BenQ W1700 Test pierwszego projektora 4K DLP z HDR w przystępnej cenie
Kontrast i czerń
Kontrast testowanego projektora można dość łatwo ocenić. W projektorze nie zastosowano bowiem skomplikowanych systemów, takich jak dynamiczna przysłona, czy dynamiczny kontrast, mających na celu oszukiwać wzrok widza. BenQ W1700 bazuje na swoim natywnym poziomie czerni i kontrastu, który uwarunkowany jest jakością przetwornika obrazu i obiektywu. O ile wiem czego można się mniej więcej spodziewać po obiektywach tej klasy, tak przetwornik DMD 0,47″ jest czymś całkowicie nowym na rynku. Jak pamiętamy wersja 0,66″ stosowana np. w W11000 borykała się z problemami większego rozproszenia światła, niż standardowy przetwornik DMD 0,65″ stosowany w projektorach Full HD.
Scena (kontrast między białym kołem, a środkiem białego okręgu) |
Opis sceny | Wynik pomiaru | Scena (kontrast między białym kołem, a środkiem białego okręgu) |
Opis sceny | Wynik pomiaru |
On/off zdolność projektora do wyświetlania naprzemiennie czerni i bieli | 500:1 | On/off + dynamiczna przysłona zdolność projektora do wyświetlania naprzemiennie czerni i bieli wraz ze wspomaganiem dynamicznej przysłony, która przyciemna czarny obraz | – | ||
Kontrast ANSI obrazujący zdolność do wyświetlania czerni w bezpośrednim sąsiedztwie jasnych elementów | 135:1 | Kontrast APL 50% Czerń w po środku ekranu przy otoczeniu bielą o powierzchni 50% ekranu | 135:1 | ||
Kontrast APL 65% Czerń w po środku ekranu przy otoczeniu bielą o powierzchni 35% ekranu | 185:1 | Kontrast APL 80% Czerń w po środku ekranu przy otoczeniu bielą o powierzchni 20% ekranu | 270:1 | ||
Kontrast APL 90% Czerń w po środku ekranu przy otoczeniu bielą o powierzchni 10% ekranu | 350:1 |
Poziom czerni na BenQ W1700 nie zachwyca. Jak widać przetwornik DMD 0,47″ cierpi na ten sam problem co swój starszy brat 0,66″. Większy stopień rozproszenia światła powoduje gorsze blokowanie go i w konsekwencji gorszą czerń.
Najbardziej widać to oczywiście w ujęciach typowo nocnych, gdzie jest niewiele jaskrawych elementów filmu na ekranie. Nawet jednak w scenach mieszanych obraz ma mniej głębi niż zwykle, ze względu na niższy niż typowo kontrast ANSI. No cóż, po prostu ten element projektora nie jest najlepszy. Jak to się mówi: wszystkiego mieć nie można gdy kupujemy sprzęt z dużym naciskiem na cenę. Wysoki poziom czerni prawie zawsze idzie w parze z bardzo wysoką ceną projektora.