Czy mamy złotego Graala w świecie monitorów? Testujemy ASUS PA32UCX-PK Mini LED (1152 strefy!!) z Dolby Vision dla ekspertów ze studia filmowego.
Werdykt i rekomendacja
ASUS PA32UCX-PK to monitor, który na pierwszy rzut oka nie jest wcale tak łatwo ocenić. Wszystko ze względu na różne perspektywy użytkowe, z jakich można spojrzeć na ten arcy ciekawy produkt. Kluczowa, to oczywiście praca filmowca (czasem pewnie i grafika), który potrzebuje referencyjnego monitora do pracy. Jeżeli posiada nieograniczony budżet, to nad wyborem będzie się pewnie zastanawiać kilka razy, patrząc na zalety i wady wymienione w teście. Jeżeli jednak budżet jest ograniczony i wynosi on około 20 000 zł, to wybór jest dość oczywisty. Dlaczego?
Ekran ma duży potencjał i w trybie Rec 709 lub DCI P3, radzi sobie bardzo dobrze. Świadczy o tym także fakt, że został zaadaptowany do tego celu przy produkcji pierwszego polskiego filmu masterowanego w 4K HDR (pracował tam właśnie jako podgląd SDR). Sęk w tym, że monitory do kontroli koloru SDR można kupić w zbliżonych, bądź nawet niższych cenach. Jeśli zaś chcielibyśmy użyć PA32UCX-PK do masteringu treści HDR, to sprawa się trochę komplikuje. W konfrontacji z referencyjnym Eizo CG3146 – pokazał on swoją siłę, ale i obnażył kilka słabości, które dla części fachowców mogą go raczej eliminować z takiego zastosowania. Z jednej strony sam fakt, że w ogóle do takiej konfrontacji stanął jest ogromnym wyróżnieniem, ponieważ konkurent kosztuje dziesięć razy więcej. W takim porównaniu ASUS pokazał kilka mocnych stron w postaci np. świetnej zgodności obrazu między dwoma ekranami, w co może ciężko uwierzyć ale już pomiary wolumetryczne sugerowały, że barwy mają dobrą wierność. Dodatkowo ASUS miał tą przewagę, że był w stanie wiernie świecić aż do ponad 1250 nitów, co stanowi większą wartość niż Eizo CG3146 (około 1100 nitów). Ekran miał też fajną jednorodność i zero problemów typu “mura”.
Z drugiej jednak strony jego problem ze stabilnością termiczną powoduje, że korekcja może zostać przekłamana o ponad tysiąc Kelvinów w bieli. Inną sprawą jest fakt, że nie ma alternatyw na rynku w tej cenie i cały segment profesjonalnych ekranów studyjnych HDR zaczyna się od wysokiego pułapu 120 000zł. Jeśli więc, drogi czytelniku, jesteś z branży filmowej i musisz zmieścić się w budżecie do 18 000 zł, to PA32UCX-PK jest najprawdopodobniej jedynym ekranem na którym uda się coś sensownego stworzyć. Bezpośrednia konkurencja oferująca kilkaset nitów w HDR, bez wygaszania i z pseudo-kalibracją odpada tutaj w przedbiegach.
Podsumowując, PA32UCX-PK to naprawdę rewelacyjny monitor, jednak jego mocne i słabe strony są rozłożone tak, że trudno jednoznacznie zarekomendować go w jednej z dziedzin. Zdecydowanie najbliżej mu do profesjonalnego monitora studyjnego, zgodnie z resztą z klasyfikacją w katalogu ASUS’a, jednak nabywca musi być świadom kilku mankamentów opisanych w teście.
Cena referencyjna ASUS PA32UCX-PK: 17 899 zł
Sprzęt do testów dostarczyła firma ASUS
Przeczytaj artykuł odnośnie ocen oraz wyróżnień na HDTVPolska.com:
Ekrany biorące udział w naszych testach są profesjonalnie skalibrowane i przygotowane przez http://skalibrujtv.pl/. To daje nam pewność, że wyciągnęliśmy z nich maksimum możliwości! Jak kalibrujemy? Przeczytaj “Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora / projektora / monitora?” oraz “Test kalibracji”.
monitorki monitorkami, ale ja mam samsung g5
spoko jest? zakrzywiona matryca mnie zaciekawiła, gdzie kupowałeś?
dla mnie najlepszy jaki do tej pory miałem, ja brałem w ME
W tej cenie to można kupić dwa fajne monitory albo 3x LG OLED CX 55”
można można, tyle, że nie kwalifikujące się do masteringu/zadań profesjonalnych…..