Skocz do zawartości
pawel86ck

Stare konsole, Scart RGB vs Component

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie, mam kilka pytań. Przede wszystkim chciałbym się dowiedzieć, który przewód zapewnia najlepszą jakość kolorów na starych konsolach typu PS2, xbox (classic). 

Pytam ponieważ na różnych stronach (zwłaszcza w komentarzach na YT) czasem czytam opinie, że kolory na przewodzie component mają być dużo gorsze z uwagi na konwersje kolorów z RGB na system kodowania YCbCr (przesyłanego analogowo w postaci YPbPr). Ja jednak kupiłem sobie solidne przewody component i na tych konsolach nie dostrzegam, aby kolory przez component były gorsze, a wręcz przeciwnie, bo saturacja kolorów z przewodu component wygląda mi nawet trochę lepiej (zwłaszcza czerwieni), a mam te same ustawienia obrazu dla gniazda component i scart. 

Porównałem jeszcze sobie jak to wygląda na PC, bo w ustawieniach karty graficznej mogę zmieniać system kolorów między YCbCr444 i RGB (przewód HDMI), ale tu już wcale różnicy w kolorach nie widzę. Dlaczego więc ludzie uważają, że przewód scart RGB przesyłający sygnał RGB zapewnia wyraźnie lepsze kolory, bo może coś przeoczyłem? 

Teraz już przejdę do drugiego pytania, które dotyczy już samej ostrości z przewodu component. Byłem zaskoczony jak wyraźnie wzrosła ilość szczegółów w grach po włączeniu trybu 480p. Niby ludzie piszą, że telewizory potrafią bardzo dobrze przetworzyć sygnał 480i i na statycznym obrazie nie powinno być widocznych różnic w ostrości, a mimo to na moim tv sony 32 cale fullhd różnica jest wręcz gigantyczna między 480i vs 480p. Mam więc pytanie, czy mój telewizor po prostu słabo radzi sobie z sygnałem interlaced, czy może po prostu ludzie zapewniający o braku różnic między sygnałem "interlaced vs progressive" nie mieli racji?

480i component

spacer.png

480p component

spacer.png

480i

spacer.png

480p

4.jpg

Kolory i kontrast na tych zdjęciach wyszły zimne i wyblakłe (na żywo to tak nie wygląda), ale chciałem tu tylko pokazać różnice w ilości szczegółów. Przy 480i ten wzorek na podłożu obok Kratosa jest zlany i niewyraźny, a przy 480p widać już go doskonale. Tak samo sama postać Kratosa w trybie 480p składa się z wyraźnych pikseli (ta gra na PS2 chodzi tak naprawdę w sub 480p, a konkretnie 512x448), a na 480i jest taki blur, że nawet tych pikseli na postaci już nie widać :P. 

Na PS2 niektóre gry chodzą w pełnym 480p i wówczas nie ma takiej pikselizacji (jest aliasing, ale to akurat zrozumiałe biorąc pod uwagę niską rozdzielczość i brak AA). Na poniższym zdjęciu Ghost Hunter w 480p.

spacer.png

Porównałem jeszcze sobie jakość obrazu component z PS2 i Xbox (classic), a tu również pewne rzeczy mnie zastanawiają. Okazało się bowiem, że to na PS2 jest większa ostrość obrazu w tej samej grze outrun 2, która powinna chodzić w 480p na jednej i na drugiej konsoli. Na PS2 krawędzie pikseli są ostre jak brzytwa, a na xboxie wygląda to jakby zostały przefiltrowane. Z czego więc może to wynikać? Przewód component do xboxa jest solidny i nawet przy wyższych rozdzielczościach nie widać wcale problemu z przesyłem sygnału (mam też do porównania tani przewód component, to tam przy wyższych rozdzielczościach pojawiają się zakłócenia i jakby czcionka była podwójna).   

PS2 480p

spacer.png

Xbox classic 480p

spacer.png

Te kontury pikseli w oddali na zdjęciu z xboxa mają jakby ringing, co można by tłumaczyć zbyt przesadzonymi suwakami ostrości w tv, ale ustawienia są takie same przy PS2 i xboxie, a tylko na xboxie te rozmydlenie kontur jest widoczne (i to nie tylko w tej grze, bo każda jedna gra w 480p ma ten sam efekt). Na tych zdjęciach widać też różnicę w kolorach, ale tego akurat na żywo nie było widać i to raczej słońce zmieniło ekspozycję na zdjęciu.  W ogólnym rozrachunku ciężko jednak wybrać na ķtórej z tych konsol gra outrun 2 prezentuje się lepiej, bo choć na PS2 ostrość wygląda lepiej, to na tej konsoli jest również dithering (widać to na teksturze skyboxa), a którego już nie ma na xboxie. Podobno developerzy przy trybie 480p nie mieli już wolnej pamięci i musieli kompresować kolory, co później naskowali ditheringiem. Mimo wszystko zaskoczony jestem, że z PS2 jest aż tak ostry obraz i to nawet na ekranie fullHD. 

Te moje pytania mogą się wydawać przestarzałe, bo dziś już ludzie grają na nowych konsolach. Mimo wszystko chciałbym poznać odpowiedzi na powyższe pytania, a może akurat znajdą się na tej stronie spece, co wyjaśnią mi te różnice :)

 

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość

Mysle, ze pytasz na niewlasciwym forum, ale ze wzgledu na doswiadczenie z retro sprzetem napisze ci pare rzeczy z wlasnego doswiadczenia. Pamietaj, ze sprzet byl tworzony pod telewizory kineskopowe i zarowno projektanci sprzetu jak i gier opracowali produkty pod technologie CRT. LCD i stare konsole to niszczenie wspomnien.

Jezeli chodzi o Xbox'a a nadal jestem posiadaczem 2 sztuk winy nalezy szukac w dodatkowych przetwornikach obrazu. W pierwszych modelach byl to Conexant, by pozniej MS zastapil go tanszym, ale kompatybilnym chipem Focus Enhancement. Obydwa chipy mialy kilka wad i jedna objawiala sie tym o ktorej piszesz. W tych ukladach zachodzilo kilkukrotne skalowanie (RGV>YCrCb>4:2:2; nastepnie do 720x480p lup 576p  dodatkowo filtrujac migotanie obrazu, a same kolory znowu byly transormowane do formatu 4:2:2, wiec po skalowaniu tracily praktecznie polowe rozdzielczolsci luma). Sygnal analogowy byl reformatowany do tego stopnia, ze w niektorych przypadkach byl blizej jakosciowo composite anizeli RGB (przesadzam troche, ale moze odrobine). Ostatni wypust konsol posiadal chip o nazwie xcalibur, ktory niwelowal wiekszosc tych nieprawidlowosci.

MS "usprawnil" ta technike uczac sie na bledach i w X360 wprowadzil swoje autorskie algorytmy ANA/HANA.

Rozkrec sprzet i zobacz co masz w srodku. Ewentualnie poszukaj xboxa z ostatniej partii, a najlepiej kup TV CRT z wejsciem component. Tak graja prawdziwi gracze retro. ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
4 godziny temu, Salata napisał:

LCD i stare konsole to niszczenie wspomnien.

Bardzo mi się podoba to Twoje zdanie ! 👍 Podpisuje się 👌

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
W dniu 5.08.2021 o 12:39, Salata napisał:

Mysle, ze pytasz na niewlasciwym forum, ale ze wzgledu na doswiadczenie z retro sprzetem napisze ci pare rzeczy z wlasnego doswiadczenia. Pamietaj, ze sprzet byl tworzony pod telewizory kineskopowe i zarowno projektanci sprzetu jak i gier opracowali produkty pod technologie CRT. LCD i stare konsole to niszczenie wspomnien.

Jezeli chodzi o Xbox'a a nadal jestem posiadaczem 2 sztuk winy nalezy szukac w dodatkowych przetwornikach obrazu. W pierwszych modelach byl to Conexant, by pozniej MS zastapil go tanszym, ale kompatybilnym chipem Focus Enhancement. Obydwa chipy mialy kilka wad i jedna objawiala sie tym o ktorej piszesz. W tych ukladach zachodzilo kilkukrotne skalowanie (RGV>YCrCb>4:2:2; nastepnie do 720x480p lup 576p  dodatkowo filtrujac migotanie obrazu, a same kolory znowu byly transormowane do formatu 4:2:2, wiec po skalowaniu tracily praktecznie polowe rozdzielczolsci luma). Sygnal analogowy byl reformatowany do tego stopnia, ze w niektorych przypadkach byl blizej jakosciowo composite anizeli RGB (przesadzam troche, ale moze odrobine). Ostatni wypust konsol posiadal chip o nazwie xcalibur, ktory niwelowal wiekszosc tych nieprawidlowosci.

MS "usprawnil" ta technike uczac sie na bledach i w X360 wprowadzil swoje autorskie algorytmy ANA/HANA.

Rozkrec sprzet i zobacz co masz w srodku. Ewentualnie poszukaj xboxa z ostatniej partii, a najlepiej kup TV CRT z wejsciem component. Tak graja prawdziwi gracze retro. ;)

Dzięki za wyczerpującą wypowiedź, bo rozumiem już dlaczego obraz z xboxa wygląda jak wygląda. Mój xbox classic jest na 100% w wersji 1.6, ale czy ma chip excalibur, to na 100% nie wiem. Da się to jakoś sprawdzić bez rozkręcania, np. w jakimś programie? Edit- teraz spraedziłem w dashu XBMC, że pisze mi koło prędkości procesora pisze excalibur, ale czy to byłoby to? 

Na tym xboxie widać, że ten obraz 480p ma taką dziwną (jakby dodatkowo przeskalowaną) ostrość względem PS2, ale mimo wszystko obraz jest na tyle ostry (a przede wszystkim bez artefaktów jak w PS2, gdzie jest ten dithering), że i tak dobrze to wygląda z normalnej odległości. 

Mam też CRT SD i szczegóły są na nim mniej "postrzępione" względem LCD, ale abym to dostrzegł, to muszę zrobić zdjęcie i w dodatku powiększyć bardzo (widać to wówczas po tym wzorku na którym stoi Kratos). Ja te zdjęcia z poprzedniego porównania robiłem dosłownie z 20cm od tv i przy tych zdjęciach z god of wara nawet uciąłem połowę wyświetlonego obszaru (co dopiero teraz zauważyłem), byle tyljo pokazać wygląd tych pikseli. Przyznam szczerze, że z normalnej odległości obraz z tego sony 32W705 bardziej mi się podoba jeśli mowa o ostrości w 480i, a przy 480p to już jest wręcz przepaść. Na CRT obraz nie ma takiej ostrości, choć kontrast i kolory są jednak lepsze niż na tym LCD, ale nie na tyle, abym wolał grać na CRTku. Kiedyś miałem LCD samsunga, gdzie była przepaść w kolorach i kontraście między tym moim CRT'kiem, to wówczas wolałem grać na CRTku. Teraz jednak na tym LCD sony te kolory i kontrast są już na takim poziomie, że jestem w stanie na to patrzeć (a szczegóły w czerni, to nawet te LCD wyświetla już lepiej od tego mojego crtka). 

 

CRT svideo

spacer.png

CRT scart RGB

spacer.png

Przy scarcie RGB obraz ma dużo ładniejsze kolory niż przy sygnale Svideo i nawet jeszcze ładniejsze niż na tym sony LCD, ale niestety przy tym scarcie RGB nie działają mi suwaki ostrości przy tym źródle. Obraz ma więc fatalną ostrość i nie jestem w stanie na takie mydło patrzeć. Sprawdzałem na wielu TV CRT'ack i wszędzie było to samo przy sygnale RGB. 

Co do wejścia component na CRT'tku, to wiem, że wyszły kiedyś takie TV w USA, ale niestety w Polsce była to taka rzadkość, że nawet nigdy nie miałem okazji zobaczyć jak te 480p wygląda na takim tv. W tych czasach już mogę o tym pomarzyć, bo te telewizory już raczej nie są dostępne w dobrym stanie, a trupa nie chcę kupować :P. Myślę jednak, że za pewien czas będą jeszcze lepsze tv, bo już teraz wchodzą te skalowania AI (które usuwają właśnie te postrzępienie skalowanego obrazu), a same TV oled mają już idealny kontrast i kolory. Na razie te ficzery są zarezerwowane dla większych przekątnych, ale jak wyjdzie jakiś 32 calach z taką technologią, to te gry w 480p będą wyglądać na pewno jeszcze lepiej niż nawet na tym CRTkach HD z wejściem component.

Edytowane przez pawel86ck

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...