Jump to content
Jakub Krawczyński

Disney+: serial The Mandalorian ma udawany HDR

Recommended Posts

Disney+: serial The Mandalorian ma udawany HDR

Disney+ cieszy się ogromną popularnością, w czym ogromna zasługa serialu The Mandalorian, osadzonego w świecie "Gwiezdnych Wojen". Niestety w produkcji tej nie uświadczymy właściwego HDR. Co więcej – zastosowanie tej technologii jest jeszcze gorsze niż w oryginalnej trylogii "Star Wars".

 

Przeczytaj całość

Share this post


Link to post
Share on other sites

To nie jest prawda.

HDR to nie tylko wysoka jasność szczytowa. Gdyby Mandalorian miał udawane HDR, będące w praktyce SDR to miałby dokładnie tyle samo detali w jasnych obszarach obrazu co wersja SDR, a tak nie jest co dobitnie przedstawia np. poniższe porównanie.

http://www.framecompare.com/image-compare/screenshotcomparison/DGWKGNNX

http://www.framecompare.com/image-compare/screenshotcomparison/JE0FMNNU


Druga sprawa - o jasności szczytowej danej produkcji nie decyduje Disney lecz twórcy danego filmu. Nie jest to też nic niesłychanego, że coś ma jasność na niskim poziomie. Przykładowo Alita na UHD BD (ma Dolby Vision i HDR10+) ma jasność szczytową nie przekraczającą ~160 nitów nie licząc końcowych napisów.

Trzecia sprawa - nie jest prawdą, że w "“Ostatnim Jedi” ujrzymy elementy przekraczające 700 nitów. Poniżej wykresik jasności z UHD BD:

image.thumb.png.2bb404346db46460bc6606d72e0ec8d5.png

 

Edited by misfit
  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
29 minutes ago, misfit said:

To nie jest prawda.

HDR to nie tylko wysoka jasność szczytowa. Gdyby Mandalorian miał udawane HDR, będące w praktyce SDR to miałby dokładnie tyle samo detali w jasnych obszarach obrazu co wersja SDR, a tak nie jest co dobitnie przedstawia np. poniższe porównanie.

http://www.framecompare.com/image-compare/screenshotcomparison/DGWKGNNX

http://www.framecompare.com/image-compare/screenshotcomparison/JE0FMNNU


Druga sprawa - o jasności szczytowej danej produkcji nie decyduje Disney lecz twórcy danego filmu. Nie jest to też nic niesłychanego, że coś ma jasność na niskim poziomie. Przykładowo Alita na UHD BD (ma Dolby Vision i HDR10+) ma jasność szczytową nie przekraczającą ~160 nitów nie licząc końcowych napisów.

Trzecia sprawa - nie jest prawdą, że w "“Ostatnim Jedi” ujrzymy elementy przekraczające 700 nitów. Poniżej wykresik jasności z UHD BD:

image.thumb.png.2bb404346db46460bc6606d72e0ec8d5.png

 

Mogłem ten fakt uogólnić już z pamięci - na pewno ze spektrogramu nt. Przebudzenia Mocy wynikało, że są tam momenty gdzie jest 700 nitów. Na 100% nie jestem pewien, czy to też odnosi się do Ostatniego Jedi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myślę, że zamiast pisząc "udawany" można by napisać: słaby i beznadziejny - wtedy byłoby poprawnie w 100% chociaż autorowi na pewno o to chodziło bo chociażby na ostatnim AVS wałkowaliśmy, że HDR to nie same światełka tylko to co napisał @misfit 😜 Stąd też w testach tv, które mają 300 nitów też to wiele razy podkreślamy ile daje Dolby Vision i, że chodzi o widoczne detale a nie tylko światła itp. Co do serialu to ładnie albo nawet bardzo ładnie to wszystko wygląda na oledzie ale mimo wszystko te analizy są rozczarowujące i nie o taki hdr walczymy  😜

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zadzwoń do pana w studio 😜 Tylko on zna odpowiedź.

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

43 minuty temu, Jakub Krawczyński napisał:

Mogłem ten fakt uogólnić już z pamięci - na pewno ze spektrogramu nt. Przebudzenia Mocy wynikało, że są tam momenty gdzie jest 700 nitów. Na 100% nie jestem pewien, czy to też odnosi się do Ostatniego Jedi.

Ostatniego Jedi sprawdzałem osobiście w madVR - uwierz mi, jasność w szczycie strumienia video nie przekracza 250 nitów.

Ogólnie bardzo sobie cenię wiedzę Vincenta jak mało kogo w sieci, ale w przypadku Mandalorian trochę się zagalopował. Chyba za bardzo zawierzył podpowiadaczom bo gdyby miał możliwość bezpośredniego porównania wersji SDR i HDR to  nie mówiłby o SDR w kontenerze HDR.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, Xisiek napisał:

A teraz pytanie za 100 punktow -dlaczego zaszyto tak nisko osadzony "hdr"/ jasnosc max? :)

mam 2 teorie spiskowe:

1. działa lobby oledowe :)

skoro 95% filmów nie ma/nie będzie miała jasności powyżej 700-1000 nitów to topowe lcd tracą dużo z "topowości"

teoria nr 2 - chińscy produceneci tanich lcdków o HDR 250-300 nitów "smarują studia" bo skoro nie będzie widać różnicy to po co przepłacać :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niezłe teorie spiskowe :)

W trakcie gradingu pod HDR w zdecydowanej większości przypadków bierze udział reżyser lub autor zdjęć i to oni ustalają  m.in.  jaką jasność mają osiągać "światełka". Nic nie dzieje się bez ich zgody i wiedzy. Jak to w życiu bywa każdy z nich ma różne podejście do HDRa, konserwatystów w branży nie brakuje.

Mnie z kolei denerwują czernie straszące szarościami. Odpalam OLEDa, spuszczam rolety, odpalam film, a tu mleko zamiast czerni - szczególnie boli to w scenach w przestrzeni kosmicznej. I nie - to nie jest DV bug po HDMI bo w HDR10 i z Blu-ray'a jest to samo, a nawet gorzej jak np. w przypadku Solo. Taka moda...

Edited by misfit
  • Upvote 1
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Po cholerę wiec stosować technologie HDR jak się nie wykorzystuje jej potencjału, mało tego w SDR można lepszy efekt uzyskać. To ewidentny skok na znaczek HDR i nie ma co tu wymyślać. Co za chwile, pogorszenie z premedytacją jakości SDR żeby HDR wyglądało lepiej ? No proszę cie.

Netflix tez ostatnio zapowiedział ze wszystkie ich nowe produkcje będą miały HDR, jeśli będzie taki duży rozrzut jakościowy to powinniśmy mieć wybór czy chcemy oglądać z HDR czy nie, a takiego wyboru nie mamy.

I jest różnica miedzy rejestrowaniem obrazu w tym trybie a konwersja do tego trybu, niech nikt mi nie wciska kitu ze taki był zamysł reżysera... Ciekawe że takie Stranger Things czy ST Discovery faktycznie wygląda jak powinien wyglądać HDR a tutaj jakieś bajki...

  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Myślę, że zamiast pisząc "udawany" można by napisać: słaby i beznadziejny - wtedy byłoby poprawnie w 100% chociaż autorowi na pewno o to chodziło bo chociażby na ostatnim AVS wałkowaliśmy, że HDR to nie same światełka tylko to co napisał [mention=2336]misfit[/mention] Stąd też w testach tv, które mają 300 nitów też to wiele razy podkreślamy ile daje Dolby Vision i, że chodzi o widoczne detale a nie tylko światła itp. Co do serialu to ładnie albo nawet bardzo ładnie to wszystko wygląda na oledzie ale mimo wszystko te analizy są rozczarowujące i nie o taki hdr walczymy 
Na projektorze JVC, też wygląda bardzo ładnie

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, kKadajo napisał:

Po cholerę wiec stosować technologie HDR jak się nie wykorzystuje jej potencjału, mało tego w SDR można lepszy efekt uzyskać.

Z jaką jasnością muszą świecić światełka aby można było uznać, że potencjał HDR został wykorzystany ?
Co z detalami w jasnych obszarach obrazu - jeśli np. film ma jasność szczytową dochodzącą do 4000 nitów, ale detali w bielach jest praktycznie tyle samo co w wersji SDR to czy można powiedzieć, że potencjał HDR został wykorzystany ?
A co w przypadku gdy jasność nie przekracza 400 nitów, ale jest w cholerę wiecej widocznych detali w jasnych obszarach obrazu ? Potencjał HDR został wykorzystany czy też nie ?

Wiem, wiem... dużo pytań. Sorry :)

2 godziny temu, kKadajo napisał:

I jest różnica miedzy rejestrowaniem obrazu w tym trybie a konwersja do tego trybu, niech nikt mi nie wciska kitu ze taki był zamysł reżysera...

Przed kręceniem filmu wiedza o tym, że film będzie przeznaczony do oglądania w HDR oczywiście ma znaczenie, ale nie ma tutaj zależności co do jasności szczytowej - to są decyzje po stronie twórców filmu. A jeśli w teorii przyjmujemy, że reżyser czy operator nie mają wpływu na to jak wyglądają ich filmy, z czym się kategorycznie nie zgadzam, to w takim razie należałoby wziąć pod rozwagę sens kalibracji jako takiej...

Polecam pod rozwagę poniższy filmik:

vimeo.com/373412274

A szczególnie fragment od 5:40

Edited by misfit

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rozumiem o co chodzi, mówiąc potocznie HDR nie musi walić po oczach aby robił wrażenie, ale nie uwierzę w bajki że przy tak niskiej dynamice jaka mamy w ostatnich wypustach Disney'a HDR zrobił różnicę której nie udało by się uzyskać w SDR które porusza się w podobnym zakresie, filmy nie kreci się od 5 lat a nagle się okaże zaraz ze bez HDR to już nic się nie da zrobić, śmierdzi to marketingiem.

I jak się ma to do "konwersji" starszych filmów które były kręcone w czasach w których o HDR nawet się nie mówiło ?

Chcesz mi powiedzieć ze nagle są w stanie przez konwersje wycisnąć więcej informacji których teoretycznie tam nie ma ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaki macie bitrate z Disneya, Amazon Prime czy z Netflixa? A jaki jest bitrate z nosnika fizycznego BD-UHD?

I po co tu dyskutować o jakości jak liczby nie kłamią, a różnice widać gołym okiem. 

Porównajcie sobie wypusty Marvela ze streamingu i z BD-UHD. Porównajcie sobie Westworld i Game of Thrones z BD-UHD i ze streamingu. I wszystko staje się jasne.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
30 minut temu, kKadajo napisał:

Rozumiem o co chodzi, mówiąc potocznie HDR nie musi walić po oczach aby robił wrażenie, ale nie uwierzę w bajki że przy tak niskiej dynamice jaka mamy w ostatnich wypustach Disney'a HDR zrobił różnicę której nie udało by się uzyskać w SDR które porusza się w podobnym zakresie, filmy nie kreci się od 5 lat a nagle się okaże zaraz ze bez HDR to już nic się nie da zrobić, śmierdzi to marketingiem.

I jak się ma to do "konwersji" starszych filmów które były kręcone w czasach w których o HDR nawet się nie mówiło ?

Chcesz mi powiedzieć ze nagle są w stanie przez konwersje wycisnąć więcej informacji których teoretycznie tam nie ma ?

Efektu HDR w produkcjach zeskanowanych z celuloidu praktycznie nie ma. Jest duzo pozycji wydanych na BD-UHD, wystarczy obejrzeć. Tam największe znaczenie ma WCG i ... rozdzielczość. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, kKadajo napisał:

I jak się ma to do "konwersji" starszych filmów które były kręcone w czasach w których o HDR nawet się nie mówiło ?

Chcesz mi powiedzieć ze nagle są w stanie przez konwersje wycisnąć więcej informacji których teoretycznie tam nie ma ?

Co to znaczy "nie ma"?! 

Oczywiscie ze jest. Zarowno  na tasmie jak i w "cyfrze".

Edited by binary

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 godzin temu, kKadajo napisał:

I jak się ma to do "konwersji" starszych filmów które były kręcone w czasach w których o HDR nawet się nie mówiło ?

Chcesz mi powiedzieć ze nagle są w stanie przez konwersje wycisnąć więcej informacji których teoretycznie tam nie ma ?

I tu się mylisz. Taśma 35mm ma wielokrotnie wyższy zakres dynamiki niż to co ma do zaoferowania standard SDR. To samo zresztą można napisać o Arri Alexa LF, którą był kręcony Mandalorian. Kwestia tego ile z tych dodatkowych informacji twórcy chcą nam pokazać...

Poniżej kilka przykładów z dwóch ostatnio obejrzanych filmów. Po lewej Blu-ray, po prawej UHD. Screeny z UHD celowo zostały przyciemnione aby ukazać wszystkie detale znajdujące się w jasnych obszarach obrazu strumienia video.

Serenity

pt8rVKdm.jpg kjNXMbQm.jpg

rG5DAwhm.jpg gNR6Hoem.jpg

Black Hawk Down

2FNZDUQm.jpg Qc3FGB5m.jpg

QxqyV1pm.jpg XOFW1x9m.jpg

Widzisz więcej informacji w jasnych obszarach obrazu czy ich nie widzisz ? :)
W Black Hawk Down dodatkowo jasność szczytowa miejscami dochodzi do ~6000 nitów.

Dlaczego nie każdy film może tyle zyskać w HDR ? O tym już pisałem - to jest tylko dodatkowe narzędzie z którego każdy może korzystać tak jak uważa to za stosowne. Gdyby twórcy filmu chcieli to nic nie stoi na przeszkodzie aby Mandalorian miał w szczycie 1000 czy więcej nitów. Ale nie chcieli.

Edited by misfit

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 godzin temu, pmcomp napisał:

Efektu HDR w produkcjach zeskanowanych z celuloidu praktycznie nie ma. Jest duzo pozycji wydanych na BD-UHD, wystarczy obejrzeć. Tam największe znaczenie ma WCG i ... rozdzielczość. 

Doprecyzuję ... efektu HDR polegającego na waleniu światłem po oczach.

Share this post


Link to post
Share on other sites

A co widziałeś z wydań katalogowych np.od Sony ? Większość z nich ma jasność szczytową przekraczającą możliwości Twojego TV. Przy niektórych tytułach to nawet Sony ZG9 wymięka ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trochę zbaczajac z tematu.
Ciekawi mnie czy ktoś miał już okazję zobaczyć Grę o Tron - Sezon 8 w UHD, obejżałem już 5 z sześciu odcinków i według mnie coś jest nie tak z tym wydaniem, jest w Dolby Vision
Odcinek trzeci (ten z nocną bitwą na której nic nie było widać w TV), w wydaniu UHD rzeczywiście wygląda to dużo lepiej ale żeby to uzyskać to musiałem w odtwarzaczu przestawić prztwarzanie sygnału Dolby Vision z odtwarzacza na TV, inaczej było ciemno.
Za to w odcinku piątym, zmiana tego parametru nie zmienia nic i przez cału odcinek miałem wrażenie że HDR po prostu brak.

Edit.
Zapomniałem dodać że TV to LG OLED C9 65 cali, odtwarzacz to chiński klon OPPO.
Dodam że na innych tytułach które mam do tej pory takich efektów nie zaobserwowałem (ostatni SpiderMan, Matrix).

Edited by Jasiek_31

Share this post


Link to post
Share on other sites

Najpierw napisz jaki masz dokładnie telewizor z Dolby :) Co do wydania to chyba wszyscy są ciekawi. Ja niedługo mam nadzieję, że znajdę chwilę by to zobaczyć w redakcji.

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minut temu, Jasiek_31 napisał:

Trochę zbaczajac z tematu.
Ciekawi mnie czy ktoś miał już okazję zobaczyć Grę o Tron - Sezon 8 w UHD, obejżałem już 5 z sześciu odcinków i według mnie coś jest nie tak z tym wydaniem, jest w Dolby Vision
Odcinek trzeci (ten z nocną bitwą na której nic nie było widać w TV), w wydaniu UHD rzeczywiście wygląda to dużo lepiej ale żeby to uzyskać to musiałem w odtwarzaczu przestawić prztwarzanie sygnału Dolby Vision z odtwarzacza na TV, inaczej było ciemno.
Za to w odcinku piątym, zmiana tego parametru nie zmienia nic i przez cału odcinek miałem wrażenie że HDR po prostu brak.


Zapomniałem dodać że TV to LG OLED C9 65 cali, odtwarzacz to chiński klon OPPO.
Dodam że na innych tytułach które mam do tej pory takich efektów nie zaobserwowałem (ostatni SpiderMan, Matrix).

 

Oglądałem z HDR10 na projektorze JVC z z OPPO 203, jest OK. projektor skalibrowany. Znakomite wydanie BD-UHD.

Edited by pmcomp

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 28.11.2019 o 10:52, misfit napisał:

I tu się mylisz. Taśma 35mm ma wielokrotnie wyższy zakres dynamiki niż to co ma do zaoferowania standard SDR. To samo zresztą można napisać o Arri Alexa LF, którą był kręcony Mandalorian. Kwestia tego ile z tych dodatkowych informacji twórcy chcą nam pokazać...

Poniżej kilka przykładów z dwóch ostatnio obejrzanych filmów. Po lewej Blu-ray, po prawej UHD. Screeny z UHD celowo zostały przyciemnione aby ukazać wszystkie detale znajdujące się w jasnych obszarach obrazu strumienia video.

Serenity

pt8rVKdm.jpg kjNXMbQm.jpg

rG5DAwhm.jpg gNR6Hoem.jpg

Black Hawk Down

2FNZDUQm.jpg Qc3FGB5m.jpg

QxqyV1pm.jpg XOFW1x9m.jpg

Widzisz więcej informacji w jasnych obszarach obrazu czy ich nie widzisz ? :)
W Black Hawk Down dodatkowo jasność szczytowa miejscami dochodzi do ~6000 nitów.

Dlaczego nie każdy film może tyle zyskać w HDR ? O tym już pisałem - to jest tylko dodatkowe narzędzie z którego każdy może korzystać tak jak uważa to za stosowne. Gdyby twórcy filmu chcieli to nic nie stoi na przeszkodzie aby Mandalorian miał w szczycie 1000 czy więcej nitów. Ale nie chcieli.

Ta przykłady są słabe, widać wyraźnie ze wydania blu-ray są ze starych transferów pamiętających jeszcze czasy DVD. Te prześwietlanie szczególnie mocno widoczne w BHD nie są winą SDR.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ponownie się mylisz - Serenity na BD i UHD były robione na podstawie tego samego mastera.
Co do BHD to owszem, BD to starszy transfer. Jeśli chodzi o wydanie UHD to mój OLED z włączonym dynamicznym mapowaniem tonów wymięka w tym filmie i nie jest w stanie ukazać wszystkich detali w jasnych obszarach obrazu,  a co dopiero pisać o SDR. Poniżej wykresik jasności jako ciekawostka (wersja rozszerzona).

KozcdD2.png

Chcesz więcej przykładów z tego samego transferu ? Wybieraj, co Ci jeszcze wkleić - Blade Runnera, Mission: Impossible - Rogue Nation, Sicario, Matrixa, Batmana z 1989r. a może Terminatora 2 ?

Edited by misfit

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...