Skocz do zawartości
Maciej Koper

TEST: Panasonic CX700 / CXM710 / CXE720 50" Ultra HD 4K 3D LED LCD Firefox OS

Rekomendowane odpowiedzi

Słowem wstępu

Zeszły rok był wyjątkowy dla firmy Panasonic. Japoński gigant, wszedł bowiem w 100% w technologię LCD rezygnując przy tym z uwielbianej przez maniaków jakości obrazu. Mam tutaj oczywiście na myśli technologię plazmową. Krok ten, należał do udanych gdyż modele jakie zaoferowała firma były naprawdę wysokich lotów ze znakomitym AX900 na czele.

Nadszedł 2015 rok a wszyscy wielbiciele firmy byli bardzo ciekawi co zaoferują nowe modele względem ubiegłego roku. Jak się okazuje, naprawdę wiele. Część z tych zapowiedzi mogliście już przeczytać w naszej relacji z konwencji w Niemczech.

Obecnie w sklepach, dostępny jest m.in model CX700 (bliźniaki to CXM710 / CXE720 w zależności od miejsca zakupu), który reprezentuje średnio-wyższą klasę telewizorów Ultra HD. Zatem nasz wybór na pierwszy test nie mógł być inny. 2015 rok u Panasonica, zaczynamy właśnie tym modelem na naszym portalu. Od razu zapowiem, że zaraz po nim, przetestujemy dla Was model Full HD CS520, który także w tym samym czasie sprawdzamy.

Wygląd

[slider=640,480]http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/1.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/1.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/2.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/2.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/3.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/3.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/4.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/4.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/5.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/5.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/6.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/6.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/7.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/7.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/8.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/8.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/9.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/9.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/10.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/10.jpg;[/slider]

Telewizor w swojej klasie jest naprawdę dobrze wykonany. 50 calowy ekran otacza wyjątkowo wąska ramka (0,9 mm!!), która idealnie komponuje się z dość sporą przekątną. Została wykonana w kolorze srebrnym. Każdy narożnik naszego testowego egzemplarza był idealnie spasowany. Podstawa została podzielona na dwie stopy, które oddzielnie przykręcamy do podstawy ekranu. W tym przypadku, zwróćmy uwagę jak szeroka jest szafka na której będzie stał TV. Może się zdarzyć, że może być za wąska. Wtedy, telewizor trzeba będzie zawiesić na ścianie. Chociaż trzeba przyznać, że to właśnie na niej z tak wąską ramką prezentuje się najefektowniej! Design naprawdę może się podobać.

W tym roku Panasonic postanowił iść w stronę podstawy składającej się z dwóch elementów czyli nóżek.

Ramka otaczająca ekran to zaledwie 0,9 cm. To naprawdę minimalna grubość jaką praktycznie można zaproponować w tym temacie. Nie trzeba chyba pisać, że ekran z taką ramką najładniej prezentuje się powieszony na ścianie

Rozstaw śrub jest standardowy

Wyposażenie i Złącza

Telewizor w swojej klasie jest bardzo dobrze wyposażony. Posiada wszystkie niezbędne złącza video oraz audio. Mamy tutaj do dyspozycji m.in trzy złącza HDMI 2.0, trzy złącza USB (jedno w wersji 3.0), złącze component, euro oraz ethernet. Do tego możliwość umieszczenia modułu dostępu CI Plus np. dla telewizji kablowej UPC.

Telewizor pozwala na odtwarzanie obrazów 3D (technologia aktywna) jednak okularów nie znajdziemy w zestawie. Temat jak widać całkowicie zamiera.

Pilot to doskonale znana konstrukcja. Nie zmieniło się tutaj wiele. Jest dobrze wykonany a gumowe klawisze wciskają się bez problemów. Ciekawie wygląda dedykowany klawisz dla Netflixa. Kto wie: może w końcu serwis zawita do Polski skoro firma pozostawiła go na nasz rynek?

19.jpg

Na odrębną uwagę zasługuje nowy pilot multimedialny (dostępny w modelu 710 oraz 720). Nowy ponieważ jest to nowa konstrukcja do tej pory nieznana. Jest o niebo lepszy od poprzedniego rozwiązania. Począwszy od dużo lepszego trzymania w dłoni (zakrzywiony kształt), poprzez wbudowanie bardzo płynnie działającego gładzika oraz touchpada a kończąc na doskonałym wykonaniu. Pilot posiada także wbudowany mikrofon używany do wydawania poleceń głosowych.

27.jpg

[/td][td]

28.jpg

[/td]

Menu telewizora


[slider=640,480]http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/20.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/20.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/21.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/21.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/22.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/22.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/23.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/23.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/24.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/24.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/25.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/25.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/26.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/26.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/27.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/27.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/28.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/28.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/29.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/29.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/30.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/30.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/31.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/31.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/32.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/32.jpg[/slider]

Testy syntetyczne

średni: 16 800:1 max: 62 000:1 min: 4 200:1[/td]

Matryca, zalecane ustawienia

Koniecznie kliknij i przeczytaj też artykuł o matrycach:
"IPS vs VA czyli którą matrycę wybrać"[/td][td=style='padding:5px 0;background-color:#f0f0f0; border:1px solid orange;border-left:none;']ipsva.png[/td][/td]

Panasonic CX700 został wyposażony w 120Hz matrycę VA (modele CX740 i CX750 to matryce IPS). Jako podświetlenie ekranu, zastosowane zostały diody LED rozmieszczone na krawędziach ekranu (najprawdopodobniej górna i dolna). Posiadają one zmodyfikowaną budowę (konkretnie specjalny luminofor), która pozwala uzyskać znacznie szerszą paletę barw niż przy klasycznym typie podświetlenia (W-LED). Znaczek "studio master panel" został przyznany testowanemu telewizorowi właśnie przez zastosowanie diod nazwanych przez producenta Wide Color Phosphor LED (WCP-LED).


W 2015 roku zagadnienie szerokiej palety barw staje się bardzo ważne. Wiemy bowiem, że nadchodzące filmy Ultra HD (Ultra HD Blu-ray) wykorzystywać będą szerszy gamut (DCI lub Rec 2020). Do obsługi tego udoskonalenia konieczna jest modyfikacja systemu podświetlenia taka jak na przykład użycie diod WCP-LED, RGB-LED, czy kwantowych kropek. Panasonic CX700 jest więc przygotowany pod tym względem na najbliższe lata.

[slider=800,600]http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/PanasonicCX700/forum_lupka.jpg,http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/PanasonicCX700/forum_lupka.jpg;http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/PanasonicCX700/cx700.png,http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/PanasonicCX700/cx700.png[/slider]

Zalecane ustawienia

Trybem obrazu, który został przygotowany z myślą o najwierniejszym odwzorowaniu rzeczywistego wyglądu obrazu (bez naciągnięć i przekłamań) jest tryb "Prawdziwe Kino". To jego będzie dotyczyła dalsza część tekstu i to jego radzę używać użytkownikowi pragnącemu zobaczyć materiał wideo w formie najbliższej temu co widział reżyser.

Ponadto należy upewnić się, czy zostały wyłączone następujące funkcje psujące obraz:

Obraz -> Korekcja MPEG -> Wyłączony
Obraz -> Redukcja szumów -> Wyłączony

Warto też upewnić się, czy obraz jest poprawnie mapowany na ekranie, to jest czy nie są obcinane jego krawędzie (bo domyślnie są):

Obraz -> Ustawienia na ekranie -> 16:9 Overscan -> Wyłączony

Reprodukcja Obrazu

Najlepszy tryb fabryczny (prawdziwe kino):

W najlepszym trybie fabrycznym, bez kalibracji, reprodukcja obrazu jest dobra, aczkolwiek da się zauważyć mankament w postaci dominanty barwy czerwonej. Odcień całego obrazu przesunięty jest jakby w kierunku właśnie tych kolorów. Niedoskonałość tą da się zauważyć na bielach, na przykład w naszym filmie testowym Earth (z którego sceny prezentowane są w galerii przekłamań). Mi chyba bardziej rzucał się jednak w oczy na stonowanych barwach, np. ujęciach zieleni w filmie "The Tree of Life" i odcieniach skóry prezentowanych w tymże filmie. W ponurych scenach, jakie przewijają się przez pierwsze minuty tego filmu, twarz Jessic'i miała wyraźny odcień czerwieni, który wiedziałem, że powinien zniknąć po kalibracji.

Poza tym niedociągnięciem, nie dopatrzyłem się (ani nie zmierzyłem) większych przekłamań. Choć charakterystyka jasności odchodzi trochę od normy (wykres gamma), co nadmiernie dusi detale w cieniach to problem jest niezauważalny z racji tego, że na matrycy VA detale uwypuklają się nawet pod niewielkim kątem patrzenia.

Po kalibracji

Kalibracja Panasonic'a CX700 przynosi bardzo wymierne rezultaty i zdecydowanie warto ją przeprowadzić. Zyskują na tym przede wszystkim odcienie skóry i barwy o mniejszym nasyceniu (pastelowe). Ustępuje z nich bowiem wspomniana dominanta czerwieni. Po przeprojektowaniu systemu podświetlenia reprodukcja różnych barw uległa lekkiemu pogorszeniu, w stosunku na przykład do modeli ubiegłorocznych, jednak dokładnie to samo można powiedzieć o telewizorach każdego innego producenta. Zarówno Samsung jak i Sony stracił trochę na wierności odwzorowania barw po przejściu na kwantowe kropki, rozwój jest niestety okupiony pewnymi mankamentami w pierwszej fazie. W przypadku Panasonic'a mankamenty te wkradły się jednak tylko i wyłącznie w kolory niebieskie, co właściwie nie rodzi żadnego problemu. Odwzorowanie barw niebieskich jest bowiem najmniej istotne w przypadku telewizora. Pozostałe kolory reprodukowane są z fenomenalną wiernością i po kalibracji obraz który widzimy na telewizorze doskonale naśladuje to co widział reżyser wraz z ekipą filmowców w studio!

Pamiętajmy, że opis kalibracji tyczy się egzemplarza, który trafił do naszych testów. Egzemplarze takich samych telewizorów różnią się między sobą, więc te nabyte przez czytelników mogą mieć inne błędy odwzorowania barw (mogą być one większe lub mniejsze - nie ma reguły). Z tego powodu nie publikuję ustawień kalibracyjnych, bowiem są one indywidualne dla każdego telewizora i toru wideo. Zachęcam natomiast do poczytania o profesjonalnej kalibracji.

Więcej informacji zaczerpnąć można w: Wielkim teście kalibracji
Oraz w temacie: Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora/projektora

Pobierz pełny raport z kalibracji TV DA9KoI.png


Galeria przekłamań obrazu
[galeria][naj_fabryczne]http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/PanasonicCX700/bf1.jpg;http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/PanasonicCX700/bf2.jpg;http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/PanasonicCX700/bf3.jpg;http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/PanasonicCX700/bf4.jpg;http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/PanasonicCX700/bf5.jpg[/naj_fabryczne][referencja]http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/PanasonicCX700/ref1.jpg;http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/PanasonicCX700/ref2.jpg;http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/PanasonicCX700/ref3.jpg;http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/PanasonicCX700/ref4.jpg;http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/PanasonicCX700/ref5.jpg[/referencja][skalibrowany]http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/PanasonicCX700/c1.jpg;http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/PanasonicCX700/c2.jpg;http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/PanasonicCX700/c3.jpg;http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/PanasonicCX700/c4.jpg;http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/PanasonicCX700/c5.jpg[/skalibrowany][ust_fabryczne]http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/PanasonicCX700/f1.jpg;http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/PanasonicCX700/f2.jpg;http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/PanasonicCX700/f3.jpg;http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/PanasonicCX700/f4.jpg;http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/PanasonicCX700/f5.jpg[/ust_fabryczne][/galeria]


Skalowanie SD, obróbka cyfrowa

Po zaaplikowaniu zalecanych ustawień (opisanych we wstępie), CX700 może pochwalić się bardzo dobrą obróbką obrazu. Wyłączenie redukcji szumów, oraz innych zbędnych "dopalaczy" sprawiło, że obraz trafiał na ekran praktycznie w takiej formie, w jakiej został wypalony na płycie, tudzież nadany w telewizji. Bez jakichkolwiek zmian. Po ustawieniu suwaka ostrości na pozycję "0" nie miało też miejsca jakiekolwiek uwypuklanie krawędzi, aczkolwiek w trybie prawdziwe kino nawet ustawienie domyślne (50) nie powoduje zbędnych przeostrzeń. Jeżeli jednak planujemy oglądać głównie materiały poddane mocnej kompresji, na przykład z telewizji, to możemy sobie pozwolić na nieznaczne podniesienie suwaka "ostrość". Sugeruję użyć wtedy trybu "ustawienia własne".

[slider=640,480]http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/63.JPG,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/63.JPG;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/64.JPG,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/64.JPG;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/65.JPG,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/65.JPG[/slider]

W tym miejscu będę do znudzenia powtarzał, że w dzisiejszych czasach rezultaty skalowania wyglądają niemal identycznie na wszystkich telewizorach. Twierdzenie to znalazło potwierdzenie w moim eksperymencie, którego wyniki znajdują się pod tym adresem.
Zwracam też uwagę, że skalowanie nie jest procesem podnoszącym jakość obrazu i materiał HD czy nawet SD generalnie wygląda bardzo podobnie czy to na wyświetlaczu Ultra HD, czy na Full HD. Dopiero treść natywna o wysokiej rozdzielczości pozwala odczuć wyraźną różnicę, jednak pod warunkiem, że widz znajduje się w odpowiedniej odległości od ekranu. Można ją wyliczyć z kalkulatora odległości.

Przykład: siedząc przed ekranem w odległości optymalnej do oglądania treści HD czyli np. 2,3m dla 55" ostrzejszy i subiektywnie lepszy obraz dostrzeżemy na wyświetlaczu Full HD, a nie na Ultra HD. Siadając jednak bliżej, dużo lepiej wygląda ekran o wyższej rozdzielczości, nawet jeżeli materiał źródłowy jest tylko skalowany (nie mówiąc już o natywnym). Nie widać bowiem struktury ekranu i tak zwanej "pikselozy" materiału.Trzeba nadmienić, że różnice są jednak dosyć małe, szczególnie z większych odległości.

Kontrast i Czerń

Matryca VA, którą zastosowano Panasonic CX700 zapewnia kontrast na poziomie 3400:1 po kalibracji i ok. 20% mniej przed kalibracją. Ta wartość została jednak zmierzona bez wspomagania ze strony systemu lokalnego wygaszania, który jest obecny w telewizorze i znacząco poprawia kontrast (wersja 50 cali to wygaszanie stref pionowe a wersja 55 cali to wygaszanie stref poziome). W tym miejscu, by zastąpić długi, nudny, a przede wszystkim mało konkretny opis działania systemu wygaszania, postanowiłem zastąpić go nowoczesną metodologią pomiarową, która jednoznacznie pozwoli powiedzieć jak dobrą czerń osiąga testowany telewizor. Od tej pory wszystkie wyświetlacze będą testowane w taki właśnie sposób.

Kolorem pomarańczowym został zaznaczony tak zwany wybór redakcji, czyli tryb, który moim zdaniem daje najlepsze rezultaty. Zalecam używać go nabywcom telewizora, oraz brać pod uwagę wartości zmierzone w kolumnie dotyczącej tego trybu (została ona zaakcentowana innym kolorem)

Scena
(kontrast między białym kołem, a środkiem białego okręgu)[/td][td=style=width:30%]Opis sceny[/td][td]Wynik pomiaru[/td][td][/td][td][/td][td][/td] WYŁ[/td][td]wygaszanie: MINIMUM[/td][td]wygaszanie: POŚREDNIE[/td][td]wygaszanie: MAKSYMALNE[/td]Duża powierzchnia czerni bez sąsiadujących detali, przy niskim kontraście łatwo dostrzec świecenie czerni[/td][td]3 500:1[/td][td=style='background-color:#efefef']62 000:1[/td][td]56 000:1[/td][td]53 000:1[/td]Czerń otoczona z każdej strony detalami, wymagająca scena, poradzą z nią sobie jedynie najlepsze systemy wygaszania[/td][td]3 300:1[/td][td=style='background-color:#efefef']5 800:1[/td][td]10 100:1[/td][td]11 500:1[/td]Pas w filmie sąsiadujący z obrazem o średniej jasności, przy niskim kontraście wyraźnie odcina się od ramki telewizora[/td][td]4 400:1[/td][td=style='background-color:#efefef']4 400:1[/td][td]4 100:1[/td][td]4 200:1[/td]Duża powierzchnia czerni bez sąsiadujących detali, przy niskim kontraście łatwo dostrzec świecenie czerni[/td][td]3 300:1[/td][td=style='background-color:#efefef']8 600:1[/td][td]9 400:1[/td][td]11 600:1[/td]Skrawek czerni w pobliżu (ale nie bezpośrednim) złożonego obiektu geometrycznego, przy niskim kontraście widać świecenie czerni[/td][td]4 700:1[/td][td=style='background-color:#efefef']16 200:1[/td][td]28 000:1[/td][td]28 000:1[/td]Ta sama scena jednak bliżej jasnego obiektu. Spadek kontrastu w tej scenie można interpretować jako efekt halo (łuna świetlna wokół obiektu)[/td][td]3 600:1[/td][td=style='background-color:#efefef']4 200:1[/td][td]7 300:1[/td][td]7 500:1[/td]

Degradacja obrazu przez lokalne wygaszanie

Z reguły każda implementacja systemu lokalnego wygaszania połączona jest z mniejszą lub większą manipulacją kontrastu. To drugie zjawisko jest oczywiście niepożądana cechą ponieważ zaburza wierność przekazu obrazu. Konsekwencją jest przeważnie zlewanie się ze sobą jasnych detali obrazu, bądź "spłaszczanie" jaskrawych obiektów. Poniższa tabelka przedstawia konsekwencje korzystania z danego trybu wygaszania:

Tryb funkcji wygaszania[/td][td]Zdjęcie obrazu[/td][td]Opis[/td]Wyłączony[/td][td]forum_wyl.jpg[/td][td]Zdjęcie prezentuje obraz po kalibracji nie zaburzony przez manipulacje systemu lokalnego wygaszania. Do niego należy porównywać dalsze zdjęcia.[/td]Minimum[/td][td]forum_min.jpg[/td][td]W trybie minimalnym widzimy podbicie jasności, jednak bez znaczącego zaburzania przejść tonalnych. Można więc zaakceptować ten tryb pracy i zmniejszyć jasność podświetlenia. Ponieważ kontrast wzrasta pokaźnie w tym trybie pracy jest on zalecanym przeze mnie ustawieniem.[/td]Pośrednie[/td][td]forum_mid.jpg[/td][td]W trybie pośrednim widać już spore spłaszczenie obrazu testowego. W bielach zaczynają gubić się detale. W prawdzie kontrast wzrasta wyżej niż w trybie minimalnym, ale jest to obarczone niemałymi konsekwencjami.[/td]Maksimum[/td][td]forum_max.jpg[/td][td]W trybie maksymalnym rozlane mleko jest już praktycznie jednolitą plamą. Odradzam ten tryb pracy, chyba, że dbamy jedynie o jak najwyższy kontrast.[/td]

Z powyższych testów jednoznacznie wynika, że choć telewizor wyposażono jedynie w podświetlenie krawędziowe, które nie pozwala na utworzenie wielu stref wygaszania, to mimo to jest w stanie dostarczyć bardzo dobrą czerń w scenach, które tego wymagają (jak scena 1, 4, 5 i 6). Efekt halo nie jest duży, aczkolwiek da się go zauważyć patrząc na ekran pod kątem - widać pionowe rozjaśnienia ekranu, bowiem strefy działają właśnie od góry do dołu ekranu. Z tego też powodu telewizor trochę traci przy filmach z pasami (w formacie 2,39:1). Podczas wieczornego seansu widać, że pasy odcinają się od ramki telewizora. Niestety nie przy pionowych strefach nie ma możliwości skutecznego ich wygaszenia, stąd też w scenie nr. 3 kontrast praktycznie nie wzrasta przy którymkolwiek trybie systemu wygaszania. Poza pasami w filmach wygaszanie robi jednak bardzo dobrą robotę. Tam gdzie znajdują się największe obszary czerni jest ona wygaszona do bardzo niskich wartości. Kontrast miejscowy wynoszący ok 50 000:1 to przecież dużo ponad możliwości telewizora plazmowego! Jeśli by tylko umieścić źródło światła za ekranem to moglibyśmy liczyć na niemalże OLED'ową czerń w niektórych scenach :)

Podchodząc do sprawy subiektywnie mogę powiedzieć, że kontrast testowanego telewizora jest dobry i usatysfakcjonuje znaczną część audiencji. By pobić taki wynik potrzeba by już systemu podświetlenia "direct led", obecnego jedynie w najwyższych i najdroższych modelach telewizorów, podczas gdy testowany dziś TV jest raczej reprezentantem klasy średniej. Pod względem czerni zakwalifikowałbym go jednak co najmniej do klasy wyższej. Kontrast jest zdecydowanie dobrym punktem Panasonic'a CX700!

Seans w dzień

W modelu CX700 zastosowano matrycę, którą większość określiłoby jako błyszcząca, lub wysokiej przejrzystości. W praktyce jest ona lekko satynowa, co zapobiega powstawaniu lustrzanych odbić, a przy tym pozwala zachować smoliście głęboką czerń w warunkach dużego oświetlenia pomieszczenia. Za dnia trudno sobie wyobrazić by ekran mógł mieć jeszcze lepszy kontrast.

Niewątpliwym atutem testowanego telewizora jest też bardzo wysoka jasność jaką jest w stanie osiągnąć ekran. To aż 470 cd/m2 po pełnej kalibracji (model 55 cali ustanowił rekord tego roku: 640 cd/m2). Tak duży potencjał stawia model CX700 na pozycji jednego z najlepszych telewizorów do oświetlonych salonów, gdzie przez duże okna pada na ekran lub na widza znaczna ilość światła. Testowany telewizor nie zostanie zdominowany przez światło otoczenia

Równomierność ekranu

Wady równomierności ekranu były na niewielkim poziomie i nie dawały się we znaki. Pod tym względem telewizor okazał się naprawdę w porządku. Przede wszystkim nie spotkałem się z oznakami pionowego bandingu, lub innymi formami efektu "brudnego ekranu". Nie dało się też dostrzec specjalnie cloudingu, co jest w dużym stopniu spowodowane dobrą czernią.


[slider=800,450]http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/PanasonicCX700/forum_100.jpg,http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/PanasonicCX700/forum_100.jpg;http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/PanasonicCX700/forum_20.jpg,http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/PanasonicCX700/forum_20.jpg;http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/PanasonicCX700/forum_cross.jpg,http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/PanasonicCX700/forum_cross.jpg[/slider]

Jedyne do czego można by mieć uwagę to równomierność bieli. Ta była lekko różowa w prawym dolnym rogu, a zielona w górnym, ale podczas oglądania filmu raczej ciężko było ten problem dostrzec.

uniformity.png

Nierównomierność barwy względem środka - różowy lewy dolny róg i zielonkawy prawy górny to lekki grzech CX700


UltraHD / 4K

Koniecznie kliknij i przeczytaj też artykuł o Ultra HD:

"UHD? 4K? Czym jest technologia, która podbija rynek"[/td][td=style='padding:5px 0;background-color:#f0f0f0; border:1px solid orange;border-left:none;']uhd4k.png[/td]

[/td]

Panasonic CX700 cechuje się niezłą kompatybilnością z dostępną (i nadchodzącą w najbliższym czasie) treścią Ultra HD. Ze źródeł HDMI przyjmuje on sygnały UHD w każdym formacie. Podczas testu nie byłem jedynie w stanie sprawdzić, czy obsługuje pełną rozdzielczość koloru (RGB/4:4:4) co umożliwiłoby mu wyświetlenie drobnych kolorowych czcionek tak czytelnie jak monitor komputerowy.


[slider=640,480]http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/53.JPG,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/53.JPG;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/54.JPG,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/54.JPG;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/55.JPG,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/55.JPG;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/56.JPG,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/56.JPG;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/57.JPG,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/57.JPG;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/58.JPG,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/58.JPG;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/59.JPG,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/59.JPG;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/60.JPG,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/60.JPG[/slider]

Telewizor kompatybilny jest ze standardem HDCP 2.2, co powinno umożliwić bezproblemowe podłączenie odtwarzacza Ultra HD Blu-ray z treścią zabezpieczoną przed kopiowaniem. Standard HDCP możemy także samodzielnie zmienić na starszy (1.4) w przypadku kłopotów z kompatybilnością z obecnymi urządzeniami. Telewizor obsługiwał (z pendrive'a) pliki UHD korzystające z kodeka HEVC, aczkolwiek zdarzaly mu się czasem zacięcia. Jeśli chodzi o odtwarzanie materiału w ultra wysokiej rozdzielczości z youtube, to na ten moment niestety nie można było tego sprawdzić, ponieważ nie powstała jeszcze aplikacja youtube na firefox os (ma powstać w najbliższych tygodniach).



Ultra HD to także znaczenie szersza paleta barw. Specyfikacja Ultra HD Blu-ray dopuszcza zarówno standard DCI P3, który do tej pory stosowany był wyłącznie w komercyjnych kinach cyfrowych jak i najnowszą i jedną z najszerszych palet barw - Rec 2020. Została ona ustalona specjalnie na cele standardu Ultra High Definition. Panasonic CX700 dzięki specjalnym diodom podświetlającym ekran radzi sobie wyśmienicie z wyświetlaniem gamutu DCI P3, oraz całkiem nieźle z Rec.2020. Daje to nadzieje na wsparcie dla szerokich przestrzeni barwnych w przyszłości:

DCI P3 Rec 2020
Pokrycie palety: 95%[/td][td]Pokrycie palety: 74%[/td]

Odwzorowanie ruchu

Panasonic CX700 został scharakteryzowany przez producenta jako "4K 800Hz BMR IFC". 4K w nazwie oznacza wsparcie systemu poprawy ruchu dla sygnału UHD. Odbywa się za pomocą funkcji IFC (intelligent frame creation). 800Hz nie ma bezpośredniego związku z działaniem telewizora (jest jedynie katalogowym oznaczeniem). BMR ma natomiast związek ze sposobem działania podświetlenia ekranu. Nie wiem jednak co konkretnie ten skrót oznacza. W ubiegłorocznych modelach, takich jak na przykład Panasonic AX900 używany był skrót BLS oznaczający backlight scanning, czyli technologię synchronizacji podświetlenia z matrycą dzięki czemu możliwe było uzyskanie znacznie lepszego odwzorowania ruchu.

Testy przeprowadzone za pomocą szybko rejestrującej kamery wykazały, że jego matryca ma 120Hz. Do tej wartości zostanie powielona ilość klatek obrazu, jeśli tylko włączymy funkcję Intelligent Frame Creation. Samo powielenie ilości klatek daje wymierne rezultaty. Ostrość przy szybkich ruchach wyraźnie wzrasta, co widać na zdjęciach poniżej. Rozdzielczość w ruchu z włączonym IFC wynosi około 550TVL właściwie bez względu na tryb działania (a dostępne są cztery: wyłączony, minimalny, pośredni i maksimum). Nie są to niestety rekordowe wyniki i na telewizorze nadal da się zauważyć mniejsze lub większe smużenie. O ile z większych odległości jest ono mało dokuczliwe, tak przy bliżej ekranu nie będę ukrywał, że da się je dostrzec.

Po doświadczeniach z ubiegłorocznymi modelami telewizorów Panasonic'a miałem nadzieję, że odwzorowanie ruchu uda się poprawić zmniejszając jasność matrycy suwakiem "podświetlenie". Niestety nic z tego. Panasonic CX700 nie korzysta z funkcji backlight scanning (stąd pewnie oznaczenie BMR zamiast BLS) i impulsy podświetlenia nie są synchronizowane z pracą matrycy. Znaczne zmniejszenie suwaka podświetlenie nie zapewnia zatem ostrzejszego obrazu, a jedynie szatkuje smugę pozostającą za szybko przesuwającym się obiektem, jak widać na ostatnim zdjęciu.

Koniecznie kliknij i przeczytaj artykuł o fotografiach ruchu:
"Śledząca Kamera - najlepsze kryterium odwzorowania ruchu"[/td][td=style='padding:5px 0;background-color:#f0f0f0; border:1px solid orange;border-left:none;']trackingcamera.png[/td][/td]

Tryb Rozdziel-
czość
Smużenie Powielenie krawędzi Maks. jasność Poprawa płynności filmów (24p) Zdjęcie obiektu testowego
Wyłączony[/td][td]300[/td][td]bardzo duże[/td][td]brak (krawędzie rozmyte)[/td][td]470cd/m2[/td][td]brak[/td][td]m_03.jpg[/td]Minimalne[/td][td]550[/td][td]średnie[/td][td]brak (krawędzie rozmyte)[/td][td]470cd/m2[/td][td]brak[/td][td]m_02.jpg[/td]Pośrednie[/td][td]550[/td][td]średnie[/td][td]brak (krawędzie rozmyte)[/td][td]470cd/m2[/td][td]b. duża (efekt teatru)[/td][td]m_02.jpg[/td]Maksimum[/td][td]550[/td][td]średnie[/td][td]brak (krawędzie rozmyte)[/td][td]470cd/m2[/td][td]b. duża (efekt teatru)[/td][td]m_02.jpg[/td]Maksimum, podświetlenie 17[/td][td]550[/td][td]umiarkowane[/td][td]średnie[/td][td]120cd/m2[/td][td]b. duża (efekt teatru)[/td][td]m_01.jpg[/td]

Teraz trochę o odwzorowaniu ruchu w filmach, które mają 24 klatki i prezentują się całkowicie inaczej niż materiały wideo 50 fps (wspomniany sport itp.). System Intelligent Frame Cration (IFC) zmienia nazwę na 24p Smooth Film w zetknięciu z materiałem filmowym (24Hz) to pozwala zapisać w telewizorze oddzielne ustawienia poprawy ruchu dla filmów (by nie powodować nadmiernego efektu teatru), a oddzielne dla materiałów wideo (50Hz). Pewnym mankamentem rozwiązania jest to, że decyzja o stopniu ingerencji podejmowana jest tylko na podstawie wchodzącego sygnału, czyli jeśli podamy sygnał 1080i50 to mamy IFC, a jeśli 1080p24 to 24p Smooth Film. W praktyce oznacza to, że w przypadku zewnętrznego tunera telewizyjnego jedno ustawienie IFC będzie obowiązywało zarówno dla np. transmisji sportowych (50i) jak i dla filmów transmitowanych tą drogą.

Panasonic CX700 poprawnie przyjmuje i wyświetla materiał 24 klatkowy, z czy miały problem ubiegłoroczne telewizory. Niestety w trybie filmowym jego upłynniacz działa bardzo niezadowalająco. Tryb minimalny, czy pośredni odróżniają się bowiem od maksymalnego tylko tym, że działają mało stabilnie (tj. mamy chwilę płynnego ruchu po czym następuje chwila szarpania). Oznacza to, że nie da się uzyskać obrazu filmowego o polepszonej płynności, ale nie na do takiego stopnia by film wyglądał jak opera mydlana.

Odwzorowanie ruchu w filmach zadowoli więc jedynie tych, którzy albo preferują nie ingerować w płynność wcale (i oglądać z charakterystycznym kinowym szarpaniem), albo upłynnić na tyle by ruch był idealnie gładki, na co używa się określenia "efekt teatru".

Kąty widzenia

Jak wspomniałem we wstępie Panasonic CX700 wyposażony został w matrycę VA, a jak powinniśmy wiedzieć (chociażby z tego artykułu) ten typ matryc nie może pochwalić się szerokimi kątami widzenia. W konsekwencji degradację obrazu widać już nawet po niewielkim zejściu z osi. Przy niskich poziomach jasności widać ją nawet na wprost ekranu. Zdjęcie planszy 20% zamieszczone w sekcji "równomierność ekranu" wygląda nierówno właśnie przez kąt jaki tworzy się z brzegiem ekranu.

Granie na konsoli i PC

Panasonic CX700 może pochwalić się całkiem przyzwoitym opóźnieniem input lag, wynoszącym zaledwie 38,5 [msec]. Oczywiście nie jest to wartość rekordowa, jednak wyświetlacz z tak niskim opóźnieniem może być bez większych przeszkód używany nawet jako monitor ponieważ opóźnienie jest właściwie w ogóle nieodczuwalne.

forum_lag.jpg

Nie ma też problemu z obsługą formatu sygnału YCbCr 4:4:4 / RGB dzięki czemu przy użyciu jako monitor drobne kolorowe czcionki są idealnie czytelne. W tym celu należy tylko włączyć funkcję 4K Pure Direct.

forum_444.jpg

Smart TV - Firefox OS


W tym roku, firma Panasonic zastosowała nowy system operacyjny napędzający najnowsze modele. Mowa oczywiście o Firefox OS. Znacie go na pewno z domowej przeglądarki np. na swoich PC. Osobiście bardzo ją lubię ze względu na szybkość działania. Podobnie jest na nowych telewizorach. System został bardzo ładnie zoptymalizowany i chodzi płynnie oraz posiada całkiem fajne możliwości. Jego ogromną zaletą jest prostota użytkowania. Jak działa? Wyjaśnia to bardzo dobrze poniższy film:

20.jpg

Tak wygląda samouczek gdy po raz pierwszy włączymy telewizor

Smart TV to przede wszystkim dostęp do setek najróżniejszych aplikacji. Część z nich to oczywiście znane, polskie serwisy takie jak np. TVN Player. Jak widzicie poniżej są też znane światowe serwisy video jak chociażby YouTube czy Eurosport. Widać jednak, że jeszcze nie wszystkie aplikacje (podobnie jak u konkurencji) zostały przepisane na nowy system. Podczas testów brakowało kilku jednak to oczywiście kwestia tygodni zanim wszystkie pojawią się w jednym miejscu.

72.jpg

Firefox OS w praktyce

Do telewizora można także mówić. Tym razem nie wykorzystujemy dodatkowego pilota (chyba, że wybraliśmy model 710 lub 720) tylko aplikację TV Remote 2 oraz mikrofon naszego smartfona. Działa to bardzo dobrze.

Aplikacja posiada też Touchpad, dzięki któremu możemy szybko i łatwo przeglądać strony www. Skoro Firefox OS to oczywiście przeglądarka także pochodząca od tej firmy. Działa idealnie i może być alternatywą np. do PC.



Jak już wyżej napisałem całym telewizorem zarządzamy aplikacją TV Remote 2. Z powodzeniem zastępuje ona dedykowanego multimedialnego pilota. O kilku jej funkcjach już przeczytaliście. Ma ona jednak jeszcze więcej możliwości. Możemy np. bezpośrednio z urządzenia mobilnego przesyłać na ekran telewizora zdjęcia oraz filmy.

[/td]

70.jpg

[/td][td]

71.jpg

[/td]

TV Anywhere

Funkcję TV Anywhere postanowiliśmy opisać w osobnym akapicie ze względu na jej unikalność i naprawdę spory wyróżnik na rynku telewizorów w Polsce.

Na stronie www Panasonica lub w samym TV zakładamy specjalne konto, które umożliwi nam korzystanie z wirtualnej chmury znajdującej się na serwerach Panasonica. Następnie podłączamy nasz telewizor do anteny naziemnej. Na smartfonie lub tablecie instalujemy aplikację Panasonic Media Center i wchodzimy w odpowiednią zakładkę.


To naprawdę działa! Bez problemu kanały telewizyjne dostępne na naszym TV były odbierane na ekranie małego urządzenia. Telewizor może być przy tym wyłączony a my nie musimy być nawet w... Polsce... Jak dla mnie: REWELACJA i daje mocno do myślenia operatorom kablowym czy satelitarnym. Aplikacje telewizyjne rozwinęły się na niesamowitą skalę skoro to sami producenci tv dostarczają nam już tak zaawansowane rozwiązania do oglądania programów.

Obsługa multimediów

Telewizor dobrze radzi sobie z wszelkiej maści multimediami dostępnym ze źródeł zewnętrznych jak np. pamięć USB, karta SD czy serwery DLNA. Nie nastąpiły tutaj jakieś poważne zmiany względem zeszłego roku. Możemy przeglądać płynnie zdjęcia, słuchać muzyki z plików mp3 czy flac oraz oglądać materiały video w postaci np. MKV z napisami TXT/SRT czy też HEVC w 4K.

46.JPG

Lista plików kompatybilnych: Panasonic TX-50CX700E

[slider=640,480]http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/47.JPG,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/47.JPG;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/48.JPG,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/48.JPG;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/49.JPG,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/49.JPG;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/50.JPG,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/50.JPG;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/51.JPG,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/51.JPG;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/52.JPG,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/52.JPG;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/53.JPG,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/53.JPG;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/54.JPG,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/54.JPG;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/55.JPG,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/55.JPG;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/56.JPG,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/56.JPG;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/57.JPG,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/57.JPG;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/58.JPG,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/58.JPG;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/59.JPG,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/59.JPG;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/60.JPG,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/60.JPG[/slider]

Jakość dźwięku

Telewizor posiada wbudowane dwa pełno zakresowe głośniki o łącznej mocy: 20 W (10 W x 2). Trzeba przyznać, że gra to bardzo przyzwoicie i do codziennego oglądania będzie w zupełności wystarczające. Głównie ze względu na dobrze brzmiące dialogi. Jednak jeżeli chcemy oglądać na nim filmy czy koncerty to warto będzie zaopatrzyć się np. w soundbar czy kino domowe.

25.jpg

Oglądanie telewizji DVB-T / DVB-C

CX700 posiada wbudowane tuner telewizji naziemnej oraz kablowej. Skanowanie następuje w prosty sposób podczas instalacji i inicjalizacji nowego TV. Fabrycznie dostawca UPC został dodany do listy wyboru przy tunerze DVB-C (dlatego też znalazło się miejsce na moduł CI Plus). Ekran bez problemu radzi sobie także z odbiorem HbbTV. Do telewizora możemy podłączyć zewnętrzny dysk twardy i nagrywać audycje lecące w telewizji. Jedynie co mnie boli to wygląd samego menu. Szkoda, że firma nie poszła tutaj w parze z nowym wyglądem systemu Firefox OS. Przez to wygląda to trochę surowo.

[slider=640,480]http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/33.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/33.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/34.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/34.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/35.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/35.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/36.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/36.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/37.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/37.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/38.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/38.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/39.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/39.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/40.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/40.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/41.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/41.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/42.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/panasoniccx700/42.jpg[/slider]

Podsumowanie i ocena


Panasonic CX700 to telewizor Ultra HD w przystępnej cenie i zaletach stawiających go na pozycji świetnego wyświetlacza do seansów zarówno po zmroku jak i w bardzo jasnym salonie. Jego powłoka zachowująca smolistą czerń w dzień i potężna jasność (470cd/m2) pozwolą mu wyglądać bardzo atrakcyjnie nawet przy dużej ilości światła, a system wygaszania pozwalający uzyskiwać momentami smoliście głęboką czerń da satysfakcję z seansów w nocy. Model ten wyśmienicie nadaje się też do grania dzięki niskiemu input lagowi. Wartym wyróżnienia jest także fakt wysokiej kompatybilności tego modelu z technologią Ultra HD. Oprócz obsługi rozdzielczości 4K, mamy tutaj także wsparcie wyświetlania szerokiej palety barw. W tej cenie jest to rzadkością a efekty będziemy mogli zobaczyć zaraz po premierze Ultra HD Blu-ray. Jedynym mankamentem jest odwzorowanie ruchu, z którym są pewnie niuanse. Przy filmach denerwować może brak złotego środka na poprawę płynności, więc musimy oglądać albo jak w kinie (z delikatnym szarpaniem), albo z "teatralnie" dużą płynnością. Przy sporcie powstaje pewne rozmycie w ruchu, które będzie widoczne szczególnie jeśli nabędziemy duży ekran. Przy obrazach mniej ruchomych jest jednak dużo lepiej, a po kalibracji niemalże idealnie jeśli mowa o ogólnym odwzorowaniu obrazu. (testował Gmeru & Maciej Koper)
[/td][td]
bardzopolecamy.png
[/td]


PLUSY
  • Staranne wykonanie
  • Bogata ilość złącz
  • Wysoki kontrast - doskonale nadaje się do nocnych seansów
  • Wysoka jasność - doskonale nadaje się do oglądania w dzień przy mocnym świetle (model 55" to najjaśniejszy ekran tego roku)
  • Sprawnie działający system wygaszania (przez producenta zwany Local Dimming)
  • Szeroki zakres barw - gotowy na przyszłość związaną z Ultra HD
  • Bardzo dobry dla graczy - Input Lag
  • Niezłej jakości ustawienia fabryczne obrazu
  • Płynny nowy system Firefox OS
  • Doskonała współpraca z aplikacją Panasonic TV Remote 2
  • Dźwięk
  • Dobra obsługa multimediów ze źródeł zewnętrznych
  • Doskonale przystosowany do zaawansowanej profesjonalnej kalibracji
  • Stosunek cena jakość


MINUSY

  • Kąty (standard przy matrycy VA)
  • Odwzorowanie ruchu w filmach mogłoby być bardziej dostosowane do konkretnych potrzeb
  • Zdarzające się momenty z surowym menu (nie wszystko wygląda jak Firefox OS)



Cena: Panasonic TX-50CX700E (dotyczy także modelu CXM710 i CXE720) około 3690 zł (stan na 12.12.2015)

Instrukcja obsługi: Panasonic TX-50CX700E

Sprzęt do testów dostarczyła firma Panasonic Polska



Przeczytaj artykuł odnośnie ocen oraz wyróżnień na HDTVPolska.com:

Jak testujemy wyświetlacze na HDTVPolska.com? Czemu testy wyświetlaczy są najbardziej profesjonalne w Polsce i jedne z najlepszych na świecie?



Ekrany biorące udział w naszych testach są profesjonalnie skalibrowane i przygotowane przez http://skalibrujtv.pl/. To daje nam pewność, że wyciągnęliśmy z nich maksimum możliwości! Jak kalibrujemy? Przeczytaj "Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora / projektora / monitora?" oraz "Test kalibracji".
[/td][td] [/td]
  • Lubię 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ciekawe jak Wam się podoba nowe podejście do oceny kontrastu. Ma być życiowe a nie planszowe. Zawsze o tym pisaliście... no to taką mamy propozycję : ) Nikt tak jeszcze nie podszedł do tego :D :D :D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Fajne te nowe podejście do opisu kontrastu, bo daje lepsze pojęcie jak telewizor się będzie sprawował w warunkach "polowych" :)

Liczyłem na ten model (bo kusiła mnie wersja 55", do tego bardzo mi się podoba stylistyka tego telewizora), ale szczerze mówiąc trochę mnie odstrasza to lokalne wygaszanie. W LCD denerwuje mnie świecąca czerń, ale jeszcze bardziej by mnie denerwowała świecąca czerń w paskach. :D

Chyba jednak zainwestuję w Samsunga h6400, Sony w829b, albo nawet w Panasonica AS500/600.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

H6400 czy W829 raczej nie zrobi różnicy typu niebo a ziemia jeśli chodzi o pasy w filmach. Będzie dosłownie trochę lepiej za to znacznie gorzej w innych ujęciach ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Obecnie w Euro można wersję 55" kupić za 5 500zł, wersja 50" w różnych miejscach już poniżej 4tys. Ale patrząc ekonomicznie ten Samsung i Sony są w okolicach 3 tys., że o Panasonicach z serii as500 i 600 nie wspomnę, ale one z kolei chyba nie występują w wersjach 55". 640 jest 55", ale on już ma chyba niższy kontrast :)

Nie lubię wybierać telewizorów :D Co bym nie kupił to pewnie nie będę zadowolony :D


Jeszcze jedno pytanie do Panów testujących :)

Czy wszystkie modele z serii CX700 są z podświetleniem krawędziowym? Gdzieś wyczytałem, że wersja 55" ma pełne podświetlenie, ale nie mogę tego zweryfikować.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Test POWALA :) zresztą jak zawsze, który serwis tak dogłębnie i porządnie testuje żaden tylko HDTVPolska!, gratuluje Panowie mega robota.

Czytając jakieś inne zagraniczne testy na sieci to nawet nie dowiedziałem się z nich ze ten model ma strefy pionowe :) takze tamte testy to jest totalna bieda.

Szkoda ze jednak matryca natywnie nie uzyskała trochę wyższego wyniku kontrastu (taki np. poziom Panasonica AS500/600), ale chyba za dużo wymagam i tak jest dobrze.

No to teraz mam jeszcze większy dylemat czy iść w tego CX700 czy czekać na nowe modele Sony z Androidem np. jakiś model W80C (wiem to nie 4K) ale wszystko rozbija się właśnie jak tamten wypadnie pod względem kontrastu (zapewne podobnie jak W8XXB) choć wiadomo tam nie bedzie local dimmingu i tak nisko nie zejdzie z czernią w scenach.

Tylko jestem mocno wyczulony na każdy efekt halo i pracę podświetlenia stref, (zamiast skupiać sie na filmie analizuje pracę stref) także sam już nie wiem :) z drugiej jednak strony widać ze są sceny przy których to wygaszanie na ustawieniu minimum robi na prawdę niezłą robotę.

Szkoda ze ostrość i ruch trochę zawodzą, czyli albo judder albo teatr na 24p, do dynamicznego sportu tez nie wesoło, oj coś czuje ze pozostanę jednak wierny swojej marce :)

Do minusów dodałbym jeszcze tylko 3 wejścia HDMI, kurcze uważam ze 4 wejścia powinno być już standardem, a nawet jak producent chciał zaoszczędzić to mógł to czwarte wejście dać w standardzie 1.4a.

Odnośnie jeszcze tego - "Obsługa rozdzielczości 3840x2160@60Hz 4:4:4 - brak danych"

będziecie mogli to jeszcze zweryfikować z czasem ?

Edytowane przez PeterMac

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Naprawdę bardzo sensowne podejście do oceny czerni. Dla ludu. Ciekawe kto ogląda plansze ansi :D Bravo Panowie bo widać ile to pracy kosztowało. TV fajny, ciekawe. Ale boli usunięcie displayportu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Już myślałem że kupię ten tv ale brak płynności lub efekt teatru dyskwalifikuje ten tv. A tak ładnie wyglądał w sklepie... no nic trzeba będzie jeszcze zostać przy leciwym panasie vt20.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ale w VT20 jest w zasadzie tak samo ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A czy wiadomo kiedy będzie dostępna w sklepach wersja 65 cali?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Ale w VT20 jest w zasadzie tak samo ;)

Wiem i dlatego nie popełnię drugi raz tego samego błędu :)

Edytowane przez Shenli

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ech, czyli niestety potwierdziły się moje obawy odnośnie upłynniacza :( W trakcie oglądania testowych materiałów miałem dokładnie takie samo wrażenie - np. że przy niższych ustawieniach upłynniacza i tak pojawiały się lekkie skoki/ścinki, a ponadto jeszcze te duszki :( Najpierw ich nie zauważyłem, ale potem jak już wiedziałem gdzie ich szukać to jednak trochę to przeszkadzało... No a trochę słabo założyć, że z upłynniacza w ogóle się nie korzysta, zwłaszcza do sportu... Jestem jeszcze ciekaw co Panasonic zaprezentuje w serii CX800, ale tam już ceny wysokie niestety.

Odnośnie BMR, to z tego co widziałem w sieci skrót ten oznacza Backlight Motion Rate.

Z drugiej strony patrzyłem ostatnio jeszcze na 55JU7000 Samsunga i powiem szczerze że na defaultowych ustawieniach upłynniacza (bez precyzyjnej regulacji) wiele lepiej niż w CX700 nie było :unsure:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za test. Pełna profesjonalka. Przymierzam się do tego modelu nie zaprzeczę 55cx700 niby full led. Tylko że teraz pojawiły się jeszcze cxe720 i cxm710 czy ktoś jest w stanie coś o nich powiedzieć?

Są jeszcze modele cx750 i cx740 ale na ips czyli totalna plajta.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Naprawdę bardzo sensowne podejście do oceny czerni. Dla ludu. Ciekawe kto ogląda plansze ansi

Moim zdaniem ten test jest tylko trochę lepszy od ansi, a w niektórych rozpatrywanych przypadkach nawet gorszy.

Na żadnym z serii tych zdjęć

scena1.jpg

w rzeczywistości nie zobaczymy kontrastu rzędu 62 000:1 56 000:1 53 000:1, a nawet 3 500:1

bo biały punkt kontrolny został sztucznie dodany do kompozycji zdjęcia. Realny kontrast jaki zobaczymy między włóczką a czernią będzie na poziomie 100:1?

Czyli podane cyferki właściwie jeszcze mniej nam mówią o czerni niż pomiar ANSI.

Pozytywnym wyjątkiem mógłby być ten pomiar gdyby biała dziura była bliżej punktu pomiaru czerni

scena3.jpg

co prawda poziom bieli byłaby w dalszym ciągu mocno sztucznie zawyżony, ale by było widać skutki rozlewania się 20? strefowego podświetlenia.

https://youtu.be/i5sJnWjFSQw?t=14s

Edytowane przez slimak

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Moim zdaniem ten test jest tylko trochę lepszy od ansi, a w niektórych rozpatrywanych przypadkach nawet gorszy.

Na żadnym z serii tych zdjęć

scena1.jpg

w rzeczywistości nie zobaczymy kontrastu rzędu 62 000:1 56 000:1 53 000:1, a nawet 3 500:1

bo biały punkt kontrolny został sztucznie dodany do kompozycji zdjęcia. Realny kontrast jaki zobaczymy między włóczką a czernią będzie na poziomie 100:1?

Czyli podane cyferki właściwie jeszcze mniej nam mówią o czerni niż pomiar ANSI.

:blink::blink::blink:

Wybacz slimak a to co napiszę teraz, ale Twój post to kompletny stek bzdur.

Przecież ten pomiar kontrastu jest bezpośrednim odwzorowaniem poziomu czerni!!

Zobacz jak wyglądają surowe dane gromadzone do tego testu:

raw.PNG

Widzisz linijkę numer 1? Masz tam poziomy czerni, jak więc wygląda to:

  • 0,258
  • 0,0015 - ale minimalnie jaśniejszy obraz, więc ściemnimy suwakiem podświetlenie i poziom czerni jeszcze spadnie
  • 0,0015 - ale minimalnie ciemniejszy obraz obraz, więc rozjaśnimy o suwakiem podświetlenie i poziom czerni nieznacznie wzrośnie
  • 0,0022 - ale minimalnie jaśniejszy obraz, więc ściemnimy suwakiem podświetlenie i poziom czerni jeszcze spadnie

Przecież masz tu czarno na białym odpowiedź na którym TV masz najlepszą czerń!

Pomiar kontrolny następuje w punkcie kontrolnym, ale co z tego? Jakby go zmierzyć z włóczki to by wyszedł dokładnie taki sam po przeliczeniu przez stałą wartość.

Biały okrąg do pomiaru czerni znika zaś tuż przed dokonaniem pomiaru, jest tylko po to by wycelować. Chyba nie podejrzewałeś nas o taką amatorkę, że mierzymy w otoczeniu białej sztucznej linii? :)

Poczekaj z resztą kilka dni, a stworzę temat wyjaśniający tą metodę i dokumentujący jej diabelską skuteczność. Nie dziwie się jeśli inne portale ja ściągną od nas.

A plansza ANSI...? Co ona mówi w ogóle? Jak telewizor radzi sobie w przypadku małego, geometrycznego skrawka czerni otoczonego białymi prostokątami. Problem w tym, że przy takiej scenie nawet 1000:1 nie wygląda jakoś źle, a potem trzeba robić kilometr opisu jeśli wyświetlacz świetnie sobie radzi w scenach filmowych, a na ansi poległ jak np. Philips PUS9809, Panasonic AX900, czy Samsung JS9500.

Każdy już olewa plansze ANSI. Nawet inżynierowie z Japonii z którymi rozmawialiśmy mówili że to ich zmora która zazwyczaj nie ma żadnego wpływu na film na wyświetlaczu z lokalnym wygaszaniem i tak właśnie jest co przedstawiają dane zgromadzone w nowy sposób, a w temacie pokażę też dokumentacje zdjęciową ładnie obrazującą że wrażenia wizualne się w 100% pokrywają z tą tabelą.

P.S. Oczywiście na planszy ANSI ten panasonic miał wynik 3500:1 bez względu na wygaszanie.

Jakie wnioski wyciągnąłbyś z tego? No [beeep]ny telewizor...

A w rzeczywistości w niektórych ujęciach schodzi z czernią dużo niżej niż najlepsze plazmy.

Edytowane przez Maciej Koper

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Przecież masz tu czarno na białym odpowiedź na którym TV masz najlepszą czerń!

Tak, ale tylko przy tych konkretnych punktach pomiarowych. A punkty te są bardzo łaskawie ustawione dla np. CX700.

a potem trzeba robić kilometr opisu jeśli wyświetlacz świetnie sobie radzi w scenach filmowych, a na ansi poległ jak np. Philips PUS9809, Panasonic AX900, czy Samsung JS9500.

Kilometr opisu z konkretnymi przykładami scen nie jest złym rozwiązaniem.

a w temacie pokażę też dokumentacje zdjęciową ładnie obrazującą że wrażenia wizualne się w 100% pokrywają z tą tabelą.

Pewnie tak jest, ale z filmu na YT wygląda to o wiele mniej obiecująco.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tak, ale tylko przy tych konkretnych punktach pomiarowych. A punkty te są bardzo łaskawie ustawione dla np. CX700.

Kilometr opisu z konkretnymi przykładami scen nie jest złym rozwiązaniem.

Pewnie tak jest, ale z filmu na YT wygląda to o wiele mniej obiecująco.

Łaskawie? W jakim niby stopniu.

Jesteś jednym z najbardziej doświadczonych w zagadnieniach wideo forumowiczów i na pewno wiesz, że świecenie czerni (niski kontrast) doskwiera tam gdzie powierzchnia czerni jest duża, czyli innymi słowy nie sąsiadują żadne jaskrawe obiekty. Inaczej oko rejestruje znacznie mniej światła koloru czarnego.

Scena pierwsza o której rozpocząłeś rozmowę właśnie taka jest. Płaszczyzna czarna w tym ujęciu jest tak duża, że swobodnie dostrzeżesz różnicę między kontrastem 10 000:1, a 100 000:1, a nawet 1 000 000:1. Bo właśnie w takich ujęciach różnice wychodzą na wierzch.

A pomiar ANSI? Tam próżno szukać różnic między wartością 5 000:1 a 1 000 000:1, praktycznie zmiany nie widać.

Te sceny przygotowałem z wysoką starannością. Włóczka (scena 1) jest najlepsza albo dla direct led'a, albo dla stref pionowych.

Scena 2- tylko direct led sobie poradzi

Scena 3 - wygaszanie pionowe będzie miało problem

Scena 4 - wygaszanie pionowe będzie miało problem

Scena 5 - problematyczna dla jednego i drugiego typu wygaszania

Scena 6 - jak wyżej tylko da się jeszcze wykazać czy efekt halo jest duży

Kilometr opisu nie jest zły, ale tabelka z wartościami go kładzie na łopatki i daje jasną odpowiedź, a tak z opisów np. PUS9809 vs AX900 trudno wyciągnąć wnioski.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

OK, uwzględniając reakcję oka, punkty pomiarowe ( jasny ciemny jeden pod drugim) rzeczywiście nie są tak bardzo potrzebne ale z długiej strony film na YT może trochę niepokoić.

P.S Film na yt obejrzało na razie tylko 11 osób. :-(

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

OK, uwzględniając reakcję oka, punkty pomiarowe ( jasny ciemny jeden pod drugim) rzeczywiście nie są tak bardzo potrzebne ale z długiej strony film na YT może trochę niepokoić.

P.S Film na yt obejrzało na razie tylko 11 osób. :-(

Trzeba wziąć pod uwagę, że film na TY jest mocno prześwietlony.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Boże a ci bełkot prowadzą (...)

Ja mam pytanie jak radzi sobie z dyskiem powyżej 1tb podzielonym na partycje?

i jak radzi sobie z xvid'em? bo czytałem gdzieś że filmy w tym formacie klatkują, Jak z formatami graficznymi? Jpg bankowo ale inne?

No i może coś wiadomo o cxe720 czy chociażby tworze cxm710

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Zapytam a ile on ma dokładnie tych stref pionowych ?, zauważyłem na filmiku ze w przypadku samego kursora na czarnym tle strefy jakoś mocno nie reagują a nawet w ogóle (choć zapewne jakoś lekko muszą żeby podświetlić ten kursor) i wokół niego jest nadal ciemno to w sumie dobrze wróży ze dopiero przy jasnych dużych obiektach strefy zaczynają mocniej podświetlać dany pas fragment ekranu, choć w sumie to logiczne ;)

Byłoby fajnie zobaczyć jeszcze ich pracę przy puszczonej białej kropce po ekranie jak wtedy będą pracować :)

Edytowane przez PeterMac

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ile on ma dokładnie tych stref pionowych ?, zauważyłem na filmiku ze w przypadku samego kursora na czarnym tle strefy jakoś mocno nie reagują i wokół niego jest nadal ciemno to w sumie dobrze wróży ze dopiero przy jasnych dużych obiektach strefy zaczynają mocniej podświetlać.

Też mnie to interesuje.

Ciągle ciekawi mnie też kwestia modelu 55", który nie tylko nie ma chyba podświetlenie krawędziowego, ale strefy wygaszania ma poziome a nie pionowe, jeśli wierzyć zachodnim serwisom.

  • Lubię 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Coś mi sie nie chce w to wierzyć zeby model 55 miał strefy poziome :) zarzuć jak możesz źródłem gdzie tak pisali ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

No na to by wyglądało rzeczywiście, trzeba by to jeszcze zweryfikować :) dodatkowo piszą ze polecają wyłączyć całkowicie strefowe :)

EDIT:

W modelu 55CXW754 strefy są już poziome, takze na to by wyglądało co piszą na Digitalversus

http://www.hifi-forum.de/bild/dimming-tv_559017.html

Edytowane przez PeterMac

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...