Jump to content
Lordani66

[USTAWIENIA] Samsung NU8072 (NU8070) - Kalibracja dla wszystkich.

Recommended Posts

UWAGA! CZĘŚĆ TEGO TEMATU PORUSZY WIELU I WYWOŁA NIEMAŁY BÓL KOŃCA UKŁADU POKARMOWEGO (część ta zaznaczona na czerwono). TO NIE JEST ZAMIAREM TEGO TEMATU, ALE JESTEM PEWNY, ŻE NIE OBEJDZIE SIĘ BEZ TEGO. MUSIAŁEM JEDNAK POSUNĄĆ SIĘ DO TEGO, ŻEBY MÓC UZMYSŁOWIĆ LUDZIOM, ŻE NIE POWINNI DAWAĆ SIĘ WYZYSKIWAĆ I PŁACIĆ ZA COŚ, CO MOGĄ SAMI OSIĄGNĄĆ DZIĘKI TEMU TEMATOWI, CAŁKOWICIE ZA DARMO. TEMAT NIE NARUSZA REGULAMINU. CZYTAĆ Z OSTROŻNOŚCIĄ!

 

I. WSTĘP

 

Witam wszystkich! Pomyślałem, że skoro mogę, to podzielę się moimi ustawieniami swojego nowego TV. Telewizor ten to Samsung NU8072, tegoroczny model, 55”, chociaż ustawienia będą odpowiednie dla wszystkich jego rozmiarów, a zapewne też i dla modeli z numerkiem „7” na początku i być może też dla modeli zeszłorocznych - MU (ew. mogą różnić się wartości ze względu na inne przedziały, powiedzmy - na jednym 100% danej opcji to będzie wartość 50 a na drugim 100% tej samej opcji będzie wynosiło 20).

 

Od razu mówię, że nie jest to profesjonalna kalibracja, ponieważ, drogi użytkowniku drogiego telewizora, taka kalibracja jest Ci NIEPOTRZEBNA, gdyż TV nie służy Ci zapewne do tworzenia grafiki czy filmów, więc nie daj się naciągnąć na jakąkolwiek profesjonalną kalibrację, droższą niż kilka piw. Dzisiejsze odbiorniki telewizyjne są na takim poziomie, że ustawieniem mogą przewyższać to, pod co profesjonalni kalibratorzy ustawienia robią, czyli gamut sprzed epoki telewizorów LCD, a to co oni u Ciebie by zrobili za niemały pieniądz, możesz uzyskać samemu w 95% nie płacąc NIC, bo właśnie na to pozwalają nam dzisiejsze telewizory!

 

Dodałbym też, że ustawienia, które zapewniają profesjonalni kalibratorzy to dla użytkownika telewizora z masą efektów procesujących prawdziwy DOWNGRADE jakości obrazu za który zapłacili, jak np. brak dynamicznego kontrastu, wypalona biel, rozmycie obrazu przez ustawioną na zero ostrość (która to wyłączona w tym TV dla przykładu jest na opcji „1” lub „2” ale kalibratorzy tego nie wiedzą bo nie używają oczu, a cyferek na ich przyrządach i de facto rozmywają wam obraz), etc. Taki wydatek na profesjonalną kalibrację to podwójne wyrzucenie pieniędzy w błoto – za kalibracje i za część efektów za które zapłaciłeś kupując TV, tylko po to, by mieć je teraz wyłączone.

Jeśli chodzi o mnie to nie jestem też jakimś randomowym Januszem przed nowym TV uważającym się za boga kalibracji. Mam tytuł inżyniera informatyki ze specjalizacją GRAFIKA komputerowego, dlatego o samym obrazie i o tym, jak on ma WYGLĄDAĆ wiem pewnie więcej niż znakomita większość profesjonalnych kalibratorów, czyli ludzi z dużą ilością sprzętu i jedynie krztyną talentu. I to wątpliwego talentu, zaledwie do tworzenia ustawień pod pewien standard liczb, numerków i żeby „kółeczka były jak najbliżej kwadracików” ;).

 

Ale spokojnie, stworzyłem dwa zestawy ustawień - pod ogólny użytek, oraz na zasadzie „true cinema”, czyli w 95% to, co byś uzyskał z profesjonalnej kalibracji (tutaj masz to za darmo). I nigdy nie daj sobie wcisnąć przez kogokolwiek, że jego ustawienia są dla Ciebie najlepsze, mówie tu o innych, o sobie, po prostu – zaufaj swoim własnym oczom. Każdy z naszych zmysłów jest inny dla każdego z nas. Mi możesz zaufać, że mam po prostu bardzo dobry wzrok i moje ustawienia po prostu powinny przypasować większości, bo były tworzone na bazie doświadczenia z grafiką (chociaż doświadczenia z TV nie mam za dużego, z monitorami jak najbardziej posiadam), mojej ponadprzeciętnej percepcji obrazu (świetne wyniki u okulistów, 100% wyniki testów typu Munsell hue test) oraz w 100% profesjonalnym ekranom testowym wyświetlanym na ekranie mojego telewizora w trakcie kalibracji. Po tak długim wstępie, myślę, że możemy już przejść do samych ustawień.

 

II. USTAWIENIA

 

Najpierw wyjaśnienie obu ustawień – co chciałem przez nie osiągnąć, co mi miały dać, co w nich brałem pod uwagę, co poświęciłem, itd.

 

1. Użytek Standardowy:

 

To ustawienie ogólne, które będzie pasowało do wszystkiego – filmy, seriale, aplikacje, konsole, PC, sport. Brałem tutaj pod uwagę oczywiście realizm, ale łączyłem go z post-processingiem, który ta linia telewizorów oferuje, żeby osiągnąć ten sam efekt WOW, który sprawił, że widząc swój TV pierwszy raz w sklepie, postanowiłem go zakupić i wycisnąć z niego wszelkie soki. Jeżeli mówimy tu o utracie szczegółów, to w stopniu tak minimalnym, że nie zauważyłbyś ich dopóki nie widziałbyś porównania na zasadzie „side-by-side pod lupą”, natomiast zyskane tym samym efekty są znacznie bardziej opłacalne. Jeśli jednak masz bzika na punkcie szczegółów, to nie martw sie, wyjaśnię też na końcu jak zapewnić je sobie wszystkie w tym ustawieniu, jak również będę przy każdej (bądź prawie każdej) opcji podawał alternatywne ustawienia i wyjaśniał, jaki wpływ będą one miały na obraz.

 

2. True Cinema:

 

Kalibracja pod profesjonalne filmy, oraz seriale. Krótko mówiąc, 95% tego, co uzyskują profesjonalni kalibratorzy i biorą za to niemały pieniądz (przy 5% pracy jaką trzeba było w to włożyć). Gamut uzyskany w tych ustawieniach, troska o szczegóły, zminimalizowane efekty post-processingu dające efekt obrazu, jaki chciałby mieć każdy zapalony kinomaniak to cechy tego ustawienia.

 

Oba ustawienia działają obok siebie, czyt. można je zapisać na osobnych pre-set’ach i jedynie zmieniać paroma kliknięciami pilota w miarę potrzeby. Jeszcze zanim przejdę do konkretnych ustawień obrazu to zaznaczę, że w opcjach ustawień obrazu powinniśmy najpierw przejść w Ustawienia rozmiaru obrazu i upewnić się, że rozmiar obrazu ustawiony jest na „Standardowy 16:9”, a opcja „Dopasuj do ekranu” jest WŁĄCZONA, żeby upewnić się, że nie mamy overscanu, czyli czy nie tracimy obrazu przez jego obcięcie. Standardowo ta opcja jest na „Auto”, i ten automat wybiera opcję „Wyłączone”. Najlepiej na sztywno ustawić to na „Włączone”. I to tyle. Teraz możemy przejść już do samych ustawień.

1. Użytek Standardowy:
 

Tak jak wcześniej wspomniałem, tym ustawieniem wyciśniesz ostatnie soki ze swojego TV, zachowując tym samym szczegóły (brak przesycenia mimo nasyconych kolorów, itd.) i realizm. Nie panikujcie, jeśli zobaczycie jakąś opcją ustawioną na wartość, przed którą PRZESTRZEGAJĄ kalibratorzy, szczególnie mam tutaj na myśli ustawienie Dynamicznego Kontrastu (w tym TV nazywa się on Contrast Enhancer), bo do ogólnego użytku, do podsycenia kontrastu kolorów, jak i czerni i bieli tą opcję na pewno chcesz mieć zaznaczoną. Na początek zacznę od ustawień opcji processing’u:

 

Tryb Obrazu: Standard (Dlaczego? Tak jak mówiłem, opcja ta pozwoli nam na zapisanie tych ustawień obok ustawień „True Cinema”. Gamut przy tym ustawieniu jest bliższy rzeczywistości, biel jest biała, a nie żółta i zabrudzona, mamy bardzo wysoki kontrast i nie downgrade’ujemy swojego TV. Poza tym, producent telewizora wie najlepiej jak z niego powinno się korzystać i to nie jest przypadek, że ta opcja jest zawsze wybrana po wyciągnięciu TV z pudełka. Wybieramy „Standard”.)


Ustawienia eksperckie:

Czysty obraz cyfrowy: Wyłączony

Auto Motion Plus: Auto (Alternatywnie: Użytkownika i wybierz opcje, które Ci najbardziej odpowiadają. Zalecam jednak pozostawienie tej opcji na Auto, gdyż świetnie radzi sobie z przeskakującymi klatkami i bardzo dobrze je upłynnia. Odradzam wyłączać tą opcję całkowicie.)

Local Dimming: Standard (Ta opcja wiele nie zmienia, ustaw ją na co chcesz, ale ja osobiście ufam producentom, którzy dobierają tryby najlepsze dla większości użytkowników, dlatego pozostawiłbym na Standard a na pewno nie dawałbym na Niski.)

Contrast Enhancer: Wysoki (Zaufaj mi! Chcesz wyciągnąć ze swojego telewizora wszystko, co ten ma do zaoferowania, gdyż za to zapłaciłeś. Ustaw to na Wysokiej opcji, nie tracisz przez to ani szczegółów czerni, ani bieli, a z problemem lekkiego przesycenia koloru niebieskiego poradzimy sobie za chwilę.)

Tryb HDR+: Wyłączony

Tryb Film: Wyłączony (Standardowo ta opcja i tak jest wyłączona dla źródła o rozdzielczości większej niż 1080i. Dla niższych rozdzielczości można pokombinować z tą opcją ewentualnie.)

Tonacja koloru: Standardowa (Zaufaj mi, sprawdziłem na moich obecnych ustawieniach wszystkie możliwe tonacje kolorów przy najróżniejszym content’cie – youtube, filmy, telewizja – i ta opcja jest najbardziej odpowiednia, biel nie jest ani niebieska, ani żółta, a po prostu biała i o to nam chodzi. Oczywiście nie jest to zgodne z gamutem branży kinematograficznej, ale nie o to chodzi w uzyskaniu najbardziej odpowiednich kolorów dla Twojego TV, na pewno nie w tym ustawieniu, w którym obraz ma być jak najładniejszy i realistyczny pod względem tonacji kolorów.)

Balans bieli: Default (Nie zmieniamy tu niczego.)

Gamma: (Ta opcja jest zawsze automatycznie wybierana.)

Suwak gammy: -1 (Alternatywnie: 0, ale sądzę, że wszystkie panele Samsung’a mają standardowo zbyt wysoką gammę, prawdopodobnie 2.4, my chcemy uzyskać 2.2. Do tego samego wniosku doszedłem kilka lat temu kalibrując mój monitor tej samej firmy, musiałem obniżyć gammę i to niemało.)

Tryb tylko RGB: Wyłączony (To jest opcja tylko do kalibracji, ale dobrze, że jest.)

Przestrzeń kolorów: Oryginalna (NIE ustawiajcie tego na AUTO w przypadku tego ustawienia, bo wasze kolory staną się mdłe i niedosycone.)

 

I pod powyższe ustawienia ustawiłem resztę wartości:

Podświetlenie: 40 (Jest to standardowa wartość zalecona przez Samsung’a, jest świetna dla 80% przypadków osób, które korzystać będą z telewizora. W szczególności nadaje się do dziennego oglądania. Tą opcją też możesz zdowngrade’ować, czyli POPSUĆ swoje doznania jeśli posłuchasz kalibratorów, którzy radzą tą opcję ustawić na 20 albo i mniej, co jest idiotyczne. Alternatywnie: 30-50, zależnie od warunków w których korzystasz z TV.)

Jasność: 0 (Alternatywnie: 1. Ta opcja także bardzo mocno zależy od warunków w których oglądasz telewizję. Z opcją 1 zyskasz zapewne jeszcze więcej szczegółów czerni, jednak ja wolę poświęcić je, tym bardziej, że mówimy tutaj o prawie niezauważalnej ilości szczegółów, na rzecz jeszcze głębszej czerni, gdyż cokolwiek powyżej zera wybiela nam naszą czerń absolutną. Zalecam opcję „0”, szczególnie jeśli używasz konsoli, PC, oraz dekodera satelitarnego. Dla bluray możesz dać „1”.)

Kontrast: 43 (Alternatywnie: Dowolna wartość z przedziału 40-45. Z każdą z tych wartości będziesz miał wszystkie szczegóły bieli, ale im bliżej „40” jesteś, tym mniej szczegółów w kontraście kolorów (podkreślam - KOLORÓW, nie suchej bieli) tracisz, jednak wygaszasz sobie jasne elementy. Opcja 43 jest moim zdaniem najlepszym konsensusem.)

Ostrość: 10 (Jest to idealna wartość pod ten TV. Z obecnymi TV Samsung wydaje się nie pozwala ludziom podsycić ostrość do tego stopnia, że pojawiają się artefakty, co potwierdziły screen testy, które wykonywałem pod tym kątem. Przy wartościach 0, oraz 1 wygląda na to, że nie tylko wyłączamy ostrość, ale powodujemy dodatkowe rozmycie ekranu. Pro-kalibratorzy zawsze radzą ustawić tą opcję właśnie na 0, co jest kolejnym dowodem na ich niewiedzę i totalne olanie przez nich narządu wzroku, który jest zawsze najlepszym narzędziem do testowania naszego odbiornika pod kątem obrazu. Nawet przy największej wartości – 20 – nie zauważyłem artefaktów, a progamy telewizyjne wręcz potrzebują dodatkowego processowania, dlatego wybieramy "10".)

Kolor: 20 (Alternatywnie: 19-21. Gdy ta opcja przy powyższych ustawieniach jest na standardowym „25”, faktycznie tracimy szczegóły kolorów, a w zasadzie jednego – niebieskiego (i oczywiście tym samym wszystkich jego „potomków”). Kiedy jednak ustawimy ją na 20, przywracamy wszystko, co zabrała nam opcja Enhanced Contrast ustawiona na high, ale nadal pozostawiamy piękne, nasycone kolory. Możesz obniżyć jeszcze bardziej to ustawienie, na 17-18, aby uzyskać totalny realizm i w 100% ilość szczegółów, których i tak nie zauważysz, ale jak dla mnie to był już downgrade. Ustawienie tej opcji na 22-24 spowoduje, że kolory są jeszcze bardziej nasycone, ale moim zdaniem jest to już zbyt nierealistyczne, szczególnie, kiedy patrzymy na kolor skóry postaci w filmach. Zalecam 19-21.)
Balans Z/C: 0

 

I to tyle. Myślę, że można bezpiecznie powiedzieć, że jest to ustawienie najbliższe temu, co nazwać możemy najlepszym ustawieniem pod ten TV, do większości zastosowań – świetny kontrast, detale z mikro-ilością utraconych danych, które zobaczycie dopiero pod przysłowiową lupą na dwóch porównanych obrazach obok siebie, które są moim zdaniem warte poświęcenia dla niebywałego obrazu – jakości, pięknych kolorów, faktycznie czarnych czerni, bieli która nie jest ani niebieska, ani żółta. Jeśli jednak jesteś maniakiem szczegółów i nie chcesz utracić ich w ogóle, zrób powyższe ustawienia i dokonaj tych zmian: kontrast na 42 z 43, kolor na 19 zamiast 20, jasność na 1 (lub nawet 2) i zapewniam Cię, nie utracisz już niczego, co potwierdzały profesjonalne plansze testowe, którymi sprawdzałem ilość szczegółów z tym ustawieniem.

 

2. True Cinema:

 

Konfiguracja dla wszystkich kinomaniaków – zminimalizowane efekty post-procesujące, żółta biel, absolutnie największa ilość szczegółów, gamut Hollywood’zki, czyli to co uzyskałbyś przy profesjonalnej kalibracji w 95% i to, co widzieli twórcy filmów na swoich monitorach w trakcie ich produkcji.

 

Tryb Obrazu: „Movie” AKA „Film” (Chyba nie ma pytań co do tego wyboru


Ustawienia eksperckie:

Czysty obraz cyfrowy: Wyłączony (Alternatywnie: Wysoki, jeśli oglądasz starszy film, który nie doczekał się remastera, czyli cokolwiek poniżej 720p.)

Auto Motion Plus: Auto (Alternatywnie: Pozostaw to, co standardowo tryb filmu daje, czyli opcja „Użytkownika”, suwaki na 10 i 3 jeśli dobrze pamiętam, jeśli oczywiście lubisz brak płynności.)

Local Dimming: Standard (Ponownie napiszę, że po prostu ufam twórcy tego panelu w tej sprawie, nigdy nie ustawiaj tego na „Niska”, a jeśli oglądasz baaaardzo ciemny film, przełącz na „Wysoki”.)

Contrast Enhancer: Wyłączony (Tym razem na pewno chcemy mieć to wyłączone, w trybie kinowym nie chcemy mieć tego typu post-efektów.)

Tryb HDR+: Wyłączony

Tryb Film: Wyłączony (Standardowo ta opcja i tak jest wyłączona dla input’u większego niż 1080i. Dla niższych rozdzielczości można pokombinować z tą opcją ewentualnie.)

Tonacja koloru: Ciepły 1 (Alternatywnie: Ciepły 2. Ta druga opcja rzekomo przybliża gamut panelu do standardu Hollywoodzkiego jeszcze bardziej (chyba korzystają oni z czegoś na modłę zmodyfikowanego AdobeRGB na Ekta Space), więc wybór należy do Ciebie, jeśli umiesz przetrwać totalnie żółtą biel, wybierz Ciepły 2. Jak dla mnie jednak, to jest już przesada i po prostu nie lubię tak obsikanego ekranu.)

Balans bieli: Default (Nie zmieniamy tu niczego. W profesjonalnej kalibracji ta opcja zostałaby zmieniona, jednak my nie chcemy płacić za to, żeby obraz zmienił się o dodatkowe 2%.)

Gamma: (Ta opcja jest zawsze automatycznie wybierana.)

Suwak gammy: 0 (Alternatywnie: -1, gdyż jak pisałem wyżej, panele Samsung’a mają za wysoką gammę, jednak dla tego trybu spokojnie można to zostawić na standardowym 0.)

Tryb tylko RGB: Wyłączony (To jest opcja tylko do kalibracji, ale dobrze, że jest.)

Przestrzeń kolorów: Auto (Ustawienia w tym przypadku będą automatyczne dla trybu Movie, zależnie od tego, co TV dostaje na wejściu. Nie chcemy tutaj standardowej przestrzeni Samsunga.)

 

I pod powyższe ustawienia ustawiłem resztę wartości:

Podświetlenie: 40 (Jest to standardowa wartość zalecona przez Samsung’a, jest świetna dla 80% przypadków osób, które korzystać będą z telewizora. W szczególności nadaje się do dziennego oglądania. Tą opcją też możesz zdowngrade’ować, czyli POPSUĆ swoje doznania jeśli posłuchasz kalibratorów, którzy radzą tą opcję ustawić na 20 albo i mniej, co jest idiotyczne. Alternatywnie: 30-50, zależnie od warunków w których korzystasz z TV.)

Jasność: 1 (Alternatywnie: 2. Przy wartości „1” praktycznie już nie tracisz żadnych widzialnych szczegółów w czerni, przy „dwójce” jesteś tego pewien na 110%, jednak przy tej drugiej opcji czernie absolutne stają się już trochę zauważalnie wymyte i szare. Polecam „1”.)

Kontrast: 42 (Alternatywnie: Dowolna wartość z przedziału 40-45. W trybie Movie jest już nieco inaczej, przy wartościach bliskich 45 tracisz nieco szczegóły bieli, jednak biel absolutna jest jeszcze jaśniejsza na naszym telewizorze. Przy 40 zyskujesz jeszcze więcej detali kontrastu kolorów, jednak najbardziej optymalną wartością jest 42, ją też zalecam.)

Ostrość: 5 (Alternatywnie: 1-4. Przy tak niskich wartościach obraz wysokiej jakości i tak nie zmieni się, natomiast oglądając jakiś starszy film będziemy potrzebowali ten efekt. Nie tracicie w ani jednym z tych przypadków szczegółów, nie pojawią wam się także artefakty. Absolutnie nie ustawiajcie na „0”, nawet na „1” bym nie dawał, „dwójka” minimum! Nie słuchajcie profesjonalnych kalibratorów.)

Kolor: 25 (Standardowe i tym samym absolutnie idealne ustawienie tej opcji dla tej kalibracji. Na ekranie testowym nasycenia i balansu kolorów z niebieskim filtrem nie widziałem jakichkolwiek kwadracików migających, co oznacza, że to ustawienie jest optymalne, a odwzorowanie kolorów przez ten TV po tej kalibracji jest idealne w kwestii tego, co chcieliśmy uzyskać.)
Balans Z/C: 0 (Jak wyżej.)

 

Voila. Teraz w każdej chwili możesz zmieniać te ustawienia bardzo szybko, bo przecież zapisaliśmy je na dwóch osobnych pre-set’ach. Klikasz przycisk „home” na pilocie, przechodzisz w opcje wyboru trybu obrazu i przełączasz je według potrzeby.

 

Pozostają jeszcze tylko ustawienia dla trybu gry i HDR, które jak ja rozumiem, w tym telewizorze uruchamiają swoje własne ustawienia, które można zmieniać. Jeśli się jednak mylę, to mnie poprawcie, jeśli mam rację, to postaram się zrobić także ustawienia pod te tryby. Najprawdopodobniej będą one po prostu modyfikacją pierwszego ustawienia – Standardowego.

 

Zaznaczam, że nie wyrażam zgody na kopiowanie tego posta, jego części, czy samych ustawień gdziekolwiek indziej.

  • Upvote 1
  • Like 1
  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
35 minut temu, radier napisał:

To Kiki w przebraniu. Co za pajac.

Bardzo obszerny zasob super mocnych kontrargumentow. "Kazdy kogo nie lubie jest osobą ogolnie znienawidzoną!!!!!!" Nie wiem kim gosciu jest/byl ale domyslam sie ze tez gnebil tutaj pro kalibratorow? Tak czy inaczej za tego typu posty powinny byc jakies warny.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Podziwiam pracę @Lordani66 z pewnością niektórzy obrażą się za ten temat. Jak mniemam Ci, którzy sprzedają ustawienia lub robią kalibrację na zasadzie przepisania ich z kartki i biorą za to pieniądze. Też z nimi walczę i popieram wymianę doświadczeniami, którą tutaj uprawiasz.

Uważam jednak, że Twój temat jest napisany w fatalnym tonie obrażającym niektóre osoby (po co? masz jakiś uraz?) i ponadto naszpikowany jest niepoprawnymi informacjami, więc wyjaśnię część z nich i sam możesz zaktualizować swój post, by był bardziej merytoryczny. Zaczynajmy:

1.  "nie daj się naciągnąć na jakąkolwiek profesjonalną kalibrację"  to co piszesz jest sprzeczne wewnętrznie. Rozumiem, że miałeś na myśli nie dać się naciągnąć na pseudo kalibrację, bo profesjonalna, jak sama nazwa wskazuje jest procedurą inżynieryjną praktykowaną odkąd istnieją standardy wizyjne. Ciężko będzie Ci zaklinać rzeczywistość, że nie jest potrzebna i nic nie daje, gdy na forum jest rzesza zadowolonych osób z takiej usługi.

2. "Dzisiejsze odbiorniki telewizyjne są na takim poziomie, że ustawieniem mogą przewyższać to, pod co profesjonalni kalibratorzy ustawienia robią, czyli gamut sprzed epoki telewizorów LCD" - Wszystkie filmy do czasów ery Ultra HD powstawały w standardzie Rec709/601. Przełączanie TV w najszerszy gamut co m.in. sugerujesz to tak jakby ubrać wszystkich ludzi w ubrania XXL "by wykorzystać pełne możliwości". Po prostu wszystko będzie przesycone. Pisanie takich rzeczy poprzedzone tym, że jesteś profesjonalnym grafikiem, a nie "pierwszym lepszym Januszem" i znasz się na temacie wygląda przekomicznie. Jeśli o kalibrację chodzi to robi się osobne ustawienia pod full hd, osobne pod ultra hd. Nawet w testach wyszczególniam czy dany TV ma taką możliwość.

3. "Krótko mówiąc, 95% tego, co uzyskują profesjonalni kalibratorzy i biorą za to niemały pieniądz (przy 5% pracy jaką trzeba było w to włożyć)" - To zwyczajnie nie jest prawda, a jeśli chciałbyś dyskutować to zapytam od razu jakie masz dane na pokrycie tego stwierdzenia? Oczywiście pytam o twarde dane, a nie anegdotyczne "bo mi się wydaje". Gdybyś chciał się dokształcić o rozbieżnościach fabrycznych między egzemplarzami TV to zapraszam do najświeższej analizy kilku wyświetlaczy oled o podobnej dacie produkcji a także artykułu na arccinema (podsumowanie: In our cases, copying settings does not improve upon the THX modes). Artykułu loteria Pioneer'a (napisany przez instruktora firmy THX). W większości przypadków powielenie ustawień pogarsza obraz i nie dziwne, bo gdyby to tak działało to wprowadziłby je producent masowo. Na szczęście w Twoim poście nie ma ustawień kalibracyjnych, bo brakuje parametrów balansu bieli, gamutu, wielopunktowej gammy itd, więc obrazu nikt sobie nie popsuje. Przeszedłeś przez same ustawienia podstawowe i chwała za to, bo tyle można faktycznie zrobić we własnym zakresie. Dobrze, że napisałeś wyjaśnienie jak regulować dany suwak żeby czytelnicy mogli eksperymentować. Po prostu te poboczne twierdzenia są niepoprawne i zbędne. Nie mam nic przeciwko prowokacyjnemu tonowi pisania, jeśli autor się trzyma prawdy, a nie odpływa do krainy fantazji. P.S. podczas kalibracji ustalamy parametry na 60 suwakach zaawansowanych:

Przechwytywanie.JPG 

4. "tegoroczny model, 55”, chociaż ustawienia będą odpowiednie dla wszystkich jego rozmiarów, a zapewne też i dla modeli z numerkiem „7” na początku i być może też dla modeli zeszłorocznych - MU" - Ustawienia podane przez Ciebie mają być szansę poprawne na Twoim egzemplarzu, z pewnością nie na innym (dowód w poprzednim podpunkcie) bez względu na jego rozmiar. W MU będzie w ogóle inaczej chociażby ze względu na to, że tam brightness skaluje sygnał wejściowy, a w NU odpowiada za gamma na poziomie ok 2.5% także różnice mogą być znaczne. Na jednym TV wartość 50 będzie optymalna, a 51 popsuje już czerń. Znam też sytuacje odwrotne, gdy schodziło się na 49, czy 48. Gdy skalibrujesz kilkanaście egzemplarzy tego samego TV to drastycznie zmienia się punkt widzenia...

5. "Na ekranie testowym nasycenia i balansu kolorów z niebieskim filtrem nie widziałem jakichkolwiek kwadracików migających, co oznacza, że to ustawienie jest optymalne" - Niebieski filtr jest archaicznym standardem, który miał prawo działać przy widmie światła z kineskopu i braku systemu CMS. Obecnie nie świadczy to o niczym, ale łezka w oku mi się zakręciła na myśl o niebieskich okularach do "kalibracji" :)

6. "Suwak gammy: -1 (Alternatywnie: 0, ale sądzę, że wszystkie panele Samsung’a mają standardowo zbyt wysoką gammę, prawdopodobnie 2.4, my chcemy uzyskać 2.2. Do tego samego wniosku doszedłem kilka lat temu kalibrując mój monitor tej samej firmy, musiałem obniżyć gammę i to niemało.)" - Gdybyś przeczytał choć jeden z naszych testów to wiedziałbyś, że Samsungi nie mają zawyżonej gammy, a 2.2 nie jest standardem wideo...

Gdyby tak poprawić te opisane przeze mnie błędy i usunąć całe jątrzenie się i obrażanie na profesjonalistów to wyszedłby Ci całkiem fajny temat o podstawowych ustawieniach telewizora. Nie do dosłownego skopiowania, bo jak napisałem w pkt. 4 nawet tu są różnice, ale przynajmniej można by wyłuskać jak wpływają one na obraz (choć wiele z tego jest np. w instrukcji obsługi, której nikt nie czyta). Teraz moim zdaniem brzmi jak puszenie się połączone z obiecywaniem bóg wie czego (95% kalibracji itd.) co jest oderwane kompletnie od rzeczywistości i mam nadzieję, że w tych skąpych 6 punktach trochę to przybliżyłem. To tak na dosyć szybko, bo niestety nie mam więcej czasu na analizowanie wątku, obowiązki wzywają. Pozdrawiam :)

  • Upvote 1
  • Like 2
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

BUHAHAHA Lordani uczy jak ustawiać obraz, a tydzień temu jeszcze było: Mam od paru dni TV 4K i ogarniam go gorzej jak moja babcia nowy telefon. Są tam po prostu opcje, ktorych nie rozumiem i albo nie potrzfie szukac w google albo jestem slepy, ale tez probowalem w e-manualu na ich temat czegokolwiek sie dowiedziec ale na marne...

To jak już ogarniasz lepiej niż babcia telefon i umiesz ustawiać parametry z głównego menu to nagle odkryłeś ameryke 😁😁

  • Upvote 1
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 minuty temu, gkosmala napisał:

BUHAHAHA Lordani uczy jak ustawiać obraz, a tydzień temu jeszcze było: (...)

Argument byłby dobry, gdyby nie fakt, że kompletnie nie trafiony z kilku względów:

1. Tamten temat dotyczył ewidentnie sprzętu jakim jest TV, nie OBRAZU.
2. Ten temat dotyczy obrazu, a nie sprzętu i jego opcji.
3. Omawiana opcja w poprzednim temacie nawet NIE ZOSTAŁA PORUSZONA w tym.
4. W TYM temacie wyraźnie napisałem to:
"chociaż doświadczenia z TV nie mam za dużego, z monitorami jak najbardziej posiadam",
oraz:
"moje ustawienia po prostu powinny przypasować większości, bo były tworzone na bazie doświadczenia z grafiką"

Mam nadzieje że już widzisz gdzie popełniłeś kardynalny błąd myśleniowy - rozrózniamy osobne doświadczenia - sprzętowe, ktorego nie posiadalem, ale ustawienia dzisiejszych TV są tak proste, że braki nadrobiłem w mniej niż tydzień, oraz graficzne, które już na dzień dobry sprawiły, że jak tylko TV stanął u mnie w domu, to widziałem co musi zostać zmienione jeszcze zniam odpaliłem plansze testowe. A ja ewidentnie te dwa omawiane doświadczenia w tym temacie rozróżniłem tak w ogóle. Uzupełnienie braków wiedzy na temat jednego czy dwóch ustawień TV, których nie rozumiałem nie zajęło mi dłużej niż dobę, wliczając w to fizyczne testy danej opcji na różnym content'cie, oraz planszach. Także niezła próba, ale nie trafiłeś. Próbuj dalej. Rób dalej dochodzenie, Sherlock'u.

Na resztę odpowiem później.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tiaaaaa nadrobiłeś tak braki, że już wszystkie rozumy pozjadałeś a tu takie babole popełniasz jak kolega ci napisał powyżej.

Powiem ci coś, troche już na tym forum siedze i naoglądałem sie takich kowbojów klawiatury. Twoim problemem jest ze po prostu nie masz racji i dlatego na popularność nie licz.

  • Upvote 1
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Lordani66 jesteś na forum ile? Tydzień? Dwa? Przeczytałeś jakiś artykuł chłopaków lub test chociaż? Wygląda jakbyś nie zrobił jeszcze nic, a język masz mocno niewyparzony. Pracuję jako grafik (2D i 3D) już kilkanaście lat i nawet jak zaczynałem to nikt nie miał takich dziwnych pomysłów jak ustawianie czegoś przez niebieski filtr. Wiesz w ogóle do czego są profile ICC skoro odwołujesz się do standardów? Mam wątpliwości. A że telewizry różnią się od siebie wie każdy kto pracuje chociażby na dwóch monitorach. Widać nie jest Ci to znane skoro myślisz że kilka Twoich suwaków załatwi sprawę. Nie znam drugiego tak fachowego portalu jak HDTV. Takie bzdury to proponuję pisać na tym drugim forum w kolorze czarnym. Mam coś dla Ciebie:

Dunning-Kruger-effect.png.c24956a8c7937f572c2d055f62938953.png

Na dzień dzisiejszy znajdujesz się na szczycie... Niestety na tym z lewej strony :D Testem munsella to możesz próbować zaimponować studentkom ASP. Telewizory tworzą inżynierowie a nie osoby które rozróżniają 50 odcieni turkusu. Jak chcesz dyskutować z tymi pierwszymi to może zacznij od książek zamiast się ośmieszać.

 

  • Upvote 2
  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 godziny temu, ka_user2 napisał:

Pracuję jako grafik (2D i 3D) już kilkanaście lat i nawet jak zaczynałem to nikt nie miał takich dziwnych pomysłów jak ustawianie czegoś przez niebieski filtr.

Skończyłem czytać po tym zdaniu bo już widzę, że nie warto. To co napisałeś tylko pokazuje jak dużą masz wiedzę i idealnie pasujesz na tym wykresie po lewej stronie (on akurat rzucił mi się w oczy).
 

7 godzin temu, Lordani66 napisał:

(...)

Kontynuując jednak mój temat na zasadzie on-topic - stworzyłem ustawienia dla trybu HDR, szkoda że nie da się edytować pierwszego posta, dlatego wrzucam je poniżej:
 

III. USTAWIENIA SPECJALNE


1. HDR:

 Ustawienie pod tryb HDR. Kiedy odpalamy content z HDR na tym TV, przechodzi on w tryb ustawień kompletnie niezależnych od naszych ustawień standardowych (poprzednich), działających właśnie dla HDR. Tutaj ustawienia standardowe są bliskie ideałowi, jaki możemy uzyskać, ale dało się to jeszcze podrasować. Tu nie martwimy się o ew. utratę szczegółów, tym razem zależy nam na dużym kontraście, mocnych, nasyconych kolorach i bardzo jasnej bieli, dlatego wystarczy nam jedno ustawienie, na jednym trybie obrazu i ze zmaksymalizowanymi do bezpiecznego stopnia wartościami opcji, które nam powyższe rzeczy gwarantują (tzn. spokojnie możemy ustawić kontrast na 100%, ale nie zrobimy tego z opcją nasycenia kolorów). Żeby uzyskać dostęp do ustawień trybu HDR, po prostu odpalamy dowolny content z HDR na naszym TV (może to być jakikolwiek filmik na youtube z HDR) i wchodzimy normalnie w opcje obrazu, jak poprzednio.

 

1. HDR:


Tryb obrazu: Standardowy

Ustawienia eksperckie:
Czysty obraz cyfrowy: Wyłączony
Auto Motion Plus: Auto (Alternatywnie: Użytkownika i ustawienia, które nam pasują.)
Local Dimming: Wysoko
Contrast Enhancer: Niska
HDR+: Wyłączony
Tonacja kolorów: Standardowy
Balans bieli: Default
Gamma: (Opcja automatyczna.)
Suwak Gamma: 1 (Alternatywnie: 0)
Tryb tylko RGB: Wyłączony
Ustawienia przestrzeni kolorów: Oryginalna

Podświetlenie: 50
Jasność: 0
Kontrast: 50
Ostrość: 10 (Alternatywnie: Cokolwiek od wartości 2-9. Według uznania.)
Kolor: 30 (Alternatywnie: Cokolwiek od wartości 25-29. Według uznania.)
Balans Z/C: 0

Tryb "Game Mode" w przygotowaniu, ale zapewne będzie to po prostu edycja pierwszego ustawienia.

Edited by Lordani66

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 godzin temu, Maciej Koper napisał:

(...)

Uważam jednak, że Twój temat jest napisany w fatalnym tonie obrażającym niektóre osoby (po co? masz jakiś uraz?)”

Uważam, że krytyka formy nie jest wysokim poziomem kontr-argumentacji: https://www.wykop.pl/cdn/c3201142/comment_TI6tUFjSHMtY92kzJXlNUwoLlVDOjVQ0.jpg”
Poza tym, w którym momencie obrażam kogoś ad personam? W żadnym, a jeśli stwierdzam, że jakaś grupa ludzi popełnia w kółko ten sam błąd to to wytknę i wyśmieję, szczegolnie że jest to powtarzane na zasadzie „bo inni mówili” oraz „bo mówili tak ci, ktorzy uchodzą za autorytet, więc tak musi być”. W kwestii kalibracji tyczy się to m.in. wspominanych przeze mnie wyłączonych efektów wyostrzania, czy Enhanced Contrast, czy generalnie jakikolwiek downgrade odbiornika TV w dodatku za niemałą kasę, na zasadzie jedynego, jedynie słusznego ustawienia TV.

bo profesjonalna, jak sama nazwa wskazuje jest procedurą inżynieryjną praktykowaną odkąd istnieją standardy wizyjne”

DING DING DING DING DING! Dziękuję, że w końcu któryś z profesjonalnych kalibratorów to przyznał, że robicie kalibracje pod zasady powstałe od początków istnienia standardów telewizyjnych, czyt. przestarzałe – wyłączacie na dzień dobry wszelkie efekty post-processingu i od razu robicie downgrade jakości obrazu na telewizorach które potrafią wyświetlać obraz ładniejszy niż uzyskany po profesjonalnej kalibracji, szczegolnie do użytku ogólnego – telewizja, konsole, sport. Nie miałbym nic przeciwko wam, gdybyście wprost o tym mówili, jednak wasz ton zawsze brzmi tak, jakby wasze ustawienie było jednym jedynym poprawnym i jeszcze jakbyście obok niego robili ustawienie ogólne, standardowe, pod dzisiejsze telewizory a nie pod gamut powstały dziesiątki lat temu, pod kamery sprzed epoki telewizyjnej. Rozumiem kalibrację pod filmy kinowe, ale to można uzyskać w 90-95% samemu, w swoim własnym domu, bez profesjonalnego sprzętu (I nie mowcie że tak nie jest, bo sprzetem profesjonalnym poprawiacie jedynie mikro różnice w ustawieniach na zasadzie 5-10%, zależnie od telewizora, ktorych normalny użytkownik i tak nie odczuje, a całą reszte mozna uzyskać za pomocą plansz testowych odpalanych na TV, ustawiając pewne wartości, które są stałe, czyli tryb filmowy, ciepłą tonację barw, następnie konfigurując odpowiednio wartości podstawowe).

„Ciężko będzie Ci zaklinać rzeczywistość, że nie jest potrzebna i nic nie daje, gdy na forum jest rzesza zadowolonych osób z takiej usługi.”

Kiedyś ogromna większość ludzi myślała, że słońce obraca się wokół płaskiej ziemi. Czy to znaczy, że tak jest lub było?

„Przełączanie TV w najszerszy gamut co m.in. sugerujesz to tak jakby ubrać wszystkich ludzi w ubrania XXL "by wykorzystać pełne możliwości". Po prostu wszystko będzie przesycone.”

>Porównam coś, czego miar nie da się porównać i uznam to za ogólną prawdę, ale jestem fajny!
Błagam, skonfiguruj ten model TV według mojego pierwszego ustawienia z tymi opcjami które podałem na samym końcu i mi powiedz, że jakiś kolor jest przesycony. I test pasów kolorów z niebieskim filtrem i panel testowy nakładających się kolorów mówią coś innego.

„Gdybyś chciał się dokształcić o rozbieżnościach fabrycznych(...)”

Nie twierdziłem NIGDZIE że ustawienia fabryczne są wystarczające żeby móc się cieszyć dobrym obrazem. Nawet w tym temacie gdzieś napisałem w odpowiedzi komuś, że pierwsze co gdy tylko włączyłem TV, wiedziałem co powinienem poprawić, co jest wyświetlane niepoprawnie itd. Co do konkretnych danych, nie umiem teraz znalezc tej konkretnej stronki z której te liczby podałem, ale pamiętam, że przy modelu MU8000 (to jeszcze było pod koniec zeszłego roku/na początku obecnego) już po samej zmianie trybu na filmowy uzyskiwało się w 95% gamut porównywalny do tego z profesjonalnej kalibracji, nie licząc wszelkich podstawowych ustawień i ich wartości, ale mówiąc o samej przestrzeni barwnej. Jak tylko znajdę ponownie, podrzucę linka.

„Na szczęście w Twoim poście nie ma ustawień kalibracyjnych, bo brakuje parametrów balansu bieli, gamutu, wielopunktowej gammy itd, więc obrazu nikt sobie nie popsuje.”

Wiem, że balans bieli np. nie jest „kopiowalny”. I jest to jedna z tych opcji, która po profesjonalnej kalibracji przybliży obraz do „pożądanego” o 2-3%, co pisałem w poście głównym:

Balans bieli: Default (Nie zmieniamy tu niczego. W profesjonalnej kalibracji ta opcja zostałaby zmieniona, jednak my nie chcemy płacić za to, żeby obraz zmienił się o dodatkowe 2%.)

„Po prostu te poboczne twierdzenia są niepoprawne i zbędne.”

Poproszę o dowody, chcę dowody na to, że po kalibracji podstawowych ustawień i wartości w porównaniu do kalibracji „pro” tracimy nadal do tej drugiej, powiedzmy – więcej niż 15%, bo w to po prostu NIE UWIERZĘ.

„P.S. podczas kalibracji ustalamy parametry na 60 suwakach zaawansowanych:”

Wow, liczba taka duża, więc DUŻO musi się zmieniać, pewnie z jakieś dodatkowe 70% obrazu całkowicie się przekształca. Tera już wierzę, że warto robić profesjonalną kalibrację. /sarkazm
Tak, wiem jak dużą ilość suwaków reguluje się w opcjach balansu bieli + color space, ale ponownie – te zmiany nie wpływają jakoś znacząco na obraz, robiąc ustawienia podstawowe zyskujemy już te 90-95% pożądanego obrazu!

„Ustawienia podane przez Ciebie mają być szansę poprawne na Twoim egzemplarzu, z pewnością nie na innym.”

Po 1. jeszcze przed chwilą było mówione coś innego – „Na szczęście w Twoim poście nie ma ustawień kalibracyjnych, bo brakuje parametrów balansu bieli, gamutu, wielopunktowej gammy itd, więc obrazu nikt sobie nie popsuje. Przeszedłeś przez same ustawienia podstawowe i chwała za to, bo tyle można faktycznie zrobić we własnym zakresie.”
Po 2. dlatego też w praktycznie każdej opcji zostawiłem pole do manewru, napisałem też jakie inne alternatywne ustawienia pod ten TV mogą byc, ze względu na różnice panelowe, jak i różnice w preferencjach użytkowników, więc każdy znajdzie coś dla siebie.

Ogólnie rzecz biorąc – gubi się Pan w zeznaniach, co nigdy nie jest dobrą oznaką w konwersacji.

„Niebieski filtr jest archaicznym standardem, który miał prawo działać przy widmie światła z kineskopu i braku systemu CMS. Obecnie nie świadczy to o niczym, ale łezka w oku mi się zakręciła na myśl o niebieskich okularach do "kalibracji"”

No tak, dziś profesjonalną kalibrację robi się pod stary gamut, sprzed 20 lat, ale sprzętem sprzed miesiąca, TO MUSI ZNACZYĆ, ŻE JEST NAJLEPSZA! To tak jakby do body Ferrari włożyć silnik starego Fiata. Krótko mówiąc – szyja butelki.


„6. "Suwak gammy: -1 (Alternatywnie: 0, ale sądzę, że wszystkie panele Samsung’a mają standardowo zbyt wysoką gammę, prawdopodobnie 2.4, my chcemy uzyskać 2.2. Do tego samego wniosku doszedłem kilka lat temu kalibrując mój monitor tej samej firmy, musiałem obniżyć gammę i to niemało.)" - Gdybyś przeczytał choć jeden z naszych testów to wiedziałbyś, że Samsungi nie mają zawyżonej gammy, a 2.2 nie jest standardem wideo...”

Co do gammy przyznam się, że strzelałem na oko i pamięciówkę, po prostu przy kalibracji mojego monitora jeszcze 2 lata temu pamiętam jak dziś, że czytałem że wszystkie panele Samsunga (przynajmniej monitorów, przynajmniej w tamtym czasie) miały zawyżoną gammę i to było faktem, bo testy na gammę 2.2 wychodziły nierówno ze standardowymi ustawieniami i trzeba było niemało obniżyć ją software’owo, bo na tym monitorze nie da się tego zrobić od strony hardware’u. Jednak porównując gammę na -1 w trybie Standard vs tryb Movie widzę, że są one bardzo zbliżone i podejrzewam, że testy jak zwykle były robione pod trybem Movie, gdzie gamma pewnie już jest na innym poziomie na dzień dobry.

  • Confused 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lordani ty w ogóle widziałeś kiedyś telewizor skalibrowany przez macieja?

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ileż to już przez te lata było tutaj takich cwaniaków mocnych w gębie. Ale nudno by było gdyby raz na jakiś czas ktoś nas nie rozbawił. Lordani66 mógłbyś się skupić na swoim poście, pomóc innym bez tych docinek - nawet nie wiesz ile byś zyskał w oczach użytkowników tego forum. A tak? Fajnie, że coś podałeś ale twój poziom zachowania jest taki, że możesz sobie wsadzić swoją pomoc ;ppppp Ja się zastanawiam zawsze: po co tacy ludzie wchodzą do sieci? żona nie daje? dziecko przeszkadza? kryzys wieku średniego? powodów pewnie wiele. 

ps. nawet zacytować nie umiesz a twój post jest tak nieczytelny, że nikt go pewnie nie przeczyta

Edited by MarcinC

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 godzin temu, MarcinC napisał:

ps. nawet zacytować nie umiesz a twój post jest tak nieczytelny, że nikt go pewnie nie przeczyta

Przykro mi że nie rozumiesz tego, jak działają cudzysłowia. Ogólnie hejt-bełkot bez jakichkolwiek kontrargumentów.
 

15 godzin temu, jaremunto napisał:

Lordani ty w ogóle widziałeś kiedyś telewizor skalibrowany przez macieja?

Tutaj to samo, brak kontr-argumentów. Odpowiedź jest prosta, szczegolnie jak sie czytalo moje posty: widziałem setki razy w 90% po przestawieniu na tryb Movie i dokalibrowaniu ktore jest możliwe we własnym zakresie. Niby te pozostałe 10% miałoby mną wstrząsnąć? Dzisiejsze telewizory i obraz, jaki wyświetlają to w 90% ustawienia post-processing'owych opcji i opcje podstawowe, bo to one mają największy wpływ na niego, pozostałe 10% to dwie opcje zaawansowane na krzyż, do których kalibrowania faktycznie potrzeba dodatkowego, drogiego sprzętu. Jak mi pizza za 50zł smakuje w 90% to nie będę dopłacał jeszcze 10 razy tyle, żeby zyskać pozostałe 10%... A to wszystko tyczy się kalibracji pod gamut branży filmowej i downgrade obrazu, bo porównując go do mniej-więcej takiej kalibracji jaką ja stworzyłem i nazwałem Standardową, to ona się chowa w większości wykorzystań telewizora (gry, HDR, youtube, PC, sport, generalnie wszystko co nie zostało stworzone w branży filmowej na przestarzałym sprzęcie).

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak, tylko że pomogłeś zaoszczędzić pieniądze na kalibrację właścicielom konkretnego modelu (wspomniałeś, że te z 7 też "podejdą" Samsunga).

Co z pozostałymi modelami nie mówiąć o innych firmach ?

Możemy liczyć na jakieś wskazówki ?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Panowie jak mam wykonaną kalibrację przez firmę Macieja - Philips 65OLED873 - czy jest lepiej ?? Po wydanych pieniądzach chcę wierzyć mocno , że tak i to widzieć :) a czy tak jest w rzeczywistości ? :)  

TV nie był kalibrowany oddzielnie pod treści FHD , 4K. Kalibrowany był jeden tryb w/g raportu 1080i oraz tryb 4k HDR. Podczas kalibracji był użyty Kolorymetr przystawiony do TV w centralnym punkcie. Na ekranie po środku wyświetlały się kolorowe prostokąciki z generatora. Nie był użyty Spektroradiometr tak jak pisze na stronie ale może nie było takiej potrzeby - nie znam się. Oczywiście na laptopie uruchomiony Calman.

Całość trwała 30-40 minut. Czy drugi raz zdecydowałbym się na taką usługę ? nie mam pojęcia , poprzedni Samsung 55KS7000 działał na ustawieniach z "NETU" i było OK :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Panowie jak mam wykonaną kalibrację przez firmę Macieja - Philips 65OLED873 - czy jest lepiej ?? Po wydanych pieniądzach chcę wierzyć mocno , że tak i to widzieć  a czy tak jest w rzeczywistości ?   
TV nie był kalibrowany oddzielnie pod treści FHD , 4K. Kalibrowany był jeden tryb w/g raportu 1080i oraz tryb 4k HDR. Podczas kalibracji był użyty Kolorymetr przystawiony do TV w centralnym punkcie. Na ekranie po środku wyświetlały się kolorowe prostokąciki z generatora. Nie był użyty Spektroradiometr tak jak pisze na stronie ale może nie było takiej potrzeby - nie znam się. Oczywiście na laptopie uruchomiony Calman.
Całość trwała 30-40 minut. Czy drugi raz zdecydowałbym się na taką usługę ? nie mam pojęcia , poprzedni Samsung 55KS7000 działał na ustawieniach z "NETU" i było OK
Kurcze weź mnie nie dobijaj. Ja sobie właśnie zamówiłem kalibrację do LG B7. Chcę taki większy pakiet wziąć.

Wysłane z mojego SM-G935F przy użyciu Tapatalka

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kurcze weź mnie nie dobijaj. Ja sobie właśnie zamówiłem kalibrację do LG B7. Chcę taki większy pakiet wziąć.

Wysłane z mojego SM-G935F przy użyciu Tapatalka

Ja Cie nie dobijam po prostu piszę o swoich odczuciach.

Wysłane z mojego MI 5 przy użyciu Tapatalka

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dnia 2.06.2018 o 17:54, gkosmala napisał:

 

To jak już ogarniasz lepiej niż babcia telefon i umiesz ustawiać parametry z głównego menu to nagle odkryłeś ameryke 😁😁

I w sumie tym odniesieniem do pierwszego wątku kolegi Lordaniego sprzed kilku dni można podsumować i zamknąć temat - kolega sam najlepiej się przedstawił. 

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Lordani66 Nie zamierzam odnosić się do całego Twojego posta, bo widzę, że nie czytasz ze zrozumieniem tego co piszę (może poza ostatnim podpunktem, czyli jakimiś 5% całego posta), więc nie ma sensu rozkładać go na czynniki pierwsze. Widzę głownie jakieś dywagacje o tym, że normy przestarzałe, o płaskiej ziemi, ferrari z silnikiem fiata, w innym wątku o hitlerze...? Na taki poziom dyskusji trochę szkoda czasu. Myślę, że napisałem wystarczająco już w poście, ale dorzucę jeszcze swoje trzy grosze. Napisałem konkrety - np. że metoda ustawiania przez niebieski okular nie tylko nie jest dowodem na cokolwiek, ale także generuje błędy, ze względu na to, że absorbancja spektralna ich filtrów ma się do widma światła telewizora jak wydra do świdra :) Nie przemawia napisane tekstem? To proszę, załączę Ci slajd ze szkolenia ISF, które przeszedłem w 2013 roku w Amsterdamie:

okulary.JPG

Od początku istnienia TV LCD z systemem CMS konstruktorzy wyświetlaczy wiedzieli, że niebieski okular na nic się nie zda. Ty udowadniasz nam, że Cię to ominęło i teraz najgorsze - na tym, jak i na innych niepoprawnych przekonaniach opierasz swoje twierdzenia o bezsensowności kalibracji mówiąc, że daje ona 10, 5, czy tam 3% i jest warta tyle co dwa piwa. Zacząłbym od tego, że warto by najpierw zobaczyć skalibrowany wyświetlacz by się o nim wypowiedzieć i mówię tu o prawdziwej kalibracji, a nie psuciu podstawowych parametrów niepoprawnymi technikami 

Druga absurdalna sprawa to Twoje negowanie standardów. Abstrahuję tu już od walorów wizualnych obrazu i subiektywnych doznań. Ty po prostu wykluczasz jakiekolwiek standardy,  bo są stare (???) więc moje porównanie do odzieży XXL idealnie pasuje. Jeśli coś jest metrem to ma metr długości, a jeśli dany film a gamut Rec709 (powstały przed kilkudziesięcioma laty) to nie znajdziesz w nim innych, zamierzonych, barw, czegokolwiek byś nie wykręcił w telewizorze. Polecam przeczytać podstawowe artykuły edukacyjne, które napisałem m.in. dla osób jak Ty:

1. Co to jest Kalibracja Telewizora? Jakie ustawienia są dobre i „naturalne”?
2. Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora / projektora / monitora ?

Oczywistym jest, że standard filmowy jest leciwy. Dlatego przeszliśmy do ery Ultra HD, ale w Rec709 jest cała masa filmów i powstają nowe. Opowiadamy to na każdym wykładzie, który prowadzimy publicznie np. na targach Audio Video Show. Przyjdź kiedyś, może się czegoś dowiesz, zobaczysz i może skończysz pisać herezje, że wierne oddawanie materiałów SD i HD jest jakimkolwiek downgrade możliwości TV. Po pierwsze jest to wyłącznie kwestia wiernej reprodukcji, bo jak napisałem i tak w filmie nie ma więcej barw i można tylko uzyskać sztuczny efekt podbicia wszystkiego (porównywalne do podgłaszania ścieżek audio - czy ktoś poważny to utożsamia z jakością?). Po drugie wszystkie możliwości są wyciągane z TV podczas kalibracji czy to do Rec709, czy od UHD. Mówię tu przede wszystkim o czerni, jasność, ostrość, a także płynności. Gdyby kalibracja i tryby zgodne z intencją autora psuły jakość to bez sensu były by nowe technologie takiej jak np. OLED prawda? A ludzie oglądają filmy powstałe w "archaicznych normach" i uzyskują znacznie wyższą jakość niż na poprzednich TV. Podam Ci przykład na co pozwala technologia XXI wieku jeśli chodzi o wyświetlacze i o kalibrację:

studio.jpg

Akurat dzisiejszy dzień spędziłem w studio, gdzie kalibrowałem dwa Panasonic EZ1000 - "zwykłe" domowe telewizory, oraz Dolby PRM-4200 (monitor studyjny za 150 000zł) pomiędzy nimi. Efekt był rewelacyjny, bo po zakończeniu praktycznie nie dało się odróżnić wyświetlaczy od siebie. Jeden z EZ1000 poleci teraz do Los Angeles do filii tej firmy, gdzie będą tworzone kolejne produkcje. To jest właśnie najwyższa jakość dla entuzjasty - gdy ekran oddaje w 100% to co widzi reżyser i nie przekłamuje barw, tak jak na ustawieniach z dynamicznym kontrastem, zbyt szerokim gamutem i innymi dewastującymi go funkcjami.

To właśnie robi kalibracja. Daje posmakować tego co chciał przekazać autor, zarówno w filmach w starym standardzie (Rec 709) jak i nowym (Ultra HD). To jest podstawowa wiedza, nie wiem skąd to "DING DING DING DING" jakbyś odkrył jakiś sekret. Wystarczy ze zrozumieniem przeczytać jeden z artykułów o tym, albo wejść na moją firmową stronę skalibrujtv.pl. Już pierwsze zdanie jest o tym 😁

Swoją drogą wszystkie "wzmacniacze", które uważasz za cudowne systemy XXI wieku i tak zaciekle bronisz. jak dynamiczny kontrast, podbijanie saturacji i sztuczne rozciąganie palety barw to tanie zabiegi sklepowe stosowane od co najmniej 15 lat i MASZ RACJĘ, dla laików dają wrażenie lepszej jakości. Własnie dlatego tak chętnie je stosują producenci w trybach sklepowych! Ale my jesteśmy na portalu fachowym i tu interesuje nas jakość postrzegana obiektywnie. Według takich kryteriów testujemy telewizory wraz z najlepszymi zagranicznymi portalami (hdtvtest, rtings itd.). Dlatego masz prawo pisać co Ci się podoba i wymieniać ustawienia, ale nie będzie przyzwolenia z mojej strony na wmawianie ludziom bzdur, że oglądanie wg. norm / po kalibracji / w trybach kinowych jest ograniczaniem możliwości telewizora, albo wysysanie sobie z palca, że kalibracja nic nie daje na podstawie szczątkowej wiedzy, którą udowadniasz pomysłami takimi jak regulacja niebieskimi okularami.

 

9 godzin temu, sajmer napisał:

TV nie był kalibrowany oddzielnie pod treści FHD , 4K. Kalibrowany był jeden tryb w/g raportu 1080i oraz tryb 4k HDR. Podczas kalibracji był użyty Kolorymetr przystawiony do TV w centralnym punkcie. Na ekranie po środku wyświetlały się kolorowe prostokąciki z generatora. Nie był użyty Spektroradiometr tak jak pisze na stronie ale może nie było takiej potrzeby - nie znam się. Oczywiście na laptopie uruchomiony Calman.

Spektroradiometru używamy do stworzenia macierzy korekcyjnej dla kolorymetru, która jest później wgrywana w EEPROM urządzenia. Pasuje pod dany typ matrycy. Z uwagi na to, że wszystkie telewizory które są na rynku, gościmy wcześniej w naszej redakcji jest minimalna szansa by pracownik miał potrzebę zabrania ze sobą spektrometru do klienta. Nie chodzi tu nawet o egzemplarze do testów (choć OLED873 akurat recenzowaliśmy wcześniej). Prowadzimy wiele wewnętrznych testów dla firm, często na długo przed premierą danej serii na rynku. Obecnie mamy kontakt z centralą i działem R&D Panasonic, Philips i z fabryką LG w Polsce. Jest tego dużo dzięki czemu mam możliwość ułożenia dokładnych procedur kalibracyjnych i przygotowania narzędzi dla konkretnych wyświetlaczy. Z resztą mamy nawet przygotowane autorski workflow i program do tworzenia czytelnych raportów. To są rzeczy, które udoskonalam od lat. Dlatego usługa przebiega bardzo sprawnie. Wymęczone kalibracje trwające kilka godzin zostawiam innym firmom, które to robią odświętnie ;) To jak z wizytą u lekarza specjalisty. Jeśli ma dużą wiedzę, którą wykorzystuje od lat to postawienie diagnozy trwa zazwyczaj kilka chwil, o ile nie trafi na specyficzny przypadek. W przypadku telewizorów raczej specyficznych przypadków nie ma, bo jak pisałem wszystko jest przećwiczone wcześniej w redakcji. Nie uczymy się w domach klientów.

  • Upvote 1
  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 godzin temu, Maciej Koper napisał:

Jeden z EZ1000 poleci teraz do Los Angeles do filii tej firmy, gdzie będą tworzone kolejne produkcje.

Z czystej ciekawości: co będą podłączać pod ten wyświetlacz ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 godziny temu, bankroot napisał:

Z czystej ciekawości: co będą podłączać pod ten wyświetlacz ?

Podejrzewam, że Nucode, bo koloryści w tej firmie dotychczas na niej pracowali.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dobra i tak nie mam co odpowiadać bo banda wzajemnie smarująca sobie odbyty maścią na ból końca układu pokarmowego i tak rzuci sie na mnie, jedni z totalnym ad personam i wyśmiewaniem bez ani jednego kontr argumentu poza "ale nasz guru mówi co innego i podążamy za nim jak lemingi", do tego kompletnie nie czytająca ani pierwszego posta w całości, ani reszty tematu (widać to przez wasze powielanie tych samych "kontr-argumentów" wkoło - użytkownik Xisiek), drudzy z argumentami "nie, bo nie", Macieja oczywiscie w tej kwestii słuchać się nie powinno bo nie jest bezstronny a ma w negowaniu mojej prawdy interes (ja tym objawianiem nie zyskuję nic a więcej tracę, więc...) a poza tym ja zrobiłem już tutaj swoje, chociaż liczyłem na więcej głosów popierających, ale generalnie spowodowałem flame war przez ujawnienie braku sensu w płaceniu za profesjonalną kalibrację.

Co z innymi modelami innych firm? Faktycznie, TEN temat im nie pomoże, ale udowodni, że ich użytkownicy sami, we własnym zakresie, ew. z pomocą kogoś nieco bardziej obeznanego za przysłowiowe kilka piw będą mogli ją zrobić sami i to na kilka sposobów. A już na pewno nie będzie sensu przepłacania za profesjonalną kalibrację, która w skalibrowaniu pod tryb True Cinema przyniosłaby maksymalnie 5-10% różnicy niż gdyby sami ją zrobili, zostawiając zaawansowane opcje w spokoju.

Dzięki jednak dla sajmera za odpowiednie skwitowanie tego, co "zyskał" po profesjonalnej kalibracji. Post ewidentnie przesycony niedosytem po wykonanej usłudze, a jest to bardzo czeste wrażenie osób u których była robiona PROFESJONALNA kalibracja za którą zapłacili bardzo dużo. Niech on będzie dowodem tego, jakie wrażenia mają klienci. Oczywiście, część z nich przez jakiś czas będzie zachwalała usługę, po to żeby nie czuć się wrobionym i robiąc damage control, ale jak tylko zobaczą oni taką samą kalibrację u sąsiada, który zrobił to we własnym zakresie, ewentualnie widząc kalibrację z użyciem post-efektów jakie dzisiejsze TV dają (pro kalibratorzy je wyłączają i downgrade'ują jakość obrazu za którą zapłaciliście), wtedy im kopary opadają i czują się po prostu głupio. Widziałem to już w życiu nie raz i tego typu opinii czytałem i słyszałem ogromnie dużo, sam z poprzedniego TV z 2011r. korzystałem z kalibracji jak pod tryb true cinema przez długi czas ale od razu to dziadostwo przełączyłem na "standard" na tamtejszym odborniku i tak pozostawiłem, bo do takiego downgrade'a nie da się przyzwyczaić NIGDY, pro kalibratorzy chcą wam jednak wmówić, że tak powinniście oglądać TV i że jest to jedyny, słuszna konfiguracja.

Ps. Jednak coś mi się rzuciło w oczy i muszę to skomentować. Fajnie widzieć, że profesjonalni kalibratorzy nie krępują się w używaniu kłamliwych stwierdzeń i robią to otwarcie:

"Swoją drogą wszystkie "wzmacniacze", które uważasz za cudowne systemy XXI wieku i tak zaciekle bronisz. jak dynamiczny kontrast, podbijanie saturacji i sztuczne rozciąganie palety barw to tanie zabiegi sklepowe stosowane od co najmniej 15 lat i MASZ RACJĘ, dla laików dają wrażenie lepszej jakości. "

GDZIE ja broniłem np. podbijanie nasycenia w ktorymkolwiek z moich postów? AKURAT w konfiguracji pod standard dzisiejszych odbiorników saturacje OBNIŻYŁEM i jak czarne na białym napisałem co zrobic, żeby nie stracić czegokolwiek w detalach np. poprzez zbyt duże nasycenie. Do takich właśnie kłamliwych stwierdzeń i przekręconej rzeczywistości muszą się zniżać pro kalibratorzy, żeby kontrolować panikę.

Edited by Lordani66
  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przypomina mi się samozwańczy "kalibrator" z YouTube. Quantum ... on tez ma zawsze racje a wszyscy inni są ... jego tv jest naj a on sam potrafi wszystko ustawić za pomocą (tu sobie wpiszcie co każdy zechce).

Każdy ma inne oczy i jeden lubi patrzeć na przesycone kolory inny na to jak powinny wyglądać ale jedno panie kolego @Lordani66 jest ważne aby nie pluć  na ludzi dopóki się nie widziało ich pracy. My nie oceniamy jakim ty jesteś grafikiem. 

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, Lordani66 napisał:

"Swoją drogą wszystkie "wzmacniacze", które uważasz za cudowne systemy XXI wieku i tak zaciekle bronisz. jak dynamiczny kontrast, podbijanie saturacji i sztuczne rozciąganie palety barw to tanie zabiegi sklepowe stosowane od co najmniej 15 lat i MASZ RACJĘ, dla laików dają wrażenie lepszej jakości. "

GDZIE ja broniłem np. podbijanie nasycenia w ktorymkolwiek z moich postów? AKURAT w konfiguracji pod standard dzisiejszych odbiorników saturacje OBNIŻYŁEM i jak czarne na białym napisałem co zrobic, żeby nie stracić czegokolwiek w detalach np. poprzez zbyt duże nasycenie. Do takich właśnie kłamliwych stwierdzeń i przekręconej rzeczywistości muszą się zniżać pro kalibratorzy, żeby kontrolować panikę.

Im więcej boldujesz tutaj zarzutów do "pro kalibratorów", czytaj Maćka tym śmieszniejszy się stajesz w moich oczach. Bo na razie to tylko ty manipulujesz i przeinaczasz. Gdzie broniłeś podbijania nasycenia? Proponuję wsadzić głowę pod zimną wodę jeśli nie widzisz już zdań, które sam napisałeś, bo jesteś zaślepiony hejtem i żałosną próbą udowodnienia racji, której nie posiadasz. Cytuję:

Przestrzeń kolorów: Oryginalna (NIE ustawiajcie tego na AUTO w przypadku tego ustawienia, bo wasze kolory staną się mdłe i niedosycone.)

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, Maciej Koper napisał:

Podejrzewam, że Nucode, bo koloryści w tej firmie dotychczas na niej pracowali.

Fajny system.

Jeśli już dotykamy tak precyzyjnych aplikacji mam pytanie: czy je równiez się w jakiś sposób kalibruje czyli w skrócie: czy dwa urządzenia podłaczone do tego samego monitora pokażą dokładnie to samo ?

Zakładam, że nie, jednak będzie to poza zakresem ludzkiego postrzegania, czy tak ?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...