Jump to content
Sign in to follow this  
Maciej Koper

Cameraimage 2013: Sony X9005 vs Dolby PRM-4200 czyli 4K vs HDR

Recommended Posts

Na tegorocznych targach Cameraimage 2013, które miałem okazję odwiedzić, miejsce miała szczególnie ciekawa prezentacja. W zaciemnionym pomieszczeniu stały obok siebie dwa high-endowe wyświetlacze: domowy Sony X9005, oraz studyjny - Dolby PRM-4200. Pierwszy z nich jest "zwykłym" telewizorem LCD, o rozdzielczości 4K. Test znajdziecie na forum. Drugi natomiast to najlepszy obecnie wyświetlacz do prac z materiałem video. Ma rozdzielczość "tylko" FullHD, ale unikalna konstrukcja pozwala mu osiągnąć ogromną dynamikę, idącą w dziesiątki tysięcy do jednego.

fvqe.jpg

Na obu wyświetlaczach puszczony był ten sam materiał, z tym, że na Sony w wersji 4K, a na Dolby w HDR.

7tbb.jpg

t9vx.jpg

0u86.jpg

Niestety zdjęcia nie są w stanie tu oddać nawet ułamka rzeczywistości :) W praktyce oba wyświetlacze wyglądały fenomenalnie! Jakiego kopa daje 4K może przekonać się każdy w galerii 4K w, już wspomnianym, teście Sony. Co natomiast z Dolby? PRM-4200 o kontraście dochodzącym do 100 000:1 wyświetla dużo więcej detali. Zwykły ekran wygląda momentami śmiesznie w porównaniu z HDR. Ujęcia nieba ze wschodzącym słońcem, czy reflektorów samochodu są jednolitą plamą na Sony. Na Dolby natomiast nawet najjaskrawsze części obrazu zachowują detale, a przy tym są tak jasne, że dosłownie wypalają oczy. Jak w rzeczywistości!

Nie odda też całego efektu poniższa galeria, ale mniej więcej tak wyglądał Sony przy Dolby:

6w6f.jpgcshm.jpg2z4l.jpgnxss.jpg

Efekt uzyskany na Dolby przerasta wszystko co do tej pory widziałem na np. najlepszych telewizorach plazmowych. Wyświetlacze osiągające kontrast rzędu 20 - 25 tyś : 1 np. Panasonic z serii 60 uzyskują równie głębokie czernie co Dolby, a co za tym idzie wyświetlają obraz równie plastyczny i "przestrzenny", jednak nic nie jest w stanie obok tak głębokiej czerni wyświetlić niezwykle jaskrawą biel (600 cd/m2). Co za tym idzie, nie ma obecnie wyświetlacza, który jest w stanie przenieść treść HDR z taką rzeczywistością jak Dolby. Pierwszymi takimi ekranami będą dopiero OLEDy!

Jak widać rozdzielczość to nie wszystko. Jest wiele innych dróg rozwoju. Aż strach pomyśleć jak zaprezentowałby się duży wyświetlacz z rozdzielczością 4K, możliwością odwzorowania HDR i jeszcze najlepiej w wysokim klatkażu (60, 120fps). Pewnie się kiedyś takich doczekamy. Tak samo jak treści. Wyświetlany materiał nie był przecież komputerową symulacją. Były to rzeczywiste ujęcia nagrane kamerą Arri Alexa.

Targi odbywają się w Bydgoskiej Operze do końca bieżącego tygodnia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Szkoda, ze organizator nie postaral sie o postawienie obok wspomnianego duetu, ktoregos z dostepnych komercyjnie OLED-ow.

Z drugiej jednak strony, zakladam, ze obaj sponsorzy chciliby "zakopac i zapomniec" OLEDY wiec...trudno sie mowi

Edited by binary

Share this post


Link to post
Share on other sites

A na obu ekranach był materiał z tą samą przestrzenią barwną? Sony w ogóle był w stanie przyjąć ten sam format obrazu? I jak był przygotowany materiał, czy ta technologia w ogóle jest praktyczna i da się tak nakręcić pełnometrażowy film a nie minutowe sample?

Na razie będzie dobrze jak nowe telewizory będą sobie natywnie radzić z rozszerzoną przestrzenią barwną i ta stanie się standardem na BD4K

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na razie będzie dobrze jak nowe telewizory będą sobie natywnie radzić z rozszerzoną przestrzenią barwną i ta stanie się standardem na BD4K

Kolego ale rozszerzona przestrzeń barwna istnieje już od paru lat i nazywa się x.v.color i jest wspierania przez większość nowych odbiorników, tylko materiałów tak nagranych jak na lekarstwo.

Tutaj pełniejsza informacja: http://en.wikipedia.org/wiki/XvYCC, a tu jeszcze bardzo ciekawy cytat z końca tego opisu:

On January 7, 2013, Sony announced that it would release "Mastered in 4K" Blu-ray Disc titles which are sourced at 4K and encoded at 1080p.[5] "Mastered in 4K" Blu-ray Disc titles can be played on existing Blu-ray Disc players and will support a larger color space using xvYCC.[5][6]

On May 30, 2013, Eye IO announced that their encoding technology was licensed by Sony Pictures Entertainment to deliver 4K Ultra HD video.[7][8] Eye IO encodes their video assets at 3840 x 2160 and includes support for the xvYCC color space.[7][8]

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...