Skocz do zawartości
loky

Jak znieść obraz po pierwszej kalibracji - grupa wsparcia :)

Polecane posty


Przed chwilą, X-Rite napisał:

Ja też uważam, że Fjubens ma rację więc przynajmniej w tym się zgadzamy.

I pewnie jeszcze w wielu innych sprawach;), choć może na pierwszy rzut oka na to nie wygląda. Pzdr.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, X-Rite napisał:

Zwróć proszę uwagę kto pierwszy wspomina o języku prawniczym. Nikogo nie mam zamiaru pouczać ale też nie mam zamiaru tolerować bezsensownych wcinek kompletnie niczego sensownego nie wnoszących do tematu. Nie wymagam też aby każdy zgadzał się z moim zdaniem bo to byłoby nudne. Szanuję ludzi za ich sensowne wpisy (bo też się uczę) a nie za ich ilość lub długość przebywania na forum. Dlatego jeżeli nie chcesz czytać moich wpisów to np. wyłącz komputer.

Ja się do Twojego świata nie ładuję z wcinkami i nie przyrównuję do bredni, więc też się do mojego nie ładuj. To nie ja zacząłem "wymianę uprzejmości".

Również życzę dobrej nocy.

Chcesz być jak osa, a zachowujesz się jak mucha plujka. Z pozdrowieniami, łapka na muchy.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
8 minut temu, artomoher napisał:

Chcesz być jak osa, a zachowujesz się jak mucha plujka. Z pozdrowieniami, łapka na muchy.

Przeanalizuj swoje wszystkie wpisy z tego wątku. Sporo "wesołego" pitolenia i zero konkretów.  Twój najbardziej sensowny wpis mówi o tym aby nie jeść żółtego śniegu.

Nie wiem czy zauważyłeś ale jesteśmy w zakładce "Kalibracja" a nie "Radosne pitolenie w internecie". To tyle w temacie "łapka na muchy".

Edytowano przez X-Rite

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
10 godzin temu, X-Rite napisał:

Ja tylko przypomnę o jednej kwestii. Stan kiedy telewizor jest skalibrowany nie jest czymś stałym i dlatego co jakiś czas taki proces trzeba powtarzać.

Jak często? Otóż niestety nie ma na to prostej odpowiedzi, ponieważ zależy to od konkretnego egzemplarza telewizora.

Moim zdaniem powinno się co jakiś czas (3-4 miesiące) robić pomiar kontrolny czy parametry mieszczą się w rozsądnej tolerancji i dopiero na tej podstawie podjąć decyzję czy ponownie kalibrować czy nie. Trochę to oczywiście upierdliwe ale kontrolę można zrobić stosunkowo niedużym kosztem. Pożyczyć lub kupić najtańszego i1, ściągnąć np soft darmowy HCFR i sprawdzać sobie co jakiś czas. Jeżeli ma się to odbyć zupełnie bezkosztowo to warto sobie wyświetlić przejście tonalne biel/czerń lub paski IRE od 0 do 100 aby przynajmniej na oko sprawdzić czy na TV nie ma jakiegoś zafarbu w różnych zakresach IRE. Jeżeli szarość gdzieś jest rozjechana to wiadomo, że inne barwy w tym zakresie też nie będę prawidłowe. Co wtedy? Znowu zamówić kalibrację. Kosztuje? Regulacja głupiego roweru raz w roku też kosztuje :)

 

Nie przesadzasz czasem?

Telewizor to nie projektor. Moze poniwna kalibracja po połowie czasu zycia matrycy.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
7 godzin temu, pmcomp napisał:

 

Nie przesadzasz czasem?

Telewizor to nie projektor. Moze poniwna kalibracja po połowie czasu zycia matrycy.

Ze stabilnością matryc bywa bardzo różnie.  Telewizor co prawda to nie monitor graficzny z systemem sprzętowej kalibracji ale np. kontrola lub re-kalibracja w przypadku tego drugiego raz w miesiącu nie jest przesadą. Z założenia takie monitory są bardziej stabilne niż telewizory więc kontrola raz na 3-4 miesiące w wypadku TV też nie jest przesadą. Mam w domu kilka telewizorów i kiedyś z ciekawości mierzyłem co jakiś czas LG z niższej/średniej półki i balans bieli potrafił rozjechać się dosyć mocno.

Warto przynajmniej wyświetlić sobie planszę testową z balansem szarości/bieli aby rzucić okiem czy gdzieś nie ma zafarbu. Tak sobie myślę, że pomocną, w pewnym małym zakresie, może być nawet korekcja punktowa "na oko". Jeżeli pole IRE np 40 ma dominantę czerwoną zamiast szarości z pola 30 i 50 to w menu balansu zawsze można trochę skorygować i ściągnąć trochę czerwieni. To nic nie kosztuje.

Nie sprawdzałem telewizorów z najwyższej półki. Zakładam, że są bardzo stabilne ale w klasie podstawowej i średniakach, po roku czy dwóch ta kalibracja prawdopodobnie będzie rozjechana. Być może przeciętny Kowalski tego nie zauważy ale w końcu podczas procesu kalibracji też "bijemy się" o kilka jednostek parametru ∆e, których może nie zauważyć przeciętny Kowalski i nie zauważy ich nawet wytrawny wideofil.

Tak czy inaczej z umiarem, bo z telewizora lub projektora nikt "strzelać nie będzie" ale warto mieć to na względzie. Pozdrawiam.

Edytowano przez X-Rite

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 15.03.2017 o 20:24, loky napisał:

Pożółkły biały już w znacznym stopniu oswoiłem - jak magiczną różczką pomogła zmiana w pracowym monitorze na 6500k. Jest jeszcze sporo sytuacji gdzie widzę jakieś coś zamiast bieli, ale np. pasek w tvn24 czy koszule gości w studiu widzę już białe. Mam nadal sporo problemów z kolorem skóry, zwłaszcza twarzy. Twarze widzę jak ze skrajnych zdjęć z konkursu @Xisiek a raczej jeszcze dodatkowe piętro wyżej i piętro niżej - 3 środkowe uznałbym za zadowalające. Jest coś takiego jak 'crispness' w zagranicznej nomenklaturze i tego niestety widzę niezmiennie malutko na moim skalibrowanym B6.

Ja tego nie ogarniam, że w grach Warm2 spisuje się znakomicie, a w filmach nie mogę się do niego przekonać mimo najszczerszych chęci, właśnie przez farbowanie twarzy na pomarańczowo+żółto.

W grach w 90% przypadków Warm2 używam i w HDR i w SDR. Zobaczcie sami, Forza Horizon 3 z XONE, na zdjęciu mieszanka 3 kolorów:

Niebieski (Niebo)

Zielony (Otoczenie/Trawa)

Żółty (Piasek)

I moim zdaniem Warm2 deklasuje wszystkie inny odcienie (Warm1/Standard, o Cool nawet nie wspominam, bo ten akurat wręcz kasuje jakiekolwiek kolory poza niebieskim pełnym)

Za to w filmach 3x NIE dla Warm2.

Zapewne ta różnica wynika z tego, że w grach nie ogląda się twarzy cały czas jak w filmach, nawet jak są cutscenki czy swoją postać w innej grze niż FH3 się ogląda, to tak nie razi zółty odcień twarzy. Bo w kwestii otoczenia i odwzorowania niebieskiego i zielonego, to Warm2 jest najbliższy prawdziwemu odzwierciedleniu świata. Tylko te twarze felerne w filmach, które wszystko psują.

 

Edytowano przez Fjubens

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Zarówno przy filmach jak i przy grze na PS4 mam ustawione na Warm2 i tak dla mnie jest najlepiej. Oczywiście jest to kwestia indywidualnych preferencji.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

@Fjubens tu musi chodzić o wrażliwość osobistą na odbiór barwy twarzy i ogólnie na kolor skóry + lata przyzwyczajeń do innego obrazu.

Ja już wszystko oglądam na skalibrowanym profilu i niestety nadal się miotam. Ciągle kiwam głową, że to przecież nie może w zamyśle tak wyglądać... Na szczęście widzę też masę zalet, więc jakoś przełykam tę żabę.

Myślałem, że może w 'SG Skin Tones' kalibracja mojego B6 nie wyszła do końca najlepiej, zwłaszcza po:

Dnia 10.03.2017 o 10:26, bankroot napisał:

Po kalibracji wszystko jest elegancko i nie powstydziłbym się takego telewizorka (może trochę nie najlepiej w odcieniach skóry, ale mimo wszystko w granicach przyzwoitości)

Ale potem posprawdzałem raporty w testach innych oledów LG na forum i tam to wygląda bardzo podobnie. Co ciekawe, EG910 2 lata temu wypadł znacznie lepiej, równie dobrze co kapkę droższy Panasonic CZ950.

910.jpg.725a2f1e47c578a2e607d8e2f3bbc6da.jpg

LG EG910

cz950.jpg.3f0198ffe5d6a8c447df04a7f49bdd34.jpg

Panasonic CZ950

e6v.thumb.jpg.4afa1b44720a33790be7b7ed755afb96.jpg

LG E6

mojb6.jpg.8a72fd8dfb1ddfbddc40597546561937.jpg

Mój B6

 

To są dane z raportów z testów telewizorów z tego forum.

Niech się ktoś ogarnięty wypowie proszę, jaki wpływ mają te wyniki na to, co potem na ekranie?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
13 minut temu, loky napisał:

Ja już wszystko oglądam na skalibrowanym profilu i niestety nadal się miotam. Ciągle kiwam głową, że to przecież nie może w zamyśle tak wyglądać... Na szczęście widzę też masę zalet, więc jakoś przełykam tę żabę.

 

 

Wczoraj kopiowałem dane z kalibracji na wszystkie wejścia. I miałem podczas okazję obejrzeć trochę przed i po kalibracji. To przecież niebo, a ziemia. Róznica jest tak wyraźna, że nawet breszczaty na jedno oko zauważy. Mam zamiar na blogu popełnić coś w rodzaju "mojego testu" LG E6, zamieszczę wtedy wykresy przed i po kalibracji.

 

Pozdro

13 minut temu, loky napisał:

@Fjubens

910.jpg.725a2f1e47c578a2e607d8e2f3bbc6da.jpg

LG EG910

cz950.jpg.3f0198ffe5d6a8c447df04a7f49bdd34.jpg

Panasonic CZ950

e6v.thumb.jpg.4afa1b44720a33790be7b7ed755afb96.jpg

LG E6

mojb6.jpg.8a72fd8dfb1ddfbddc40597546561937.jpg

Mój B6

 

 

 

 

Rzeczywiście na tych wykresach punkty nie wpadły dla obu LG w swoje referencyjne położenia (kwadraciki). W moim E6 jest lepiej niż na tych wykresach ale tez nie jest idealnie. U mnie jest lepiej dla SDR niz HDR.

Ja zastrzeżeń do obrazu nie mam.

Edytowano przez pmcomp

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
3 minuty temu, pmcomp napisał:

Róznica jest tak wyraźna, że nawet breszczaty na jedno oko zauważy.

Tego, że jest różnica raczej nikt nie podważa :) Jest też sporo różnic między Andrzejem Morozowskim jak prowadzi 'Tak jest' w TVN24 a gościem z załączonego obrazka - kolorek jednak mają bardzo podobny ;)

pudlo.jpg.edc742ed6b204f096d0888b4c7ed14ed.jpg

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Być może piszesz jest pogrzebany w samej kalibracji. Tam jest mozliwośc ustawienia balansu bieli metodą 2-u punktową i 20-o punktową. Ja mam ta pierwszą. Może tu jest pies pogrzebany? Trzeba się zapytać Maćka.

Edytowano przez pmcomp

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Ja myślę, że z kalibracją jest wszystko Ok, a mój problem to lata złych nawyków i tyle. To, jak bardzo pomogła zmiana na 6500K w monitorze tylko mnie w tym przekonaniu utwierdza. Niestety ta świadomość niczego nie zmienia - nieludzkie twarze są nieludzkie :(

Powtórzę jeszcze raz: to nie tak, że wszystko w czambuł jest do d... Kilka dni temu w telewizji była 5 część Gwiezdnych Wojen i pierwsze 15 minut (włącznie z twarzami!) głownie scen w śnieżnej scenerii wyglądało po prostu genialnie.

Chciałbym postawić ten telewizor obok jakiegoś studyjnego super-[beeep]er monitora i zobaczyć twarz Morozowskiego.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Też jestem ciekawy, ale raczej w kwestii kolorów. Jeśli chodzi o jakość HD, nigdy nie widziałem lepszego w żadnej platformie. To jest IPTV.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
19 godzin temu, loky napisał:

To jest IPTV.

Obraz o jakości płyty DVD (rozdzielczość 720x576) w postaci cyfrowej kodowany jest w formacie H.264/MPEG-4 AVC, a przesyłany jest przez łącze ADSL2+ lub VDSL. Dekodowaniem obrazu zajmują się dekodery Sagem IAD 80, Sagem IAD 81, Sagemcom UHD 86 oraz Sagemcom UHD 88, które są podłączane kablem ethernet do Liveboxa TP lub dedykowanego routera VDSL. Do każdego dekodera przesyłany jest indywidualny sygnał. Łącze Videostrady ma przepustowość 4 Mb/s, co wystarcza zarówno na transmisję telewizji, VoD, PVR oraz inne usługi. HDTV jest dostępna po zwiększeniu przepustowości do 8Mb/s i zastosowaniu odpowiedniego standardu kodowania dla telewizji HD. Standardowo dekoder musi być podłączony do routera LiveBox lub dedykowanego modemu VDSL. Usługa jest również dostępna w technologii FTTH[6], jednakże istnieje możliwość podłączenia telewizji IPTV przez inne routery. Warunkiem działania usługi na innym routerze jest możliwość przypisania w konfiguracji routera osobnych parametrów VPI/VCI dla fizycznego portu Ethernet.

 

To Orange TV (też IPTV) a nie Jambox. Jak dla mnie rewelacja :lol:.

Zatem fakt, że to IPTV jest - powiedziałbym - niewystarczający.

Masz jakieś dane dotyczące przepływności (ewentualnie transkodowania ) dla Twojego dostawcy ?

Edytowano przez bankroot

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

To trochę off topic, ale:

Zarówno Orange jak i Jambox to IPTV. Z Twojego poprzedniego maila zrozumiałem (być może niesłusznie) ,że IPTV to najwyższa, możliwa jakość obrazu z tzw. dosyłu.

Przykład Orange pokazuje, że chyba niekoniecznie.

Zapytaj się o parametry programów Twojego operatora, nie powinien się wsydzić ....

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Niesłusznie.

Z tego co wiem, wszystko co się da trafia do nich bezpośrednio, tzn. nie przez satelitę i 'jej' kompresję. Telewizja 1080i wygląda wyraźnie lepiej od tergo samego z NC+ i DVBT. Nie będę do nich pisał, bo się nie znam i nie będę się wygłupiał.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

To może i ja dorzuce swoje 3 grosze. Miałem okazje porównać w sumie wszystkie platformy sat (raptem dwie) oraz dwóch nadawców "kablowych". Sprawdzone były CP (dekoder Samsunga DSB H370 + dekoder własny CP), z NC+ (ADB - turbobox oraz jakiś prosciutki Sagemcom), Oragne (Sagemcom uh88), UPC (Horizon) - dwie ostatnie pozycje to IPTV. Jeżeli idzie o to co mnie zawsze interesowało najbardziej- jakosc obrazu - niekwestionowanym liderem jest czarny box od nc + , później (od dawna niedostępny Samsung 370), zaraz za NC+ na jakimś prosciutkim Sagemie, później Horizon od UPC (może dosyl niezły, ale dekoder tak silnie odszumia ze ucieka sporo detali), później  jakiś własny dekoder CP, potem duuuuza przerwa i dramat istny od Orange na Sagemcom uh88 (z ciekawości podpiolem pod stare Sony CRT 32 cale - było spoko- euro- wiadomo analogowe SD, ale na Panasonicu GT60 nie szło oglądać tak lipny obraz po HDMI- kanały HD). 

Naturalnie nie można wykluczyć sytuacji, ze Jambox TV jest bardziej szczodry w oferowanym sprzęcie i poświęconym pasmie (czytaj pieniadzu) od europejskiego giganta- UPC, ale czy tak jest faktycznie ? Niech to pytanie pozostanie otwarte... :D

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Jambox (SGT) twierdzi, że nie reenkoduje, nie upscaluje i nie ogranicza bitrate'u sygnału TV który do nich dociera, a który jest sygnałem źródłowym (trafiającym potem chociażby na satelitę). Oczywiście pytanie czy na 100% tak jest, ale zakładając że mówią prawdę (a akurat pod względem jakości sygnału nie mogę im nic zarzucić, więc nie mam żadnego powodu żeby w te zapewnienia nie wierzyć) to taka IPTV (nie mówimy tu o tym co robi Orange albo Netia - swego czasu krążyły nawet filmiki po sieci z tym jak działała ich IPTV)  chyba z założenia musi oferować najwyższą możliwą jakość. Mam wrażenie, że czasem kwestia lepszej jakości sygnału TV na pewnych dekoderach jest mitologizowana... Co oczywiście nie znaczy, że nie ma przypadków gdy dostawca dostarcza słaby sygnał, albo dekoder coś kaszani.

A jeśli chodzi o jakość - uśredniony bitrate takich kanałów jak HBO, Eleveny, TVP HD to sprawdzone stabilne 15-16 Mbps a czasem nawet więcej ;)

Edytowano przez Piotrek P
  • Lubię 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
10 minut temu, Piotrek P napisał:

Jambox (SGT) twierdzi, że nie reenkoduje, nie upscaluje i nie ogranicza bitrate'u sygnału TV który do nich dociera, a który jest sygnałem źródłowym (trafiającym potem chociażby na satelitę). Oczywiście pytanie czy na 100% tak jest, ale zakładając że mówią prawdę (a akurat pod względem jakości sygnału nie mogę im nic zarzucić, więc nie mam żadnego powodu żeby w te zapewnienia nie wierzyć) to taka IPTV (nie mówimy tu o tym co robi Orange albo Netia - swego czasu krążyły nawet filmiki po sieci z tym jak działała ich IPTV)  chyba z założenia musi oferować najwyższą możliwą jakość. Mam wrażenie, że czasem kwestia lepszej jakości sygnału TV na pewnych dekoderach jest mitologizowana... Co oczywiście nie znaczy, że nie ma przypadków gdy dostawca dostarcza słaby sygnał, albo dekoder coś kaszani.

A jeśli chodzi o jakość - uśredniony bitrate takich kanałów jak HBO, Eleveny, TVP HD to sprawdzone stabilne 15-16 Mbps a czasem nawet więcej ;)

No właśnie :D

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Czy to taki problem zrobić foto przez okno i wyświetlić je na TV ? A później pogmerać w presetach i ew. w nastawach, jeśli trzeba.

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
12 godzin temu, 2015 napisał:

Czy to taki problem zrobić foto przez okno i wyświetlić je na TV ? A później pogmerać w presetach i ew. w nastawach, jeśli trzeba.

 

Wiele lat temu to podejście przerabiano na monitorach komputerowych. Delikwent ustawił sobie ręcznie monitor na jednym zdjęciu a kiedy wyświetlił inne to najcześciej okazywało się, że jest gorzej niż wcześniej.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się

  • Kto przegląda   0 użytkowników

    Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Podobna zawartość

    • Przez Rav-X
      Witam.
      Kupiłem w ostatni piątek telewizor LG 43" 43UJ635V (4K HDR) który głównie będzie służył jako monitor do komputera stacjonarnego (przeglądanie internetu, praca, gry). Telewizor mam ustawiony tak, że na wyjście HDMI jest ustawiona ikona "PC", tryb obrazu "Gra". Niestety, żaden z trybów obrazu mi nie pasuje, albo są za jasne i szybko męczą się oczy (tryby "Żywy, Standard, Eco, Sport, Gra"), albo za ciemne (tryby Film, Ekspert widne pomieszczenie, jak i ciemne). Zależy mi na ustawieniu obrazu tak żeby nie męczył oczu i miał dobre odwzorowanie kolorów, opierając się o ustawieniu trybu obrazu "Gra" z powodu najmniejszego input lag'a.
      Z tego co widzę, jak TV jest ustawiony na PC/Gra, to ma znacznie mniej ustawień, więc pewno jest to jakoś do ogarnięcia. Chciałbym bardzo prosić o pomoc przy wyregulowaniu obrazu, co warto poprzestawiać i w jakich wartościach, żeby dostosować ekran do powyższych wymagań.
       
      Pytanie ciekawostka. Z tego co wyszukałem w internecie mój nowy telewizor LG ma matrycę RGBW, czy ona też nadaje się do profesjonalnej kalibracji obrazu i jest możliwość osiągnięcia zadowalającej jakości obrazu?
    • Przez georgeu
      cześć!
      Panasonic TX-50EX700e, mam problem z czernią. Nie wiem czy to wina złych ustawień, jakości źródła czy może wada telewizora?
      Jeżeli na ekranie pojawia się czarny przechodzący w jaśniejsze tony (kiedy przechodzi w szary, granatowy itp. - czyli głównie ujęcia w nocy) pojawią się "piksele", obraz wygląda jak .avi z jakieś płyty CD 15 lat temu. Próbowałem to sfotografować (sgs 4), więc sorry za jakość. Na żywo - przykładowo zaznaczone przejście - jest zbudowane z widocznych kwadracików. Wygląda to mega biednie.
      Źródło to Netflix, na kablu (150 Mbp/s), info pokazuje, że wideo ma 7.15 Mb/s / 1080.
      Macie jakieś pomysły? Są jakieś ustawienia, które to jakoś wygładzą?

    • Przez Dariusz Horbanowicz
      Cześć,

      Szukam telewizora w przedziale cenowym 3000-4200 zł + ewentualna kalibracja. Znalazłem opinie, że bardzo dobrym telewizorem jest SAMSUNG UE55MU7002 ale nigdzie nie jest dostępny na żywo we Wrocławiu więc nie mam możliwości pójść i obejrzeć go z bliska.. W sklepie trafiłem na LGSK7009 i bardzo spodobał mi się system operacyjny oraz magic remote - pilot z akceleratorem oraz obsługą głosową rozumiejącą dużo więcej niż ta w samsungu. Ale chętnie poznam opinie ekspertów i ludzi z większym doświadczeniem niż moje. Z góry dziękuję za pomoc 😄
       
      1. Jak duże jest pomieszczenie w którym ma być telewizor ? 20m2
      2. Jak daleko siedzimy od ekranu telewizora ? 2m
      3. Ile osób zasiada przed telewizorem ? 2
      4. Czy siedzimy na wprost ekranu czy również bokiem do ekranu - czy kąty są ważne ? Na wprost, nie interesują mnie kąty.
      5. Telewizor ma stać czy ma wisieć ? Wisieć na ścianie.
      6. Jak słońce świeci w pokoju ? Na telewizor, ale są rolety :)
      7. Jaki masz obecnie telewizor ? Nie miałem do tej pory telewizora, rok temu oddałem zwykły 32 calowy, ale jednak do netflixa się przyda.
      8. Co chcemy aby telewizor posiadał ? Szybki SMART TV, dobrą czerń i jakość obrazu.
      9.  Jaki sygnał będzie podłączony do telewizora: ( 4K, HD, SD ) ? Netflix (więc 4k się zdarzy) + telewizja NETII.
      10. Jakie urządzenia będą podłączone do telewizora ? Amplituner Marantz SR7005, dekoder Netii oraz laptop przez HDMI sporadycznie.
      11. Ile godzin dziennie będzie pracować telewizor ? max 3h.
      12. Preferujesz matrycę matową czy błyszczącą ? Nie mam preferencji, ale ze względu na światło padające na telewizor może matowa?
      13. Jaki rodzaj programów oglądasz najczęściej ? Programy dokumentalne + seriale netflix. Nie oglądam sportu.
      14. Czy zamierzasz korzystać z internetu na ekranie telewizora ? Tak, spotify i netflix na pewno często + youtube. Przeglądanie stron internetowych raczej nie.
      15. Czy zamierzasz grać w gry PC / konsola - jeśli tak to ile % dziennie? Nie.
      16. Więcej oglądasz wieczorami czy w dzień ? Głównie wieczorami.
      17. Preferencje co do wielkości? 49-58 cali
      18. Co Cię denerwuje w telewizorach ? Wolne działanie, brak czerni.
      19. Preferencje co do marki ? Bardzo spodobał mi się system LG w sklepie (oraz ten ich magic remote pilot z akceleratorem). Ale nie mam konkretnych preferencji.
      20. Czy telewizor ma mieć 3D - jeśli tak to jakie , pasywne czy aktywne ? Nie
      21. Do jakiej maksymalnej kwoty planujesz zakup ? 3500-4200
      22. Czy będziesz zainteresowany profesjonalną kalibracją ekranu w celu wyciśnięcia maksymalnych możliwości nowego sprzętu ? Jeśli to polepszy obraz - oczywiście :)
    • Przez Lordani66
      UWAGA! CZĘŚĆ TEGO TEMATU PORUSZY WIELU I WYWOŁA NIEMAŁY BÓL KOŃCA UKŁADU POKARMOWEGO (część ta zaznaczona na czerwono). TO NIE JEST ZAMIAREM TEGO TEMATU, ALE JESTEM PEWNY, ŻE NIE OBEJDZIE SIĘ BEZ TEGO. MUSIAŁEM JEDNAK POSUNĄĆ SIĘ DO TEGO, ŻEBY MÓC UZMYSŁOWIĆ LUDZIOM, ŻE NIE POWINNI DAWAĆ SIĘ WYZYSKIWAĆ I PŁACIĆ ZA COŚ, CO MOGĄ SAMI OSIĄGNĄĆ DZIĘKI TEMU TEMATOWI, CAŁKOWICIE ZA DARMO. TEMAT NIE NARUSZA REGULAMINU. CZYTAĆ Z OSTROŻNOŚCIĄ!
       
      I. WSTĘP
       
      Witam wszystkich! Pomyślałem, że skoro mogę, to podzielę się moimi ustawieniami swojego nowego TV. Telewizor ten to Samsung NU8072, tegoroczny model, 55”, chociaż ustawienia będą odpowiednie dla wszystkich jego rozmiarów, a zapewne też i dla modeli z numerkiem „7” na początku i być może też dla modeli zeszłorocznych - MU (ew. mogą różnić się wartości ze względu na inne przedziały, powiedzmy - na jednym 100% danej opcji to będzie wartość 50 a na drugim 100% tej samej opcji będzie wynosiło 20).
       
      Od razu mówię, że nie jest to profesjonalna kalibracja, ponieważ, drogi użytkowniku drogiego telewizora, taka kalibracja jest Ci NIEPOTRZEBNA, gdyż TV nie służy Ci zapewne do tworzenia grafiki czy filmów, więc nie daj się naciągnąć na jakąkolwiek profesjonalną kalibrację, droższą niż kilka piw. Dzisiejsze odbiorniki telewizyjne są na takim poziomie, że ustawieniem mogą przewyższać to, pod co profesjonalni kalibratorzy ustawienia robią, czyli gamut sprzed epoki telewizorów LCD, a to co oni u Ciebie by zrobili za niemały pieniądz, możesz uzyskać samemu w 95% nie płacąc NIC, bo właśnie na to pozwalają nam dzisiejsze telewizory!
       
      Dodałbym też, że ustawienia, które zapewniają profesjonalni kalibratorzy to dla użytkownika telewizora z masą efektów procesujących prawdziwy DOWNGRADE jakości obrazu za który zapłacili, jak np. brak dynamicznego kontrastu, wypalona biel, rozmycie obrazu przez ustawioną na zero ostrość (która to wyłączona w tym TV dla przykładu jest na opcji „1” lub „2” ale kalibratorzy tego nie wiedzą bo nie używają oczu, a cyferek na ich przyrządach i de facto rozmywają wam obraz), etc. Taki wydatek na profesjonalną kalibrację to podwójne wyrzucenie pieniędzy w błoto – za kalibracje i za część efektów za które zapłaciłeś kupując TV, tylko po to, by mieć je teraz wyłączone.

      Jeśli chodzi o mnie to nie jestem też jakimś randomowym Januszem przed nowym TV uważającym się za boga kalibracji. Mam tytuł inżyniera informatyki ze specjalizacją GRAFIKA komputerowego, dlatego o samym obrazie i o tym, jak on ma WYGLĄDAĆ wiem pewnie więcej niż znakomita większość profesjonalnych kalibratorów, czyli ludzi z dużą ilością sprzętu i jedynie krztyną talentu. I to wątpliwego talentu, zaledwie do tworzenia ustawień pod pewien standard liczb, numerków i żeby „kółeczka były jak najbliżej kwadracików” ;).
       
      Ale spokojnie, stworzyłem dwa zestawy ustawień - pod ogólny użytek, oraz na zasadzie „true cinema”, czyli w 95% to, co byś uzyskał z profesjonalnej kalibracji (tutaj masz to za darmo). I nigdy nie daj sobie wcisnąć przez kogokolwiek, że jego ustawienia są dla Ciebie najlepsze, mówie tu o innych, o sobie, po prostu – zaufaj swoim własnym oczom. Każdy z naszych zmysłów jest inny dla każdego z nas. Mi możesz zaufać, że mam po prostu bardzo dobry wzrok i moje ustawienia po prostu powinny przypasować większości, bo były tworzone na bazie doświadczenia z grafiką (chociaż doświadczenia z TV nie mam za dużego, z monitorami jak najbardziej posiadam), mojej ponadprzeciętnej percepcji obrazu (świetne wyniki u okulistów, 100% wyniki testów typu Munsell hue test) oraz w 100% profesjonalnym ekranom testowym wyświetlanym na ekranie mojego telewizora w trakcie kalibracji. Po tak długim wstępie, myślę, że możemy już przejść do samych ustawień.
       
      II. USTAWIENIA
       
      Najpierw wyjaśnienie obu ustawień – co chciałem przez nie osiągnąć, co mi miały dać, co w nich brałem pod uwagę, co poświęciłem, itd.
       
      1. Użytek Standardowy:
       
      To ustawienie ogólne, które będzie pasowało do wszystkiego – filmy, seriale, aplikacje, konsole, PC, sport. Brałem tutaj pod uwagę oczywiście realizm, ale łączyłem go z post-processingiem, który ta linia telewizorów oferuje, żeby osiągnąć ten sam efekt WOW, który sprawił, że widząc swój TV pierwszy raz w sklepie, postanowiłem go zakupić i wycisnąć z niego wszelkie soki. Jeżeli mówimy tu o utracie szczegółów, to w stopniu tak minimalnym, że nie zauważyłbyś ich dopóki nie widziałbyś porównania na zasadzie „side-by-side pod lupą”, natomiast zyskane tym samym efekty są znacznie bardziej opłacalne. Jeśli jednak masz bzika na punkcie szczegółów, to nie martw sie, wyjaśnię też na końcu jak zapewnić je sobie wszystkie w tym ustawieniu, jak również będę przy każdej (bądź prawie każdej) opcji podawał alternatywne ustawienia i wyjaśniał, jaki wpływ będą one miały na obraz.
       
      2. True Cinema:
       
      Kalibracja pod profesjonalne filmy, oraz seriale. Krótko mówiąc, 95% tego, co uzyskują profesjonalni kalibratorzy i biorą za to niemały pieniądz (przy 5% pracy jaką trzeba było w to włożyć). Gamut uzyskany w tych ustawieniach, troska o szczegóły, zminimalizowane efekty post-processingu dające efekt obrazu, jaki chciałby mieć każdy zapalony kinomaniak to cechy tego ustawienia.
       
      Oba ustawienia działają obok siebie, czyt. można je zapisać na osobnych pre-set’ach i jedynie zmieniać paroma kliknięciami pilota w miarę potrzeby. Jeszcze zanim przejdę do konkretnych ustawień obrazu to zaznaczę, że w opcjach ustawień obrazu powinniśmy najpierw przejść w Ustawienia rozmiaru obrazu i upewnić się, że rozmiar obrazu ustawiony jest na „Standardowy 16:9”, a opcja „Dopasuj do ekranu” jest WŁĄCZONA, żeby upewnić się, że nie mamy overscanu, czyli czy nie tracimy obrazu przez jego obcięcie. Standardowo ta opcja jest na „Auto”, i ten automat wybiera opcję „Wyłączone”. Najlepiej na sztywno ustawić to na „Włączone”. I to tyle. Teraz możemy przejść już do samych ustawień.

      1. Użytek Standardowy:
       
      Tak jak wcześniej wspomniałem, tym ustawieniem wyciśniesz ostatnie soki ze swojego TV, zachowując tym samym szczegóły (brak przesycenia mimo nasyconych kolorów, itd.) i realizm. Nie panikujcie, jeśli zobaczycie jakąś opcją ustawioną na wartość, przed którą PRZESTRZEGAJĄ kalibratorzy, szczególnie mam tutaj na myśli ustawienie Dynamicznego Kontrastu (w tym TV nazywa się on Contrast Enhancer), bo do ogólnego użytku, do podsycenia kontrastu kolorów, jak i czerni i bieli tą opcję na pewno chcesz mieć zaznaczoną. Na początek zacznę od ustawień opcji processing’u:
       
      Tryb Obrazu: Standard (Dlaczego? Tak jak mówiłem, opcja ta pozwoli nam na zapisanie tych ustawień obok ustawień „True Cinema”. Gamut przy tym ustawieniu jest bliższy rzeczywistości, biel jest biała, a nie żółta i zabrudzona, mamy bardzo wysoki kontrast i nie downgrade’ujemy swojego TV. Poza tym, producent telewizora wie najlepiej jak z niego powinno się korzystać i to nie jest przypadek, że ta opcja jest zawsze wybrana po wyciągnięciu TV z pudełka. Wybieramy „Standard”.)

      Ustawienia eksperckie:
      Czysty obraz cyfrowy: Wyłączony
      Auto Motion Plus: Auto (Alternatywnie: Użytkownika i wybierz opcje, które Ci najbardziej odpowiadają. Zalecam jednak pozostawienie tej opcji na Auto, gdyż świetnie radzi sobie z przeskakującymi klatkami i bardzo dobrze je upłynnia. Odradzam wyłączać tą opcję całkowicie.)
      Local Dimming: Standard (Ta opcja wiele nie zmienia, ustaw ją na co chcesz, ale ja osobiście ufam producentom, którzy dobierają tryby najlepsze dla większości użytkowników, dlatego pozostawiłbym na Standard a na pewno nie dawałbym na Niski.)
      Contrast Enhancer: Wysoki (Zaufaj mi! Chcesz wyciągnąć ze swojego telewizora wszystko, co ten ma do zaoferowania, gdyż za to zapłaciłeś. Ustaw to na Wysokiej opcji, nie tracisz przez to ani szczegółów czerni, ani bieli, a z problemem lekkiego przesycenia koloru niebieskiego poradzimy sobie za chwilę.)
      Tryb HDR+: Wyłączony
      Tryb Film: Wyłączony (Standardowo ta opcja i tak jest wyłączona dla źródła o rozdzielczości większej niż 1080i. Dla niższych rozdzielczości można pokombinować z tą opcją ewentualnie.)
      Tonacja koloru: Standardowa (Zaufaj mi, sprawdziłem na moich obecnych ustawieniach wszystkie możliwe tonacje kolorów przy najróżniejszym content’cie – youtube, filmy, telewizja – i ta opcja jest najbardziej odpowiednia, biel nie jest ani niebieska, ani żółta, a po prostu biała i o to nam chodzi. Oczywiście nie jest to zgodne z gamutem branży kinematograficznej, ale nie o to chodzi w uzyskaniu najbardziej odpowiednich kolorów dla Twojego TV, na pewno nie w tym ustawieniu, w którym obraz ma być jak najładniejszy i realistyczny pod względem tonacji kolorów.)
      Balans bieli: Default (Nie zmieniamy tu niczego.)
      Gamma: (Ta opcja jest zawsze automatycznie wybierana.)
      Suwak gammy: -1 (Alternatywnie: 0, ale sądzę, że wszystkie panele Samsung’a mają standardowo zbyt wysoką gammę, prawdopodobnie 2.4, my chcemy uzyskać 2.2. Do tego samego wniosku doszedłem kilka lat temu kalibrując mój monitor tej samej firmy, musiałem obniżyć gammę i to niemało.)
      Tryb tylko RGB: Wyłączony (To jest opcja tylko do kalibracji, ale dobrze, że jest.)
      Przestrzeń kolorów: Oryginalna (NIE ustawiajcie tego na AUTO w przypadku tego ustawienia, bo wasze kolory staną się mdłe i niedosycone.)
       
      I pod powyższe ustawienia ustawiłem resztę wartości:

      Podświetlenie: 40 (Jest to standardowa wartość zalecona przez Samsung’a, jest świetna dla 80% przypadków osób, które korzystać będą z telewizora. W szczególności nadaje się do dziennego oglądania. Tą opcją też możesz zdowngrade’ować, czyli POPSUĆ swoje doznania jeśli posłuchasz kalibratorów, którzy radzą tą opcję ustawić na 20 albo i mniej, co jest idiotyczne. Alternatywnie: 30-50, zależnie od warunków w których korzystasz z TV.)
      Jasność: 0 (Alternatywnie: 1. Ta opcja także bardzo mocno zależy od warunków w których oglądasz telewizję. Z opcją 1 zyskasz zapewne jeszcze więcej szczegółów czerni, jednak ja wolę poświęcić je, tym bardziej, że mówimy tutaj o prawie niezauważalnej ilości szczegółów, na rzecz jeszcze głębszej czerni, gdyż cokolwiek powyżej zera wybiela nam naszą czerń absolutną. Zalecam opcję „0”, szczególnie jeśli używasz konsoli, PC, oraz dekodera satelitarnego. Dla bluray możesz dać „1”.)
      Kontrast: 43 (Alternatywnie: Dowolna wartość z przedziału 40-45. Z każdą z tych wartości będziesz miał wszystkie szczegóły bieli, ale im bliżej „40” jesteś, tym mniej szczegółów w kontraście kolorów (podkreślam - KOLORÓW, nie suchej bieli) tracisz, jednak wygaszasz sobie jasne elementy. Opcja 43 jest moim zdaniem najlepszym konsensusem.)
      Ostrość: 10 (Jest to idealna wartość pod ten TV. Z obecnymi TV Samsung wydaje się nie pozwala ludziom podsycić ostrość do tego stopnia, że pojawiają się artefakty, co potwierdziły screen testy, które wykonywałem pod tym kątem. Przy wartościach 0, oraz 1 wygląda na to, że nie tylko wyłączamy ostrość, ale powodujemy dodatkowe rozmycie ekranu. Pro-kalibratorzy zawsze radzą ustawić tą opcję właśnie na 0, co jest kolejnym dowodem na ich niewiedzę i totalne olanie przez nich narządu wzroku, który jest zawsze najlepszym narzędziem do testowania naszego odbiornika pod kątem obrazu. Nawet przy największej wartości – 20 – nie zauważyłem artefaktów, a progamy telewizyjne wręcz potrzebują dodatkowego processowania, dlatego wybieramy "10".)
      Kolor: 20 (Alternatywnie: 19-21. Gdy ta opcja przy powyższych ustawieniach jest na standardowym „25”, faktycznie tracimy szczegóły kolorów, a w zasadzie jednego – niebieskiego (i oczywiście tym samym wszystkich jego „potomków”). Kiedy jednak ustawimy ją na 20, przywracamy wszystko, co zabrała nam opcja Enhanced Contrast ustawiona na high, ale nadal pozostawiamy piękne, nasycone kolory. Możesz obniżyć jeszcze bardziej to ustawienie, na 17-18, aby uzyskać totalny realizm i w 100% ilość szczegółów, których i tak nie zauważysz, ale jak dla mnie to był już downgrade. Ustawienie tej opcji na 22-24 spowoduje, że kolory są jeszcze bardziej nasycone, ale moim zdaniem jest to już zbyt nierealistyczne, szczególnie, kiedy patrzymy na kolor skóry postaci w filmach. Zalecam 19-21.)
      Balans Z/C: 0
       
      I to tyle. Myślę, że można bezpiecznie powiedzieć, że jest to ustawienie najbliższe temu, co nazwać możemy najlepszym ustawieniem pod ten TV, do większości zastosowań – świetny kontrast, detale z mikro-ilością utraconych danych, które zobaczycie dopiero pod przysłowiową lupą na dwóch porównanych obrazach obok siebie, które są moim zdaniem warte poświęcenia dla niebywałego obrazu – jakości, pięknych kolorów, faktycznie czarnych czerni, bieli która nie jest ani niebieska, ani żółta. Jeśli jednak jesteś maniakiem szczegółów i nie chcesz utracić ich w ogóle, zrób powyższe ustawienia i dokonaj tych zmian: kontrast na 42 z 43, kolor na 19 zamiast 20, jasność na 1 (lub nawet 2) i zapewniam Cię, nie utracisz już niczego, co potwierdzały profesjonalne plansze testowe, którymi sprawdzałem ilość szczegółów z tym ustawieniem.
       
      2. True Cinema:
       
      Konfiguracja dla wszystkich kinomaniaków – zminimalizowane efekty post-procesujące, żółta biel, absolutnie największa ilość szczegółów, gamut Hollywood’zki, czyli to co uzyskałbyś przy profesjonalnej kalibracji w 95% i to, co widzieli twórcy filmów na swoich monitorach w trakcie ich produkcji.
       
      Tryb Obrazu: „Movie” AKA „Film” (Chyba nie ma pytań co do tego wyboru

      Ustawienia eksperckie:
      Czysty obraz cyfrowy: Wyłączony (Alternatywnie: Wysoki, jeśli oglądasz starszy film, który nie doczekał się remastera, czyli cokolwiek poniżej 720p.)
      Auto Motion Plus: Auto (Alternatywnie: Pozostaw to, co standardowo tryb filmu daje, czyli opcja „Użytkownika”, suwaki na 10 i 3 jeśli dobrze pamiętam, jeśli oczywiście lubisz brak płynności.)
      Local Dimming: Standard (Ponownie napiszę, że po prostu ufam twórcy tego panelu w tej sprawie, nigdy nie ustawiaj tego na „Niska”, a jeśli oglądasz baaaardzo ciemny film, przełącz na „Wysoki”.)
      Contrast Enhancer: Wyłączony (Tym razem na pewno chcemy mieć to wyłączone, w trybie kinowym nie chcemy mieć tego typu post-efektów.)
      Tryb HDR+: Wyłączony
      Tryb Film: Wyłączony (Standardowo ta opcja i tak jest wyłączona dla input’u większego niż 1080i. Dla niższych rozdzielczości można pokombinować z tą opcją ewentualnie.)
      Tonacja koloru: Ciepły 1 (Alternatywnie: Ciepły 2. Ta druga opcja rzekomo przybliża gamut panelu do standardu Hollywoodzkiego jeszcze bardziej (chyba korzystają oni z czegoś na modłę zmodyfikowanego AdobeRGB na Ekta Space), więc wybór należy do Ciebie, jeśli umiesz przetrwać totalnie żółtą biel, wybierz Ciepły 2. Jak dla mnie jednak, to jest już przesada i po prostu nie lubię tak obsikanego ekranu.)
      Balans bieli: Default (Nie zmieniamy tu niczego. W profesjonalnej kalibracji ta opcja zostałaby zmieniona, jednak my nie chcemy płacić za to, żeby obraz zmienił się o dodatkowe 2%.)
      Gamma: (Ta opcja jest zawsze automatycznie wybierana.)
      Suwak gammy: 0 (Alternatywnie: -1, gdyż jak pisałem wyżej, panele Samsung’a mają za wysoką gammę, jednak dla tego trybu spokojnie można to zostawić na standardowym 0.)
      Tryb tylko RGB: Wyłączony (To jest opcja tylko do kalibracji, ale dobrze, że jest.)
      Przestrzeń kolorów: Auto (Ustawienia w tym przypadku będą automatyczne dla trybu Movie, zależnie od tego, co TV dostaje na wejściu. Nie chcemy tutaj standardowej przestrzeni Samsunga.)
       
      I pod powyższe ustawienia ustawiłem resztę wartości:

      Podświetlenie: 40 (Jest to standardowa wartość zalecona przez Samsung’a, jest świetna dla 80% przypadków osób, które korzystać będą z telewizora. W szczególności nadaje się do dziennego oglądania. Tą opcją też możesz zdowngrade’ować, czyli POPSUĆ swoje doznania jeśli posłuchasz kalibratorów, którzy radzą tą opcję ustawić na 20 albo i mniej, co jest idiotyczne. Alternatywnie: 30-50, zależnie od warunków w których korzystasz z TV.)
      Jasność: 1 (Alternatywnie: 2. Przy wartości „1” praktycznie już nie tracisz żadnych widzialnych szczegółów w czerni, przy „dwójce” jesteś tego pewien na 110%, jednak przy tej drugiej opcji czernie absolutne stają się już trochę zauważalnie wymyte i szare. Polecam „1”.)
      Kontrast: 42 (Alternatywnie: Dowolna wartość z przedziału 40-45. W trybie Movie jest już nieco inaczej, przy wartościach bliskich 45 tracisz nieco szczegóły bieli, jednak biel absolutna jest jeszcze jaśniejsza na naszym telewizorze. Przy 40 zyskujesz jeszcze więcej detali kontrastu kolorów, jednak najbardziej optymalną wartością jest 42, ją też zalecam.)
      Ostrość: 5 (Alternatywnie: 1-4. Przy tak niskich wartościach obraz wysokiej jakości i tak nie zmieni się, natomiast oglądając jakiś starszy film będziemy potrzebowali ten efekt. Nie tracicie w ani jednym z tych przypadków szczegółów, nie pojawią wam się także artefakty. Absolutnie nie ustawiajcie na „0”, nawet na „1” bym nie dawał, „dwójka” minimum! Nie słuchajcie profesjonalnych kalibratorów.)
      Kolor: 25 (Standardowe i tym samym absolutnie idealne ustawienie tej opcji dla tej kalibracji. Na ekranie testowym nasycenia i balansu kolorów z niebieskim filtrem nie widziałem jakichkolwiek kwadracików migających, co oznacza, że to ustawienie jest optymalne, a odwzorowanie kolorów przez ten TV po tej kalibracji jest idealne w kwestii tego, co chcieliśmy uzyskać.)
      Balans Z/C: 0 (Jak wyżej.)
       
      Voila. Teraz w każdej chwili możesz zmieniać te ustawienia bardzo szybko, bo przecież zapisaliśmy je na dwóch osobnych pre-set’ach. Klikasz przycisk „home” na pilocie, przechodzisz w opcje wyboru trybu obrazu i przełączasz je według potrzeby.
       
      Pozostają jeszcze tylko ustawienia dla trybu gry i HDR, które jak ja rozumiem, w tym telewizorze uruchamiają swoje własne ustawienia, które można zmieniać. Jeśli się jednak mylę, to mnie poprawcie, jeśli mam rację, to postaram się zrobić także ustawienia pod te tryby. Najprawdopodobniej będą one po prostu modyfikacją pierwszego ustawienia – Standardowego.
       
      Zaznaczam, że nie wyrażam zgody na kopiowanie tego posta, jego części, czy samych ustawień gdziekolwiek indziej.
    • Przez Lordani66
      Czesc. Wczoraj mi przyszedl wreszcie moj nowy telewizor 4K, 55", konkretnie to samsung 55NU8072, chcialem zrobic na nim kalibrację. Nie interesuje mnie nic profesjonalnego, chcialem ją zrobić za pomocą wbudowanej przegladarki internetowej, odpalajac jakies ekrany testowe do kalibracji z jakiejś strony, tylko nie znam żadnej, więc prosze o jakieś sugestie. Szczegolnie mnie interesuje kalibracja takich wartosci jak jasność, kontrast, ostrość, nasycenie.

      I jeszcze jedno pytanie prze okazji. W tv mam dwie opcja dotyczace HDR - jedna to jest w opcjach ekranu, czyli zapewne włącz/wyłącz HDR, a druga w ustawieniach jakichś ogólnych i tam jest wybór HDR w kazdym konkretnym wejściu HDMI. Czy mam je zaznaczyć wszystkie?
×