Jump to content
Gmeru

Co to jest Ultra HD i 4K? Czym tak naprawdę jest technologia, która właśnie podbija rynek?

Recommended Posts

Ten rok oraz najbliższe lata to kolejny przełom w technologii wyświetlania obrazu na szeroką skalę. Podobnie jak zachwycaliśmy się patrząc na HD / Full HD w 2005 - 2006 roku (czy to w rozdzielczości 720p, 1080i czy 1080p) tak samo teraz ogromne wrażenie robi technologia Ultra HD czyli obraz w rozdzielczości 4K: 3840x2160. Czas przyjrzeć się dokładnie Ultra HD i ocenić czy zmiany dotyczą tylko rozdzielczości czy czegoś jeszcze.

Branża TV coraz silniej kroczy w kierunku technologii Ultra HD, co jest kolejnym etapem po Full HD. Z czym to się je i co to w konsekwencji oznacza dla naszych telewizorów, odtwarzaczy, filmów i gier ? Wyjaśniamy, dlaczego Ultra HD jest tak istotne i dlaczego 4K jest czymś więcej niż tylko wyższą rozdzielczością. Ultra HD stanowi o przyszłości obrazu.

FULL HD KONTRA ULTRA HD

1.jpg

Zakrzywiony Samsung JU9500 Ultra HD podczas naszych testów HDTVPolska (tutaj test)



1.jpg

OLED LG EG960V Ultra HD (tutaj test)


Zapewne pamiętacie nie tak bardzo odległe czasy, gdy płaskie telewizory zaczęły pojawiać się na rynku, a producenci kusili nas sloganem HD, obiecując nowy wspaniały świat, pełen niesamowitych szczegółów, wciągających filmów, programów telewizyjnych i gier. W tym właśnie czasie przeszliśmy ze standardu SD (Standard Definition, najczęściej 720x480 lub 720x576 pikseli), co było bardzo dużym postępem.

Na dzień dzisiejszy rozróżniamy dwa formaty HD, zazwyczaj określane,jako 720p (1280x720 pikseli) oraz 1080p (1920x1080 pikseli, Full HD). Wszystkie nasze telewizory HD mają możliwość odtwarzania w rozdzielczości Full HD, ale pojawia się kwestia treści - filmów, programów, gier i tym podobnych, która to w przeważającej większości występuje w rozdzielczości 1080i lub 720p (gry na konsole). Mamy tak więc dwie strony równania - nasz ekran i to co na nim wyświetlamy. Obydwa elementy są równie istotne jednak prawda jest taka, że treść często jest ogranicznikiem. Poniżej krótki przegląd typowych klas rozdzielczości w odniesieniu do treści.

  • SD: standardowe kanały TV (także DVD)
  • HD 720p: niektóre serwisy transmisji strumieniowej
  • HD 1080i: treści telewizji satelitarnej \ naziemnej
  • Full HD 1080p: Blu-ray, niektóre serwisy transmisji strumieniowej

1.png

Ultra HD to kolejny przystanek na drodze rozwoju rozdzielczości. Format znany jest również pod nazwą UHD lub 4K (4K jest faktycznie formatem kinowym, ale nazwa jest często używana również w odniesieniu do Ultra HD).

No właśnie... jaka jest dokładnie różnica pomiędzy 4K, a przyjętym przez wielu producentów terminem Ultra HD? Różnica jest czysto techniczna, jednak dla przeciętnego użytkownika nie będzie mieć to większego znaczenia.

Mówiąc prościej, 4K to standard profesjonalnej produkcji wideo oraz standard kinowy, podczas gdy UHD to standard dla wyświetlaczy konsumenckich i telewizji. Zarówno 4K jak i UHD dotyczą wysokiej gęstości pikseli, jednak jest między nimi niewielka różnica: obraz 4K (4096x2160) ma 256 więcej linii rozdzielczości pionowej niż Ultra HD (3840x2160), co w efekcie daje różnicę w proporcji. W bezpośrednim porównaniu dość łatwo wychwycić różnice i zrozumieć oznaczenia. 4K odnosi się do czterech tysięcy linii rozdzielczości pionowej, zaś UHD powiela oznaczenie HD, jako że natywny obraz ma proporcję 16x9 (1.78). Innymi słowy, „profesjonalne” 4K oferuje obraz szerszy niż ogromna większość dostępnych na rynku telewizorów.

Tak samo jak w standardzie HD, który obejmuje zarówno 720p i 1080p, Ultra HD obejmuje rozdzielczość 4K (zwana także 2160p) i 8K (zwana także 4320p). Jak widać nazewnictwo nie jest jednoznaczne, w najlepszy sposób zobrazuje to przedstawione poniżej zestawienie.

  • Full HD = 1920x1080 pixeli = 1080p = 2K
  • Ultra HD = 3840x2160 pixeli = 2160p = 4K
  • Ultra HD = 7680x4320 pixeli = 4320p = 8K

Różnica w rozdzielczości jest dość znaczna i w najlepszy sposób ukaże to zestawienie graficzne:

4.jpg

Przed chwilą przedstawiliśmy Ultra HD w pikselach. Jednak standard Ultra HD to coś więcej niż tylko nowa rozdzielczość. Format został oficjalnie zatwierdzony w ostatnim dokumencie BT.2020 wydanym przez ITU ( International Telecommunication Union). Pod tą nazwą kryje się również wiele innych ciekawych elementów.

ULTRA HD TO COŚ WIĘCEJ NIŻ ROZDZIELCZOŚĆ


Klatki na sekundę

Wraz z pojawieniem się Ultra HD zaproponowano również zwiększenie parametru "klatek na sekundę" (fps - frames per second, określanych też, jako częstotliwość odświeżania - Hz). By lepiej zrozumieć temat, zerknijmy jeszcze raz wstecz, tym razem biorąc pod uwagę parametr fps.

Na dzień dzisiejszy prawie wszystkie Hollywoodzkie produkcje są kręcone z prędkością 24 klatek na sekundę ( 24 nowych zdjęć na sekundę) a programy telewizyjne powstają z kolei z prędkością 25 lub 50 klatek na sekundę (w tym drugim przypadku używany jest tak zwany przeplot, przez co rozdzielczość pionowa obrazu jest o połowę mniejsza). Obraz w grach na konsole jest zwykle generowany z szybkością od 30 do 60 klatek, a w grach na PC z prędkością nawet do 120 klatek na sekundę. Łatwo zauważyć, że istnieje spora rozbieżność w wartości tego parametru, a co za tym idzie, w tym na ile płynnie postrzegamy ruch. Standard Ultra HD zakłada, że zarówno filmy jak i programy mogą być nagrywane i odtwarzane z częstotliwością odświeżania do 120 klatek na sekundę. Ultra HD będzie wspierać standard 24, 25, 48, 50,60 i 120 klatek na sekundę, jeśli wszystkie zalecenia zostaną zrealizowane w praktyce.

Jeżeli oglądaliście Hobbita nakręconego w formacie HFR mieliście okazję doświadczyć czym jest film nakręcony w standardzie 48 klatek na sekundę i prawdopodobnie wiecie jak ów standard znacząco wpływa na jakość obrazu i odbiór filmu. Dwie nadchodzące części Avatara zostaną najprawdopodobniej nakręcone z zastosowaniem 60 klatek, co jest ledwie połową w stosunku do proponowanych 120 klatek na sekundę. Niektórzy producenci filmów uważają nawet, że zwiększenie liczby klatek daje większą poprawę jakości obrazu niż dalsze zwiększanie rozdzielczości. Tak więc mimo przejścia od 24 Hz do zaledwie 48 lub 60 Hz możemy mówić już o małej rewolucji, w jakości obrazu.

2.png

Kolory

Jakie zmiany niesie za sobą Ultra HD w kwestii kolorów? W tym obszarze również zaproponowano znaczące ulepszenia. Standard Ultra HD wprowadza nową gamę kolorów nazwaną Rec.2020. Do tej pory mieliśmy do czynienia z Rec.709, bo tak właśnie nazywa się gama używana w standardzie Full HD. Nie zawracajcie sobie jednak głowy nazwami, to jest dosyć proste, a najlepiej zilustruje to poniższy diagram.


5.jpg


Ludzkie oko jest w stanie dostrzec tylko konkretny zestaw kolorów. Nie możemy dostrzec chociażby podczerwieni (nie widzimy światła podczerwieni wychodzącego z pilota do telewizora), co jest tylko jednym z wielu przykładów zakresu fal (w uproszczeniu: kolorów) dla nas niewidocznych. Typowe ludzkie oko może dostrzec wszystkie kolory przedstawione na wykresie spektrum kolorów poniżej.
Jednak nasze telewizory, projektory i kamery nie mogłyby same dopasować tych wszystkich kolorów, tak więc przemysł filmowy zdefiniował mniejszą gamę kolorów, tak, aby ludzie zajmujący się filmami jak i producenci telewizorów, mogli podpierać się pewnym standardem, normą zarówno w produktach jak i przy produkcji.

Taki standard jest potrzebny, aby zapewnić, że film czy też programy telewizyjne będą poprawnie wyświetlane na naszych ekranach. Na powyższym wykresie widać zarówno Rec.709 (stosowany w standardzie Full HD) jak i Rec.2020 (który może być wykorzystany w Ultra HD)

Jak widać Rec.2020 ma większy zakres niż Rec.709 i daje nam do dyspozycji znacznie szerszą gamę kolorów do wyboru. Ultra HD proponuje również rozszerzenie parametru, który zazwyczaj określamy mianem głębi koloru, a mówiąc konkretniej zakłada wzrost od obecnych 8 bitów do 12 bitów (czyli zmianę łącznej ilości bitów z 24 na 36). Może to brzmieć bardzo technicznie, jednak można to objaśnić w bardzo prosty sposób. Gdy, załóżmy telewizor lub aparat wykorzystuje 8 bitów na kolor, oznacza to, że można go określić w 256 odcieniach (2 ^ 8 = 256), są to odpowiednio czerwony, zielony i niebieski. Są to trzy podstawowe kolory, na bazie których tworzy się wszystkie inne. Rozwijając myśl dalej, pozwala nam na stworzenie 256 odcieni czerwieni, 256 zieleni i 256 odcieni niebieskiego. Łącznie daje nam to 24 bity lub inaczej 16777000 (256x256x256) kolorów.

6.jpg

Przykład zmiany jakości obrazka wraz ze wzrostem próbkowania koloru. Od lewej 1-bit (2 kolory), 2-bity (cztery kolory), 8-bitów (256 kolorów), 24 bity (16,7 miliona kolorów). Niestety nie możemy pokazać 30, ani 36 bitów ponieważ nie obsługuje tego typowy system komputerowy.



Standard Rec.2020 przynosi nam znacznie większą paletę barw, co automatycznie daje nam większe możliwości. Ultra HD proponuje 12 bitowe kolory. Przy 12 bitach można wybierać juz z 4096 (2^12 = 4096) odcieni, odpowiednio czerwonego, zielonego i niebieskiego. Daje to w sumie 68.71 miliarda kolorów (4096x4096x4096). Ultra HD to także 10 bitowe kolory.

Podsumowując:

  • 8 bitów na każdy kanał RGB = 24 bity łącznie = 256 x 256 x 256 odcieni niebieskiego, czerwonego i zielonego = 16,7 miliona barw
  • 10 bitów na każdy kanał RGB = 30 bitów łącznie = 1024 x 1024 x 1024 odcieni niebieskiego, czerwonego i zielonego = 1,07 miliarda barw
  • 12 bitów na każdy kanał RGB = 36 bitów łącznie = 4096x4096x4096 odcieni niebieskiego, czerwonego i zielonego = 68,71 miliarda barw


Trzeba podkreślić, że wyświetlacze Ultra HD, kamery i produkcje filmowe niekoniecznie muszą od razu korzystać z tych wszystkich rozszerzonych opcji, ale mogą wykorzystać te elementy w razie potrzeby. Nie trudno się domyślić, że te wszystkie innowacje niosą za sobą wielkie wymagania sprzętowe.

Nieskompresowany materiał video w 8k UHD z 120 klatkami na sekundę i 36 bitową głębią koloru, wymaga każdej sekundy przesyłu 140 Gbit (7680x4320x120x36 = 143327232000) nieskompresowanych danych. Oczywiście film można skompresować, ale wciąż rozmawiamy tu o ogromnej ilości danych.

HDR

Artykuł był pisany 18 maja 2014 roku. Z biegiem czasu mamy już do dyspozycji Ultra HD Blu-ray oraz coraz więcej badań i testów najnowszej technologii HDR. Warto sprawdzić nasz pierwszy dokładny test w kraju odtwarzacza Ultra HD Blu-ray: tutaj

[td=style='width:20px;border:none;'][/td][td=style='border:none;']
[td=style='padding: 5px; color:#FF8E21; line-height:190%; margin-left:200px;background-color:#f0f0f0; border:1px solid orange;border-right:none;']Koniecznie kliknij i przeczytaj też artykuł o HDR:

"HDR, Co to jest HDR, HDR10 kontra Dolby Vision"[/td][td=style='padding:5px 0;background-color:#f0f0f0; border:1px solid orange;border-left:none;']hdr.jpg[/td]

[/td]

[td=style='width:20px;border:none;'][/td][td=style='border:none;']
[td=style='padding: 5px; color:#FF8E21; line-height:190%; margin-left:200px;background-color:#f0f0f0; border:1px solid orange;border-right:none;']Koniecznie kliknij i przeczytaj też artykuł o HDR:

"Jakość efektu HDR, jak ją ocenić? Wprowadzamy własny system testowy!"[/td][td=style='padding:5px 0;background-color:#f0f0f0; border:1px solid orange;border-left:none;']hdr.jpg[/td]

[/td]

Kolejnym elementem Ultra HD jest szerszy zakres dynamiki czyli HDR. Wyobraźcie sobie, że patrzycie np. na zachód słońca. Czy często macie wrażenie, że słońce Was oślepia? No właśnie. A może macie podobne wrażenie gdy patrzycie na jupitery na stadionie? Aby przenieść ten efekt na ekran telewizora potrzebny jest HDR czyli punktowe, o wiele jaśniejsze biele i głębsza czerń. Należy tutaj jednak zwrócić uwagę na to, że skuteczność prezentowania efektu HDR przez wyświetlacze LCD jest wprost proporcjonalna do skuteczności ich algorytmu lokalnego wygaszania, a jak wiemy ilość stref jest przeważnie ograniczona do kilkuset. Inaczej ma się sprawa w przypadku technologii OLED. Tutaj nie ma potrzeby stosowania oddzielnego systemu podświetlenia w tego typu panelach, a każdy sub-piksel emituje swoje własne światło. Wydaje się zatem, że są to idealne warunki dla HDR. Nie jest tak do końca gdyż OLED nie może wygenerować takiej jasności obrazu jak technologia LCD. Jednak z tego co miałem okazję już zobaczyć, efekt i tak jest spektakularny i właśnie na OLED wygląda to najlepiej. O HDR będziemy jeszcze wiele pisać na HDTVPolska. To będzie jeden z czołowych tematów 2016 roku.

32.jpg

Z lewej telewizor z HDR, z prawej bez. Musimy mieć jednak na uwadze, że zdjęcia nie są w stanie oddać tego, czym jest HDR. Da się to zobaczyć tylko na żywo.

ULTRA HD? TAK, TYLKO SKĄD?


Dotychczas wszystko obrazowały nam głównie liczby, skupmy się teraz na temacie bardziej obrazowo, omówimy co musi nastąpić by format Ultra HD zagościł na stałe w naszych salonach. Producenci telewizorów zgłębiają temat Ultra HD, jednak same telewizory i odtwarzacze nie dadzą nam żadnej przyjemności jeśli nie będą powstawały odpowiednie materiały. Filmy, seriale, gry, programy i wiele innych, muszą zacząć powstawać w technologii Ultra HD, abyśmy mogli w pełni z zacząć korzystać ze wszystkich dobrodziejstw jakie owa innowacja za sobą niesie.

Z grubsza można to zaprezentować w formie „łańcucha żywieniowego „, w ten oto sposób:

7.jpg


Oczywistym jest, że Ultra HD musi być przyjęte we wszystkich ogniwach łańcucha.

- W przemyśle filmowym nadal często używa się taśmy do nagrywania, ale zauważalna jest tendencja w kierunku zmian na cyfrowe kamery wideo (jak chociażby Red Epic zastosowana w Hobbicie). Kamery typu RED mogą oferować niektóre z nowych elementów obrazu jakie niesie za sobą HD Ultra, ale nie wszystkie z nich. Większość nowoczesnych studiów filmowych zostało przystosowanych do produkcji 4K dla kina i Full HD dla konsumentów, ale muszą też zacząć pracować z większą głębią kolorów i wyższą częstotliwością odświeżania w trakcie edycji i masteringu. Dla większości studiów nagraniowych oznacza to w konsekwencji sprzęt do wymiany, w tym również monitory studyjne.

- Musi istnieć również dogodna forma dystrybucji, zarówno fizyczna jak i cyfrowa. Blu-ray nie obsługuje Ultra HD (jeszcze), Internet może być właściwą płaszczyzną dystrybucji (Netflix 4K), ale znaczna większość odbiorców jest podłączona przez zbyt wolne łącza.

- Telewizor/projektor musi wspierać nie tylko rozdzielczość 4K, ale również poszerzoną paletę barw i wyższe częstotliwości odświeżania, aby w pełni pozwolił korzystać ze standardu Ultra HD. Problemem nie jest już złącze HDMI, które w obecnych telewizorach Ultra HD stosowane jest w najnowszej wersji HDMI 2.0 (czytaj więcej w bazie wiedzy)

29.jpg

Działanie PC i gier w rozdzielczości 4K i w 60Hz czyli klatkach na sekundę to poezja dla naszych oczu.

[td]
27.jpg
[/td][td]
28.jpg
[/td][td]
30.jpg
[/td][td]
31.jpg
[/td]

Temat kamer i studia nagraniowego pozostawiamy już producentom, a nas naturalnie najbardziej interesują ostatnie dwa ogniwa łańcucha. Na marginesie odnośnie produkcji filmów chciałbym dodać, że wiele filmów jest produkowanych w rozdzielczości wyższej niż 4K, więc to co widzieliśmy w roku 2013 znacznie różni się od wczesnych produkcji 3D. Jednak praktycznie nie ma filmów, które produkowane byłyby w wyższej częstotliwości wyświetlania. Tak więc zobaczymy wiele konwersji starszych filmów do 4K, ale nie wykorzystujących przy tym wszystkich możliwości jakie daje Ultra HD. Bardziej potrzebujemy nowych filmów. Forma dystrybucji zostanie omówiona w następnym rozdziale, ale póki co dwa słowa o najnowszych telewizorach Ultra HD z bieżącego roku.

Obecnie na rynek trafiają telewizory z rozdzielczością 3840x2160 (Ultra HD). Większość głównych producentów, w tym min. Samsung, LG, Panasonic, Philips czy Sony nie zostają w tyle i podążają za rozwojowym trendem.

INTERNET KONTRA NOŚNIK FIZYCZNY


Już wkrótce imponujące telewizory z technologią Ultra HD zaczną gościć w naszych salonach. Ceny będą spadać (już można to zaobserwować), ale na chwilę obecną nie to jest naszym największym zmartwieniem. Nawet jeśli Hollywood zacznie opracowywać tytuły w wersjach 4K, ważnym pytaniem jest jak będziemy mogli przenieść te piękne obrazy do naszych telewizorów? Nie mamy tu na myśli jak i gdzie kupić produkcje 4K, ale po prostu jak wprowadzić sygnał do telewizora. Właśnie teraz poruszymy tę kwestię.
  • kwestia dystrybucji - Blu-ray nie obsługuje żadnego z elementów standardu Ultra HD w tym rozdzielczości 4K, ani wyższej wartości fps ani poszerzonej głębi kolorów. Czekamy na premierę nowego nośnika, która zapewne nastąpi na targach CES w styczniu 2015 roku.
  • kwestia połączenia - Aktualnie stosowane złącza HDMI 2.0 są w pełni gotowe na standard Ultra HD. Jednak nie ma póki co jak ich wykorzystać. Wierzymy zatem na słowo, że rzeczywiście są już montowane.
  • kwestia danych - Obecne formaty kompresji takie jak MPEG4 H.264 nie są wystarczające by wesprzeć skutecznie Ultra HD, chociaż ostatnio opracowany standard HEVC ma już takie możliwości. O nim powiemy za chwilę.

Wszystkie trzy kwestie muszą być rozwiązane, ale jednocześnie. Ludzie odpowiedzialni za Blu-ray pracują nad wersją nośnika dla technologii 4K, ale w efekcie najprawdopodobniej zapewni to tylko obsługę Ultra HD niskiego poziomu - kolejne tymczasowe rozwiązanie. Właśnie zmieniamy swoje odtwarzacze Blu-ray z 2D na 3D, więc czy znajdzie się ktoś chętny w najbliższym czasie zamienić je na Blu-ray 4K, by znów w przeciągu 2-3 lat zmienić na 4K, wyższego poziomu?

Zamiast tego w przemyśle pojawiają się głosy o świecie bez fizycznych nośników. Świecie, w którym Blu-ray może zniknąć, co jednak ciężko sobie wyobrazić. Blu-ray już w tej chwili jest technologią stopującą rynek, tak więc dystrybucja poprzez Internet i transmisja strumieniowa jawią się nam jako lepsza i przede wszystkim długo terminowa alternatywa. Internet jest bardziej elastyczny, gdyż można go znacznie szybciej dostosować. Jednak jeszcze zanim zaczniemy mówić o dystrybucji Ultra HD poprzez Internet, musimy zadbać o skuteczniejszą kompresję. Nawet jeżeli przemysł ostatecznie postanowi iść w kierunku fizycznych nośników danych. Idealnym przykładem niech będzie tutaj Netflix (czytaj więcej).

W tym miejscu w grę zaczyna wchodzić kompresja H.265 (tzw. HEVC). Jest to nowa technologia kompresji wideo (opracowana we współpracy MPEG i ITU) i następca powszechnie używanego formatu H.264, który to pozwolił nam cieszyć się HD i wideo w momencie wprowadzenia. Podobnie jak H264, który wprowadził nas w nową erę,HEVC ma zrobić to samo dla Ultra HD, oferując przy tym lepszy przesył strumieni wideo do telewizorów i urządzeń mobilnych. Jedną z oczywistych zalet strumieniowej transmisji wideo przez Internet jest to, że przynajmniej teoretycznie, pozwoli nam porzucić fizyczny format jak i kabel HDMI.

Można wyobrazić sobie sytuację, w której mamy tylko telewizor z wtyczką Ethernet, czy równie dobrze telewizor podłączony do sieci poprzez WiFi, w którym to można przesyłać wszystko bezpośrednio do telewizora bez żadnych kabli, dekoderów i tym podobnych. Opcją byłby też sam dekoder podłączony bezprzewodowo do telewizora, bez potrzeby użycia kabla HDMI. Nie są ta żadne wizje ale realia, które możemy obserwować np. we wspomnianym serwisie Netflix.

20.jpg


Jesteśmy świadkami kolejnego wielkiego starcia formatów, ale tym razem nie jest to walka dwóch fizycznych nośników, jak miało to miejsce dotychczas. Nie jest to pojedynek VHS z Betamax, czy Blu-ray z HD-DVD. Tym razem mamy do czynienia z dwoma kompletnie różnymi formami dystrybucji. W jednym narożniku mamy fizyczny format - Blu-ray, który to ma przeciwko siebie przesył strumieniowy przez Internet, wirtualną autostradę, niewidoczną gołym okiem. Starcie to trwa już od wielu lat, lecz większość z nas nie zauważyła, że na przód przebija się jeden niematerialny pretendent. Zwycięzcą nie musi zostać ten kto w obecnej chwili oferuje lepszą jakość obrazu, ale ten kto pozwala bardziej obiecująco spojrzeć w przyszłość. Ciężko jest jednak ostatecznie rozstrzygnąć los Blu-ray, chyba, że wydarzy się coś spektakularnego.

[td]
4.jpg
[/td][td]
ccs-1-0-83878600-1415756679.jpg
[/td]

W Polsce możemy oglądać serwisy streamingowe 4K (na wyłączność) dzięki dwóm wiodącym producentom telewizorów: Samsung oraz LG.

27.jpg

Obecne telewizory Samsunga Ultra HD posiadają zewnętrzny dekoder HEVC w postaci listwy One Connect (więcej tutaj)

7249169c4e378cda6ff8a99809738421.jpg

Odtwarzacz Ultra HD Blu-ray Samsung UBD-K8500 - premiera na początku 2016 roku



ULTRA HD TO PRZYSZŁOŚĆ


Mamy nadzieję, że powyższy artykuł pomógł zrozumieć nowe aspekty, jakie rozszerza Ultra HD od strony technicznej, jak również dalsze perspektywy rozwoju i wyzwania, którym nowy standard musi stawić czoła.

Jak widać Ultra HD jest czymś o wiele większym niż tylko nową, wyższą rozdzielczością. Ci, którzy twierdzą, że Ultra HD przyniesie mało istotne zmiany, zapominają lub też po prostu nie wiedzą, że poza rozdzielczością oferuje znaczne polepszenie tego jak widzimy ruch, ze względu na wyższą częstotliwość odświeżania jak i znaczną poprawę kolorów dzięki rozszerzonej gamie i większej głębi oraz HDR.

To niepodważalny fakt, że wymagany jest duży wyświetlacz czy też płótno, aby w pełni skorzystać z rozdzielczości jaka jest przypisana zarówno do formatu 4K jak i 8K, ale wiele zalet standardu można łatwo przenieść na mniejsze telewizory, codziennego użytku.

Można podać jako wadę Ultra HD to, że swoimi ekstremalnymi wymaganiami zmusza nas do wymiany odtwarzaczy, kabli, telewizorów. Można również za to, że te same wymagania zmuszają nas do myślenia o lepszej technologii kompresji i nowych formach dystrybucji. Ale patrząc z perspektywy, ciężko jest doszukać się jakichkolwiek negatywów Ultra HD, poza wysoką cenę produktów pierwszej generacji, gdyż norma sama w sobie jest bardzo ambitna i obiecująca.

Zamiast tego uważamy, że powinniśmy przyklasnąć nowej technologii i z niecierpliwością wyczekiwać nowych możliwości, które doprowadzą do poprawy odtwarzaczy, telewizorów, kompresji i wielu, wielu innych elementów. Wszystko to, scalone razem wprowadzi multimedialną rozrywkę na nowy wyższy poziom.

Na pewno spotkacie się z pozytywnym jak i negatywnym nastawieniem, co chyba zawsze jest nieuniknione. My możemy zapewnić, że cieszymy się bardzo z tego, że ów rozwój w ogóle ma miejsce.

Na chwilę obecną sporo istotnych pytań pozostaje bez odpowiedzi. Co z technologią 3D i nową głębią kolorów? Czy nowy nośnik danych sprosta wymaganiom Ultra HD? Co ze streamingiem 4K np. w Polsce?

Jesteśmy przekonani, że w przeciągu kilku lat telewizory Ultra HD staną się bardziej dostępne i powszechne, jak miało to stopniowo miejsce ze standardem Full HD. W przeciągu kilku lat na pewno też poznamy nowe rozwiązania i odpowiedzi na niektóre pytania. Jesteśmy też przekonani, że kiedy ten czas nadejdzie, będą to ekscytujące czasy w całej branży telewizyjnej.

3.png


Kliknij tutaj aby zobaczyć całą treść artykułu

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gratuluję popełnienia :). Super.

Moja konkluzja ... ja jestem gotowy, producenci TV prawie, dostawcy filmów i innych programów są niestety w czarnej doopie.

Dopuki nie bedzie nosnika i mozliwosci zakupu materiałów na własność z nowym formatem może być cienko. Dlaczego?

Bo streaming 4K, obojętnie czy przez net czy przez satelitę będzie kompresowany w celu oszczędności i cięcia kosztów. Chyba ze w grę będzie wchodzić download i mozliwosc odtwarzania z twardefo dysku. Na razie takie rozwiązania jak pokazuje historia się nie przyjęły.

Obym się mylił.

Jedno jest pewne, na razie operatorzy TV SAT mają 4K głęboko w czterech literach. Nie wierzycie? Zapytajcie np. Panów Libickiego i Verley.

Jestem w przyszłym tygodniu na targach Anga Cable SAT w Kolonii, zobaczymy ile 4K znajdę.

Pozdro

Edited by pmcomp

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pmcomp. Pomysł przez chwile o tych wszystkich ludziach pracujących nad rozwiązaniami niezbednymi dla wdrożenia UHd phase 2. Myślisz, ze Oni swoje wysiłki poświęcają wyłącznie dla idei. Albo to wyłącznie jakieś chore ambicje Azjatów? Przecież wszystko to ma określone parametry techniczne, wytyczonego kierunki rozwoju standardów i jakiś przybliżony timeframe. Straszenie ze się nie przyjmie, czy się nie wydarzy , bo podrzędna telewizja nie przejawia chwilowo zainteresowania jest krótkowzroczne. Tak jak pisanie o tym ze już osiągnęliśmy szczyt możliwości technologicznych w zakresie wyświetlania obrazu. Nie ma co płakać po plazmie i biadolić, ze to koniec i teraz tylko głów.niane LCDeki zaleja świat. Kiedyś już przechodziliśmy "życie po KURO".

Tym wszystkim, którzy przegapili felieton Maćka, pragnę przypomnieć jedno hasło "HDR".

Trochę cierpliwości.

Edited by binary
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

3-5 lat tej cierpliwości.

H-245 jak napisał Gmeru potrzebny. Do tego fizyczny nośnik.

Sieć globalna w dzisiejszym kształcie i stanie nie jest gotowa na streaming online takich materiałów multimedialnych. Takie są fakty.

Musimy poczekać.

Pozdro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak dla mnie sytuacja z 4K jest kuriozalna. Mamy ekrany na których możemy już oglądać materiał 4K ale nie mamy czego na nich odtwarzać.

Streaming materiału z netu to przyszłość ale jakie łącze trzeba mieć żeby to działało ...

Nie ma fizycznego nośnika dla materiałów 4K. Nie ma filmów w 4K. Mamy łącze HDMI 2.0 do którego nie ma czego podpiąć ;-)

Nawet nie można sobie pograć w 4K bo żadna karta graficzna tego nie uciągnie. Karty z wyższej półki ledwo ciągną HD w ustawieniach ultra ... dopiero pojawiają się pierwsze monitory 4K.

A do tego w TV SAT mamy jeszcze programy SD ;-)))))))))))))

Świat nie jest gotowy na 4K. Chyba, że będziemy oglądać nasze zdjęcia w 4K na telewizorze. Do tego obecnie nadają się TV 4K.

A zanim pojawi się ogólnie dostępny materiał 4K to będziemy mieli już X generację TV 4K ;-)

Moim zdaniem producenci TV za daleko wyszli przed szereg. Są tak zaangażowani w wyścig technologiczny, że stracili z oczu otaczającą ich rzeczywistość. Wokół ich niesamowitych TV nie ma nic. Pustka. Całe zaplecze UHd zostało w tyle. Dzieli ich kilka ładnych lat ...

A przy okazji streamingu ...

WIMP uruchomił niedawno usługę HI-FI ! To jest dopiero coś ! Muzyka w jakość CD z netu ! REWOLUCJA !

Nie ma tam wszystkiego ale i tak repertuar jest olbrzymi. Polecam !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Piopio.

Masz po prostu krotka pamiec. Czy w 2005-6 bylo inaczej?

Chyba bylo gorzej.

Czekalismy na progresywnie wyswietlajace tv, HDMI (pelnowattosciowe weszlo dopiero w 3 odslonie), fizyczny nosnik, nowe kodeki, powszechne I regularne audycje w HD ( najczesciej upscale).

Czyzbys zapomnial ze powszechnie dostepny internet byl 2 rzedy (100x) wolniejszy od dzisiejszego. A moze po prostu jestes za mlody zeby pamietac I w tamtych czasach zbierales pokemony.

Tynczasem na chwile obecna mamy wyswietlacze I dojrzaly, konsuencki protokol (wystarczy dla UHD phase 1) mamy odtwqrzacze I mamy kamery I cala reszte sprzetu sluzacego do obrobki materialu 4k.

Byc moze z perspektywy mieszkancow "zielonej wyspy" tak dobrze nie widac swiatowego kryzysu jaki przyszedl po 2008r ale producenci w tej branzy go odczuli. Musza sie tez liczyc z mozliwoscia nadejscia kolejnego, tym razem prawdziwego zalamania rynku. Czy w takim razie nie lepiej jest inwestowac w rozwoj produktow nie wymagajacych ogromnych nakladow inwestycyjnych, ktore juz sa "na fali", jak tablety I smartphony, czy cos co "wybuchnie" lada moment, np tzw "wearables", ktorych przyszloroczny rynek ocenia sie na 50-70 mld USD (dzisiaj 5% tej wartosci).

Byc moze w innych realiach ekonomicznych mielibysmy juz bardziej rozwiniete UHD.

send from tapatalk

Edited by binary

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pamiętam początki HD ;-) A nawet wcześniejsze czasy gdy odtwarzacze DVD nie odtwarzały nawet DIVX ;-)

Jednak HD nie jest tak wymagające jak UHD. Tutaj trafiamy na barierę technologiczną. Nie mówię już o barierze ekonomicznej ...

Moim zdaniem świat nie jest gotowy na UHD i tyle. Producenci sprzętu próbują nakręcić sprężynkę marketingową ale to nie wyjdzie. Patrz fiasko OLED. Miało być tak pięknie a po kolei wszyscy się wycofują ...

pmcomp ma rację - czeka nas 3-5 lat cierpliwości ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na filmy w 4K, na TV SAT w 4K.

Na fizyczny nośnik z filmami 4K i tym samym nowe Oppo 4K ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Widzisz jest pewna naturalna kolej rzeczy, ktorej niektorzy wydaja sie nie rozumiec, mimo iz w poprzedniej dekadzie, mogli doswiadczyc analogicznej transformacji. Roznica jest taka, ze na chwile obecna technicznie jestesmy jest bardziej przygotowani , niz poprzednio. Pisanie wiec , ze "swiat nie jest gotowy" jest oczywista bzdura. I bedzie zawsze koscia niezgody miedzy nami. To zas, ze standard nie wchodzi w ciagu jednej nocy, a zauwazalne zmiany zachodza na przestrzeni lat, to jest sprawa oczywista. Uswiadamianie kogokolwiek w tym temacie, nie tylko swiadczy o braku powazania dla wspoluczestnikow dyskusji. polecam sie pamieci I zapraszam do odwiedzenia tego watku za rok I sprawdzenia jak dynamicznie zaadoptujemy UHD.

Byc moze problem naszego nieporozumienia nie wynika z tego, ze nie potrafisz logicznie ocenic tych "historycznych" argumentow, jakie przytoczylem powyzej, ale problem jest czysto semantyczny I polega na braku rozroznienia pojec "byc gotowym" od "rozpoczac wdrazanie" ( albo ukonczyc wdrazanie). Moze w takim razie prosty przyklad. 12 letni Buba ma juz pelna zdolnosc do zaplodnienia. Jednak nie dorobil sie jescze potomstwa, nie zaczal jeszcze nawet wspolzyc. Ale jest technicznie GOTOWY do reprodukcji gatunku. I tak samo jest z UHD.

send from tapatalk

Edited by binary

Share this post


Link to post
Share on other sites

A mnie się wydaje, że natrafiliśmy na barierę technologiczną i ekonomiczną. Nikomu nie jest potrzebne 4k tylko producentom sprzętu ;-)

A zapomniałem, że najnowszy smartfon Sony Z2 nagrywa filmy w 4K. Normalne wow ! Można będzie je obejrzeć na TV !!!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Musisz sie zdecydowac, czy ten "prawdziwy film w 4k," z bitratem jaki zapewni nowy nosnik do tego Oppo4k I na co tam jeszcze chcesz czekac przez kolejne 3-5lat (jak piszesz) czy jest dla Ciebie warte uwagi, czy moze jest taka sama popierdolka jak filmy "4k z telefonu", Jesli generalnie 4k zlewasz "cieplym moczem" masz do tego pelne prawo. Moj punkt widzenia wynika tylko z moich oczekiwan I doswiadczen. Ja nie chce 4k z komorki ogladac na 55"tv siedzacym 3 metry od kanapy. Byc moze gdybys chcial ogladac filmy z owych 3 metrow ale na 110" zrozumialbys o co chodzi entuzjastom 4k.

Osobiscie wolalbym 8k ale wole wrobla w garsci niz golebia na dachu. FYI Gdybys kiedys w chcial zaargumentowac ze 4k Cie nie interesuje bo dopiero 8k robi roznice, to pamietaj ze robi, ale tylko w moim ukladzie. W przypadku tego 55" ogladanego z 3 metrow roznicy pomiedzy 4 a 8k nie zobaczysz. Warto o tym pamietac, zeby nie narazic sie na smiesznosc, jak to innym tutaj juz sie zdazalo.

send from tapatalk

Edited by binary

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oglądałem demka 4K na różnych TV- od 55 do 84 cali. Robią wrażenie. Jak najbardziej jestem za nową technologią ... ale ... zanim się pojawi komercyjne wykorzystanie możliwości 4K to minie te 3-5 lat. Teraz nie ma co się podniecać.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No widzisz, to jest forum rowniez dla tych, ktorzy sie podniecaja. Moze w takim razie zajrzyj do tematu za 3-5 jak juz znajdziesz w sobie podniete.

send from tapatalk

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

A mnie zastanawia w tym wszystko jeszcze coś innego? Zapytał mnie o to dzieciak. A co z ludzkim okiem? Jak wysoką rodzielczośc jest w stanie jeszcze rozróżnić, przyjąć, zaakceptować? Czy jak ktoś wymyśli 24K to ludzkie oko jeszcze wychwyci te szczegóły, niuanse? Czy, np., 8K to kres możliwości poznawczych,adaptacyjnych dla naszych oczu? Inaczej, jakie są granice poznawcze ludzkiego oka? Może tworzenie coraz bardziej wysublimowanych technologii obrazu nie ma sensu bo nasze oczy i tak tego nie dostrzegą/nie rozróżnią?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niektórzy (nie koniecznie z tego wątku) to mam wrażenie, że uznają wszelki postęp - UHD, 4K, za niepotrzebny, bo, uwaga, nie wszystkie kanały w telewizji są jeszcze w HD. Nie ukrywam, że bardzo dziwi mnie to podejście. Ja cieszę się każdym newsem związanym z postępem w tym kierunku i olewam słabej jakości materiał ;)

A mnie zastanawia w tym wszystko jeszcze coś innego? Zapytał mnie o to dzieciak. A co z ludzkim okiem? Jak wysoką rodzielczośc jest w stanie jeszcze rozróżnić, przyjąć, zaakceptować? Czy jak ktoś wymyśli 24K to ludzkie oko jeszcze wychwyci te szczegóły, niuanse? Czy, np., 8K to kres możliwości poznawczych,adaptacyjnych dla naszych oczu? Inaczej, jakie są granice poznawcze ludzkiego oka? Może tworzenie coraz bardziej wysublimowanych technologii obrazu nie ma sensu bo nasze oczy i tak tego nie dostrzegą/nie rozróżnią?

Na tym etapie zależy to wyłącznie od tego jak szerokie pole widzenia telewizora akceptujesz. Jeśli 60 stopni jest dla Ciebie OK (60 cali ze 120cm) to jesteś na granicy możliwości 4K, dlatego 8K uważam jeszcze za jak najbardziej zasadne. Wyższe rozdzielczości nie będą już raczej potrzebne w zwyczajnych zastosowaniach.

Edited by Maciej Koper

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maciek, to nie tak.

Ucieczka producentów TV do przodu powoduje wciskanie nam konsumentom na siłę produktów aby im producentom TV było dobrze, a nie nam konsumentom.

I to jest problem !!!

Producenci TV naprodukowali już tyle gównianych technologii i zastosowań, które się nie przyjęły i poszły do kosza (lub prawie np. 3D) lub znakomitych technologii, które się nie przyjęły (np. SED, OLED), że ja już im nie wierzę. Chodzi tylko o ICH kasę, a nie moje konsumenta zadowolenie. Potem powiedzą/napiszą ... sorry gregory.

Konsola PS4 jest tego znakomitym przykładem. Mówimy o 4K a to "goowno" za przeproszeniem nie odpala np. BD 3D. Porażka na maxa !!!.

Dlatego napisze po raz kolejny, tym razem poczekam grzecznie na 4K OLED 3D w pasywce alo coś odpowiedniego. A każdą IFAę, na której jestem co rok (kiedyś co dwa) od ponad 10-u lat będę traktował albo jako przyszłe muzeum albo przedsionek niespełnionych obietnic.

Sorry producenci elektroniki, to o moje pieniądze walczycie, a nie ja o Wasze telewizory :P:lol: . Tak to właśnie działa !!!

Pozdro

Edited by pmcomp
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hm ja "jaram" się grami. Dla mnie 4K to istna rewelacja. Odpalenie gry w 4K i to jeszcze jak się uda w 60fps to jakiś kosmos. Chociażby dlatego jak najszybciej uzbroiłem się w 4K i teraz będę robił kolejny update. Dla mnie np. już tylko to (aż) powoduje mega zainteresowania wyświetlaczami i nową rozdzielczością.

Share this post


Link to post
Share on other sites

A ja ... :( :( :( ... nie mam po co kupować 4K, gdzie BTW dla mnie LCD 4K świecą do bani.

Też bym sie pojarał :P:lol: .

Pozdro

Share this post


Link to post
Share on other sites

A mnie zastanawia w tym wszystko jeszcze coś innego? Zapytał mnie o to dzieciak. A co z ludzkim okiem? Jak wysoką rodzielczośc jest w stanie jeszcze rozróżnić, przyjąć, zaakceptować? Czy jak ktoś wymyśli 24K to ludzkie oko jeszcze wychwyci te szczegóły, niuanse? Czy, np., 8K to kres możliwości poznawczych,adaptacyjnych dla naszych oczu? Inaczej, jakie są granice poznawcze ludzkiego oka? Może tworzenie coraz bardziej wysublimowanych technologii obrazu nie ma sensu bo nasze oczy i tak tego nie dostrzegą/nie rozróżnią?

Japończycy liderzy rozdzielczości 8k która niebawem będzie standardem w ich kraju do 2020 roku stwierdzili że większa rozdzielczość nie ma sensu , oko ludzkie tego nie zauważy

Czytałem kiedyś wypowiedzi też i na tym forum rok 2007/2008..:) ile to było wątpliwości czy ma sens ze to i tamto.Full Hd czy widać czy nie.Początki zawsze takie są.Full Hd mi już nie starcza , potrzebuje nowych doznań

Share this post


Link to post
Share on other sites

Każda technologia ma swoich zwolenników i przeciwników.

Mi 4K przyda się do dwóch celów:

- monitor do komputera. Co prawda nie gram ale programuję. Ilość kodu na ekranie jest sprawą istotną. Bardzo by mi się przydał monitor 32" 4K.

- stolik multimedialny. Zawsze chciałem coś takiego mieć. 40" TV wbudowany w stolik. Na którym można miziając palcami oglądać sobie zdjęcia, pograć z dzieckiem w jakąś grę itp. Rozdzielczość full HD była by zbyt mała do takich zastosowań. 4K będzie już dobra :)

W weekend znów byłem w Media Markcie (żona mnie wyciągnęła "na sklepy").

Miałem okazje pooglądać 65" model Sony 4K z serii X900.

Obraz oglądany z odległości 1.5-2m wgniótł mnie w fotel. Takiej szczegółowości obrazu nigdy nie widziałem.

Porównałem go z 65" modelem full HD w alejce obok. Nie było porównania. Piksele były widoczne gołym okiem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zgadzam się, że obraz 4K robi wrażenie. Oglądanie zdjęć na ekranach o wysokiej rozdzielczości to poezja. A tym bardziej filmów czy gier. Problem z 4K polega na tym, że nie ma na razie ani tych filmów ani tych gier, tzn, gry i są ale nie ma kart graficznych zdolnych uciągnąć rozdzielczość 4K w 30 FPS, nie mówiąc już o 60 FPS.

Myślę, że za 2-3 lata pojawią się na rynku materiały 4k. Wtedy można będzie pomyśleć o wymianie TV na nowy. Do tego czasu producenci wypuszczą 2-3 generacje nowych TV i ceny spadną. Może wyjaśni się sprawa streamingu 4k. Mam cichą nadzieję, że UPC się w to włączy. Ma infrastrukturę do tego. Pytanie czy będzie mieć klientów ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Piopio.

Twoje opinie ewoluuja dosc dynamicznie. Jeszcze wczoraj bylo to 3-5, dzisiaj juz jest 2-3 lat.

Mysle, ze jutro sie dogadamy ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...