Skocz do zawartości
loky

Jak znieść obraz po pierwszej kalibracji - grupa wsparcia :)

Polecane posty

Nie widzę w tym niczego odważnego. Uważam, że nikt nie ma monopolu na rację, w tym i ja i dlatego zakładam, że mogę się mylić. Przedstawiłem swój pogląd na tamto zacytowane zdanie. Wystarczy ten pogląd tylko obalić aby wykazać, że jestem w błędzie. Wtedy chętnie przyznam rację i dodatkowo czegoś się nauczę. Na razie pozostanę jednak przy swoim zdaniu.

 

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Podważasz zdanie guru w tej dziedzinie, jakim niewątpliwie jest Steve Shaw.

Masz również prawo podważyć teorię względności, nikt Ci tego nie zabroni.

Nie będę przekaźnikiem w tym sporze, masz podany adres do Steve'a i możesz z nim popolemizować. Ja z kolei chętnie się temu przyjrzę. Mam nadzieję, że się nie obrazisz, że jednak rację przyznam jemu.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 19.03.2017 o 13:48, loky napisał:

@Fjubens Myślałem, że może w 'SG Skin Tones' kalibracja mojego B6 nie wyszła do końca najlepiej, zwłaszcza po:

Ale potem posprawdzałem raporty w testach innych oledów LG na forum i tam to wygląda bardzo podobnie. Co ciekawe, EG910 2 lata temu wypadł znacznie lepiej, równie dobrze co kapkę droższy Panasonic CZ950.

mojb6.jpg.8a72fd8dfb1ddfbddc40597546561937.jpg

Mój B6

To są dane z raportów z testów telewizorów z tego forum.

Niech się ktoś ogarnięty wypowie proszę, jaki wpływ mają te wyniki na to, co potem na ekranie?

To pokazuje przesunięcie koloru skóry w stronę magenty (różu). Jest to stały problem telewizorów OLED LG. Na większości odcieni skóry nie jest jednak dostrzegalny, ponieważ widzialny błąd odwzorowania koloru (deltaE) nie jest bardzo wysoki (ok. 2 - 3, jak w dalszej części raportu). Większy problem dotyka ciemniejszych kolorów w tych rejestrach, one dosyć mocno uciekają w róże i czerwienie. Dzieje się tak na wszystkich OLED'ach LG Ultra HD (EG910 jest dużo mniej wrażliwy na to zjawisko), ponieważ dodana obsługa szerokiej palety barw obniżyła nieco precyzję mapowania ciemnych kolorów. Zjawisko jest dobrze zobrazowane na tej technicznej animacji

 4459086.gif?r=636247319582200569

Ktoś pobrał pomiary palety barw na różnych poziomach jasności. Poniżej poziomu 20% gamut wyraźnie ucieka w stronę natywnego, dlatego ciemne kolory są trochę przesycone i rozbite. Panasonic rozwiązał problem prawie całkowicie. W Philips tak do połowy. Nie jest to jednak aż tak istotna sprawa, większość nie zauważy konsekwencji.

Dnia 13.03.2017 o 15:22, Major_ napisał:

Co do poprzedniego wątku nigdy nie oglądałem trybu Kino tylko THX - dla mnie plazma Panasonica nie wymagała kalibracji TV (obraz był na tyle dobry, że pewnie tylko nie liczni będą widzieć różnice przed i po kalibracji ) - lecz dzisiejsze telewizory tego wymagają -  wolałbym wrócić do Plazmy niż oglądać  OLEDA bez kalibracji.

Plazmy i inne wyświetlacze z tych lat wymagały kalibracji tak samo lub bardziej. To po prostu nasze wymagania rosną z roku na rok i często nie wystarcza sama dobra czerń, czy kąty widzenia ;)

Dnia 16.03.2017 o 15:26, X-Rite napisał:

Ja tylko przypomnę o jednej kwestii. Stan kiedy telewizor jest skalibrowany nie jest czymś stałym i dlatego co jakiś czas taki proces trzeba powtarzać.

Jak często? Otóż niestety nie ma na to prostej odpowiedzi, ponieważ zależy to od konkretnego egzemplarza telewizora.

Moim zdaniem powinno się co jakiś czas (3-4 miesiące) robić pomiar kontrolny czy parametry mieszczą się w rozsądnej tolerancji i dopiero na tej podstawie podjąć decyzję czy ponownie kalibrować czy nie. Trochę to oczywiście upierdliwe ale kontrolę można zrobić stosunkowo niedużym kosztem. Pożyczyć lub kupić najtańszego i1, ściągnąć np soft darmowy HCFR i sprawdzać sobie co jakiś czas. Jeżeli ma się to odbyć zupełnie bezkosztowo to warto sobie wyświetlić przejście tonalne biel/czerń lub paski IRE od 0 do 100 aby przynajmniej na oko sprawdzić czy na TV nie ma jakiegoś zafarbu w różnych zakresach IRE. Jeżeli szarość gdzieś jest rozjechana to wiadomo, że inne barwy w tym zakresie też nie będę prawidłowe. Co wtedy? Znowu zamówić kalibrację. Kosztuje? Regulacja głupiego roweru raz w roku też kosztuje :)

Nie znam telewizora, który wymagałby rekalibracji co 3-4 miesiące. Po takim okresie czasu rekalibruję monitory studyjne wykorzystujące starą technologię (CCFL), które pracują 18 godzin na dobę i muszą trzymać te parametry bardzo ściśle. Nowoczesne TV z białymi LED, lub kropką kwantową można "dotknąć" ponownie po 1,5 - 2 latach, jednak nadal nie jest to krytyczne. i1 pro do kontroli będzie raczej bezsensowną inwestycją, ponieważ sam czujnik będzie się starzał, musiałby być recertyfikowany. Szukanie przebarwień na gradientach również, ponieważ nie mają miejsca procesy powodujące tak nieliniowe zaburzenia charakterystyki oddania barw. Może "płynąć" odcień bieli, ale równomiernie po całości. Nie da się tego zauważyć bez przyrządu, przy tak płynnej zmianie w czasie.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, bankroot napisał:

Podważasz zdanie guru w tej dziedzinie, jakim niewątpliwie jest Steve Shaw.

Masz również prawo podważyć teorię względności, nikt Ci tego nie zabroni.

Nie będę przekaźnikiem w tym sporze, masz podany adres do Steve'a i możesz z nim popolemizować. Ja z kolei chętnie się temu przyjrzę. Mam nadzieję, że się nie obrazisz, że jednak rację przyznam jemu.

Oczywiście, że się nie obrażę. Zajmuję się barwą od jakiegoś czasu ale w innych gałęziach przemysłu i może dlatego o Steve Shaw, jako guru, nie słyszałem. Bozia broń nie neguję Jego wiedzy. Zwyczajnie nie znałem wczsześniej. ∆E(2000) i ∆E(76) dalekie są jednak stopniem skomplikowania od teorii względności i są podstawowymi elementami związanymi z kolorymetrią. Tak czy inaczej pozostańmy więc przy swoich zdaniach.

Edytowano przez X-Rite

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
6 godzin temu, X-Rite napisał:

M.in ze szkoleń i z praktyki.

∆E(76) to prosta zależność, która niestety nie uwzględnia specyfiki ludzkiego wzroku.

Załóżmy, że ∆E(76) równa się 2. W przypadku zieleni stosunkowo trudno wyłapać taką różnicę. Natomiast w przypadku barw niebieskich różnicę 2 widać bez problemu. Wartość niby ta sama a różnicę w jednym przypadku widać a w drugim nie a wartość odchyłki jest taka sama. W tej sytuacji ∆E(76) jest "średnio" miarodajna. Powodem tego stanu rzeczy jest to, że receptory w ludzkim oku są bardziej czułe na barwy niebieskie lub n.p. żółto-zielone.

Dlatego aby uwzględnić specyfikę ludzkiego wzroku i aby wartości ∆E lepiej oddawały postrzegalną różnicę wprowadzono nowy parametr ∆E(2000), którego formuła jest znacznie bardziej skomplikowana niż zwykłej ∆E(76)..

W testach publikowanych na forum jest podawana ∆E(2000) co jest podejściem bardzo prawidłowym.

Dodam jedynie, że wartości ∆E(76) i ∆E(2000) nie można z sobą porównywać ponieważ są to inne delty.

Wiem, że to co piszę może wydać się niektórym skomplikowane (pozdrawiam kol. Artomoher) ale zapewniam, że nie jest to tylko teoretyzowanie. :)

∆E(76) to odległość pomiędzy próbkami barw w przestrzeni Lab, która nie jest idealna pod względem perceptualnej jednorodności. Oznacza to, że takie same odlegości pomiędzy różnymi próbkami barw mogą być inaczej odbierane przez widza. ∆E(94) i ∆E(00) używają przestrzeni Lch, która jest pod tym względem lepsza. Wersja (00), czyli jak w raportach, uwzględnia też kilka innych fenomenów wzroku.Dlatego nie można odnosić takich samych wartości liczbowych, jeśli posługujemy się innymi formułami. Oczywiście żaden model nie jest póki co idealny ;) ∆E(76) nie ma w ogóle sensu używać. W przypadku ∆E(00) rozsądną wartością dla TV jest 2,5. W przypadku monitorów studyjnych staram się utrzymać średnią poniżej 1,0, a max poniżej 1,5. Przy takich wartościach nie łatwo dostrzec różnice.

P.S. Steve Shaw jest ekspertem od kalibracji ekranów, szczególnie metodą tablic 3D LUT, bo od tego z resztą jest jego oprogramowanie. Nie jest jednak aż takim autorytetem w dziedzinie kolorymetrii. Ostatnio sprzeczał się, że w przypadku monitorów graficznych z podświetleniem GB-r led nie ma problemów z dopasowaniem bieli do prostszych technologii (white LED), co jest ewidentną bzdurą, niezwykle prostą do zweryfikowania. W jego artykule brakuje także informacji o jakiej formule ∆E mowa.

  • Lubię 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
19 minut temu, Maciej Koper napisał:

Nie znam telewizora, który wymagałby rekalibracji co 3-4 miesiące. Po takim okresie czasu rekalibruję monitory studyjne wykorzystujące starą technologię (CCFL), które pracują 18 godzin na dobę i muszą trzymać te parametry bardzo ściśle. Nowoczesne TV z białymi LED, lub kropką kwantową można "dotknąć" ponownie po 1,5 - 2 latach, jednak nadal nie jest to krytyczne. i1 pro do kontroli będzie raczej bezsensowną inwestycją, ponieważ sam czujnik będzie się starzał, musiałby być recertyfikowany. Szukanie przebarwień na gradientach również, ponieważ nie mają miejsca procesy powodujące tak nieliniowe zaburzenia charakterystyki oddania barw. Może "płynąć" odcień bieli, ale równomiernie po całości. Nie da się tego zauważyć bez przyrządu, przy tak płynnej zmianie w czasie.

Zdarzało mi się, że EIZO ColorEdge potrafił sporo popłynąć w ciągu miesiąca. Co do telewizorów to niestety budżetowy LG 640 też potrafił popłynąć i było to zauważalne gołym okiem. Oczywiście nie mam tak wielu doświadczeń ale fakt pozostaje faktem.

3 minuty temu, Maciej Koper napisał:

W jego artykule brakuje także informacji o jakiej formule ∆E mowa.

Też mi się to rzuciło w oczy :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
12 godzin temu, Maciej Koper napisał:

Steve Shaw jest ekspertem od kalibracji ekranów, szczególnie metodą tablic 3D LUT, bo od tego z resztą jest jego oprogramowanie. Nie jest jednak aż takim autorytetem w dziedzinie kolorymetrii.

Szczerze mówiąc nie wyobrażam sobie (zawsze istnieje wytłumaczenie, że posiadam ją zbyt małą), żeby twórca jednego z najbardziej znanych programów do kalibracji (zwłaszcza do prawdziwej kalibracji tj. 3DLUT), nie wiedział co mówi w temacie kolorymetrii. Być może nie jest ekspertem, ale ponadprzeciętną wiedzę na pewno ma..

 

12 godzin temu, Maciej Koper napisał:

W jego artykule brakuje także informacji o jakiej formule ∆E mowa.

po co miałby o tym wspominać, jak twierdzi, że nie ma to znaczenia ?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, bankroot napisał:

po co miałby o tym wspominać, jak twierdzi, że nie ma to znaczenia ?

Możemy sobie w nieskończoność zadawać tego typu erystyczne pytania. Sprawa jest prosta. Ja poddałem wątpliwość prawdziwość tamtego zdania  w odniesieniu do każdego rodzaju parametru ∆E i wytłumaczyłem dlaczego tak sądzę. Jeżeli ktoś twierdzi, że jest inaczej to proszę o wykazanie tego. Argument, że ktoś jest uważany w jakimś środowisku za guru i jest przyrównywany pośrednio do Alberta Eisteina (teoria względności itp) i dlatego mam bezkrytycznie podchodzić do tego co pisze, jakoś do mnie nie przemawia. 

Informacyjnie. Wycofuję się z dyskusji bo widzę, że do niczego sensownego ona nie prowadzi. Pozdrawiam.

Edytowano przez X-Rite

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, X-Rite napisał:

Możemy sobie w nieskończoność zadawać tego typu erystyczne pytania.

Wybacz, ale chyba nie do końca rozumiesz to co napisałeś. Wiesz co to jest erystyka ?

 

1 godzinę temu, X-Rite napisał:

Jeżeli ktoś twierdzi, że jest inaczej to proszę o wykazanie tego.

podałem Ci kontakt do człowieka, który dla mnie jest GURU a dla Ciebie nie. Podyskutujcie, dlaczego nie chcesz poszerzyć swojej wiedzy i podzielić się nią z nami tylko się żegnasz?

 

Jak jeszcze jesteś to może to warto przeczytać?

 

http://www.avsforum.com/forum/139-display-calibration/1732010-color-cube-3d-lut-vs-more-traditional-calibration-2.html#post28854498

Nie bądź taki obraźliwy, bo nie masz za co się obrażać.

 

pozdrawiam

 

 

Edytowano przez bankroot

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

@Maciej Koper dzięki za wyjaśnienie. Chyba w miarę rozumiem - twarze na oledach LG trochę za różowe.

Po prawie miesiącu po kalibracji mogę powiedzieć, że prawie się przyzwyczaiłem. Nie zmieniłbym już teraz skalibrowanego profilu na inny. Z telewizją ciągle mam pod górkę, twarz Urbańskiego w milionerach jednego dnia jest za blada a następnego za pomarańczowa. Telewizja jest ogólnie cholernie nieregularna, ale nauczyłem się doceniać to co wygląda dobrze i nie spinać się aż tak na rzeczach paskudnych. Filmy wyglądają znacznie lepiej.

Czas, zmiana ustawień w monitorze w pracy + mała modyfikacja nastawienia do tematu to 3 rzeczy, którym zawdzięczam powodzenie 'akcji kalibracja'. Uczestnictwo w grupie wsparcie oczywiści również odegrało kolosalną rolę ;)

Żeby nie było tylko kolorowo: tuner TV i generator sygnału przy kalibracji miałem podpięte pod to samo HDMI. Zmianianie ustawienia HDMI ze zwykłego na ULTRA HD DEEP COLOUR podbija u mnie kolory/saturację (tak mi się wydaje). Zmieniałem to kiedyś 100 razy i zmieniałem jak miałem 'kryzys kalibracyjny' po tygodniu i teraz nie wiem na jakim ustawieniu była zrobiona kalibracja, więc nie wiem jakie jest prawidłowe...

 

2000.gif.5a6d163ad333297a5f970f5a500abe3a.gif

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
8 godzin temu, loky napisał:

Z telewizją ciągle mam pod górkę, twarz Urbańskiego w milionerach jednego dnia jest za blada a następnego za pomarańczowa. Telewizja jest ogólnie cholernie nieregularna, ale nauczyłem się doceniać to co wygląda dobrze i nie spinać się aż tak na rzeczach paskudnych. Filmy wyglądają znacznie lepiej.

 

 

Nic na to nie poradzisz. Wszystko zależy od ... świateł w studio. Także odbitego od kolorowych dekoracji.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
48 minut temu, pmcomp napisał:

Nic na to nie poradzisz. Wszystko zależy od ... świateł w studio.

Chyba nie tylko. Zależy także od rodzaju pudru, którym muszą posypać jego twarz. Zależy również od samopoczucia Urbańskiego, na kacu może mieć nieco bladą, zielonkawą a czasami nawet żółtą (podwyższona bilirubina).

Może chodzi do solarium ?

Edytowano przez bankroot

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Masz rację. Pudrem można kogos zrobic na trupa na przykład :) .

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Pozwolę sobie odświeżyć temat ponieważ przypadkiem natrafiłem na ciekawy nowy post na HDTV Kikiego.

Otóż użytkownik kupował Philipsa 7601 u Kikiego i otrzymał TV z kalibracją przez niego wykonaną.

2 dni temu jednak zamówił kalibrację w skalibrujTV i mierzone były normy z kalibracji Kikiego, zobaczcie różnice ogromne. Widać ile jest ta kalibracja Kikiego warta..

http://www.jodlasty.internetdsl.pl/Philips_PUS7601.pdf

- (...)

Oryginalny wpis z HDTV, nie zdziwię się jeśli zostanie usunięty za parę godzin:
"Pomimo kalibracji od Kikiego, postanowiłem skorzystać z profesjonalnej firmy, która reklamuje się jako najlepsza w Polsce. Możecie sobie zobaczyć efekt ich pracy."

http://www.hdtv.com.pl/forum/philips/127039-telewizor-philips-65pus7601-firma-tp-vision-prezentuje-go-w-berlinie-53.html

Btw. Kiki aka LOCOLOCO na elektrodzie już nawet za wciskanie tej kalibracji wszędzie i linków do ceneo do opinii Philipsa dostał czasowego bana, zobaczcie w profilu. :P

Widziałem ostrzeżenia pod jego postami, ale nie sądziłem, że go zablokują. Rynek mu się kurczy..

http://www.elektroda.pl/rtvforum/profile.php?mode=viewprofile&u=207090

pisanie zablokowane

loc.jpg

Edytowano przez Fjubens

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Po wykresach "przed kalibracją" Maćka widać wyraźnie, że nie było w nim kalibrowane absolutnie NIC.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Słabo wygląda w kolorach ten Philips (nawet po kalibracji). Aż strach pomyśleć co się dzieje w "czarnej przestrzeni" 3D cube :(.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Ja tylko przypomnę o jednej kwestii. Stan kiedy telewizor jest skalibrowany nie jest czymś stałym i dlatego co jakiś czas taki proces trzeba powtarzać.
Jak często? Otóż niestety nie ma na to prostej odpowiedzi, ponieważ zależy to od konkretnego egzemplarza telewizora.
Moim zdaniem powinno się co jakiś czas (3-4 miesiące) robić pomiar kontrolny czy parametry mieszczą się w rozsądnej tolerancji i dopiero na tej podstawie podjąć decyzję czy ponownie kalibrować czy nie. Trochę to oczywiście upierdliwe ale kontrolę można zrobić stosunkowo niedużym kosztem. Pożyczyć lub kupić najtańszego i1, ściągnąć np soft darmowy HCFR i sprawdzać sobie co jakiś czas. Jeżeli ma się to odbyć zupełnie bezkosztowo to warto sobie wyświetlić przejście tonalne biel/czerń lub paski IRE od 0 do 100 aby przynajmniej na oko sprawdzić czy na TV nie ma jakiegoś zafarbu w różnych zakresach IRE. Jeżeli szarość gdzieś jest rozjechana to wiadomo, że inne barwy w tym zakresie też nie będę prawidłowe. Co wtedy? Znowu zamówić kalibrację. Kosztuje? Regulacja głupiego roweru raz w roku też kosztuje 

wybacz, że pytam ale tak czytam i spytać muszę - o swoje zdrowie też tak dbasz jak o...obraz z telewizora? ;)
  • Lubię 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
36 minut temu, PappaIce napisał:

wybacz, że pytam ale tak czytam i spytać muszę - o swoje zdrowie też tak dbasz jak o...obraz z telewizora? ;)

W sumie... jak przeczytałem z tamtego wpisu fragment:

"Jak często? Otóż niestety nie ma na to prostej odpowiedzi, ponieważ zależy to od konkretnego egzemplarza. Moim zdaniem powinno się co jakiś czas (3-4 miesiące) robić pomiar kontrolny"

To od razu pomyślałem o tym, że miałem już pół roku temu badania zrobić i nadal odkładam. :D

Edytowano przez Fjubens
  • Lubię 2

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 1.05.2017 o 12:00, PappaIce napisał:


wybacz, że pytam ale tak czytam i spytać muszę - o swoje zdrowie też tak dbasz jak o...obraz z telewizora? ;)

Nie widząc związku Twojego pytania z tematem tego wątku przychylam się do Twojej prośby i wybaczam :)

  • Lubię 2

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Poczynania na "tym drugim" forum szkoda nawet komentować, bo to rynsztok. Wedle powiedzenia - nie ruszaj g... bo będzie śmierdziało.

Co do kalibracji, to sam fachowcem nie jestem, ale kiedyś dałem się przekonać do profi kalibracji i nie żałuję. Zawsze miałem urządzenia ustawione na 9300K, czy to monitory do komputera, czy to telewizory - biel wydawała się "bielsza", a przeważnie 9300K dawało większą jasność i tym samym kontrast.

Jak zobaczyłem swój monitor skalibrowany na 6500K, to wydawał mi się blady i pomarańczowy. Pojechałem na wakacje, wróciłem po 2 tygodniach i tak zostało. Od tamtego czasu aż mi zęby zgrzytają na widok tego, co domyślnie serwują producenci. Nawet zaopatrzyłem się w i1 display pro, który co prawda nie jest urządzeniem referencyjnym, ale i tak pozwala na zbliżone ustawienie wszystkich wyświetlaczy i funduje mi radość z patrzenia na wszystkie poprawnie ustawione ekrany :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
46 minut temu, gargoyle napisał:

Co do kalibracji, to sam fachowcem nie jestem, ale kiedyś dałem się przekonać do profi kalibracji i nie żałuję. Zawsze miałem urządzenia ustawione na 9300K, czy to monitory do komputera, czy to telewizory - biel wydawała się "bielsza", a przeważnie 9300K dawało większą jasność i tym samym kontrast.

A biały ile K powinien mieć ? ;) 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się

  • Kto przegląda   0 użytkowników

    Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Podobna zawartość

    • Przez Boger
      Cześć,
      Znalazłem chwilę czasu i zabrałem się za kalibrację tv jak w tytule. Mam kilka wątpliwości co do poprawności niektórych ustawień i jestem ciekaw Waszych uwag/opinii na temat tego co uzyskałem. Jestem otwarty na konstruktywną krytykę i sugestie.
       
      Zaczynając od początku - wg testu Macieja tv jest stosunkowo dobrze ustawiony na ustawieniach fabrycznych. W porównaniu do jego wyników u mnie była zgroza - zrobiłem pomiary dla trybu film i ColorChecker pokazał:

       
      Po mojej kalibracji zjechałem do:

       
      Jest to oczywiście wynik zdecydowanie gorszy niż ten uzyskany podczas testowej kalibracji przez Macieja ale sprzęt (i kalibrujący) amatorski więc nie ma się co spodziewać cudów. Na problem z ustawieniem kolorów ma niewątpliwie ustawienie balansu bieli (mega brakuje precyzji 10 punktowej którą miałem chociażby w poprzednim Samsungu 55h6400). 

       
      Regulacja kolorów wyszła tak:

       
      Co do ustawień:
      - jasność wg planszy testowej - wyszło mi, że właściwym ustawieniem jest 48
      - kontrast - w menu są dwa suwaki odpowiadające za tą funkcję - jeden w głównym menu obrazu i drugi w zaawansowanych ustawieniach. Pisał o tym zresztą Maciej w teście tego tv. Nie znalazłem ustawienia które pozwalałoby mi na właściwe ustawienie wg planszy testowej dla kontrastu (czyli biele). Wpływ na nią ma jasność, jednak wtedy rozjeżdżają się ustawienia dla czerni.
      Ustawienie kontrastu wpływa z kolei na luminancje, czyli emitowane cd/m2. Wg opisów dla ciemnego pomieszczenia powinno to być 30-40 fl, czyli 120-140 cd/m2. U mnie dla kontrastu na 100 luminancja to coś około 550-600 cd/m2. Żeby zjechać do tych 140cd/m2 musiałbym chyba obniżyć kontrast do około 15. Obraz jest wtedy strasznie ciemny i niekontrastowy więc żeby pojechać dalej oba suwaki zostawiłem na 100 i pojechałem dalej (pewnie z tego powodu miałem problemy dalej).
       
      Efekty na plus są oczywiście widoczne gołym okiem - naturalne odcienie szarości, "biała" biel, naturalny obraz. 
      MobileForge zainstalowany był bezpośrednio na źródle sygnału czyli nvidia shield
      kolorymetr to X-Rite i1Display Pro
       
      Shield podpięty do tv poprzez ampli z włączonym przetwarzaniem obrazu (w celu wyświetlania OSD), jednak z wyłączoną obróbką - przemierzyłem i niezależnie od tego ustawienia nie wpływa on na kolory. Jak znajdę jeszcze chwilę to spróbuję odpalić MobileForge bezpośrednio na tv i przemierzę go jeszcze raz.
      Największą zagadką jest dla mnie ten kontrast - nie do końca mam pomysł jak go ustawić - nie wyobrażam sobie, żeby zjechać z jego ustawieniem do 15 (w głównym menu) żeby zejść do 120-140 cd/m2. Pomijam fakt jak wówczas wygląda obraz. Ma ktoś pomysł jak to ogarnąć? Dodatkowo, tak jak pisałem wcześniej, brak 10p regulacji balansu bieli to również ułomność. Z tego powodu są później jaja z ogarnięciem kolorów. Jeżeli macie na to jakiś pomysł i możecie coś podpowiedzieć/zasugerować to będę zobowiązany.
    • Przez Rav-X
      Witam.
      Kupiłem w ostatni piątek telewizor LG 43" 43UJ635V (4K HDR) który głównie będzie służył jako monitor do komputera stacjonarnego (przeglądanie internetu, praca, gry). Telewizor mam ustawiony tak, że na wyjście HDMI jest ustawiona ikona "PC", tryb obrazu "Gra". Niestety, żaden z trybów obrazu mi nie pasuje, albo są za jasne i szybko męczą się oczy (tryby "Żywy, Standard, Eco, Sport, Gra"), albo za ciemne (tryby Film, Ekspert widne pomieszczenie, jak i ciemne). Zależy mi na ustawieniu obrazu tak żeby nie męczył oczu i miał dobre odwzorowanie kolorów, opierając się o ustawieniu trybu obrazu "Gra" z powodu najmniejszego input lag'a.
      Z tego co widzę, jak TV jest ustawiony na PC/Gra, to ma znacznie mniej ustawień, więc pewno jest to jakoś do ogarnięcia. Chciałbym bardzo prosić o pomoc przy wyregulowaniu obrazu, co warto poprzestawiać i w jakich wartościach, żeby dostosować ekran do powyższych wymagań.
       
      Pytanie ciekawostka. Z tego co wyszukałem w internecie mój nowy telewizor LG ma matrycę RGBW, czy ona też nadaje się do profesjonalnej kalibracji obrazu i jest możliwość osiągnięcia zadowalającej jakości obrazu?
    • Przez georgeu
      cześć!
      Panasonic TX-50EX700e, mam problem z czernią. Nie wiem czy to wina złych ustawień, jakości źródła czy może wada telewizora?
      Jeżeli na ekranie pojawia się czarny przechodzący w jaśniejsze tony (kiedy przechodzi w szary, granatowy itp. - czyli głównie ujęcia w nocy) pojawią się "piksele", obraz wygląda jak .avi z jakieś płyty CD 15 lat temu. Próbowałem to sfotografować (sgs 4), więc sorry za jakość. Na żywo - przykładowo zaznaczone przejście - jest zbudowane z widocznych kwadracików. Wygląda to mega biednie.
      Źródło to Netflix, na kablu (150 Mbp/s), info pokazuje, że wideo ma 7.15 Mb/s / 1080.
      Macie jakieś pomysły? Są jakieś ustawienia, które to jakoś wygładzą?

    • Gość
      Przez Gość
      Cześć,

      Szukam telewizora w przedziale cenowym 3000-4200 zł + ewentualna kalibracja. Znalazłem opinie, że bardzo dobrym telewizorem jest SAMSUNG UE55MU7002 ale nigdzie nie jest dostępny na żywo we Wrocławiu więc nie mam możliwości pójść i obejrzeć go z bliska.. W sklepie trafiłem na LGSK7009 i bardzo spodobał mi się system operacyjny oraz magic remote - pilot z akceleratorem oraz obsługą głosową rozumiejącą dużo więcej niż ta w samsungu. Ale chętnie poznam opinie ekspertów i ludzi z większym doświadczeniem niż moje. Z góry dziękuję za pomoc 😄
       
      1. Jak duże jest pomieszczenie w którym ma być telewizor ? 20m2
      2. Jak daleko siedzimy od ekranu telewizora ? 2m
      3. Ile osób zasiada przed telewizorem ? 2
      4. Czy siedzimy na wprost ekranu czy również bokiem do ekranu - czy kąty są ważne ? Na wprost, nie interesują mnie kąty.
      5. Telewizor ma stać czy ma wisieć ? Wisieć na ścianie.
      6. Jak słońce świeci w pokoju ? Na telewizor, ale są rolety :)
      7. Jaki masz obecnie telewizor ? Nie miałem do tej pory telewizora, rok temu oddałem zwykły 32 calowy, ale jednak do netflixa się przyda.
      8. Co chcemy aby telewizor posiadał ? Szybki SMART TV, dobrą czerń i jakość obrazu.
      9.  Jaki sygnał będzie podłączony do telewizora: ( 4K, HD, SD ) ? Netflix (więc 4k się zdarzy) + telewizja NETII.
      10. Jakie urządzenia będą podłączone do telewizora ? Amplituner Marantz SR7005, dekoder Netii oraz laptop przez HDMI sporadycznie.
      11. Ile godzin dziennie będzie pracować telewizor ? max 3h.
      12. Preferujesz matrycę matową czy błyszczącą ? Nie mam preferencji, ale ze względu na światło padające na telewizor może matowa?
      13. Jaki rodzaj programów oglądasz najczęściej ? Programy dokumentalne + seriale netflix. Nie oglądam sportu.
      14. Czy zamierzasz korzystać z internetu na ekranie telewizora ? Tak, spotify i netflix na pewno często + youtube. Przeglądanie stron internetowych raczej nie.
      15. Czy zamierzasz grać w gry PC / konsola - jeśli tak to ile % dziennie? Nie.
      16. Więcej oglądasz wieczorami czy w dzień ? Głównie wieczorami.
      17. Preferencje co do wielkości? 49-58 cali
      18. Co Cię denerwuje w telewizorach ? Wolne działanie, brak czerni.
      19. Preferencje co do marki ? Bardzo spodobał mi się system LG w sklepie (oraz ten ich magic remote pilot z akceleratorem). Ale nie mam konkretnych preferencji.
      20. Czy telewizor ma mieć 3D - jeśli tak to jakie , pasywne czy aktywne ? Nie
      21. Do jakiej maksymalnej kwoty planujesz zakup ? 3500-4200
      22. Czy będziesz zainteresowany profesjonalną kalibracją ekranu w celu wyciśnięcia maksymalnych możliwości nowego sprzętu ? Jeśli to polepszy obraz - oczywiście :)
    • Przez Lordani66
      UWAGA! CZĘŚĆ TEGO TEMATU PORUSZY WIELU I WYWOŁA NIEMAŁY BÓL KOŃCA UKŁADU POKARMOWEGO (część ta zaznaczona na czerwono). TO NIE JEST ZAMIAREM TEGO TEMATU, ALE JESTEM PEWNY, ŻE NIE OBEJDZIE SIĘ BEZ TEGO. MUSIAŁEM JEDNAK POSUNĄĆ SIĘ DO TEGO, ŻEBY MÓC UZMYSŁOWIĆ LUDZIOM, ŻE NIE POWINNI DAWAĆ SIĘ WYZYSKIWAĆ I PŁACIĆ ZA COŚ, CO MOGĄ SAMI OSIĄGNĄĆ DZIĘKI TEMU TEMATOWI, CAŁKOWICIE ZA DARMO. TEMAT NIE NARUSZA REGULAMINU. CZYTAĆ Z OSTROŻNOŚCIĄ!
       
      I. WSTĘP
       
      Witam wszystkich! Pomyślałem, że skoro mogę, to podzielę się moimi ustawieniami swojego nowego TV. Telewizor ten to Samsung NU8072, tegoroczny model, 55”, chociaż ustawienia będą odpowiednie dla wszystkich jego rozmiarów, a zapewne też i dla modeli z numerkiem „7” na początku i być może też dla modeli zeszłorocznych - MU (ew. mogą różnić się wartości ze względu na inne przedziały, powiedzmy - na jednym 100% danej opcji to będzie wartość 50 a na drugim 100% tej samej opcji będzie wynosiło 20).
       
      Od razu mówię, że nie jest to profesjonalna kalibracja, ponieważ, drogi użytkowniku drogiego telewizora, taka kalibracja jest Ci NIEPOTRZEBNA, gdyż TV nie służy Ci zapewne do tworzenia grafiki czy filmów, więc nie daj się naciągnąć na jakąkolwiek profesjonalną kalibrację, droższą niż kilka piw. Dzisiejsze odbiorniki telewizyjne są na takim poziomie, że ustawieniem mogą przewyższać to, pod co profesjonalni kalibratorzy ustawienia robią, czyli gamut sprzed epoki telewizorów LCD, a to co oni u Ciebie by zrobili za niemały pieniądz, możesz uzyskać samemu w 95% nie płacąc NIC, bo właśnie na to pozwalają nam dzisiejsze telewizory!
       
      Dodałbym też, że ustawienia, które zapewniają profesjonalni kalibratorzy to dla użytkownika telewizora z masą efektów procesujących prawdziwy DOWNGRADE jakości obrazu za który zapłacili, jak np. brak dynamicznego kontrastu, wypalona biel, rozmycie obrazu przez ustawioną na zero ostrość (która to wyłączona w tym TV dla przykładu jest na opcji „1” lub „2” ale kalibratorzy tego nie wiedzą bo nie używają oczu, a cyferek na ich przyrządach i de facto rozmywają wam obraz), etc. Taki wydatek na profesjonalną kalibrację to podwójne wyrzucenie pieniędzy w błoto – za kalibracje i za część efektów za które zapłaciłeś kupując TV, tylko po to, by mieć je teraz wyłączone.

      Jeśli chodzi o mnie to nie jestem też jakimś randomowym Januszem przed nowym TV uważającym się za boga kalibracji. Mam tytuł inżyniera informatyki ze specjalizacją GRAFIKA komputerowego, dlatego o samym obrazie i o tym, jak on ma WYGLĄDAĆ wiem pewnie więcej niż znakomita większość profesjonalnych kalibratorów, czyli ludzi z dużą ilością sprzętu i jedynie krztyną talentu. I to wątpliwego talentu, zaledwie do tworzenia ustawień pod pewien standard liczb, numerków i żeby „kółeczka były jak najbliżej kwadracików” ;).
       
      Ale spokojnie, stworzyłem dwa zestawy ustawień - pod ogólny użytek, oraz na zasadzie „true cinema”, czyli w 95% to, co byś uzyskał z profesjonalnej kalibracji (tutaj masz to za darmo). I nigdy nie daj sobie wcisnąć przez kogokolwiek, że jego ustawienia są dla Ciebie najlepsze, mówie tu o innych, o sobie, po prostu – zaufaj swoim własnym oczom. Każdy z naszych zmysłów jest inny dla każdego z nas. Mi możesz zaufać, że mam po prostu bardzo dobry wzrok i moje ustawienia po prostu powinny przypasować większości, bo były tworzone na bazie doświadczenia z grafiką (chociaż doświadczenia z TV nie mam za dużego, z monitorami jak najbardziej posiadam), mojej ponadprzeciętnej percepcji obrazu (świetne wyniki u okulistów, 100% wyniki testów typu Munsell hue test) oraz w 100% profesjonalnym ekranom testowym wyświetlanym na ekranie mojego telewizora w trakcie kalibracji. Po tak długim wstępie, myślę, że możemy już przejść do samych ustawień.
       
      II. USTAWIENIA
       
      Najpierw wyjaśnienie obu ustawień – co chciałem przez nie osiągnąć, co mi miały dać, co w nich brałem pod uwagę, co poświęciłem, itd.
       
      1. Użytek Standardowy:
       
      To ustawienie ogólne, które będzie pasowało do wszystkiego – filmy, seriale, aplikacje, konsole, PC, sport. Brałem tutaj pod uwagę oczywiście realizm, ale łączyłem go z post-processingiem, który ta linia telewizorów oferuje, żeby osiągnąć ten sam efekt WOW, który sprawił, że widząc swój TV pierwszy raz w sklepie, postanowiłem go zakupić i wycisnąć z niego wszelkie soki. Jeżeli mówimy tu o utracie szczegółów, to w stopniu tak minimalnym, że nie zauważyłbyś ich dopóki nie widziałbyś porównania na zasadzie „side-by-side pod lupą”, natomiast zyskane tym samym efekty są znacznie bardziej opłacalne. Jeśli jednak masz bzika na punkcie szczegółów, to nie martw sie, wyjaśnię też na końcu jak zapewnić je sobie wszystkie w tym ustawieniu, jak również będę przy każdej (bądź prawie każdej) opcji podawał alternatywne ustawienia i wyjaśniał, jaki wpływ będą one miały na obraz.
       
      2. True Cinema:
       
      Kalibracja pod profesjonalne filmy, oraz seriale. Krótko mówiąc, 95% tego, co uzyskują profesjonalni kalibratorzy i biorą za to niemały pieniądz (przy 5% pracy jaką trzeba było w to włożyć). Gamut uzyskany w tych ustawieniach, troska o szczegóły, zminimalizowane efekty post-processingu dające efekt obrazu, jaki chciałby mieć każdy zapalony kinomaniak to cechy tego ustawienia.
       
      Oba ustawienia działają obok siebie, czyt. można je zapisać na osobnych pre-set’ach i jedynie zmieniać paroma kliknięciami pilota w miarę potrzeby. Jeszcze zanim przejdę do konkretnych ustawień obrazu to zaznaczę, że w opcjach ustawień obrazu powinniśmy najpierw przejść w Ustawienia rozmiaru obrazu i upewnić się, że rozmiar obrazu ustawiony jest na „Standardowy 16:9”, a opcja „Dopasuj do ekranu” jest WŁĄCZONA, żeby upewnić się, że nie mamy overscanu, czyli czy nie tracimy obrazu przez jego obcięcie. Standardowo ta opcja jest na „Auto”, i ten automat wybiera opcję „Wyłączone”. Najlepiej na sztywno ustawić to na „Włączone”. I to tyle. Teraz możemy przejść już do samych ustawień.

      1. Użytek Standardowy:
       
      Tak jak wcześniej wspomniałem, tym ustawieniem wyciśniesz ostatnie soki ze swojego TV, zachowując tym samym szczegóły (brak przesycenia mimo nasyconych kolorów, itd.) i realizm. Nie panikujcie, jeśli zobaczycie jakąś opcją ustawioną na wartość, przed którą PRZESTRZEGAJĄ kalibratorzy, szczególnie mam tutaj na myśli ustawienie Dynamicznego Kontrastu (w tym TV nazywa się on Contrast Enhancer), bo do ogólnego użytku, do podsycenia kontrastu kolorów, jak i czerni i bieli tą opcję na pewno chcesz mieć zaznaczoną. Na początek zacznę od ustawień opcji processing’u:
       
      Tryb Obrazu: Standard (Dlaczego? Tak jak mówiłem, opcja ta pozwoli nam na zapisanie tych ustawień obok ustawień „True Cinema”. Gamut przy tym ustawieniu jest bliższy rzeczywistości, biel jest biała, a nie żółta i zabrudzona, mamy bardzo wysoki kontrast i nie downgrade’ujemy swojego TV. Poza tym, producent telewizora wie najlepiej jak z niego powinno się korzystać i to nie jest przypadek, że ta opcja jest zawsze wybrana po wyciągnięciu TV z pudełka. Wybieramy „Standard”.)

      Ustawienia eksperckie:
      Czysty obraz cyfrowy: Wyłączony
      Auto Motion Plus: Auto (Alternatywnie: Użytkownika i wybierz opcje, które Ci najbardziej odpowiadają. Zalecam jednak pozostawienie tej opcji na Auto, gdyż świetnie radzi sobie z przeskakującymi klatkami i bardzo dobrze je upłynnia. Odradzam wyłączać tą opcję całkowicie.)
      Local Dimming: Standard (Ta opcja wiele nie zmienia, ustaw ją na co chcesz, ale ja osobiście ufam producentom, którzy dobierają tryby najlepsze dla większości użytkowników, dlatego pozostawiłbym na Standard a na pewno nie dawałbym na Niski.)
      Contrast Enhancer: Wysoki (Zaufaj mi! Chcesz wyciągnąć ze swojego telewizora wszystko, co ten ma do zaoferowania, gdyż za to zapłaciłeś. Ustaw to na Wysokiej opcji, nie tracisz przez to ani szczegółów czerni, ani bieli, a z problemem lekkiego przesycenia koloru niebieskiego poradzimy sobie za chwilę.)
      Tryb HDR+: Wyłączony
      Tryb Film: Wyłączony (Standardowo ta opcja i tak jest wyłączona dla źródła o rozdzielczości większej niż 1080i. Dla niższych rozdzielczości można pokombinować z tą opcją ewentualnie.)
      Tonacja koloru: Standardowa (Zaufaj mi, sprawdziłem na moich obecnych ustawieniach wszystkie możliwe tonacje kolorów przy najróżniejszym content’cie – youtube, filmy, telewizja – i ta opcja jest najbardziej odpowiednia, biel nie jest ani niebieska, ani żółta, a po prostu biała i o to nam chodzi. Oczywiście nie jest to zgodne z gamutem branży kinematograficznej, ale nie o to chodzi w uzyskaniu najbardziej odpowiednich kolorów dla Twojego TV, na pewno nie w tym ustawieniu, w którym obraz ma być jak najładniejszy i realistyczny pod względem tonacji kolorów.)
      Balans bieli: Default (Nie zmieniamy tu niczego.)
      Gamma: (Ta opcja jest zawsze automatycznie wybierana.)
      Suwak gammy: -1 (Alternatywnie: 0, ale sądzę, że wszystkie panele Samsung’a mają standardowo zbyt wysoką gammę, prawdopodobnie 2.4, my chcemy uzyskać 2.2. Do tego samego wniosku doszedłem kilka lat temu kalibrując mój monitor tej samej firmy, musiałem obniżyć gammę i to niemało.)
      Tryb tylko RGB: Wyłączony (To jest opcja tylko do kalibracji, ale dobrze, że jest.)
      Przestrzeń kolorów: Oryginalna (NIE ustawiajcie tego na AUTO w przypadku tego ustawienia, bo wasze kolory staną się mdłe i niedosycone.)
       
      I pod powyższe ustawienia ustawiłem resztę wartości:

      Podświetlenie: 40 (Jest to standardowa wartość zalecona przez Samsung’a, jest świetna dla 80% przypadków osób, które korzystać będą z telewizora. W szczególności nadaje się do dziennego oglądania. Tą opcją też możesz zdowngrade’ować, czyli POPSUĆ swoje doznania jeśli posłuchasz kalibratorów, którzy radzą tą opcję ustawić na 20 albo i mniej, co jest idiotyczne. Alternatywnie: 30-50, zależnie od warunków w których korzystasz z TV.)
      Jasność: 0 (Alternatywnie: 1. Ta opcja także bardzo mocno zależy od warunków w których oglądasz telewizję. Z opcją 1 zyskasz zapewne jeszcze więcej szczegółów czerni, jednak ja wolę poświęcić je, tym bardziej, że mówimy tutaj o prawie niezauważalnej ilości szczegółów, na rzecz jeszcze głębszej czerni, gdyż cokolwiek powyżej zera wybiela nam naszą czerń absolutną. Zalecam opcję „0”, szczególnie jeśli używasz konsoli, PC, oraz dekodera satelitarnego. Dla bluray możesz dać „1”.)
      Kontrast: 43 (Alternatywnie: Dowolna wartość z przedziału 40-45. Z każdą z tych wartości będziesz miał wszystkie szczegóły bieli, ale im bliżej „40” jesteś, tym mniej szczegółów w kontraście kolorów (podkreślam - KOLORÓW, nie suchej bieli) tracisz, jednak wygaszasz sobie jasne elementy. Opcja 43 jest moim zdaniem najlepszym konsensusem.)
      Ostrość: 10 (Jest to idealna wartość pod ten TV. Z obecnymi TV Samsung wydaje się nie pozwala ludziom podsycić ostrość do tego stopnia, że pojawiają się artefakty, co potwierdziły screen testy, które wykonywałem pod tym kątem. Przy wartościach 0, oraz 1 wygląda na to, że nie tylko wyłączamy ostrość, ale powodujemy dodatkowe rozmycie ekranu. Pro-kalibratorzy zawsze radzą ustawić tą opcję właśnie na 0, co jest kolejnym dowodem na ich niewiedzę i totalne olanie przez nich narządu wzroku, który jest zawsze najlepszym narzędziem do testowania naszego odbiornika pod kątem obrazu. Nawet przy największej wartości – 20 – nie zauważyłem artefaktów, a progamy telewizyjne wręcz potrzebują dodatkowego processowania, dlatego wybieramy "10".)
      Kolor: 20 (Alternatywnie: 19-21. Gdy ta opcja przy powyższych ustawieniach jest na standardowym „25”, faktycznie tracimy szczegóły kolorów, a w zasadzie jednego – niebieskiego (i oczywiście tym samym wszystkich jego „potomków”). Kiedy jednak ustawimy ją na 20, przywracamy wszystko, co zabrała nam opcja Enhanced Contrast ustawiona na high, ale nadal pozostawiamy piękne, nasycone kolory. Możesz obniżyć jeszcze bardziej to ustawienie, na 17-18, aby uzyskać totalny realizm i w 100% ilość szczegółów, których i tak nie zauważysz, ale jak dla mnie to był już downgrade. Ustawienie tej opcji na 22-24 spowoduje, że kolory są jeszcze bardziej nasycone, ale moim zdaniem jest to już zbyt nierealistyczne, szczególnie, kiedy patrzymy na kolor skóry postaci w filmach. Zalecam 19-21.)
      Balans Z/C: 0
       
      I to tyle. Myślę, że można bezpiecznie powiedzieć, że jest to ustawienie najbliższe temu, co nazwać możemy najlepszym ustawieniem pod ten TV, do większości zastosowań – świetny kontrast, detale z mikro-ilością utraconych danych, które zobaczycie dopiero pod przysłowiową lupą na dwóch porównanych obrazach obok siebie, które są moim zdaniem warte poświęcenia dla niebywałego obrazu – jakości, pięknych kolorów, faktycznie czarnych czerni, bieli która nie jest ani niebieska, ani żółta. Jeśli jednak jesteś maniakiem szczegółów i nie chcesz utracić ich w ogóle, zrób powyższe ustawienia i dokonaj tych zmian: kontrast na 42 z 43, kolor na 19 zamiast 20, jasność na 1 (lub nawet 2) i zapewniam Cię, nie utracisz już niczego, co potwierdzały profesjonalne plansze testowe, którymi sprawdzałem ilość szczegółów z tym ustawieniem.
       
      2. True Cinema:
       
      Konfiguracja dla wszystkich kinomaniaków – zminimalizowane efekty post-procesujące, żółta biel, absolutnie największa ilość szczegółów, gamut Hollywood’zki, czyli to co uzyskałbyś przy profesjonalnej kalibracji w 95% i to, co widzieli twórcy filmów na swoich monitorach w trakcie ich produkcji.
       
      Tryb Obrazu: „Movie” AKA „Film” (Chyba nie ma pytań co do tego wyboru

      Ustawienia eksperckie:
      Czysty obraz cyfrowy: Wyłączony (Alternatywnie: Wysoki, jeśli oglądasz starszy film, który nie doczekał się remastera, czyli cokolwiek poniżej 720p.)
      Auto Motion Plus: Auto (Alternatywnie: Pozostaw to, co standardowo tryb filmu daje, czyli opcja „Użytkownika”, suwaki na 10 i 3 jeśli dobrze pamiętam, jeśli oczywiście lubisz brak płynności.)
      Local Dimming: Standard (Ponownie napiszę, że po prostu ufam twórcy tego panelu w tej sprawie, nigdy nie ustawiaj tego na „Niska”, a jeśli oglądasz baaaardzo ciemny film, przełącz na „Wysoki”.)
      Contrast Enhancer: Wyłączony (Tym razem na pewno chcemy mieć to wyłączone, w trybie kinowym nie chcemy mieć tego typu post-efektów.)
      Tryb HDR+: Wyłączony
      Tryb Film: Wyłączony (Standardowo ta opcja i tak jest wyłączona dla input’u większego niż 1080i. Dla niższych rozdzielczości można pokombinować z tą opcją ewentualnie.)
      Tonacja koloru: Ciepły 1 (Alternatywnie: Ciepły 2. Ta druga opcja rzekomo przybliża gamut panelu do standardu Hollywoodzkiego jeszcze bardziej (chyba korzystają oni z czegoś na modłę zmodyfikowanego AdobeRGB na Ekta Space), więc wybór należy do Ciebie, jeśli umiesz przetrwać totalnie żółtą biel, wybierz Ciepły 2. Jak dla mnie jednak, to jest już przesada i po prostu nie lubię tak obsikanego ekranu.)
      Balans bieli: Default (Nie zmieniamy tu niczego. W profesjonalnej kalibracji ta opcja zostałaby zmieniona, jednak my nie chcemy płacić za to, żeby obraz zmienił się o dodatkowe 2%.)
      Gamma: (Ta opcja jest zawsze automatycznie wybierana.)
      Suwak gammy: 0 (Alternatywnie: -1, gdyż jak pisałem wyżej, panele Samsung’a mają za wysoką gammę, jednak dla tego trybu spokojnie można to zostawić na standardowym 0.)
      Tryb tylko RGB: Wyłączony (To jest opcja tylko do kalibracji, ale dobrze, że jest.)
      Przestrzeń kolorów: Auto (Ustawienia w tym przypadku będą automatyczne dla trybu Movie, zależnie od tego, co TV dostaje na wejściu. Nie chcemy tutaj standardowej przestrzeni Samsunga.)
       
      I pod powyższe ustawienia ustawiłem resztę wartości:

      Podświetlenie: 40 (Jest to standardowa wartość zalecona przez Samsung’a, jest świetna dla 80% przypadków osób, które korzystać będą z telewizora. W szczególności nadaje się do dziennego oglądania. Tą opcją też możesz zdowngrade’ować, czyli POPSUĆ swoje doznania jeśli posłuchasz kalibratorów, którzy radzą tą opcję ustawić na 20 albo i mniej, co jest idiotyczne. Alternatywnie: 30-50, zależnie od warunków w których korzystasz z TV.)
      Jasność: 1 (Alternatywnie: 2. Przy wartości „1” praktycznie już nie tracisz żadnych widzialnych szczegółów w czerni, przy „dwójce” jesteś tego pewien na 110%, jednak przy tej drugiej opcji czernie absolutne stają się już trochę zauważalnie wymyte i szare. Polecam „1”.)
      Kontrast: 42 (Alternatywnie: Dowolna wartość z przedziału 40-45. W trybie Movie jest już nieco inaczej, przy wartościach bliskich 45 tracisz nieco szczegóły bieli, jednak biel absolutna jest jeszcze jaśniejsza na naszym telewizorze. Przy 40 zyskujesz jeszcze więcej detali kontrastu kolorów, jednak najbardziej optymalną wartością jest 42, ją też zalecam.)
      Ostrość: 5 (Alternatywnie: 1-4. Przy tak niskich wartościach obraz wysokiej jakości i tak nie zmieni się, natomiast oglądając jakiś starszy film będziemy potrzebowali ten efekt. Nie tracicie w ani jednym z tych przypadków szczegółów, nie pojawią wam się także artefakty. Absolutnie nie ustawiajcie na „0”, nawet na „1” bym nie dawał, „dwójka” minimum! Nie słuchajcie profesjonalnych kalibratorów.)
      Kolor: 25 (Standardowe i tym samym absolutnie idealne ustawienie tej opcji dla tej kalibracji. Na ekranie testowym nasycenia i balansu kolorów z niebieskim filtrem nie widziałem jakichkolwiek kwadracików migających, co oznacza, że to ustawienie jest optymalne, a odwzorowanie kolorów przez ten TV po tej kalibracji jest idealne w kwestii tego, co chcieliśmy uzyskać.)
      Balans Z/C: 0 (Jak wyżej.)
       
      Voila. Teraz w każdej chwili możesz zmieniać te ustawienia bardzo szybko, bo przecież zapisaliśmy je na dwóch osobnych pre-set’ach. Klikasz przycisk „home” na pilocie, przechodzisz w opcje wyboru trybu obrazu i przełączasz je według potrzeby.
       
      Pozostają jeszcze tylko ustawienia dla trybu gry i HDR, które jak ja rozumiem, w tym telewizorze uruchamiają swoje własne ustawienia, które można zmieniać. Jeśli się jednak mylę, to mnie poprawcie, jeśli mam rację, to postaram się zrobić także ustawienia pod te tryby. Najprawdopodobniej będą one po prostu modyfikacją pierwszego ustawienia – Standardowego.
       
      Zaznaczam, że nie wyrażam zgody na kopiowanie tego posta, jego części, czy samych ustawień gdziekolwiek indziej.
×
REKLAMA: Automatyczne przekierowanie nastąpi za 20 sekund Przejdź do HDTVPolska teraz »