pomiędzy modelem DLA-Z1 (wspomniane 179 000zł), a RS640 (49 900zł), gdzie była dosyć duża luka.

Na targach debiutują zwykłe modele domowe, zaś ich profesjonalne, instalacyjne, odpowiedniki z literami „RS” w nazwie pojawią się pod koniec października. Przypomnę, że to właśnie z serią RS mamy do czynienia na portalu i to ją będziemy testować w tym roku. Nowa linia będzie oznaczona jako DLA-RS1000, DLA-RS2000 i DLA-RS3000. Skupmy się jednak na wersjach podstawowych a do serii RS wrócimy w kolejny miesiącu.

JVC DLA-N5

cena: około 27 900zł

Podstawowy model z natywnym przetwornikiem 4K ma podobną specyfikację do RS440. Projektor wykorzystuje identyczny obiektyw, więc parametry projekcji powinny być takie same. Obudowa jest jednak inna – projektor urósł w pionie. Na nieszczęście pozbawiono go mechanicznej zasłony obiektywu, która zawsze była mile widziana. Producent deklaruje także nieco mniejsze pokrycie szerokiej palety barw (poniżej 100% DCI), co najprawdopodobniej oznacza brak dodatkowego filtru dichroitycznego i, co za tym idzie, minimalnie gorszą reprodukcję kolorów w filmach Ultra HD. Różnica z tego tytułu jest jednak subtelna.

JVC DLA-N7

cena: 35 900zł

Model pośredni w nowym katalogu wygląda na bezpośredni odpowiednik RS540. W stosunku do N5 cechuje się on nieco wyższą jasnością lampy, która ma najprawdopodobniej na celu skompensowanie straty światła powstającej na filtrze, który poszerza paletę barw. Ponadto ma zadeklarowany wyższy kontrast natywny. Doświadczenie podpowiada nam, że różnica ta nie jest tylko nadrukiem na ulotce. Od kilku lat producent pokazuje, że model „o-jeden-wyższy” może mieć jeszcze lepszą czerń, pomimo tego, że nawet w najtańszym projektorze jest ona już fenomenalna.

JVC DLA-NX9

cena: 79 900zł

Ten arcy-ciekawy projektor wyróżnia kilka bardzo istotnych elementów. Pierwszym z nich jest inna obudowa niż w przypadku dwóch młodszych braci. Konieczność jej zmiany została podyktowana zastosowaniem 100mm, w pełni szklanego, obiektywu, dokładnie takiego samego jak w DLA-Z1.

Obiektyw ten daje ostry jak brzytwa obraz w 4K, co daje ogromną przewagę w rozdzielczości i ostrości obrazu nad tańszymi projektorami. Trochę mało politycznie powiem, że w przypadku tańszych projektorów dostatecznie dobrą robotę robił system 4K e-shift znany z poprzednich generacji projektorów, bo i tak obiektyw był czynnikiem limitującym. W moich testach można z resztą znaleźć ku temu techniczne przesłanki. Ogromnie więc cieszy użycie lepszego „szkła”. Producent postanowił wykorzystać ten fakt podwójnie i zastosował dodatkowo system 8K e-shift, który skaluje każdą treść (czy to Full HD, czy 4K) do 8K! Dzięki temu obraz jest nie tylko ostry jak brzytwa, ale także „analogowy” w pozytywnym tego słowa znaczeniu, bo nawet gdy przystawimy nos do ekranu to nie będziemy widzieć przerw pomiędzy pikselami!

Projektor wykorzystuje także lampę, o mocy 2200 lumenów. Nie jest więc aż tak mocny jak model Z1, co jest uzasadnione ze względu na przeszło połowę niższą cenę zakupu.

Podsumowując

Nowe modele w ofercie JVC są mocnym uderzeniem w rynek, który wymógł na firmie zastosowanie natywnego przetwornika 4K. Osobiście nie uważam, by zmiana ta była konieczna w dwóch niższych modelach, bo system 4K e-shift robił do tej pory wystarczająco dobrą robotę. Dopiero w NX9 z dużym szklanym obiektywem różnica w jakości będzie mogła nosić miano przepaści, tym bardziej, że postanowiono wycisnąć z niego wszystkie soki i zastosować skalowanie do 8K! Oznacza to pierwszy projektor domowy w historii zdolny do generowania tak wysokiej rozdzielczości! Urządzenia bez wątpienia trafią w gusta najbardziej wymagających użytkowników, o czym na pewno przekonamy się w testach. Mam tylko nadzieję, że tańsze modele takie jak np. RS440 będą kontynuowane, ponieważ natywny przetwornik 4K podnosi cenę nowej linii produktów.

Strona producenta: http://jvc-pro.pl/projektory-do-kina-domowego.html

(1049)

Maciej Koper Szef działu testów na HDTVPolska. Posiadacz certyfikatów ISF oraz THX. Zapraszam studia filmowe oraz osoby prywatne do profesjonalnej kalibracji swoich wyświetlaczy: www.skalibrujtv.pl

Comment(49)

  1. Ciekawe jak te nowe modele wypadną w stosunku do starych oraz do sony 260. Bo teraz poprzednicy są w pardzo dobrych cenach zarówno JVC 440, 540. Czy będzie aż tak zauważalna różnica po dołożenia natywnego 4k i dopłaty nie malej kwoty do nowych modeli.... czy może warto jednak kupić starsza 540 ale za to w dobrej cenie.. 🙂 Sam Maciek napisał że jak by miał większy salon to by taki sobie kupił pomimo że u konkurencji jest natywnym sony w tej cenie. 🙂

  2. Ja już się nie mogę doczekać, aż je Maciek weźmie na testy (przynajmniej RS-2000 i 3000). Bo w końcu che zmienić mój full HD na większą rozdzielczość.😊

  3. Też się nie mogę doczekać... 🙂

    powiem Ci że byłem na testowaniu 270 i 570 od sony i oba wyglądały dla mnie bardzo dobrze. Nie sposób było jak dla mnie i kolegi obok odróżnić... 🙂 którego bym nie wybrał byłbym bardzo zadowolony. Dlatego ciekaw jestem porównania z JVCami zarówno ubiegłorocznymi jak i dopiero co wprowadzanymi... 🙂 testy pokażą w co tak naprawdę warto uderzyć.

  4. Moje zdanie jest znane ... JVC ... potem długo, długo nic ... SONY i ... potem baaaaaaaaaaaaaaaaardzo długo NIC i ... NIC !!!

    :)

    53 minuty temu, Deimos napisał:

    Ja już się nie mogę doczekać, aż je Maciek weźmie na testy (przynajmniej RS-2000 i 3000). Bo w końcu che zmienić mój full HD na większą rozdzielczość.😊

    Ja wymieniłem na RS520 i od roku cieszę się 4K UHD z HDR. 540-ka to to samo. teraz widzę, że aktualną serie należy ... pominąć (z mojego punktu widzenia) i ... poczekać na proje z portem HDMI 2.1.

    :) 

  5. Póki co to nic nie wiemy ;D (tzn. wiemy, że Sony 870 skosiła wszystko i jest to nowa jakość i przepaść w ostrości między tym co było do tej pory, którą widział każdy na spotkaniu w HCX ale RS3000 też taki może być). Wszystkiego dowiemy się dopiero pod koniec roku kiedy wybada się zarówno JVC jak i Sony. Ale to, że potem nie ma nic to prawda... bo nic nie ma z produktów ;D Potem jest Epson TW9400 za jakieś pewnie 13 tysi ;-).

  6. 8 godzin temu, Gmeru napisał:

    Póki co to nic nie wiemy ;D (tzn. wiemy, że Sony 870 skosiła wszystko i jest to nowa jakość i przepaść w ostrości między tym co było do tej pory, którą widział każdy na spotkaniu w HCX ale RS3000 też taki może być). Wszystkiego dowiemy się dopiero pod koniec roku kiedy wybada się zarówno JVC jak i Sony. Ale to, że potem nie ma nic to prawda... bo nic nie ma z produktów ;D Potem jest Epson TW9400 za jakieś pewnie 13 tysi ;-).

    Gmeru 870 pokazała jakość o której można pomarzyć, ale niestety za jej cenę można mieszkanie kupić... 🙂

    Podejrzewam, że większość ludzi czy to na forum czy z poza chcąc zacząć czerpać korzyści z natywnego 4k z hdr uderzy w te najniższe lub pośrednie segmenty projektorów.  I na te testy czekamy najbardziej. Oczywiście że znajdą się konsumenci i na te droższe ale moim zdaniem będzie dominować sprzedaż tych najniższych serii. Jak to ktoś powiedział:,, w SXRD zabawa zaczyna się tam, gdzie u konkurencji się kończy. .." 🙂

  7. powiem tak JVC 540 w starciu z nowymi Sony jest b ciekawa alternatywą (moze nie z 870 bo to juz kosmos) szczegolnie teraz jak po obnizkach cen mozna kupic nowa 540tkę w cenie ~20k

    Jakbym teraz mial wymieniać to mysle ze celowałbym wlasnie w ten model, bo najwieksza utrate wartosci ma juz za sobą. Wczesiej oczywiscie obowiazkowo porownanie z N5/N7. 

    Widzialem tez nowsze modele Sony i powiem dyplomatycznie tak: RS540 nie odstaje jakos bardzo (do 870 nie ma oczywiscie porownania = bo jednak laser i 4K bedzi elepszy vs lampa i eshift)

    Oczywiscie nie ma sie co tak napalac i 3ba na spokojnie poczekac na testy nowych modeli RS1000 i RS2000 i porownanie do obecnej serii :) RS3000 to bardziej ciekawostka (niestety bez zlacza hdmi 2.1...) w stylu zrobilismy, bo mozemy i to nie jest nasze ostatnie słowo, aczkolwiek obraz na bank bedzie zyleta, szkoda tlyo ze w tej cenie to nie laser ;)

  8. http://cine4home.de/forums/topic/heute-zu-gast-jvc-dla-n5-gegen-sony-vpl-vw270/#post-11054

    tlumaczenie: https://translate.googleusercontent.com/translate_c?depth=1&hl=pl&rurl=translate.google.pl&sl=de&sp=nmt4&tl=en&u=http://cine4home.de/forums/topic/heute-zu-gast-jvc-dla-n5-gegen-sony-vpl-vw270/&xid=17259,15700022,15700124,15700149,15700186,15700190,15700201,15700214&usg=ALkJrhh5sJtrd9smWtCvMjRaMvC3bNkuww#post-11054

    w powyższym linku mozna znalezc pierwsze wrażenia Ekki Scmitta z cine4home dot N5  (dot sztuki przedprodukcyjnej).

    "Here are a few visual impressions:
    Black level and contrast very good (quite similar to X5 series, both black and in-picture contrast).
    Could not make any serious mistakes of the FI, I liked it a lot.Of course, better than X series.
    Sharpness very good, but no "magic".
    HDR presentation was not final.With Peters "Arve like" optimization but good, as with X series
    DCI color filter system has been changed to X-series, so unfortunately the N5 no longer reaches the DCI red, like his little X5 brother. The result is a well-saturated red, but with yellowing.
    Green as good as a top X5 (they came quite far with green)
    Panel PWM noise in dark grayscale as in the X series, I have specially checked with a freeze frame.
    You can look in from the outside into the light engine (see photo)
    Overall a worthy competitor to the Sony VW270"

  9. ciekawy link do meteriału testowego wzoru 4K wyswietlonego na roznych prjektorach:

    https://www.avsforum.com/forum/24-digital-hi-end-projectors-3-000-usd-msrp/2996950-new-jvc-rs3000-nx9-rs2000-n7-rs1000-n5-native-4k-projectors-anti[beeep]ation-thread-122.html#post56787288

    9500 = RS600

    9900 = RS640

    NX5 = RS1000

    potem mamy Sony 760ES

    no i Epson LS10000

    N5 najlepszy bardzo ostry obraz, potem Sony. Ciekawy fakt ze starszy juz model LS10000 eshift z laserowym zrodlem swiatla pokazuje b ostry obraz w stosunku do innych lampowych eshiftów.