Skocz do zawartości
wyciu

Czym jest przeplot?

Rekomendowane odpowiedzi

Widząc po raz pierwszy dziwne, poziome linie w obrazie, zastanawiamy się, skąd się wzięły. Czy jest to jakiś rodzaj zakłóceń? Nie.

Systemy telewizyjne
Gdy w latach trzydziestych i czterdziestych XX wieku powstawała telewizja, szukano sposobu na uzyskanie możliwie najbardziej płynnego obrazu. Można go było uzyskać jedynie poprzez wyświetlanie dużej ilości klatek na sekundę, ale fosfor w kineskopach telewizorów nie reagował wystarczająco szybko, aby wyświetlać pełne klatki z wysoką prędkością. Postanowiono więc, że za jednym razem będą odświeżane tylko nieparzyste linie obrazu, potem zaś parzyste. Dla systemu telewizyjnego NTSC wybrano częstotliwość odświeżania 60 Hz (którą zmieniono na 59.94 Hz po wprowadzeniu telewizji kolorowej), zaś dla systemów SECAM i PAL 50 Hz. Wynikało to z częstotliwości energii elektrycznej w Stanach Zjednoczonych (gdzie stosowano NTSC) i Europie (SECAM i PAL). Ponieważ aby uzyskać pełny obraz, należało "przepleść" linie nieparzyste i parzyste, taki system zapisu obrazu nazwano przeplotem.
[url="http://www.fotosik.pl"][img]http://images3.fotosik.pl/52/1sq4xefq0iicvrzw.png[/img][/url]

Klatki i półobrazy
Obraz złożony tylko z parzystych lub tylko z nieparzystych linii nazywamy półobrazem (ang. field), zaś pełny obraz złożony ze wszystkich linii to klatka (ang. frame). Półobraz złożony z linii nieparzystych (przy założeniu, że linie obrazu liczymy począwszy od 1) nazywamy półobrazem górnym (ang. top field), zaś półobraz złożony z linii parzystych to półobraz dolny (ang. bottom field). Wyświetlanie obu półobrazów jednocześnie nazywamy wyświetlaniem progresywnym (ang. progressive scan), zaś wyświetlanie poszczególnych półobrazów jeden po drugim nazywamy wyświetlaniem z przeplotem (ang. interlaced scan). Filmy zawierające pełne klatki bez przeplotu (np. filmy kinowe) nazywamy filmami progresywnymi.
[url="http://www.fotosik.pl"][img]http://images2.fotosik.pl/52/dswazgabgnaezvh6.png[/img][/url]
[url="http://www.fotosik.pl"][img]http://images3.fotosik.pl/52/rkod4qvn2vi6cj40.png[/img][/url]

[url="http://www.fotosik.pl"][img]http://images1.fotosik.pl/52/j9o3igowwkux3fu0.png[/img][/url]

[url="http://www.fotosik.pl"][img]http://images4.fotosik.pl/15/yzwg5heehyxdc70a.png[/img][/url]

Sposoby wyświetlania
Gdy obraz jest wyświetlany na ekranie telewizora, półobrazy są wyświetlane jeden po drugim, zatem nie zauważamy żadnych problemów spowodowanych przeplotem. Jednak gdy chcemy wyświetlić obraz z przeplotem na ekranie komputera, widzimy charakterystyczne poziome linie, ponieważ monitory komputerowe wyświetlają obraz progresywnie, tzn. pokazują całą klatkę od razu (nawiasem mówiąc, stare monitory i karty graficzne obsługiwały również tryby wyświetlania z przeplotem).

Rodzaje przeplotu
1. Przeplot "naturalny" (materiały kręcone z przeplotem)
Kamery telewizyjne oraz amatorskie (zarówno analogowe VHS, jak i cyfrowe DV) filmują obraz z przeplotem, tzn. najpierw "łapią" jeden półobraz, a dopiero potem drugi (tzn. każdy półobraz pochodzi z innego momentu w czasie). Dlatego wszelkie materiały kręcone dla telewizji (wiadomości, reportaże, koncerty, teleturnieje, sport, talk-show, niektóre seriale, filmy XXX) nie posiadają pełnych klatek, lecz półobrazy. Gdy komputer je "splecie" podczas wyświetlania, w każdej powstałej klatce będzie widoczny przeplot.
2. Telecine (filmy progresywne przystosowane do emisji w TV)
Filmy kinowe kręcone są z prędkością 24 klatek na sekundę (bez przeplotu, filmowane są pełne klatki), zaś systemy telewizyjne stosują częstotliwości odświeżania 59.94 Hz (NTSC) i 50 Hz (SECAM i PAL). Dlatego przed emisją filmu kinowego w telewizji należy go przystosować do telewizyjnej prędkości odświeżania. Proces ten jest nazywany telecine. NTSC
W systemie NTSC używa się metody zwanej 3:2 pulldown. Najpierw film jest spowalniany z 24 klatek na sekundę do 23.976. Potem z czterech klatek filmu generujemy 10 półobrazów. Wyobraźmy sobie cztery klatki filmu:
A B C D Z tych klatek tworzymy półobrazy górne i dolne (poprzez rozdzielenie nieparzystych i parzystych linii obrazu): At Bt Ct Dt
Ab Bb Cb Db Litera t oznacza pólobraz górny (ang. top field), zaś litera b półobraz dolny (ang. bottom field).
Następnie niektóre półobrazy są [beeep]likowane w następujący sposób: At At Bt Ct Dt
Ab Bb Cb Cb Db Dzięki temu uzyskujemy wymagane 10 półobrazów. Należy jednak zauważyć, że taka [beeep]likacja niektórych półobrazów powoduje widoczne "zacięcia" filmu. SECAM i PAL
W tych systemach [beeep]likacja półobrazów nie jest stosowana. Zamiast tego przyspiesza się film z 24 do 25 klatek na sekundę i stosuje tzw. 2:2 pulldown, czyli podział klatek na półobrazy. Rozpoczynamy od pełnych klatek: A B C D Z tych klatek tworzymy półobrazy górne i dolne (poprzez rozdzielenie nieparzystych i parzystych linii obrazu): At Bt Ct Dt
Ab Bb Cb Db Teoretycznie taki proces nie powinien powodować błędów przeplotu (poziomych linii), lecz czasem zdarza się, że półobrazy dolne są przesunięte względem górnych w następujący sposób: At Bt Ct Dt
Bb Cb Db Eb Podczas odtwarzania takiego filmu na telewizorze nie zauważymy żadnych problemów, lecz na monitorze komputera będzie widoczny przeplot. Jest to tzw. phase-shifted PAL lub field-shifted PAL.
Przeplot może być również widoczny, gdy film najpierw poddano procesowi 3:2 pulldown, aby przystosować go do NTSC, a potem skonwertowano do prędkości klatkowej PAL poprzez zlanie niektórych półobrazów.

Kolejność półobrazów (parzystość)
W przypadku materiałów zawierających przeplot, ważne jest, który półobraz (górny czy dolny) pochodzi z wcześniejszego momentu w czasie. Jest to tzw. parzystość (ang. parity) filmu. Gdy pierwszy (wcześniejszy) jest półobraz górny, określamy to mianem top field first (w skrócie TFF). Przypadek, gdy wcześniejszy jest półobraz dolny nazywamy bottom field first (w skrócie BFF). Płyty DVD mają zazwyczaj parzystość TFF, filmy kręcone kamerami DV to zwykle BFF.
Parzystość filmu możemy sprawdzić posługując się AviSynth. Piszemy skrypt:

AVISource("ścieżkaplik.avi")
# ewentualnie MPEG2Source("ścieżkaplik.d2v")
# lub DirectShowSource("ścieżkaplik.coś")
AssumeTFF()
SeparateFields()

Następnie otwieramy go w programie do edycji wideo (np. VirtualDub), szukamy sceny z jednostajnym ruchem i przesuwamy film do przodu klatka po klatce (w VirtualDub klawiszem ze strzałką w prawo). Jeśli w filmie nie występują cofnięcia ruchu ("do przodu, do tyłu, do przodu, do tyłu..."), oznacza to, że znaleźliśmy prawidłową parzystość filmu (jest to TFF). Jeśli cofnięcia występują, musimy zamienić AssumeTFF() na AssumeBFF().

żródło:http://www.divx.howto.pl

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
No troszke informacji o przeplocie wkoncu bo wiele osob nie wie czemu ma takie dziwne kreski na komputerze jak leci cos np. w 1080i ...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Bardzo dobry post :angry:
Więcej takich
niech nasza HDpedia obrasta w wiedze !!!

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Podczas oglądania na kompie proponuję użyć VLC playera.
Prawie wszyscy go mają, ale nie używają opcji: Video/Deinterlace/..... i tutaj następują typy... proponuję włączyć BOB jako najbardziej efektywny. VLC z defaultu jest ustawiony na Disable.
Jak ktoś chce zobaczyć różnicę, to niech włączy Ball test z działu kalibracja, z włączonym i wyłączonym BOBem.


pozdr

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Oto to o czym mówi TOmeKK:

Ball TEST pokazujący idealnie o co chodzi:

Bez trybu BOB:

[img]http://img85.imageshack.us/img85/3701/tosh1qj1.jpg[/img]

Z trybem BOB (deinterlace):

[img]http://img218.imageshack.us/img218/5861/tosh4lc2.jpg[/img]

Test na Toshibie FullHD 1080i.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
[quote name='wyciu' post='3845' date='17.04.2006, 21:36 ']Widząc po raz pierwszy dziwne, poziome linie w obrazie, zastanawiamy się, skąd się wzięły. Czy jest to jakiś rodzaj zakłóceń? Nie.[/quote]
No ok, ale lepiej z przeplotem czy bez?

I jeszcze jedno, piszesz ze przeplot jest stosowany bo fosfor nie nadazal wyswietlac obrazu, rozumiem ze chodzi o technologie telewizorow kineskopowych, co wiec z plazmami? Czy one "nadazaja" ?

Zdro
Tomek

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

(.....oj troche nieścisłości widać...)

1. trzeba odróznić "przeplot analogowy od cyfrowego".
2. nadawanie z przeplotem (w komercyjnej TV) nie jest spowodowane luminoforem w CRT, ale przyjętymi standardami (przede wszystkim o pasmo chodzi....jak i w obecnej cyfrowej TV o strumień max).

Z 90% posiadaczy nowoczesnych TV zapomina, ze przy odbiorze analogowym (z przeplotem) część korekcji sygnalu jest realizowana między kolejnymi półobrazami i wynika to z np. samego systemu PAL ([b]P[/b]hase [b]A[/b]lternation [b]L[/b]ine).

Tak że sama jakość obrazu (a właściwie jej korekcja) jest ukryta w szczegółach i uproszczenie do: "z przeplotem, czy bez" przy: analogowym (cyfrowym), nadawaniu/odbieraniu nie jest tak oczywiste....... .
(nawet mając TV "Cyfrowy" i np DVD = nie zapominać ,ze np. połączenie moze być w 100% analogowe...).
Idąc w kierunku cyfry już dawno i na tym forum opisane np. wymagania strumienia przy 1080p.... .<_<

Edytowane przez hojlo1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
[quote name='hojlo1' post='14109' date='13.10.2006, 15:39 ']1. trzeba odróznić "przeplot analogowy od cyfrowego".
2. nadawanie z przeplotem (w komercyjnej TV) nie jest spowodowane luminoforem w CRT, ale przyjętymi standardami (przede wszystkim o pasmo chodzi....jak i w obecnej cyfrowej TV o strumień max).[/quote]

Możesz zdefiniować, co według Ciebie znaczy "przeplot cyfrowy"? Czytałem wiele na temat przetwarzani obrazu i systemów telewizyjnych, ale coś takiego pierwszy raz widzę.
Co do pkt. 2, to zgoda. Oszczędność pasam była główną przyczyną wprowadzenia przeplotu. W przypadku telewizji cyfrowej, przeplot akurat przeszkadza, ale stosuje się go dla zachowania zgodności ze standardami TV.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...