Skocz do zawartości
pmcomp

Wielki test kalibracji TV - czy to jest rzeczywiście potrzebne?

Rekomendowane odpowiedzi

andsie1 to nie jest żaden test.

A jakim teście ?

@makakam

Jeżeli faktycznie odcienie szarości wyglądają tak w rzeczywistości jak na zdjęciach to faktycznie potrzebna jest kalibracyjna albo wymiana TV.

Pozdrawiam,

AndrzejS@

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tak jak napisalem, te zdjecia niewiele maja wspolnego z rzeczywistoscia.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W takim razie sorry.

W najbladszych dniach będę miał aparat to wrzucę parę fotek z kalibracji mojego TV.

Pozdrawiam,

AndrzejS@

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Panie Czarku, ja Pana nie kojarzę, więc może niech powie Pan jakiego dnia przeprowadzaliśmy kalibrację to zamieszczę wykresy i omówimy czemu nie ma rewolucji :)

Witam

Panie Maćku 23 grudnia na tzw. "powrotce" z Torunia/Bydgoszczy...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

- niektóre TV wychodzą z fabryki lepsze, inne gorsze, inne fatalne. Zapewne im taniej tym gorzej.

a może udałoby się zrobić coś jakby analizę porównawczą dwóch przypadków:

- gdy ktoś jest bardzo zadowolony z kalibracji (jak reymen) i

- gdy nie za bardzo bo w sumie nie widzi dużej różnicy

Raczej nie ma tu zależności między ceną produktu, a jego fabryczną konfiguracją. Nawet w high-endowych projektorach, pozwalających wybrać preset temperatury barwnej teoria ma niewiele wspólnego z rzeczywistością.

Efekty przed-po kalibracji zależą w głównej mierze od tego jakie ustawienia dostajemy fabrycznie. Zazwyczaj odbiegają one bardzo znacznie i zmiany widać na pierwszy rzut oka, aczkolwiek bywają telewizory, w kórych tryb THX jest na prawdę dobry i wtedy różnice można zauważyć na poszczególnych odcieniach, ale nie będzie rzucała się w oczy całościowo. Z moich doświadczeń wynika, że telewizory w których THX jest najmocniejszy to Panasonic: G20, G30, V20. Podejrzewam, że kolega, który wcześniej napisał, że nie odczuwa jakiejś specjalnej różnicy ma właśnie jeden ze wspomnianych modeli. Zawsze przed kalibracją robię pomiar ustawień fabrycznych/użytkownika, więc jak kolega odpowie jaki model ma i z którego dnia kalibracja to prześledzimy jaką zmianę na wykresie nazwał mało zauważalną :)

To tak jak porównywanie takich samych filmów - z tym że jeden to oryginał na płycie BD, a drugi to dobrej jakości mkv (z dużym bitrate), co z tego że na wykresie przewagę zdobędzie niebieski krążek, skoro podczas oglądania, czy bezpośredniego porównania nie widać różnicy. Tak więc same suche liczby o niczym nie przesądzają - no chyba że mamy jakiegoś starego samsunga działającego w tybie dynamicznym z ustawieniami sklepowymi.

Właściciele TV z trybem THX nie zobaczą jakieś przewagi po skalibrowaniu, zresztą plazmy ogólnie maja naturalne odwzorowanie, wiec o jakieś wielkiej różnicy przed-po raczej nie ma co liczyć.

Widziałeś kiedyś wykres z jakości filmu? Nie wyobrażam sobie jak możnaby porównać jakość dwóch filmów w skali bezwzględnej. Natomiast pomiar barw wyświetlacza to nie suche liczby. Zmianę temperatury barwnej o kilkaset kelvinów bardzo łatwo zobaczyć podobnie jak zmianę chromatyczności którejś ze składowych.

Po ustawieniu jednakowej ekspozycji i jednakowego WB zdjęcia mogłyby się w sumie nadawać do porównań, ale tutaj niestety parę rzeczy może uciec ze względu na rozpiętość tonalną. Ale do oceny np. jasności obrazu czy WB można się z takich zdjęć przymierzyć

Nie ma co teoretyzować, spróbuj sfotografować planszę szarą w różnych wariantach, tak, aby nie różniła się pomiędzy zdjęciami np. w czterech wariantach - pełnoekranowa, 21% powierzchni, APL - small, APL - large (plansze z płyty AVS HD 709, którą można pobrać), następnie załaduj na PC i porównaj w programie graficznym.

Jak tak koniecznie chcecie zdjecia to macie. Tak jak mowilem, nie odzwierciedlaja one faktycznego obrazu (odcien jest inny i np kolor czarny jest obciety na zdjeciu a w rzeczywistosci nie). Pierwsze zdjecie przedstawia tryb THX (ktory powinien byc bardzo bliski poprawnym ustawieniom) na moim vt30 a drugie tryb professional2 skalibrowany przeze mnie. Widac wyraznie ze poszczegolne odcienie szarosci w trybie THX niestety nie sa poprawne, wiele z nich jest konkretnie zazielenione.

dsc09363hm.th.jpg dsc09362n.th.jpg

Polecam sciagnac sobie te 2 zdjecia i przegladac naprzemian.

ZDJECIA SA TYLKO POGLADOWE, MOIM ZAMIAREM BYLO UDOWODNIENIE ZE ROBIENIE ZDJEC POROWNAWCZYCH NIE MA SENSU

Może i podglądowe, ale paski z drugiej (skalibrowanej) fotki też nabierają jakichś odcieni. Czy w rzeczywistości widać to? Nadal twierdzę, że 10 punktowy balans bieli jest skopany w tym TV i że lepszy efekt osiągnąłbyś używając samej 2 punktowej kalibracji. Tym bardziej, że mierząc z tych pasków dostaniesz skrajnie różne wyniki niż z plansz, które reprezentują ten sam bit na skali szarości.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W rzeczywistosci oba tryby wygladaja zupelnie inaczej, na zdjeciach widac roznice i w rzeczywistosci tez, ale sam bylem zdziwiony jak bardzo aparat zmienil kompletnie wyglad. Nie mam zadnych zabarwien w skalibrowanym trybie. 10 punktowy balans jest ok ale bez dotykania gammy, probowalem zrobic z regulacja gammy i wyszedl badziew.

Edytowane przez makakam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam

Panie Maćku 23 grudnia na tzw. "powrotce" z Torunia/Bydgoszczy...

OK, Pan miał VT30, który wyglądał tak na fabrycznych ustawieniach:

przechwytywanie2v.th.png

W takiej sytuacji na pewno uprzedzałem, że różnica będzie marginalna, prawda? O ile pamiętam, to wspominałem, że jest to najlepszy tryb THX jaki do tej pory spotkałem

Po kalibracji wyszło tak:

przechwytywanie3e.th.png

przechwytywanieql.th.png

Najbardziej radykalną zmianą było tu obniżenie luminancji składowych, przez co obraz stał się mniej przejaskrawiony, a kolory głębsze, to jestem przekonany, że da się zauważyć. Jednak, jak wspominałem (na pewno też Panu), był to najlepiej skonfigurowany Panasonic jakiego spotkałem i trudno mówić tu o dużej różnicy po kalibracji.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Najpierw to chyba większość z piszących musiała by przejść szkolenie z robienia zdjęć i obsługi swojego aparatu żeby w ogóle dyskutować o zdjęciach z kalibracji. To jest tak płynny temat, że dla mnie foty też nie wiele mówią. Każdy ma inny model aparatu, inaczej go ustawia itd. Przecież nawet w realu jak postawimy parę osób przez skalibrowanym ekranem to jeden powie, że różnica mała a drugi, że widzi coś więcej niż ten drugi... a co dopiero porównywać fotki... :huh:

ps. Mogę wrzucić foto z trybu standard i trybu cinema i będzie kolosalna różnica i napisać, że była kalibracja....

Ale już jak wrzucę z Cinema i po kalibracji to zdjęcie może mało mówić.... ciepło to ciepło i na foto może być naprawdę trudno oddać ten "lepszy" stan. A jeszcze trzeba umieć zrobić takie foto i mieć porządnego sprzęta by to oddać...

Zresztą zastanawiam się co tu udowadniać. Udowadniać, że kalibracja nic nie daje? Przecież to bzdury. Wiadomo, że daje. Ale jak ktoś oczekuje kolosanych różnic np. na VT30 albo Kuro to gratuluję. Przy LCD to można więcej namieszać ale w tak wysokich plazmach? Przecież one już z pudła są rewelacyjne. Więc trudno, żeby kalibracja nagle spowodowała jakiś skok. Chyba nie po to daje się za te ekrany takie sumy żeby trzeba było je kalibrować jako mus.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Odkąd pamiętam mawiało się, że plazmy charakteryzują się naturalnym obrazem wzięło się to stąd, że wychodzą fabrycznie znacznie bliższe wzorcowi niż panele wykonane w technologii LCD. Temperatura barwowa żadko wykracza ponad 8000K i gamut nie pokrywa dużo większego obszaru niż wyznaczył Rec.709. W przypadku LCD, szczególnie tych opartych o diody RGB sytuacja jest odwrotnie, te panele fabrycznie są bardzo dalekie wiernej reprodukcji obrazu.

Stąd różnica we wrażeniach przed i po może być różna u posiadaczy innych telewizorów, lepszych i gorszych fabrycznie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@Maciek: jaki tryb kalibrowales Czaro75, ze taki poszarpany wykres rgb?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@Maciek: jaki tryb kalibrowales Czaro75, ze taki poszarpany wykres rgb?

Kalibrowałem ISF-Day, wykresy nie są poszarpane - zobacz sobie jaka jest skala wykresu :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Chyba nie po to daje się za te ekrany takie sumy żeby trzeba było je kalibrować jako mus.

I to jest clou tego tematu. Rzezcywistość niestety inna........

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Panie Macieju, mam do Pana pytanie odnośnie prawidłowego ustawienia poziomu czerni. Czy plansza testowa na płycie dvd Digital Video Essentials (DVE PLUGE w / Gray Scale” - title 12, rozdział 2) odpowiada testowi dostępnemu na płycie AVS calibration disc? Mam problem ze zrozumieniem i prawidłowym ustawieniem jasności co jak wiadomo jest podstawą. W przypadku testu DVE nie wiem który wariant jest właściwy - czy doprowadzenie do momentu aż pasek BTB przestanie być widoczny czy może dalsze obniżanie jasności do chwili aż pozostałe paski będą ledwo widoczne? W przypadku AVS disc wiem że pasek 17 ma być ledwo widoczny, jednak wyrażenie ledwo widoczny jest mało precyzyjne wg mnie. Prosiłbym Pana o podanie optymalnej metody ustawienia poziomu czerni. Korzystając z okazji chciałbym również zapytać się o poprawne ustawienie ostrości w telewizorach full HD - czy wartość 0 jest optymalna i czym kierować się podczas korekty tego parametru. Dziękuję i pozdrawiam serdecznie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zwiększaj jasność aż 16 i 17 przestaną się ze sobą zlewać.

Co do ostrości to na AVS HD również jest odpowiednia plansza testowa. Możesz bezpiecznie zwiększać wartość ostrości do czasu aż pomiędzy krawędziami linii zaczną się pojawiać "aureolki". Na tym filmiku jest to ładnie objaśnione (od 18:04).

Edytowane przez misfit

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Na płycie AVS HD jest plansza do ustawiania odcięcia czerni w zakładce basic settings. Używając suwaka "jasność" ustaw tak, aby pasek na bicie 16 był niewidoczny (zlany z tłem, które jest kodowane na bicie 1), a pasek 17 widoczny (będzie ledwo widoczny więc podejdź blisko telewizora). Następnie kontrast, na białej planszy - paski powinny być widoczne przynajmniej do bitu 234. Zmniejszając kontrast (mierzony od referencyjnej czerni do referencyjnej bieli), najprawdopodobniej będziesz w stanie odkrywać kolejne paski i proponuję zostawić je widoczne do poziomu 250. Operatorzy kamer często w środku pracy decydują się na zmianę poziomu referencyjnej bieli i niektóre poziomy już przechwyconego video wypadają wtedy poza "standardowy" obszar kodowania 16 - 235. Schodząc delikatnie z kontrastu i pozostawiając rozróżnialne wyższe poziomy zapewnisz sobie widoczność szczegółów na filmie w takim przypadku. Drugim warunkiem stopu zwiększania kontrastu jest sytuacja gdy szare paski zaczynają nabierać jakiegoś wyraźnego odcienia.

Po ustawieniu kontrastu musisz powrócić znowu do ustawiania odcięcia czerni. Jeżeli dokonasz korekt idziesz znowu na kontrast i tak w koło macieju.

Przy użyciu tych plansz możesz też (i powinieneś) sprawdzić czy tor HDMI działa tak jak należy. Jeżeli pomimo przesuwania suwaka jasność w górę, albo kontrastu w dół paski z zakresu 1-15, 235-254 nie będą chciały się pokazać może się okazać, że odtwarzacz pracuje na poziomach komputerowych (1 - 254) i część obrazu wyrzuca poza zakres widzialny na telewizorze (black crush). Jest też możliwość, że po prostu Twój TV ich nie pokazuje "z natury".

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witaj!

Ładny sprzet tv i kolumny ale że przy kominku. Grono takich speców a elektronika przy piecu stoji ehhh

hej

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witaj!

Ładny sprzet tv i kolumny ale że przy kominku. Grono takich speców a elektronika przy piecu stoji ehhh

hej

Ehhhh,

w piecu się pali okazyjnie, BTW jest wyłozony cegłą szamotową.

pzdr

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Na temat kalibracji tv można znaleźć również takie zdanie:

Are the picture settings for one model going to look good on a different screen size or model by the same manufacturer?

Usually they're a good start. If we haven't reviewed your exact model but have reviewed a similar one--especially a model from the same year or even the same series in a different screen size--go ahead and try our settings. They usually translate well.

Podaję link do całego tekstu.

Mój link

Edytowane przez wtsz

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A jak oceniacie przydatność X-Rite i1Display + HCFR, jako domowy zestaw do zabawy w kalibrację czy oprócz monitora komputerowego można by to wykorzystać do zabawy z TV LCD i DPD?

Edytowane przez HubiiDubii

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli położysz szczególny nacisk na wyraz "zabawę" to będzię OK ;)

HCFR to zaawansowana aplikacja i nic w niej nie brakuje do kalibracji ISF, problemem jest sprzęt z którym współpracuje (nie współpracuje z niczym dobrym).

Kolorymetr i1Display2 odradzam, tak jak Spydera z kilku przyczyn:

- nieprawidłowa współpraca z wyświetlaczami szeroko gamutowymi

- niestabilne odczyty, szczególnie na niskiej jasności ( <5cd/m2 )

- spora rozbieżność odczytów pomiędzy egzemplarzami takich samych kolorymetrów

Dochodzi do tego problem starzenia się soczewek w urządzeniu, przez co powiększa błąd odczytu, następuje to dosyć szybko, po kilkunastu miesiącach urządzenie będzie czytało inaczej niż na początku.

Jeżeli zamierzasz profilować monitor komputerowy to tu będzie głównie problem, bo większość monitorów reprodukuje szeroki gamut.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Maciek troche przesadzasz sprowadzajac funkcjonalnosc i1d2 tylko do zabawy. Do domowej kalibracji DIY spokojnie wystarczy.

@HubiiDubii: jesli chodzi o kalibracje PDP tym kolorymetrem to jest to do zrobienia tylko trzeba trzymac sie pewnych wskazowek.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli jest to możliwe makakam to proszę o wskazówki, dopiero zaczynam raczkować w tym temacie i chłonę wszystko jak "gombka" ;]

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Maciek troche przesadzasz sprowadzajac funkcjonalnosc i1d2 tylko do zabawy. Do domowej kalibracji DIY spokojnie wystarczy.

@HubiiDubii: jesli chodzi o kalibracje PDP tym kolorymetrem to jest to do zrobienia tylko trzeba trzymac sie pewnych wskazowek.

Na pewno lepiej skalibrować spyderem, czy i1d2 aniżeli "na oko". Zależy czego tak na prawdę się oczekuje. Mam i1d2 i po prostu widzę, jak zachowuje się w stosunku do innych zabawek ;)

Jeśli jest to możliwe makakam to proszę o wskazówki, dopiero zaczynam raczkować w tym temacie i chłonę wszystko jak "gombka" ;]

Najlepsze wyjaśnienie znajdziesz na forach curt palme: http://www.curtpalme.com/forum/viewtopic.php?t=10457

Poczytaj też artykuły Charles'a Poynton'a http://store.spectracal.com/support/knowledge/poynton-s-vector.html

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Kolorymetr i1Display2 odradzam, tak jak Spydera z kilku przyczyn:

- nieprawidłowa współpraca z wyświetlaczami szeroko gamutowymi

- niestabilne odczyty, szczególnie na niskiej jasności ( <5cd/m2 )

- spora rozbieżność odczytów pomiędzy egzemplarzami takich samych kolorymetrów

Dochodzi do tego problem starzenia się soczewek w urządzeniu, przez co powiększa błąd odczytu, następuje to dosyć szybko, po kilkunastu miesiącach urządzenie będzie czytało inaczej niż na początku.

Jeżeli zamierzasz profilować monitor komputerowy to tu będzie głównie problem, bo większość monitorów reprodukuje szeroki gamut.

Maciej bez przesadyzmu, i1Display2 to na prawdę zacna maszynka warta swoich pieniędzy, praktycznie na każdym kroku jest chwalona. O ile Spyder można krytykować, to jednak produkty X-rite na ich tle wypadają bardzo dobrze.

Wątpię aby normalny użytkownik (nie onanista sprzętowy) potrafił odróżnić te same panele, z tym że jeden byłby potraktowany i1Display2, a drugi twoimi urządzeniami. Ja rozumie biznes to biznes, ale trzeba zachować troszkę umiaru.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jesli chodzi o PDP i i1d2 to musisz rozgrzac plazme z godzine a potem minimum pol godziny pozwolic kolorymetrowi posiedziec przy ekranie zanim w ogole zaczniesz jakiekolwiek odczyty.

Oczywiscie jesli masz monete to kup sobie i1 pro, drozszych nie ma sensu kupowac do uzytku prywatnego no chyba ze ktos chce. Roznica w ekranie skalibrowanym za pomoca i1d2 a i1d pro jest naprawde minimalna a i to nie dla kazdego i raczej na dobrych tv.

Edytowane przez makakam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...