Jump to content
Maciej Koper

Judder (skoki, brak płynności, rozwarstwianie krawędzi), czy wy zwracacie na to uwagę?

Judder (skoki, brak płynności) - czy zwracacie na to uwagę?  

48 members have voted

  1. 1. Czy zauważasz judder tj. brak płynności, szarpanie i skoki krawędzi na filmach 24p (blu-ray)?

    • Zauważam i przeszkadza mi, płynność powinna być lepsza
    • Zauważam, ale nie przeszkadza mi
    • NIE zauważam, filmy są płynne, nic mi nie skacze :)
  2. 2. Czy zauważasz to samo zjawisko przy sygnale 50Hz? (DVB-T, telewizja satelitarna)

    • Zauważam i przeszkadza mi, płynność powinna być lepsza
    • Zauważam, ale nie przeszkadza mi
    • NIE zauważam, filmy są płynne, nic mi nie skacze :)


Recommended Posts

Widzimy , zwracamy uwagę na ten efekt i musimy to zjawisko zaakceptować, które jednak z różnym stopniu judderuje na róznych wyświetlaczach .I wyjścia nie mamy.Te zjawiska istnieją bez 2 zdań.Tylko w sposób imperatywu kategorycznego możemy co najwyżej zrezygnować z tv.Ale chyba takie rozwiazanie na forum hdtv to absurd.To proste że skoki krawędzi widzi 2/3 osób(i bardzo im przeszkadza) na materiale 24p a tylko 1/3 osób na 50i wszak oryginalna tv z Br bez pasów tak jak w kinie jest możliwa jedynie na tv z serii Philips Cinema bo tylko wtedy masz prawdziwy format kinowy 21:9 w innym przypadku (masz czarne pasy) te wyświetlacze po koniecznym rozciagnięciu formatu z innego żródła do komfortowego wyswietlania się nie nadają(fatalna geometria) dlatego Philips rezygnuje z tych tv.

Edited by play007

Share this post


Link to post
Share on other sites

@play007 Zdecydowanie kolego za bardzo się wysilasz. Postanowiłeś napisać coś bardzo mądrego, niestety zdecydowanie powyżej twoich możliwości. Wyszedł ci stek nonsensów.

Chciałbym zwrócić wszystkim uwagę na zagadnienie, które jest najważniejsze, a które wszystkim jakoś umyka. Jeśli ktoś zwraca uwagę na aspekty techniczne bardziej niż na to, co się dzieje na ekranie w sensie akcji, treści czy jakichś ogólnych wrażeń estetycznych typu ładnie skomponowany kadr itp. oznacza, że powinien się zająć jakimś innym hobby niż oglądanie filmów, gdyż go to nudzi. Może spacery lum majsterkowanie będzie bardziej wciągające?

Jeśli chodzi o judder, to telewizor, który oddaje to w taki sposób, jak jest w kinie jest w porządku. Taki judder nie przeszkadza. Wydaje mi się jednak, że niektóre telewizory uwypuklają to zjawisko. Bo ja w kinie na brak płynności zwróciłem uwagę naprawdę zaledwie kilka razy. Oglądając filmy w domu widzę to częściej. Moje subiektywne odczucia czy fakt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeśli judder nie przeszkadza to te 63% osób głosujacych że im przeszkadza nie wie co czyni w przeciwieństwie do Ciebie.Więc napisz do nich .A kina nie porównuj do tv .Nie te parametry ,wielkość a przede wszystkim jakość.Może podyskutujemy o projektorach?A o moje spacery to nie dbaj.Od tego są inni.Kolego DDT stanowczo za mało sie wysilasz.Jak się broni ankiety to trzeba znać jej wyniki.

Jak się wypisuje takie bzdury że judder nie przeszkadza a wyniki ankiety której sie broni wyraźnie wskazują że on przeszkadza znakomitej większosci użytkowników to sie nie wie co pisze.Może i moje są nonsensy.Wszystkie fora są zalane takimi nonsensami.

Największy nonsens to próba porównania obrazu na tv za 3-10 k w warunkach domowych do warunków kinowych.Fakt wyszło Ci - nonsens.Mniejszy nonsens że jednak stwierdzasz że w domu go(judder) widzisz często a gdyby tv oddawały warunki kinowe to prawie by go nie było..Mały problem - takich tv nie ma.Myślę że napisałeś coś poniżej swoich możliwości coś jednak głupiego.Ale wybaczam wszak to fora i człowiek czasami wypisuje głupoty .Nie mniejsze niż na forum blokady szumów.A na marginesie to do kina chodzisz kilka razy w roku a tv oglądasz prawie codziennie.Moze dlatego częściej jest judder w domu?Fakt czy subiektywne odczucia?

Edited by play007

Share this post


Link to post
Share on other sites

@play007 Zdecydowanie spacer wskazany. Raczej dłuższy spacer. Może po drodze będzie jakieś kino...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja już byłem.Ty skorzystaj z uroków jesieni....Ja do kina chodzę wieczorami.I nie stwierdzam w nim juddera na obrazie, niestety.Wycieczki personalne proszę kontynuować na pw a nie zaśmiecać forum.

Edited by play007

Share this post


Link to post
Share on other sites

kupiłem sobie tv Philips 426008 i odtwarzacz popcorn hour A-400 niby sprzęt miał być w miarę dobry. Ale zwiastunu filmu hobbit w 48 fps po prostu nie dało się oglądać takie miał ścinki (jeszcze gorzej niż 24fps bo czasami jakby tv nawet gubił sceny)

to całe fulhd to przegięcie po prostu, bo elektronika z tym nie wyrabia :( i tak naprawdę ciężko mi ocenić czy wina jest po stronie tv czy odtwarzacza:(

Share this post


Link to post
Share on other sites

upłynniacze mają to do siebie że poprawiając jedno psują drugie. Jak poprawią efekt w przypadku przemiatania kamerą to znów gubią się w przypadku jakiegoś szybkiego ruchu w scenie lub w przypadku przewijania się napisów w filmie. Tak źle tak niedobrze :(

pipi FullHd :P!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

kupiłem sobie tv Philips 426008 i odtwarzacz popcorn hour A-400 niby sprzęt miał być w miarę dobry. Ale zwiastunu filmu hobbit w 48 fps po prostu nie dało się oglądać takie miał ścinki (jeszcze gorzej niż 24fps bo czasami jakby tv nawet gubił sceny)

to całe fulhd to przegięcie po prostu, bo elektronika z tym nie wyrabia :( i tak naprawdę ciężko mi ocenić czy wina jest po stronie tv czy odtwarzacza:(

Kolego a czy gdziekolwiek w specyfikacji odtwarzacza miałeś informację że odtwarza materiał 48fps?

Share this post


Link to post
Share on other sites

upłynniacze mają to do siebie że poprawiając jedno psują drugie. Jak poprawią efekt w przypadku przemiatania kamerą to znów gubią się w przypadku jakiegoś szybkiego ruchu w scenie lub w przypadku przewijania się napisów w filmie. Tak źle tak niedobrze :(

pipić FullHd :P!!!

Widać że nie masz zielonego pojęcia o czym piszesz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Panowie zastanawia mnie pewna kwestia. Dlaczego niektóre audycje 1080i sa mega plynne i wyłączenie lub włączenie upłynniacza w TV nic nie zmienia a niektóre po wyłączeniu upłynniacza wyraźnie drgają? Np. materiały ze studia telewizyjnego czy sport on jest mega płynny a seriale/filmy bez upłynniacza mają wyraźne braki płynności

Pytanie drugie, realizacje sportowe w 4K sa nagrywane w 25 czy 50 klatkach? Bo zastanawia mnie jak takie materiał jest potem downscalowany do zwykłych kanałów HD które w europie nadaja w 1080i 25 klatek(50pól)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie wiem dlaczego ci drgają ale, filmy są puszczane w 25 klatkach, nagrania w studia w 50.

4 godziny temu, Whiplash napisał:

płynny a seriale/filmy bez upłynniacza mają wyraźne braki płynności

To nie są żadne braki tak ma być, i tak materiał już jest przyspieszony względem materiału oryginalnego gdzie filmy są nagrane w 23.976 fps lub 24 a telewizja przyspiesza je do 25 klatek.

4 godziny temu, Whiplash napisał:

4K sa nagrywane w 25 czy 50 klatkach

50/60.

Edited by D4r3KS

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 godzin temu, D4r3KS napisał:

Nie wiem dlaczego ci drgają ale, filmy są puszczane w 25 klatkach, nagrania w studia w 50.

To nie są żadne braki tak ma być, i tak materiał już jest przyspieszony względem materiału oryginalnego gdzie filmy są nagrane w 23.976 fps lub 24 a telewizja przyspiesza je do 25 klatek.

50/60.

Chyba nie do końca się zrozumieliśmy. Wiem ze filmy sa krecone w 24klatkach a potem przyspiszane do 25 a następnie dzielone na 50 pól bo tak nadaje sie przez satelite. Chodzi mi o fakt dlaczego obraz ze studia telewizyjnego czy zawodów sportowych jest wyraźnie plynniejszy. Piszesz, że studio realizowane jest w 50 klatkach? Chyba masz na mysli obraz oryginalnie rejestrowany z przeplotem 1080i50 co oznacza 50 pól (2pola to jedna klatka co daje 25klatek pełnych po złożeniu w całość) 

Skoro sport w 4k jest realizowany w 50 klatkach to jak to potem jest upychane do zwyklego sygnalu 1080i? 50 pełnych klatek to 100 pól nie ma takiego sygnału na satelicie..

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minut temu, Whiplash napisał:

Skoro sport w 4k jest realizowany w 50 klatkach to jak to potem jest upychane do zwyklego sygnalu 1080i? 50 pełnych klatek to 100 pól nie ma takiego sygnału na satelicie..

jest nadawane w 1080i50 i procesor w tv robi deinterlace tego do 1080p50

w przypadku filmu kinowego 24p nadawanego jako 1080i50 - procesor w tv robi "cadence detection" i buduje z tego 1080p25

      (a jak kiepski tv i "cadence detection" nie działa to zrobi z tego 1080p50 ale co druga klatka jest prawie identyczna więc w praktyce jest to dalej w 25 klatkach)

więc jak nie właczysz upłynniacza na sygnale 1080p25 to nie jest płynnie w stosunku do 1080p50

Edited by klaus71

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dobrze, mają sygnał z przeplotem otrzymany z materiału progresywnego np. film robione sa dwie półklatki, nastepnie telewizor czy dekoder sklada je w jedna klatke. 

A co w przypadku transmisji sportowych które sa krecone oryginalnie z przeplotem celem uzyskania wiekszej plynności - dwie półklatki sa rejestrowane w innym momencie. Jak telewizory usuwają taka formę przeplotu? Składając obie do kupy traci się zalete w postaci plynności - z 50pól powstanie 25 pełnych klatek. To co każda półklatka jest "skalowana" do natywnej rozdzielczości i wtedy mamy 50 klatek z dobrą plynnościa ale tracimy połowę rozdzielczości (1080x540)?

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 19.01.2022 o 12:23, Whiplash napisał:

Chodzi mi o fakt dlaczego obraz ze studia telewizyjnego czy zawodów sportowych jest wyraźnie plynniejszy. 

Rzecz rozchodzi się czym sprzetowo i w jakich nastawach realizowana jest transmisja. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 godzin temu, Whiplash napisał:

A co w przypadku transmisji sportowych które sa krecone oryginalnie z przeplotem celem uzyskania wiekszej plynności - dwie półklatki sa rejestrowane w innym momencie. Jak telewizory usuwają taka formę przeplotu? Składając obie do kupy traci się zalete w postaci plynności - z 50pól powstanie 25 pełnych klatek. To co każda półklatka jest "skalowana" do natywnej rozdzielczości i wtedy mamy 50 klatek z dobrą plynnościa ale tracimy połowę rozdzielczości (1080x540)?

jak materiał jest 1080i50 i "cadence detection" (flaga w materiale) nie mówi że ma być zrobione z tego 1080p25 to zadziała deinterlacer i zrobi z 1080i50 -> 1080p50

więc płynność nie będzie skopana a deinterlacer dobrze odtworzy "ostrość" 

Edited by klaus71

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 godzin temu, klaus71 napisał:

jak materiał jest 1080i50 i "cadence detection" (flaga w materiale) nie mówi że ma być zrobione z tego 1080p25 to zadziała deinterlacer i zrobi z 1080i50 -> 1080p50

więc płynność nie będzie skopana a deinterlacer dobrze odtworzy "ostrość" 

No właśnie chodzi mi o ta ostrość, jeżeli z 50 półklatek zrobi 50 pełnych to straci się rozdzielczość bo jedna półklatka to 1920x540a nie 1920x1080 czyli mamy de facto 50 klatek ale w rozdzielczości 1920x540, telewizor oczywiście dokona sobie upscalingu do swojej natywnej rozdzielczości. Więc wychodzi na to, że jezeli mamy oryginalny przeplot 1080i50 to nie da się z niego odzyskać pelnej rozdzielczości 1920x1080 bo wtedy stracimy na plynnosci i moga być poszarpane krawędzie. Co innego jezeli mamy przeplot uzyskany z pelnej klatki np. filmowej - tu obie zlozone beda w jedna i nie ma problemu.

Edited by Whiplash

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 godziny temu, Whiplash napisał:

Więc wychodzi na to, że jezeli mamy oryginalny przeplot 1080i50 to nie da się z niego odzyskać pelnej rozdzielczości 1920x1080 bo wtedy stracimy na plynnosci i moga być poszarpane krawędzie. Co innego jezeli mamy przeplot uzyskany z pelnej klatki np. filmowej - tu obie zlozone beda w jedna i nie ma problemu.

odtworzeniem pełnej rozdzielczości zajmuje się deinterlacer i jest to tak dobry-skuteczny proces że trudno odróżnić 1080i od 1080p - w przypadku gdy oba streamy miałyby ten sam bitrate to 1080i może być prawie nieodróżnialne od 1080p

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 23.01.2022 o 16:21, klaus71 napisał:

odtworzeniem pełnej rozdzielczości zajmuje się deinterlacer i jest to tak dobry-skuteczny proces że trudno odróżnić 1080i od 1080p - w przypadku gdy oba streamy miałyby ten sam bitrate to 1080i może być prawie nieodróżnialne od 1080p

Dalej nie wytłumaczyłeś jak z dwóch półklatek(pól) wykonanych w różnym czasie (50i) tworzy się 50 pełnych klatek? Przecież nakładając na siebie oba półpola wykonane w innym czasie obraz musi się rozjechać a poza tym wtedy powstaje jedna klatka więc płynność musi sie pogorszyc bo nie ma już 50 tylko 25?

Inna kwestia - przeplot filmowy, materiał progresywny ale w formie przeplotu i pulldown 3:2. W testach pisza, że telewizory czesto nie rozpoznaja pulldown co jest dla mnie dziwne w obecnych czasach i dokonuja tzw. stratnego usunięcia przeplotu. Co to znaczy stratny?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, Whiplash napisał:

Dalej nie wytłumaczyłeś jak z dwóch półklatek(pól) wykonanych w różnym czasie (50i) tworzy się 50 pełnych klatek? Przecież nakładając na siebie oba półpola wykonane w innym czasie obraz musi się rozjechać a poza tym wtedy powstaje jedna klatka więc płynność musi sie pogorszyc bo nie ma już 50 tylko 25?

Inna kwestia - przeplot filmowy, materiał progresywny ale w formie przeplotu i pulldown 3:2. W testach pisza, że telewizory czesto nie rozpoznaja pulldown co jest dla mnie dziwne w obecnych czasach i dokonuja tzw. stratnego usunięcia przeplotu. Co to znaczy stratny?

1. jak masz 50i to deinteracer 50 razy na sekundę czyli dla każdej półklatki dobudowuje brakujące dane

2. stratne czyli właśnie takie jak powyżej - czyli zamiast scalić 2 kolejne klatki (zrobione w tym samym czasie) w jedną "głupi" tv myśli że klatki są z różnego czasu i deinterlacuje je jak w pkt. 1 czyli zamiast scalić 2 klatki i mieć pełne 25p - robi 50p z 50i angażując deinterlacer  

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 31.03.2022 o 13:16, klaus71 napisał:

1. jak masz 50i to deinteracer 50 razy na sekundę czyli dla każdej półklatki dobudowuje brakujące dane

2. stratne czyli właśnie takie jak powyżej - czyli zamiast scalić 2 kolejne klatki (zrobione w tym samym czasie) w jedną "głupi" tv myśli że klatki są z różnego czasu i deinterlacuje je jak w pkt. 1 czyli zamiast scalić 2 klatki i mieć pełne 25p - robi 50p z 50i angażując deinterlacer  

A jesli jest pulldown 3:2 czyli filmowe 24p zamienione na 1080i60 ? TV nie rozpozna, nie przywroci oryginalnej predkosci 24p, zrobi z 60i, 60p, nie przyspiszy wtedy nienaturalnie filmu?

Jeszcze inna kwestia, matryce w TV sa 60hz albo 120hz. Nie sa to wielokrotności sygnalu europejskiego 25p. Jak telewizor wyswietla taki obraz?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, Whiplash napisał:

Jeszcze inna kwestia, matryce w TV sa 60hz albo 120hz. Nie sa to wielokrotności sygnalu europejskiego 25p. Jak telewizor wyswietla taki obraz?

matryce działają także natywnie w 50hz i 100hz - więc nie ma z tym problemu

Godzinę temu, Whiplash napisał:

A jesli jest pulldown 3:2 czyli filmowe 24p zamienione na 1080i60 ? TV nie rozpozna, nie przywroci oryginalnej predkosci 24p, zrobi z 60i, 60p, nie przyspiszy wtedy nienaturalnie filmu?

nie analizowałem ale zakładam że nie przyspieszy ale będzie szarpanie obrazu - choć jak działa upłynniacz to pewnie to szarpanie jest mniej uciążliwe

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 1.04.2022 o 21:51, Whiplash napisał:

A jesli jest pulldown 3:2 czyli filmowe 24p zamienione na 1080i60 ? TV nie rozpozna, nie przywroci oryginalnej predkosci 24p, zrobi z 60i, 60p, nie przyspiszy wtedy nienaturalnie filmu?

Jeszcze inna kwestia, matryce w TV sa 60hz albo 120hz. Nie sa to wielokrotności sygnalu europejskiego 25p. Jak telewizor wyswietla taki obraz?

No więc mylisz się, właśnie w przypadku 3:2 pulldown operacja deinterlace jest prosta i przywraca oryginalny materiał 24p (coś takiego było już w czasach DVD), problemem są materiały robione w 50i bo tu po chamsku 24p jest przyspieszane do 25p i zamieniane na 50i co powoduje przyspieszenie całego materiału.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 godziny temu, Jasiek_31 napisał:

No więc mylisz się, właśnie w przypadku 3:2 pulldown operacja deinterlace jest prosta i przywraca oryginalny materiał 24p 

ale pytanie chyba jest jak "TV nie rozpozna że filmowe 24p zostało zamienione na 1080i60"  - czyli tv nie wykrywa pulldown 3:2 i myśli że materiał jest natywny 60i

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...