Skocz do zawartości
Maciej Koper

TEST: OLED Panasonic CZ950 65" 4K Ultra HD

Rekomendowane odpowiedzi

Słowem wstępu

Firma Panasonic zawsze kojarzona była z najwyższą jakością obrazu na telewizorach. Jakich? Oczywiście plazmowych. To dzięki nim, firma wyrosła na lidera kinowego obrazu a do dziś wielu fanów nadal trzyma w domu plazmy z logiem Panasonica. Fanów, którzy zaczynają pomału zastanawiać się, na co obecnie mogą wymienić swoje odbiorniki. A zadowolić ich nie będzie łatwo. Nawet najlepsze telewizory LCD nie osiągną takiego poziomu czerni i kontrastu jak najlepsza plazma. Z ratunkiem dla największych purystów obrazu przychodzi technologia OLED. Mozolnie ale z sukcesem wdrażana na rynek przez koreańską konkurencję w końcu zawitała do Japonii. Trzeba przyznać, że dość szybko gdyż żadna firma poza LG nie odważyła się póki co wejść na rynek z masowym produktem jakim jest telewizor w technologii OLED. My, jako redakcja HDTVPolska już od czerwca tego roku, mieliśmy okazję uczestniczyć przy projekcie OLED. Zaczynając od czerwcowych zamkniętych pokazów w Hollywood, poprzez IFĘ a kończąc na wizycie inżynierów z Japonii prosto w naszej redakcji niespełna kilka tygodni temu.

Jako jedna z zaledwie kilku redakcji w Europie (w części centralno-wschodniej tylko my), zostaliśmy wytypowani do współpracy z szefami i inżynierami projektu OLED i LCD. I wiecie co? Nasze uwagi zostały zaimplementowane do najnowszych telewizorów! Wszystkiego dowiecie się już po targach CES w Las Vegas.

Jednak nie jest dla mnie zaskoczeniem, że to właśnie Panasonic postanowił na dzień dobry powalczyć na tym polu i pokazać wszystkim firmom jak powinno się zrobić telewizor Ultra HD o idealnym obrazie. Wiemy dobrze, że inżynierowie z tej firmy mają ogromne doświadczenie zdobyte na polu telewizorów plazmowych jak również LCD z pełnym podświetleniem LED. Jednak dopiero przy projekcie OLED, mogli pokazać na co ich stać. Czy rzeczywiście podołali wyzwaniu? Czy stworzyli telewizor, który jest pod każdym względem lepszy od technologii plazmowej? Na te i wiele innych pytań odpowiemy razem z Gmerem w poniższym teście.

Wygląd

[slider=800,451]http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/1.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/1.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/2.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/2.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/3.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/3.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/4.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/4.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/5.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/5.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/6.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/6.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/7.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/7.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/8.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/8.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/9.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/9.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/10.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/10.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/11.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/11.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/12.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/12.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/13.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/13.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/14.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/14.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/15.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/15.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/16.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/16.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/17.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/17.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/18.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/18.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/19.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/19.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/20.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/20.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/21.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/21.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/12.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/22.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/23.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/23.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/24.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/24.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/25.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/25.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/26.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/26.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/27.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/27.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/28.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/28.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/29.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/29.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/30.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/30.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/31.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/31.jpg[/slider]

Telewizor OLED to jak zawsze perfekcyjny wygląd podnoszący ciśnienia nawet u największego malkontenta designu. Sama matryca (delikatnie zakrzywiona) mierzy zaledwie kilka milimetrów grubości i patrząc z boku robi piorunujące wrażenie. Szczególnie dla kogoś kto wcześniej nie miał do czynienia z najnowszą technologią. Ekran otacza chromowana ramka. Parząc od przodu mamy także bardzo wąską ramkę, która mierzy zaledwie 9 mm. Gdy telewizor jest wyłączony to oczywiście jej nie widać gdyż zlewa się z matrycą. Nie jest też tajemnicą, że po włączeniu telewizora mamy nadal taką samą sytuację. Wszystko ze względu na prawdziwą czerń, która w 100% zlewa się z ramką. Dolna część ekranu to grubsza rama na której znajdują się głośniki oraz diody sygnalizujące stan telewizora. Klawisze odpowiedzialne za obsługę TV zostały umieszczone z boku, z lewej strony obudowy.

Tył ekranu to dopiero ciekawostka! Jak widzicie dominują tutaj jasne odcienie. A teraz uwaga: cała elektronika ekranu została przykryta przez specjalną nakładkę wykonaną z najprawdziwszej alcantary. Takiego rozwiązania nie widziałem jeszcze w żadnym telewizorze. Rozwiązanie spotykane bardziej w autach segmentu premium ;) No cóż. Audiofile mają swoje drogie kable to dlaczego by videofil nie miał swojej alcantary? Telewizor swoje kosztuje więc można było sobie pozwolić na takie rozwiązanie. Płyta bez problemu zdejmuje się aby ukazać miejsce na złącza oraz kabel prądowy.

Podstawa to dość masywna konstrukcja o szerokości około 110 cm i głębokości 33 cm. Została pokryta chromowanym materiałem.

Że niby alcantara to wyposażenie aut premium? Nie tym razem!

Jeżeli zdecydujecie się postawić OLEDa na dedykowanej szafce to miejcie na uwadze, że musi ona mieć przynajmniej 110 cm szerokości aby telewizor bez problemu się zmieścił. Niestety nie ma innej możliwości regulacji nóżek. Więc taka szerokość jest wymagana. Głębokość telewizor z podstawą to około 33 cm.

Ramka otaczająca ekran to około 9 mm. Nie trzeba chyba pisać, że ekran z taką ramką najładniej prezentuje się powieszony na ścianie. Szczególnie tej wielkości. Grubość telewizora patrząc od dołu to 6 cm jednak bardzo szybko zamienia się w 5 mm co jest kolejnym szokiem dla kogoś kto wcześniej nie miał do czynienia z technologią OLED.

Rozstaw śrub do montażu jest standardowy. Wynosi 40 x 40 cm.

Wyposażenie i Złącza

Telewizor w swojej klasie jest bardzo dobrze wyposażony. Posiada wszystkie niezbędne złącza video oraz audio. Mamy tutaj do dyspozycji m.in cztery złącza HDMI 2.0, trzy złącza USB (jedno w wersji 3.0), złącze component, euro, wyjście optyczne, ethernet i na słuchawki. Do tego możliwość umieszczenia dwóch modułów dostępu CI Plus np. dla telewizji kablowej UPC. Z tunerów znalazły się tutaj wszystkie opcje czyli DVB-T, DVB-T2, DVB-S (x2) oraz DVB-C.

Telewizor pozwala na odtwarzanie obrazów 3D (technologia pasywna). W zestawie znajdziemy dwie pary dedykowanych okularów. Są lekkie i bardzo dobrze wykonane.

Wygląd

[slider=800,451]http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/41.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/41.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/42.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/42.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/43.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/43.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/44.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/44.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/45.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/45.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/46.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/46.jpg[/slider]

Pilot główny to konstrukcja znana z innych modeli premium. Jego górna część wygląda na wykonaną ze szczotkowanego aluminium. Jest bardzo dobrze zrobiony i takich pilotów już się raczej nie spotyka na rynku. Duży plus. Ciekawie wygląda dedykowany klawisz dla Netflixa. Kto wie: może w końcu serwis zawita do Polski skoro firma pozostawiła go na nasz rynek? Dodatkową funkcjonalnością, która zamiera u innych producentów jest całkowite jego podświetlenie. Bardzo przydatna funkcja nocą.

Na odrębną uwagę zasługuje nowy pilot multimedialny. Jest o niebo lepszy od poprzedniego rozwiązania z 2014 roku. Począwszy od dużo lepszego trzymania w dłoni (zakrzywiony kształt), poprzez wbudowanie bardzo płynnie działającego gładzika oraz touchpada a kończąc na doskonałym wykonaniu. Pilot posiada także wbudowany mikrofon używany do wydawania poleceń głosowych.

27.jpg

28.jpg

[/td][td]

29.jpg

[/td]

27.jpg

[/td][td]

28.jpg

[/td]

Menu telewizora


[slider=800,451]http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/52.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/52.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/53.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/53.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/54.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/54.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/55.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/55.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/56.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/56.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/57.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/57.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/58.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/58.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/59.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/59.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/60.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/60.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/61.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/61.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/62.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/62.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/63.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/63.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/64.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/64.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/65.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/65.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/66.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/66.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/67.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/67.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/68.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/68.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/69.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasonicoledcz950/finalmegatest/69.jpg[/slider]

Testy syntetyczne

średni: nieskończony max: nieskończony min: nieskończony[/td]

Matryca, zalecane ustawienia

Koniecznie kliknij i przeczytaj też artykuł o matrycach:

"IPS vs VA czyli którą matrycę wybrać"[/td][td=style='padding:5px 0;background-color:#f0f0f0; border:1px solid orange;border-left:none;']ipsva.png[/td]

[/td]

Panasonic CZ950 bazuje na matrycy OLED WRGB wyprodukowanej przez firmę LG Display. Dokładnie taki sam panel znalazł zastosowanie w, testowanym niedawno, telewizorze LG EG960V. Dwa identyczne panele, różne telewizory. Zapowiada się ciekawy test, nieprawdaż? ;) Zalet wyświetlaczy OLED chyba wszyscy jesteśmy już świadomi: idealna czerń, zapewniająca niezrównaną głębie, plastykę i ostrość obrazu, idealne (prawie) kąty widzenia, czy błyskawiczny czas reakcji, to walory, których próżno szukać w telewizorach LCD, a przynajmniej nie wszystkich na raz w jednym modelu.

70.jpg

Dwa identyczne panele, różne telewizory. Zapowiada się ciekawy test, nieprawdaż?

Szybkie spojrzenie na matrycę pod mikroskopem, oraz zbadanie jej widma promieniowania potwierdza, że jest to ten sam panel OLED co we wspomnianym telewizorze LG.

[slider=800,484]http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/CZ950/panel.jpg,http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/CZ950/panel.jpg;http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/CZ950/spd.png,http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/CZ950/spd.png[/slider]

Skoro o panelu mowa to warto wspomnieć o jego żywotności. Autorskie rozwiązanie LG, czyli struktura WRGB, jest forsowane już od dłuższego czasu. Biała komórka pozwala uzyskać znacznie lepszy bilans energetyczny i trwałość matrycy. Żywotność powinna być teoretycznie bardzo długa, bo w rzeczywistości każdy (nie tylko biały) subpiksel jest diodą białą z nałożonym kolorowym filtrem. Dzięki temu nie ma problemu z ograniczoną trwałością niebieskiej diody OLED.

W sprawie trwałości matrycy organicznej, dostawca matrycy (LG) wydał oficjalne oświadczenie, mówiące o 30 000 godzin pracy. Po tym czasie jasność może spaść o 50%.

Mam nadzieję, że powyższy cytat uspokoił każdego użytkownika, a jeśli nie, to spróbujmy przeliczyć sobie ten czas na lata pracy. W przeciętnym gospodarstwie domowym telewizor pracuje średnio 5-6 godzin dziennie (wiadomo, w weekendy dłużej, są jednak dni w które nie jest włączany wcale). Przy 6 godzinach dziennie mamy aż 5 000 dni, czyli prawie 14 lat pracy, zanim matryca się zużyje, co też nie znaczy, że umrze... Spadnie jedynie jej jasność o 50%.
Przed przystąpieniem do testów modeli "studio master color" zostaliśmy zaproszeni na specjalne laboratoria aż w samym Hollywood w Los Angeles przy studiach Universala oraz w Panasonic Hollywood Laboratory. Dowiedzieliśmy się tam wielu ciekawych rzeczy związanych z zastosowaną technologią w najwyższych modelach Panasonica. Oczywiście sporo w tym marketingu ale ponieważ mamy bliskie kontakty bezpośrednio np. z głównym inżynierem obrazu z Japonii to zawsze mamy dla Was informacje z pierwszej ręki. Oczywiście był on tam także obecny i zdradził nam sporo ciekawych rzeczy.

Zalecane ustawienia

Telewizor posiada zarówno certyfikat ISF, jak i THX. Rozmowę o ustawieniach obrazu warto rozpocząć od omówienia co właściwie daje ta certyfikacja:

Certyfikat ISF gwarantuje, że telewizor posiada dwa banki pamięci (jeden do ustawień dziennych, drugi do nocnych), na których można przeprowadzić kalibrację oddzielnie dla każdego złącza. Po przeprowadzeniu profesjonalnej kalibracji, technik (lista certyfikowanych kalibratorów w Polsce) może zablokować te tryby specjalnym pinem i zmienić ich nazwę na ISF-Dzień oraz ISF-Noc (fabrycznie nazywają się one Profesjonalny-1 i -2).

Certyfikat THX zapewnia z kolei dwa tryby, które można by nazwać prekalibrowanymi fabrycznie. "THX-Cinema" do oglądania w nocy, oraz "THX-Bright Room" dedykowany do oświetlonych pomieszczeń. Użytkownikowi daje to gwarancję, że najlepszym wyborem po wyjęciu telewizora z kartonu będzie włączenie jednego z tych trybów. Nie jest to jednak gwarantem, że obraz jest już w 100% dopracowany, czy też, że telewizory Panasonic'a bez certyfikatu THX świecą gorzej w trybach fabrycznych. W praktyce różnie z tym bywa. Przejdźmy jednak do oceny trybu THX-Cinema w tym konkretnym egzemplarzu telewizora. Nie musimy w nim nic już zmieniać by uzyskać najlepszy obraz jaki może zapewnić fabryka.

Reprodukcja Obrazu

Fabrycznie

O fabrycznym trybie THX-Cinema można śmiało powiedzieć, że został dobrze dopracowany. Nie na 100%, ale, że się tak wyrażę, na solidne 80%. Balans bieli pokrywał się ze wzorcem z dobrą precyzją dzięki czemu odcień obrazu był neutralny. Również granice palety barw lądowały dokładnie tam gdzie standard przewidział. Suma summarum obraz był reprodukowany niemalże tak jak na monitorze reżysera w studio filmowym. Jedyne zauważalne odstępstwo dotyczyło charakterystyki jasności (gammy). Ta była nazbyt zaniżona, co oznacza, że obraz nieco zbyt szybko przechodził z czerni do bieli. Tego typu odstępstwo pogarsza nasycenie obrazu i jego głębię, jednak głębia obrazu i tak robi wrażenie na telewizorze OLED ze względu na fenomenalną czerń :) Mogę więc śmiało powiedzieć, że cała marketingowa otoczka związana z udziałem m.in kolorysty Mike'a Sowy z Hollywood okazała się prawdziwa. Firma dopieściła element kolorów na tyle ile tylko można w wariancie fabrycznym.

Po kalibracji

Zdolność do reprodukcji koloru po kalibracji jest dla mnie ogromnym pozytywnym zaskoczeniem. Dlaczego? Ponieważ po testach LG EG960V, gdzie kolory żyły swoim życiem i nie dawały się dobrze wykalibrować (szczególnie przy ustawieniu niższej jasności - do oglądania w nocy) miałem poważne obawy, czy inżynierom z Panasonic'a uda się problem rozwiązać. Udało się stuprocentowo! Widać, że zaawansowane procesory obrazu i tablice 3D LUT, wielokrotnie wspominane na konferencjach, nie są jedynie marketingową mrzonką. CZ950 naprawdę odwzorowuje barwy wręcz książkowo i to zarówno te jasne jak i te ciemne. W prawdzie na pewnych ciemnych próbkach da się zmierzyć podobne tendencje do odchyłów, co na EG960V (np. ciemny kolor morski ucieka w zieleń, a ciemna czerwień w róż), jednak tutaj błąd tylko nieznacznie wykracza ponad próg zauważalności, a w EG960V był tak drastyczny, że kuł w oczy w konkretnych momentach na filmach, które widziało się na innych ekranach i miało porównanie. Elektroniczna kompensacja przekłamań matrycy zrobiła więc robotę! Odwzorowanie barw można nazwać doskonałym i to bez względu na to czy przyciemnimy, czy rozjaśnimy obraz.

Oglądanie znanych mi scen na Panasonic'u CZ950 było więc czystą przyjemnością. Spodziewawszy się potencjalnych problemów, które mogły umknąć mi podczas kalibracji, zobaczyłem obraz niezwykle podobny do tego, który wielokrotnie oglądałem na studyjnych wyświetlaczach. CZ950 jest zdecydowanie najlepszym oledem pod względem odwzorowania barw i w tej materii nie ustępuje już niczym najlepszym telewizorom LCD, a wręcz ma nad nimi przewagę, bowiem dzięki swojej nieskończonej czerni, generuje dobrze nasycone ciemne walory obrazu.

Kalibracja przebiegła przy pomocy oprogramowania Spectracal Calman, które wspiera interfejs kalibracyjny Panasonic. Za jego pomocą możliwa jest konfiguracja parametrów pracy telewizora, z poziomu laptopa.

Pamiętajmy, że opis kalibracji tyczy się egzemplarza, który trafił do naszych testów. Egzemplarze takich samych telewizorów różnią się między sobą, więc te nabyte przez czytelników mogą mieć inne błędy odwzorowania barw (mogą być one większe lub mniejsze - nie ma reguły). Z tego powodu nie publikuję ustawień kalibracyjnych, bowiem są one indywidualne dla każdego telewizora i toru wideo. Zachęcam natomiast do poczytania o profesjonalnej kalibracji.

Więcej informacji zaczerpnąć można w: Wielkim teście kalibracji

Oraz w temacie: Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora/projektora

Pobierz pełny raport z kalibracji TV DA9KoI.png

Galeria przekłamań obrazu
[galeria][naj_fabryczne]http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/CZ950/galeria/bf1.jpg;http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/CZ950/galeria/bf2.jpg;http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/CZ950/galeria/bf3.jpg[/naj_fabryczne][referencja]http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/CZ950/galeria/r1.jpg;http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/CZ950/galeria/r2.jpg;http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/CZ950/galeria/r3.jpg[/referencja][skalibrowany]http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/CZ950/galeria/c1.jpg;http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/CZ950/galeria/c2.jpg;http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/CZ950/galeria/c3.jpg[/skalibrowany][ust_fabryczne]http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/CZ950/galeria/f1.jpg;http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/CZ950/galeria/f2.jpg;http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/CZ950/galeria/f3.jpg[/ust_fabryczne][/galeria]

Skalowanie SD, obróbka cyfrowa

Nie trzeba wprowadzać żadnych ustawień do trybu THX, by CZ950 mógł pochwalić się bardzo dobrą obróbką obrazu - bez zbędnych redukcji szumów, oraz innych "dopalaczy". Obraz trafia na ekran praktycznie w takiej formie, w jakiej został wypalony na płycie, tudzież nadany w telewizji - bez jakichkolwiek zmian. Po ustawieniu suwaka ostrości na pozycję "0" nie miało też miejsca jakiekolwiek uwypuklanie krawędzi, aczkolwiek w trybie THX-Cinema także przy ustawieniu domyślnym (50) nie ujrzymy sztucznych przeostrzeń. Jeżeli jednak planujemy oglądać głównie materiały poddane mocnej kompresji, na przykład z telewizji, to możemy sobie pozwolić na nieznaczne podniesienie suwaka "ostrość"..

W tym miejscu będę do znudzenia powtarzał, że w dzisiejszych czasach rezultaty skalowania wyglądają niemal identycznie na wszystkich telewizorach. Twierdzenie to znalazło potwierdzenie w moim eksperymencie, którego wyniki znajdują się pod tym adresem.
Zwracam też uwagę, że skalowanie nie jest procesem podnoszącym jakość obrazu i materiał HD czy nawet SD generalnie wygląda bardzo podobnie czy to na wyświetlaczu Ultra HD, czy na Full HD. Dopiero treść natywna o wysokiej rozdzielczości pozwala odczuć wyraźną różnicę, jednak pod warunkiem, że widz znajduje się w odpowiedniej odległości od ekranu. Można ją wyliczyć z kalkulatora odległości.

Kontrast i Czerń

Najważniejszy akapit tego testu. Czerń! To tym właśnie zachwycam się bez granic, przy okazji testu każdego wyświetlacza OLED. To właśnie nieskończony kontrast pozwala odkrywać dobrze znane już sceny filmów na nowo i delektować się nimi po raz kolejny. Wyobraźmy sobie sytuację, w której nie wiemy czy telewizor jest włączony, czy nie. Wyobraźmy sobie seans podczas którego nie wiemy gdzie się zaczyna ekran a gdzie kończy. Wyobraźmy sobie, że przy obrazie o proporcjach kinowych (2,39:1) mamy złudzenie, że mamy ekran o takich wymiarach, bo... zwyczajnie nie widzimy tego co czarne :)
"OLED to jedyny obecnie typ wyświetlacza, który reprodukuje prawdziwą czerń. Do tej pory używaliśmy na kolor czarny różnych określeń: „głęboki”, „smolisty”, „kruczy”. Przy CZ950 określenia te tracą sens. W tym telewizorze czerń jest po prostu... czarna!"
Wyświetlacz OLED uzyskuje tak fantastyczny kontrast, bowiem każdy jego piksel jest samoistnym źródłem światła. Może się niezależnie rozjaśniać i ściemniać aż do zera. W przypadku telewizora LCD nie jest to możliwe, bowiem tam piksele są jedynie filtrami blokującymi lub przepuszczającymi światło podświetlenia i nawet przy "wyświetlaniu czerni" przechodzi przez nie pewna część tego światła. Są oczywiście modele zaawansowane posiadające podświetlenie strefowe, które może niezależnie wyłączać się obszarowo. Ile jest jednak tych obszarów? Kilkadziesiąt, w najlepszych przypadkach kilkaset. Do OLED'a możemy odnieść to tak jakby każdy jego piksel był strefą. Mamy zatem 4K (3840x2160 = 8 294 400) stref. Słownie ponad 8 milionów! Czy da się zrobić to jeszcze lepiej? Nie. Telewizor OLED jest zwyczajnie wyświetlaczem idealnym jeśli o czerń chodzi i nic lepszego już powstać nie może, a jak wspomniałem we wstępie, kontrast to przecież najważniejszy walor jakościowy obrazu!

Zobaczmy jak prezentuje się to pomiarowo w naszej procedurze testowej:

Scena

(kontrast między białym kołem, a środkiem białego okręgu)[/td][td=style='width:30%;']Opis sceny[/td][td]Wynik pomiaru[/td][td][/td][td][/td][td][/td]

Duża powierzchnia czerni bez sąsiadujących detali, przy niskim kontraście łatwo dostrzec świecenie czerni[/td][td]nieskończoność[/td]

Czerń otoczona z każdej strony detalami, wymagająca scena, poradzą z nią sobie jedynie najlepsze systemy wygaszania[/td][td]nieskończoność[/td]

Pas w filmie sąsiadujący z obrazem o średniej jasności, przy niskim kontraście wyraźnie odcina się od ramki telewizora[/td][td]nieskończoność[/td]

Duża powierzchnia czerni bez sąsiadujących detali, przy niskim kontraście łatwo dostrzec świecenie czerni[/td][td]nieskończoność[/td]

Skrawek czerni w pobliżu (ale nie bezpośrednim) złożonego obiektu geometrycznego, przy niskim kontraście widać świecenie czerni[/td][td]nieskończoność[/td]

Ta sama scena jednak bliżej jasnego obiektu. Spadek kontrastu w tej scenie można interpretować jako efekt halo (łuna świetlna wokół obiektu)[/td][td]nieskończoność[/td]

Jak widać, w każdej scenie testowej mój laboratoryjnej klasy kolorymetr – Klein K-10A – nie był w stanie wychwycić jakiegokolwiek wartości luminancji. Oznacza to, że punktach pomiarowych czerń była absolutna :) Odnosząc się do kilku niezerowych wyników z testu EG960V myślę, że jest to jedynie spowodowane różnicą w rozmiarze matrycy. 65" CZ950 ma większą powierzchnię niż 55" EG960V, więc odstęp obszaru pomiarowego od świecących przedmiotów jest także większy. Z tego powodu rozproszone na powłoce ekranu światło nie wpada pod kolorymetr.

Cały ten powyższy opis nie odda jednak przyjemności jaką odczuwa się podczas obcowania z OLED'em. Polecam każdemu. To prawdziwy przełom! Zwracam jednak uwagę, że wykorzystanie takiego potencjału wiąże się z seansem w warunkach wieczornych lub nocnych. W dzień, czy na sklepowej hali, przy ostrych światłach, różnica w czerni pomiędzy "zwykłym" telewizorem LCD wciąż jest widoczna, jednak nie jest tak ogromna. Skoro jednak widać ją nawet na sklepowej hali, to pozostaje sobie wyobrazić jak dobrze jest w domu.

Seans w dzień

Częstym argumentem, używanym przez przeciwników technologii OLED jest to, że ekrany te uzyskują niższą jasność, przez co między innymi gorzej nadają się do oglądania w dzień, czy do wyświetlania obrazu HDR (o czym później). W tym akapicie chciałbym zaprzeczyć tym twierdzeniom, jako, że sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Faktem jest, że matryca OLED ma działanie podobne do plazmy. Nie jest bowiem w stanie utrzymać swojej pełnej jasności jeśli wyświetlimy na przykład pełnoekranową biel. Jednakże występowanie scen, które są białą plamą nie ma raczej miejsca podczas oglądania treści wideo. Każdą klatkę filmu można scharakteryzować tak zwanym współczynnikiem APL (average picture level), który jest średnią całkowitą jasnością obrazu. Żeby go wyznaczyć uśrednia się jasność wszystkich pikseli obrazu. Jeśli na przykład chcielibyśmy wyświetlić pół obrazu czarne, a pół białe to APL równe by było 50. Pełnoekranowa biel ma APL równe 100, a czerń oczywiście 0. Pewien portal uśrednił kiedyś jasność wszystkich klatek pobranych z kilku filmów. Średnia wartość APL była na poziomie 20 do 25. Dlaczego o tym mówię? Otóż jest to kluczowe dla zrozumienia jaką jasność jest faktycznie uzyskać ekran. Zobaczmy poniższy wykres:

apl.png

Jasność ekranu w odniesieniu do wypełnienia obrazem

Miło mi poinformować, że CZ950 jest najjaśniejszym OLED'em jaki miałem do tej pory przyjemność testować! Uzyskuje aż 430cd/m2 przy APL do 25%, co oznacza, że przez większość czasu jest jaśniejszy niż większość stawki LCD, a także jaśniejszy od swojego głównego konkurenta - modelu EG960V.

CZ950 broni się także przed światłem otoczenia swoją fenomenalną powłoką matrycy. Ta jest błyszcząca, więc niestety widać w niej odbicia przedmiotów i to jeszcze w powiększeniu (przez krzywiznę), jednak zachowuje równie głęboką czerń nawet, gdy świeci na nią dużo światła.
Można zatem podsumować, że CZ950 spokojnie poradzi sobie w typowym salonie. Przerosnąć go dopiero może jasny salon z dużą ilością okien, bo 430cd/m2, choć jest dobrym wynikiem, to niestety też nie najwyższym jaki zanotowałem.

Równomierność ekranu

Podobnie jak u koreańskiego bliźniaka, w CZ950, jednolitość barwy nie jest problemem, aczkolwiek na białej planszy da się zauważyć pewne przebarwienia. Na filmach jednak nie są one zauważalne.

[slider=800,463]http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/EG960/100.jpg,http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/EG960/100.jpg;http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/EG960/20.jpg,http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/EG960/20.jpg[/slider]

Tak wygląda to przy pomiarze - lekko zażółcona prawa strona ekranu. Jak jednak mówię, nieznacznie.

uniformity.png

W kwestii równomierności przy bardzo ciemnych ujęciach ponownie powiem: nie dopatrzyłem się ich podczas oglądania normalnej treści wideo. Jeśli chcemy jednak wywołać wilka z lasu to jest to możliwe ;) Wystarczy użyć bardzo ciemnej (3-4%) pełnoekranowej szarej planszy. Będzie widać, że ciemnieje znacznie na brzegach i że jakieś zniekształcenia na niej są. Tylko jak mówię, nie zauważyłem tego na filmie. Pewnie są jakieś momenty w innych materiałach, gdzie da się zauważyć mankamenty, ale nie jestem ich w stanie znaleźć "na szybko", a to oznacza, że występują bardzo rzadko i roztrząsanie ich na wielką skalę przypomina walkę z papierowym tygrysem.

5.jpg

Niewielkie zniekształcenia na planszy 5%

UltraHD / 4K

Koniecznie kliknij i przeczytaj też artykuł o Ultra HD:

"UHD? 4K? Czym jest technologia, która podbija rynek"[/td][td=style='padding:5px 0;background-color:#f0f0f0; border:1px solid orange;border-left:none;']uhd4k.png[/td]

[/td]

Panasonic CZ950 zapewnia dobre wsparcie dla standardu Ultra HD. Wszystkie jego porty HDMI przyjmują sygnał UHD w każdym istniejącym formacie i dla każdego wejścia można wybrać czy ma korzystać ze standardu HDCP 2.2, czy 1.4. Oznacza to, że nie będzie problemów z kompatybilnością z odtwarzaczami Ultra HD Blu-ray, które już niebawem pojawią się na rynku.

Telewizor poprawnie odbierał także testowe kanały Ultra HD zarówno z anteny satelitarnej, jak i naziemnej. Dla czystej formalności wspomnę też, że radził sobie świetnie z plikami zakodowanymi przy użyciu HEVC'a. Co jednak ciekawsze, wbudowany odtwarzacz plików potrafił rozpoznać plik UHD "z prawdziwego zdarzenia", to znaczy wykorzystujący poszerzoną paletę barw - Rec 2020. Po jego uruchomieniu pojawiła się w menu obrazu nowa funkcja "Colour Remaster Rec 2020". Gdy pojawią się stosowne pliki testowe, będziemy mogli przetestować jak dobrze telewizor odwzorowuje faktycznie barwy szerokiej przestrzeni. Na ten moment cieszymy się, że rozpoznaje i robi coś dobrego.

remaster.jpg

tak wygląda menu z nową funkcją

forum_foto2.jpg

A taki ładny obraz z szeroką paletą barw wyświetlał się na ekranie :)

Producent deklaruje także zgodność z HDR'em, choć tego nie mamy jak sprawdzić na chwilę obecną. Prawdopodobnie telewizor dostanie stosowną łatkę w przyszłości, która zaktualizuje HDMI do standardu 2.0a i będzie możliwe uzyskanie tego efektu na telewizorze. W Hollywood mieliśmy możliwość zobaczenia HDR na tym ekranie a efekt był powalający względem tego samego modelu z wyłączonym HDR. Jednak o HDR będzie jeszcze wiele pisać w 2016 roku. Na pewno do tematu wrócimy.

Jak w każdym teście wyświetlacza Ultra HD, przetestowaliśmy, jaki zakres szerokiej palety barw jest on w stanie wyświetlić. Daje to nam odpowiedź na pytanie ile potencjalnie będzie można uzyskać bardziej nasyconych barw ze standardu DCI P3, oraz Rec 2020. Oba bowiem wchodzą w skład specyfikacji UHD.

DCI P3 Rec 2020
Pokrycie palety: 88%[/td][td]Pokrycie palety: 67%[/td]

Jak widzimy, CZ950, zapewnia całkiem niezłą kompatybilność z szerszą paletą barw. Jak to będzie finalnie wyglądać przekonamy się po podłączeniu odtwarzacza Ultra HD Blu-ray na początku 2016 roku.

Odwzorowanie ruchu

Matryca Panasonic'a CZ950 ma 120Hz. W telewizorze zaimplementowano, znany nam z telewizorów LCD, system Intelligent Frame Creation, który pozwala powielać klatki obrazu by uzyskać lepszą ostrość i płynność. System Intelligent Frame Cration (IFC) zmienia nazwę na 24p Smooth Film w zetknięciu z sygnałem 24Hz bo pozwala zapisać w telewizorze oddzielne ustawienia poprawy ruchu dla filmów (by nie powodować nadmiernego efektu teatru), a oddzielne dla materiałów wideo (50Hz). Pewnym mankamentem rozwiązania jest to, że decyzja o stopniu ingerencji podejmowana jest tylko na podstawie wchodzącego sygnału, czyli jeśli podamy sygnał 1080i50 to mamy IFC, a jeśli 1080p24 to 24p Smooth Film. W praktyce oznacza to, że w przypadku zewnętrznego tunera telewizyjnego jedno ustawienie IFC będzie obowiązywało zarówno dla np. transmisji sportowych (50i) jak i dla filmów transmitowanych tą drogą.
W przypadku materiałów filmowych ustawienie Wyłączony nie różni się od Minimalnego. Pośrednie zaś poprawia już płynność dosyć agresywnie i wiele osób mogłoby określi taki obraz mianem teatralnego. Wariant maksymalny upłynnia już materiał do granic możliwości. Jest więc wtedy zdecydowanie teatralny, co oczywiście niektórym widzom będzie się podobać. W każdym razie ciężko znaleźć jakiś złoty środek na ustawienie płynności w filmach.
Skąd w ogóle pomysł, że telewizor OLED może smużyć, skoro ma tak krótki czas reakcji (liczony w mikrosekundach)? Otóż OLED podobnie jak LCD, a w przeciwieństwie do np. Plazmy, czy telewizora CRT charakteryzuje się działaniem sample-and-hold (w skrócie S&H). Oznacza to, że klatka obrazu, która została wyświetlona na ekranie znajduje się tam przez cały czas aż do nadejścia czasu następnej. Dobrą stroną tego jest brak migotania. Złą, to, że oko śledzące obiekt na ekranie podąża za nim płynnie, podczas gdy ten stoi przez jakiś czas w miejscu (dokładnie przez 16,7 [ms] przy 60 klatkach/sek). Nasz mózg w konsekwencji postrzega smużenie. S&H jest obecnie główną przyczyną smużenia nie tylko w telewizorach OLED, ale i LCD. Dla lepszego zrozumienia zagadnienia przeanalizujmy poniższy schemat:
63.png
Czarny okrąg znajdujący się w różnych punktach obrazu symbolizuje punkt w który się wpatrujemy. W założonym przypadku podąża on za przesuwającą się na ekranie piłką. Gdy ta pozostaje przez pewien czas w tym samym położeniu, oko widzi rozmyte kolory znajdujące się w sąsiedztwie.
Z powyższego nasuwa się dosyć prosty wniosek – ostrość obrazu na wyświetlaczach S&H jest bezpośrednio skorelowana z płynnością. Posiadając bowiem 120 klatek/sek obiekt stoi w jednym miejscu już tylko 8,33 [ms]. Standard Ultra HD zakłada transmisję treści z tak wysokim klatkażem. Zanim jednak pojawią się pierwsze materiały upłynie jeszcze wiele czasu. Na tą chwilę jesteśmy więc skazani na układy interpolacji klatek źródłowych (tzw. Upłynniacze), lub systemy usuwania efektu S&H. Najlepiej sprawdza się jedno i drugie na raz, bowiem usunąć efekt S&H jest łatwo – wystarczy wygasić część klatki. To nie problem na wyświetlaczu OLED lub LCD z podświetleniem LED, jednak przy 60 klatkach / sek (60Hz) spowoduje to męczące migotanie. Złotym środkiem byłaby więc interpolacja do 120Hz, a następnie wygaszenie np. połowy klatki. Skutkowałoby to efektem S&H nie dłuższym niż 4,16 [ms], a więc bardzo wyraźnym obrazem w ruchu i do tego niemigoczącym. Zrobić się da – jak widać, są nawet monitory dedykowane dla graczy, które właśnie tak działają (z tym, że 120Hz pochodzi tam z komputera, nie z interpolacji).
Jeśli chodzi o ostrość obrazu przy ruchu, czyli zagadnienie interesujące głównie osoby oglądające transmisje sportowe, to tutaj CZ950 (przy ustawieniu upłynniacza na maksimum) nie odróżnia się w ogóle od EG960. Mamy więc do czynienia z klasyczną 120Hz matrycą i zauważamy pewną dozę smużenia powodowaną działaniem Sample&Hold. Wszystko mówią z resztą zdjęcia w poniższej tabeli.
Koniecznie kliknij i przeczytaj artykuł o fotografiach ruchu:

"Śledząca Kamera - najlepsze kryterium odwzorowania ruchu"[/td][td=style='padding:5px 0;background-color:#f0f0f0; border:1px solid orange;border-left:none;']trackingcamera.png[/td]

[/td]

Nazwa trybu[/td][td=style='background-color:#eee;']Informacje[/td][td=style='background-color:#eee;'][/td][td=style='background-color:#eee;']Obraz postrzegany w ruchu[/td][td=style='background-color:#eee;']Wyłączony[/td][td]Smużenie:

bardzo duże

Maksymalna jasność:

430cd/m2[/td][td]Powielenie krawędzi:

brak (krawędzie rozmyte)

Poprawa płynności filmów (24p):

brak[/td][td]m_3.jpg[/td]

[td=style='background-color:#eee;']Minimalne[/td][td]Smużenie:

umiarkowanie-duże

Maksymalna jasność:

430cd/m2[/td][td]Powielenie krawędzi:

brak (krawędzie rozmyte)

Poprawa płynności filmów (24p):

brak[/td][td]m_2.jpg[/td]

[td=style='background-color:#eee;']Pośrednie[/td][td]Smużenie:

umiarkowanie-duże

Maksymalna jasność:

430cd/m2[/td][td]Powielenie krawędzi:

brak (krawędzie rozmyte)

Poprawa płynności filmów (24p):

mocna poprawa (lekki efekt teatru)[/td][td]m_2.jpg[/td]

[td=style='background-color:#eee;']Maksimum[/td][td]Smużenie:

umiarkowane

Maksymalna jasność:

430cd/m2[/td][td]Powielenie krawędzi:

brak

Poprawa płynności filmów (24p):

bardzo płynne (efekt teatru)[/td][td]m_1.jpg[/td]

Kąty widzenia

Choć według teorii kąty widzenia nie powinny mieć jakiegokolwiek wpływu na obraz w OLED, tak w praktyce konstrukcja matrycy, a w szczególności charakterystyka kątowa filtrów RGB i użycie dodatkowych warstw polaryzacyjnych, powoduje, że obraz nieznacznie zmienia się pod kątem. Świetną wiadomością jest jednak to, że zmiana odcienia w III generacji OLED'ów jest już minimalna i można śmiało powiedzieć, że nie istotna dla większości widzów. Pod kątem, nie spada przed ewszystkim kontrast, czy saturacja barw, tak jak ma to miejsce w telewizorach LCD, także OLED pod względem kątów widzenia jest znacznie bardziej podobny do Plazmy lub (starego i dobrego) telewizora CRT. Można zatem powiedzieć, że charakterystyka kątowa jest świetna, aczkolwiek nie całkowicie bezstratna.

Technologia 3D

Telewizor korzysta z pasywnej technologii 3D. W zestawie znajdziemy dwie pary okularów. Jak doskonale wiecie technologia ta charakteryzuje się bardzo lekkimi okularami bez potrzeby ich zasilania a sam komfort oglądania jest dużo lepszy niż w przypadku aktywnych okularów bateryjnych. O ile przy telewizorach Full HD mamy problem z wycinaniem linii w technologii pasywnej o tyle przy ekranach 4K zazwyczaj widzimy obraz z rozdzielczością ponad Full HD (3840x1080). Czy tak jest w przypadku CZ950? Otóż tak! Tutaj nie było żadnej wpadki i mamy do czynienia z idealnym 3D czyli maksymalną rozdzielczością dla tej technologii oraz obsługą jej za pomocą okularów w technologii pasywnej.

42.jpg

Granie na konsoli i PC

Koniecznie kliknij i przeczytaj artykuł o dwóch sprawach:

"Input Lag, chroma 4:4:4 - czy są istotne?"[/td][td=style='padding:5px 0;background-color:#f0f0f0; border:1px solid orange;border-left:none;']lag.png[/td]

[/td]

Niestety nie mam najlepszej wiadomości dla miłośników gier konsolowych - lag na CZ950 jest bardzo wysoki. Widocznie cyfrowa obróbka sygnału, która robi tak świetną robotę z np. barwami, bardzo obciąża procesor i przez to input lag w trybie gra wynosi aż....

lag1.jpg

Obsługa chromy 4:4:4 / RGB jest możliwa jeśli włączymy tryb "4K Pure Direct" lub "1080p Punkt z 4 punktów.". Wtedy spada też lag o kilkanaście milisekund. Sugeruję zatem używać opcji pure direct zamiast trybu gry.

lag2.jpg

Jeżeli ktoś nie jest jednak wytrawnym maniakiem online można śmiało pograć na TV w swoje ulubione tytuły. Zarówno z PC jak i konsoli.

Od pewnego czasu dysponujemy mocną maszyną redakcyjną wyposażoną w karty GTX980 a osobiście w domu także korzystam z dość mocnej konfiguracji czyli GTX780 w SLI.

Sprzęt, którym dysponujemy został wyposażony w części firmy Intel, ASUS, HyperX a całość złożona w firmie HyperCube

29.jpg

Po podłączeniu telewizora, PC od razu wykrywa możliwość ustawienia rozdzielczości 4K.

Do testów zostaliśmy wyposażeni w najnowsze pozycje m.in od Electronic Arts Polska. Bardzo dobrze się składa gdyż hity tegorocznej jesieni i zimy są naprawdę gorące od EA. Mowa oczywiście m.in o Star Wars: Battlefront czy FIFA16. Ten pierwszy wypala wręcz gałki oczne dopracowaną grafiką zatem odpalenie tej pozycji w 4K zapowiadało ogromne emocje. Jak widzicie poniżej testowaliśmy także wersje na PS4.

Ponownie daje o sobie znać fenomenalna czerń, która w przypadku SW: Battlefront dodaje smaku w ciemnych lokacjach.
Po odpaleniu PC, bez problemu ustawiłem rozdzielczość 3840x2160. Przy dwóch kartach graficznych zazwyczaj nie było problemu by płynnie grać na maksymalnych detalach chociaż trzeba przyznać, że gry są cholernie wymagające. Szczególnie SW:B. Jednak zobaczyć walki w 4K to jest przysłowiowy opad szczęki. Czegoś takiego jeszcze wcześniej nie widziałem. Dzięki tak dużej rozdzielczości możemy podejść do ekranu nawet na pół metra a ilość szczegółów nie spadnie nawet o trochę. Nadal jest bardzo ostro i wyraźnie. To jest właśnie potęga Ultra HD na wielkich przekątnych.

Smart TV

W pierwszym modelu OLED Panasonica nie zastosowano systemu Firefox OS z którym mieliśmy do czynienia w innych modelach producenta z tego roku. W zamian dostarczono znaną z 2014 roku platformę smart jednak nieco uproszczoną i zmodernizowaną pod obecne standardy. Trochę szkoda, że nie udało się dopiąć Firefoxa ale cóż. Pod względem Smart i tak jest nieźle i trudno narzekać na mnogość funkcji i różnych multimedialnych rozwiązań.

Smart TV to przede wszystkim dostęp do setek najróżniejszych aplikacji. Część z nich to oczywiście znane, polskie serwisy takie jak np. Player czy Ipla. Jak widzicie poniżej są też znane światowe serwisy video jak chociażby YouTube czy Eurosport.


Kolejna ważna rzecz to odtwarzanie różnych plików z pamięci masowych. Telewizor całkiem nieźle radzi sobie z większością plików. Można na nim bez problemów i płynnie obejrzeć zdjęcia czy posłuchać muzyki (chodzą m.in pliki muzyczne FLAC). Oczywiście dla większości osób najważniejszym elementem będą pliki video. Jest dobrze: telewizor czyta popularne formaty jak np. MKV oraz HEVC w 4K. Obsługuje też napisy .srt oraz .txt. W zeszłym roku narzekałem na problem z odtwarzaniem katalogów jednak w tym roku wszystko mamy ładnie poukładane i bez problemu wyszukamy pliki, które interesują nas np. z podłączonego dysku twardego.

Obsługiwane formaty: HEVC, H.264, AVCHD 3D, progresywny, SD-VIDEO, AVI, MKV, WMV, MP4, M4v, FLV, 3GPP, VRO, VOB, TS, PS, MP3, AAC, WMA Pro, FLAC, Apple Lossless, WAV, JPEG, MPO

63.jpg


Do telewizora można także mówić. Stało się to dość modne ostatnimi czasy i także Panasonic wziął w tym udział. Efekt trzeba przyznać jest całkiem udany. Mówimy do specjalnego multimedialnego pilota, który dołączony jest do zestawu. Oczywiście rozpoznawany jest język polski. Nie zawsze telewizor robi to co chcemy ale zazwyczaj mowa rozpoznawana jest poprawnie. Możemy zatem np. zrobić głośniej czy dokonać innej czynności związanej z oglądaniem telewizji nie używając standardowego pilota.

28.jpg

Skoro jesteśmy już przy dodatkowym pilocie to bardzo dobrze sprawdza się też przy przeglądaniu stron www na ekranie telewizora. Posiada on bowiem dotykowy gładzik, który zastępuje nam z powodzeniem myszkę. Tą jednak, jeżeli tylko chcemy możemy podłączyć podobnie jak klawiaturę. Przeglądarka www działa sprawnie i szybko. Z powodzeniem możemy na niej przejrzeć strony www.



Jak już wyżej napisałem całym telewizorem zarządzamy także aplikacją TV Remote 2. Z powodzeniem może ona zastąpić dedykowanego multimedialnego pilota chociaż to już kwestia gustu. O kilku jej funkcjach już przeczytaliście. Ma ona jednak jeszcze więcej możliwości. Możemy np. bezpośrednio z urządzenia mobilnego przesyłać na ekran telewizora zdjęcia oraz filmy albo dokonać całkiem niezłej..... osobistej kalibracji (oczywiście mocno uproszczonej ale jednak!) co zapewne pamiętacie już gdy testowaliśmy np. model AX900. Super, że firma cały czas takie rzeczy podtrzymuje gdyż próżno takich opcji szukać u konkurencji.

[/td]

[td]

70.jpg

[/td][td]

55.jpg

[/td]

TV Anywhere

Funkcję TV Anywhere znamy już z poprzednich odsłon telewizorów. Została ona także zaimplementowana do modelu CZ950. Poprzez aplikację Panasonic Media Center możemy bez problemów oglądać na urządzaniach mobilnych to co puszczamy w danym momencie z wybranego tunera telewizyjnego. A teraz uwaga: nie musimy być w obrębie sieci domowej. Możemy być np.. w Japonii ;-). Podczas spotkania redakcyjnego, jeden z inżynierów włączył i odpalił telewizję na swoim telewizorze w Japonii. Musicie przyznać, że robi to wrażenie.


Telewizor obsługuje serwery DLNA. Możemy na nim oglądać zasoby sieciowe znajdujące się np. na naszym PC.

Jakość dźwięku

Telewizor posiada wbudowane głośniki w następującej konfiguracji: głośnik średniotonowy x 2, głośnik wysokotonowy x 2, głośnik niskotonowy x 2, poczwórny radiator pasywny. Daje to w sumie łączną moc 60 W (10 W x 2 + 10 W x 2 + 10 W x 2). Jak na telewizor OLED to naprawdę sporo. Trzeba przyznać, że gra to naprawdę dobrze i do codziennego oglądania będzie w zupełności wystarczające. Nawet przy filmach z telewizji. Jednak sądzę, że przy takim ekranie będziecie mieli także do dyspozycji porządne kino domowe.

60.jpg

Oglądanie telewizji DVB-T / DVB-C / DVB-S

CZ950 posiada wbudowane: tuner telewizji naziemnej (T2), kablowej oraz satelitarnej. Znalazło się także miejsce na dwa moduły CI+. Skanowanie następuje w prosty sposób podczas instalacji i inicjalizacji nowego TV. Fabrycznie dostawca UPC został dodany do listy wyboru przy tunerze DVB-C a przy DVB-S mamy m.in nc+. Ekran bez problemu radzi sobie także z odbiorem HbbTV. Do telewizora możemy podłączyć zewnętrzny dysk twardy i nagrywać audycje lecące w telewizji.

Na osobny akapit zasługuje informacja o pełnym wsparciu telewizji UHD czyli nadawanej w rozdzielczości 4K z kodekiem HEVC. Telewizor zdekodował zarówno naziemną telewizję DVB-T2 i testowy kanał TVP UHD jak również kanał satelitarny z satelity HB: FunBox 4K Ultra HD.

[slider=800,451]http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx800/56.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx800/56.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx800/57.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx800/57.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx800/58.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx800/58.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx800/59.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx800/59.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx800/60.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx800/60.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx800/61.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx800/61.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx800/62.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx800/62.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx800/63.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx800/63.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx800/64.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx800/64.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx800/65.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx800/65.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx800/66.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx800/66.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx800/67.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx800/67.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx800/68.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx800/68.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx800/69.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx800/69.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx800/70.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx800/70.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx800/71.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx800/71.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx800/72.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx800/72.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx800/73.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx800/73.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx800/74.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx800/74.jpg[/slider]

Na koniec trzeba wspomnieć o super rozwiązaniu, które może nam pomóc w budowaniu systemu Multiroom w naszym domu czy mieszkaniu. Telewizor wspiera bowiem odtwarzanie strumieniowe poprzez DVB-via-IP. Możemy zatem po domowej sieci przesyłać do drugiego telewizora (klient np. innej firmy - nie musi być to Panasonic) sygnał z tunerów znajdujących się w CZ950. Najciekawsze jest w tym wszystkim właśnie to, że drugim ekranem nie musi być wcale Panasonic.

75.jpg

[/td][td]

76.jpg

[/td]

Podsumowanie i ocena

Panasonic CZ950 jest kolejnym telewizorem po którym ciężko będzie nam spojrzeć na wyświetlacze nie-OLED'owe. Jest to ekran, który aż chce się włączyć by zobaczyć ten porywający kontrast i czerń, dzięki którym nawet znane nam filmy chce się obejrzeć jeszcze raz. Pozytywnie nastraja on także swoim fenomenalnym odwzorowaniem barw, które nie było tak dobre w konkurencyjnym EG960V. Niestety w stosunku do swojego głównego rywala mamy tutaj trochę wyższy Input Lag i trochę mniej opcji konfiguracji płynności ruchu. Do tego należy zaznaczyć, że system WebOS 2.0 jest dużo bardziej zaawansowany niż dość prosta konstrukcja Smart TV w Panasonicu. Sumarycznie jednak powiedziałbym, że CZ950 jest telewizorem lepszym, a co się przez to rozumie najlepszym telewizorem na rynku, oczywiście w moim uznaniu. Jest także pod każdym względem lepszy od nawet najlepszej plazmy. Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że jest też droższy o kilkanaście tysięcy złotych od EG960. Jednak mimo wszystko mówimy tutaj o dwóch telewizorach z całkowicie innej galaktyki względem telewizorów LCD. Chciałbym by inni producenci mieli teraz takie problemy jak my tutaj czyli porównanie Panasonica do LG - dwóch gigantów jakości obrazu. Niestety, ta jakość kosztuje. W tym jednak przypadku ta cena ma swoje uzasadnienie :) Brawo dla Panasonica za dzielne bronienie bastionu jakości obrazu prosto z Japonii (testował Gmeru & Maciej Koper)

[/td][td]
referencja.png
[/td]


PLUSY
  • Perfekcyjna czerń i kontrast nieosiągalna dla telewizorów LCD oraz Plazm
  • Bardzo wysoka trwałość matrycy organicznej
  • Wysokiej jakości wykonanie i wykończenie (alcantara?!)
  • Niesamowity wygląd
  • Bogata ilość złącz oraz bogate wyposażenie
  • Doskonały pilot multimedialny
  • Rozbudowane Smart TV (TV Anywhere!)
  • 120Hz matryca
  • Perfekcyjne kąty widzenia
  • Perfekcyjne odwzorowanie kolorów po kalibracji
  • Doskonałej jakości fabryczny tryb obrazu THX
  • Obsługa HDR
  • Dobre pokrycie szerokiej palety barw (do weryfikacji po premierze Ultra HD Blu-ray)
  • Bardzo dobra równomierność ekranu
  • Jasność ekranu na poziomie 430cd/m2 - najwyższa na rynku (OLED)
  • Dźwięk
  • Doskonale przystosowany do zaawansowanej profesjonalnej kalibracji
  • Pełna obsługa HEVC 4K - pliki, telewizja naziemna i satelitarna
  • Dla wielu będzie to zakrzywienie ekranu


MINUSY

  • Ruch mógłby być jeszcze lepiej dopracowany - brak złotego środka przy oglądaniu filmów (płynność obrazu 24p)
  • Wysoki Input Lag
  • Dla wielu będzie to zakrzywienie ekranu ;)
  • Bardzo wysoka cena


Cena: Panasonic TX-65CZ950E około 39 999 zł

Sprzęt do testów dostarczyła firma Panasonic Polska



Przeczytaj artykuł odnośnie ocen oraz wyróżnień na HDTVPolska.com:

Jak testujemy wyświetlacze na HDTVPolska.com? Czemu testy wyświetlaczy są najbardziej profesjonalne w Polsce i jedne z najlepszych na świecie?



Ekrany biorące udział w naszych testach są profesjonalnie skalibrowane i przygotowane przez http://skalibrujtv.pl/. To daje nam pewność, że wyciągnęliśmy z nich maksimum możliwości! Jak kalibrujemy? Przeczytaj "Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora / projektora / monitora?" oraz "Test kalibracji".
[/td][td] [/td]
  • Lubię 2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wydaje mi się, że zmieniłes zdjęcie więc dokonałeś jak to napisałeś MANIPULACJI ;).

Na poprzednim zdjęciu na jednym TV "biały" był "biały", a na drugim "niebieski".

Ponieważ to zdjęcie było porównawcze nie miały znaczenia warunki zewnętrzne oraz parametry ekspozycji zdjęcia. Oba obrazy były inne a powinny być "identyczne".

:)

Na tym zdjęciu tez widać kolosane róznice w balansie bieli i tonacji kolorów w obu telewizorach. Ponieważ w tej chili nie wiem jak powinno być poprawnie a nie będę odpalał systemu, stwierdze jedynie że jest niemosliwym aby oba telewizory były identycznie skalibrowane. Jesli obraz w jednym jest OK to w drugim jest "do doopy".

I to widać gołym okiem.

Dlatego powinno dokonywać sie prezentacji łeb w łeb.

Dlatego jak napisałem gdzie indziej oglądanie wpływu HDR bądź jego braku ma sens przy jednoczesnym porównaniu dwóch obrazów łeb w łeb albo wykonaniu porównawczych zdjęć z identycznymi parametrami ekspozycji.

Ależ oczywiście, że nie będą identyczne. Wynika to z banalnego zjawiska, które można opisać w kilku żołnierskich słowach: różnice w charakterystyce spektralnej filtrów aparatu w stosunku do krzywej uczulenia spektralnego ludzkiego oka. To właśnie to powoduje, że ekrany wyglądające identycznie w naturze wychodzą całkowicie inaczej na zdjęciu porównawczym.

Można by zapytać czemu nie mówią o tym na kursach foto? Ano pewnie dlatego, że żadnemu dobremu fotografowi niej jest w głowie fotografować obrazu z wyświetlaczy :) Jednocześnie każdy wie, że pod widmem nieciągłym (np. świetlówkach kompaktowych, LED) wychodzą zafałszowane kolory, właśnie m.in. przez powyższe zjawisko.

  • Lubię 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tak jak napisałem: posty do poprawy dyskusji, która tutaj miała miejsce znajdują się tutaj: http://hdtvpolska.com/topic/36374-temat-usuniety-do-poprawy/

Maciek i ja napisaliśmy już swoje wyjaśnienia w temacie zdjęć i nie mamy nic więcej do dodania. Szanujmy się nawzajem. To forum publiczne. Na tym forum nie ma miejsca na dyskusje pisane w taki sposób jak w linku, który właśnie podałem. Krzycząc, robią posta na pół strony itd.

A my wracamy do dalszej dyskusji o tym jakże arcyciekawym TV.

  • Lubię 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja do Macieja w kwestii formalnej - chciałem się odnieść do cytatu:

"Ponieważ po testach LG EG960V, gdzie kolory żyły swoim życiem i nie dawały się dobrze wykalibrować (szczególnie przy ustawieniu niższej jasności - do oglądania w nocy) [...] W prawdzie na pewnych ciemnych próbkach da się zmierzyć podobne tendencje do odchyłów, co na EG960V (np. ciemny kolor morski ucieka w zieleń, a ciemna czerwień w róż), jednak tutaj błąd tylko nieznacznie wykracza ponad próg zauważalności, a w EG960V był tak drastyczny, że kuł w oczy w konkretnych momentach na filmach, które widziało się na innych ekranach i miało porównanie"

Ja rozumiem Panowie, że macie pewne "skrzywienie zawodowe", widząc najdrobniejsze różnice w reprodukcji różnych elementów obrazu. Niemniej pytanie jest takie: czy rzeczywiście przekłamania kolorów, o których pisze Maciej przy okazji testu EG960 przy poziomie jasności do oglądania wieczornego/nocnego (120 nitów) są na tyle istotne/widzialne dla przeciętnego zjadacza chleba, że kładzie przyjemność oglądania (?). W teście LG nie wyglądało to tak paskudnie, natomiast tutaj, w porównaniu określiliście to jako prawie dramat.

Jeszcze jedno pytanie: gdzieś czytałem o problemach z przejściami tonalnymi LG w szarościach bliskich czerni 100% (brak naprawdę dobrej szczegółowości w cieniach przy tak niskiej jasności), z którym LG radziło sobie dithering'iem, w Panasonicu zaś nie jest potrzebny taki zabieg (?).

Pozdrawiam

Edytowane przez kobolko

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Fajnie, że pytasz kobolko :) generalnie nie powiedziałbym, że kładzie to przyjemność oglądania, natomiast kilku "zwykłych" widzów skrzywiło się, gdy pokazywałem im filmy i wskazywałem palcem miejsca problematyczne, także problem jest łatwy do wychwycenia. Można go dostrzec bez problemu na logo "20th century", które powinno być złoto-brązowe (w miejscach gdzie schodzi do cienia), a jest złoto-różowe. Podobnie duże rozjazdy są w ciemniejszych barwach morskich, które łapią mocną zieleń.

Co do oddania ciemnych walorów to jest podobnie z lekką przewagą Panasonic'a. Obaj producenci muszą stosować dithering. Diod OLED nie da się póki co wysterować idealnie w okolicach czerniz więc takie techniki muszą być stosowane.

Wysłane z mojego SM-G900F przy użyciu Tapatalka

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Czyli pomimo "referencji" dla LG łyżka dziegciu się znalazła.

Cóż, chyba jednak przyjdzie jeszcze chwilę poczekać :-)

  • Lubię 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tak jak napisałem: posty do poprawy dyskusji, która tutaj miała miejsce znajdują się tutaj: http://hdtvpolska.com/topic/36374-temat-usuniety-do-poprawy/

Maciek i ja napisaliśmy już swoje wyjaśnienia w temacie zdjęć i nie mamy nic więcej do dodania. Szanujmy się nawzajem. To forum publiczne. Na tym forum nie ma miejsca na dyskusje pisane w taki sposób jak w linku, który właśnie podałem. Krzycząc, robią posta na pół strony itd.

A my wracamy do dalszej dyskusji o tym jakże arcyciekawym TV.

A więc zaczyna być jak u kikiego, niewygodne posty i niewygodne pytania do kosza. :angry: Żałość.

Wszej odpowiedzi nie kupuję. Napisałem dlaczego ale wywaliłeś do kosza. Gratuluję.

W takim razie zapytam na AVS Forum zamieszczając oba zdjęcia i Wasze odpowiedzi. Zobaczymy co tamte mądre głowy odpowiedzą.

A tu ponowię pytanie w bardzo kulturalny sposób: dlaczego na zamieszczonych poniżej zdjęciach, wykonanych co oczywiste tym samym aparatem, w tym samym czasie, dwa ekrany mające tą samą matrycę, oba skalibrowane przez Macieja, świecą inaczej?

5g2cdb.jpg

kgL4sy.jpg

Mam swoje dwie teorie. Pierwsza to elektronika telewizora, a druga moim zdaniem bardziej prawdopodobna to wpływ powłok antyrefleksyjnych na reprodukcję obrazu, które mogą być inne w obu telewizorach. I

Czy ktoś może mi powiedzieć, który obraz jest "prawdziwy"? Może ktoś oglądał ten film ostatnio.

Stawiam, że ten po prawej. Obraz lewy ma za duzo niebieskiego, na górnym zdjęciu widać zafarb bieli na niebiesko. W obrazie dolnym niebieskim zafarbem objęte są elementy okładzin kokpitu. Stawiam na taki właśnie wpływ na obraz powłoki antyrefleksyjnej w Panasonicu. O jej fioletowym zabarwieniu i bardzo dużej refleksji pisałem już przy okazji relacji z targów IFA 2015 w Berlinie. I moim zdaniem jest to duża wada mając wpływ na wyświetlany obraz.

Co o tym sądzicie?

Pozdro

Edytowane przez pmcomp

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Odpowiadam na komentarz dotyczący testowanego telewizora z tematu: http://hdtvpolska.com/topic/35882-zapowiedz-panasonic-oled-viera-tx-65cz950e-czy-bedzie-nowy-krol-jakosci-obrazu-i-prawdziwy-nastepca-plazmy/page-6

Ależ oczywiście, że nie będą identyczne. Wynika to z banalnego zjawiska, które można opisać w kilku żołnierskich słowach: różnice w charakterystyce spektralnej filtrów aparatu w stosunku do krzywej uczulenia spektralnego ludzkiego oka. To właśnie to powoduje, że ekrany wyglądające identycznie w naturze wychodzą całkowicie inaczej na zdjęciu porównawczym.

Przykład jak zmienią się kolory dla światła dziennego i sztucznego, pomimo wykonania balansu bieli dla obydwu rodzajów oświetlenia.

sony_99_delta.png

Sony Alpha SLT-A 99 V

Ale ten efekt powinien być widoczny na np. LCD z podświetleniem białe led i LCD RGB, a tu mamy do czynienia z identycznymi panelami.

Może Panasonic zamówił jakąś dodatkową powłokę/filtr u LG.

Edytowane przez slimak

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ale ten efekt powinien być widoczny na np. LCD z podświetleniem białe led i LCD RGB, a tu mamy do czynienia z identycznymi panelami.

Może Panasonic zamówił jakąś dodatkową powłokę/filtr u LG.

Taka tez jest i moja teoria. Może to nie jest powłoka z filtrem na samym panelu, a na szybie chroniącej ekran, podobnie jak to robiono w telewizorach plazmowych. Powłoka antyrefleksyjna była napylana od zewnątrz na "ekran" telewizora.

Skąd o tym wiem?

U mojego przyjaciela Pani sprzątaczka jakimś Cifo podobnym zajzajerem wysmarowała "dziurę" w takiej powłoce namietnie próbując usunąć jakiś wyimaginowana smugę. Jak telewizor nie świecił na ekranie była widoczna plama o średnicy ok. 15 cm. Wyglądało to okropnie.

Wracając do meritum, Maciej napisał, cytuję: "Ależ oczywiście, że nie będą identyczne. Wynika to z banalnego zjawiska, które można opisać w kilku żołnierskich słowach: różnice w charakterystyce spektralnej filtrów aparatu w stosunku do krzywej uczulenia spektralnego ludzkiego oka. To właśnie to powoduje, że ekrany wyglądające identycznie w naturze wychodzą całkowicie inaczej na zdjęciu porównawczym."

Dopisałbym: że dwa różne ekrany wyglądające identycznie w naturze po kalibracji ...

I wtedy pełna zgoda. A w tym przypadku mamy do czynienia z identycznymi panelami (matrycami) ale dwoma różnymi telewizorami. Chyba, że jak sugerujesz matryce są jednak inne. W co wątpię z prozaicznego powodu ... minimalizacja kosztów produkcji. I widząc takie róznice na zdjęciu warto było o to zapytać tych fachowców z Japonii z pierwszego zdjęcia :).

BTW moja uwaga nt. fatalnej powłoki antyrefleksyjnej w tym OLEDzie Panasonica też została przez Gmera usunięta. Brzydko.

Wpływ tej powłoki widać na tych zdjęciach z Berlina:

to ma byc czerń? Dla niewtajemniczonych, bo aparat przecież przekłamuje rzeczywistość, to ma byc miasto nocą z czernią taką jak te czarne plamy na dole. Jak światło zewnętrzne i powłoka antyrefleksyjna zakłamały rzeczywistość. Dodam, że live obraz wyglądał identycznie.

d87IxE.jpg

piękna zorza polarna ...

ZSmlEX.jpg

na dole pas odbijającego sie stolika

g14cd5.jpg

Oglądanie obrazu na tym TV w dzień gdy słońce lub światło padają na ekran może byc nie lada kłopotem.

Co o tym sądzicie?

Pomimo tego dalej uważam, że to znakomity telewizor.

Wybór dla użykownika jest prosty: masz kasę kupujesz Panasonica, masz dużo mniej kasy kupujesz LG.

To w tej chwili dwa najlepsze telewizory na rynku. Potem dłuuuuuugo nie ma nic i mamy "wymierające" LCDki.

Konkurencja ma dużo do zrobienia.

A czy warto zań zapłacić 40 tysięcy? Moim zdaniem lepiej kupić projektor 4K VPL-VW520ES od SONY, kasa podobna. Niestety czerń będzie gorsza od OLEDowej, za to jak zawsze piszę wielkość ma znaczenie. Np. 150" :).

Zapewne, znając wielu konsumentów z tej półki cenowej, kupią oni i Panasonica i tego SONY ;).

Pozdro

Edytowane przez pmcomp

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wrzucam print screen z tego ujęcia ze swojego kompa, ja tu nie widzę żadnych zafarbów ani w zieleń ani w niebieski:

VQlWrz.jpg

Wygląda więc na to, że żadne ze zdjęć nie oddaje prawdziwego obrazu, być może moje też nie :-)

Edytowane przez stanec

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Fajnie, że pytasz kobolko :) generalnie nie powiedziałbym, że kładzie to przyjemność oglądania, natomiast kilku "zwykłych" widzów skrzywiło się, gdy pokazywałem im filmy i wskazywałem palcem miejsca problematyczne, także problem jest łatwy do wychwycenia. Można go dostrzec bez problemu na logo "20th century", które powinno być złoto-brązowe (w miejscach gdzie schodzi do cienia), a jest złoto-różowe. Podobnie duże rozjazdy są w ciemniejszych barwach morskich, które łapią mocną zieleń.

Co do oddania ciemnych walorów to jest podobnie z lekką przewagą Panasonic'a. Obaj producenci muszą stosować dithering. Diod OLED nie da się póki co wysterować idealnie w okolicach czerniz więc takie techniki muszą być stosowane.

Wysłane z mojego SM-G900F przy użyciu Tapatalka

To ja w takim razie znów do Macieja, tym razem z innej beczki (wracając do LG). Generalnie korzystam z ST60, kalibrowanego notabene przez Ciebie, w 99% w kategorii nocne seanse filmowe (przy oledzie powinno być chyba jeszcze bardziej wskazanie na "nocne" :)) a w ciągu dnia korzysta bardziej małżonka, której obraz nie robi szczególnej różnicy, a ja niespecjalnie lubię oglądanie filmów przy pełnym świetle dziennym. Pytanie zasadnicze: czy możliwe jest takie skalibrowanie palety barw, aby poprawić/skupić się na prawidłowym wyświetlaniu przy niskiej luminancji (czyli zakładanej do oglądania nocnego w warunkach domowych: ~120 cd/m2), kosztem ewentualnych błędów przy wyświetlaniu z wyższą jasnością?

Pozdrawiam

Edytowane przez kobolko

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wrzucam print screen z tego ujęcia ze swojego kompa, ja tu nie widzę żadnych zafarbów ani w zieleń ani w niebieski:

VQlWrz.jpg

Wygląda więc na to, że żadne ze zdjęć nie oddaje prawdziwego obrazu, być może moje też nie :-)

Hmmm.

Skoro dałes print screen to Twoje zdjęcie należy uważać za prawidłowe.

Zatem dwa wnioski, dwie wątpliwości:

- ponieważ to podwójne zdjęcie jest inne od Twojego należy przyjąć, że aparat przekłamał. Ale dlaczego są dwa różne zdjęcia, jedno z niebieskim drugie z zielonym zafarbem? Rożne powłoki?

- może zamieszczone zdjęcie porównawcze zostało źle zrobione? Ale biorąc pod uwagę nawet to co pisze Maciej nie mogą wystąpić aż tak drastyczne róznice w stosunku "do oryginału" i rózne obu telewizorach.

Stawiam na dwie opcje:

- słaby sprzęt do robienia zdjęć, sorry lustrzanka SONY to nie jest top. Jest Canon, potem długo nic i Nikon, a potem długo, długo, długo nic i reszta. Najważniejszy jest obiektyw. Jak pisałem wcześniej należy do takich zdjęć używać obiektywów macro o skali odwzorowania 1:1 które nie mają (serie PRO Canona i Nikona) żadnych zniekształceń typu beczka i poduszka. Ogniskowa dowolna zależnie od wygody. Raczej większa wartość i zdjęcie robione z daleka na dłuższym czasie. Takie obiektywy potrafią kosztować majątek, grube kilkadziesiąt tysięcy za sztukę

- a jak się ma sprzęt jw. należy umieć robić zdjęcia świecących obiektów. Mam na mysli ręczne odpowiednie dobranie parametrów czasu i przesłony.

Hmmmmm, i cała ta awantura o powłoki antyrefleksyne ??? Ciekawe.

Pozdro

Edytowane przez pmcomp

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mam ten film Oblivion sam z ciekawości sprawdzę wieczorem u siebie, kurcze sam jestem ciekawy do ktorego ze zdjęć bedzie bardziej podobny. ..

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Prawdziwa jest tylko i wyłącznie galeria przekłamań. I tylko ona pokazuje faktyczną jakość ekranu. Każdego ekranu, który testujemy w tym roku od kiedy istnieje ta galeria. Akurat w dwóch galeriach przekłamań jest jedno takie samo ujęcie z filmu. Można porównać :) Natomiast w najbliższych dniach wygenerujemy Wam tyle klatek ile będziecie chcieli z każdego dowolnego ekranu ; ) (nie musimy go mieć fizycznie bo mamy dane z niego) Dobrze, że wrzuciłem to zdjęcie ;) Dzięki temu po raz kolejny wyszło czemu tak się nie robi i dlaczego wprowadziliśmy profesjonalną galerię przekłamań. Aha, jestem pewny, że gdzieś Oblivion jest w galeriach i jest także klatka referencyjna. Poszukajcie w testach!

Generalnie temat wydzielę (wrzucę do wątku o robieniu zdjęć, który przytaczałem) bo nie do tyczy on już bezpośrednio tego oleda tylko wszystkich ekranów oraz robienia im zdjęć (z takimi samymi matrycami czy innymi). Aha, posty mające tysiąc enterów i ciągnące się kilometrami będą wrzucane do śmietnika więc prośba o minimalne staranie się w pisaniu i szanowaniu innych (szczególnie ich czasu!).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wrzucam print screen z tego ujęcia ze swojego kompa, ja tu nie widzę żadnych zafarbów ani w zieleń ani w niebieski:

VQlWrz.jpg

Wygląda więc na to, że żadne ze zdjęć nie oddaje prawdziwego obrazu, być może moje też nie :-)

Kolory w miarę poprawne, z tym, że zerknij sobie w ustawienia sterownika karty graficznej bądź też playera bo ewidentnie masz włączone odszumianie, które zjadło Ci część detali obrazu.

  • Lubię 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

rzeczwiście dziwne te zabarwienia na oledach... zrobiłem printscreen u siebie na monitorze i cyknąłem forkę (na szybko smartfonem) na tv

prosze nie czepiać się szczegółowości, bo to stream z netu w 720p

prtscn.jpg

IMG_20151207_142904.jpg

@Gmeru: chodzi o zdjęcie poniżej - cz950 zabarwienia "plastików" nad głową i do okoła (górna część ekranu) T. Cruisa niebieskawe, na eg960 zielonkawe...

chyba, że to są te opisywane przekłamania kolorów w oled lg ("rozjazdy są w ciemniejszych barwach morskich, które łapią mocną zieleń") no ale u siebie nie widzę morskich barw w tej ~klatce/sekundzie filmu

kgL4sy.jpg

Edytowane przez pierwszy

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ale co dokładnie jest dziwne? O jakie zabarwienia chodzi? Na jakiej klatce z galerii przekłamań? W jakim modelu? ;D

Do zdjęcia się nie odniosę bo nie bardzo wiem co ma wnosić zdjęcie zrobione telefonem ze streamu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Na wstepie gratuluje udanego testu tylko nie ma wyliczonego kontrasu ANSI :) tak tylko aby pocieszyć oczy dużą liczbą :D Smieszy mnie pierwsze zdanie ,cytuje.....Firma Panasonic zawsze kojarzona była z najwyższą jakością obrazu na telewizorach. Jakich? Oczywiście plazmowych. To dzięki nim, firma wyrosła na lidera kinowego obrazu a do dziś wielu fanów nadal trzyma w domu plazmy z logiem Panasonica."

To teraz niech kina uczą się od Panasonica jak ma wyglądać obraz kinowy , bo obecnie jest bardzo bardzo źle z jakością obrazu tam.Projektory 35 mm dawały naprawdę udany obraz cieszący oko a teraz tego nie da się poprostu oglądać. Ciekawe ile przyjdzie nam czekać na płaski OLED minimum 85 cali w cenie max 30000 zł ;) Do pełni szczęście żeby był w formacie 21:9.

  • Lubię 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wszyscy liczyliśmy, że R&D Japan PANASONIC wyciśnie CUDA z matryc WRGB LG Display.\

Z testu nie wynikają przewagi PNASONIC nad LG.

Test dowodzi, że na obecnym etapie technologii OLED UHD/4K niewiele da się ponad starania LG wycisnąć.

Seria 960 to top UHD TV na lata 2015/2016. Już trochę stara.

ps.1

LG Display siedzi cicho przed CES OLED 2016.

ps.2

fani video kupują 910 OLED TV gdzie się tylko da ...

Podaż znikoma w Polsce,

ps. 3

HDR za jakiś czas ...

Edytowane przez 2015

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Oczy mnie bolą od czytania niektórych komentarzy. Panowie, czy Wy naprawdę porównujecie klatki z filmu ze zdjęciem przez pryzmat przekłamania aparatu/monitora/komputera? Sprawdzacie, czy kadr wyświetlony na monitorze zgadza się z filmem na telewizorze? Czy to ma działać w ogóle? :lol: Kto z Was ma skalibrowany telewizor i monitor do tej samej normy (tzn. z gammą 2.35, której się generalnie do monitorów nie stosuje?)?

Takie porównanie wyjdzie tylko na dopracowanym stanowisku w studio filmowym i też z pewnymi ograniczeniami, ale po co się w to zgłębiamy? O co w ogóle się dyskusja toczy?

Ekrany będą inaczej odwzorowane przez pryzmat filtrów w aparacie (dokładnie z tego samego powodu używa się spektrofotometru do skorygowania kolorymetru) i to, że coś jest tu zieleńsze nie znaczy, że i jest tam. Pmcomp jeśli to wytłumaczenie Cię nie satysfakcjonuje, to nie dostaniesz ode mnie innego, bo nie mam na to czasu - zrób własne eksperymenty lub szukaj u źródeł.

Jednak co dalej z tego, że te telewizory wyglądają inaczej? Przecież napisałem wyraźnie, że jest duża różnica w odwzorowaniu barw na korzyść Panasonic'a.

Jedyna metoda by to pokazać wykorzystywana jest w naszej galerii przekłamań. Wygenerowanie jej polega na zmierzeniu od kilkuset do kilku-tysięcy próbek barw, a następnie naniesienie przekłamań na wycięty kadr filmu. Technika ta wykorzystuje transformacje barw oparte o tablice 3D LUT i wykonywana jest oprogramowaniem Lightspace CMS.

Także to co oglądacie w tej galerii to nie byle jakie zdjęcia. To najwierniejsze na świecie (nikt tak nie robi z tego co wiem, a tym zastosowaniem programu Lightspace zainteresował się sam autor aplikacji) odwzorowanie przekłamań kolorów w telewizorze. Skoro drążycie różnice EG960V vs CZ950 to pokażę wam jedne z najdrastyczniejszych ujęć, gdzie LG odjeżdża:

Kadr referencyjny (klatka z filmu)

ref.jpg

Panasonic CZ950 po kalibracji

panas.jpg

LG EG960V po kalibracji przy pełnym "podświetleniu oled"

lgfull.jpg

LG EG960V po kalibracji przy "podświetleniu oled" dostosowanym do oglądania w nocy

lg120.jpg

EG910V po kalibracji (w zasadzie dowolne podświetlenie OLED)

eg910c.jpg

Edytowane przez Maciej Koper

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

[...] Skoro drążycie różnice EG960V vs CZ950 to pokażę wam jedne z najdrastyczniejszych ujęć, gdzie LG odjeżdża:

LG EG960V po kalibracji przy "podświetleniu oled" dostosowanym do oglądania w nocy

lg120.jpg

Wygląda na to, że "odjeżdża" wyłącznie seria 960. 910, pomimo, że "budżetowy" (cudzysłów wyjątkowo zamierzony :)) wypada lepiej (?).

A ja ponawiam pytanie do Macieja - może głupie, ale słyszałem, że nie ma głupich pytań ;)

To ja w takim razie znów do Macieja, tym razem z innej beczki (wracając do LG). Generalnie korzystam z ST60, kalibrowanego notabene przez Ciebie, w 99% w kategorii nocne seanse filmowe (przy oledzie powinno być chyba jeszcze bardziej wskazanie na "nocne" :)) a w ciągu dnia korzysta bardziej małżonka, której obraz nie robi szczególnej różnicy, a ja niespecjalnie lubię oglądanie filmów przy pełnym świetle dziennym. Pytanie zasadnicze: czy możliwe jest takie skalibrowanie palety barw, aby poprawić/skupić się na prawidłowym wyświetlaniu przy niskiej luminancji (czyli zakładanej do oglądania nocnego w warunkach domowych: ~120 cd/m2), kosztem ewentualnych błędów przy wyświetlaniu z wyższą jasnością?

Pozdrawiam

Pozdrawiam

  • Lubię 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie ale szok!

A czy możecie dorzucić do tego porownania jeszcze klatke z ec930?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Referencyjny kontrast i jakość wykonania Panasonica robi wrażenie.

Bardzo ciekawy profesjonalny test wykonany w imponującym laboratorium, choć nie porusza kilku aspektów wartych odnotowania.

Jak na kwotę, którą trzeba zapłacić (40000 zł), ten telewizor ma trochę niedociągnięć.

Do minusów w podsumowaniu testu dodałbym jeszcze kilka nieco wstydliwych punktów,

które mogą być uznane za istotne przy takiej cenie:

1) Testowany OLED to panel RGBW UHD a nie RGB UHD, co stanowi swoisty substytut – w pewnym sensie brakuje mu pełnej rozdzielczości !

Cytat:

Konwencjonalne panele Ultra HD mają w poziomie 3840 pikseli, a każdy z nich składa się z 3 subpikseli RGB, co daje 11520 subpikseli (w poziomie). Z kolei wyświetlacz RGBW UHD ma w poziomie tylko 1920 pikseli składających się z 3 subpikseli RGB (co daje 5760 „kolorowych” subpikseli) oraz, dodatkowo, 1920 białych subpikseli. Jeżeli zsumujemy liczbę kolorowych i białych subpikseli takiego wyświetlacza, okaże się, że ma on w poziomie tylko 7680 subpikseli (5760+1920). Oznacza, to, że wyświetlacz RGBW UHD ma w poziomie tylko 67% subpikseli typowego wyświetlacza RGB UHD.

Link do artykułu, który wyjaśnia to zagadnienie:

http://www.benchmark.pl/testy_i_recenzje/czy-warto-kupic-tani-telewizor-4k.html

2) Brak powłoki ekranu typu Oko ćmy (moth eye filter), którą stosują Philips i Sharp w najwyższych modelach.

Jest to chyba najdoskonalsza powłoka zapewniająca brak odbić z zachowaniem wysokiego kontrastu powłok błyszczących.

Link do artykułu, który jest trochę o tej powłoce:

http://blog.skalibrujtv.pl/2012/08/philips-pfl-9706k-test-czy-tv-zasluzyl-na-nagrode-eis/

3) Odświeżanie matrycy 120 HZ, zamiast 240 HZ. Co daje rozdzielczość poziomą zaledwie 1080p (tak jak full HD). Zastosowany (zaledwie 3 położeniowy) upłynniacz obrazu ruchomego należy do najsłabszych na rynku.

4) Przy takiej cenie tv powinien być fabrycznie skalibrowany do referencyjnych wartości, tak jak traktowane są

najdroższe modele monitorów EIZO i NEC. Brakuje kalibratora na pokładzie (patrz EIZO, seria CG)

Nie wiadomo do końca, w jaki sposób następuje spadek jasności ekranu w funkcji czasu, na skutek zużycia - czy odbywa się to liniowo, czy też w sposób bardziej wykładniczy?

Jestem laikiem, poprawcie mnie jeśli się mylę.

Edytowane przez hadelosz

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...