Skocz do zawartości
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Podobna zawartość

    • Przez Boger
      Cześć,
      Znalazłem chwilę czasu i zabrałem się za kalibrację tv jak w tytule. Mam kilka wątpliwości co do poprawności niektórych ustawień i jestem ciekaw Waszych uwag/opinii na temat tego co uzyskałem. Jestem otwarty na konstruktywną krytykę i sugestie.
       
      Zaczynając od początku - wg testu Macieja tv jest stosunkowo dobrze ustawiony na ustawieniach fabrycznych. W porównaniu do jego wyników u mnie była zgroza - zrobiłem pomiary dla trybu film i ColorChecker pokazał:

       
      Po mojej kalibracji zjechałem do:

       
      Jest to oczywiście wynik zdecydowanie gorszy niż ten uzyskany podczas testowej kalibracji przez Macieja ale sprzęt (i kalibrujący) amatorski więc nie ma się co spodziewać cudów. Na problem z ustawieniem kolorów ma niewątpliwie ustawienie balansu bieli (mega brakuje precyzji 10 punktowej którą miałem chociażby w poprzednim Samsungu 55h6400). 

       
      Regulacja kolorów wyszła tak:

       
      Co do ustawień:
      - jasność wg planszy testowej - wyszło mi, że właściwym ustawieniem jest 48
      - kontrast - w menu są dwa suwaki odpowiadające za tą funkcję - jeden w głównym menu obrazu i drugi w zaawansowanych ustawieniach. Pisał o tym zresztą Maciej w teście tego tv. Nie znalazłem ustawienia które pozwalałoby mi na właściwe ustawienie wg planszy testowej dla kontrastu (czyli biele). Wpływ na nią ma jasność, jednak wtedy rozjeżdżają się ustawienia dla czerni.
      Ustawienie kontrastu wpływa z kolei na luminancje, czyli emitowane cd/m2. Wg opisów dla ciemnego pomieszczenia powinno to być 30-40 fl, czyli 120-140 cd/m2. U mnie dla kontrastu na 100 luminancja to coś około 550-600 cd/m2. Żeby zjechać do tych 140cd/m2 musiałbym chyba obniżyć kontrast do około 15. Obraz jest wtedy strasznie ciemny i niekontrastowy więc żeby pojechać dalej oba suwaki zostawiłem na 100 i pojechałem dalej (pewnie z tego powodu miałem problemy dalej).
       
      Efekty na plus są oczywiście widoczne gołym okiem - naturalne odcienie szarości, "biała" biel, naturalny obraz. 
      MobileForge zainstalowany był bezpośrednio na źródle sygnału czyli nvidia shield
      kolorymetr to X-Rite i1Display Pro
       
      Shield podpięty do tv poprzez ampli z włączonym przetwarzaniem obrazu (w celu wyświetlania OSD), jednak z wyłączoną obróbką - przemierzyłem i niezależnie od tego ustawienia nie wpływa on na kolory. Jak znajdę jeszcze chwilę to spróbuję odpalić MobileForge bezpośrednio na tv i przemierzę go jeszcze raz.
      Największą zagadką jest dla mnie ten kontrast - nie do końca mam pomysł jak go ustawić - nie wyobrażam sobie, żeby zjechać z jego ustawieniem do 15 (w głównym menu) żeby zejść do 120-140 cd/m2. Pomijam fakt jak wówczas wygląda obraz. Ma ktoś pomysł jak to ogarnąć? Dodatkowo, tak jak pisałem wcześniej, brak 10p regulacji balansu bieli to również ułomność. Z tego powodu są później jaja z ogarnięciem kolorów. Jeżeli macie na to jakiś pomysł i możecie coś podpowiedzieć/zasugerować to będę zobowiązany.
    • Przez Rav-X
      Witam.
      Kupiłem w ostatni piątek telewizor LG 43" 43UJ635V (4K HDR) który głównie będzie służył jako monitor do komputera stacjonarnego (przeglądanie internetu, praca, gry). Telewizor mam ustawiony tak, że na wyjście HDMI jest ustawiona ikona "PC", tryb obrazu "Gra". Niestety, żaden z trybów obrazu mi nie pasuje, albo są za jasne i szybko męczą się oczy (tryby "Żywy, Standard, Eco, Sport, Gra"), albo za ciemne (tryby Film, Ekspert widne pomieszczenie, jak i ciemne). Zależy mi na ustawieniu obrazu tak żeby nie męczył oczu i miał dobre odwzorowanie kolorów, opierając się o ustawieniu trybu obrazu "Gra" z powodu najmniejszego input lag'a.
      Z tego co widzę, jak TV jest ustawiony na PC/Gra, to ma znacznie mniej ustawień, więc pewno jest to jakoś do ogarnięcia. Chciałbym bardzo prosić o pomoc przy wyregulowaniu obrazu, co warto poprzestawiać i w jakich wartościach, żeby dostosować ekran do powyższych wymagań.
       
      Pytanie ciekawostka. Z tego co wyszukałem w internecie mój nowy telewizor LG ma matrycę RGBW, czy ona też nadaje się do profesjonalnej kalibracji obrazu i jest możliwość osiągnięcia zadowalającej jakości obrazu?
    • Przez georgeu
      cześć!
      Panasonic TX-50EX700e, mam problem z czernią. Nie wiem czy to wina złych ustawień, jakości źródła czy może wada telewizora?
      Jeżeli na ekranie pojawia się czarny przechodzący w jaśniejsze tony (kiedy przechodzi w szary, granatowy itp. - czyli głównie ujęcia w nocy) pojawią się "piksele", obraz wygląda jak .avi z jakieś płyty CD 15 lat temu. Próbowałem to sfotografować (sgs 4), więc sorry za jakość. Na żywo - przykładowo zaznaczone przejście - jest zbudowane z widocznych kwadracików. Wygląda to mega biednie.
      Źródło to Netflix, na kablu (150 Mbp/s), info pokazuje, że wideo ma 7.15 Mb/s / 1080.
      Macie jakieś pomysły? Są jakieś ustawienia, które to jakoś wygładzą?

    • Gość
      Przez Gość
      Cześć,

      Szukam telewizora w przedziale cenowym 3000-4200 zł + ewentualna kalibracja. Znalazłem opinie, że bardzo dobrym telewizorem jest SAMSUNG UE55MU7002 ale nigdzie nie jest dostępny na żywo we Wrocławiu więc nie mam możliwości pójść i obejrzeć go z bliska.. W sklepie trafiłem na LGSK7009 i bardzo spodobał mi się system operacyjny oraz magic remote - pilot z akceleratorem oraz obsługą głosową rozumiejącą dużo więcej niż ta w samsungu. Ale chętnie poznam opinie ekspertów i ludzi z większym doświadczeniem niż moje. Z góry dziękuję za pomoc 😄
       
      1. Jak duże jest pomieszczenie w którym ma być telewizor ? 20m2
      2. Jak daleko siedzimy od ekranu telewizora ? 2m
      3. Ile osób zasiada przed telewizorem ? 2
      4. Czy siedzimy na wprost ekranu czy również bokiem do ekranu - czy kąty są ważne ? Na wprost, nie interesują mnie kąty.
      5. Telewizor ma stać czy ma wisieć ? Wisieć na ścianie.
      6. Jak słońce świeci w pokoju ? Na telewizor, ale są rolety :)
      7. Jaki masz obecnie telewizor ? Nie miałem do tej pory telewizora, rok temu oddałem zwykły 32 calowy, ale jednak do netflixa się przyda.
      8. Co chcemy aby telewizor posiadał ? Szybki SMART TV, dobrą czerń i jakość obrazu.
      9.  Jaki sygnał będzie podłączony do telewizora: ( 4K, HD, SD ) ? Netflix (więc 4k się zdarzy) + telewizja NETII.
      10. Jakie urządzenia będą podłączone do telewizora ? Amplituner Marantz SR7005, dekoder Netii oraz laptop przez HDMI sporadycznie.
      11. Ile godzin dziennie będzie pracować telewizor ? max 3h.
      12. Preferujesz matrycę matową czy błyszczącą ? Nie mam preferencji, ale ze względu na światło padające na telewizor może matowa?
      13. Jaki rodzaj programów oglądasz najczęściej ? Programy dokumentalne + seriale netflix. Nie oglądam sportu.
      14. Czy zamierzasz korzystać z internetu na ekranie telewizora ? Tak, spotify i netflix na pewno często + youtube. Przeglądanie stron internetowych raczej nie.
      15. Czy zamierzasz grać w gry PC / konsola - jeśli tak to ile % dziennie? Nie.
      16. Więcej oglądasz wieczorami czy w dzień ? Głównie wieczorami.
      17. Preferencje co do wielkości? 49-58 cali
      18. Co Cię denerwuje w telewizorach ? Wolne działanie, brak czerni.
      19. Preferencje co do marki ? Bardzo spodobał mi się system LG w sklepie (oraz ten ich magic remote pilot z akceleratorem). Ale nie mam konkretnych preferencji.
      20. Czy telewizor ma mieć 3D - jeśli tak to jakie , pasywne czy aktywne ? Nie
      21. Do jakiej maksymalnej kwoty planujesz zakup ? 3500-4200
      22. Czy będziesz zainteresowany profesjonalną kalibracją ekranu w celu wyciśnięcia maksymalnych możliwości nowego sprzętu ? Jeśli to polepszy obraz - oczywiście :)
    • Przez Lordani66
      UWAGA! CZĘŚĆ TEGO TEMATU PORUSZY WIELU I WYWOŁA NIEMAŁY BÓL KOŃCA UKŁADU POKARMOWEGO (część ta zaznaczona na czerwono). TO NIE JEST ZAMIAREM TEGO TEMATU, ALE JESTEM PEWNY, ŻE NIE OBEJDZIE SIĘ BEZ TEGO. MUSIAŁEM JEDNAK POSUNĄĆ SIĘ DO TEGO, ŻEBY MÓC UZMYSŁOWIĆ LUDZIOM, ŻE NIE POWINNI DAWAĆ SIĘ WYZYSKIWAĆ I PŁACIĆ ZA COŚ, CO MOGĄ SAMI OSIĄGNĄĆ DZIĘKI TEMU TEMATOWI, CAŁKOWICIE ZA DARMO. TEMAT NIE NARUSZA REGULAMINU. CZYTAĆ Z OSTROŻNOŚCIĄ!
       
      I. WSTĘP
       
      Witam wszystkich! Pomyślałem, że skoro mogę, to podzielę się moimi ustawieniami swojego nowego TV. Telewizor ten to Samsung NU8072, tegoroczny model, 55”, chociaż ustawienia będą odpowiednie dla wszystkich jego rozmiarów, a zapewne też i dla modeli z numerkiem „7” na początku i być może też dla modeli zeszłorocznych - MU (ew. mogą różnić się wartości ze względu na inne przedziały, powiedzmy - na jednym 100% danej opcji to będzie wartość 50 a na drugim 100% tej samej opcji będzie wynosiło 20).
       
      Od razu mówię, że nie jest to profesjonalna kalibracja, ponieważ, drogi użytkowniku drogiego telewizora, taka kalibracja jest Ci NIEPOTRZEBNA, gdyż TV nie służy Ci zapewne do tworzenia grafiki czy filmów, więc nie daj się naciągnąć na jakąkolwiek profesjonalną kalibrację, droższą niż kilka piw. Dzisiejsze odbiorniki telewizyjne są na takim poziomie, że ustawieniem mogą przewyższać to, pod co profesjonalni kalibratorzy ustawienia robią, czyli gamut sprzed epoki telewizorów LCD, a to co oni u Ciebie by zrobili za niemały pieniądz, możesz uzyskać samemu w 95% nie płacąc NIC, bo właśnie na to pozwalają nam dzisiejsze telewizory!
       
      Dodałbym też, że ustawienia, które zapewniają profesjonalni kalibratorzy to dla użytkownika telewizora z masą efektów procesujących prawdziwy DOWNGRADE jakości obrazu za który zapłacili, jak np. brak dynamicznego kontrastu, wypalona biel, rozmycie obrazu przez ustawioną na zero ostrość (która to wyłączona w tym TV dla przykładu jest na opcji „1” lub „2” ale kalibratorzy tego nie wiedzą bo nie używają oczu, a cyferek na ich przyrządach i de facto rozmywają wam obraz), etc. Taki wydatek na profesjonalną kalibrację to podwójne wyrzucenie pieniędzy w błoto – za kalibracje i za część efektów za które zapłaciłeś kupując TV, tylko po to, by mieć je teraz wyłączone.

      Jeśli chodzi o mnie to nie jestem też jakimś randomowym Januszem przed nowym TV uważającym się za boga kalibracji. Mam tytuł inżyniera informatyki ze specjalizacją GRAFIKA komputerowego, dlatego o samym obrazie i o tym, jak on ma WYGLĄDAĆ wiem pewnie więcej niż znakomita większość profesjonalnych kalibratorów, czyli ludzi z dużą ilością sprzętu i jedynie krztyną talentu. I to wątpliwego talentu, zaledwie do tworzenia ustawień pod pewien standard liczb, numerków i żeby „kółeczka były jak najbliżej kwadracików” ;).
       
      Ale spokojnie, stworzyłem dwa zestawy ustawień - pod ogólny użytek, oraz na zasadzie „true cinema”, czyli w 95% to, co byś uzyskał z profesjonalnej kalibracji (tutaj masz to za darmo). I nigdy nie daj sobie wcisnąć przez kogokolwiek, że jego ustawienia są dla Ciebie najlepsze, mówie tu o innych, o sobie, po prostu – zaufaj swoim własnym oczom. Każdy z naszych zmysłów jest inny dla każdego z nas. Mi możesz zaufać, że mam po prostu bardzo dobry wzrok i moje ustawienia po prostu powinny przypasować większości, bo były tworzone na bazie doświadczenia z grafiką (chociaż doświadczenia z TV nie mam za dużego, z monitorami jak najbardziej posiadam), mojej ponadprzeciętnej percepcji obrazu (świetne wyniki u okulistów, 100% wyniki testów typu Munsell hue test) oraz w 100% profesjonalnym ekranom testowym wyświetlanym na ekranie mojego telewizora w trakcie kalibracji. Po tak długim wstępie, myślę, że możemy już przejść do samych ustawień.
       
      II. USTAWIENIA
       
      Najpierw wyjaśnienie obu ustawień – co chciałem przez nie osiągnąć, co mi miały dać, co w nich brałem pod uwagę, co poświęciłem, itd.
       
      1. Użytek Standardowy:
       
      To ustawienie ogólne, które będzie pasowało do wszystkiego – filmy, seriale, aplikacje, konsole, PC, sport. Brałem tutaj pod uwagę oczywiście realizm, ale łączyłem go z post-processingiem, który ta linia telewizorów oferuje, żeby osiągnąć ten sam efekt WOW, który sprawił, że widząc swój TV pierwszy raz w sklepie, postanowiłem go zakupić i wycisnąć z niego wszelkie soki. Jeżeli mówimy tu o utracie szczegółów, to w stopniu tak minimalnym, że nie zauważyłbyś ich dopóki nie widziałbyś porównania na zasadzie „side-by-side pod lupą”, natomiast zyskane tym samym efekty są znacznie bardziej opłacalne. Jeśli jednak masz bzika na punkcie szczegółów, to nie martw sie, wyjaśnię też na końcu jak zapewnić je sobie wszystkie w tym ustawieniu, jak również będę przy każdej (bądź prawie każdej) opcji podawał alternatywne ustawienia i wyjaśniał, jaki wpływ będą one miały na obraz.
       
      2. True Cinema:
       
      Kalibracja pod profesjonalne filmy, oraz seriale. Krótko mówiąc, 95% tego, co uzyskują profesjonalni kalibratorzy i biorą za to niemały pieniądz (przy 5% pracy jaką trzeba było w to włożyć). Gamut uzyskany w tych ustawieniach, troska o szczegóły, zminimalizowane efekty post-processingu dające efekt obrazu, jaki chciałby mieć każdy zapalony kinomaniak to cechy tego ustawienia.
       
      Oba ustawienia działają obok siebie, czyt. można je zapisać na osobnych pre-set’ach i jedynie zmieniać paroma kliknięciami pilota w miarę potrzeby. Jeszcze zanim przejdę do konkretnych ustawień obrazu to zaznaczę, że w opcjach ustawień obrazu powinniśmy najpierw przejść w Ustawienia rozmiaru obrazu i upewnić się, że rozmiar obrazu ustawiony jest na „Standardowy 16:9”, a opcja „Dopasuj do ekranu” jest WŁĄCZONA, żeby upewnić się, że nie mamy overscanu, czyli czy nie tracimy obrazu przez jego obcięcie. Standardowo ta opcja jest na „Auto”, i ten automat wybiera opcję „Wyłączone”. Najlepiej na sztywno ustawić to na „Włączone”. I to tyle. Teraz możemy przejść już do samych ustawień.

      1. Użytek Standardowy:
       
      Tak jak wcześniej wspomniałem, tym ustawieniem wyciśniesz ostatnie soki ze swojego TV, zachowując tym samym szczegóły (brak przesycenia mimo nasyconych kolorów, itd.) i realizm. Nie panikujcie, jeśli zobaczycie jakąś opcją ustawioną na wartość, przed którą PRZESTRZEGAJĄ kalibratorzy, szczególnie mam tutaj na myśli ustawienie Dynamicznego Kontrastu (w tym TV nazywa się on Contrast Enhancer), bo do ogólnego użytku, do podsycenia kontrastu kolorów, jak i czerni i bieli tą opcję na pewno chcesz mieć zaznaczoną. Na początek zacznę od ustawień opcji processing’u:
       
      Tryb Obrazu: Standard (Dlaczego? Tak jak mówiłem, opcja ta pozwoli nam na zapisanie tych ustawień obok ustawień „True Cinema”. Gamut przy tym ustawieniu jest bliższy rzeczywistości, biel jest biała, a nie żółta i zabrudzona, mamy bardzo wysoki kontrast i nie downgrade’ujemy swojego TV. Poza tym, producent telewizora wie najlepiej jak z niego powinno się korzystać i to nie jest przypadek, że ta opcja jest zawsze wybrana po wyciągnięciu TV z pudełka. Wybieramy „Standard”.)

      Ustawienia eksperckie:
      Czysty obraz cyfrowy: Wyłączony
      Auto Motion Plus: Auto (Alternatywnie: Użytkownika i wybierz opcje, które Ci najbardziej odpowiadają. Zalecam jednak pozostawienie tej opcji na Auto, gdyż świetnie radzi sobie z przeskakującymi klatkami i bardzo dobrze je upłynnia. Odradzam wyłączać tą opcję całkowicie.)
      Local Dimming: Standard (Ta opcja wiele nie zmienia, ustaw ją na co chcesz, ale ja osobiście ufam producentom, którzy dobierają tryby najlepsze dla większości użytkowników, dlatego pozostawiłbym na Standard a na pewno nie dawałbym na Niski.)
      Contrast Enhancer: Wysoki (Zaufaj mi! Chcesz wyciągnąć ze swojego telewizora wszystko, co ten ma do zaoferowania, gdyż za to zapłaciłeś. Ustaw to na Wysokiej opcji, nie tracisz przez to ani szczegółów czerni, ani bieli, a z problemem lekkiego przesycenia koloru niebieskiego poradzimy sobie za chwilę.)
      Tryb HDR+: Wyłączony
      Tryb Film: Wyłączony (Standardowo ta opcja i tak jest wyłączona dla źródła o rozdzielczości większej niż 1080i. Dla niższych rozdzielczości można pokombinować z tą opcją ewentualnie.)
      Tonacja koloru: Standardowa (Zaufaj mi, sprawdziłem na moich obecnych ustawieniach wszystkie możliwe tonacje kolorów przy najróżniejszym content’cie – youtube, filmy, telewizja – i ta opcja jest najbardziej odpowiednia, biel nie jest ani niebieska, ani żółta, a po prostu biała i o to nam chodzi. Oczywiście nie jest to zgodne z gamutem branży kinematograficznej, ale nie o to chodzi w uzyskaniu najbardziej odpowiednich kolorów dla Twojego TV, na pewno nie w tym ustawieniu, w którym obraz ma być jak najładniejszy i realistyczny pod względem tonacji kolorów.)
      Balans bieli: Default (Nie zmieniamy tu niczego.)
      Gamma: (Ta opcja jest zawsze automatycznie wybierana.)
      Suwak gammy: -1 (Alternatywnie: 0, ale sądzę, że wszystkie panele Samsung’a mają standardowo zbyt wysoką gammę, prawdopodobnie 2.4, my chcemy uzyskać 2.2. Do tego samego wniosku doszedłem kilka lat temu kalibrując mój monitor tej samej firmy, musiałem obniżyć gammę i to niemało.)
      Tryb tylko RGB: Wyłączony (To jest opcja tylko do kalibracji, ale dobrze, że jest.)
      Przestrzeń kolorów: Oryginalna (NIE ustawiajcie tego na AUTO w przypadku tego ustawienia, bo wasze kolory staną się mdłe i niedosycone.)
       
      I pod powyższe ustawienia ustawiłem resztę wartości:

      Podświetlenie: 40 (Jest to standardowa wartość zalecona przez Samsung’a, jest świetna dla 80% przypadków osób, które korzystać będą z telewizora. W szczególności nadaje się do dziennego oglądania. Tą opcją też możesz zdowngrade’ować, czyli POPSUĆ swoje doznania jeśli posłuchasz kalibratorów, którzy radzą tą opcję ustawić na 20 albo i mniej, co jest idiotyczne. Alternatywnie: 30-50, zależnie od warunków w których korzystasz z TV.)
      Jasność: 0 (Alternatywnie: 1. Ta opcja także bardzo mocno zależy od warunków w których oglądasz telewizję. Z opcją 1 zyskasz zapewne jeszcze więcej szczegółów czerni, jednak ja wolę poświęcić je, tym bardziej, że mówimy tutaj o prawie niezauważalnej ilości szczegółów, na rzecz jeszcze głębszej czerni, gdyż cokolwiek powyżej zera wybiela nam naszą czerń absolutną. Zalecam opcję „0”, szczególnie jeśli używasz konsoli, PC, oraz dekodera satelitarnego. Dla bluray możesz dać „1”.)
      Kontrast: 43 (Alternatywnie: Dowolna wartość z przedziału 40-45. Z każdą z tych wartości będziesz miał wszystkie szczegóły bieli, ale im bliżej „40” jesteś, tym mniej szczegółów w kontraście kolorów (podkreślam - KOLORÓW, nie suchej bieli) tracisz, jednak wygaszasz sobie jasne elementy. Opcja 43 jest moim zdaniem najlepszym konsensusem.)
      Ostrość: 10 (Jest to idealna wartość pod ten TV. Z obecnymi TV Samsung wydaje się nie pozwala ludziom podsycić ostrość do tego stopnia, że pojawiają się artefakty, co potwierdziły screen testy, które wykonywałem pod tym kątem. Przy wartościach 0, oraz 1 wygląda na to, że nie tylko wyłączamy ostrość, ale powodujemy dodatkowe rozmycie ekranu. Pro-kalibratorzy zawsze radzą ustawić tą opcję właśnie na 0, co jest kolejnym dowodem na ich niewiedzę i totalne olanie przez nich narządu wzroku, który jest zawsze najlepszym narzędziem do testowania naszego odbiornika pod kątem obrazu. Nawet przy największej wartości – 20 – nie zauważyłem artefaktów, a progamy telewizyjne wręcz potrzebują dodatkowego processowania, dlatego wybieramy "10".)
      Kolor: 20 (Alternatywnie: 19-21. Gdy ta opcja przy powyższych ustawieniach jest na standardowym „25”, faktycznie tracimy szczegóły kolorów, a w zasadzie jednego – niebieskiego (i oczywiście tym samym wszystkich jego „potomków”). Kiedy jednak ustawimy ją na 20, przywracamy wszystko, co zabrała nam opcja Enhanced Contrast ustawiona na high, ale nadal pozostawiamy piękne, nasycone kolory. Możesz obniżyć jeszcze bardziej to ustawienie, na 17-18, aby uzyskać totalny realizm i w 100% ilość szczegółów, których i tak nie zauważysz, ale jak dla mnie to był już downgrade. Ustawienie tej opcji na 22-24 spowoduje, że kolory są jeszcze bardziej nasycone, ale moim zdaniem jest to już zbyt nierealistyczne, szczególnie, kiedy patrzymy na kolor skóry postaci w filmach. Zalecam 19-21.)
      Balans Z/C: 0
       
      I to tyle. Myślę, że można bezpiecznie powiedzieć, że jest to ustawienie najbliższe temu, co nazwać możemy najlepszym ustawieniem pod ten TV, do większości zastosowań – świetny kontrast, detale z mikro-ilością utraconych danych, które zobaczycie dopiero pod przysłowiową lupą na dwóch porównanych obrazach obok siebie, które są moim zdaniem warte poświęcenia dla niebywałego obrazu – jakości, pięknych kolorów, faktycznie czarnych czerni, bieli która nie jest ani niebieska, ani żółta. Jeśli jednak jesteś maniakiem szczegółów i nie chcesz utracić ich w ogóle, zrób powyższe ustawienia i dokonaj tych zmian: kontrast na 42 z 43, kolor na 19 zamiast 20, jasność na 1 (lub nawet 2) i zapewniam Cię, nie utracisz już niczego, co potwierdzały profesjonalne plansze testowe, którymi sprawdzałem ilość szczegółów z tym ustawieniem.
       
      2. True Cinema:
       
      Konfiguracja dla wszystkich kinomaniaków – zminimalizowane efekty post-procesujące, żółta biel, absolutnie największa ilość szczegółów, gamut Hollywood’zki, czyli to co uzyskałbyś przy profesjonalnej kalibracji w 95% i to, co widzieli twórcy filmów na swoich monitorach w trakcie ich produkcji.
       
      Tryb Obrazu: „Movie” AKA „Film” (Chyba nie ma pytań co do tego wyboru

      Ustawienia eksperckie:
      Czysty obraz cyfrowy: Wyłączony (Alternatywnie: Wysoki, jeśli oglądasz starszy film, który nie doczekał się remastera, czyli cokolwiek poniżej 720p.)
      Auto Motion Plus: Auto (Alternatywnie: Pozostaw to, co standardowo tryb filmu daje, czyli opcja „Użytkownika”, suwaki na 10 i 3 jeśli dobrze pamiętam, jeśli oczywiście lubisz brak płynności.)
      Local Dimming: Standard (Ponownie napiszę, że po prostu ufam twórcy tego panelu w tej sprawie, nigdy nie ustawiaj tego na „Niska”, a jeśli oglądasz baaaardzo ciemny film, przełącz na „Wysoki”.)
      Contrast Enhancer: Wyłączony (Tym razem na pewno chcemy mieć to wyłączone, w trybie kinowym nie chcemy mieć tego typu post-efektów.)
      Tryb HDR+: Wyłączony
      Tryb Film: Wyłączony (Standardowo ta opcja i tak jest wyłączona dla input’u większego niż 1080i. Dla niższych rozdzielczości można pokombinować z tą opcją ewentualnie.)
      Tonacja koloru: Ciepły 1 (Alternatywnie: Ciepły 2. Ta druga opcja rzekomo przybliża gamut panelu do standardu Hollywoodzkiego jeszcze bardziej (chyba korzystają oni z czegoś na modłę zmodyfikowanego AdobeRGB na Ekta Space), więc wybór należy do Ciebie, jeśli umiesz przetrwać totalnie żółtą biel, wybierz Ciepły 2. Jak dla mnie jednak, to jest już przesada i po prostu nie lubię tak obsikanego ekranu.)
      Balans bieli: Default (Nie zmieniamy tu niczego. W profesjonalnej kalibracji ta opcja zostałaby zmieniona, jednak my nie chcemy płacić za to, żeby obraz zmienił się o dodatkowe 2%.)
      Gamma: (Ta opcja jest zawsze automatycznie wybierana.)
      Suwak gammy: 0 (Alternatywnie: -1, gdyż jak pisałem wyżej, panele Samsung’a mają za wysoką gammę, jednak dla tego trybu spokojnie można to zostawić na standardowym 0.)
      Tryb tylko RGB: Wyłączony (To jest opcja tylko do kalibracji, ale dobrze, że jest.)
      Przestrzeń kolorów: Auto (Ustawienia w tym przypadku będą automatyczne dla trybu Movie, zależnie od tego, co TV dostaje na wejściu. Nie chcemy tutaj standardowej przestrzeni Samsunga.)
       
      I pod powyższe ustawienia ustawiłem resztę wartości:

      Podświetlenie: 40 (Jest to standardowa wartość zalecona przez Samsung’a, jest świetna dla 80% przypadków osób, które korzystać będą z telewizora. W szczególności nadaje się do dziennego oglądania. Tą opcją też możesz zdowngrade’ować, czyli POPSUĆ swoje doznania jeśli posłuchasz kalibratorów, którzy radzą tą opcję ustawić na 20 albo i mniej, co jest idiotyczne. Alternatywnie: 30-50, zależnie od warunków w których korzystasz z TV.)
      Jasność: 1 (Alternatywnie: 2. Przy wartości „1” praktycznie już nie tracisz żadnych widzialnych szczegółów w czerni, przy „dwójce” jesteś tego pewien na 110%, jednak przy tej drugiej opcji czernie absolutne stają się już trochę zauważalnie wymyte i szare. Polecam „1”.)
      Kontrast: 42 (Alternatywnie: Dowolna wartość z przedziału 40-45. W trybie Movie jest już nieco inaczej, przy wartościach bliskich 45 tracisz nieco szczegóły bieli, jednak biel absolutna jest jeszcze jaśniejsza na naszym telewizorze. Przy 40 zyskujesz jeszcze więcej detali kontrastu kolorów, jednak najbardziej optymalną wartością jest 42, ją też zalecam.)
      Ostrość: 5 (Alternatywnie: 1-4. Przy tak niskich wartościach obraz wysokiej jakości i tak nie zmieni się, natomiast oglądając jakiś starszy film będziemy potrzebowali ten efekt. Nie tracicie w ani jednym z tych przypadków szczegółów, nie pojawią wam się także artefakty. Absolutnie nie ustawiajcie na „0”, nawet na „1” bym nie dawał, „dwójka” minimum! Nie słuchajcie profesjonalnych kalibratorów.)
      Kolor: 25 (Standardowe i tym samym absolutnie idealne ustawienie tej opcji dla tej kalibracji. Na ekranie testowym nasycenia i balansu kolorów z niebieskim filtrem nie widziałem jakichkolwiek kwadracików migających, co oznacza, że to ustawienie jest optymalne, a odwzorowanie kolorów przez ten TV po tej kalibracji jest idealne w kwestii tego, co chcieliśmy uzyskać.)
      Balans Z/C: 0 (Jak wyżej.)
       
      Voila. Teraz w każdej chwili możesz zmieniać te ustawienia bardzo szybko, bo przecież zapisaliśmy je na dwóch osobnych pre-set’ach. Klikasz przycisk „home” na pilocie, przechodzisz w opcje wyboru trybu obrazu i przełączasz je według potrzeby.
       
      Pozostają jeszcze tylko ustawienia dla trybu gry i HDR, które jak ja rozumiem, w tym telewizorze uruchamiają swoje własne ustawienia, które można zmieniać. Jeśli się jednak mylę, to mnie poprawcie, jeśli mam rację, to postaram się zrobić także ustawienia pod te tryby. Najprawdopodobniej będą one po prostu modyfikacją pierwszego ustawienia – Standardowego.
       
      Zaznaczam, że nie wyrażam zgody na kopiowanie tego posta, jego części, czy samych ustawień gdziekolwiek indziej.
×
REKLAMA: Automatyczne przekierowanie nastąpi za 20 sekund Przejdź do HDTVPolska teraz »