Skocz do zawartości
Lizarazu

Podstawowe kwestie HD DVD vs Blu-ray

Rekomendowane odpowiedzi

[quote name='apatch' post='37717' date='04.02.2007, 17:17 ']HDDVD = 23,976 fps (Większość zaokrągla do 24)

[url="http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?p=9632140&&#post9632140"]avslink[/url]

Potwierdzają to liczni ludzie encodujący.

Z BD zdaje się być podobnie.[/quote]

Jak już się odwołujesz do AVS to przeczytaj cały wątek na tamtejszym forum.
W żadnym razie nie jest napisane, że ta szybkość 23,976 jest obligatoryjna dla HD-DVD.
Została wymieniona ona również - przez branżowego insidera - jako najczęstsza wersja masteringowa video dostarczana na taśmach formatu D5 - bezkompresyjny profesjonalny format video bardzo popularny w US - , który nie przyjął się w Europie gdzie jeśli chodzi o mastering HD króluje HDCAM i HDCAM SR.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam

No i proszę - niby z niewinnego , oczywistego tematu , zrobiła nam się całkiem ciekawa dyskusja o fundamentach ! :D

W dalszym ciągu błądzimy pomiędzy 24p , 25p (50i ?) a 30p (60i ?) jako standardu dla zapisu płyt HD :)

A to niby powinno być takie proste i oczywiste :

- za oceaem filmy , wydawane są jako 30p (60i ?) z flagami do pull-down
- w europie filmy będą wydawane jako 25p (50i ?) - czyli wersje filmów z urzędu będą o ~ 4% krótsze
Co więc z osławionym standardem 24p ? Jak to zostanie zrealizowane - czyżby oddzielny mastering klatka w klatkę ?

Tym sposobem ponownie jesteśmy na początku dyskusji - burza mózgów i jej twórczy efekt mile widziane :)


Pzdr.

Edytowane przez BoDeX

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

BoDeX, jak widać nie ma jednego "słusznego" standardu co do frame rate jeśli chodzi o BD czy HD-DVD.
Specyfikacje dopuszczają kilka możliwości ale trzeba pamiętać, że poruszamy się w obrębie częstotliwości 50Hz/60Hz bo jak wiadomo to "spadek" po PAL/NTSC. Gdybyśmy mówili tylko o "świecie komputerowym" to tutaj takich ograniczeń oczywiście nie ma i pliki video mogą być "taktowane" z dowolną szybkością. Np. pliki WMV HD są tego dowodem ale płyty tego typu jakoś - biedny Microsoft :) - się nie przyjęły . Niestety świat video ciągnie za sobą ten ogon 50/60 Hz. Teoretycznie by można się go pozbyć ale chyba jeszcze nie teraz. Teoretycznie mogła by też nawet nastąpić jakaś unifikacja masteringu/authoringu bo przecież większość nowego sprzętu konsumenckiego w Europie od dawna radzi sobie z 60Hz (playery DVD i telewizory czytają i wyświetlają NTSC) ale jednak istnieje spora liczba domostw ze starymi TV, które 60Hz (NTSC) nie przyjmą. W US jest jeszcze gorzej bo kiedy w Europie już 4 lata temu standardem była elektronika (DVD i TV) radząca sobie z 50/60Hz to w US nie było z tym tak różowo. Jeszcze w zeszłym roku jak mój znajomy W US dostał płytę DVD-R z jakimś mat. w PAL i chciał pokazać ją w firmie (z branży mediowej!) to okazało się, że nie wszystkie DVD/TV z tym sobie radziły. Był zdziwiony ale takie są realia - nie wszyscy mają najnowsze płaskie LCD/plazmy i chociaż trudno sobie wyobrazić aby ktoś odtwarzał płyty BD/HD-DVD na starym CRT wyłącznie 50Hz czy też 60Hz to niestety projektanci nowych standardów takie założenie też przyjęli i jest pełna demokracja - płyty mogą mieć frame rate dostosowany alb do 50Hz albo 60Hz. Nie wiem do końca jak będzie z 24p w przypadku BD (ponoć w przyszłości też w HD-DVD) ale myślę, że będzie to tylko zabawa dla mega maniaków - pewnie pojawią się specjalne serie filmów z masteringiem video w 24p. Jedno jest pewne - potrzebny jest do tego odpowiedni TV, który w prawidłowy sposób wyświetli 24p. Z tego co się orientuje to tylko kilka najnowszych paneli ma taką opcję (i dwa playery BD - Sony i Pioneera).
Tak swoją drogą to ten wątek na AVS, który przywołał apatch jest bardzo interesujący ze względu na wypowiedzi specjalistów z branży postprodukcyjnej/authoringowej - dowodzi też tego, że jest jeszcze wiele niedomówień i różnego podejścia do tematu kodowania audio/video i authoringu płyt BD/HD-DVD w zależności od tego jaki jest master video a idąc jeszcze dalej jak oryginalnie był np zarejestrowany mat kamerą (czy 35mm czy cyfrową HD). To wszystko ma znaczenie i nie spowoduje, że wszystkie płyty będą w jednakowy sposób "składane". Trzeba się liczyć z tym, że większość płyt z rynku US będzie miała pliki video z frame rate dostosowanym do 60Hz a większość (wszystkie?) płyt robionych w Europie będzie trzymać się 50hz. Dla zwykłego widza czy to w Europie czy w US nie będzie to miało większego znaczenia jaki jest plik na jego płycie ale oczywiście dyskusje "akademickie" dot. tego co jest lepsze w odbiorze - jaki sposób wyświetlania mniej ingeruje w oryginał długo jeszcze nie ucichną. Najwięksi ortodoksi oczywiście będą uważać, że tylko 24p jeśli z taką szybkością pracowała kamera 35mm.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Myślę że najrozsądniej by było kodować film w 24p, przy czym sam odtwarzacz powinien mieć opcję wygenerowania z tego na wyjściu 1080p30 / 1080i60 dla niekompatybilnych odbiorników i tyle... Bez sensu jest kodować nadmiarowe klatki bądź przyspieszać film (to już ma chyba większy sens).

A jak będzie to czas pokaże - pewnie tak jak napisał przedmówca - będzie poplątanie z pomieszaniem, tak samo jak pozostanie przy standardach z przeplotem w HDTV... hehe, założe się że ze 30 lat gdy każdy będzie miał panel UUUHD to wciąż problem 24/50/60 będzie aktualny (a pewnie i wejdą nowe standardy - 100Hz?), a telewizja kablowa nadająca obraz holograficzny z meczu wciąż będzie nadawała z przeplotem - tylko wtedy już nikt nie będzie pamiętał skąd w ogóle się wziął taki pomysł ;-)

Czasami mam coraz większe wrażenie że komuś zależy na jak największym zamieszaniu na tym rynku.... a tu sprzedamy kilka razy to samo (kolejny raz ten sam film na innym nośniku) a tutaj sprzedamy nowy model telewizora który ma lepsze wsparcie dla jednego z kilku sposobów transmisji, tutaj natniemy na klienta na nowość którą za rok będzie mógł wymienić na nowszy model z kolejną wersją jakiegoś standardu itp itd...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Benek07 - ładnie , pięknie - jeśli ktoś będzie szukał sensownego wyjaśnienia, to właśnie na takie trafił ... :)

Sober - zapewne byłoby tak najfajniej , ale problemy z "ogonem" są zbyt ciężkie . Pitch control to jednak praca studyjna .
Pozostała spiskowa teoria ma ogromny sens ! :)

Od siebie dorzucę tylko dodatkową łamigłówkę :) Czy rzeczywiście na płytach mamy zapis pełnych klatek , czy jednak są to ramki ?

Prześledżmy drogę sygnału na przykładzie Tosiby E1 i XE1 . Tańsza wypluwa sygnał 1080i , czyli musiałaby 1080p rozbierać na ramki.
Droższa zaś posiada na swoim pokładzie deinterlacer (drogi), który ma zatrudnienie przy składaniu ramek w klatki , a o ile płyty są 1080p
to zadanie jakby zupełnie niepotrzebne ! :) Gdzieś w takim rozumowaniu zapewne tkwi błąd , ale całą sztuką byłoby go wykazać ! :)

Panasonic do wykrywania błędów stworzył nawet specjalne laboratorium , więc problem jednak jest dostrzegalny ! :)

" Panasonic otworzy laboratorium testowania płyt Blu-Ray produkcji filmowych. Ma ono służyć weryfikacji wspomnianych nośników pod kątem
zgodności z specyfikacją standardu BR oraz samym odtwarzaniu/nagrywaniu płyt na urządzeniach różnych producentów...
Dotąd proces dystrybuowania filmów niepodlegał wcześniejszym testom, dlatego Panasonic wyszedł z tą inicjatywą"

Pzdr.

Edytowane przez BoDeX

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

[quote name='BoDeX' post='37900' date='05.02.2007, 23:53 ']Sober - zapewne byłoby tak najfajniej , ale problemy z "ogonem" są zbyt ciężkie . Pitch control to jednak praca studyjna.[/quote]

Wiem, dlatego nie nie byłoby wtedy opcji 25/50, bo po co? Każdy panel przyjmie 60Hz... no bo kto ogląda HD na Rubinie? ;-)

[quote name='BoDeX' post='37900' date='05.02.2007, 23:53 ']Tańsza wypluwa sygnał 1080i , czyli musiałaby 1080p rozbierać na ramki.[/quote]

I tak pewnie jest - w końcu to bardzo prosta operacja.

[quote name='BoDeX' post='37900' date='05.02.2007, 23:53 ']Droższa zaś posiada na swoim pokładzie deinterlacer (drogi), który ma zatrudnienie przy składaniu ramek w klatki , a o ile płyty są 1080p
to zadanie jakby zupełnie niepotrzebne ! :D Gdzieś w takim rozumowaniu zapewne tkwi błąd , ale całą sztuką byłoby go wykazać ! :)[/quote]

Wiesz - na takich odtwarzaczach można odtwarzać też płyty DVD, a te są nagrywane z przeplotem (np relacje ze studnia, kabarety, koncerty), zresztą w formatach HD też pewnie będą tego typu materiały... standard chyba przewiduje zapis z przeplotem? Zresztą nie zdziwiłbym się gdyby było tak jak piszesz że wciąż jest to zapis ramkowy a nie progresywny....

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ściągnąłem sobie kawałek serenity zrippowanego z HD-DVD i jest normalnie - czyli niecałe 24 klatki na sekundę. Więc w Stanach widać wydają filmy tak samo jak na DVD czyli dodając klatki które później można usunąć filtrem inverse telecine. W sumie to kiepsko bo jak taki plik odtworzyć teraz żeby chodził płynnie jeśli mamy dostępne odświeżania 50Hz i 60Hz?? Jakby był wydany w "Palu" - 25kl/s to by problemu nie było...

Jest jakiś filtr direct show który by z powrotem przerobił to 24 kl/s na 30 kl/s tak żeby to przesłać na TV który z kolei by zrobił 2/3 pulldown i wyświetlił to płynnie przy odświeżaniu 60Hz?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
po co wprowadza sie zamet? po to zeby sprzedac to samo urzadzenie pod inna nazwa z 5 razy, w nowej wersji dodamy to, w kolejnej jeszcze cos, a w nastepnej jeszcze, projekt ten sam dla kazdego updatu, dodane jakies bzdety, ktore mozna bylo dac od razu. no ale lepiej tak bo mozna sprzedac to samo kilka razy

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
[quote name='BoDeX' post='37900' date='05.02.2007, 23:53 ']Witam.

Sober - zapewne byłoby tak najfajniej , ale problemy z "ogonem" są zbyt ciężkie . Pitch control to jednak praca studyjna .[/quote]

Okazało się że nie jest to praca studyjna - wczoraj pobawiłem się takim oto narzędziem:

[url="http://reclock.free.fr/"]http://reclock.free.fr/[/url]

Pozwala ono odtwarzać film 23,97 kl/s z prędkością 25 kl/s. A wiec wreszcie można płynnie odtworzyć film (również zgrany z HDDVD - bo jak się okazało również są w 23,97 kl/s, co najwyżej z dodanymi dodatkowymi klatkami) przez PC na TV.

Zmieniony pitch dźwięku również można obniżyć do orginalnego poziomu. Polecam!

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

[quote name='benek07' post='37824' date='05.02.2007, 12:45 ']Jak już się odwołujesz do AVS to przeczytaj cały wątek na tamtejszym forum.
W żadnym razie nie jest napisane, że ta szybkość 23,976 jest obligatoryjna dla HD-DVD.
bla bla bla bla bla .........[/quote]

@#$$#^^%&^*I

bla bla bla ....

@6+__%#$!@^$%%^&%7

bla blaaa bla bla ....

HDDVD = 23,976 fps

Zapuść film to zobaczysz :lol:

Pozdrawiam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Mam dwie uwagi:[list=1]
[*]Standard PAL, czy NTSC nie definiuje ani rozdzielczości, ani ilości klatek na sekundę. PAL i NTSC to sposoby "kodowania" informacji o kolorze w analogowej radiodyfuzji naziemnej sygnału telewizyjnego. Np w sygnale 625 linii 50 Hz kolor można zakodować w standardzie NTSC.
Używanie tych pojęć w kontekście obrazów/filmów zapisanych cyfrowo nie ma sensu, bo tam stosuje się po prostu przestrzeń barwną RGB. Ich błędne użycie jest efektem skrótu myślowego, ale nie powinno mieć miejsca w tej poważnej akademickiej dyskusji.


[*]W kompresji mpeg4 definiuje się z góry ilość klatek na sekundę, ale przecież w całości zapisuje się tylko klatki kluczowe (key frame), to co pomiędzy jest zapisane jedynie w postaci informacji będącej wynikiem skomplikowanych algorytmów. Oczywiście podczas dekompresji na podstawie zapisanych informacji odtwarza się pierwotne klatki, jednak wydaje mi się że problem technicznie można rozwiązać optymalizując algorytmy kompresji w sposób pozwalający na łatwe dopasowanie ilości klatek na etapie dekompresji. Docelowo przypuszczam iż powstanie kolejny standard kompresji - wszystkie rastry zostaną zamienione na wektory(koniec z rozdzielczością), upływ czasu będzie "odliczany" w jednostkach względnych (zamiast bezwzględnych klatek na sekundę), podobnie zakres luminacji i chrominancji.
Wiem że brzmi to jak mrzonki, ale przypominam sobie jak 20 lat temu pierwszy raz czytałem o HDTV.
Tak a propos wówczas dla europy zakładano 1080@[b]75i[/b] (1,5 częstotliwości sieci)
[/list]

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
[img]http://i.n.com.com/i/ne/p/2007/blueraydvdchart_540x560.jpg[/img]

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
HD DVD 273 vs Blu-ray 282

Tak wygląda ilość wydanych tytułów na stan dzisiejszy.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
[quote name='Gmeru' post='56133' date='14.08.2007, 20:31 ']HD DVD 273 vs Blu-ray 282

Tak wygląda ilość wydanych tytułów na stan dzisiejszy.[/quote]

Ja mam takie dane :
532 HD DVD & 496 BR

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...