Skocz do zawartości
Maciej Koper

Ocena jakości HDR10 przez HDMI na LG OLED EF950V pierwsze starcie...

Rekomendowane odpowiedzi

Jesteśmy właśnie z Gmerem na szkoleniu THX Certified Professional Video Calibration w Amsterdamie i podczas gdy Gmeru trenuje kalibrację, ja bawię się coraz to nowymi urządzeniami, o które ciężko w naszym kraju ;) Na pierwszy ogień poszedł płaski OLED - LG EF950V, na który wiem, że wiele osób ostrzy sobie zęby, jednak póki co nie ma go w ofercie polskiego oddziału LG (jeszcze). Pierwsze zdjęcia i spostrzeżenia o samym telewizorze poszły już do adekwatnego tematu. Jednak tutaj chciałbym napisać o czymś innym. Telewizor ten jest jednym z nielicznych obecnie, wspierających HDR przez kabel HDMI. Tyle wiemy. Nikt jednak nie próbował jeszcze chyba (na świecie?) podawać sygnału z HDR i sprawdzać co właściwie się stanie. Ja natomiast miałem taką możliwość, z racji, że w sali mamy generatory video Quantum Data 780, które jako nieliczne obsługują już HDR.

780B-300.png

g_5.jpg

Mamy nadzieję, że w końcu doczekamy się w Polsce płaskiej wersji OLED :-)))) Jest naprawdę PIĘKNA!

W Calman'ie 5.6.1 Ultimate jest też już dodany odpowiedni panel kontrolny do generowania sygnału testowego z HDR'em. Możemy też decydować o parametrach związanych z tym:

  • Przestrzeń barw - ustawiona na Rec 2020
  • Maksymalna luminancja - 10 000cd/m2
  • Minimalna luminancja - 0cd/m2
  • Parametry MaxCCL i MaxFALL, które omówię później

W bazowym standardzie HDR mamy do czynienia z tak zwanym HDR10. Na tym bazować będzie większość filmów na Ultra HD Blu-ray obsługujących ten efekt. Jest jeszcze HDR Dolby Vision, który jest bardziej rozbudowanym standardem niekompatybilnym z HDR10 i będzie on wykorzystywany u niektórych producentów filmów i telewizorów (np. LG). Z pewnością będzie to kiedyś powodować zamieszanie na rynku. Jest też standard BBC (WHP283), który prawdopodobnie znajdzie zastosowanie z telewizji ponieważ jest kompatybilny ze starymi odbiornikami, ale na to też poczekamy. Skupmy się jednak na HDR10.

Norma HDR10 precyzuje kilka kwestii:

  • EOTF (gamma): SMPTE ST 2084 (PQ, Perceptual Quantizer)
  • Sub-sampling barw: 4:2:0
  • Precyzja kodowania: 10 bitów
  • Gamut: ITU-R BT.2020
  • Metadane: SMPTE ST 2086, MaxFALL, MaxCLL

Tzw. EOTF, dawniej zwana "gammą" to funkcja określająca krzywą odpowiedzi tonalnej wyświetlacza, czyli w uproszczeniu jaką generuje on ilość światła przy danym poziomie sygnału wideo. Przy HD używaliśmy gammy 2.2 - 2.4, która wyglądała mniej więcej tak:

parametric_gamma_rec709.png

Natomiast krzywa ST2084 jest znacznie bardziej stroma, dzięki czemu koduje dużo więcej detali w cieniach i pozwala lepiej wykorzystać przestrzeń kodową:

parametric_gamma_st2084.png

Tak powinien wyglądać przebieg charakterystyki jasności dla wyświetlacza, który spełnia w pełni standard HDR10, a więc jest w stanie wygenerować jasność 10 000cd/m2. Takiego ekranu nie ma jednak jeszcze na rynku (i długo nie będzie). Co więc z wyświetlaczami mogącymi mniej? W takim wypadku część najjaskrawszych odcieni będzie musiała być wycięta. Dla wyświetlacza z maksymalną jasnością około 1 000cd/m2 (10x mniej niż standard):

parametric_gamma_sony.png

Innymi słowy jeśli nasz wyświetlacz nie jest w stanie osiągnąć 10 000cd/m2, co z pewnością nie nastąpi przez najbliższe lata, będzie on wyświetlał jedynie część tego efektu, na tyle na ile jest zdolny. Reszta detali, które powinny być jaskrawsze będzie przycięta. To zatem będzie jedna z różnic pomiędzy wyświetlaczami w "jakości efektu HDR", o czym będziemy pisać przy testach telewizorów i projektorów w przyszłości

Żeby nie zamęczać Was tymi technikaliami dam mały bonus - symulacja HDR'a na przykładzie zdjęć. Po lewo SDR (w zasadzie "podwójny SDR", by było widać efekt na naszym monitorze bez HDR'a), po prawo HDR (czyli po prostu zwykły obrazek bez ograniczonej jasności). Taką różnicę zrobi nam HDR w przyszłości, jednak w innej skali.

Wróćmy jednak do norm... chociaż nie, te już omówiłem w większości. Podsumowując więc - mamy kilka standardów HDR, z najpopularniejszym na ten moment (i darmowym) HDR10, którego będzie najwięcej na pierwszych wydaniach płyt Ultra HD Blu-ray. Standard ten pozwala zapisywać jasność do 10 000cd/m2 i przewiduje nową normę kodowania - ST2084. Jakość efektu HDR na telewizorze sprowadza się więc głównie do dwóch rzeczy:

  • Jaką najwyższą jasność jest on w stanie wygenerować
  • Jak dobrze odwzorowuje charakterystykę ST2084 (czyli jak wiernie naśladuje monitor studyjny). To coś jak sprawa kalibracji, ale pod HDR.

Oczywiście poza tymi sprawami jest jeszcze kwestia obsługi szerokiej palety barw, bo ta jest integralną częścią standardu Ultra HD i HDR. Można by zatem dodać:

  • Jak dobrze pokrywa gamut Rec 2020 i jakie przekłamania barw względem tej normy posiada.

Powróćmy więc teraz do naszego płaskiego OLED'a LG EF950. Wygenerowaliśmy mu sygnał testowy z następującymi parametrami (standardowymi, opisanymi we wstępie):

g_1.jpg

Co wydarzyło się na ekranie po przyjęciu takiego sygnału? Pojawił się taki oto komunikat!

g_4.jpg

Byłem niezwykle ciekawy jak zachowają się ustawienia w menu telewizora po wejściu w tryb HDR. Okazuje się, że większość konfiguracji jest zablokowana. Nie da się regulować ani jasności oled, ani kontrastu, ani nawet balansu bieli! Wszystkie te ustawienia stają się niedostępne. Jasność telewizora rośnie za to diametralnie.

Wybieramy w Calmanie pomiar względem normy ST2084 i Rec2020 i mierzymy jak dobrze EF950V jest w stanie odwzorować HDR'a...

g_2.jpg

Tak wygląda pomiar gammy w moim szablonie. Widać tu już kilka ciekawych rzeczy! Po pierwsze widzimy, że przy maksymalnym poziomie sygnału, telewizor jest w stanie wykrzesać z siebie 433 cd/m2. Do maksymalnych 10 000cd/m2 brakuje więc... trochę ;) Przy tego typu maksymalnej jasności wszystko tj. cały efekt HDR, który jest kodowany od 66% w górę zostanie obcięty! Widać jak wyrysowała się wzorcowa gama dla telewizora o możliwościach 433cd/m2. Od 66% w górę jest ona linią płaską, to znaczy, że zlewa detale od tego poziomu w górę. Punt ten zaznaczyłem czerwonym 1. Najwyższy zakres (czerwony 2) to tam gdzie powinno być 10 000cd/m2, które pozostaje na razie w sferze marzeń.

Jak jednak widzimy, zmierzona charakterystyka (biała linia) odbiega... dosyć mocno od wzorca. W okolicach czerni rozjaśnia nadmiernie obraz, zaś tam gdzie powinna już się zlewać w jednolitą plamę nadal odtwarza odcienie. Oznacza to, że część zakresu HDR, która nie powinna być widoczna, będzie widoczna nadal, jednak tony obrazu, będą ciemniejsze niż być powinny. Póki co taki opis musi was zadowolić, ponieważ brakuje materiałów by to faktycznie zobaczyć. Możecie się jednak w przyszłości spodziewać takich opisów związanych z jakością HDR'a na danym wyświetlaczu :)

Sprawdziłem także co się stanie z paletą barw, gdy idzie do telewizora znacznik Rec 2020 (jak widzicie na kilku zdjęciach powyżej). Okazuje się niestety, że telewizor nic sobie z niego nie robi i wyświetla nadal standardową paletę Rec 709:

g_3.jpg

Także kolory nie zgadzają się póki co... w ogóle ;)

To tyle na dziś. Czujecie się pocieszeni? Pewnie nie. HDR rodzi się w bólach. Ten temat nie jest jednak po to by krytykować EF950! Posłuchajcie. Jesteśmy póki co w Ultra HD piaskownicy, można by powiedzieć, że przez nowe standardy cofamy się do początku telewizji! Nie ma możliwości, by pierwsze wyświetlacze działały idealnie pod linijkę, tak jak robią to ze "zwykłą" normą HD. Super wiadomością jest jednak to, że EF950V jakkolwiek przetwarza ten sygnał HDR, ponieważ stojący obok Panasonic CX800 zwyczajnie nic sobie nie zrobił ze znacznika HDR10...Na pewno wyjdą jeszcze aktualizacje oprogramowania poprawiające jedno i drugie (wielu producentów już to ogłosiło).

Musicie jednak wziąć pod uwagę:

To, że w większości testów, telewizory są w stanie niemalże idealnie odwzorować kolory standardu HD, tym samym naśladując monitor studyjny, nie stało się ot tak. To lata udoskonalania wyświetlaczy i funkcji kalibracyjnych. To, że możemy obecnie zakupić wyświetlacz, zamówić kalibrację i oglądać jak w studio filmowym jest piękną rzeczą. Za kilka, może kilkanaście lat nastąpi to samo z całym standardem Ultra HD. Póki co jednak, nawet jeśli wyświetlacz jest na coś gotowy, to nie oznacza, że radzi sobie z tym bardzo dobrze, czy nawet dobrze. Jesteśmy dopiero na początku drogi Ultra HD! Decydując się w tej chwili na wyświetlacz z segmentu Ultra HD premium, uzyskamy co nieco z tych dobrodziejstw, jednak z pewnością nie 100% tego co dawać nam będą twórcy filmów.

Nadchodzą zatem ciekawe czasy dużych różnic między wyświetlaczami... Oj będzie co pisać na portalu i forum. Ale... Na dziś wystarczy ;)

P.S. Część materiałów graficznych zaczerpnąłem z LightIllusion: http://www.lightillusion.com/hdr.html

Edytowane przez Gmeru
  • Lubię 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Obawiam się, ze stare problemy z wersjami HDMI to Pan Pikuś w stosunku do tego co jak napisał Maciek czeka nas teraz.

I praktycznie na dzień dzisiejszy "wszystkie" wyświetlacze 4K, które wyprodukowano, no dobra ... większość, w temacie HDR są martwe. A te co powstają ... z nimi moze być różnie.

To nie jest dobra wiadomość dla konsumentów. Znowu zacznie się zabawa co dany klocek potrafi, a co nie i dlaczego. I dlaczego trzeba będzie ... kupować kolejny :). I o tqo przeciez wszystkim producentom chodzi.

Karwa ... zamiast poczekać i umówić się co i jak z wyświetlaniem obrazów UHD mamy niezły galimatias.

:(.

I za chwilę znowu będziemy wymieniać i odtwarzacze i amplitunery bo czegoś tam nie będą potrafiły. Koszmar.

Pozdro

Edytowane przez pmcomp
  • Lubię 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A uwierz mi, że dotknąłem dopiero wierzchołka góry lodowej w tym temacie :D Bo trochę zgłębiłem bazowy standard HDR10, a co z Dolby Vision, co z BBC WHP283? Dolby nawet nie wspiera większość producentów... choć LG akurat tak.

  • Lubię 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W sumie jak to z tym Dolby Vision będzie np. w LG to dopiero wiemy ale na ... papierze. I czy w ogóle jakiś film w tym będzie?

  • Lubię 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W bazowym standardzie jest HDR10 z Dolby Vision HDR jako opcja, ale tak jak dziś nie wyobrażamy sobie filmów na BD bez DTS-HD MA czy TrueHD (które też były wg. specyfikacji Blu-ray jako opcja) tak samo będzie z Dolby Vision HDR, daję sobie głowę uciąć co do tego ;)

Spora część największych wytwórni filmowych już teraz zapowiedziały, że wydawane przez nich filmy będą w tym standardzie to też taka moja rada - jeśli ktoś ma zamiar kupować odtwarzacz UHD i/lub wyświetlacz na lata to niech najpierw sprawdzi w specyfikacji czy obsługuje on Dolby Vision HDR bo później będzie płacz... :)

http://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1441980188

http://www.engadget.com/2016/01/05/mgm-universal-dolby-vision/

http://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1453200912

Edytowane przez misfit

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Skoro juz jestescie w Amsterdamie, to moze warto wziac krotka wycieczke do kina Dolby Vision.
https://www.google.ie/search?q=JT+cinema+in+Hilversum&oq=JT+cinema+in+Hilversum&aqs=chrome..69i57&sourceid=chrome&es_sm=122&ie=UTF-8

W bazowym standardzie HDR mamy do czynienia z tak zwanym HDR10. Na tym bazować będzie większość filmów na Ultra HD Blu-ray obsługujących ten efekt. Jest jeszcze HDR Dolby Vision, który jest bardziej rozbudowanym standardem niekompatybilnym z HDR10 i będzie on wykorzystywany u niektórych producentów filmów i telewizorów (np. LG). Z pewnością będzie to kiedyś powodować zamieszanie na rynku. Jest też standard BBC (WHP283), który prawdopodobnie znajdzie zastosowanie z telewizji ponieważ jest kompatybilny ze starymi odbiornikami,



od 35:00, jednak polecam obejrzec w calosci
od 6:00



Czy aby slowo "niekompatybilne", jest okresleniem odpowiednim, skoro podkresla sie wyraznie, ze filmy sa i beda masterowane w Dolby Vision, i beda mozliwe do odtworzenia przez systemy obslugujace HDR10.


W bazowym standardzie jest HDR10 z Dolby Vision HDR jako opcja, ale tak jak dziś nie wyobrażamy sobie filmów na BD bez DTS-HD MA czy TrueHD (które też były wg. specyfikacji Blu-ray jako opcja) tak samo będzie z Dolby Vision HDR, daję sobie głowę uciąć co do tego ;)

Spora część największych wytwórni filmowych już teraz zapowiedziały, że wydawane przez nich filmy będą w tym standardzie to też taka moja rada - jeśli ktoś ma zamiar kupować odtwarzacz UHD i/lub wyświetlacz na lata to niech najpierw sprawdzi w specyfikacji czy obsługuje on Dolby Vision HDR bo później będzie płacz... :)


Zaden z aktualnie dostepnych i zapowiedzianych odtwarzaczy UHD BD, nie obsluguje Dolby Vision HDR.
Zachowanie Sony i LG, sugerowac moze, ze data nadejscia takich odtwarzaczy, nie powinna byc pozniejsza, niz przyszly sezon. Inaczej decyzja o nie wypuszczeniu na rynek wlasnych odtwarzaczy nie bylaby racjonalna.

Edytowane przez binary

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wracamy : / zaraz na lotnisko.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Szkoda. Moze warto uwzglednic przy nastepnej wizycie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zaden z aktualnie dostepnych i zapowiedzianych odtwarzaczy UHD BD, nie obsluguje Dolby Vision HDR.

Zachowanie Sony i LG, sugerowac moze, ze data nadejscia takich odtwarzaczy, nie powinna byc pozniejsza, niz przyszly sezon. Inaczej decyzja o nie wypuszczeniu na rynek wlasnych odtwarzaczy nie bylaby racjonalna.

Jest dokładnie jak piszesz i nic tutaj nie da aktualizacja firmware. Do tego na ulicy mówi się, że opóźnienia m.in. od Sony są spowodowane tym, że nie ma póki co gotowego chipa dekodującego Dolby Vision dla odtwarzaczy UHD BD.

Filmy masterowane w Dolby Vision HDR oczywiście będzie się dało oglądać na wyświetlaczach ze "zwykłym" HDR czy SDR, ale wciąż jest wiele znaków zapytania jak ta konwersja w praktyce będzie wyglądała.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@Binary nie obejrzę teraz tego materiału, ale jesteś pewien tego co napisałeś, że płytę z Dolby Vision będzie można odtworzyć na odtwarzaczu HDR10? Nie czasem odwrotnie? Dolby ma całkowicie inny format zapisu, w którym każda klatka obrazu posiada flagę określającą szczytową jasność bieli. Chociaż w HDR10 też wprowadzili zestaw metadanych... No cóż, pożyjemy, zobaczymy.

  • Lubię 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@Binary nie obejrzę teraz tego materiału, ale jesteś pewien tego co napisałeś, że płytę z Dolby Vision będzie można odtworzyć na odtwarzaczu HDR10? Nie czasem odwrotnie?

A gdzie ja cos takiego napisalem? ;)

Niczego nie jestem pewien. Od dluzszego czasu probuje dowiedziec sie czegos na ten temat ze strzepow wypowiedzi, czy tekstow czytanych miedzy wierszami. Problem formatow HDR jest mi znany od dawna, postanowilem postepowac ostroznie i zakupami czekam az "kurz opadnie". Nie zamowilem nawet tych poldarmowych filmow, bo wierze ze beda robic bundle. Ale bede mial za to, gdzie obejrzec odtwarzacz i filmy na zywo, jak tylko ruszy dystrybucja UK. :)

  • Lubię 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Z Dolby Vision jest jeszcze inna zagwozdka - filmy w tym standardzie masterowane są w 12-bitowej głębi kolorów, w przeciwieństwie do 10-bitów dla HDR 10

Nie wspominając o wyświetlaczach domowych, specyfikacja UHD Blu-ray to 10-bitów więc już teraz straszy się bandingiem jeśli ktoś spartaczy konwersję 12-bit -> 10-bit dla UHD BD.

Na forum blu-ray.com użytkownik Stacey Spears, współautor płyty Spears & Munsil HD Benchmark pisze, że banding w Marsjaninie na UHD BD jest faktem. Ten sam Marsjanin jak czytam doczekał się mastera w Dolby Vision HDR. Przypadek ?

Edytowane przez misfit
  • Lubię 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Rzut okiem na schematy blokowe transportu sygnalu z Dolby Vision White Papers powinien wszystkich uspokoic.

Nie ma mowy o braku kompatybilnosci bo secret sauce idzie jako metadata. Jak to sobie kolejne uklady lancucha przemapuja i co wypluja, to juz inna para kaloszy.

Edytowane przez binary

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A jak jakaś firma wyprodukuje kamery z dynamiką 18-20Ev (sensor panas i fuji )to będą na stołach tworzyć cały czas HDR-a jeszcze mocniejszego (tak jak reżyser miał w zamiarze :-)? Muszę zobaczyć gdzieś o co tu chodzi dokładnie - jest jakiś materiał HDR krótki do ściągnięcia ?

Czy ja dobrze czytam, iż z HDR-em ma być dopalacz =słońce na ekranie luxy w pokoju ?

Materiału DCI 2K jest w brud - dla ludzi mogli by to udostępnić i by drgnęło ,szkoda gadać ...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Telewizor ten jest jednym z nielicznych obecnie, wspierających HDR przez kabel HDMI.

Wszystkie zeszłoroczne samsungi od JU6800 mają HDMI 2.0a

Tak powinien wyglądać przebieg charakterystyki jasności dla wyświetlacza, który spełnia w pełni standard HDR10, a więc jest w stanie wygenerować jasność 10 000cd/m2. Takiego ekranu nie ma jednak jeszcze na rynku (i długo nie będzie). Co więc z wyświetlaczami mogącymi mniej? W takim wypadku część najjaskrawszych odcieni będzie musiała być wycięta. Dla wyświetlacza z maksymalną jasnością około 1 000cd/m2 (10x mniej niż standard):

.....

Reszta detali, które powinny być jaskrawsze będzie przycięta. To zatem będzie jedna z różnic pomiędzy wyświetlaczami w "jakości efektu HDR", o czym będziemy pisać przy testach telewizorów i projektorów w przyszłości[/green_info]

Tak jest w zeszłorocznych LG OLED.

W tegorocznych LG OLED jasność jest skalowana w dół.

Edytowane przez slimak

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

misfit


Czyli co? będzie hevc 12bit?


A co za tym idzie sprzęt PC mający wsparcie hardwarowe dla hevc 10 bit przy 12 bitach przejdzie/będzie "dekodował" programowo?


Czy Dolby Vision to master materiału 12bit a wyświetlany na 10 bit?


Edytowane przez Newren

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

eee tam HaDeery,płaskie oledy i inne techniczne bla bla

Newsem jest to że Piotrek sie kalibracji uczy :D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
We finished The Martian tonight. Initial thoughts. Just incredible. From what I've read so far before I saw this film tonight, the overall reviews were very positive. For me, viewing this 4K UHD version blew the theatrical experience out of the water. My wife, who isn't nearly as into A/V quality as I am, even noticed off the bat what a difference this version was. The detail was incredibly sharp. You could see every bead of sweat on Matt Damon's face during the scene where he has to pull the piece of rod out of his side. The scenes in outer space with the ship, everything was just intricate. The scenes I loved the most were when we see him on Mars, it literally was a like a true, 3D image. Yeah, there was incredible depth to the image and I was floored...

The other thing people have mentioned are the colors. Boy do they pop right off the screen, so vivid and more natural looking. The blacks also much darker, the HDR just takes this viewing experience to a whole other level. The only thing negative I noticed so far is some minor noise in darker scenes here or there but nothing too egregious.

In short, I popped in the regular blu ray for a few minutes and felt underwhelmed in comparison to the 4k version; I'm excited for the future of this format and the possibilities of watching many more films moving forward utilizing true, 4k masters. While blu ray is still a great format in its own, this truly makes me want to hold out and wait for the 4k versions moving forward, I hope all the studios embrace 4k by the end of this year....

I also popped in Kingsman for a few scenes and compared it to the 1080p version; again detail is exquisite and much more defined. The colors, again, are just so robust, vibrant and seem to remain much truer to the source material. I'm impressed so far guys, my initial experience has been just fantastic.

http://forum.blu-ray.com/showthread.php?t=271447&page=28

Podobno te HDR robi w Marsjaninie tak duże wrażenie, że pojawia się iluzja 3D obrazu. Aż nie mogę się doczekać, aby zobaczyć filmy z tym HDR :)

http://redvdit.com/reviews/2016/02/12/martian-4k-uhd/

a tutaj jeszcze recenzja marsjanina w 4K

Edytowane przez pawel86ck

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Rzut okiem na schematy blokowe transportu sygnalu z Dolby Vision White Papers powinien wszystkich uspokoic.

Nie ma mowy o braku kompatybilnosci bo secret sauce idzie jako metadata. Jak to sobie kolejne uklady lancucha przemapuja i co wypluja, to juz inna para kaloszy.

A jak ktoś ma wciąż wątpliwości co do tego to polecam poniższe video od 9:18.

Oraz ostatnią minutę wywiadu z Panem od Dolby:

Muszę zobaczyć gdzieś o co tu chodzi dokładnie - jest jakiś materiał HDR krótki do ściągnięcia ?

Proszę bardzo -> http://hdrsamples.com/category/hdr-samples/hdr-trailers/

madVR podaje, że pliki są zmasterowane pod 1200 nitów w szczycie.

misfit

Czyli co? będzie hevc 12bit?

A co za tym idzie sprzęt PC mający wsparcie hardwarowe dla hevc 10 bit przy 12 bitach przejdzie/będzie "dekodował" programowo?

Czy Dolby Vision to master materiału 12bit a wyświetlany na 10 bit?

Jest odpowiedni profil w HEVC dla 12-bit i wyżej, ale pomijając możliwości konsumenckich wyświetlaczy w tym względzie teraz czy za kilka lat, specyfikacja Ultra HD Blu-ray to 10 bitowa głębia kolorów.

Może z czasem specyfikacja ewoluuje w tym względzie, ale póki co oznacza to, że będzie się odbywać konwersja 12 bit -> 10 bit (konwersja odbywa się też w przypadku Blu-ray'a od samego początku, tyle, że do 8 bitów) co, szczególnie na początku istnienia formatu może nam napsuć co nieco krwi zanim kompresorzy nie dostaną odpowiednich narzędzi i nie nauczą się posługiwać m.in. ditheringiem.

Edytowane przez misfit

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

To fajnie.Nie wierzyłem za bardzo że szybko zobaczymy panele 12 bitowe.

Spokojnie mogę czekać na kaby lake +polaris/pascal.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Po pierwsze widzimy, że przy maksymalnym poziomie sygnału, telewizor jest w stanie wykrzesać z siebie 433 cd/m2. Do maksymalnych 10 000cd/m2 brakuje więc... trochę

a ta jasność to przy jakim ekranie była zmierzona? tzn co wtedy było wyświetlane - biała plansza?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tak sobie poczytałem na różnych forach i generalnie większość specjalistów się wypowiada że implementacja HDR na odbiornikach TV

które mają mniej niż 1000cd/m2 nie ma najmniejszego sensu i efekt będzie marny .

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Bo generalnie pewnie tak będzie ; ) Ale marketing musi się kręcić.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...