Jump to content
Alcazar

Gry z dźwiękiem DD5,1

Recommended Posts

Witam, nieznalazłem tutaj takiego tematu, a wydaje mi się że wielka rzesza użytkowników hdtv gra na nich również w gry. Co nam po jakości grafiki w HD jak dźwięk będzie stereo. Proponuje wpisywać tutaj tytuły w które gracie i jesteście w 100% pewni że posiadają dźwięk przestrzenny:

1. Medal of Honor Air Borne - DD 5,1 - 100% (kopara opada komp podłączony po optyku do AV YAMAHA RX-V661 7,1)

2. CodeMaster Dirt 2007 - DD 5,1 - działa (to nie te same efekty co wyżej ale odczuwalny klimat)

3. The Orange Box - DD 5,1 lub 7,1 - rewelacyjne otoczenie. Edited by Alcazar

Share this post


Link to post
Share on other sites
[quote name='Alcazar' post='62373' date='06.10.2007, 12:07 ']Witam, nieznalazłem tutaj takiego tematu, a wydaje mi się że wielka rzesza użytkowników hdtv gra na nich również w gry. Co nam po jakości grafiki w HD jak dźwięk będzie stereo. Proponuje wpisywać tutaj tytuły w które gracie i jesteście w 100% pewni że posiadają dźwięk przestrzenny:

1. Medal of Honor Air Borne - DD 5,1 - 100% (kopara opada komp podłączony po optyku do AV YAMAHA RX-V661 7,1)[/quote]


Czekaj czekaj , a jaką masz kartę dźwiękową ?

Pytam ponieważ jeśli twoja karta nie obsługuje Dolby Digital Live lub DTS Interactive, a PC masz podpięty po optyku to nie wiem czy wiesz ale doświadczasz zwykłego dźwięku stereo rozbitego na 5.1 !
Jeśli nie to pozostaje Ci podłączenie analogowe.

Co do gier to praktycznie wszystkie nowe co lepsze gry obsługują DD 5.1

Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kazda gra na Xbox 360 MUSI miec dzwiek 5.1 ....
Temat wg mnie bez sensu. Wszystkie gry obecnie mają taki dzwiek. Moze z wyjatkiem dziadowskiego Wii które jedzie na ProLogicu

Share this post


Link to post
Share on other sites

HDTV Centrum Polska > PC HD > Gry PC HD

HDTV Centrum Polska > Konsole HD > Microsoft > Gry X360

Znajdź różnicę :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
karta to jakaś taka wbudowana w płyte AudioMAX (7.1-Channel) Dolby Master Studio - ale wystarczajaca do gier.

wielka prośba do moderatora, jesli dałoby sie oczyścic te nędzne wpisy z watku napewno byłby bardziej przejżysty. Edited by Alcazar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dobra sprawa DD w grach pamietam raz gralem w systemie 5.1 w STAR WARS BATTLEFRONT 2 czy 1...
ale wrazenia niesamowite... ;):wacko::wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

O lol ^^' nie ma czegoś takiego ja DD w grach. Dźwięk w grach jest kompresowany w PCM lub któryś z rodziny MPEG.
Dźwięk przestrzenny w grach to w ogóle inna bajka, w grach nie ma pojęcia kanałów, gra tylko definiuje skąd dany dźwięku dobiega a biblioteka dźwięku przestrzenno (DirectSound 3d, EAX lub A3D) umiejscawia dźwięk w odpowiednich kanałach :( i co najważniejsze... te patenty są za czasów Quake 3 (czyli 1999) który był jedną pierwszych gier z dźwiękiem przestrzennym używający A3D (czyli można było puścić 5.1 jak i nawet 7.1, nawet zadziała 1337.666 jak by była ochota ;)), wszystko zależy od możliwości karty dźwiękowej i to ona może sobie skompresować wyjście na DD lub DTS, ale sama gra nic nie musi mieć w sobie wystarczy by kożystałą z DirectSound3d, EAX lub A3D, a te korzystają chociaż z DirectSound3d od ok. 10 lat.

Edited by Shadowriver

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ej nie zrozumiałem
Nie wierze że gra, ktora wazy mniej niz porzadny dzwięk będzie chodziła w systemie 7.1... i jakosć będzie znosna...
A więc nawiązując do mojego poprzedniego post'a ów gra (tj. SW Battlefront2) Daje uczucie bycia na prawdziwym polu walki:D Jest to już wspomniany dzwięk 3D w tylniej kolumnie zostaje wydane polecenia w zadnej innej grze nie spotkałem się z tego typu super dzwiekiem:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

[quote name='kolorek' post='104711' date='30.05.2008, 21:31 ']Ej nie zrozumiałem
Nie wierze że gra, ktora wazy mniej niz porzadny dzwięk będzie chodziła w systemie 7.1... i jakosć będzie znosna...[/quote]
Nie za bardzo rozumiem to zdanie... powiem wiecej, nie rozumiem go wcale :)

[quote name='kolorek' post='104711' date='30.05.2008, 21:31 ']A więc nawiązując do mojego poprzedniego post'a ów gra (tj. SW Battlefront2) Daje uczucie bycia na prawdziwym polu walki:D Jest to już wspomniany dzwięk 3D w tylniej kolumnie zostaje wydane polecenia w zadnej innej grze nie spotkałem się z tego typu super dzwiekiem:D[/quote]
To malo grales, bo praktycznie kazdy nowo wychodzacy tytul na PC ma dzwiek wielokanalowy, a wiekszosc starszych tez ma sie czym pochwalic. :) Zapewniam, ze wrazenia np. w Bioshocku, Oblivionie czy nawet Medieval 2 (tak, tam tez jest dzwiek 5.1) sa rewelacyjne.
Inna sprawa, ze caly temat jest skrajnie nieprecyzyjny, bo gry PC nie maja DD5.1, efekty przestrzenne sa tworzone za pomoca bibliotek EAX. I trzeba miec sensowna karte dzwiekowa (cos od Creative lub Asus Xonar), zeby z tych efektow skorzystac - dzwiekowki zintegrowane na plycie obsluguja tylko EAX2.0, ktory oferuje dosc uboga palete efektow.

Share this post


Link to post
Share on other sites

[quote name='kolorek' post='104711' date='30.05.2008, 21:31 ']Ej nie zrozumiałem
Nie wierze że gra, ktora wazy mniej niz porzadny dzwięk będzie chodziła w systemie 7.1... i jakosć będzie znosna...
A więc nawiązując do mojego poprzedniego post'a ów gra (tj. SW Battlefront2) Daje uczucie bycia na prawdziwym polu walki:D Jest to już wspomniany dzwięk 3D w tylniej kolumnie zostaje wydane polecenia w zadnej innej grze nie spotkałem się z tego typu super dzwiekiem:D[/quote]

a mnie sie wydaje ze w zupełności Ciebie rozumiem, jakosc tego calego 5.1 czy 7.1 zalezy od uzytych w grze sampli i poprawnego umiejscowienia dzwiekow w scenie przez programistow , wiec gra moze grac lepiej lub gorzej.

w taki razie biblioteka EAX moze sobie to zlozyc lepiej lub gorzej co wplywa na finalny efekt lepszego lub gorszego odwzorowania efektów przestrzennych i ich jakosci prztworzonych przez amplituner - no chyba ze ktos ma podlaczone zajefajne pierdziawki Creativa to juz inna bajka :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
@ Alcazar i kolorek:

Robicie z igły widły. Nad dźwiękiem w każdej nowej grze siedzi sztab ludzi, a sample nagrywa się jak do filmów i to nie od wczoraj. Potem, tak jak w filmach zresztą, te sample się ładnie edytuje, żeby brzmiały bardziej "realistycznie". W skrócie można powiedzieć, że jakość dźwięku to kwestia karty dźwiękowej, sterowników i tego jak sobie tę kartę wepniesz do audio domowego, czy innego zestawu. Jakość zestawu to sprawa oczywista.

Czego wg. mnie kolorek nie może pojąć to fakt, że Blu-ray to tylko nośnik, a nie wyznacznik jakości. Gra może zajmować DVD i mieć super dźwięk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taki dość przydatny link w tym temacie....

[url="http://www.dolby.com/consumer/games/index.html"]http://www.dolby.com/consumer/games/index.html[/url]

testujcie :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Panowie poradzcie mi co i jak.

Podłączyłem dzisiaj kompa do kina domowego przez OPTYK, sądziłem,że grając w NFSUndercover czy Paradise City uzyskam dzwiek dolby. Niestety wyświetla mi wzmacniacz ,że idzie PCM.

Czy coś jest nie tak?

Mam Sound Max integrated HD audio.

Edited by pawel973

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie mam jeszcze amplitunera ale zamierzam dopiero kupić i nie wiem jak jest z dźwiękiem 5.1 z gier i puszczeniem go przez amplituner. Słyszałem kiedyś, że podpinając kompa do amplitunera optykiem uzyska się 5.1 ale nie w grach, tylko np. w filmach. Czy to prawda, że żeby uzyskać 5.1 z gier przez amplituner to trzeba podłączyć kompa poprzez wejście analogowe w amplitunerze? Podobno jest to spowodowane, że amplituner nie dekoduje formatu dźwięku z gier, który jest właśnie chyba w PCM. To jak to jestczy komp do gier musi być podłączony analogiem czy może być poprzez SPDIF?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dźwięk 5.1 z gier można wyciągnąć do amplitunera mieć na kilka sposobów:

- (analogowo) stosując wyjścia analogowe karty, które podłaczamy do wejśc analogowych w amplitunerze; rozwiązanie najtańsze i w wielu przypadkach wystarczające

- (cyfrowo) stosując kartę dźwiękową z obsługą Dolby Digital Live lub DTS Connect; sterownik (lub sama karta) kompresuje stratnie dźwięk z kompa "w locie" do Dolby Digital lub DTS; część kart robi to od razu, niektóre [np. Creative] robiił to jakiś czas temu po wykupieniu licencji za 4.8$

- (cyfrowo) stosując kartę graficzną na płycie z wyjściem HDMI LPCM 7.1, np. moja płyta główna M3N-HD/HDMI (Asus), obsługująca również SLI; taka płyta pozwala przesłać do wzmacniacza bezstratnie dźwięk gier zakodowany do 7.1 włącznie

- (cyfrowo) stosując kartę dźwiękową np. Asus Xonar HDAV 1.3; polecam dla tych, którzy palą w w piecu pieniędzmi

A PCM'ka 2.0 wylatuje z kompa dlatego, że standard SPDIF był projektowany chyba w mrokach średniowiecza, i jego przepływność na poziomie 1.5 Mbps nie nadaje się do transferu większego niż 2 kanały cyfrowe z kompaktu (44100[ilość sampli/s]*16bitów[rozdzielczość sygnału na CD]*2[bo dwa kanały]) to ok. 1.4Mbps. Takie pasmo starcza również na Dolby Digital 448kbps i DTS 1.5Mbps.

Share this post


Link to post
Share on other sites

BTW: Ale o co chodzi rozpoczynającemu dyskusję, że gra jest DD? Nie lepiej sie zapytać, czy gra jest z dźwiękiem dookólnym?

Swoją drogą, teraz to mamy niezłe w tej materii pomieszanie. Jako lajkonik w temacie, wydaje mi się, że teraz wszystkie nowe gry mają dźwięk przestrzeny pisany w OpenAL (by chodził pod Vistą). Ten dźwięk przestrzenny można najprawdopodobniej mapować do tylu głośników, ile ma się w systemie. Biorę to stąd, że ostatnio praktycznie w ogóle nie dokonuje się wyboru sposobu udźwiękowienia (np. 2.0, 5.1, 7.1), jak to to było dawniej. A kupuję i gram w wiele gier.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dobrze zatem, czas wyjaśnić parę rzeczy, bo niektórzy miotają się jak ryba w mętnej wodzie :). Temat dość stary, ale nadal jak najbardziej na czasie, albo nawet bardziej, jak wtedy gdy powstawał ten wątek.

Przede wszystkim należy jasno napisać, że nie należy mieszać dwóch różnych pojęć: "dźwięk dookólny" to nie to samo co "Dolby Digital" (w dalszej części dla uproszczenia będę się posługiwał skrótem DD ).

W obecnych czasach każda nowoczesna gra potrafi wygenerować dźwięk dookólny, czyli kilka odrębnych dyskretnych kanałów, zazwyczaj od 4 do 8, najczęściej jest ich 6, a dokładniej 5.1 (5 kanałów + subwoofer). Te 6 kanałów dyskretnych jest podawane na wyjście analogowe karty muzycznej i następnie przesyłane drogą analogową do amplitunera z odpowiednim wejściem analogowym, czy też do głośników komputerowych 5.1 posiadających własny wzmacniacz i wejście analogowe 5.1. I zasadniczo jest po temacie. Samo Dolby Digital nie ma tu żadnego znaczenia, czy też udziału.

Przejdźmy do pojęcia "Dolby Digital", cóż to takiego, ano jest to standard kodowania i przesyłu dźwięku wielokanałowego, za pomocą pojedynczego, cyfrowego strumienia danych, do urządzeń zewnętrznych, zdolnych przyjąć i rozkodować sygnał w tym standardzie.

Dobrym przykładem kodowania Dolby Digital jest ścieżka filmowa z płyt DVD, przy czym kodowanie dźwięku wielokanałowego do DD, odbywa się już na poziomie studia nagraniowego. Na płycie mamy już gotowy strumień danych w tym standardzie.

A jak sprawa wygląda w grach? Jeśli dźwięk przesyłamy do głośników drogą analogową, wtedy kompletnie nas nie interesuje co na tym polu ma do zaoferowania gra, interesuje nas tylko czy potrafi wygenerować dźwięk wielokanałowy.

Gorzej jeśli mamy amplituner nie posiadający wejścia analogowego, wtedy jedyną drogą dostarczenia dźwięku wielokanałowego do naszego sprzętu, jest sygnał w standardzie Dolby Digital. Na szczęście jest dla nas szansa, okazuje się że czasem producenci gier, dla uatrakcyjnienia swojego produktu, kupują od firmy Dolby licencję na algorytm kodowania w locie dźwięku wielokanałowego do standardu Dolby Digital. Wtedy taka gra sama, na poziomie swojego engine, potrafi wygenerować strumień DD ze swojego własnego dźwięku wielokanałowego. Wtedy też gra może korzystać ze znaczka i certyfikatu Dolby Digital, gdyż potrafi wygenerować strumień danych zgodny z tym standardem. Wtedy też nasz amplituner z wejściem cyfrowym rozpozna ten strumień danych i będzie potrafił go zdekodować ponownie do postaci wielokanałowej. W przeciwnym wypadku uzyskamy wyłącznie dźwięk 2.0 czyli dwukanałowy.

Należy też wspomnieć o tym, że niektóre karty muzyczne również posiadają funkcjonalność kodowania w locie dźwięku wielokanałowego do standardu Dolby Digital. Dobrym przykładem może być zintegrowany Realtek 889A, czy też cała seria Asusów Xonarów. W kartach muzycznych funkcja ta nosi nazwę "Dolby Digital Live". W takim przypadku mamy duży komfort, bo wtedy nie interesuje nas kompletnie, czy gra posiada znaczek DD, gdyż tak czy inaczej dźwięk wielokanałowy z gry będziemy w stanie zakodować do Dolby Digital na poziomie karty muzycznej, a następnie przesłać go do naszego amplitunera.

Można też przypuszczać, że podobną funkcjonalność, to znaczy kodowania do Dolby Digital, posiadają moduły muzyczne w konsolach do gier, stąd też można powiedzieć że każda gra w nich będzie "Dolby Digital" pod warunkiem oczywiście że w ogóle potrafi wygenerować dźwięk wielokanałowy.

Mam nadzieję że ten przydługi wywód nieco rozjaśni co poniektórym sytuację. Podobne efekty uzyskamy jeśli chodzi o sygnał DTS i funkcjonalność DTS Connect, ale celowo o tym nie wspominałem żeby nie mieszać za bardzi. Napiszę tylko, że DTS to niejako konkurencyjny w stosunku do Dolby Digital system kodowania dźwięku wielokanałowego, a DTS Connect to system kodowania w locie dźwięku wielokanałowego, do postaci strumienia w standardzie DTS. Można powiedzieć, że DTS Connect, to odpowiednik Dolby Digital Live, tyle że operuje na danych w innym standardzie (DTS).

Edited by SlawekR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Odświeże temat, czyli jak podłącze komputer z amplitunerem poprzez 3 kable jack>2rca to uzyskam dźwięk w którym np Tomb Raider stojąc na wprost wodospadu szum wody wydobywa się z centralnego głośnika i gdy będę się obracać dźwięk szumu wody będzie też się proporcjonalnie przemieszczal dookoła przez głośniki. Pytam się dlatego bo kiedyś tak miałem na Audigy 2zs teraz mam integre ALC889A HD audio na płycie głównej nForce 630i ale podłączona przez hdmi i niema tego efektu w grach

Share this post


Link to post
Share on other sites

I ja nieco odświeżę temacik, widać, że SlawekR wie, o czym mówi, i na dodatek mówi jasno :(

Mam u siebie dość leciwą Audigy 2ZS, ktoś wcześniej wspomniał, że po wykupieniu odpowiedniej licencji karty Creative'a mogą zrobić DD w locie - coś więcej na ten temat ?

Nie gram za wiele na HTPC, ale taki Borderlands czy Fallout 3 z dookólnym ... wypas :huh:

EDYCJA : Lipa :blink:

Supported products:

Sound Blaster X-Fi Elite Pro

Sound Blaster X-Fi Platinum

Sound Blaster X-Fi

Sound Blaster X-Fi Fatal1ty

Sound Blaster X-Fi Platinum Fatal1ty Champion Series

Sound Blaster X-Fi XtremeMusic

Sound Blaster X-Fi XtremeGamer Fatal1ty? Pro

Sound Blaster X-Fi XtremeGamer

Za Gamer'a 265 zeta ;)

EYDCJA 2 : A jednak nie lipa :P Creative się chyba wycwanił, nie informując o obłudze DD Live /DTS Connect dla procesorów Audigy, ale fani nie śpią :angry: Poniżej link do paczki z oprogramowaniem, które zawiera odpowiednie oprogramowanie oraz umożliwia uruchomienie DD Live i DTS Connect na Audigy /2/2ZS/4

http://forums.creative.com/t5/Sound-Blaster/SB-Audigy-Series-Support-Pack-3-6-11-09-2009/m-p/540934

Trza się tylko dokładnie wczytać, instalacja wymaga skasowania jakiś plików, żeby wszystko należycie działało. No i oczywiście trzeba sobie aktywować wyżej wymienione bajery na stronie Creative'a , co niestety jest płatne :blink:

P.S. Znalazłem jednak Dolby Digital Live Pack dla Audigy na stronie Creative'a :

http://buy.soundblaster.com/_creativelabsstore/cgi-bin/pd.cgi?frompage=category&page=product_detail&fromcategory=Software&category=Software&pid=F2222SR6PAKH5DGY6SD

Aktywacja kosztuje niecałe 5$, więc drogie to nie jest ....

Edited by Kidzi

Share this post


Link to post
Share on other sites

A wie ktos jak zalaczyc DD Live na alc889, panowie z ralteka cos pisza ze opcjonalnie sie da :

http://www.realtek.c...nn=4&ProdID=173

Tylko nie mowcie ze nie da sie bo mam wersje alc889a a taka mam :>juz wolalbym uslyszec ze wogole jest to nie mozliwe na tej karcie.

Ok juz sie dowiedzialem- Nie Da sie chyba ze Gigabyte wykupi licencje od DOLBY Lab... i bedzie robil jak Creative.

Edited by Rzniwiarz

Share this post


Link to post
Share on other sites

A wie ktos jak zalaczyc DD Live na alc889, panowie z ralteka cos pisza ze opcjonalnie sie da :

http://www.realtek.c...nn=4&ProdID=173

Tylko nie mowcie ze nie da sie bo mam wersje alc889a a taka mam :>juz wolalbym uslyszec ze wogole jest to nie mozliwe na tej karcie.

Ok juz sie dowiedzialem- Nie Da sie chyba ze Gigabyte wykupi licencje od DOLBY Lab... i bedzie robil jak Creative.

To nie do końca tak jest jak piszesz. Na Realteku opcja ta jest możliwa w zasadzie na każdym modelu. Możliwa w sensie technicznym. Funkcjonalność ta, jest dostępna na drodze programowej, więc technicznych przeciwwskazań nie ma.

Dostępność opcji reguluje producent płyty głównej, odblokowując ją w sterownikach konkretnego modelu płyty. Zazwyczaj opcja DD Live i przy okazji Dolby Headphone, dostępne są w modelach premium, w modelach dedykowanych, na przykład do HTPC, lub też czasem na płytach głównych w notebookach. Wiąże się to poniekąd, ze wspomnianą koniecznością poniesienia przez producenta płyty dodatkowych kosztów na zakup licencji Dolby, certyfikacji płyty i tym samym prawa posługiwania się znaczkiem Dolby.

Reasumując, jeśli chcemy korzystać z tych funkcjonalności, na poziomie zintegrowanej z płytą główną karty muzycznej, musimy zawczasu zainteresować się, które modele danego producenta, tę funkcję posiadają. Dane te są dostępne w opisach płyt.

Alternatywną opcją, jest DTS Connect, która też czasem jest dostępna w kodekach zintegrowanych, głównie opartych o kości VIA. Zazwyczaj DTS Connect, jest wtedy dostępny z całym pakietem DTS Surround Senstation. Najczęściej pakiet ten można spotkać na wybranych płytach Asusa.

Edited by SlawekR

Share this post


Link to post
Share on other sites

fajny temat bo się zastanawiam jak w obecnych czasach (karta graficzna ze zintegrowaną dzwiękówką wyprowadzająca dzwięk na hdmi) ma się karta dzwiękowa do jakości efektów 3d. tzn. kupiłęm sobie nowego kompa i mam

- gtx670 ze zintegrowaną dzwiękówką na hdmi,

- na płycie mam realteka ALC892 - 8 kanałowy - z DTS Ultra PC II i DTS Connect (bo płyta pod SLI więc w miarę dobrze dopakowana w wodotryski).

i rodzi się pytanie:

- te karty dzwiękowe raczej nie mają żadnego najnowszego EAX, ani A3D czyli pod względem dzwięku przestrzennego wydaje się że powinno być słabo (zwłaszcza w karcie nvidii zintegrowanej w karcie graficznej). Ja dodatkowo preferuję użycie karty nvidii, bo mam dzwięk na hdmi.

Czy zatem jakość (w kontekście lokalizacji przestrzennej dzwięku 5.1 lub 7.1 z gry) będę miał słabiutką i można to znacząco polepszyć dokupując jakiegoś np. xonara lub creativa X-Fi ze sprzętowym 3d?

Edited by klaus71

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...