Home Gry na PC Gears 5 | RECENZJA | Xbox One + PC 4K HDR | Seria wrzuca piąty bieg!
Gears 5 | RECENZJA | Xbox One + PC 4K HDR | Seria wrzuca piąty bieg!

Gears 5 | RECENZJA | Xbox One + PC 4K HDR | Seria wrzuca piąty bieg!

955
3

Grafika (4K / HDR) i oprawa dźwiękowa

Deweloperom udało się wziąć świetnie zoptymalizowany kod Gears of War 4 i pójść o krok dalej – zapewnić 60 FPS przy natywnym 4K na Xbox One X. Jednocześnie jeśli chodzi o wersję PC, The Coalition dostarczyło świetnej konwersji, która wizualnie wynosi grę na next-genowy wręcz poziom. Wydaje się, że Gears 5 na PC stanowi zapowiedź tego, co nadejdzie wraz z Xbox Scarlett.

Gears 5

Xbox One X

Na Xbox One X mamy do czynienia z obrazem w natywnym 4K, ale z użyciem dynamicznego skalowania rozdzielczości. Rozwiązanie nie jest zbytnio inwazyjne, a akcja jest na tyle intensywna, że nigdy praktycznie nie mierziło to moich oczu.

Elementami, które wyglądają na Xbox One X rewelacyjnie są przede wszystkim modele postaci i ich twarze z bardzo realistyczną skórą pokrytą chropowatościami i odbiciami. Scenki przerywnikowe są zrealizowane w czasie rzeczywistym na silniku gry z dokładnie takiej samej jakości modelami co w grze. Jest to o tyle imponujące, że w Gears 5 nie mamy performance capture, lecz motion capture, a mimo wszystko mimika postaci jest na jednym z najwyższych w branży poziomów.

Gears 5

Wrażenie budzą również naturalne światło słoneczne, jak i odbicia w kałużach. Bardzo ładnie prezentuje się także neonowe, niebieskie światło w całkowitych ciemnościach. Zjawiskowo wyglądają praktycznie wszystkie “liniowe” sceny, w tym te w mieście (akt 4.), także w strugach deszczu. W trakcie całej kampanii towarzyszy nam ciekawa, różnorodna paleta kolorów, od naturalistycznej zieleni przez chropowaty lód i pokryte śniegiem góry po płomienną czerwień pustyni. Gra trzyma stabilne i żelazne 60 FPS w większości sytuacji, ale jest kilka momentów spowolnienia w całej grze – całe szczęście nie są one drastyczne ani nie pojawiają się z jakąkolwiek regularnością.

Gears 5

Nie można zapominać również o świetnym HDR-ze. The Coalition zastosowało algorytmy uczenia maszynowego, wytrenowane na pozostałych grach 1st party Microsoftu i w efekcie otrzymujemy bardzo zniuansowaną implementację tej technologii. Uwydatnia ona zarówno kontrast w scenach spowitym mrokiem i półmrokiem, jak również odbicia światła na powierzchniach oraz fantastyczne eksplozje (jak po użyciu Hammer of Dawn). W grze znajdziemy także sporo obszarów, w których przez różne wyrwy przebijają się ogromne (wolumetryczne) promienie światła, które również zostaje dodatkowo zaakcentowane dzięki szerokiemu zakresowi dynamiki. Brawa przy okazji autorów za jeden z najlepszych ekranów kalibracji HDR, gdzie możemy na żywo podejrzeć regulowane przez nas wartości w grze. W ustawieniach mamy do dyspozycji trzy suwaki (kontrast, jasność i jasność HDR) oraz podgląd trzech typów zawartości, na jaką one wpływają. W prawym rogu ekranu znajduje się krzywa tonalna. Powyżej znajdują się wartości referencyjne dla telewizora Samsung QLED Q7FN dla ciemnego pokoju.

Gears 5

PC

Na PC mamy do czynienia z kolejnym świetnym (po Gears of War 4) portem, który oferuje taką mnogość opcji regulacji, że można się w niej łatwo zagubić. Ponadto każde z ustawień ma wytłumaczony wpływ na obciążenie procesora i karty graficznej. Na dodatek mamy podgląd zmian, jakie wprowadzają do gry na żywo.

Generalnie bazowe assety w grze na PC są podobne, co na konsoli, ale dzięki ogromnym możliwościom dopasowywania obrazu można z gry wycisnąć niewyobrażalnie więcej. Wygląd roślinności czy efektu ambient occlusion, a także podłoże zyskujące dodatkowe faktury i warstwy chropowatości to najbardziej widoczne różnice. Wolumetryczne oświetlenie także mocno zyskuje na jakości.

Gears 5

Gra wykorzystuje trzy funkcje zoptymalizowane pod CPU i GPU firmy AMD. Pierwszym z nich są asynchroniczne obliczenia, kontrolujące obciążenie GPU, co przekłada się na lepszy klatkaż. Drugim jest natomiast tzw. wielowątkowy bufor rozkazów, optymalizujący przepustowość pomiędzy CPU a GPU. Ostatnim z nich, wprowadzonym po wydaniu gry będzie natomiast FidelityFX, rozwiązanie zapewniające dynamiczne wyostrzanie obrazu, co może przydać się przy obecności motion bluru.

Ścieżka dźwiękowa

Gears 5

Tak, jak w Gears of War 4, w Gears 5 otrzymamy miks w Dolby Atmos i jest to materiał referencyjny jeśli chodzi o gry wideo. Mamy tutaj całe spektrum wybuchów i przeszywanego wystrzałami broni palnej powietrza, a także znaną i lubianą piłę łańcuchową. Nie wspominając już o wyładowaniach atmosferycznych i laserze z satelitarnej broni ostatecznego rażenia (Hammer of Dawn). Wszystkie efekty mają kolosalną głębię, a bas w tej grze jest mocarny. Mimo wszystko nie gubią się w miksie dialogi, a to ważne, bo dużą część informacji o tym, co robić dalej otrzymamy w trakcie walki.

Muzykę skomponował Ramin Djawadi (“Iron Man”, “Gra o Tron”) i tutaj muszę przyznać, że jest trochę nierówna. Zdarzają się fenomenalne momenty, ale generalnie rzekłbym, że niewiele pamiętam. Djawadi potrafi wplatać refleksyjne lub engimatyczne tony i akcentować dramatyczne emocje, ale jeśli chodzi o muzykę bitewną, troszeczkę brakowało mi w niej piorunującego ciosu. Zapadła mi w pamięć natomiast ambientowo-syntezatorowa muzyka, akompaniująca naszym modyfikacjom Jacka w menu.

Gears 5

(955)

Jakub Krawczyński Gram od 1991, kocham moje hobby więc mam wszystkie konsole. Niemniej fascynuje mnie świat filmu, technologii i popkultury ogólnie, a poza dobrym kinem samym w sobie, doceniam także świetną jakość obrazu - tak w grach, jak i filmach.

Comment(3)

  1. "Na Xbox One X mamy do czynienia z obrazem w natywnym 4K, ale z użyciem dynamicznego skalowania rozdzielczości." ...ja pierd.....  skoro jest skalowana to nie jest natywna

  2. .

    5 minut temu, betonman napisał:

    "Na Xbox One X mamy do czynienia z obrazem w natywnym 4K, ale z użyciem dynamicznego skalowania rozdzielczości." ...ja pierd.....  skoro jest skalowana to nie jest natywna

    Pełne 4K jest generowane bardzo często ale bywa, że rozdzielczość potrafi czasem zejść w dół. Inaczej, celem jest wygenerowanie natywnego 4K ale nie zawsze sytuacja na ekranie na to pozwala. Sens zdania jest zrozumiały dla grającego w G5 😉

    A Jakub jak zawsze w stabilnej, wysokiej formie przygotował bardzo dobry tekst.

  3. Tak, skaler rozdzielczości właśnie dokładnie tak działa. Domyślną i maksymalną rozdziałką jest 3840 x 2160, ale gdy silnik jest mocniej obciążony, to zostaje lekko obniżona, tak by zachować płynność, a potem wraca a miarę możliwości.